Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Matkailualan perustutkinto 2022

Perusteen nimiMatkailualan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5341-2021
KoulutuksetMatkailualan perustutkinto
OsaamisalatMatkailupalvelujen osaamisala
Matkapalvelujen myynnin osaamisala
Majoituspalvelujen osaamisala
TutkintonimikkeetVastaanottovirkailija
Matkailupalvelujen tuottaja
Matka-asiantuntija
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846215/tiedot

Organisaatio

Kuhmon kaupunki

Toimintayksikkö

Hotelli Kalevala, Väinämöinen 9, 88900 Kuhmo

Yhteyshenkilöt

Tarleena Ylönen, Valmentaja, 08 655 4100, sales@hotellikalevala.fi

Jaana Malinen, Esimies, 0400 683 713, jaana.malinen@hotellikalevala.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.hotellikalevala.fi/

Facebook: https://fi-fi.facebook.com/HotelliKalevala/

Instagram: https://www.instagram.com/hotellikalevala/?hl=fi

Oppimisympäristö tunnistettu

27.08.2021

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Arja Virkkunen, Lehtori, Matkailuala/Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti päivitetty

04.01.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Puhtaan, rauhallisen luonnon keskellä Kuhmossa sijaitseva Hotelli Kalevala on yhdistelmä totta ja tarua, nykypäivää ja perinnettä. Hotelli Kalevala tarjoaa asiakkailleen unohtumattomia elämyksiä, hyvää ruokaa ja erinomaista palvelua. Hotelli Kalevala on yksityinen hotelli Kuhmon keskustan tuntumassa lammasjärven rannalla. Rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Ilpo Väisänen ja se on rakennettu Kalevala-eepoksen kokko-linnun muotoon. Hotelli on ainutlaatuinen maailmassa ja museovirasto on julistanut rakennuksen SR-kohteeksi (=suojattu rakennus). Hotelli sijaitsee puhtaan luonnon keskellä kaukana teollisuudesta ja liikenteen melusta. Huoneet: Hotellissa on yhteensä 47 huonetta: 35 standard kahden hengen huonetta, 4 yhden hengen huonetta, 5 superior-huonetta sekä 3 sviittiä. Inva-, allergia ja lemmikkihuoneita on saatavilla pyynnöstä. Ravintola : Ravintolasta avautuu upea, vuodenaikojen mukaan vaihtuva näkymä Lammasjärvelle. Kesäterassi on erinomainen paikka illanistujaisiin, juhlatilaisuuksiin tai ryhmäruokailuihin. Paljon kiitosta saanut keittiö tarjoaa paikallisia herkkuja suomalaiseen sekä kansainväliseen makuun, unohtamatta kasvisruokavaihtoehtoja. Kokoukset : Hotellissa on 2 erillistä kokoustilaa 16–80 hengelle. Kokouspalvelu räätälöi kokoukset ja oheispalvelut toiveiden mukaan. Hotellin tilat mahdollistavat erilaisten juhlien ja seminaarien järjestämisen. Saunat ja hyvinvointiosasto :
Vieraille lämmitetään saunat joka ilta. Saunaosastolla on naisille ja miehille omat saunat, wellness-osasto rentoutumiseen, sisä- ja ulkoporeallas. Yleisillä saunavuoroilla on muutkin kuin majoittujat tervetulleita saunomaan. Lisämaksusta voi varata turvesaunan, infrapunasaunan, hemmottelukylpyjä, hierontoja ja hoitoja mm. kalevalaista jäsenkorjausta. Saunatilat voi myös vuokrata yksityiskäyttöön. Saavutettavuus : Hotellista löytyy tilavampi invahuone, jossa mahtuu helposti kulkemaan pyörätuolilla. Kylpyhuoneessa on tukikahvat. Huoneeseen pääsee hissillä. Ravintolasaliin, saunaosastolle sekä kokoustiloihin pääsee pyörätuolilla. Ravintolasaliin pyörätuolilla kulkiessa henkilökuntamme tuo liikuteltavat rampit portaisiin. Aulassa on liikuntarajoitteisille suunnattu yleinen wc. Erikseen merkittyä inva-pysäköintipaikkaa ei ole. Henkilökuntamme neuvoo mihin auton voi parkkeerata. Kuhmon luonto ja kulttuuri : Kuhmon upea erämaaluonto tarjoaa hienot puitteet omatoimiseen liikkumiseen. Aktiviteettitarjonta on runsasta kaikkina vuodenaikoina. Erikoisuutena mm. karhunkatselu. Kuhmo on kuuluisa kulttuuristaan ja tarjoaa monia mielenkiintoisia tapahtumia ja käyntikohteita. Tunnetuimpia ovat Kuhmo-talo jossa soi heinäkuussa Kuhmon kamarimusiikkifestivaali, Kalevalaisen kulttuurin keskus Juminkeko näyttelyineen, Luontokeskus Petola sekä Talvisotamuseo ja Talvisodan taistelupaikat.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti matkailualan perustutkinnon tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät tehtävät. Käytännön työtehtävät:
Asiakkaiden varausten vastaanottamista puhelimitse, sähköpostitse ja muiden varauskanavien kautta, asiakaspalvelu, asiakkaiden vastaanottaminen, yleisen Kuhmon matkailuinfon kertominen asiakkaille.
Aamiaisen valmistaminen, esille laitto, tarjoilu ja purkaminen. A la Carte -ruokailujen valmistelutyöt ja tarjoileminen. Puhtauspalvelut, huoneitten sekä yleisten tilojen siivous ja pyykkihuoltoa. Kokouksien tilavaraukset ja palveluiden varaukset, kahvitus ja kokoustekniikan hallinta. Matkailupalveluiden myyntiä ja markkinointia eri kanavia hyödyntäen, muut toimistotyöt.

Toiminnan erityispiirteitä

Hotelli Kalevala sopii oppimisympäristöksi tässä raportissa avatun matkailualan perustutkinnon lisäksi myös matkailupalvelujen ammattitutkintoon.
Työpaikan toimintaympäristöissä on mahdollista hankkia osaamista seuraavista matkailupalvelujen ammattitutkinnon osista:
Matkailun asiakaspalvelutehtävissä toimiminen (pakollinen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Hotellin puhtauspalveluissa toimiminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Hotellin vastaanotossa toimiminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Kokous- tai kongressipalvelutehtävissä toimiminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Matkailun asiakasneuvonta- ja myyntipisteen hoitaminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Matkailun markkinointi- ja myyntitehtävissä toimiminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan
Tapahtuman tuottaminen ja toteuttaminen (valinnainen tutkinnon osa) tutkinnon osan mukaisen osaamisen voi kerryttää kokonaan

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Hotelli Kalevalassa on yhteensä 47 huonetta. Huoneet ovat standard -, superior -, allergia -, perhe tai invahuoneita sekä sviittejä. Hotelliin ovat myös lemmikit tervetulleita. Kaikissa huoneissa on taulu- TV, suihku/WC, pyyhkeet, hiustenkuivaaja ja puhelin ja huoneiden sängyt ovat joko erillisiä tai parivuoteita. Superior – luokan huoneissa on lisäksi järvinäköala, kylpytakit ja – tossut, ja sviitistä löytyy mm. poreamme. Väliovellisissa perhehuoneissa majoittuu hyvin 4–5 henkinen perhe.
Hotellin wellness-osastolta löytyy tavallisten saunojen lisäksi turve - ja infrapunasaunat sekä sisä - ja ulkoporealtaat. Majoittujille sauna on maksuton yleisillä saunavuoroilla ja saunoja voi varata myös yksityistilaisuuksiin 1 - 5 hlöä 150 €/ryhmä tai 6 - hlöä 25 €/hlö. Hinta sisältää kahden tunnin yksityisen saunavuoron, pyyhkeet sekä ulko - ja sisäporeammeen käytön. Saunatiloihin mahtuu jopa 50 henkilöä. Turvesaunan hinnat ovat 30 €/hlö 1–3 hlöä ja 20 €/hlö 4–10 hlöä, ja kesto 20 min. Infrapunasaunan kesto on 30 min ja hinta 25e/kerta 1–3 hlölle.
Ravintola Kantelettaresta avautuu vuodenaikojen mukaan vaihtuva näkymä Lammasjärvelle, ja ravintola järjestää niin isommat kuin pienemmät tilaisuudet. Tunnelmallinen terassi on erinomainen paikka kesäisiin juhlatilaisuuksiin tai ryhmäruokailuihin. Talon erikoisuutena ryhmille voi tilata Kalevalaisen pitopöydän. Keittiö tarjoaa sekä paikallisia että kansainvälisiä herkkuja. Ryhmäruokailuja ja juhlatilaisuuksia järjestetään tilauksesta ympäri vuoden. A la carte -keittiö avoinna ti-la klo 17:00-21:00.
Hotelli Kalevala tarjoaa erilaisia kokouspaketteja tarjoiluineen, ja myös ns. karhukokouksia, joka sisältää kokouspäivän, kokouskahvit ja lounaan Hotelli Kalevalassa, illan karhujen elämää tarkkaillen Luxury Bear Cabinin Karhutalossa , iltaruokailun ja saunan sekä hotellimajoituksen aamiaisineen.
Hotelli Kalevala tarjoaa erilaisia ohjelmapalveluita ryhmille, aktiviteetteja kesällä ja talvella sekä tyky- ja seikkailupalveluja. Hotellilta voi vuokrata välineitä omatoimisiin aktiviteetteihin, kuten esimerkiksi polkupyöriä, sup-lautoja, frisbeegolfvälineet, sukset, lumikengät tai pilkkivälineet. Talvella on mahdollisuus mm. moottorikelkka- tai husky-safareihin tai koskikelluntaan ja kesällä mm. kalastus- ja melontaretkiin.

Henkilöstöresurssit

Noin 6-15

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 1

Referenssit

Muuta

Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakollinen tutkinnon osa

x Matkailualan asiakaspalvelu

Majoituspalvelujen osaamisala

x Hotellin vastaanottopalvelut

Matkailupalvelujen osaamisala

x Matkailupalvelujen toteuttaminen

Matkapalvelujen myynnin osaamisala

x Matkapalvelujen myynti

Valinnaiset tutkinnon osat

x Kokouspalvelut
- Majoituspalvelut
x Majoitusyrityksen puhtauspalvelut
x Matkailualan varausjärjestelmien käyttö
x Matkailupalvelujen markkinointiviestintä
x Matkailupalvelujen tuotteistaminen
- Opastuspalvelut
- Rakennelmien valmistus ja kunnossapito
x Ravintolan asiakaspalvelu ja myynti
- Retki- ja luontoruokailupalvelut
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
x Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
x Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Matkailualan asiakaspalvelu

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua matkailu- tai majoitusyrityksen asiakaspalvelutilanteisiin
x käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa työssään
x vastaanottaa asiakkaita, selvittää kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja palvella heitä
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x tehdä yhteistyötä matkailualan yritysten ja organisaatioiden kanssa
x päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkitoimia
x arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu matkailu- tai majoitusyrityksen asiakaspalvelutilanteisiin.

Henkilö

x pukeutuu yrityksen tai organisaation sääntöjen mukaisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla
x noudattaa sovittuja työaikoja
x suorittaa työtehtävänsä edellyttämät esivalmistelut ohjattuna
x tietää tärkeimmät matkailuelinkeinon kehitysvaiheet, toimijat ja nykytilanteen
x tietää Suomen matkailualueet ja nimeää joitakin matkailualueiden tärkeimpiä vetovoimatekijöitä
x perehtyy keskeisimpiin paikallisiin matkailu- ja majoitustuotteisiin ja -palveluihin niin, että pystyy ohjeen mukaan esittelemään eri yritysten tuottamia palveluja asiakkaille
x toimii kestävän ja vastuullisen toimintatavan mukaisesti ohjatusti

Henkilö käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa työssään.

Henkilö

x tietää matkailualan yleisimmät tietolähteet ja sanaston, hakee tietoa eri lähteistä ohjatusti ja hyödyntää sitä asiakaspalvelussa
x käyttää tavanomaisia tietoteknisiä laitteita, sovelluksia ja ohjelmia
x tietää yleisimmät matkailualan sosiaalisen median kanavat

Henkilö vastaanottaa asiakkaita, selvittää kotimaisten ja kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja palvelee heitä.

Henkilö

x toimii asiallisesti ja selviytyy tutuista palvelutilanteista asiakkaiden kanssa
x selvittää ohjatusti asiakkaan tarpeita ja toiveita kyselemällä
x toimii matkailu- tai majoitusyrityksen liikeidean mukaisesti ja noudattaa ohjattuna palvelumallia
x palvelee ohjattuna kansainvälisiä tai eri kulttuuritaustaisia asiakkaita
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa asiakkaisiin ja yritykseen
x toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
x huolehtii ohjattuna asiakasturvallisuudesta ja henkilökohtaisesta työturvallisuudesta
x hallitsee EA1-tasoa vastaavat ensiaputaidot

Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.

Henkilö

x palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä

Henkilö tekee yhteistyötä matkailualan yritysten ja organisaatioiden kanssa.

Henkilö

x tietää yrityksen yhteistyökumppaneita
x tietää tärkeimpien yhteistyökumppaneiden palvelutarjontaa
x tekee ohjattuna yhteistyötä yhteistyökumppaneiden, sidosryhmien tai organisaatioiden kanssa

Henkilö päättää asiakaspalvelutilanteen ja tekee jälkitoimia.

Henkilö

x tekee ohjattuna tarvittavia jälkitoimenpiteitä
x ottaa ohjeen mukaan huomioon seuraavan työvuoron ja välittää tarvittavat tiedot eteenpäin
x ottaa vastaan palautetta

Henkilö arvioi omaa työtään ja toimintaansa.

Henkilö

x vastaanottaa palautetta omasta toiminnastaan asiakkailta ja työyhteisöstä
x ymmärtää saamansa palautteen

Hotellin vastaanottopalvelut

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua hotellin vastaanoton työvuoron tehtäviin
x käyttää yleisimpiä palaute- ja varauskanavia ja varausjärjestelmää
x vastaanottaa asiakkaita ja kirjata heidät sisään
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x tehdä asiakkaiden lähtöselvityksiä
x tehdä vuoronvaihdon tehtävät
x arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu hotellin vastaanoton työvuoron tehtäviin.

Henkilö

x tulee työvuoroon pukeutuneena tehtävän vaatimalla tavalla ja huolehtii ulkoisesta olemuksestaan
x noudattaa työaikoja
x suunnittelee ja aikatauluttaa työvuoronsa työtehtäviä, mutta tarvitsee apua
x perehtyy toisen apuna varaus- ja huonetilanteeseen, saapuvien sekä lähtevien asiakkaiden tilanteeseen ja toimii yhteistyössä kerroshoidon kanssa
x kunnostaa tarvittaessa ohjeen mukaan hotellihuoneita asiakkaita varten
x noudattaa hotellin kestävän kehityksen mukaisia toimintatapoja
x noudattaa hotellin turvallisuusmääräyksiä ja ohjeita

Henkilö käyttää yleisimpiä palaute- ja varauskanavia ja varausjärjestelmää.

Henkilö

x käyttää toisen apuna yleisimpiä varaus- ja asiakaspalautekanavia
x käyttää ohjeen mukaan hotellin varausjärjestelmää
x kirjaa ja vahvistaa huonevarauksen
x neuvoo ohjeen mukaan asiakasta internetvarauksen tekemisessä
x tietää hotellin kanta-asiakasohjelman

Henkilö vastaanottaa asiakkaita ja kirjaa heidät sisään.

Henkilö

x vastaanottaa asiakkaat ystävällisesti, tarkistaa ohjeen mukaan yksittäisen asiakkaan varauksen ja kirjaa asiakkaan saapuneeksi tai auttaa asiakasta sisäänkirjautumisessa
x käyttää varausjärjestelmää, mutta tarvitsee apua
x käsittelee ohjattuna ennakkoon maksettuja huonevarauksia
x kertoo palveluista, myy ja varaa niitä
x on perehtynyt paikkakunnan tärkeimpiin matkailupalveluihin siten, että pystyy kertomaan niistä
x toimii työryhmän jäsenenä hotellin asiakaspalvelutehtävissä
x auttaa pyydettäessä muiden työpisteiden tehtävissä
x tiedottaa ohjeen mukaan muutoksista muille työntekijöille ja osastoille
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa asiakkaisiin ja yritykseen
x tietää toimintaohjeet hätäensiaputilanteessa
x ylläpitää työympäristön turvallisuutta

Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.

Henkilö

x palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä

Henkilö tekee asiakkaiden lähtöselvityksiä.

Henkilö

x tekee ohjattuna lähtöselvityksen ja laskuttaa yksittäistä asiakasta tai auttaa asiakasta lähtöselvityksen tekemisessä
x käyttää ohjattuna hotelli- ja maksupäätejärjestelmää
x käsittelee käteistä ja muita maksuvälineitä
x ottaa vastaan asiakkailta palautetta palveluista tai tuotteista ja toivottaa tervetulleeksi uudelleen

Henkilö tekee vuoronvaihdon tehtävät.

Henkilö

x tekee ohjattuna hotellin vastaanoton vuoronvaihdon tehtävät toimintatavan mukaisesti
x ottaa huomioon seuraavan työvuoron ja välittää ohjeen mukaan tarvittavat tiedot eteenpäin

Henkilö arvioi omaa työtään ja toimintaansa.

Henkilö

x vastaanottaa palautetta omasta toiminnastaan asiakkailta ja työyhteisöstä
x ymmärtää saamansa palautteen

Matkailupalvelujen toteuttaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua matkailupalvelujen toteuttamiseen
x opastaa asiakkaita ja toteuttaa matkailupalveluja
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x päättää asiakaspalvelutilanteen ja tehdä jälkityöt
x arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu matkailupalvelujen toteuttamiseen.

Henkilö

x pukeutuu yrityksen tai organisaation sääntöjen mukaisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla
x noudattaa sovittuja työaikoja
x perehtyy ennakolta työ- ja asiakastilanteisiin sekä huolehtii toimintaympäristön siisteydestä
x suunnittelee tutuissa tilanteissa oman työnsä ja tekee matkailupalvelujen toteutuksia varten tarvittavia valmistelutöitä ja turvallisuussuunnitelman
x selvittää työtään koskevat laatuvaatimukset
x toimii kestävän ja vastuullisen toimintatavan mukaisesti

Henkilö opastaa asiakkaita ja toteuttaa matkailupalveluja.

Henkilö

x vastaanottaa asiakkaita ystävällisesti ja yrityksen toimintaohjeen mukaisesti
x toimii hyviä käyttäytymistapoja noudattaen
x toteuttaa matkailupalveluja työryhmässä
x käyttää tilanteen mukaisesti tarvittavia varusteita, välineitä tai muita resursseja
x opastaa asiakkaita tilanteen mukaiseen toimintaan ja siinä tarvittavien resurssien turvalliseen käyttämiseen tutuissa tilanteissa
x varmistaa asiakas- ja työturvallisuuden ohjeen mukaan ja toimii turvallisuussuunnitelman mukaisesti palvelutilanteissa palvelun koko keston ajan
x hallitsee EA1-tasoa vastaavat ensiaputaidot
x toimii yrityksen liikeidean mukaisesti ja ohjeen mukaan taloudellisesti ja kustannustietoisesti
x palvelee asiakkaita yhdessä muun henkilöstön kanssa
x vastaa matkailijoiden kysymyksiin, jotka kohdentuvat alueen keskeiseen palvelutarjontaan
x noudattaa vuorovaikutustilanteisiin annettuja ohjeita toimiessaan työyhteisössään
x tietää kulttuurien erityispiirteitä ja toimii eri kulttuuritaustoista tulevien asiakkaiden kanssa palvelutilanteissa
x toimii ohjeen mukaan ympäristövastuullisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa asiakkaisiin ja yritykseen

Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.

Henkilö

x palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä

Henkilö päättää asiakaspalvelutilanteen ja tekee jälkityöt.

Henkilö

x kuuntelee asiakaskokemuksia ja välittää palautteen toimintaohjeen mukaisesti eteenpäin
x huoltaa ohjattuna käytettyjä resursseja tai eläimiä ja siistii toimintaympäristöt ohjeen mukaan

Henkilö arvioi omaa työtään ja toimintaansa.

Henkilö

x vastaanottaa palautetta omasta toiminnastaan asiakkailta ja työyhteisöstä
x ymmärtää saamansa palautteen

Matkapalvelujen myynti

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua myynti- ja neuvontatilanteisiin
x osallistua tarvittavien myynti- ja informaatioaineistojen tekemiseen
x esitellä, suositella ja neuvoa matkapalvelujen suunnittelussa, valintojen tekemisessä ja ostamisessa sekä myydä ja tehdä varauksia
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x tehdä yhteistyötä matkapalvelujen tuottajien kanssa
x päättää matkapalvelujen myyntitilanteet ja varmistaa asiakastyytyväisyyden
x arvioida omaa työtään ja toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu myynti- ja neuvontatilanteisiin.

Henkilö

x noudattaa sovittuja työaikoja
x pukeutuu yrityksen tai organisaation sääntöjen mukaisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla
x valmistelee ohjeen mukaan työpisteensä ja tarvittavat koneet ja laitteet myynti- ja neuvontatoimintaa varten ja tarkistaa asiakastilojen siisteyden
x noudattaa työyhteisön sääntöjä sekä alan toimintaa koskevia säädöksiä koskevia ohjeita
x perehtyy myyntitilanteisiin ja tarkistaa tietojen ajantasaisuuden
x selvittää ohjattuna työtään koskevat laatuvaatimukset ja toimii niiden mukaisesti
x toimii kestävän ja vastuullisen toimintatavan mukaisesti

Henkilö osallistuu tarvittavien myynti- ja informaatioaineistojen tekemiseen.

Henkilö

x tietää yrityksen käyttämät sosiaalisen median kanavat ja sähköiset tiedotus- ja informaatiokanavat, mutta tarvitsee apua niiden käyttämisessä
x kerää ohjeen mukaan tarvittavaa informaatiota eri lähteistä neuvontaa ja tuotteistamista varten

Henkilö esittelee, suosittelee ja neuvoo matkapalvelujen suunnittelussa, valintojen tekemisessä ja ostamisessa sekä myy ja tekee varauksia.

Henkilö

x kohtaa asiakkaan ja käyttää ohjattuna yrityksen tavanomaisia tiedonhankintatapoja ja tietojärjestelmiä selvittäessään kohde-, palvelu- tai tuotevaihtoehtoja ja niiden saatavuutta
x kartoittaa asiakkaan tarpeet ja käyttää ohjattuna sähköisiä tai muita tietolähteitä tai dokumentteja esitellessään asiakkaalle tavallisimpia matkapalveluja tai -tuotteita ja niiden hintoja
x käyttää yleisimpiä yrityksen käytössä olevia toimistosovelluksia, varausjärjestelmiä ja sähköisiä varauskanavia ohjattuna
x vastaanottaa tavanomaisia toimeksiantoja ja avustaa yleisimpien matkapalvelujen ja -tuotteiden myymisessä ja varaamisessa
x tietää myytäviä matkapalveluja koskevan lainsäädännön ja tiedonantovelvoitteet ja toimii niiden mukaisesti, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta
x tietää yksittäisten asiakkaiden matkojen ja ryhmämatkojen väliset erot ja vaatimukset
x tietää keskeiset matkoihin ja matkustusasiakirjoihin liittyvät ohjeet sekä passi- ja viisumimääräykset
x tiedottaa ohjattuna asiakasta matkan varaus-, peruutus- ja maksuehdoista
x laskee ohjattuna tuotteen tai palvelun kustannuksia tai ohjeen mukaan valitsee oikeat hinnat
x toimii kustannustietoisesti ja kestävää toimintatapaa noudattaen, mutta tarvitsee ohjausta
x tekee ohjeen mukaan kirjallisen tarjouksen ja vahvistuksen ja käyttää sähköisten asiakirjojen ja dokumenttien tekemiseen tarvittavia työvälineitä
x noudattaa vuorovaikutustilanteisiin annettuja ohjeita toimiessaan työyhteisössään ja tekee yhteistyötä tavanomaisissa tilanteissa työyhteisön jäsenten kanssa
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa asiakkaisiin ja organisaatioon
x toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti

Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.

Henkilö

x palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä

Henkilö tekee yhteistyötä matkapalvelujen tuottajien kanssa.

Henkilö

x tietää joitakin matkailuyrityksen tai -organisaation yhteistyökumppaneita ja muita matkapalvelujen tuottajia
x tekee ohjeen mukaan yhteistyötä yhteistyökumppaneiden kanssa

Henkilö päättää matkapalvelujen myyntitilanteet ja varmistaa asiakastyytyväisyyden.

Henkilö

x sopii ohjeen mukaan maksutavoista ja jatkotoimenpiteistä
x antaa tai lähettää asiakkaalle tarvittavat dokumentit sekä sopii myöhemmin toimitettavista dokumenteista
x siistii toimintaympäristön yrityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti

Henkilö arvioi omaa työtään ja toimintaansa.

Henkilö

x vastaanottaa palautetta omasta toiminnastaan asiakkailta ja työyhteisöstä
x ymmärtää saamansa palautteen

Kokouspalvelut

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua asiakaspalvelutilanteisiin kokouspalveluissa
x toimia kokouspalvelun tehtävissä
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x siistiä ja järjestää asiakas- ja työtilat sekä huolehtia tilojen viihtyisyydestä.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu asiakaspalvelutilanteisiin kokouspalveluissa.

Henkilö

x tulee työvuoroon pukeutuneena tehtävän vaatimalla tavalla ja huolehtii ulkoisesta olemuksestaan
x noudattaa työaikoja
x suunnittelee ja aikatauluttaa ohjattuna työvuoronsa tehtäviä ohjeen ja tilausmääräysten mukaan
x tietää pelastussuunnitelman ja toimii tarvittaessa sen mukaan

Henkilö toimii kokouspalvelun tehtävissä.

Henkilö

x kunnostaa ja varustaa kokoustilat ja testaa kokousvälineiden toimivuuden, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta
x toimii työryhmässä kokouspalveluprosessin aikataulun mukaan
x vastaanottaa kokousasiakkaita, varmistaa tilausmääräyksien tiedot toisen apuna ja tiedottaa poikkeamista ja muutoksista
x opastaa tarvittaessa kokousvälineiden ja -palvelujen käytössä
x tarjoilee kokousjuomia ja -ruokia kokousaikataulujen mukaisesti
x siistii ja järjestää asiakas- ja kokoustiloja kokouksien aikana
x varmistaa asiakastyytyväisyyden kokouksien aikana
x tietää laskutusprosessin tai kirjaa ohjeen mukaan myynnin laskulle

Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.

Henkilö

x palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä

Henkilö siistii ja järjestää asiakas- ja työtilat sekä huolehtii tilojen viihtyisyydestä.

Henkilö

x siistii ja järjestää ohjattuna asiakas- ja kokoustilat kokouksien jälkeen
x järjestää toisen apuna kokoustilojen kalusteet tilaisuuksien jälkeen tarvittavaan pöytämuotoon
x huomioi seuraavan työvuoron ja tiedottaa ohjeen mukaan tarvittaessa asiakas- ja myyntitilanteista
x puhdistaa ohjeen mukaan toimipaikan koneita ja laitteita
x hoitaa astiahuollon

Majoitusyrityksen puhtauspalvelut

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x suunnitella siivoustehtäviä
x tehdä majoitusyrityksen asiakastilojen ja muiden tilojen siivoustehtäviä
x toimia asiakaspalvelutilanteissa
x noudattaa työskentelyssään työ- ja asiakasturvallisuutta
x tehdä jälkitöitä ja arvioida omaa toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö suunnittelee siivoustehtäviä.

Henkilö

x suunnittelee työnsä toimintaohjeiden mukaisesti huomioiden majoitusyrityksen toiminnan ja asiakkaiden viihtyisyyden
x huomioi ohjattuna suunnittelussa erilaisten tilojen, kalusteiden ja laitteiden puhtaustaso- ja hygieniavaatimukset
x valitsee siivous- ja tekstiilienhuoltomenetelmät sekä siivousaineet ja -välineet siivoustyöhönsä huomioiden pintamateriaalit
x noudattaa sovittuja työaikoja sekä sopii tarvittaessa poikkeamista

Henkilö tekee majoitusyrityksen asiakastilojen ja muiden tilojen siivoustehtäviä.

Henkilö

x tekee ohjattuna majoitusyrityksen asiakastilojen ja muiden tilojen siivousta toiminnan ja hygieenisyyden edellyttämässä järjestyksessä
x imuroi ja pyyhkii lattioita, pyyhkii tasoja ja kosketuspintoja sekä puhdistaa tarvittaessa kalusteita
x tekee lähtevän ja jatkavan asiakkaan vuodehuollon
x valitsee ohjattuna siivousmenetelmiä, -aineita, -välineitä ja koneita lian, pintamateriaalien, huoneiden koon ja käyttötarkoituksen sekä käytettävissä olevan ajan mukaan
x käyttää ohjattuna puhdistusaineitä, siivousvälineitä ja -menetelmiä sekä koneita taloudellisesti ja työturvallisesti
x huolehtii ohjeistettuna majoitushuoneen muiden tarvikkeiden ja tavaroiden riittävyydestä ja esillepanosta

Henkilö toimii asiakaspalvelutilanteissa.

Henkilö

x tervehtii ja huomioi asiakkaat työn lomassa ja palvelee heitä tavanomaisissa tilanteissa
x ajoittaa työnsä niin, ettei aiheuta asiakkaille häiriötä
x toimii yhteistyökykyisesti eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x tekee työt majoitusyrityksen toiminnan edellyttämässä tärkeysjärjestyksessä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa
x raportoi ohjattuna työstään
x tarkkailee käyttämiensä tilojen, laitteiden ja koneiden käyttökuntoa
x ilmoittaa mahdollisesta huoltotarpeesta ohjeistuksen mukaan
x ottaa vastaan asiakaspalautetta
x toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa yritykseen ja asiakkaisiin

Henkilö noudattaa työskentelyssään työ- ja asiakasturvallisuutta.

Henkilö

x toimii ohjattuna työssään puhdistusaineiden ja laitteiden käyttöturvallisuustiedotteiden mukaan
x käyttää tarvittavia suojaimia sekä tarkoituksenmukaisia suojavaatteita ja työjalkineita
x huolehtii ohjattuna, ettei työskentelystä aiheudu törmäämis-, kompastumis- tai kemiallista vaaraa asiakkaille
x käyttää ja säilyttää avaimia huolellisesti ja tietää niihin liittyvät turvallisuusriskit

Henkilö tekee jälkitöitä ja arvioi omaa toimintaansa.

Henkilö

x puhdistaa ja huoltaa ohjattuna käyttämiään siivousvälineitä ja järjestää ne paikoilleen
x huolehtii huoltotilan siisteydestä ja tarvikkeiden täydennyksestä
x lajittelee toiminnassa syntyneet jätteet yrityksen ohjeiden mukaan
x toimii kestävän toimintatavan mukaisesti
x vastaanottaa palautetta oman toimintansa laadusta ja lopputuloksesta asiakkailta ja työyhteisöstä
x ymmärtää saamansa palautteen

Matkailualan varausjärjestelmien käyttö

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua asiakaspalvelu- ja myyntitehtäviin
x varata matkailupalveluja
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x päättää asiakaspalvelutilanteet
x tehdä asiakkuudenhallinnan toimenpiteitä.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu asiakaspalvelu- ja myyntitehtäviin.

Henkilö

x huolehtii ohjattuna siitä, että tarvittavat sähköiset varausjärjestelmät ja -ohjelmat ovat toimintavalmiina asiakaspalvelutilanteita varten
x selvittää ohjattuna työn kannalta tärkeimmät myynti- ja varaustoimintaan liittyvät ajankohtaiset tiedot

Henkilö varaa matkailupalveluja.

Henkilö

x selvittää ohjeistettuna paikkatilanteen ja asiakkaan tarvitsemien palvelujen saatavuuden
x tekee ohjeistettuna matkailupalveluvarauksia sekä vahvistaa, muuttaa ja peruuttaa olemassa olevia varauksia
x tiedottaa tilanteen vaatiessa matkailupalvelun tai matkakohteen poikkeustilanteista, mutta tarvitsee toisinaan apua
x tuntee tuotteiden lisäpalvelut, tarjoaa niitä ja tekee tarvittavat lisäpalveluvaraukset ohjeen mukaan

Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.

Henkilö

x palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä

Henkilö päättää asiakaspalvelutilanteet.

Henkilö

x tuottaa ja toimittaa asiakkaille ohjattuna varausvahvistukset ja tarvittavat matkailupalveluun liittyvät dokumentit tai sopii niiden toimitustavasta
x tietää yrityksen maksutavat ja maksuehdot ja sopii maksujärjestelyistä

Henkilö tekee asiakkuudenhallinnan toimenpiteitä.

Henkilö

x käyttää ohjeen mukaan asiakasrekisteriä ja asiakashallintajärjestelmää, päivittää asiakastietoja tarvittaessa ja noudattaa tietoturvalakia
x tietää kanta-asiakasjärjestelmän ja sen hyödyt asiakkaille

Matkailupalvelujen markkinointiviestintä

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x suunnitella markkinointiviestinnän toimenpiteitä erilaisille asiakasryhmille
x osallistua yrityksen, toimipaikan tai organisaation markkinointiviestinnän toimenpiteiden toteuttamiseen
x seurata markkinointiviestinnän toimenpiteiden onnistumista
x tehdä johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia.
Osaamisen arviointi

Henkilö suunnittelee markkinointiviestinnän toimenpiteitä erilaisille asiakasryhmille.

Henkilö

x tietää matkailualan yleisimmät markkinointiviestinnän kanavat ja erilaiset asiakasryhmät
x hyödyntää ohjattuna markkinointitoimenpiteiden suunnittelussa asiakastutkimuksia ja yrityksen kohderyhmistä kerättyä tietoa
x osallistuu matkailutuotteen tai -palvelun markkinointiviestinnän suunnitelman laatimiseen
x tietää tärkeimmät markkinointia sääntelevät säädökset

Henkilö osallistuu yrityksen, toimipaikan tai organisaation markkinointiviestinnän toimenpiteiden toteuttamiseen.

Henkilö

x osallistuu toisen apuna markkinointiviestinnän toimenpiteiden toteuttamiseen
x tuottaa työryhmässä tai ohjattuna markkinointiviestinnän materiaalia
x käyttää ohjeen mukaan sähköistä viestintää ja tietää tärkeimmät sosiaalisen median työvälineet

Henkilö seuraa markkinointiviestinnän toimenpiteiden onnistumista.

Henkilö

x seuraa ohjeen mukaan markkinointiviestinnän toimenpiteiden onnistumisia
x tekee ohjattuna tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä

Henkilö tekee johtopäätöksiä ja kehittämisehdotuksia.

Henkilö

x tekee toisen apuna johtopäätöksiä markkinointiviestinnän tuloksista
x osallistuu uusia markkinointitoimenpiteitä koskevien kehitysehdotusten laatimiseen

Matkailupalvelujen tuotteistaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hyödyntää asiakastuntemusta ja matkailukausia
x ideoida ja tuotteistaa työryhmässä eri vuodenaikoihin tai matkailukausiin sopivia matkailutuotteita tai -palveluja
x koota yrityksen tai yhteistyöyritysten tuotteista ja palveluista kokonaisuuksia
x hinnoitella tuotteita, palveluja tai kokonaisuuksia
x tuottaa tai päivittää myynti- ja markkinointimateriaalia.
Osaamisen arviointi

Henkilö hyödyntää asiakastuntemusta ja matkailukausia.

Henkilö

x tietää matkailualan tärkeimpiä tietolähteitä ja tutkimuksia ja hyödyntää niitä uusien tuotteiden suunnittelussa
x hakee ja hyödyntää työssään tietoa asiakasryhmistä ja matkailun kausivaihteluista, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta

Henkilö ideoi ja tuotteistaa työryhmässä eri vuodenaikoihin tai matkailukausiin sopivia matkailutuotteita tai -palveluja.

Henkilö

x ideoi ja kokoaa matkailutuotteita tai -palveluja yksittäisille asiakkaille tai ryhmille toisten apuna
x varmistaa ohjeen mukaan, että tuote tai palvelu on yrityksen laatuvaatimusten mukainen
x käyttää tuotteistamisessa ja tuottamisessa tarvittavia tietoverkkoja, ohjelmia ja tiedonhankintatapoja

Henkilö kokoaa yrityksen tai yhteistyöyritysten tuotteista ja palveluista kokonaisuuksia.

Henkilö

x tietää yrityksen, yhteistyöyritysten tai toimijoiden tärkeimmät tuotteet ja palvelut
x toimii toisen apuna tai työryhmässä, joka tekee yhteistyötä palvelujen tuottajien ja toteuttajien kanssa
x työskentelee työryhmässä, joka kokoaa tuotteista ja palveluista asiakaslähtöisiä matkailutuotteita tai -palveluja

Henkilö hinnoittelee tuotteita, palveluja tai kokonaisuuksia.

Henkilö

x osallistuu työryhmässä tuotteen tai palvelun hinnoitteluun
x tietää, mitkä tekijät vaikuttavat hinnan muodostumiseen
x tietää alalla käytössä olevat verokannat
x tietää yleisimmät maksutavat ja maksuehdot

Henkilö tuottaa tai päivittää myynti- ja markkinointimateriaalia.

Henkilö

x tuottaa tai päivittää toisen apuna tuotteisiin liittyvää myynti- ja markkinointimateriaalia
x käyttää yrityksen tai toimipaikan tuotteen markkinointiin soveltuvia jakelukanavia, mutta tarvitsee ohjausta

Ravintolan asiakaspalvelu ja myynti

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua palvelemaan asiakkaita sekä myymään ruokia ja juomia ravintolan liikeidean tai toimintaohjeen mukaan
x palvella asiakkaita ja myydä ruokia ja juomia
x toimia anniskelutehtävissä
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x rekisteröidä myyntiä, laskuttaa asiakkaita ja varmistaa asiakastyytyväisyyden
x siistiä ja järjestää asiakas- ja työtiloja.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu palvelemaan asiakkaita sekä myymään ruokia ja juomia ravintolan liikeidean tai toimintaohjeen mukaan.

Henkilö

x tulee työvuoroon pukeutuneena tehtävän vaatimalla tavalla ja huolehtii ulkoisesta olemuksestaan
x noudattaa työaikoja
x suunnittelee ja aikatauluttaa työvuoronsa tehtäviä ohjeen mukaan
x laittaa toisen apuna esille noutopöydän välineistön tai varaa valmiiksi pöytiintarjoilussa tarvittavat välineet
x laittaa ohjeen mukaan esille linjaston ja noutopöydän ruokia ja juomia tai valmistautuu ruokien ja juomien pöytiintarjoiluun
x noudattaa ravintolan turvallisuusohjeita ja -määräyksiä
x noudattaa työehtosopimuksen mukaisia ja muita yhteisesti sovittuja ohjeita ja sääntöjä
x noudattaa hygienialainsäädäntöä ja omavalvontasuunnitelmaa

Henkilö palvelee asiakkaita ja myy ruokia ja juomia.

Henkilö

x huomioi asiakkaiden saapumisen ja palvelee heitä kohteliaasti, mutta tarvitsee välillä ohjausta
x on perehtynyt ravintolan liikeideaan tai toiminta-ajatukseen siten, että esittelee, myy ja tarjoilee ohjattuna keskeisiä tuotteita ja palveluja
x hoitaa ruokatarjoilua noutopöydästä tai tarjoilee ruokia pöytiin
x pitää ohjeen mukaan huolen myytävien tai tarjoiltavien tuotteiden laadusta ja riittävyydestä
x käyttää ohjeistettuna tarjoilussa juomavalikoiman mukaisia tarjoilulämpötiloja, -tapoja ja -välineitä
x toimii tilausmääräysten tai varausten mukaisesti toisen apuna
x toimii aikataulun mukaan, mutta tarvitsee välillä apua
x toimii ohjattuna laatuvaatimuksien mukaisesti
x on perehtynyt erityisruokavalioihin ja tuotevalikoimiin kuuluviin ruoka- ja juomatuotteisiin siten, että kertoo ohjeen mukaan tarjolla olevien ruokien soveltuvuudesta erityisruokavaliota noudattaville asiakkaille
x kertoo ohjeen mukaan tuotteiden sisältämien raaka-aineiden ja juomien alkuperästä
x on perehtynyt yleisimpiin terveellisen ravitsemuksen ja ruokavalion periaatteisiin siten, että kertoo tarvittaessa myytävien tuotteiden ravitsemuksesta ja terveellisyydestä
x toimii hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
x ottaa vastaan asiakkailta palautetta palveluista tai tuotteista ja kiittää asiakasta
x noudattaa vaitiolovelvollisuusohjeita suhteessa asiakkaisiin ja yritykseen
x noudattaa omavalvontasuunnitelmaa
x työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee vastuullaan olevat tehtävät, mutta tarvitsee ajoittain ohjausta

Henkilö toimii anniskelutehtävissä.

Henkilö

x toimii asiakaspalvelussa ja myyntityössä anniskelusta säädettyjen määräysten ja ohjeiden mukaisesti työryhmän jäsenenä
x toimii voimassa olevan alkoholilain mukaisesti
x tietää alkoholilain mukaisen omavalvonnan vaatimukset toiminnalle

Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.

Henkilö

x palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä

Henkilö rekisteröi myyntiä, laskuttaa asiakkaita ja varmistaa asiakastyytyväisyyden.

Henkilö

x käyttää ohjattuna kassaa tai kassajärjestelmää, rekisteröi myyntiä ja laskuttaa asiakkaita tavanomaisilla maksutavoilla
x on tietoinen keskeisten tuotteiden hinnoitteluperiaatteista
x ottaa vastaan asiakkailta palautetta palveluista tai tuotteista, kiittää asiakasta ja käsittelee tai välittää palautteen eteenpäin ohjeistuksen mukaisesti

Henkilö siistii ja järjestää asiakas- ja työtiloja.

Henkilö

x siistii ja järjestää asiakas- ja työtiloja ja hoitaa astiahuollon ohjeen mukaan huomioiden seuraavan työvuoron
x lajittelee jätteet ja välttää hävikin syntymistä

Ilmastovastuullinen toiminta

Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen

Henkilö

x ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.

Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen

Henkilö

x selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi

Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen

Henkilö

x viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista työyhteisössään
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen

Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen

Valmistautuminen kansainvälisessä työympäristössä toimimiseen

Henkilö

x etsii tietoa ja perehtyy kansainväliseen työympäristöön ja tulevaan työtehtävään
x perehtyy työtehtävään liittyvien maiden kulttuuriin ja yhteiskuntaan
x huolehtii kansainvälisessä työtehtävässä tarvittavista järjestelyistä ja asiakirjoista
x selvittää ja sopii työtehtävän tavoitteet ja sisällöt
x ottaa huomioon työympäristöön ja -tehtävään liittyvät vaatimukset, tarpeet ja aikataulun

Vuorovaikutus kansainvälisessä työympäristössä

Henkilö

x toimii vuorovaikutuksessa kansainvälisen työyhteisön ja kansainvälisten asiakkaiden kanssa
x käyttää toimialansa keskeistä sanastoa vieraalla kielellä
x jakaa osaamistaan kansainvälisessä työympäristössä
x käyttää eri viestintäkanavia vastuullisesti
x toimii eri kulttuuritaustaisten ihmisten kanssa
x toimii työkulttuurin mukaisesti

Työskentely kansainvälisessä ympäristössä

Henkilö

x noudattaa sovittuja työaikoja ja toimintatapoja
x toimii joustavasti erilaisissa tilanteissa
x noudattaa työtehtäviin liittyviä määräyksiä ja ohjeita
x huomioi terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät riskit
x toimii vastuullisesti ja eettisesti
x toimii tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäen

Kansainvälisen osaamisen hyödyntäminen ja jakaminen

Henkilö

x arvioi kansainvälisessä työtehtävässä hankitun osaamisen merkitystä urallaan
x hyödyntää kansainvälistä osaamistaan työssään
x arvioi työtehtävään liittyvien maiden työmenetelmien ja toimintakulttuurien vaikutuksia työn sujuvuuteen ja lopputulokseen
x jakaa kansainvälistä osaamistaan työyhteisössä

Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen

Yhteyshenkilönä toimiminen

Henkilö

x perehtyy oman alan tutkintojen perusteisiin ja tunnistaa työtehtävien yhteyden niihin
x perehtyy koulutuksen järjestäjän ja työpaikan väliseen työnjakoon ammatillisen koulutuksen järjestämisessä
x selvittää mahdollisuuksia järjestää koulutusta ja näyttöjä työpaikalla
x tiedottaa ammatillisen koulutuksen järjestämisestä työpaikalla yhdessä koulutuksen järjestäjän kanssa
x toimii vuorovaikutuksessa erilaisten opiskelijoiden ja työntekijöiden kanssa

Ohjaustilanteisiin valmentautuminen

Henkilö

x perehtyy ohjattavan opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan
x osallistuu osaamisen hankkimisen suunnitteluun työpaikalla
x osallistuu ohjattavan opiskelijan työturvallisuuteen, työpaikan ohjeisiin ja käytäntöihin perehdyttämiseen
x suunnittelee opiskelijan ohjausta ja aikataulua
x seuraa erilaisia ohjaustilanteita
x hyödyntää digitaalisia välineitä tarkoituksenmukaisesti
x arvioi omaa ohjausosaamistaan ja määrittää kehittämistarpeensa

Palautteen antaminen osaamisen kehittymisestä

Henkilö

x vertaa hankittua osaamista asetettuihin tavoitteisiin
x antaa rakentavaa palautetta osaamisen kehittymisestä
x huomioi palautteen antamisessa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiä edustavat opiskelijat