Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 2024

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-4389-2023
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan perustutkinto
OsaamisalatVarhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
TutkintonimikkeetNuoriso- ja yhteisöohjaaja
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja
Lastenohjaaja
Voimaantulo01.08.2024
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8516660/tiedot

Organisaatio

Paltamon kunta

Toimintayksikkö

Hyrynsalmen nuorisotila, Hyryntie 22, 89400 Hyrynsalmi

Yhteyshenkilöt

Päivi Kemppainen, vapaa-aikaohjaaja, 044 710 4426, paivi.e.kemppainen@hyrynsalmi.fi

Jarkko Koski, nuoriso-ohjaaja, 044 710 4438, jarkko.koski@hyrynsalmi.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.hyrynsalmi.fi/vapaa-aika-ja-kulttuuri/nuorisotyoe

Facebook: https://www.facebook.com/Hyrynsalmenkunta

Instagram: https://www.instagram.com/hyrynsalmenkunta/

Oppimisympäristö tunnistettu

30.08.2022

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Tiina Suoranta, ammatillinen opettaja, Edukai Oy, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti päivitetty

11.09.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Nuorisotoimen perustehtävänä on toimia tukena nuoren kasvulle yhdessä nuoren, vanhempien, koulun ja järjestöjen kanssa. Nuorten osallisuuden lisääminen, vaikuttamismahdollisuuksien lisääminen ja nuorisojärjestöjen sekä nuorten omaehtoisen toiminnan tukeminen ovat keskeiset keinot tämän ideologian toteuttamiseksi.

Nuorisotoimi järjestää omana toimintana tapahtumia ja retkiä, ja yhteistyönä paikallisten järjestöjen ja nuorisovaltuuston kanssa näiden omaa toimintaa näin tukien ja kannustaen. Näissä tapahtumissa noudatetaan 0 promillea –linjaa eli kannustetaan päihteettömyyteen ja tuetaan näin yhteisiä päihdekasvatustavoitteita vanhempien ja koulujen kanssa.

Hyrynsalmen nuorisotilalla on nuorten avoimien ovien iltoja tiistaisin ja perjantaisin klo 18-21. Pikkunuokkari 1-6 luokkalaisille on perjantaisin klo 13-16. Lisäksi toimintaa järjestetään toiveiden mukaan. Nuorisotilalla on myös 3. sektorin eli yhdistysten ja järjestöjen toimintaa arkisin toimistoaikaan.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Henkilö pääsee ohjaamaan pääasiassa lasten ja nuorten toimintaa nuorisotilassa. Henkilön on mahdollista suunnitella ja toteuttaa nuorisotilan toimintaa käyttäen erilaisia ilmaisun muotoja, liikuntaa, kulttuuria ja luonnossa toimimista. Henkilö oppii toimimaan vuorovaikutuksessa eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa.

Toiminnan erityispiirteitä

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Nuorisotila sijaitsee Hyrynsalmen keskustassa. Nuorisotilassa on keittiö, jossa voi keittää kahvia ja teetä, laittaa ruokaa ja leipoa sekä oleskelutilat, joista löytyy esimerkiksi biljardipöytä ja kotiteatterilaitteet. Nuorisotilasta löytyy lisäksi muun muassa askartelu- ja maalaustarvikkeita. Nuorisotalolla on myös suurehko pihamaa, jossa voi pelata pihapelejä ja sen läheisyydessä liikuntasali, jota myös voidaan hyödyntää toiminnassa.

Henkilöstöresurssit

Ohjaajia on paikalla 1-2 henkilöä.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 2

Referenssit

Muuta

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
x Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
x Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
x Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
- Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala

Pakolliset tutkinnon osat

x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
- Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen

Valinnaiset tutkinnon osat

x Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien työympäristössä
- Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
- Pakolliset tutkinnon osat
- Suomalaisella viittomakielellä toimiminen
- Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppijan oppimisen ohjaaminen
- Valinnaiset tutkinnon osat
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
x Ilmaisun ohjaaminen
- Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan aikuisen itsenäisen suoriutumisen ohjaaminen
- Koulunuorisotyössä toimiminen
- Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
x Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa kasvatus- ja ohjausalan lainsäädäntöä, määräyksiä ja ohjeita
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x tuntee ja osaa toimia sosiaalihuoltolain huoli-ilmoituksen mukaisesti
x noudattaa ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
x noudattaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakia sekä lastenoikeuksien sopimusta
x kohtaa moninaisuutta kunnioittavasti ja luontevasti
x ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden

Ammatillinen vuorovaikutus

Henkilö

x noudattaa hyviä käytöstapoja ja kunnioittavaa kohtaamista
x kommunikoi asiallisesti ja selkeästi huomioiden asiakkaan tarpeet
x käyttää dialogisuutta vuorovaikutuksessa
x käyttää ja huomioi sanatonta viestintää tilanteen edellyttämällä tavalla
x ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaan erilaisia tunteita
x hyödyntää tietoa tunteiden merkityksestä vuorovaikutustilanteissa
x luo myönteistä, kannustavaa ja turvallista ilmapiiriä
x kannustaa asiakkaita yhteistyöhön
x antaa ja ottaa vastaan kannustavaa ja kehittävää palautetta
x ottaa vuorovaikutustilanteessa huomioon asiakkaan kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen taustan
x keskustelee työyhteisössä arvojensa ja ennakko-oletustensa vaikutuksista vuorovaikutustilanteissa

Hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen

Henkilö

x noudattaa turvallisuutta ja hyvinvointia koskevia määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
x toimii ensiaputilanteissa
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
x huomioi asiakkaiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia tarpeita
x ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaiden ruokavaliot
- toteuttaa lääkehoitosuunnitelmaa työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti

Kasvatus- ja ohjausalan työtehtävissä työskentely

Henkilö

x työskentelee kestävän elämätavan periaatteiden mukaisesti
x työskentelee työpaikan arvojen ja tavoitteiden mukaisesti
x käyttää työssään tietoa suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta
x työskentelee työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x huomioi työskentelyssään työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän vastuualueitaan
x työskentelee työpaikan työsuunnitelman ja päiväjärjestyksen mukaisesti
x osallistuu kokoukseen työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x käyttää työssään kasvuun, kehitykseen ja elämäkulkuun liittyvää tietoa
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista päivittäistä toimintaa
x käyttää kasvatus- ja ohjausalan välineitä ja ohjaustapoja
x ottaa työssään huomioon asiakkaan vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita sekä mahdollistaa onnistumisen kokemuksia
x mahdollistaa työssään asiakkaiden osallisuuden

Työelämätaidot

Henkilö

x toimii työpaikan sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti
x noudattaa työaikoja
x huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
x pukeutuu työpaikan ohjeiden mukaisesti
x noudattaa työntekijän oikeuksia, velvollisuuksia ja vastuita
x noudattaa työympäristön työsuojelumääräyksiä
x huolehtii työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan
x kertoo ammatillisen kasvun tavoitteistaan

Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen

Ohjaajana toimiminen

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x toimii ohjattavien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa ohjattavat yksilöinä ja ryhmän jäseninä kuunnellen ja kunnioittaen
x laatii ohjattavien kanssa toiminnalle periaatteita ja sääntöjä
x työskentelee ohjattavien kanssa osallisuuden periaatteiden mukaisesti
x edistää ohjattaviensa sosiaalisten taitojen kehittymistä
x toimii kestävän kehityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti
x hyödyntää tietoa ohjattavan ryhmän kehitysvaiheesta
x soveltaa ohjaustilanteissa tietoa ryhmädynamiikasta
x käyttää tietoa yhteisöohjaamiseen liittyen
x toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista

Ohjauksen menetelmien käyttäminen

Henkilö

x käyttää toiminnallisia ohjauksen menetelmiä
x suunnittelee ja toteuttaa retken työyhteisön käytänteiden mukaan
x suunnittelee ja toteuttaa tapahtuman työyhteisön käytänteiden mukaan
x huomioi esteettömyyden ja saavutettavuuden
x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa huomioiden esteettisyyden ja viihtyvyyden
x osaa valita ohjaustyössään keskeiset välineet ja materiaalit ja laatii ohjaussuunnitelman
x ottaa toiminnassaan huomioon ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja toimijoita
x edistää ohjattavien omaehtoista harrastamista ja innostaa heitä hyvinvointia edistävään vapaa-ajan toimintaan
x hyödyntää tietoa leiri- ja retkitoiminnan keskeisistä periaatteista
x ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin
x käyttää digitaalisia toimintaympäristöjä työyhteisön käytänteiden mukaisesti

Projektityössä toimiminen

Henkilö

x laatii projektille suunnitelman
x suunnittelee ja toteuttaa projektimaisen työn työpaikan käytänteiden mukaan
x osaa valita tarkoituksenmukaiset ja monipuoliset menetelmät, välineet ja materiaalit projektimaiseen työhön
x hyödyntää tietoa projektityöhön liittyvästä talouden suunnittelusta
x arvioi projektin onnistumista asetettujen tavoitteiden mukaan

Turvallisuus ohjaustyössä

Henkilö

x huomioi toiminnassaan ohjattavien ruokavaliot
x huomioi toiminnassaan ohjattavien tavallisimmat sairaudet
x huomioi toiminnassaan ohjattavien tuen tarpeet
x osaa toimia ennaltaehkäisevästi liittyen turvallisuuteen
x osaa nimetä työhön liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä riskejä
x hyödyntää tietoa turvallisuusmääräyksistä ja työturvallisuudesta työpaikan säädösten ja määräysten mukaisesti
x hyödyntää tietoa pelastussuunnitelmasta
x laatii suunnittelemaansa ohjauskokonaisuuteen turvallisuussuunnitelman
x hyödyntää tietoa työkyvyn ylläpitämisestä

Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen

Nuorisotyön tietoperustan hyödyntäminen

Henkilö

x noudattaa ajantasaista nuorisotyötä ohjaavaa lainsäädäntöä ja työpaikan toimintaohjeita
x tunnistaa omien arvojen, ennakko-oletusten ja normien vaikutuksen kasvatustyössä
x kohtaa ohjattavat luoden kunnioittavaa ja moninaisuuden hyväksyvää ilmapiiriä
x toimii ottaen huomioon nuorisotyön ammattieettiset perusteet ja toimintatavat
x hyödyntää tietoa lastensuojeluprosessista
x hyödyntää tietoa nuoruuden kehitysvaiheista
x toimii ottaen huomioon nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä

Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen ohjaustyössä

Henkilö

x tukee ohjattavan myönteisen identiteetin, minäkuvan ja itsetunnon muotoutumista
x hyödyntää tietoa sukupuolisensitiivisyydestä
x edistää nuoren tietoisuutta seksuaalisuudesta ja sukupuolen moninaisuudesta
x hyödyntää tietoa kulttuurisensitiivisyydestä
x toimii edistäen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta
x ohjaa ohjattaviaan ymmärtämään turvarajat ja koskemattomuuden
x ohjaa nuoria ilmaisemaan ja hyväksymään tunteita erilaisten harjoitteiden avulla
x hyödyntää tietoa mielen hyvinvoinnista
x tukee ohjaustoiminnallaan nuoren hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja
x ohjaa nuoria arjenhallintaan  sekä mielekkääseen vapaa-ajan toimintaan
x ohjaa nuorta ymmärtäen lähiverkoston ja kasvuympäristön merkityksen
x toimii yhteistyössä nuoren lähiverkoston kanssa käytänteiden ja ohjeiden mukaisesti
x tiedostaa vertaisryhmän ja vertaistuen merkityksen nuoren hyvinvoinnille
x ohjaa nuoria vaikuttamaan heitä itseään koskeviin asioihin
x antaa palautetta ohjattavilleen ja tukee onnistumisia

Digitaaliset ympäristöt nuorisotyössä

Henkilö

x käyttää työssään digitaalisia toimintaympäristöjä
x käyttää tietoa digitaalisen sisällön merkityksestä
x käyttää tietoa digitaalisuudesta nuorten kasvu- ja toimintaympäristönä
x käyttää tietoa mediakasvatuksesta
x pitää ajan tasalla osaamistaan digitaalisista toimintaympäristöistä

Monialainen yhteistyö

Henkilö

x työskentelee toimintaympäristössään eri työntekijöiden ja ammattiryhmien kanssa tuntien heidän työtehtäviään ja vastuualueitaan
x ottaa huomioon toimintaympäristön yhteistyöverkostoja ja yhteistyömuotoja
x hyödyntää tietoa nuorten palveluverkostosta
x hyödyntää tietoa kouluyhteistyöstä
x tukee nuoria kouluun liittyvissä kysymyksissä
x ymmärtää yhteiskunnan eri sektoreiden merkityksen ohjaustyössä

Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen

Toimintaohjeiden mukaan toimiminen

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita
x kirjaa tarvittavat asiat työympäristön dokumentointijärjestelmään työpaikan käytänteiden mukaan
x hyödyntää tietoa kirjaamisen ja dokumentoinnin merkityksestä työssään
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita

Yhteisöllisyyden tukeminen

Henkilö

x järjestää yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa
x hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden merkityksestä
x toimii ohjattavien kanssa tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja moninaisuutta kunnioittaen
x käyttää tietoa ennaltaehkäisyn merkityksestä ohjaustyössä ja työskentelee ennaltaehkäisevällä työotteella
x työskentelee edistäen ohjattavien arjen- ja elämänhallintaa
x ehkäisee ohjauksellisin keinoin yksinäisyyttä
x käyttää tietoa ohjattavan lähiverkoston merkityksestä
x hyödyntää tietoa syrjäytymiskehityksestä ja syrjäytymisestä
x hyödyntää tietoa radikalisoitumisen prosessiin liittyen

Sosiaalinen vahvistaminen ja osallisuus ohjaustyössä

Henkilö

x käyttää työssään tietoa mielenterveydestä
x hyödyntää tietoa erilaisista riippuvuuksista
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden sosiaalisen vahvistamisen sekä osallisuuden näkökulmasta
x työskentelee hyödyntäen tietoa osallisuudesta
x käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja sekä selkokieltä
x hyödyntää vertaistoiminnan mahdollisuuksia
x työskentelee vahvistaen ohjattavien itsetuntemusta ja sosiaalisia taitoja
x antaa kasvatuksellista palautetta ohjattavilleen
x toimii ohjaustyössä tunnistaen epäasiallista käyttäytymistä ja puuttuu siihen toimintaohjeiden mukaisesti
x hyödyntää tietoa kotouttamisen merkityksestä ja maahanmuutosta

Palveluohjaus ja ohjattavien tukeminen vaikeissa elämäntilanteissa

Henkilö

x käyttää tietoa palveluohjauksesta ohjaustyössään
x tuntee oman työympäristön eri ammattiryhmiä ja vastuualueita
x osallistuu työtehtävänsä mukaisesti yhteistyöverkostoon ja tiedostaa moniammatillisen työn merkityksen
x tekee palveluverkostosta kuvauksen ohjattavan näkökulmasta
x hyödyntää tietoa digitaalisista ohjaus- ja neuvontapalveluista
x käyttää tietoa äkillisen kriisin vaiheista
x osaa toimia työympäristön toimintamallien mukaisesti kriisitilanteissa

Turvallisuus ja kehittyminen ohjaustyössä

Henkilö

x hyödyntää tietoa siitä, miten uhka- ja väkivaltatilanteissa toimitaan ja ennakoi työhön liittyviä riskitilanteita
x osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoista
x keskustelee työtilanteista työyhteisössä
x toimii omien voimavarojensa rajoissa ja huolehtii omasta työssä jaksamisestaan

Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö

Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten, suositusten ja ohjeiden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työympäristön perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä ohjaavaa lainsäädäntöä, määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x tuntee ja osaa toimia sosiaalihuoltolain huoli-ilmoituksen mukaisesti
x ottaa toiminnassaan huomioon lapsen edun ensisijaisuuden
x työskentelee turvallisuus- ja työturvallisuusohjeiden mukaisesti
x huolehtii työ- ja toimintakyvystään sekä luo osaltaan työhyvinvointia edistävää ilmapiiriä

Perheiden kanssa tehtävä yhteistyö

Henkilö

x osallistuu työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti perheiden kanssa tehtävään yhteistyöhön
x kohtaa huoltajat ja lähiverkoston arvostavasti ja yhdenvertaisesti
x toimii aloitteellisesti yhteistyössä huoltajien kanssa
x kannustaa huoltajia kasvatusyhteistyöhön, osallisuuteen ja vaikuttamiseen
x ottaa toiminnassaan huomioon perheiden moninaisuuden
x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa lapsille ja perheille yhdessä työtiimin kanssa
x kannustaa lapsia ja huoltajia yhteisöllisyyteen ja vertaisvuorovaikutukseen
x käyttää perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä työympäristön menetelmiä ja välineitä
x käyttää digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä työympäristön ohjeiden mukaisesti

Perheen hyvinvoinnin ja vanhemmuuden tukeminen

Henkilö

x työskentelee lapsen ja perheen elämäntilanteen ja yksilöllisten tarpeiden mukaisesti
x edistää toiminnallaan perheen voimavaroja
x tukee huoltajia lapsen kasvussa, kehityksessä, oppimisessa ja hyvinvoinnissa
x toimii mallina myönteisestä ja kannustavasta kasvatuksesta
x tukee lapsen ja huoltajan välistä vuorovaikutusta sekä vanhemmuuden iloa
x noudattaa huoltajien kanssa sovittuja käytäntöjä toimiessaan lasten kanssa
x tukee lapsen perheidentiteettiä ja perhesuhdetta
x toimii huolen puheeksi ottamisen ja varhaisen tuen käytäntöjen mukaisesti
x kohtaa ammatillisesti haastavassa elämäntilanteessa olevan lapsen ja perheen
x ehkäisee lapseen tai perheeseen kohdistuvaa kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin työympäristön käytänteiden mukaisesti

Perheen arvojen ja kulttuurisen osaamisen vahvistaminen

Henkilö

x edistää toiminnallaan moninaisuutta kunnioittavaa ilmapiiriä
x toimii mallina moninaisuuden myönteisessä kohtaamisessa
x edistää lapsen ja perheen kulttuurista ja katsomuksellista osaamista
x tarjoaa ideoita ja virikkeitä lapsen ja perheen arvopohdintaan

Monialaisessa yhteistyössä toimiminen

Henkilö

x toimii työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti moniammatillisessa työympäristössä
x hallitsee tiimityötaitoja työympäristön vaatimusten mukaisesti
x toimii työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti monialaisessa verkostossa
x noudattaa verkostoyhteistyön periaatteita
x käyttää työssään tietoa lapsiperhepalveluista
x hyödyntää työssään tietoa lapsen suojeluun liittyvistä käytänteistä

Ilmaisun ohjaaminen

Ilmaisua ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen

Henkilö

x työskentelee toimintaympäristön ilmaisua ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
x työskentelee taloudellisesti ja kestävän elämäntavan mukaisesti
x käyttää työssään tietoa taiteen ja ilmaisun merkityksestä yksilön hyvinvoinnille
x luo turvallista ja luottamuksellista ympäristöä ja ilmapiiriä

Ilmaisullisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen

Henkilö

x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen ja monipuolisen ilmaisullisen kokonaisuuden
x tarjoaa kokemuksia ilmaisun eri muotoja yhdistelevästä toiminnasta
x antaa mahdollisuuksia moniaistisiin kokemuksiin
x huomioi toiminnassa asiakkaiden yksilöllisyyden ja kiinnostuksen kohteet
x kannustaa asiakkaita osallisuuteen ja vaikuttamiseen
x käyttää ilmaisun ja taiteen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä, välineitä, materiaaleja ja ohjaustapoja
x opastaa menetelmien, välineiden ja materiaalien käytössä
x hyödyntää ilmaisun ohjaamisessa digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä

Ilmaisuun innostava ympäristö

Henkilö

x järjestää toimintaympäristöjä ilmaisuun ja luovuuteen houkuttelevaksi
x antaa tilaa ja aikaa luoville prosesseille
x tarjoaa ideoita, välineitä ja materiaaleja omaehtoiseen ilmaisulliseen toimintaan
x kannustaa ja rohkaisee luovuuteen ja mielikuvituksen käyttöön
x toimii ilmaisuun innostavana mallina ja ohjaa ilmaisun iloon

Ilmaisullisten taitojen edistäminen

Henkilö

x ohjaa asiakkaita tunnistamaan ilmaisullisia vahvuuksiaan ja hyödyntää niitä toiminnassa
x rohkaisee ja antaa mahdollisuuksia yksilölliseen ilmaisuun
x ohjaa asiakkaita ilmaisemaan havaintojaan, tunteitaan ja ajatuksiaan taiteen ja ilmaisun keinoin
x antaa asiakkaille mahdollisuuksia olla esillä ja esiintyä
x tutustuttaa asiakkaita taiteen ja kulttuurin moninaisuuteen

Vuorovaikutus ja esiintyminen

Henkilö

x toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa
x kannustaa asiakkaita vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x esiintyy tilanteen edellyttämällä tavalla työympäristön vuorovaikutustilanteissa
x käyttää sanatonta viestintää vuorovaikutuksensa tukena
x hyödyntää ilmaisullisia vahvuuksiaan toiminnassaan

Liikkumisen ohjaaminen

Liikkumista ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen

Henkilö

x työskentelee toimintaympäristön liikkumista ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
x noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita
x ennakoi vaaroja ja riskitekijöitä
x huolehtii liikkumisen esteettömyydestä, saavutettavuudesta ja sukupuolesta riippumattomista osallistumismahdollisuuksista työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti

Liikunnan ja liikkumisen ohjaaminen

Henkilö

x käyttää toiminnassaan tietoa motorisesta kehityksestä, liikuntataidoista ja liikunnallista perustaidoista
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen liikunnallisen kokonaisuuden
x huomioi toiminnassa asiakkaiden kehityksen ja yksilöllisiä tarpeita
x hyödyntää toiminnassa asiakkaiden toiveita ja liikunnallisia vahvuuksia
x kannustaa asiakkaita osallisuuteen ja vaikuttamiseen
x käyttää liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä ja ohjaustapoja
x käyttää liikuntavälineitä ja opastaa liikuntavälineiden käytössä
x valitsee yhdessä asiakkaan kanssa hänelle soveltuvia tapoja liikkua
x edistää asiakkaiden liikunnallisia taitoja
x ohjaa turvalliseen liikkumiseen
x toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa
x antaa palautetta sekä pyytää palautetta toiminnastaan

Liikkumiseen innostava ympäristö

Henkilö

x järjestää toimintaympäristöjä liikkumiseen houkuttelevaksi
x huolehtii liikkumisen esteettömyydestä työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x kannustaa ja rohkaisee omaehtoiseen ja spontaaniin liikkumiseen
x tarjoaa toimintaideoita, välineitä ja ympäristöjä omaehtoisen liikkumisen tueksi
x käyttää digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä liikkumisen innoittajana
x luo toiminnallaan liikuntaan innostavaa ja kannustavaa ilmapiiriä
x keskustelee liikkumiseen liittyvistä asenteista työyhteisössä
x osallistuu liikkumista edistävien käytäntöjen kehittämiseen yhteistyössä työyhteisön kanssa

Liikunnallisen elämäntavan ja hyvinvoinnin edistäminen

Henkilö

x ohjaa asiakkaita tunnistamaan liikunnallisia vahvuuksiaan ja oman tapansa liikkua
x tarjoaa myönteisiä kokemuksia liikkumisesta erilaisille liikkujille
x kannustaa vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x tarjoaa ideoita ja virikkeitä liikunnalliseen elämäntapaan
x ohjaa asiakkaita tutustumaan erilaisiin liikuntamahdollisuuksiin
x edistää asiakkaan toimintakykyä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia liikunnan avulla
x keskustelee asiakkaiden kanssa liikunnan hyvinvointivaikutuksista
x keskustelee asiakkaiden kanssa unen, ravinnon ja palautumisen hyvinvointivaikutuksista

Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen

Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen ja turvallisuus

Henkilö

x noudattaa työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita
x noudattaa työssään turvallisuuteen liittyviä ohjeita ja määräyksiä
x laatii turvallisuussuunnitelman ja toimii sen mukaisesti
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
x ohjaa asiakkaita toimimaan jokaisenoikeuksia ja retkietikettiä noudattaen
x huomioi luonto- ja elämystoiminnan ympäristövaikutukset ja edistää luonnonsuojelua

Luonto- ja elämystoiminnan suunnitteleminen

Henkilö

x hyödyntää retki ja luonnossa liikkumisen taitoja
x toimii luontoarvoja kunnioittaen ja noudattaa kestävän kehityksen periaatteita
x valitsee monipuolisia luonto- ja elämystoiminnan menetelmiä ja välineitä huomioiden vuodenajat, sääolosuhteet, luonnon elementit ja luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille
x mukauttaa ohjauksen toimintaympäristöön ja ottaa huomioon ryhmän osallistujien psyykkiset ja fyysiset valmiudet sekä sosiaaliset tarpeet
x käyttää tietoa luonnon merkityksestä voimavarojen antajana ja hyvinvoinnin edistäjänä
x valitsee, käyttää ja opastaa käyttämään erilaisia tarkoituksenmukaisia välineitä, tarvikkeita ja varusteita
x käyttää toiminnassaan monipuolisesti luonnon oppimisympäristöjä

Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen

Henkilö

x toteuttaa tavoitteellista, virikkeellistä ja yhteisöllistä luonto- ja elämystoimintaa
x ohjaa luonto- ja elämystoimintaa asiakkaiden tarpeet ja kiinnostuksen kohteet huomioon ottaen
x suunnittelee ja ohjaa osallistujan tai ryhmän kehitystasolle soveltuvaa seikkailukasvatusta
x seuraa asiakkaiden toimintakykyä ja ennakoi tilanteita
x huoltaa välineitä ja varusteita tarpeen mukaan
x valmistaa retkiruokia ohjattavien kanssa ikätason huomioiden
x käyttää suunnistus- ja paikantamisvälineitä ja opastaa ohjattavia niiden käytössä ikätason huomioiden
x ohjaa asiakkaita kasvi- ja eläinlajien tunnistamisessa

Tukea tarvitsevien ohjaaminen

Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa toimintaympäristön tukea tarvitsevien ohjaamiseen liittyvää lainsäädäntöä, määräyksiä ja ohjeita
x noudattaa alan arvopohjaa ja ammattieettisiä ohjeita
x toimii yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaisesti
x ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden
x ottaa toiminnassaan huomioon inkluusion periaatteet
x edistää moninaisuutta kunnioittavaa ilmapiiriä
x noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita ja luo turvallista ilmapiiriä
x ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin työympäristön ohjeiden mukaisesti
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita
x huolehtii esteettömyydestä ja saavutettavuudesta työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti

Tukea tarvitsevien asiakkaiden hyvinvoinnin, itsetunnon ja vuorovaikutuksen vahvistaminen

Henkilö

x havaitsee ja tunnistaa tuen tarpeita sekä kertoo havainnoistaan työyhteisössä
x käyttää toiminnassaan tietoa erilaisista tuen tarpeista ja lahjakkuuksista asiakkaan tarpeiden mukaisesti
x toimii asiakkaan tuen toteuttamisen suunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden osallisuutta
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita tunnistamaan vahvuuksiaan, kiinnostuksen kohteitaan ja yksilöllisiä tarpeitaan
x kannustaa tukea tarvitsevia asiakkaita vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x tukee ja edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kommunikointia ja vuorovaikutusta
x mahdollistaa tukea tarvitsevien asiakkaiden tasavertaisen osallistumisen toimintaan
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kehitystä, oppimista ja hyvinvointia päivittäisissä toiminnoissa sensitiivisesti
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita arjen taidoissa ja itsesäätelyssä
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita turvataidoissa
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden mielen hyvinvointia
x mukauttaa toimintaansa ja vaatimuksiaan tukea tarvitsevan asiakkaan tarpeen ja tilanteen mukaisesti työyhteisössä sovitulla tavalla

Tavoitteellisen toiminnan suunnittelu ja toteutus

Henkilö

x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille yhteistyössä asiakkaiden ja työtiimin kanssa
x huomioi toiminnassa tukea tarvitsevien asiakkaiden kehityksen ja yksilölliset tarpeet
x hyödyntää toiminnassa tukea tarvitsevien asiakkaiden vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita
x mahdollistaa onnistumisen kokemuksia tukea tarvitseville asiakkaille
x toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa

Tuen toteuttamisen menetelmät ja välineet

Henkilö

x käyttää toiminnassaan tietoa tuen tasoista ja muodoista sekä huolen puheeksi ottamisen käytänteistä
- käyttää tuen toteuttamisen menetelmiä, välineitä ja ohjaustapoja työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x valitsee sopivia menetelmiä ja välineitä yhdessä tukea tarvitsevan asiakkaan kanssa ja työtiimin kanssa
x noudattaa toimintaympäristön struktuuria tukea tarvitsevan asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti
x vahvistaa tukea tarvitsevien asiakkaiden eri aistikanavien käyttöä
- käyttää puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia

Monialainen yhteistyö

Henkilö

- toimii yhteistyössä huoltajien kanssa tukea tarvitsevien asiakkaiden tarpeiden ja toimintaympäristön käytänteiden mukaisesti
x osallistuu monialaiseen yhteistyöhön työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
- osallistuu tuen tarpeen arviointiin sekä toimintatapojen suunnitteluun ja kehittämiseen yhteistyössä työtiimin kanssa
x käyttää työssään tietoa tuen palveluista työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti

Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen

Yhdistystoiminnassa työskenteleminen

Henkilö

x noudattaa ja käyttää tietoa yhdistyslaista
x omaksuu järjestön toimintaperiaatteet ja toimii niiden mukaisesti työssään
x työskentelee ymmärtäen kolmannen sektorin toimijoiden organisaatiorakenteen
x osaa kertoa olemassa olevista järjestöjen rahoituslähteistä työympäristön organisaation näkökulmasta
x hyödyntää tietoa järjestöjen merkityksestä demokraattisina toimijoina
x osaa kertoa kansalaistoiminnan roolista suomalaisessa yhteiskunnassa
x innostaa demokraattiseen kansalaistoimintaan
x ottaa huomioon aikatauluihin liittyvät riskit ja pystyy mukautumaan muutoksiin

Vapaaehtoistyön ohjaaminen

Henkilö

x työskentelee ymmärtäen ammatillisen ja vapaaehtoistyön erot
x käyttää tietoa vapaaehtoistyön periaatteista ja merkityksestä
x suunnittelee ja ohjaa vapaaehtoistyötä tavoitteellisesti ja toimintaympäristön arvojen mukaisesti
x markkinoi toimintaa hyödyntäen tietoa markkinoinnista
- motivoi ja rekrytoi uusia henkilöitä osallistumaan toimintaan
x innostaa ja motivoi toiminnassa olevia henkilöitä osallistumaan ja sitoutumaan toimintaan
x hyödyntää tietoa vapaaehtoistyön merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteiskunnalle
x työskentelee hyödyntäen ja perustellen vapaaehtoistyön mahdollisuuksia työssään
x työskentelee tiedostaen vapaaehtoisten hyvinvoinnista huolehtimisen merkityksen
x hyödyntää tietoa vertaistuen merkityksestä vapaaehtoistyössä

Ilmastovastuullinen toiminta

Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen

Henkilö

x ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.

Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen

Henkilö

x selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi

Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen

Henkilö

x viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista työyhteisössään
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen