PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Matkailualan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Matkailualan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-5341-2021 |
Koulutukset | Matkailualan perustutkinto |
Osaamisalat | Matkailupalvelujen osaamisala |
Matkapalvelujen myynnin osaamisala | |
Majoituspalvelujen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Vastaanottovirkailija |
Matkailupalvelujen tuottaja | |
Matka-asiantuntija | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846215/tiedot |
Organisaatio
Kuhmon kaupunki
Toimintayksikkö
Hotelli Kalevala, Väinämöinen 9, 88900 Kuhmo
Yhteyshenkilöt
Tarleena Ylönen, Valmentaja, 08 655 4100, sales@hotellikalevala.fi
Jaana Malinen, Esimies, 0400 683 713, jaana.malinen@hotellikalevala.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.hotellikalevala.fi/
Facebook: https://fi-fi.facebook.com/HotelliKalevala/
Instagram: https://www.instagram.com/hotellikalevala/?hl=fi
Oppimisympäristö tunnistettu
27.08.2021
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Arja Virkkunen, Lehtori, Matkailuala/Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
04.01.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Puhtaan, rauhallisen luonnon keskellä Kuhmossa sijaitseva Hotelli Kalevala on yhdistelmä totta ja tarua, nykypäivää ja perinnettä. Hotelli Kalevala tarjoaa asiakkailleen unohtumattomia elämyksiä, hyvää ruokaa ja erinomaista palvelua. Hotelli Kalevala on yksityinen hotelli Kuhmon keskustan tuntumassa lammasjärven rannalla. Rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Ilpo Väisänen ja se on rakennettu Kalevala-eepoksen kokko-linnun muotoon. Hotelli on ainutlaatuinen maailmassa ja museovirasto on julistanut rakennuksen SR-kohteeksi (=suojattu rakennus). Hotelli sijaitsee puhtaan luonnon keskellä kaukana teollisuudesta ja liikenteen melusta. Huoneet: Hotellissa on yhteensä 47 huonetta: 35 standard kahden hengen huonetta, 4 yhden hengen huonetta, 5 superior-huonetta sekä 3 sviittiä. Inva-, allergia ja lemmikkihuoneita on saatavilla pyynnöstä. Ravintola : Ravintolasta avautuu upea, vuodenaikojen mukaan vaihtuva näkymä Lammasjärvelle. Kesäterassi on erinomainen paikka illanistujaisiin, juhlatilaisuuksiin tai ryhmäruokailuihin. Paljon kiitosta saanut keittiö tarjoaa paikallisia herkkuja suomalaiseen sekä kansainväliseen makuun, unohtamatta kasvisruokavaihtoehtoja. Kokoukset : Hotellissa on 2 erillistä kokoustilaa 16–80 hengelle. Kokouspalvelu räätälöi kokoukset ja oheispalvelut toiveiden mukaan. Hotellin tilat mahdollistavat erilaisten juhlien ja seminaarien järjestämisen. Saunat ja hyvinvointiosasto :
Vieraille lämmitetään saunat joka ilta. Saunaosastolla on naisille ja miehille omat saunat, wellness-osasto rentoutumiseen, sisä- ja ulkoporeallas. Yleisillä saunavuoroilla on muutkin kuin majoittujat tervetulleita saunomaan. Lisämaksusta voi varata turvesaunan, infrapunasaunan, hemmottelukylpyjä, hierontoja ja hoitoja mm. kalevalaista jäsenkorjausta. Saunatilat voi myös vuokrata yksityiskäyttöön. Saavutettavuus : Hotellista löytyy tilavampi invahuone, jossa mahtuu helposti kulkemaan pyörätuolilla. Kylpyhuoneessa on tukikahvat. Huoneeseen pääsee hissillä. Ravintolasaliin, saunaosastolle sekä kokoustiloihin pääsee pyörätuolilla. Ravintolasaliin pyörätuolilla kulkiessa henkilökuntamme tuo liikuteltavat rampit portaisiin. Aulassa on liikuntarajoitteisille suunnattu yleinen wc. Erikseen merkittyä inva-pysäköintipaikkaa ei ole. Henkilökuntamme neuvoo mihin auton voi parkkeerata. Kuhmon luonto ja kulttuuri : Kuhmon upea erämaaluonto tarjoaa hienot puitteet omatoimiseen liikkumiseen. Aktiviteettitarjonta on runsasta kaikkina vuodenaikoina. Erikoisuutena mm. karhunkatselu. Kuhmo on kuuluisa kulttuuristaan ja tarjoaa monia mielenkiintoisia tapahtumia ja käyntikohteita. Tunnetuimpia ovat Kuhmo-talo jossa soi heinäkuussa Kuhmon kamarimusiikkifestivaali, Kalevalaisen kulttuurin keskus Juminkeko näyttelyineen, Luontokeskus Petola sekä Talvisotamuseo ja Talvisodan taistelupaikat.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti matkailualan perustutkinnon tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät tehtävät. Käytännön työtehtävät:
Asiakkaiden varausten vastaanottamista puhelimitse, sähköpostitse ja muiden varauskanavien kautta, asiakaspalvelu, asiakkaiden vastaanottaminen, yleisen Kuhmon matkailuinfon kertominen asiakkaille.
Aamiaisen valmistaminen, esille laitto, tarjoilu ja purkaminen. A la Carte -ruokailujen valmistelutyöt ja tarjoileminen. Puhtauspalvelut, huoneitten sekä yleisten tilojen siivous ja pyykkihuoltoa. Kokouksien tilavaraukset ja palveluiden varaukset, kahvitus ja kokoustekniikan hallinta. Matkailupalveluiden myyntiä ja markkinointia eri kanavia hyödyntäen, muut toimistotyöt.
Toiminnan erityispiirteitä
Hotelli Kalevala sopii oppimisympäristöksi tässä raportissa avatun matkailualan perustutkinnon lisäksi myös matkailupalvelujen ammattitutkintoon.
Työpaikan toimintaympäristöissä on mahdollista hankkia osaamista seuraavista matkailupalvelujen ammattitutkinnon osista:
Matkailun asiakaspalvelutehtävissä toimiminen (pakollinen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Hotellin puhtauspalveluissa toimiminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Hotellin vastaanotossa toimiminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Kokous- tai kongressipalvelutehtävissä toimiminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Matkailun asiakasneuvonta- ja myyntipisteen hoitaminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Matkailun markkinointi- ja myyntitehtävissä toimiminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Tapahtuman tuottaminen ja toteuttaminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Hotelli Kalevalassa on yhteensä 47 huonetta. Huoneet ovat standard -, superior -, allergia -, perhe tai invahuoneita sekä sviittejä. Hotelliin ovat myös lemmikit tervetulleita. Kaikissa huoneissa on taulu- TV, suihku/WC, pyyhkeet, hiustenkuivaaja ja puhelin ja huoneiden sängyt ovat joko erillisiä tai parivuoteita. Superior – luokan huoneissa on lisäksi järvinäköala, kylpytakit ja – tossut, ja sviitistä löytyy mm. poreamme. Väliovellisissa perhehuoneissa majoittuu hyvin 4–5 henkinen perhe.
Hotellin wellness-osastolta löytyy tavallisten saunojen lisäksi turve - ja infrapunasaunat sekä sisä - ja ulkoporealtaat. Majoittujille sauna on maksuton yleisillä saunavuoroilla ja saunoja voi varata myös yksityistilaisuuksiin 1 - 5 hlöä 150 €/ryhmä tai 6 - hlöä 25 €/hlö. Hinta sisältää kahden tunnin yksityisen saunavuoron, pyyhkeet sekä ulko - ja sisäporeammeen käytön. Saunatiloihin mahtuu jopa 50 henkilöä. Turvesaunan hinnat ovat 30 €/hlö 1–3 hlöä ja 20 €/hlö 4–10 hlöä, ja kesto 20 min. Infrapunasaunan kesto on 30 min ja hinta 25e/kerta 1–3 hlölle.
Ravintola Kantelettaresta avautuu vuodenaikojen mukaan vaihtuva näkymä Lammasjärvelle, ja ravintola järjestää niin isommat kuin pienemmät tilaisuudet. Tunnelmallinen terassi on erinomainen paikka kesäisiin juhlatilaisuuksiin tai ryhmäruokailuihin. Talon erikoisuutena ryhmille voi tilata Kalevalaisen pitopöydän. Keittiö tarjoaa sekä paikallisia että kansainvälisiä herkkuja. Ryhmäruokailuja ja juhlatilaisuuksia järjestetään tilauksesta ympäri vuoden. A la carte -keittiö avoinna ti-la klo 17:00-21:00.
Hotelli Kalevala tarjoaa erilaisia kokouspaketteja tarjoiluineen, ja myös ns. karhukokouksia, joka sisältää kokouspäivän, kokouskahvit ja lounaan Hotelli Kalevalassa, illan karhujen elämää tarkkaillen Luxury Bear Cabinin Karhutalossa , iltaruokailun ja saunan sekä hotellimajoituksen aamiaisineen.
Hotelli Kalevala tarjoaa erilaisia ohjelmapalveluita ryhmille, aktiviteetteja kesällä ja talvella sekä tyky- ja seikkailupalveluja. Hotellilta voi vuokrata välineitä omatoimisiin aktiviteetteihin, kuten esimerkiksi polkupyöriä, sup-lautoja, frisbeegolfvälineet, sukset, lumikengät tai pilkkivälineet. Talvella on mahdollisuus mm. moottorikelkka- tai husky-safareihin tai koskikelluntaan ja kesällä mm. kalastus- ja melontaretkiin.
Henkilöstöresurssit
Noin 6-15
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 1
Referenssit
Muuta
Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Pakollinen tutkinnon osa
x Matkailualan asiakaspalveluMajoituspalvelujen osaamisala
x Hotellin vastaanottopalvelutMatkailupalvelujen osaamisala
x Matkailupalvelujen toteuttaminenMatkapalvelujen myynnin osaamisala
x Matkapalvelujen myyntiValinnaiset tutkinnon osat
x Kokouspalvelut- Majoituspalvelut
x Majoitusyrityksen puhtauspalvelut
x Matkailualan varausjärjestelmien käyttö
x Matkailupalvelujen markkinointiviestintä
x Matkailupalvelujen tuotteistaminen
- Opastuspalvelut
- Rakennelmien valmistus ja kunnossapito
x Ravintolan asiakaspalvelu ja myynti
- Retki- ja luontoruokailupalvelut
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
x Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
x Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Matkailualan asiakaspalvelu
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa työssään
x vastaanottaa asiakkaita, selvittää kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja palvella heitä
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x tehdä yhteistyötä matkailualan yritysten ja organisaatioiden kanssa
x päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkitoimia
x arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu matkailu- tai majoitusyrityksen asiakaspalvelutilanteisiin.
Henkilö
x noudattaa sovittuja työaikoja
x suorittaa työtehtävänsä edellyttämät esivalmistelut ohjattuna
x tietää tärkeimmät matkailuelinkeinon kehitysvaiheet, toimijat ja nykytilanteen
x tietää Suomen matkailualueet ja nimeää joitakin matkailualueiden tärkeimpiä vetovoimatekijöitä
x perehtyy keskeisimpiin paikallisiin matkailu- ja majoitustuotteisiin ja -palveluihin niin, että pystyy ohjeen mukaan esittelemään eri yritysten tuottamia palveluja asiakkaille
x toimii kestävän ja vastuullisen toimintatavan mukaisesti ohjatusti
Henkilö käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa työssään.
Henkilö
x käyttää tavanomaisia tietoteknisiä laitteita, sovelluksia ja ohjelmia
x tietää yleisimmät matkailualan sosiaalisen median kanavat
Henkilö vastaanottaa asiakkaita, selvittää kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja palvelee heitä.
Henkilö
x selvittää ohjatusti asiakkaan tarpeita ja toiveita kyselemällä
x toimii matkailu- tai majoitusyrityksen liikeidean mukaisesti ja noudattaa ohjattuna palvelumallia
x palvelee ohjattuna kansainvälisiä tai eri kulttuuritaustaisia asiakkaita
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa asiakkaisiin ja yritykseen
x toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
x huolehtii ohjattuna asiakasturvallisuudesta ja henkilökohtaisesta työturvallisuudesta
x hallitsee EA1-tasoa vastaavat ensiaputaidot
Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.
Henkilö
Henkilö tekee yhteistyötä matkailualan yritysten ja organisaatioiden kanssa.
Henkilö
x tietää tärkeimpien yhteistyökumppaneiden palvelutarjontaa
x tekee ohjattuna yhteistyötä yhteistyökumppaneiden, sidosryhmien tai organisaatioiden kanssa
Henkilö päättää asiakaspalvelutilanteen ja tekee jälkitoimia.
Henkilö
x ottaa ohjeen mukaan huomioon seuraavan työvuoron ja välittää tarvittavat tiedot eteenpäin
x ottaa vastaan palautetta
Henkilö arvioi omaa työtään ja toimintaansa.
Henkilö
x ymmärtää saamansa palautteen
Hotellin vastaanottopalvelut
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x käyttää yleisimpiä palaute- ja varauskanavia ja varausjärjestelmää
x vastaanottaa asiakkaita ja kirjata heidät sisään
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x tehdä asiakkaiden lähtöselvityksiä
x tehdä vuoronvaihdon tehtävät
x arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu hotellin vastaanoton työvuoron tehtäviin.
Henkilö
x noudattaa työaikoja
x suunnittelee ja aikatauluttaa työvuoronsa työtehtäviä, mutta tarvitsee apua
x perehtyy toisen apuna varaus- ja huonetilanteeseen, saapuvien sekä lähtevien asiakkaiden tilanteeseen ja toimii yhteistyössä kerroshoidon kanssa
x kunnostaa tarvittaessa ohjeen mukaan hotellihuoneita asiakkaita varten
x noudattaa hotellin kestävän kehityksen mukaisia toimintatapoja
x noudattaa hotellin turvallisuusmääräyksiä ja ohjeita
Henkilö käyttää yleisimpiä palaute- ja varauskanavia ja varausjärjestelmää.
Henkilö
x käyttää ohjeen mukaan hotellin varausjärjestelmää
x kirjaa ja vahvistaa huonevarauksen
x neuvoo ohjeen mukaan asiakasta internetvarauksen tekemisessä
x tietää hotellin kanta-asiakasohjelman
Henkilö vastaanottaa asiakkaita ja kirjaa heidät sisään.
Henkilö
x käyttää varausjärjestelmää, mutta tarvitsee apua
x käsittelee ohjattuna ennakkoon maksettuja huonevarauksia
x kertoo palveluista, myy ja varaa niitä
x on perehtynyt paikkakunnan tärkeimpiin matkailupalveluihin siten, että pystyy kertomaan niistä
x toimii työryhmän jäsenenä hotellin asiakaspalvelutehtävissä
x auttaa pyydettäessä muiden työpisteiden tehtävissä
x tiedottaa ohjeen mukaan muutoksista muille työntekijöille ja osastoille
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa asiakkaisiin ja yritykseen
x tietää toimintaohjeet hätäensiaputilanteessa
x ylläpitää työympäristön turvallisuutta
Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.
Henkilö
Henkilö tekee asiakkaiden lähtöselvityksiä.
Henkilö
x käyttää ohjattuna hotelli- ja maksupäätejärjestelmää
x käsittelee käteistä ja muita maksuvälineitä
x ottaa vastaan asiakkailta palautetta palveluista tai tuotteista ja toivottaa tervetulleeksi uudelleen
Henkilö tekee vuoronvaihdon tehtävät.
Henkilö
x ottaa huomioon seuraavan työvuoron ja välittää ohjeen mukaan tarvittavat tiedot eteenpäin
Henkilö arvioi omaa työtään ja toimintaansa.
Henkilö
x ymmärtää saamansa palautteen
Matkailupalvelujen toteuttaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x opastaa asiakkaita ja toteuttaa matkailupalveluja
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkityöt
x arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu matkailupalvelujen toteuttamiseen.
Henkilö
x noudattaa sovittuja työaikoja
x perehtyy ennakolta työ- ja asiakastilanteisiin sekä huolehtii toimintaympäristön siisteydestä
x suunnittelee tutuissa tilanteissa oman työnsä ja tekee matkailupalvelujen toteutuksia varten tarvittavia valmistelutöitä ja turvallisuussuunnitelman
x selvittää työtään koskevat laatuvaatimukset
x toimii kestävän ja vastuullisen toimintatavan mukaisesti
Henkilö opastaa asiakkaita ja toteuttaa matkailupalveluja.
Henkilö
x toimii hyviä käyttäytymistapoja noudattaen
x toteuttaa matkailupalveluja työryhmässä
x käyttää tilanteen mukaisesti tarvittavia varusteita, välineitä tai muita resursseja
x opastaa asiakkaita tilanteen mukaiseen toimintaan ja siinä tarvittavien resurssien turvalliseen käyttämiseen tutuissa tilanteissa
x varmistaa asiakas- ja työturvallisuuden ohjeen mukaan ja toimii turvallisuussuunnitelman mukaisesti palvelutilanteissa palvelun koko keston ajan
x hallitsee EA1-tasoa vastaavat ensiaputaidot
x toimii yrityksen liikeidean mukaisesti ja ohjeen mukaan taloudellisesti ja kustannustietoisesti
x palvelee asiakkaita yhdessä muun henkilöstön kanssa
x vastaa matkailijoiden kysymyksiin, jotka kohdentuvat alueen keskeiseen palvelutarjontaan
x noudattaa vuorovaikutustilanteisiin annettuja ohjeita toimiessaan työyhteisössään
x tietää kulttuurien erityispiirteitä ja toimii eri kulttuuritaustoista tulevien asiakkaiden kanssa palvelutilanteissa
x toimii ohjeen mukaan ympäristövastuullisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa asiakkaisiin ja yritykseen
Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.
Henkilö
Henkilö päättää asiakaspalvelutilanteen ja tekee jälkityöt.
Henkilö
x huoltaa ohjattuna käytettyjä resursseja tai eläimiä ja siistii toimintaympäristöt ohjeen mukaan
Henkilö arvioi omaa työtään ja toimintaansa.
Henkilö
x ymmärtää saamansa palautteen
Matkapalvelujen myynti
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x osallistua tarvittavien myynti- ja informaatioaineistojen tekemiseen
x esitellä, suositella ja neuvoa matkapalvelujen suunnittelussa, valintojen tekemisessä ja ostamisessa sekä myydä ja tehdä varauksia
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x tehdä yhteistyötä matkapalvelujen tuottajien kanssa
x päättää matkapalvelujen myyntitilanteet ja varmistaa asiakastyytyväisyyden
x arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu myynti- ja neuvontatilanteisiin.
Henkilö
x pukeutuu yrityksen tai organisaation sääntöjen mukaisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla
x valmistelee ohjeen mukaan työpisteensä ja tarvittavat koneet ja laitteet myynti- ja neuvontatoimintaa varten ja tarkistaa asiakastilojen siisteyden
x noudattaa työyhteisön sääntöjä sekä alan toimintaa koskevia säädöksiä koskevia ohjeita
x perehtyy myyntitilanteisiin ja tarkistaa tietojen ajantasaisuuden
x selvittää ohjattuna työtään koskevat laatuvaatimukset ja toimii niiden mukaisesti
x toimii kestävän ja vastuullisen toimintatavan mukaisesti
Henkilö osallistuu tarvittavien myynti- ja informaatioaineistojen tekemiseen.
Henkilö
x kerää ohjeen mukaan tarvittavaa informaatiota eri lähteistä neuvontaa ja tuotteistamista varten
Henkilö esittelee, suosittelee ja neuvoo matkapalvelujen suunnittelussa, valintojen tekemisessä ja ostamisessa sekä myy ja tekee varauksia.
Henkilö
x kartoittaa asiakkaan tarpeet ja käyttää ohjattuna sähköisiä tai muita tietolähteitä tai dokumentteja esitellessään asiakkaalle tavallisimpia matkapalveluja tai -tuotteita ja niiden hintoja
x käyttää yleisimpiä yrityksen käytössä olevia toimistosovelluksia, varausjärjestelmiä ja sähköisiä varauskanavia ohjattuna
x vastaanottaa tavanomaisia toimeksiantoja ja avustaa yleisimpien matkapalvelujen ja -tuotteiden myymisessä ja varaamisessa
x tietää myytäviä matkapalveluja koskevan lainsäädännön ja tiedonantovelvoitteet ja toimii niiden mukaisesti, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta
x tietää yksittäisten asiakkaiden matkojen ja ryhmämatkojen väliset erot ja vaatimukset
x tietää keskeiset matkoihin ja matkustusasiakirjoihin liittyvät ohjeet sekä passi- ja viisumimääräykset
x tiedottaa ohjattuna asiakasta matkan varaus-, peruutus- ja maksuehdoista
x laskee ohjattuna tuotteen tai palvelun kustannuksia tai ohjeen mukaan valitsee oikeat hinnat
x toimii kustannustietoisesti ja kestävää toimintatapaa noudattaen, mutta tarvitsee ohjausta
x tekee ohjeen mukaan kirjallisen tarjouksen ja vahvistuksen ja käyttää sähköisten asiakirjojen ja dokumenttien tekemiseen tarvittavia työvälineitä
x noudattaa vuorovaikutustilanteisiin annettuja ohjeita toimiessaan työyhteisössään ja tekee yhteistyötä tavanomaisissa tilanteissa työyhteisön jäsenten kanssa
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa asiakkaisiin ja organisaatioon
x toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.
Henkilö
Henkilö tekee yhteistyötä matkapalvelujen tuottajien kanssa.
Henkilö
x tekee ohjeen mukaan yhteistyötä yhteistyökumppaneiden kanssa
Henkilö päättää matkapalvelujen myyntitilanteet ja varmistaa asiakastyytyväisyyden.
Henkilö
x antaa tai lähettää asiakkaalle tarvittavat dokumentit sekä sopii myöhemmin toimitettavista dokumenteista
x siistii toimintaympäristön yrityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti
Henkilö arvioi omaa työtään ja toimintaansa.
Henkilö
x ymmärtää saamansa palautteen
Kokouspalvelut
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia kokouspalvelun tehtävissä
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x siistiä ja järjestää asiakas- ja työtilat sekä huolehtia tilojen viihtyisyydestä.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu asiakaspalvelutilanteisiin kokouspalveluissa.
Henkilö
x noudattaa työaikoja
x suunnittelee ja aikatauluttaa ohjattuna työvuoronsa tehtäviä ohjeen ja tilausmääräysten mukaan
x tietää pelastussuunnitelman ja toimii tarvittaessa sen mukaan
Henkilö toimii kokouspalvelun tehtävissä.
Henkilö
x toimii työryhmässä kokouspalveluprosessin aikataulun mukaan
x vastaanottaa kokousasiakkaita, varmistaa tilausmääräyksien tiedot toisen apuna ja tiedottaa poikkeamista ja muutoksista
x opastaa tarvittaessa kokousvälineiden ja -palvelujen käytössä
x tarjoilee kokousjuomia ja -ruokia kokousaikataulujen mukaisesti
x siistii ja järjestää asiakas- ja kokoustiloja kokouksien aikana
x varmistaa asiakastyytyväisyyden kokouksien aikana
x tietää laskutusprosessin tai kirjaa ohjeen mukaan myynnin laskulle
Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.
Henkilö
Henkilö siistii ja järjestää asiakas- ja työtilat sekä huolehtii tilojen viihtyisyydestä.
Henkilö
x järjestää toisen apuna kokoustilojen kalusteet tilaisuuksien jälkeen tarvittavaan pöytämuotoon
x huomioi seuraavan työvuoron ja tiedottaa ohjeen mukaan tarvittaessa asiakas- ja myyntitilanteista
x puhdistaa ohjeen mukaan toimipaikan koneita ja laitteita
x hoitaa astiahuollon
Majoitusyrityksen puhtauspalvelut
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x tehdä majoitusyrityksen asiakastilojen ja muiden tilojen siivoustehtäviä
x toimia asiakaspalvelutilanteissa
x noudattaa työskentelyssään työ- ja asiakasturvallisuutta
x tehdä jälkitöitä ja arvioida omaa toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö suunnittelee siivoustehtäviä.
Henkilö
x huomioi ohjattuna suunnittelussa erilaisten tilojen, kalusteiden ja laitteiden puhtaustaso- ja hygieniavaatimukset
x valitsee siivous- ja tekstiilienhuoltomenetelmät sekä siivousaineet ja -välineet siivoustyöhönsä huomioiden pintamateriaalit
x noudattaa sovittuja työaikoja sekä sopii tarvittaessa poikkeamista
Henkilö tekee majoitusyrityksen asiakastilojen ja muiden tilojen siivoustehtäviä.
Henkilö
x imuroi ja pyyhkii lattioita, pyyhkii tasoja ja kosketuspintoja sekä puhdistaa tarvittaessa kalusteita
x tekee lähtevän ja jatkavan asiakkaan vuodehuollon
x valitsee ohjattuna siivousmenetelmiä, -aineita, -välineitä ja koneita lian, pintamateriaalien, huoneiden koon ja käyttötarkoituksen sekä käytettävissä olevan ajan mukaan
x käyttää ohjattuna puhdistusaineitä, siivousvälineitä ja -menetelmiä sekä koneita taloudellisesti ja työturvallisesti
x huolehtii ohjeistettuna majoitushuoneen muiden tarvikkeiden ja tavaroiden riittävyydestä ja esillepanosta
Henkilö toimii asiakaspalvelutilanteissa.
Henkilö
x ajoittaa työnsä niin, ettei aiheuta asiakkaille häiriötä
x toimii yhteistyökykyisesti eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x tekee työt majoitusyrityksen toiminnan edellyttämässä tärkeysjärjestyksessä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa
x raportoi ohjattuna työstään
x tarkkailee käyttämiensä tilojen, laitteiden ja koneiden käyttökuntoa
x ilmoittaa mahdollisesta huoltotarpeesta ohjeistuksen mukaan
x ottaa vastaan asiakaspalautetta
x toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa yritykseen ja asiakkaisiin
Henkilö noudattaa työskentelyssään työ- ja asiakasturvallisuutta.
Henkilö
x käyttää tarvittavia suojaimia sekä tarkoituksenmukaisia suojavaatteita ja työjalkineita
x huolehtii ohjattuna, ettei työskentelystä aiheudu törmäämis-, kompastumis- tai kemiallista vaaraa asiakkaille
x käyttää ja säilyttää avaimia huolellisesti ja tietää niihin liittyvät turvallisuusriskit
Henkilö tekee jälkitöitä ja arvioi omaa toimintaansa.
Henkilö
x huolehtii huoltotilan siisteydestä ja tarvikkeiden täydennyksestä
x lajittelee toiminnassa syntyneet jätteet yrityksen ohjeiden mukaan
x toimii kestävän toimintatavan mukaisesti
x vastaanottaa palautetta oman toimintansa laadusta ja lopputuloksesta asiakkailta ja työyhteisöstä
x ymmärtää saamansa palautteen
Matkailualan varausjärjestelmien käyttö
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x varata matkailupalveluja
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x päättää asiakaspalvelutilanteet
x tehdä asiakkuudenhallinnan toimenpiteitä.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu asiakaspalvelu- ja myyntitehtäviin.
Henkilö
x selvittää ohjattuna työn kannalta tärkeimmät myynti- ja varaustoimintaan liittyvät ajankohtaiset tiedot
Henkilö varaa matkailupalveluja.
Henkilö
x tekee ohjeistettuna matkailupalveluvarauksia sekä vahvistaa, muuttaa ja peruuttaa olemassa olevia varauksia
x tiedottaa tilanteen vaatiessa matkailupalvelun tai matkakohteen poikkeustilanteista, mutta tarvitsee toisinaan apua
x tuntee tuotteiden lisäpalvelut, tarjoaa niitä ja tekee tarvittavat lisäpalveluvaraukset ohjeen mukaan
Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.
Henkilö
Henkilö päättää asiakaspalvelutilanteet.
Henkilö
x tietää yrityksen maksutavat ja maksuehdot ja sopii maksujärjestelyistä
Henkilö tekee asiakkuudenhallinnan toimenpiteitä.
Henkilö
x tietää kanta-asiakasjärjestelmän ja sen hyödyt asiakkaille
Matkailupalvelujen markkinointiviestintä
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x osallistua yrityksen, toimipaikan tai organisaation markkinointiviestinnän toimenpiteiden toteuttamiseen
x seurata markkinointiviestinnän toimenpiteiden onnistumista
x tehdä johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia.
Osaamisen arviointi
Henkilö suunnittelee markkinointiviestinnän toimenpiteitä erilaisille asiakasryhmille.
Henkilö
x hyödyntää ohjattuna markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa asiakastutkimuksia ja yrityksen kohderyhmistä kerättyä tietoa
x osallistuu matkailutuotteen tai -palvelun markkinointiviestinnän suunnitelman laatimiseen
x tietää tärkeimmät markkinointia sääntelevät säädökset
Henkilö osallistuu yrityksen, toimipaikan tai organisaation markkinointiviestinnän toimenpiteiden toteuttamiseen.
Henkilö
x tuottaa työryhmässä tai ohjattuna markkinointiviestinnän materiaalia
x käyttää ohjeen mukaan sähköistä viestintää ja tietää tärkeimmät sosiaalisen median työvälineet
Henkilö seuraa markkinointiviestinnän toimenpiteiden onnistumista.
Henkilö
x tekee ohjattuna tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä
Henkilö tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia.
Henkilö
x osallistuu uusia markkinointitoimenpiteitä koskevien kehitysehdotusten laatimiseen
Matkailupalvelujen tuotteistaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x ideoida ja tuotteistaa työryhmässä eri vuodenaikoihin tai matkailukausiin sopivia matkailutuotteita tai -palveluja
x koota yrityksen tai yhteistyöyritysten tuotteista ja palveluista kokonaisuuksia
x hinnoitella tuotteita, palveluja tai kokonaisuuksia
x tuottaa tai päivittää myynti- ja markkinointimateriaalia.
Osaamisen arviointi
Henkilö hyödyntää asiakastuntemusta ja matkailukausia.
Henkilö
x hakee ja hyödyntää työssään tietoa asiakasryhmistä ja matkailun kausivaihteluista, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta
Henkilö ideoi ja tuotteistaa työryhmässä eri vuodenaikoihin tai matkailukausiin sopivia matkailutuotteita tai -palveluja.
Henkilö
x varmistaa ohjeen mukaan, että tuote tai palvelu on yrityksen laatuvaatimusten mukainen
x käyttää tuotteistamisessa ja tuottamisessa tarvittavia tietoverkkoja, ohjelmia ja tiedonhankintatapoja
Henkilö kokoaa yrityksen tai yhteistyöyritysten tuotteista ja palveluista kokonaisuuksia.
Henkilö
x toimii toisen apuna tai työryhmässä, joka tekee yhteistyötä palvelujen tuottajien ja toteuttajien kanssa
x työskentelee työryhmässä, joka kokoaa tuotteista ja palveluista asiakaslähtöisiä matkailutuotteita tai -palveluja
Henkilö hinnoittelee tuotteita, palveluja tai kokonaisuuksia.
Henkilö
x tietää, mitkä tekijät vaikuttavat hinnan muodostumiseen
x tietää alalla käytössä olevat verokannat
x tietää yleisimmät maksutavat ja maksuehdot
Henkilö tuottaa tai päivittää myynti- ja markkinointimateriaalia.
Henkilö
x käyttää yrityksen tai toimipaikan tuotteen markkinointiin soveltuvia jakelukanavia, mutta tarvitsee ohjausta
Ravintolan asiakaspalvelu ja myynti
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x palvella asiakkaita ja myydä ruokia ja juomia
x toimia anniskelutehtävissä
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x rekisteröidä myyntiä, laskuttaa asiakkaita ja varmistaa asiakastyytyväisyyden
x siistiä ja järjestää asiakas- ja työtiloja.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu palvelemaan asiakkaita sekä myymään ruokia ja juomia ravintolan liikeidean tai toimintaohjeen mukaan.
Henkilö
x noudattaa työaikoja
x suunnittelee ja aikatauluttaa työvuoronsa tehtäviä ohjeen mukaan
x laittaa toisen apuna esille noutopöydän välineistön tai varaa valmiiksi pöytiintarjoilussa tarvittavat välineet
x laittaa ohjeen mukaan esille linjaston ja noutopöydän ruokia ja juomia tai valmistautuu ruokien ja juomien pöytiintarjoiluun
x noudattaa ravintolan turvallisuusohjeita ja -määräyksiä
x noudattaa työehtosopimuksen mukaisia ja muita yhteisesti sovittuja ohjeita ja sääntöjä
x noudattaa hygienialainsäädäntöä ja omavalvontasuunnitelmaa
Henkilö palvelee asiakkaita ja myy ruokia ja juomia.
Henkilö
x on perehtynyt ravintolan liikeideaan tai toiminta-ajatukseen siten, että esittelee, myy ja tarjoilee ohjattuna keskeisiä tuotteita ja palveluja
x hoitaa ruokatarjoilua noutopöydästä tai tarjoilee ruokia pöytiin
x pitää ohjeen mukaan huolen myytävien tai tarjoiltavien tuotteiden laadusta ja riittävyydestä
x käyttää ohjeistettuna tarjoilussa juomavalikoiman mukaisia tarjoilulämpötiloja, -tapoja ja -välineitä
x toimii tilausmääräysten tai varausten mukaisesti toisen apuna
x toimii aikataulun mukaan, mutta tarvitsee välillä apua
x toimii ohjattuna laatuvaatimuksien mukaisesti
x on perehtynyt erityisruokavalioihin ja tuotevalikoimiin kuuluviin ruoka- ja juomatuotteisiin siten, että kertoo ohjeen mukaan tarjolla olevien ruokien soveltuvuudesta erityisruokavaliota noudattaville asiakkaille
x kertoo ohjeen mukaan tuotteiden sisältämien raaka-aineiden ja juomien alkuperästä
x on perehtynyt yleisimpiin terveellisen ravitsemuksen ja ruokavalion periaatteisiin siten, että kertoo tarvittaessa myytävien tuotteiden ravitsemuksesta ja terveellisyydestä
x toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
x ottaa vastaan asiakkailta palautetta palveluista tai tuotteista ja kiittää asiakasta
x noudattaa vaitiolovelvollisuusohjeita suhteessa asiakkaisiin ja yritykseen
x noudattaa omavalvontasuunnitelmaa
x työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee vastuullaan olevat tehtävät, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta
Henkilö toimii anniskelutehtävissä.
Henkilö
x toimii voimassa olevan alkoholilain mukaisesti
x tietää alkoholilain mukaisen omavalvonnan vaatimukset toiminnalle
Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.
Henkilö
Henkilö rekisteröi myyntiä, laskuttaa asiakkaita ja varmistaa asiakastyytyväisyyden.
Henkilö
x on tietoinen keskeisten tuotteiden hinnoitteluperiaatteista
x ottaa vastaan asiakkailta palautetta palveluista tai tuotteista, kiittää asiakasta ja käsittelee tai välittää palautteen eteenpäin ohjeistuksen mukaisesti
Henkilö siistii ja järjestää asiakas- ja työtiloja.
Henkilö
x lajittelee jätteet ja välttää hävikin syntymistä
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen
Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
Valmistautuminen kansainvälisessä työympäristössä toimimiseen
Henkilö
x perehtyy työtehtävään liittyvien maiden kulttuuriin ja yhteiskuntaan
x huolehtii kansainvälisessä työtehtävässä tarvittavista järjestelyistä ja asiakirjoista
x selvittää ja sopii työtehtävän tavoitteet ja sisällöt
x ottaa huomioon työympäristöön ja -tehtävään liittyvät vaatimukset, tarpeet ja aikataulun
Vuorovaikutus kansainvälisessä työympäristössä
Henkilö
x käyttää toimialansa keskeistä sanastoa vieraalla kielellä
x jakaa osaamistaan kansainvälisessä työympäristössä
x käyttää eri viestintäkanavia vastuullisesti
x toimii eri kulttuuritaustaisten ihmisten kanssa
x toimii työkulttuurin mukaisesti
Työskentely kansainvälisessä ympäristössä
Henkilö
x toimii joustavasti erilaisissa tilanteissa
x noudattaa työtehtäviin liittyviä määräyksiä ja ohjeita
x huomioi terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät riskit
x toimii vastuullisesti ja eettisesti
x toimii tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäen
Kansainvälisen osaamisen hyödyntäminen ja jakaminen
Henkilö
x hyödyntää kansainvälistä osaamistaan työssään
x arvioi työtehtävään liittyvien maiden työmenetelmien ja toimintakulttuurien vaikutuksia työn sujuvuuteen ja lopputulokseen
x jakaa kansainvälistä osaamistaan työyhteisössä
Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
Yhteyshenkilönä toimiminen
Henkilö
x perehtyy koulutuksen järjestäjän ja työpaikan väliseen työnjakoon ammatillisen koulutuksen järjestämisessä
x selvittää mahdollisuuksia järjestää koulutusta ja näyttöjä työpaikalla
x tiedottaa ammatillisen koulutuksen järjestämisestä työpaikalla yhdessä koulutuksen järjestäjän kanssa
x toimii vuorovaikutuksessa erilaisten opiskelijoiden ja työntekijöiden kanssa
Ohjaustilanteisiin valmentautuminen
Henkilö
x osallistuu osaamisen hankkimisen suunnitteluun työpaikalla
x osallistuu ohjattavan opiskelijan työturvallisuuteen, työpaikan ohjeisiin ja käytäntöihin perehdyttämiseen
x suunnittelee opiskelijan ohjausta ja aikataulua
x seuraa erilaisia ohjaustilanteita
x hyödyntää digitaalisia välineitä tarkoituksenmukaisesti
x arvioi omaa ohjausosaamistaan ja määrittää kehittämistarpeensa
Palautteen antaminen osaamisen kehittymisestä
Henkilö
x antaa rakentavaa palautetta osaamisen kehittymisestä
x huomioi palautteen antamisessa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiä edustavat opiskelijat