Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-3837-2022
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
OsaamisalatKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Ohjauksen osaamisala
Romanityön osaamisala
Perhepäivähoidon osaamisala
Kasvatuksen osaamisala
TutkintonimikkeetPerhepäivähoitaja
Koulunkäynninohjaaja
Voimaantulo01.01.2023
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot

Organisaatio

Taiteen Sulattamo ry

Toimintayksikkö

Kasper ― Kasvatus- ja perheneuvonta ry, Oltermannintie 8, 00620 Helsinki

Yhteyshenkilöt

Petri Segerholm, Johtava asiantuntija, 050 374 3279, petri.segerholm@suomenkasper.fi

Päivikki Lehtevä, Asiantuntija, 050 439 6639, paivikki.lehteva@suomenkasper.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://suomenkasper.fi/

Facebook: http://www.facebook.com/suomenkasper

Instagram: https://www.instagram.com/kasper.ry

Oppimisympäristö tunnistettu

12.09.2024

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, KYT, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti julkaistu

12.09.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Kasper ― Kasvatus- ja perheneuvonta ry on perheiden ja perhesuhteiden asiantuntijajärjestö. Kasper ry tukee perhesuhteita ja niiden pysyvyyttä muuttuvissa tilanteissa. Edistämme perheiden hyvinvointia, osallisuutta sekä perheiden ja perheenjäsenten kokemusten kuulemista yhteiskunnassa ammattilaisten rinnalla. Toimintamme on valtakunnallista.

Pääkohderyhmämme ovat vanhempien eron kokeneet lapset ja nuoret sekä lastensuojelun asiakasperheiden vanhemmat. Saamme rahoituksemme pääosin STEAlta, mutta jonkin verran meitä rahoittavat myös kunnat ja yksityiset säätiöt. Teemme yhteistyötä niin kohderyhmiemme kuin heitä kohtaavien ammattilaisten kanssa kehittäen tukimuotoja ja kouluttaen ammattilaisia.

SOIHTU-valmennus liittyy Kasvatus- ja perheneuvonta ry:n lastensuojelutiimin tekemään työhön. SOIHTU-valmennukseen liittyvän toimintamme tavoitteena on vahvistaa vanhempien osallisuutta ja kokemusasiantuntijuutta lastensuojelussa. Kohderyhmänä tässä ovat lastensuojelun asiakasvanhemmat eli kaikki vanhemmat, joiden lapset ovat/ovat olleet lastensuojelun asiakkaina.

Kasper ― Kasvatus- ja perheneuvonta ry:n slogan on ”Jokainen perhe on joskus vähän huono”

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

SOIHDUN käynyt vanhempi:
- osaa hyödyntää omaa kokemustaan osana kokemusasiantuntijuutta ja tukihenkilötoimintaa
- ymmärtää lastensuojelun prosessin (avohuolto, sijaishuolto, jälkihuolto)
- ymmärtää lastensuojelun kokemusasiantuntijuuden eettiset ohjeet sekä Kasperin arvopohjan
- toimii asiakkaiden tukena vanhemmuudessa ja lastensuojelun asiakasprosesseissa
- toimii yhteistyössä sekä sillanrakentajana asiakkaiden ja ammattilaisten välissä yhteistyössä
- tuo ammattilaisille sekä opiskelijoille asiakasnäkökulmaa palveluiden prosessien sekä sisältöjen kehittämiseen
Toimiessaan missä tahansa roolissa kokemusasiantuntija/tukihenkilö osaa antaa ja vastaanottaa palautetta sekä tarvittaessa pyytää apua. Kokemusasiantuntija/tukihenkilö osaa myös tarvittaessa ohjata asiakasta eteenpäin. Kokemusasiantuntija/tukihenkikö tunnistaa oman roolinsa rajat.

Toiminnan erityispiirteitä

SOIHTU-valmennus on kehitetty Kasvatus- ja perheneuvonta ry:ssä (Kasper) Vanhempien ääni lastensuojeluun -hankkeessa vuosina 2020-2022. SOIHTU-valmennus on valtakunnallista toimintaa.
SOIHTU-valmennuskokonaisuutta laadittaessa on mallinnettu Suomessa toteutettuja kokemusasiantuntijakoulutuksia ja otettu elementtejä New Yorkin lastensuojelujärjestöjen vanhempien toiminnasta. Alussa kuultiin myös kokemusasiantuntija- tai tukihenkilötoiminnasta kiinnostuneita vanhempia ja myöhemmin palautteita sekä kehittämisehdotuksia on saatu SOIHTU-valmennuksen käyneiltä. SOIHTU-valmennus perustuu yhteiskehittämiseen.

SOIHTU-valmennuksen läpikäyneinä vanhempia on tällä hetkellä 45, joista Kasperin kokemusasiantuntija/tukihenkilö pankissa toimii 25 vanhempaa valtakunnallisesti. SOIHTU-valmennuksen jälkeen yksi vanhempi on työllistynyt lastensuojeluun kokemusasiantuntijan tehtäviin. Tällä hetkellä SOIHTU-valmennuksen läpikäyneet vanhemmat toimivat aktiivisesti Kasperin toiminnassa (mm. kehittäjävanhemmat) sekä Kokemuskohtaamo-hankkeessa Vantaa-Keravan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueilla.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

SOIHTU-valmennuksen lähipäivät toteutuvat Kasperin omissa toimitiloissa ja leiriviikonloppu pidetään Ensi- ja turvakotienliiton ylläpitämässä Sopukan koulutuskeskuksessa. Pienryhmä- sekä yksilötapaamiset tapahtuvat teams-alustalla. Työskentelytavoissa keskeisinä ovat: pienryhmätyöskentely, yksilötyöskentely, koulutuspäivät, reflektointi, oman tarinan työstäminen sekä esittäminen. Lisäksi SOIHTU-valmennukseen sisältyy harjoittelua, joka voi olla esimerkiksi luennoille (ammattikorkeakoulu) osallistumista, Kokemuskohtaamossa toimimista tai PRIDE-paneeliin osallistumista.

Henkilöstöresurssit

SOIHTU-valmentajina toimivat Kasvatus- ja perheneuvonta ry:n asiantuntijat, joilla on tyypillisesti vähintään sosiaalialan korkeakoulututkinto, sekä heidän lisäksi vertaisvalmentaja joka on SOIHTU-valmennuksen käynyt vanhempi
SOIHTU-valmennuksessa käytetään myös ulkopuolisia kouluttajia: Juridiikan ammattilainen, esiintymisvalmentaja, sekä tarvittaessa muita asiantuntijoita.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

6 - 12

Referenssit

Muuta

Oppimisympäristö on tunnistettu yhteistyössä Taiteen Sulattamo ry:n Kokemuksesi on arvokas -hankkeen (STEA / 2022–2024) kanssa.
Kokemuksesi on arvokas -hanke yhtenäistää ja kehittää kokemusasiantuntija- ja vertaisohjaajakoulutusten kenttää valtakunnallisesti.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

- Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Oppijan ja oppimisen ohjaus
- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus
- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki

Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Tutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta

Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä
- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö

Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa

Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat

- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä
- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa

Valinnaiset tutkinnon osat

- Etsivässä työssä toimiminen
- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.

Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä
x toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
x toimia palvelujärjestelmässä
- ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.

Henkilö

x erottaa kokemusasiantuntijuuden eri tasot ja tuntee kokemusasiantuntijuuden monimuotoisen toimintakentän
x tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
x erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
x ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
x ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
x tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.

Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.

Henkilö

x toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä ja tuo esiin omia havaintojaan
x toimii ammattilaisen kanssa työparina
x tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
x tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
x hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
x aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
x ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.

Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.

Henkilö

x ymmärtää eri toimijoiden tehtävät palvelujärjestelmässä
x ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
x hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
x toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
x työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
x ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
x ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.

Henkilö ohjaa vertaisryhmää.

Henkilö

- suunnittelee ryhmän toimintaa
- laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
- ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
- tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
- tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
- noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
- arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
- ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.

Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.

Henkilö

x on käsitellyt omat kokemuksensa ja pystyy tarkastelemaan niitä eri näkökulmista neutraalisti
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
x työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
x käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.

Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.

Henkilö

x kertoo omista vahvuuksistaan ja kehittämisen kohteistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.