Laatu lähtee toimintaperiaatteista

Alusta asti PAIKKOjärjestelmän kehittäminen on nojannut neljään perusperiaatteeseen, jotka ovat

  • luotettavuus
  • läpinäkyvyys
  • ajankohtaisuus
  • yhteistyö

Järjestelmän kehittämistyössä tämä on tarkoittanut sitä, että käytännön ratkaisuissa on otettu huomioon asioiden jäljitettävyys ja korostettu luotettavien tietolähteiden käyttöä. Jokainen oppimisympäristöraportti ja osaamistodistus on läpinäkyvästi jäljitettävissä dokumentaation kautta. Tuotamme jatkuvasti tietoa omasta toiminnastamme ja julkaisemme sitä eri kanavissa. Pidämme keskitetysti huolta siitä, että jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus päivittää omat oppimisympäristöraporttinsa uusittavien tutkintojen perusteiden mukaisesti. Järjestelmää on kehitetty laajassa yhteistyöverkostossa.

Toiminnan laatuun vaikuttavat monet toimijat. Osaamistodistustoiminnan laadun ”vakioiminen” on käsittääkseni mahdotonta, koska todistuksia laaditaan hyvin monenlaisissa ympäristöissä, monenlaisella osaamisella ja erilaisten oppimisympäristöraporttien perusteella. Tiiminä pyrimme tarjoamaan käyttäjillemme laadukkaan perustan ja työkaluja oman osaamistodistustoiminnan laadun kehittämiseen. Kehitämme myös PAIKKOjärjestelmän toimintaa niin, että jokaisen toimijan olisi entistä helpompaa keskittyä teknisten seikkojen sijasta oman osaamistodistustoimintansa laadun kehittämiseen.

Järjestelmän vaatima minimitaso

Pystymme keskitetysti asettamaan minimitason sille, kuinka laatuperiaatteitamme toteutetaan.

Laadun ylläpitämiseksi on kehitetty toimintatapoja, jotka helpottavat laadukkaan toiminnan kehittämisessä ja asettavat yhteiset raamit toiminnalle.

Näitä ovat:

  • työversion apukysymykset ohjaavat oman toiminnan kuvaamista
  • ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja luo pohjan luotettavalle raportoinnille
  • raportit julkaistaan keskitetysti järjestelmän ylläpitäjän toimesta, joka varmistaa niiden julkaisukelpoisuuden
  • kattava koulutusjärjestelmä osaamistodistuksen käyttöön ja toiminnan toteuttamiseen
  • verkostotyö ja verkostotapaamiset, joissa yhteiskehittäminen on mahdollista
  • käyttäjätiedotteet ja käyttäjärekisterin ylläpitäminen
  • oppimisympäristöraporttien päivittämistarpeista tiedottaminen ja järjestelmällinen ajanmukaisuuden seuranta
  • järjestelmän päivittäminen vastaamaan voimassa olevia tutkintojen perusteita

Käyttäjien tekemä laatutyö

Ylläpitäjänä pystymme vastaamaan vain tarjoamistamme työkaluista ja konsultoimaan laatuun liittyvissä asioissa. Osaamistodistusten laadusta vastaamme vain vakioidun todistuspohjan ja helppokäyttöisen työkalun osalta. Todistusten sisällöllisestä laadusta ja osaamisten tunnistamisen prosesseista vastaa aina käyttäjäorganisaatio.

Järjestämällä koulutusta ja mahdollisuuksia yhteiskehittämiseen tuemme laatutyötä. Käyttäjämäärien kasvaminen tuo kuitenkin mukanaan mahdollisuuksien lisäksi myös haasteita, joihin meidän on vastattava yhdessä. Siksi olemme käynnistäneet laatua koskevan kehittämisprosessin.

Ensimmäinen yhteiskehittämistilaisuus järjestetään 8.6. Jyväskylässä – ilmoittautuminen on auki ja toivomme laajaa osallistujakuntaa.