Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-3837-2022
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
OsaamisalatKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Ohjauksen osaamisala
Romanityön osaamisala
Perhepäivähoidon osaamisala
Kasvatuksen osaamisala
TutkintonimikkeetPerhepäivähoitaja
Koulunkäynninohjaaja
Voimaantulo01.01.2023
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot

Organisaatio

Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry

Toimintayksikkö

Kansalaistoiminnankeskus Matara ja OLKA-toiminta, Matarankatu 6 A 1, 40100 Jyväskylä

Yhteyshenkilöt

Sari Naappi, Kansalaistoiminnan johtaja, 040 7779 582, sari.naappi@kyt.fi

Niina Kankare-Anttila, Vapaaehtoistoiminnan kehittäjä, 044 7738 234, niina.kankare-anttila@kyt.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://matara.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/matarajkl

Instagram: https://www.instagram.com/matarajkl/

Kotisivut: https://matara.fi/kansalaistoiminnankeskus-matara/olka

Kotisivut: https://www.sairaalanova.fi/fi-FI/Potilaalle_ja_laheiselle/OLKApalvelut

Kotisivut: https://olkatoiminta.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/OLKAjyvaskyla

Instagram: https://www.instagram.com/olkajyvaskyla/

Oppimisympäristö tunnistettu

14.06.2023

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, KYT ry/Paikko, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti julkaistu

27.06.2023

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Kansalaistoiminnankeskus Matara on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n (KYT ry) hallinnoima kohtaamispaikka. Matara on paikka, joka lisää ihmisten hyvinvointia tarjoamalla osallisuuden ja toiminnan paikkoja sekä tiloja Jyväskylän Tourulassa, vain muutaman korttelin päässä kävelykadulta.

Mataran aulassa (kaikille avoin kohtaamispaikka) voi mm. lukea päivän lehdet, juoda kupin kahvia, hoitaa asioita netissä, pelata lautapelejä tai lainata lastipyörälainaamosta polkupyörän. Mataran aulassa on myös pöytä ennalta-arvaamattomille kohtaamisille, kun kaipaa juttuseuraa tai vaikkapa pelikaveria. Matarassa toteutetaan kaikille avoimia säännöllisiä toimintoja, kuten bingoja, tietovisoja, Arki-infoja ja tuunauspajoja.
Yhteisöt voivat vuokrata erilaisia tiloja aina toimistohuoneista luento- ja kokoustiloihin. Mataran yhteisön ja muiden tilojen käyttäjien järjestämä toiminta tarjoaa ihmisille vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksia, vertaisryhmiä, kerhoja, koulutuksia tai muita tilaisuuksia.

Matarassa on myös OLKA®-piste, josta saa esimerkiksi hakea tukea ja tietoa sairauksista, mitata verenpainetta, tehdä terveystestejä tai saada tietoa eri järjestöjen palveluista ja vertaistuesta. OLKA-pisteillä järjestöt voivat pitää teemapäiviä ja tietoiskuja. OLKA on koordinoitua vapaaehtois- ja vertaistukitoimintaa Matarassa ja sairaala Novassa ja sen toimintamalli on valtakunnallinen.

Matara on tiloja, toimintaa ja tapahtumia sekä yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja iloa.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Kansalaistoiminnankeskus Matarassa toimii kolme eri tiimiä (siivoustiimi, kansalaistoiminnan tiimi, aulapalvelutiimi). Jokaisella tiimillä on tiimipalaverit noin kerran kuukaudessa. Matarassa kaiken A ja O on asiakaslähtöinen työskentely, joka näkyy asiakaspalautteissa.
Matarassa järjestetään monenlaisia tapahtumia ja tilaisuuksia (säännöllistä toimintaa sekä yksittäisiä tapahtumia, kuten Mataran Markkinat), joissa ammattitaitovaatimuksena on hallita erilaisten tapahtumien suunnittelu, toteutus ja arviointi.
OLKA-toiminnassa kohdataan sairaalassa asioivia ihmisiä, kuten potilaita ja heidän läheisiään ja heitä ohjataan erilaisten tukimuotojen, kuten vertaistuen ja järjestöjen palvelujen pariin. OLKA-pisteellä toimiessa ammattitaitovaatimuksena on osata kohdata ihmisiä erilaisissa elämäntilanteissa sekä ymmärtää erilaisten palvelujen rakentuminen. Vapaaehtoisilla OLKA-toiminnassa ja Matarassa kokemus- ja vertaistoiminta on tärkeässä roolissa.

Toiminnan erityispiirteitä

Toiminnan tarkoituksena on lisätä asukkaille/kansalaisille tietoisuutta Kansalaistoiminnankeskus Matarasta ja tehdä ns. ruohonjuuritasolla käytännön työtä osallistumisen ja vapaaehtoistoiminnan mahdollisuuksien lisäämiseksi Matarassa.
Yhteistyö yhdessä aulapalveluväen kanssa Mataran tilaisuuksien ja tapahtumien käytännön järjestelyissä, joita on mm. kokoustekniikassa avustaminen sekä muut tapahtumissa/ tilaisuuksissa olevat avustavat työtehtävät.
Vertaisohjaajana toimiessa ohjaa ryhmiä ja pääsee itse mieluisan toiminnan pariin.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Laitteisto:
- tietokoneet
- AV-laitteet
- tilanvarausjärjestelmä
- kokoushuoneiden laitteet
- tulostimet
- kopiokone

Palvelut:
- asiakaspalvelu kohtaamisissa Matarassa ja sairaala Novassa
- verkosto- ja yhteistyö eri tahojen kanssa
- tilavaraukset
- avustaminen kokoustilojen osalta
- kopiointi- ja tulostuspalvelu

Henkilöstöresurssit

Henkilöstöresurssit: Kansalaistoiminnan johtaja, aulapalveluvastaava ja aulapalvelutyöntekijöitä, siivoustyön vastaava ja siistijöitä, tiedottaja, vapaaehtoistoiminnan kehittäjä ja erilaisia harjoittelijoita sekä työkokeilijoita.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 3

Referenssit

Sairaala Nova, https://www.sairaalanova.fi/fi-FI/Potilaalle_ja_laheiselle/OLKApalvelut

OLKA-toiminnan toteuttaminen

Muuta

Toimintavuosien aikana Mataraan tulleilla työkokeilijoilla on ollut mahdollista suorittaa työkokeilun jälkeen oppisopimuksella liiketoiminnan perustutkinnon/ammattitutkinnon. Osa työkokeilijoista on työllistynyt Mataraan myös palkkatuella. Osa palkkatuella olevista työntekijöistä on työllistynyt sen jälkeen hankkeisiin tai muualle tai ovat jatkaneet opintojaan.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

x Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Oppijan ja oppimisen ohjaus
- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus
- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki

Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Tutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta

Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä
- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö

Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa

Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat

- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä
- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa

Valinnaiset tutkinnon osat

- Etsivässä työssä toimiminen
- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
x Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.

Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x soveltaa työssään tietoa ihmisen kasvusta ja oppimisen perusteista
x toimia kasvatus- ja ohjausalan työtä ohjaavien lakien, määräyksien ja ohjeiden mukaisesti
x toimia terveyttä ja hyvinvointia edistävällä tavalla
x hyödyntää työelämä- ja työyhteisötaitojaan
x ylläpitää työhyvinvointiaan
x käyttää monipuolisesti viestintä- vuorovaikutustaitojaan
x arvioida ammatillista kasvuaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö soveltaa työssään tietoa ihmisen kasvusta ja oppimisen perusteista

Henkilö

x tietää ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet ja hyödyntää tietoa työssään
x tietää eri ihmis-, tiedon- ja oppimiskäsityksiä ja osaa perustella niiden pohjalta oman näkemyksensä
x tietää eri kasvatus- ja ohjausnäkemyksiä ja osaa niiden pohjalta luoda oman ammatillisen tapansa toimia ohjattavien kanssa
x tuntee oppimaan oppimisen periaatteet ja hyödyntää tietoa omaan oppimiseen sekä asiakkaiden oppimisen ohjaamiseen
x toimii kasvatus- ja ohjaustyön prosessin mukaisesti
x tukee ohjattavien identiteettiä, minäkuvaa ja itsetuntoa sekä osallisuutta
x osaa ohjata erilaisia ryhmiä ja tuntee ryhmän kehitysvaiheet sekä ryhmädynamiikan
x tunnistaa tuen ja ohjauksen tarpeet sekä toimii ne huomioiden.

Henkilö toimii kasvatus- ja ohjausalan työtä ohjaavien lakien, määräyksien ja ohjeiden mukaisesti

Henkilö

x noudattaa alaa ohjaavaa lainsäädäntöä, määräyksiä ja ohjeita sekä soveltaa niitä omaan työympäristöönsä
x tuntee työntekijän oikeudet ja velvollisuudet sekä noudattaa alan työlainsäädäntöä
x tuntee alan palvelujärjestelmän ja osaa soveltaa sitä työssään erilaisissa tilanteissa
x toimii alan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti
x toimii sukupuolisensitiivisesti, kulttuurien ja katsomusten moninaisuutta kunnioittaen sekä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäen
x ennaltaehkäisee ja puuttuu työpaikkakiusaamiseen, seksuaaliseen ja muuhun häirintään sekä syrjintään työyhteisön toimintatapojen mukaisesti
x toimii sosiaalisesti kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x kohtaa haastavat asiakkaat ja tilanteet ammatillisesti sekä toimii väkivaltatilanteissa sovittujen ohjeiden mukaan.

Henkilö toimii terveyttä ja hyvinvointia edistävällä tavalla

Henkilö

x osaa toimia EA1 -tasoisesti
x ymmärtää lääkehoidon merkityksen ja osaa toimia työympäristönsä toimintatapojen mukaisesti
x toimii toimintaympäristön hygieniaohjeistusten ja -määräysten mukaan
x toimii huomioiden terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät suositukset
x ymmärtää huono-osaisuuden syntyä ja kasautumista toimien ennaltaehkäisevästi
x tunnistaa päihde ja mielenterveyden haasteiden riskitekijät ja käyttää niiltä suojaavia tekijöitä työssään.

Henkilö hyödyntää työelämä- ja työyhteisötaitojaan

Henkilö

x toimii joustavalla työtavalla erilaisissa työympäristöissä ja -tilanteissa
x työskentelee työyhteisön jäsenenä ja käyttää tilanteen mukaan itsenäisiä työtapoja ja tiimityötaitoja
x toimii työtehtäviensä mukaisissa verkostoissa, moniammatillisissa ja monialaisissa työryhmissä sekä hyödyntää kolmannen sektorin, järjestötoiminnan ja muiden toimijoiden mahdollisuuksia
x käyttää monipuolisesti työympäristönsä tieto- ja viestintätekniikkaa
x toimii vastuullisesti sekä taloudellisen ja ekologisen kestävän kehityksen periaatteiden mukaan
x osallistuu työyhteisön toimintakulttuurin ja yhteisöllisyyden kehittämiseen.

Henkilö ylläpitää työhyvinvointiaan

Henkilö

x toimii vastuualueensa mukaisesti
x organisoi ja priorisoi työtehtävänsä omien voimavarojensa mukaan
x huolehtii omasta fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta työhyvinvoinnistaan
x noudattaa työturvallisuusmääräyksiä ja puuttuu epäkohtiin
x työskentelee ergonomisesti
x osallistuu työyhteisön hyvinvoinnin kehittämiseen.

Henkilö käyttää monipuolisesti viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan

Henkilö

x käyttää ja kehittää monipuolisesti vuorovaikutusosaamistaan erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa
x käyttää tunnetaitojaan asiakkaiden ohjaamisessa ja tukemisessa
x viestii kirjallisesti ja suullisesti käyttäen ammattisanastoa
x dokumentoi työtehtävien ja -ohjeiden mukaan
x viestii kielitietoisesti
x noudattaa viestinnässään yksityisyyden- ja tietosuojan sekä tietoturvallisuuden
x ymmärtää vihapuheen merkityksen ja ennaltaehkäisee sitä omassa työssään
x käyttää kasvatus- ja ohjaustilanteissa yhtä vierasta kieltä.

Henkilö arvioi omaa ammatillista kasvuaan

Henkilö

x tunnistaa oman ammatillisen kasvun vaiheensa ja asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulleen
x kertoo omista vahvuuksistaan ja kehittämisen kohteistaan toimia kasvatus- ja ohjausalan ammattilaisena
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa kehittämiseen
x antaa rakentavaa palautetta työyhteisössään
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kasvatus- ja ohjausalalla toimimisessa
x seuraa alan keskustelua ja päätöksentekoa soveltaen tätä työhönsä.

Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä
x toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
x toimia palvelujärjestelmässä
x ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.

Henkilö

x erottaa kokemusasiantuntijuuden eri tasot ja tuntee kokemusasiantuntijuuden monimuotoisen toimintakentän
x tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
x erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
x ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
x ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
x tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.

Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.

Henkilö

x toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä ja tuo esiin omia havaintojaan
x toimii ammattilaisen kanssa työparina
x tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
x tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
x hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
x aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
x ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.

Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.

Henkilö

x ymmärtää eri toimijoiden tehtävät palvelujärjestelmässä
x ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
x hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
x toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
x työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
x ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
x ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.

Henkilö ohjaa vertaisryhmää.

Henkilö

x suunnittelee ryhmän toimintaa
x laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
x ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
x tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
x tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
x noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
x arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
x ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.

Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.

Henkilö

x on käsitellyt omat kokemuksensa ja pystyy tarkastelemaan niitä eri näkökulmista neutraalisti
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
x työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
x käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.

Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.

Henkilö

x kertoo omista vahvuuksistaan ja kehittämisen kohteistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.

Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x toimia työssään ihmisoikeuksia turvaten ja ihmisen arvokkuutta vahvistaen
x tuntea rasismin ja syrjinnän ilmiöitä ja niiden vaikutusta ihmisen elämään
x puuttua rasistiseen ja syrjivään käyttäytymiseen ja ennaltaehkäistä sitä
x käyttää monenlaisia menetelmiä yhdenvertaisuuden ja rauhan rakentamisessa omassa työssään
x toimia rakentavassa vuorovaikutuksessa moninaisten verkostojen kanssa
x edistää tavoitteellisesti yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa
x arvioida, ylläpitää ja kehittää ammattitaitoaan
Osaamisen arviointi

Henkilö toimii työssään ihmisoikeuksia turvaten ja ihmisen arvokkuutta vahvistaen

Henkilö

x tuntee ja osaa toimia lainsäädännön mukaisesti tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta vahvistaen huomioimalla työskentelyssään alkuperäiskansojen, aliedustettujen ryhmien ja muiden vähemmistöjen oikeudet
x tuntee sukupuolten tasa-arvon edistämiseen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvää tietoa ja käyttää sitä työssään
x tuntee ihmiskäsitysten, katsomusten ja moraalin vaikutuksen maailmankuviin ja käyttää tietoa työssään
x tunnistaa eettisten jännitteiden ilmenemisen yhteiskunnassa, rakenteissa ja yhteisöissä
x työskentelee sanan- ja ilmaisunvapauteen liittyvien perusperiaatteiden ja vastuiden mukaisesti toimintaympäristössään
x ymmärtää ihmisen arvokkuuden periaatteen ja toimii jokaisen ihmisarvoa kunnioittaen omassa työssään

Henkilö tuntee rasismin ja syrjinnän ilmiöitä ja niiden vaikutusta ihmisen elämään

Henkilö

x tietää rasismin ja syrjinnän käsitteenä ja ilmiönä
x hyödyntää toiminnassaan tietoa polarisaatiosta ilmiönä
x tunnistaa syrjinnän ilmenemismuotoja yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tasolla sekä niiden vaikutukset yksilön elämään
x työskentelee tiedostaen rasismin ja sorron monenlaiset ilmenemismuodot
x tunnistaa identiteettien merkityksen ihmisen minä- ja maailmankuvan rakentumisessa ja niiden puolustamisessa
x hyödyntää toiminnassaan tietoa asenteiden ja identiteettien merkityksestä väestösuhteiden rakentumisessa
x käyttää yhteiskunnassa olevia mahdollisuuksia ja antirasistista työotetta syrjinnän ja rasismin poistamiseksi toimintaympäristössään

Henkilö puuttuu rasistiseen ja syrjivään käyttäytymiseen ja ennaltaehkäisee sitä

Henkilö

x käsittelee toimintaa ohjaavia normeja yksilöiden ja ryhmien välisessä vuorovaikutuksessa
x ymmärtää etuoikeuksien merkityksen ihmisten toiminnassa
x tunnistaa vallan ilmiöt yhteisöjen sisällä ja ryhmien välillä
x tunnistaa kiusaamisen muotoja ja työskentelee ennaltaehkäisevästi toimintaympäristössään
x toimii työssään tunnistaen syrjinnän ja sosiaalisen eristämisen vaikutuksen häpeän rakentumiseen ja ulossulkevaan yksinäistymiseen
x tuntee toimintaympäristön ohjeet ja toimintatavat radikalisoitumisen ja ekstremismin ennaltaehkäisyssä

Henkilö käyttää monenlaisia menetelmiä yhdenvertaisuuden ja rauhan rakentamisessa omassa työssään

Henkilö

x käyttää ihmisoikeuksia ja dialogisuutta vahvistavia menetelmiä
x edistää ryhmien sisäisiä ja ryhmien välisiä väestösuhteita
x hyödyntää konfliktin tuntemusta toiminnassaan ja osaa sovitella ristiriitoja
x tuntee polarisaation purkamiseen olemassa olevia käytäntöjä tai menetelmiä ja hyödyntää niitä omassa toiminnassaan
x ymmärtää osallisuuden ja toimijuuden rakentumisen ja toteuttaa niitä vahvistavia toimintatapoja

Henkilö toimii rakentavassa vuorovaikutuksessa moninaisten verkostojen kanssa

Henkilö

x tunnistaa sosiaalisen tietovarannon rakentumisen ja merkityksen yhteiskunnassa ja vuorovaikutuksessa ja huomioi sen toiminnassaan
x tunnistaa kriittisen tiedonhankinnan ja tiedonjakamisen merkityksen positiivisessa ja negatiivisessa vaikuttamisessa ja huomioi sen toiminnassaan
x kommunikoi kieli- , kulttuuri- ja katsomustietoisesti sekä rohkaisee ja tukee yhteisen ymmärryksen löytämiseen myös ilman yhteistä kieltä
x arvioi kriittisesti hankkimaansa tietoa ja välittää sitä vastuullisesti ja monikanavaisesti
x tietää sananvapauden ja -vastuun merkityksen ja toimii rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa
x hyödyntää toiminnan kannalta merkityksellisiä verkostoja ja niissä toimivia asiantuntijoita sekä arvostaa muiden osaamista ja taitavuutta

Henkilö edistää tavoitteellisesti yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa

Henkilö

x havainnoi toimintaympäristön vahvuuksia ja kehittämiskohteita
x suunnittelee, toteuttaa ja arvioi ohjausprosessin tai toimintakokonaisuuden osallisuuden, yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon vahvistamiseksi
x toimii antirasistista ja rauhaa rakentavaa toimintamallia ja ajattelua vahvistaen omassa toimintaympäristössään

Henkilö arvioi, ylläpitää ja kehittää ammattitaitoaan

Henkilö

x käsittelee rohkeasti omia asenteitaan ja tunnistaa omat kehittämistarpeensa
x kehittää omia tunnetaitojaan ja tietää tunnetaitojen merkityksen vuorovaikutustilanteissa
x reflektoi oman elämäntilanteensa vaikutusta työskentelyynsä ja tunnistaa omat rajansa
x vahvistaa aktiivisesti omaa osaamistaan moninaisia tietolähteitä käyttäen ja seuraa ajankohtaista keskustelua
x arvioi realistisesti työnsä vaikuttavuutta, tuloksia ja laatua
x toimii myötätuntoisesti ihmisen arvokkuutta kunnioittaen
x toimii luottaen omaan pystyvyyteensä ihmisten osallisuuden rakentajana ja ihmisen arvokkuuden vahvistajana sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistäjänä