
PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Liiketoiminnan perustutkinto 2024
Perusteen nimi | Liiketoiminnan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-4394-2023 |
Koulutukset | Liiketoiminnan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Merkonomi |
Voimaantulo | 01.08.2024 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8505690/tiedot |
Organisaatio
Sotkamon kunta
Toimintayksikkö
Kino Visio, Salmelantie 6, 88600 Sotkamo
Yhteyshenkilöt
Kari-Pekka Vehkaoja, Versovapuu ry, varapuheenjohtaja, 050 5920 056, kari-pekka.vehkaoja@evl.fi
Eveliina Makkonen, Elokuvateatterin työntekijä, 040 578 3035, eveliinamakkonen@hotmail.com
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.kinovisio.fi/
Facebook: https://www.facebook.com/kinovisio?sk=page_map
YouTube: https://www.youtube.com/channel/UClgdtg9BhPyynmn0hDcZFLw
Instagram: https://www.instagram.com/kinovisio.fi/#
Oppimisympäristö tunnistettu
29.03.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Tiina Suoranta, Ammatillinen opettaja, Edukai, Oppilaitoksen edustaja
Katja Helenius, työllisyysohjaaja, Sotkamon kunta, PAIKKO-asiantuntija
Oppimisympäristöraportti päivitetty
28.01.2025
PAIKKO yhteyshenkilö
Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Elokuvateatteri Kino Visio sijaitsee Sotkamon kylällä, Salmelanrannassa, entisen meijerin tiloissa. Kino Visio on Versova Puu ry:n hallinnoima, ja elokuvateatterista saaduilla tuotoilla tuetaan paikallista nuorisotyötä, jossa käytetään elokuvien tekemistä nuorisotyön välineenä. Kino Visio on Sotkamon ainoa elokuvateatteri. Lähimmät kilpailijat ovat Kajaanin BioRex ja Kuhmon Pajakkakino.
Kino Visio on yhden salin elokuvateatteri, sekä nuorten elokuvakeskus. Kino Visiossa näytetään laajaa elokuvaohjelmistoa paikallisille ja alueella matkaileville lomalaisille. Ohjelmistossa on viikoittain 10 - 20 eri nimikettä ja näytöksiä viikossa noin 30 - 40. Viikoittainen ohjelmisto ja aikataulu löytyvät osoitteesta www.kinovisio.fi.
Teatterin aulasta löytyy myynti- ja palvelutiski, josta voi ostaa lippuja teatterin aukioloaikoina. Myyntitiski ja asiakaspalvelu puhelimitse aukeavat puoli tuntia ennen päivän ensimmäistä näytöstä. Palvelutiskiltä voi ostaa myös pientä naposteltavaa, kuten popcornia ja karkkia sekä virvokkeita.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti Liiketalousalan perustutkinnon tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät tehtävät.
Päivittäisiin käytännön työtehtäviin kuuluvat mm. elokuviin tulevien asiakkaiden palvelu kassalla, elokuvien pyöritys, elokuvateatterin tilojen sekä oheismyynnin ylläpito sekä tietokoneella tehtävien myyntiraporttien ja tilastojen täyttö.
Viikoittaisia tehtäviä elokuvateatterilla on teatterin tilojen siivoaminen, elokuvien esitysaikojen ilmoittaminen lehteen, nettisivulle ja tapahtumasovelluksiin, julisteiden vaihtoa, ohjelmistoflyerin tuottaminen ja jakaminen lähialueille, salikarttojen tekeminen, poppareiden paisto ja limpparitilauksen tekeminen.
Toiminnan erityispiirteitä
Kino Visio eroaa muista samankokoisista elokuvateattereista ohjelmiston laajuudella ja sillä, että teatteri on auki vuoden jokaisena päivänä (paitsi joulu ja juhannus). Yleisesti elokuvateatteritoiminnasta Kino Visio erottuu nuorisotoiminnallaan. Kino Vision arjessa on mukana auttamassa vapaaehtoisnuorien joukko, jotka pääsevät itse oppimaan millaista on olla töissä elokuvateatterissa sekä olla mukana vaikuttamassa Kino Visiolla tapahtuviin asioihin. Vapaaehtoisnuoria on noin 15 henkilön joukko, jotka käyvät teatterilla hommissa pari kertaa kuukaudessa.
SAAVUTETTAVUUS: Teatterissa on erillinen esteetön WC lipunmyyntikerroksen hissin vieressä. Saliin pääsee myös pyörätuolilla ja pyörätuolipaikkoja on useampi vaihtoehto eri riveillä. Salista löytyy myös induktiosilmukka. Pyörätuoliasiakkaan avustaja pääsee yhdessä avustettavan kanssa yhden lipun hinnalla elokuviin. Mikäli asiakas ei käytä pyörätuolia, hänen on esitettävä lipunmyynnissä sosiaalitoimen päätös tai vastaava asiakirja avustajan tarpeellisuudesta saadakseen avustajalle ilmaislipun.
Tekstityksessä kuvaillaan dialogin lisäksi myös muita elokuvan ääniä. Näytöksessä olevan elokuvan perässä on erikseen merkintä ”tekstitys kuulovammaisille” vain silloin kun tällaisia näytöksiä on ohjelmistossa. Otamme mielellämme toiveita vastaan ja tarjoamme kotimaisista elokuvista suomeksi tekstitettyjä versioita. Toiveita voit lähettää palautelomakkeemme kautta. Moniin esittämiimme kotimaisiin elokuviin on tarjolla kuuroille, kuulovammaisille ja näkövammaisille tarkoitettuja lisäpalveluita. Näitä palveluita hyödyntämällä elokuvasta pääsevät nauttimaan kaikki asiakkaamme. Kuvaileva tekstitys auttaa viittomakielistä kuuroa tai kuulovammaista katsojaa nauttimaan elokuvanäytöksestä.
Tekstitys sisältää kaikki elokuvan vuorosanat sekä kuvailua elokuvan äänimaailmasta. Tekstitys teetetään nykyään lähes kaikkiin kotimaisiin elokuviin Suomen elokuvasäätiön tuella. Lisätietoja tekstityksestä ja tekstitetyistä näytöksistä saat henkilökunnaltamme. Palautetta tekstityksen laadusta ja siitä, miten helppoa on löytää tekstitetyt näytökset verkkosivuilta, toivomme toimitettavan Kuuloliitolle ja Kuurojen Liitolle tällä lomakkeella: q.surveypal.com/tekstityspalaute.
Kuvailutulkkaus auttaa näkövammaista asiakasta nauttimaan elokuvasta. Kuvailutulkkauksella tarkoitetaan äänitettä, jossa kuvailutulkki sanallistaa valkokankaan tapahtumat, henkilöt ja näkymät. Kuullaksesi äänitteen tarvitset omaan puhelimeesi tai muuhun älylaitteeseen MovieReading-sovelluksen, johon ladataan kyseisen elokuvan äänite ennen elokuvan alkua. Näytöksessä tulkkaus käynnistyy automaattisesti ja on kuunneltavissa kuulokkeilla. Kuvailutulkkaus teetetään nykyään lähes kaikkiin kotimaisiin elokuviin Suomen elokuvasäätiön tuella.
Lisätietoa näytöksistä, joihin kuvailutulkkaus on saatavilla, saat henkilökunnaltamme. Palautetta kuvailutulkkauksen laadusta toivomme toimitettavan Näkövammaisten Kulttuuripalvelulle. Linkki palautelomakkeeseen löytyy tältä sivustolta: www.kulttuuripalvelu.fi/fi/kuvailutulkkaus.
VAUVAKINO: Kino Vision Vauvakino on tarkoitettu pienten vauvojen ja taaperoiden vanhemmille ja hoitajille, joiden normaalisti lastenhoidollisista syistä saattaa olla vaikea päästä elokuviin. Vauvakinonäytökseen voi tulla päiväsaikaan lapsen kanssa, ja silti nauttia elokuvaesityksestä. Näytöksessä on huomioitu pienten lasten kanssa liikkuvien tarpeet. Elokuvan äänenvoimakkuus on säädetty tavallista vaimeammaksi. Salissa on koko näytöksen ajan himmeä valaistus. Näytösten aikana voi liikkua niin salissa kuin myös salin ja teatteriaulan välillä. Näytöksessä voi vapaasti leikkiä lapsen kanssa, hyssytellä, syöttää ja muutenkin hoitaa lasta kenenkään siitä häiriintymättä. Salissa vauvaa voi pitää sylissä ja siellä voi liikuskella ympäriinsä. Salista voi myös halutessaan välillä poistua. Jokaista ostettua paikkalippua kohtaan saa myös toisen penkkipaikan vauvalle ja tavaroille. Tämän vuoksi salin jokainen paikka ei ole myynnissä. Näytöksen paikat eivät ole numeroituja, vaan paikan voi valita vapaasti saliin saapuessa. Kino Vision Vauvakino on tarkoitettu ensisijaisesti alle 4-vuotiaiden lasten kanssa liikkuville vanhemmille, mutta näytökset ovat kuitenkin avoimia kaikille.
LEFFAKLUBI: Kino Vision Leffaklubi on tarkoitettu kaikille 16 vuotta täyttäneille elokuvien ystäville. Klubinäytökset ovat pääsääntöisesti sunnuntaisin.
Leffaklubissa katsotaan monipuolisesti elokuvia ja keskustellaan elokuvien jälkeen kokemuksista sekä saadaan taustatietoa katsotuista elokuvista. Leffaklubia ja elokuvien esittelyitä luotsaa Kino Vision elokuva-asiantuntija Juuso Hyvönen. Lisäksi on tarjolla valikoituja näytöksiä, joihin pääsyyn Leffaklubikortin haltijat ovat oikeutettuja ilmaiseksi. Valikoidut näytökset eivät sisällä keskusteluosuutta.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Elokuvateatteri on entisen meijerin rakennuksen pohjakerroksessa ja tiloihin kuuluu elokuvasali, aulat ylä- ja alakerrassa sekä henkilökunnan tilat: kassa, toimisto sekä kaksi takahuonetta.
Laitteita, joita elokuvateatterilla tarvitaan ovat kassakone, tietokoneet toimistossa ja kassalla, elokuvien pyörittämiseen tarvittava oma laitteisto ja popparin paistoon tarvittava popparikone. Uudet työntekijät perehdytetään ja valmennetaan Kino Vision työtehtäviin elokuvateatterin työntekijän johdolla ja avustamana. Tällä hetkellä Kino Visiolle ollaan kirjoittamassa perehdytyskansiota, johon listataan ohjeet kaikkiin elokuvateatterin työtehtäviin.
Kino Vision palveluihin kuuluvat elokuvanäytösten pyörittäminen asiakkaille. Lisäksi myös yksityiset elokuvanäytökset eri ryhmille, yhteisöille ja yrityksille. Kino Visiolla järjestetään myös muita tapahtumia elokuvien lisäksi. Salia on myös mahdollista käyttää kokoustilana.
Henkilöstöresurssit
Kino Visiolla on töissä yksi kokoaikainen työntekijä ja kolme muuta, osa-aikaista työntekijää, jotka työskentelevät opintojen ohessa elokuvateatterissa. Vapaaehtoisnuoria on toiminnassa mukana 10 henkilöä. Työntekijöiden ja vapaaehtoisnuorien lisäksi Kino Visiolla vaikuttavat Versova Puun hallituksen ryhmä, johon kuuluu 3 henkilöä.
Valmentautujia / harjoittelijoita on mahdollista ottaa Kino Visiolle yksi kerrallaan. Suurin osa työtehtävistä on mahdollista hoitaa yksin, joten useamman harjoittelijan kanssa ei työtä riittäisi kaikille.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 1
Referenssit
Muuta
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Merkonomi
Pakolliset tutkinnon osat
x Liiketoimintaympäristössä toimiminenx Asiakaspalvelu
Valinnaiset tutkinnon osat
x Asiakkuuksien hoitaminen- Asiakaskokemuksen kehittäminen
- Digitaalisessa kaupassa toimiminen
- Finanssipalvelut
- Jaksotuskirjaukset
x Kassapalvelut
- Kiertotaloustoiminnot
- Kirjanpito
- Kirjastopalvelut
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Laskutus ja myyntireskontra
- Liiketoiminnan varastotoiminnot
x Markkinointiviestintä
- Myymälässä toimiminen
x Myyntityö
- Ostoreskontra
- Palkanlaskenta
x Projektissa toimiminen
- Sisäiset palvelut ja tiedon käsittely
x Tapahtumajärjestelyt
- Tuloverotus ja tilinpäätösasiakirjat
- Tuote- ja palveluneuvonta
- Tuotekeräily
- Visuaalinen myyntityö
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Liiketoimintaympäristössä toimiminen
Liiketoimintaympäristöön perehtyminen
Henkilö
x tunnistaa organisaation yritys- tai yhteisömuodon
x nimeää toimialan keskeisiä toimijoita, kilpailijoita ja sidosryhmiä
x kuvailee organisaation roolia yhteiskunnassa ja organisaation toimialan erityispiirteitä
x tunnistaa vihreän siirtymän vaikutuksia organisaation toimintaan ja alan kehitykseen
x selvittää organisaation liiketoimintamallin ja tunnistaa organisaation keskeisiä työtehtäviä
x tunnistaa vastuullisen ja säädöstenmukaisen liiketoiminnan periaatteita ja hyötyjä organisaatiolle
x tunnistaa yritysvastuun velvoitteita organisaatiolle
x selvittää organisaation kiertotalouden toimintatapoja ja niiden hyötyjä organisaatiolle
x tutustuu voimassa olevaan työlainsäädäntöön ja organisaatiossa sovellettavaan työehtosopimukseen
Työyhteisössä työskentely
Henkilö
x toimii vuorovaikutuksessa ja ottaa huomioon monimuotoisen työyhteisön
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työvälineitä ja laitteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x hankkii työnsä tueksi tietoa eri tietolähteistä
x käyttää ammattisanastoa
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii työkyvystään ja käyttää ergonomisia työasentoja
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
x pyytää ja hyödyntää palautetta
Digitaalisessa työympäristössä työskentely
Henkilö
x tarkastelee tuottamansa asiakirjan, laskentataulukon tai esityksen laatua
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x hyödyntää tarkoituksenmukaisia digitaalisia tiedonjakamisen tapoja
x tunnistaa tekoälyn keskeisiä toimintaperiaatteita ja selvittää organisaation tapoja hyödyntää tekoälyä
x osallistuu verkkotapaamisen järjestämiseen
x käyttää työssä tarvittavia viestintäkanavia
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti
Toiminnan kannattavuus
Henkilö
x tunnistaa organisaation kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja keskeisiä tunnuslukuja
x laskee kannattavuuteen liittyviä keskeisiä tunnuslukuja
x tunnistaa ja nimeää tuotteen tai palvelun hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
x ymmärtää tuotteen tai palvelun hinnan muutoksen vaikutuksia kannattavuuteen
x laskee tuotteen tai palvelun hinnan
x selvittää organisaation arvonlisäverotuksen periaatteita
x tunnistaa budjetoinnin merkityksen osana liiketoimintaa
x tunnistaa henkilöstökustannusten muodostumisen periaatteita
x tunnistaa palkan muodostumiseen liittyviä tekijöitä
x arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelutilanteisiin valmistautuminen
Henkilö
x perehtyy asiakaspalvelumalliin
x selvittää organisaation tuote- tai palveluvalikoimaa huomioiden oman työtehtävänsä
x selvittää tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksia
x tunnistaa organisaation asiakasryhmiä
x nimeää keskeisiä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
x tunnistaa asiakaspalvelun merkityksen organisaation toiminnassa
Asiakaspalvelussa toimiminen
Henkilö
x on aloitteellinen asiakaspalvelutilanteessa ja selvittää asiakkaan tarpeita
x palvelee asiakasta huomioiden asiakkaan tarpeet
x palvelee asiakasta tutkintokielellä, toisella kotimaisella kielellä ja vieraalla kielellä
x hyödyntää työssään tuote- tai palvelutuntemustaan
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x osaa tarvittaessa toimia haasteellisessa palvelutilanteessa
x edistää toiminnallaan myönteistä asiakaskokemusta
x ottaa vastaan palautetta ja osoittaa arvostavansa palautetta
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x hoitaa asiakaspalvelutilanteen jälkitoimet
x välittää asiakaspalautteita eteenpäin ja hyödyntää asiakaspalautetta työssään
x tekee vastuullaan olevat työtehtävät ja huomioi toiset työntekijät sekä seuraavat työvaiheet
Asiakasviestinnän toteuttaminen
Henkilö
x käyttää tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti
Asiakkuuksien hoitaminen
Valmistautuminen ja työn suunnittelu
Henkilö
x selvittää erilaisten asiakkuuksien arvoa organisaatiolle
x hyödyntää valitun asiakkuuden asiakastietoja
x hyödyntää tietoja tuotteista tai palveluista
x kartoittaa merkittävimpiä kilpailijoita tai toimijoita
x perehtyy asiakkuuden hoitomalliin valitun asiakkuuden osalta
x suunnittelee työtään ja asettaa tavoitteita
Asiakkuuden hoitaminen
Henkilö
x hoitaa valittua asiakkuutta suunnitellusti
x pitää yhteyttä asiakkaaseen tavoitteiden mukaisesti
x käyttää valitun asiakkuuden hoitamisessa tarkoituksenmukaisesti eri viestintä- ja palvelukanavia
x toteuttaa asiakkuuden ylläpitoon liittyviä toimeksiantoja
x noudattaa sovittuja aikatauluja
x palvelee asiakasta ja tarjoaa asiakkaan tarpeiden mukaisia toimia, palveluita tai tuotteita
x tarjoaa mahdollisuuksien mukaan lisätuotteita tai -palveluita
x ratkaisee työhön liittyviä ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii asiakasinformaation ajantasaisuudesta ja saatavuudesta
x päivittää tai tuottaa asiakkuuteen liittyviä aineistoja ja materiaaleja
Tietojärjestelmät ja raportointi
Henkilö
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x ylläpitää asiakkuuteen liittyviä tietoja tietojärjestelmässä
x raportoi asiakkuudesta sovitusti hyödyntäen tietojärjestelmää
x arvioi asiakkuuden hoidolle asetettujen tavoitteiden toteutumista ja toimintansa tuloksellisuutta
Kassapalvelut
Työskentely kassapalveluissa ja eri maksutavat
Henkilö
- noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
- hoitaa kassan avaamiseen ja vuoron vaihtoon liittyvät tehtävät
- noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita
- huolehtii vaihtorahojen riittävyydestä
- huomioi asiakkaan kassatyön kaikissa eri vaiheissa
- rekisteröi tuotteita kassajärjestelmään
- korjaa virheitä kassajärjestelmällä
- huomio kanta-asiakkuuden organisaation toimintatapojen mukaisesti
- toteuttaa lisämyyntiä noudattaen organisaation ohjeita
- vastaanottaa maksuja eri maksutavoilla
- työskentelee kassapalveluissa laatu- ja tehokkuusvaatimusten mukaisesti
- noudattaa organisaation ohjeita rahan käsittelystä
- noudattaa myyntirajoituksia ja tarkastaa henkilöllisyyden
- huolehtii työhyvinvoinnistaan ja ottaa huomioon ergonomian työssään
- ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
- sulkee kassan ja tilittää tarvittaessa kassapohjan
Asiakaspalvelu kassapalvelutyössä
Henkilö
x varmistaa omalla toiminnallaan kassa-asioinnin sujuvuutta
x huolehtii lisämyyntituotteiden saatavuudesta
x noudattaa organisaation ohjeita kassalle jääneiden tuotteiden käsittelyssä
x huolehtii pakkausmateriaalin saatavuudesta
x ohjaa tarvittaessa asiakkaita itsepalvelukassalla
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x tuntee keskeisten tuoteryhmien sijainnin ja palveluvalikoimaa
x selvittää tarvittaessa tuotteen varastosaldon
x vastaanottaa asiakaspalautteita ja välittää niitä eteenpäin
x noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita reklamaatioiden hoidossa
x tunnistaa oman työnsä vaikutuksia asiakaskokemukseen
x osaa kertoa tarvittaessa tuotteen takuusta, palautus- tai vaihtomahdollisuuksista
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
Muiden palveluntarjoajien tuotteet ja palvelut
Henkilö
x käsittelee kassapalveluihin saapuvia tai lähteviä tilauksia tehtävänsä mukaisesti
x esittelee ja myy muiden palveluntarjoajien tuotteita tai palveluita
x noudattaa työssään muiden palveluntarjoajien antamia ohjeita koskien heidän tuotteitaan tai palveluitaan
x käyttää tarvittaessa muiden palveluntarjoajien ohjelmistoja
Markkinointiviestintä
Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon suunnittelu
Henkilö
x tunnistaa organisaation markkinointiviestinnän kilpailukeinoja
x sopii toteutettavista markkinointiviestinnän toimenpiteistä
x selvittää budjetin
x valitsee markkinointiviestinnässä käytettävät kanavat huomioiden niiden erityispiirteitä
x määrittelee markkinointiviestinnän kohderyhmän ja tavoitteet
x määrittelee markkinointiviestinnän tavoitteiden toteutumisen seurannan mittarit
x määrittelee toimenpiteet ja laatii aikataulun
x tunnistaa vastuullisen markkinoinnin periaatteita
x suunnittelee julkaistavaa sisältöä
x noudattaa organisaation graafista ohjeistusta tai sen puuttuessa suunnittelee visuaalista ilmettä
x tunnistaa kehittyvien teknologioiden ja tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia sisällöntuotannossa
x laatii ja dokumentoi suunnitelman markkinointiviestinnästä
x hyväksyttää suunnitelman organisaation edustajalla
Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon toteuttaminen
Henkilö
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita markkinoinnista ja tekijänoikeuksista
x käyttää tarvittavia digitaalisia palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x huomioi saavutettavuusvaatimuksia organisaation edellyttämällä tavalla
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x toimii työssään energia- ja resurssiviisaasti
x käyttää ammattisanastoa
x tunnistaa keskeisiä käsitteitä tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
x viimeistelee sisällön julkaisuvalmiiksi huomioiden julkaisualustan rajoitteet ja mahdollisuudet
x viimeistelee tarvittaessa tuottamansa sisällön hakukoneiden löydettäväksi
Markkinointiviestinnän seuranta ja arviointi
Henkilö
x mittaa markkinointiviestinnän toimenpiteiden vaikuttavuutta
x vertaa saatuja tuloksia asetettuihin tavoitteisiin
x esittelee toteutettujen markkinointiviestinnän toimenpiteiden tuloksellisuutta
x hyödyntää analytiikkaa ostavien asiakkaiden löytämiseksi ja myynnin kasvattamiseksi
x ohjaa asiakaspolkua tuotekuvausten ja -tarjousten avulla
Myyntityö
Valmistautuminen myyntityöhön
Henkilö
x selvittää organisaation käytössä olevat myyntikanavat
x selvittää organisaation kilpailutilannetta
x tarkistaa hinta- ja tuotetietojen ajantasaisuuden
x perehtyy myyntimateriaaliin liittyen myytävään tuotteeseen tai palveluun tai kokonaisratkaisuun
x selvittää tuotteiden tai palvelujen ympäristövaikutuksia
x nimeää organisaation asiakasryhmiä ja tunnistaa niiden erityispiirteitä
x tunnistaa asiakkuuden eri vaiheita
x käyttää saatavilla olevia asiakastietoja
x selvittää asetetut myynti- ja lisämyyntitavoitteet
x tunnistaa eettisen myynnin periaatteita
x tunnistaa tilaus- ja toimitusprosessien vaikutuksia saatavuuteen ja myyntiin
x suunnittelee ja aikatauluttaa työtään
Myynti
Henkilö
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita myyntityöstä
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x tuntee organisaation tuotteita tai palveluita
x käyttää myynnin järjestelmiä sekä tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x käyttää ammattisanastoa
x käyttää sovittuja organisaation myyntikanavia
x kontaktoi asiakkaita aktiivisesti
x selvittää asiakkaan tarpeet ja toiveet
x herättää asiakkaan kiinnostuksen ja esittelee asiakkaan tarpeisiin sopivia, vaihtoehtoisia tuotteita tai palveluita tai kokonaisratkaisuja
x järjestää tarvittaessa etä- tai lähiosallistumisen mahdollistavan asiakastapaamisen tai asiakastilaisuuden
x noudattaa tietojenantovelvollisuutta kaupankäynnin eri vaiheissa ja eri myyntikanavissa
x hyödyntää myyntityössä tietoa tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksista
x myy asiakkaan tarpeisiin sopivan ratkaisun
x hoitaa myyntitilanteen tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
x tukee ostopäätöstä ja hyödyntää lisämyyntimahdollisuuksia
x huomioi työssään ajankohtaisia kampanja- tai sesonkituotteita tai -palveluita
x esittelee mahdollisia maksu- ja rahoitusratkaisuja ja niiden ehtoja
x hyödyntää kaupan päättämisen keinoja ja päättää kaupan
x neuvoo ja ohjeistaa tuotteiden tai palveluiden käytöstä
x hoitaa myynnin jälkitoimet
x varmistaa sovittujen asioiden toteutumisen
x noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita reklamaatioiden käsittelyssä
x pyytää ja hyödyntää palautetta
x varmistaa asiakastyytyväisyyden
Seuranta
Henkilö
x raportoi myyntitavoitteiden toteutumasta sovitusti
x selvittää myynnin keskeisiä tunnuslukuja
x selvittää hinnanmuutoksen vaikutuksia katteeseen
x arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan
Projektissa toimiminen
Projektin suunnittelu
Henkilö
x sopii projektin rajauksesta toimeksiantajan kanssa
x hankkii projektissa hyödynnettävää tietoa
x asettaa projektille tavoitteet sekä mittarit
x määrittää oman roolinsa projektissa
x suunnittelee toimenpiteitä ja työnjakoa
x ottaa huomioon projektin suunnittelussa vastuullisuuden
x sopii aikataulusta sekä resursseista toimeksiantajan kanssa
x suunnittelee projektiviestintää
x laatii dokumentoidun projektisuunnitelman
x hyväksyttää projektisuunnitelman toimeksiantajalle
Projektin toteuttaminen ja arviointi
Henkilö
x toimii vuorovaikutuksessa projektissa
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x viestii suunnitelman mukaisesti
x hyödyntää tiedon jakamisessa yhteisöllisen työskentelyn alustaa
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x seuraa projektin edistymistä hyödyntäen soveltuvaa projektihallinnan työkalua
x seuraa sovittujen resurssien riittävyyttä
x raportoi poikkeamista toimeksiantajalle
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x tuottaa ja hallinnoi projektin asiakirjoja
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x esittelee projektin tuloksia
x kerää palautetta projektista
x päättää projektin
x arvioi projektin lopputulosta ja tavoitteiden saavuttamista
Tapahtumajärjestelyt
Tapahtuman suunnittelu ja säädökset
Henkilö
x osallistuu tapahtuman sisällön ideointiin
x huomioi suunnittelussa tapahtuman toteutustavat ja niiden erityispiirteitä
x osallistuu tapahtuman kohderyhmän ja tavoitteiden määrittelyyn
x selvittää yhteistyökumppaneita
x noudattaa tapahtuman järjestämiseen liittyviä säädöksiä
x osallistuu tarvittavien ilmoitusten, lupien, sopimusten tai turvallisuuteen liittyvien suunnitelmien valmisteluun
x huomioi tapahtuman suunnittelussa vastuullisuuden
x pitää yhteyttä muihin tapahtuman suunnitteluun osallistuviin
x osallistuu tapahtuman viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun
x osallistuu tapahtumasuunnitelman ja budjetin laatimiseen
x osallistuu tapahtuman suunnittelun dokumentointiin
Tapahtuman toteutus
Henkilö
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x pitää tarvittaessa yhteyttä tapahtuman sidosryhmiin
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x osallistuu tapahtumaviestintään
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x tunnistaa ja ennakoi turvallisuusriskejä
x osallistuu tapahtuman toteutuksen dokumentointiin
Tapahtuman jälkitoimet ja arviointi
Henkilö
x kerää palautetta tapahtumasta
x arvioi tapahtuman toteutumista suhteessa tapahtumalle asetettuihin tavoitteisiin