Paikko
  • Koulutukset
    • Koulutuskalenteri
    • Peruskoulutukset
    • Jatkokoulutukset
    • Asiantuntijakoulutus
  • Oppimisympäristöt
    • Raportit
    • Oppimisympäristön tunnistaminen
    • PAIKKO-osaamistodistus
    • Raporttien päivittäminen
    • Tutkinnot
    • Laatukriteerit
  • Toiminnan vaikuttavuus
    • Toiminnan vaikuttavuus
    • Toiminnan laajentuminen
    • PAIKKO10
    • Julkaisut
    • Miten mukaan?
  • PAIKKO 2024
  • Blogi
  • Oma PAIKKO

Blogi

Oppimisympäristö on – kaikkialla

Susanna Uusitalo 14.6.2018 24.8.2018 0 Yleinen

Aina välillä on pakko miettiä sitä, mitä tuo ”tunnistettu oppimisympäristö” meillä oikein tarkoittaa. Oppimistahan tapahtuu joka paikassa, kaikissa ympäristöissä. Jonkun asian voi oppia vahingossa, jonkun ihan vaikka kiusallaan, kuten minä virkkaamisen. Opittava taito voi jossakin elämän vaiheessa osoittautua hyvinkin arvokkaaksi, vaikuttimista huolimatta. Kaikkea osaamista ei tunnisteta koskaan, joku taito voi jäädä kokonaan hyödyntämättä pitkiksi ajoiksi. Ammatillisen osaamisen näkökulmasta moni pienikin […]

Lue tästä →

Verkoston voima

Susanna Uusitalo 8.6.2018 24.8.2018 0 Yleinen

PAIKKOtyökaluja ei olisi ilman verkostoa. Maiken uuden kehittämiseen tarvitaan ihmisiä, jotka tukevat kehittämistyötä, kritisoivat tuloksia ja toimintaa, omaksuvat kehittämsityön tulokset omaan toimintaansa ja antavat uusia kehittämisimpulsseja jatkoon. Verkosto on dynaaminen ja moniulotteinen toimintaympäristö, jossa tehdään, kehitetään, koetaan, itketään ja nauretaan yhdessä. Ilman tunteita ei ole aitoa verkostoa. PAIKKOverkko rakentuu yhteiselle tavoitteelle saada näkymätön osaaminen näkyviin. Auttaa niitä, jotka kokevat olevansa […]

Lue tästä →

Oppimisympäristöraportti oman toiminnan kehittämisen välineenä

Susanna Uusitalo 31.5.2018 24.8.2018 0 Yleinen

PAIKKOtoiminnan aikana on tunnistettu hyvin erilaisia oppimisympäristöjä työpajoista pienyrityksiin ja kuntien toimintoihin. Tunnistamisprosessissa kirjoitetaan auki toiminnan sisältö ammatillisten perustutkintojen osaamistaitovaatimusten avulla. Oppimismahdollisuuksia tarkasteltaessa syntyy monenlaisia havaintoja omasta toiminnasta ja sen kehittämisestä. Ensimmäiseksi opinnollistamisprosessissa tarkastellaan sitä, miltä osin toiminta yltää ammatilliselle tasolle. Työpajoilla omaa toimintaa pidetään usein vaatimattomana eikä sen tasoa osata arvioida vaikkapa nyt ammatillisen koulutuksen viitekehyksessä. Useimmat työpajat yltävät […]

Lue tästä →

Mistä syntyy osaamisen tunnistamisen laatu?

Susanna Uusitalo 29.5.2018 24.8.2018 0 Yleinen

Twitterissä ja muualla sosiaalisessa mediassa käydään keskustelua siitä, mihin suomalainen koulutusjärjestelmä perustuu – lakeihin vai luottamukseen. Luottamukseen perustuvassa koulutusjärjestelmässä muidenkin kuin koulutuksenjärjestäjien havainnoima ja dokumentoima osaaminen voidaan tunnistaa ja tunnustaa osaksi tutkintoja. Niiden tuhansien kannalta, jotka ovat maassamme vailla ammatillista koulutusta, olisi syytä toivoa, että luottamus vain syvenisi edelleen. Heistä monelle osaamisen hankkiminen muualla kuin virallisessa koulutusjärjestelmässä on ehkä ainoa […]

Lue tästä →

Ammatillinen perusosaaminen näkyväksi – PAIKKO

Susanna Uusitalo 24.5.2018 24.8.2018 0 Yleinen

Jyväskylässä on aloitettu osaamisen tunnistamisen työkalujen kehittäminen 2012. Kehittämistyö on aloitettu työvalmennusorganisaatioiden kanssa, joissa kehitetään ammatillista perustason osaamista monella tavalla ongelmallisten ryhmien kanssa. Tällä kentällä on tärkeää pystyä antamaan positiivista palautetta ja onnistumisen kokemuksia heille, jotka kenties eivät ole sellaista aikaisemmin saaneet tai kokeneet. Kenttää voisi kuvailla haastavaksi. Työvalmennuksessa työ on väline elämänhallintataitojen, työelämätaitojen, sosiaalisten taitojen ja itsetunnon kehittämisessä. Onnistuneessa […]

Lue tästä →

Miksi osaamista pitäisi tunnistaa?

Susanna Uusitalo 21.5.2018 24.8.2018 0 Yleinen

Olen keskustellut vuosien aikana satojen ihmisten kanssa, jotka ensimmäisenä päivänään koulutuksessa kertovat, että eivät osaa mitään. Millainen sellainen ihminen on? Ihan tavallinen suomalainen, hyvin usein jo aikuinen, jonka kokemukset oppimisesta ja opetetuksi tulemisesta ovat – no, huonoja. Hänelle on osattu kertoa se, mitä hän ei osaa ja missä hänen pitäisi kehittyä. Ja samalla unohdettu kertoa, mitä hän jo osaa. Monet […]

Lue tästä →

Jokainen oppii – omalla tavallaan

Susanna Uusitalo 20.5.2018 24.8.2018 0 Yleinen

Toimiessani opettajana ja tavatessani vuosien aikana satoja oppijoita, oma ihmiskäsitykseni on muokkautunut kokemuksen myötä. Koska itselläni on yhdenlainen oppimisen vaikeus, jonka kanssa olen koko ikäni opetellut elämään, olen varmaan joutunut pohtimaan oppimiseen liittyviä ihmiskäsityksiä tavallistakin enemmän. Suomen vankiloissa ja tuetussa työssä on keskimääräistä enemmän niitä, jotka kärsivät oppimisen ja keskittymisen ongelmista. Miksi minä pystyin käymään lukion kohtuullisella menestyksellä ja selvitin […]

Lue tästä →
  1. Siirry sivulle:
  2. Edellinen
  3. 1
  4. 2
  5. 3
  6. 4
  7. 5
  8. 6
  9. 7
  10. 8
  11. 9
  12. 10
  13. 11

Artikkelien selaus

Uudemmat artikkelit

Blogi

  • Nuorisotyöpaja LovLuotsi Loviisa Campingillä 4.7.2023
  • PAIKKO koulutukset uudistuvat 29.5.2023
  • Koulutuskeskustelu – ristiriidoista ratkaisuiksi 21.4.2023
  • PAIKKOtoimintaa vakiinnuttamassa? 12.4.2023
  • Koulutustason nostaminen ja ammatillinen osaaminen 17.2.2023

Kategoriat

  • PAIKKOtarina (5)
  • Tiedote (12)
  • Yleinen (92)
KYT logo

 

Tietosuojaseloste

2023 PAIKKO / Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry