Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-3837-2022
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
OsaamisalatKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Ohjauksen osaamisala
Romanityön osaamisala
Perhepäivähoidon osaamisala
Kasvatuksen osaamisala
TutkintonimikkeetPerhepäivähoitaja
Koulunkäynninohjaaja
Voimaantulo01.01.2023
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot

Organisaatio

Taiteen Sulattamo ry

Toimintayksikkö

Autismiliitto ry, Pasilanraitio 9B, 7. krs, 00200 Helsinki

Yhteyshenkilöt

Riikka Kiilo, Vertais- ja kokemustoiminnan asiantuntija, 044 7061 222, riikka.kiilo@autismiliitto.fi

Jenny Rosberg, Vertais- ja kokemustoiminnan asiantuntija, 050 3598 443, jenny.rosberg@autismiliitto.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://autismiliitto.fi/

Kotisivut: https://autismiliitto.fi/toiminta/kokemusasiantuntija/

Kotisivut: https://autismiliitto.fi/tuki-ja-neuvot/vertaistuki/vertaisosaajakoulutus/

Facebook: https://www.facebook.com/Autismiliitto

Instagram: https://www.instagram.com/autismiliitto/

YouTube: https://www.youtube.com/@Autismiliitto

Oppimisympäristö tunnistettu

28.08.2023

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Jenni Nikkanen, Hankesuunnittelija, FM, Kokemuksesi on arvokas -hanke / Taiteen Sulattamo ry, PAIKKO-asiantuntija

Oppimisympäristöraportti julkaistu

28.08.2023

PAIKKO yhteyshenkilö

Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Autismiliitto on valtakunnallinen autismikirjoa edustava asiantuntija- ja kansalaisjärjestö. Edistämme autismikirjon ihmisten ja heidän läheistensä yhdenvertaisuuden, vaikutusmahdollisuuksien ja hyvän elämän toteutumista. Autismiliiton päämääränä on autismimyönteinen yhteiskunta, jossa tunnetaan ja tunnistetaan autismikirjon moninaisuus ja turvataan autismikirjon ihmisten ja heidän läheistensä oikeus hyvään elämään.

Vertais- ja kokemustoiminta
Vertais- ja kokemustoiminta koordinoi, tukee ja kouluttaa vertaisosaajia ja kokemusasiantuntijoita. Lisäksi toiminnassa koulutetaan ja tuetaan vertaisryhmänohjaajia pääasiassa jäsenjärjestöjen tarpeisiin. Tavoitteena on varmistaa, että laadukasta autismikirjon vertais- ja kokemustietoa on saatavilla valtakunnallisesti.

Vertaisosaaja -koulutus kestää noin kaksi kuukautta. Koulutuksen laajuus on noin 40 tuntia ja koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, kolmesta etätapaamisesta Teams- tai Zoom-ympäristössä ja itsenäisestä työskentelystä tapaamisten välillä. Koulutussisältönä on vertaisosaajana toimimisen perusteet, käytänteet ja käytännön harjoittelu. Osana koulutusta tehdään ennakkotehtävä sekä harjoitusvertaistehtävä. Koulutus antaa valmiuden vertaisosaajana toimimiseen.
Koulutus järjestetään kerran vuodessa syksyllä. Hakuaika keväällä, maalis-kesäkuu.

Kokemusasiantuntija -peruskoulutus kestää noin kaksi kuukautta. Koulutuksen laajuus on 45 tuntia ja koostuu kahdesta lähiopetuspäivästä, neljästä etäkoulutusillasta, kolmesta pienryhmätapaamisesta ja itsenäisesti suoritettavista ennakko- ja välitehtävistä (videoesittely, kokemuskirjoitus, kokemuspuheenvuoro). Koulutus antaa perusvalmiuksia toimia kokemusasiantuntijana erilaisissa tapahtumissa, koulutuksissa ja oppilaitosten kursseilla sekä erilaisissa työryhmissä tai palveluiden muotoilussa.
Koulutus pidetään kerran vuodessa keväällä. Hakuaika loka-joulukuu.

Täydennyskoulutuksena tarjoamme Autismiliiton kokemusasiantuntijoille kehittäjä-vaikuttajakoulutusta, jossa syvennetään kokemusasiantuntijoiden valmiuksia toimia erilaisissa työryhmissä ja pitkäjänteisessä alueellisessa tai valtakunnallisessa vaikuttamistoiminnassa. Täydennyskoulutus kestää alle kaksi kuukautta, sisältää 10 tuntia etäkoulutusta ja 5h itsenäistä työskentelyä ennakkotehtävän ja kirjallisen vaikuttamisen lopputehtävän (räätälöidään tarvittaessa).
Koulutus pidetään kerran vuodessa syksyllä. Hakuaika huhti-kesäkuu (vain sisäinen haku).

Vertaisryhmänohjaaja -koulutus kestää kaksi viikkoa ja sen laajuus on noin 5 tuntia. Koulutus sisältää kaksi ilta-koulutusta ja välitehtävän. Koulutus antaa valmiudet vertaisryhmän perustamiseen, ohjaamiseen ja kehittämiseen.
Koulutus järjestetään verkossa kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Jäsenjärjestömme voivat tilata koulutuksen omalle järjestölleen räätälöitynä.

Liiton toimintaa tuetaan pääasiallisesti Veikkauksen tuotoista. Avustuksen myöntää Sosiaali- ja terveysministeriön Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Autismiliiton koulutuksissa vahvistetaan ja tuetaan koulutettavaa katsomaan omaa kokemustaan uusista näkökulmista ja kääntämään omat kokemukset voimavaroiksi. Koulutuksissa saa valmiuksia käsitellä omaa haastavaakin kokemustaan ja oppii välittämään oman henkilökohtaisen kokemuksen myötä jalostunutta ja jäsentynyttä kokemustietoa kuulijoille niin, että kokemustieto voi hyödyttää tuettavaa (vertaisosaaja, vertaisryhmän ohjaaja) tai kohdeyleisöä (kokemusasiantuntija). Koulutuksessa koulutusryhmä toimii dialogisena ympäristönä, jossa yhteiset pohdinnat helpottavat vertaisosaajan tehtäviin orientoitumista tai selkeän, jäsennellyn ja rakentavan kokemustarinan kirjoittamista. Vertaisosaajakoulutuksessa kiinnitetään erityistä huomiota kohtaamisen taitoihin.

Koulutukset koostuvat
Vertaisosaajakoulutus
- itsenäisistä ennakko- ja välitehtävistä
- oppitunneista/luennoista
- yhteisestä dialogista
- kokemusasiantuntijoiden ja konkarivertaisosaajien vierailuista

Vertaisryhmänohjaajakoulutus
- itsenäisestä välitehtävästä
- oppitunneista/luennoista
- yhteisestä dialogista

Kokemusasiantuntijakoulutus,
- itsenäisistä ennakko- ja välitehtävistä (valmistavia tehtäviä etätapaamisiin, videoesittely, kirjallinen kokemusteksti, harjoituspuheenvuoro)
- oppitunneista/luennoista
- yhteisistä keskusteluista
- pienryhmätapaamisista/dialogista
- harjoituspuheenvuorosta (kokemusasiantuntijat)
- kokemusasiantuntijoiden ja asiantuntijoiden vierailuista

Kokemusasiantuntijoiden kehittäjä-vaikuttaja -täydennyskoulutus koostuu
- itsenäisistä ennakko- ja välitehtävistä
- oppitunneista/luennoista
- yhteisistä keskusteluista
- kirjallinen vaikuttamisen tehtävä (räätälöitävissä)
- kokemusasiantuntijoiden ja asiantuntijoiden vierailuista

Osaamista kertyy koulutuksien jälkeen varsinaisissa vertais- ja kokemustoiminnan tehtävissä ja täydennyskoulutusten kautta. Täydennyskoulutusta järjestetään säännöllisesti koko verkostolle ja sen tavoitteena on ylläpitää vapaaehtoisten taitoja, kerryttää uusia taitoja ja antaa uusia työkaluja tehtävissä toimimiseen.

Toiminnan erityispiirteitä

Vertaisosaaja- ja kokemusasiantuntijakoulutukset sisältävät myös autismikirjon perustieto-osion, jolla varmistetaan ja vahvistetaan jokaisen osallistujan autismiymmärrystä. Kaikkia koulutuksen eri osia mukautetaan osallistujien tarpeiden mukaan, jotta koulutus olisi saavutettava myös heille, joilla on merkittävää toiminnanohjauksen vaikeutta tai muita oppimisen esteitä. Tarvittaessa lähipäiviin voi osallistua myös etänä.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Autismiliiton toimistot sijaitsevat Helsingissä, Kouvolassa ja Oulussa. Osa työntekijöistä tekee merkittävän osan työstään etänä ja etäyhteyksien käyttö on toiminnassa arkipäivää.

Valtakunnalliset koulutukset järjestetään joko hybridi-koulutuksina (lähi + etä) tai kokonaan etäyhteyksin hyödyntäen pääasiassa Teams- ja ja Zoom-alustoja. Tämä edellyttää osallistujilta soveltuvaa laitetta, jolla voi osallistua koulutukseen. Hybridikoulutuksissa lähipäivät toteutuvat joka vuosi eri kaupungissa ja jokaiseen hybridikoulutukseen on mahdollista osallistua myös kokonaan etänä.

Vertais- ja kokemustoiminta välittää
- vertaisosaajia, jotka antavat lyhytaikaista vertaistukea, kun diagnoosi on tuore ja ohjaavat tuen tarvitsijoita jäsenyhdistyksien ja/tai Autismiliiton vertaisryhmien piiriin.
- kokemusasiantuntijoita, jotka välittävät kokemukseensa perustuvaa tietoa erilaisissa yhteyksissä, kuten esimerkiksi sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalle suunnatuissa koulutuksissa, erilaisissa tapahtumissa, oppilaitoksen tarjoamilla kursseilla tai antamalla haastatteluita medioihin. Heidän kokemustaan autismikirjosta voi hyödyntää myös erilaisissa työryhmissä ja palveluita suunniteltaessa.

Vertais- ja kokemustoiminnan tuki vapaaehtoisille vertaisosaajille ja kokemusasiantuntijoille
- ryhmänohjaukset
- ryhmätapaamiset
- täydennyskoulutukset
- virkistystoiminta
- henkilökohtainen neuvonta/tuki

Vertaisryhmänohjaajat siirtyvät jäsenjärjestöjen vertaistoimintoihin, mutta saavat tarvittaessa henkilökohtaista ja/tai ryhmässä toteutuvaa tukea Autismiliiton vertais- ja kokemustoiminnasta.

Henkilöstöresurssit

Vertais- ja kokemustoiminnan työntekijöiden koulutustaustat:
- FM aineenopettaja, Ohjauksen maisteriopinnot 85osp
- Sosionomi AMK

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

5 - 15

Referenssit

Muuta

Oppimisympäristö on tunnistettu yhteistyössä Taiteen Sulattamo ry:n Kokemuksesi on arvokas -hankkeen (STEA / 2022–2024) kanssa.
Kokemuksesi on arvokas -hanke yhtenäistää ja kehittää kokemusasiantuntija- ja vertaisohjaajakoulutusten kenttää valtakunnallisesti.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

- Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Oppijan ja oppimisen ohjaus
- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus
- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki

Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Tutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta

Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä
- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö

Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa

Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat

- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä
- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa

Valinnaiset tutkinnon osat

- Etsivässä työssä toimiminen
- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.

Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä
x toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
- toimia palvelujärjestelmässä
x ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.

Henkilö

x erottaa kokemusasiantuntijuuden eri tasot ja tuntee kokemusasiantuntijuuden monimuotoisen toimintakentän
x tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
x erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
x ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
x ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
x tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.

Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.

Henkilö

x toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä ja tuo esiin omia havaintojaan
x toimii ammattilaisen kanssa työparina
x tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
x tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
x hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
x aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
x ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.

Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.

Henkilö

- ymmärtää eri toimijoiden tehtävät palvelujärjestelmässä
- ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
- hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
- toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
- työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
- ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
- ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.

Henkilö ohjaa vertaisryhmää.

Henkilö

x suunnittelee ryhmän toimintaa
x laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
x ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
x tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
x tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
x noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
x arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
x ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.

Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.

Henkilö

x on käsitellyt omat kokemuksensa ja pystyy tarkastelemaan niitä eri näkökulmista neutraalisti
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
x työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
x käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.

Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.

Henkilö

x kertoo omista vahvuuksistaan ja kehittämisen kohteistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.