Om att samarbeta med PAIKKO kring studiemotsvarande verkstadsverksamhet

Kirjoittaja Peter Pahlman toimii INTO – etsivä nuoristyö ja työpajatoiminta ry:ssä opinnollistamisen asiantuntijana.

Vad sysslar man med om man jobbar som sakkunnig i studiemotsvarande verkstadsverksamhet på Into – etsivä nuorisotyö ja työpajatoiminta ry? Krasst förenklat kan jag säga att min uppgift är att utveckla ungdomsverkstädernas och yrkesinstitutens samarbetsförutsättningar och att min synvinkel som representant för verkstädernas takorganisation är riksomfattande.

Den riksomfattande synvinkeln påverkar arbetes karaktär på många sätt. Vårt nätverk av medlemsorganisationer täcker hela landet, vilket rent konkret betyder att vi har verksamhet i så gott som alla finska kommuner. Vi fungerar också som språkrör för verkstäderna, vilket innebär att vi samarbetar med en hel rad myndigheter (bl.a. Utbildningsstyrelsen och arbets- och näringsministeriet) och jobbar för att verkstäderna som ett kollektiv ska få den samhälleliga synlighet som behövs. Det är också vår uppgift att se till att diverse utvecklingsprojekt ros i land och att resultaten sedan förmedlas till samtliga intressegrupper.

Ett av utvecklingsprojekten har varit att höja profilen för vad som på finska kallas ”opinnollistaminen”. Det är alltså frågan om studiemotsvarande verkstadsverksamhet, om att erbjuda olika individer möjligheten till yrkesinriktade studier i alternativa lärmiljöer, vill säga på verkstäderna. Jag var själv medverkande i projektet Työpajatoiminnan opinnollistaminen åren 2018-2019 då en stor satsning på att förbättra de allmänna förutsättningarna gjordes. Det var också i samband med projektet jag kom i kontakt med PAIKKO.

PAIKKO har blivit en viktig samarbetsinstans i mitt arbete och i dagens läge upplever jag att vi kompletterar varandra rätt så smidigt. Medan jag själv fokuserar bl.a. på att skapa regionala nätverk för studiemotsvarande verkstadsverksamhet och ordnar utbildningar inom ämnesområdet erbjuder PAIKKO verkstäderna verktyg som underlättar vardagen. Vi talar alltså här om verktyg som används då lärmiljöer identifieras och intyg över kunnande utarbetas, utan vilka samarbetet mellan verkstäderna och utbildningsanordnarna antagligen skulle fungera betydligt trögare. I slutändan syftar allt på att stötta individerna så gott som möjligt, vilket har varit ledordet då PAIKKO utvecklat verksamheten.

År 2021 lanserade PAIKKO verktygen även på svenska, vilket vi på Into uppskattar högt. Senast nu kan vi säga att studiemotsvarande verkstadsverksamhet fungerar på båda språken. Dessutom innebär den nya situationen att hela verkstadsgemenskapens trovärdighet har tagit några viktiga steg framåt.

Verkstadsverksamhet hör kanske inte till det mest reglerade i vårt samhälle, men kraven på tvåspråkighet tas i alla fall med största allvar, vilket bl.a. PAIKKO med sitt gedigna arbete påvisar. Det går helt enkelt inte att snacka om riksomfattande utvecklingsarbete om svenskan glöms bort. Med tanke på de svenskspråkiga verkstäderna har också en helt ny värld öppnats då språket inte längre sätter käppar i hjulet då verktygen ska tas i bruk. Att PAIKKO nu fungerar på svenska innebär helt enkelt mera jämlika möjligheter för de svenskspråkiga aktörerna.            

Till slut vill jag passa på att uppmuntra alla som jobbar med studiemotsvarande verkstadsverksamhet att vara aktiva. Antalet utbildningsanordnare i Intos nätverk växer jämnt och jag kan uppriktigt säga att en lämplig samarbetsorganisation inte är alls omöjlig att hitta. Vad som krävs är lite förberedande arbete och en positiv inställning – och kanske lite hjälp av Into och/eller PAIKKO.