Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-3837-2022
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
OsaamisalatKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Ohjauksen osaamisala
Romanityön osaamisala
Perhepäivähoidon osaamisala
Kasvatuksen osaamisala
TutkintonimikkeetPerhepäivähoitaja
Koulunkäynninohjaaja
Voimaantulo01.01.2023
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot

Organisaatio

Taiteen Sulattamo ry

Toimintayksikkö

Niemikotisäätiö, Pasilankatu 2, 00510 Helsinki

Yhteyshenkilöt

Minna Tikka-Lapveteläinen, Ohjaaja, 050 564 1727, minna.tikka-lapvetelainen@niemikoti.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://niemikoti.fi/

Kotisivut: https://niemikoti.fi/kokemusasiantuntijat/

Oppimisympäristö tunnistettu

09.04.2024

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Jenni Nikkanen, Hankesuunnittelija (FM), Kokemuksesi on arvokas -hanke, PAIKKOasiantuntija

Oppimisympäristöraportti julkaistu

09.04.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Vuonna 1983 perustettu Niemikotisäätiö – Stiftelsen Uddhemmet toteuttaa sääntöjensä mukaan sosiaalipsykiatrista kuntoutustyötä ja ehkäisevää mielenterveystyötä helsinkiläisille avohoidossa oleville mielenterveyskuntoutujille. Säätiö on vuodesta 2011 lähtien ollut Helsingin kaupungin tytäryhteisö, osa kaupunkikonsernia. Niemikotisäätiö toimii yleishyödyllisiä periaatteita noudattaen ja säätiön tarkoituksena ei ole tuottaa voittoa. Suomalaisen työn liitto myönsi Niemikotisäätiölle Yhteiskunnallisen yrityksen merkin vuonna 2016.
Olemme monella tavalla mukana helsinkiläisten mielenterveyskuntoutujien elämässä. Järjestämme asumista, työtä, koulutusta, valmennusta, opiskeluita ja päivä- ja vapaa-ajantoimintaa. Palvelumme tarjoavat selkeän kokonaisuuden, jotka tukevat palvelunkäyttäjiä heidän elämänsä eri vaiheissa. Toimintamme perustuu toipumisorientaatioon. Tämän toimintafilosofian mukaisesti palveluidenkäyttäjien itsenäinen päätöksenteko, oma kokemus, omat tavoitteet ja toiveet ovat keskeisellä sijalla toipumisessa. Olemme omalta osaltamme vahvasti tuoneet toipumisorientaatioajattelua suomalaiseen mielenterveystyöhön. Osallistumme aktiivisesti toimialamme valtakunnalliseen ja kansainväliseen yhteistyöhön.
Palveluidemme laadun ja vaikuttavuuden jatkuva arvioiminen ja kehittäminen on meille erityisen tärkeää. Laadukkaat ja vaikuttavat palvelut ovat paitsi palvelunkäyttäjän edun mukaisia myös taloudellisesti järkevin tapa tuottaa palveluita pitkällä aikavälillä tarkasteltuna. Uskomme yhteiskehittämiseen, eli kehitämme ja myös arvioimme palveluitamme yhdessä palvelunkäyttäjien kanssa.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Niemikotisäätiön kokemusasiantuntijakoulutuksen tavoitteena on antaa valmiuksia toimia kokemusasiantuntijana yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuoltoalan ammattilaisten kanssa, lisätä osallisuutta, tukea ja vahvistaa toipumisprosessia sekä vaikuttaa asenteisiin ja leimautumiseen. Niemikotisäätiön kokemusasiantuntijakoulutus kestää vähintään 54 tuntia jaksotetusti tammikuusta lokakuuhun. Lähiopetuspäiviä on kuusi kuuden tunnin koulutuspäivää ja kokemusasiantuntijaleiri (kolme päivää). Koulutus on rakennettu niin, että se sisältää mahdollisuuden jatkuvaan täydennyskouluttautumiseen kokemusasiantuntijaleirin muodossa, sillä leirille kutsutaan aina kaikki koulutuksen käyneet.
Kokemusasiantuntijakoulutuksessa on osallistava viitekehys. Tavoitteena on lisätä palveluidenkäyttäjien osallisuutta palveluiden suunnittelussa.
Kokemusasiantuntijuudessa on mukana paljon myös työllistymistä edistäviä asioita, koska toiminta auttaa arvioimaan, löytämään ja vahvistamaan omia voimavaroja. Kokemusasiantuntijana toimiminen antaa osallisuuden kokemuksen. Kokemusasiantuntijat pääsevät voimavarojensa ja mielenkiinnon kohteidensa mukaan osallistumaan toimintaan joko toimimalla ammattilaisen työparina, vetämällä erilaisia ryhmiä tai osallistumalla toiminnan kehittämiseen. Kokemusasiantuntijat tuottavat arvokasta tietoa, joka tulee huomioida suunniteltaessa palveluita. Voi siis sanoa, että teemme yhdessä töitä yhteisten tavoitteiden ja unelmien toteutumiseksi.

Haku koulutukseen tapahtuu sähköisellä hakulomakkeella, joka avautuu Niemikotisäätiön kotisivuille syksyihin. Kaikki hakijat haastatellaan. Koulutustyöryhmä, joka koostuu kahdesta kokemusasiantuntija-ammattilainen työparista, valitsee hakijoista 10 vertaista koulutettavaksi kokemusasiantuntijoiksi. Pyrimme valintaprosessissa löytämään hakijoista ne, jotka ovat riittävän pitkällä toipumisessaan ja kokevat, että sairaudenkin kanssa pystyy elämään. Lisäksi sitoutuminen lähiopetuspäiviin ja siihen, että koulutus on jaksotettu kestämään useita kuukausia välitehtävineen ja oman tarinan rakennusprosesseineen. Kaikille hakijoille, myös heille jotka eivät tule valituiksi, soitetaan. Lisäksi heille, jotka eivät ole tulleet valituksi, on kerrottu mihin valinnat pohjautuivat ja katsottu millaista muunlaista vertaistoimintaa tai mitä muita koulutuksia hakijan kotikaupungissa järjestetään ja ehdotettu yhteyden ottoa näihin toimijoihin. Koulutukseemme on jo usean vuoden ajan voinut hakea muutkin kuin helsinkiläiset. Usein hakijoita koulutuksiimme on enemmän kuin paikkoja. Silloin heille, jotka eivät nyt mahdu mukaan on kerrottu milloin seuraava koulutus meillä alkaa ja kehotettu hakemaan uudestaan. Se huomioidaan hakuprosessissa, sillä se kertoo meille että hakija on motivoitunut, mikäli hän hakee koulutukseen uudelleen seuraavana vuonna.

Tässä koulutuksemme tämän hetkinen runko:
1. Moduuli: Ryhmäytyminen, ryhmän jäsenenä toimiminen. Mitä on kokemusasiantuntijuus. Kokemusasiantuntijoiden eettiset periaatteet. Osallisuus. Toipumisorientaatio. Oman tarinan kertomiseen valmistautuminen. Vuorovaikutustaidot ja kohtaaminen. Omasta jaksamisesta ja hyvinvoinnista huolehtiminen; mistä hyvä elämä koostuu. Kouluttajat esittävät kokemustarinansa.
2. Moduuli: Omassa kokemusasiantuntijatoiminnassa tarvittavan tiedon kartuttaminen. Itsemääräämisoikeus. Motivaatio ja asenteet. Mitä tarvitaan muutokseen? Millaisia asioita voi kertoa kokemustarinassa? Vierailijana asiantuntijaluennoitsija. Haastavat tilanteet ja niistä selviytyminen; vieraana Mieli ry:n työntekijä.
3. Moduuli: Palvelujärjestelmä. Ilmaisutaidot, esiintymistaidot ja valmiudet. Oman tarinan muokattavuus. Miten suunnata viestiä eri yleisölle tai eri alustalla. Puheenvuoron aikamääreessä pysyminen. Kirjoittajatyöpaja (asiantuntijavieraan vetämä).
4. Moduuli: Työnohjauksen merkitys. Vieraana kokemusasiantuntijoiden työnohjaajana toimiva koulutettu työnohjaaja. Palkkion sopiminen, suositukset. Työsopimus vai toimeksianto. Kokoan esittely. Verkostoituminen ja miten se tehdään. Tutustumiskäynti.
5. Moduuli: Omat tarinat. Niemikotisäätiön hallinto esittäytyy

6. Moduuli: Kokemusasiantuntijaleiri. Leiri on joka syksy, toimii kokemusasiantuntijoiden "seminaaripäivinä". Kaikki koulutuksen käyneet saavat aina kutsun. Valmistuvat kokemusasiantuntijat saavat todistukset.

Koulutuksen kesto on vähintään 54 tuntia. Koulutuspäivien välissä kurssilaiset tekevät välitehtäviä ja rakentavat omaa tarinaansa jaettavaan muotoon. Joka toinen kuukausi on myös mahdollisuus osallistua ”Kokekahvila” -nimellä kulkeviin teemallisiin tapaamisiin, joissa aikaisemmin kouluttautuneet ja parhaillaan koulutuksessa olevat kokemusasiantuntijat voivat tavata toisiaan. Kahvilatapaamiset suunnittelee ja järjestää koulutetuista kokemusasiantuntijoista koostuva nelihenkinen työryhmä.

Koulutusta kehitetään kerätyn palautteen pohjalta sekä huomioiden myös alan "trendit" ja tulevaisuus. Kutsumme myös koulutuksestamme valmistuneita kokemusasiantuntijoita säännöllisesti vierailijoiksi jakamaan omaa tarinaansa tai pitämään erilaisia työpajoja koulutukseen. Koulutus myös työllistää kaksi kokemusasiantuntijaa kouluttajina (kutsumme heitä kokemuskouluttajiksi). Kokemuskouluttajista aina toinen on kokenut kouluttaja. Lisäksi meillä on kokemuskoordinaattorin nimikkeellä koulutuksestamme valmistunut kokemusasiantuntija. Hän toimii yhteyshenkilönä kokemusasiantuntijoiden ja henkilökunnan välillä ja tekee työtään yhdessä ammattilaisen kanssa, työparina. Koulutuksen käyneiden on mahdollista osallistua ryhmätyönohjaukseen jota Niemikotisäätiö järjestää säätiön koulutuksen käyneille kokemusasiantuntijoille kerran kuukaudessa, huolimatta siitä ovatko he tehneet kokemusasiantuntijana töitä vai ei.

Toiminnan erityispiirteitä

Koulutukseen on sisäänrakennettu malli jatkuvasta täydennyskoulutuksesta kokemusasiantuntijaleirien muodossa. Leirit toimivat kokemusasiantuntijoiden seminaaripäivinä, joihin he myös itse suunnittelevat ohjelman. Leirit ovat osallistujille maksuttomia, koska se sisältyy koulutukseen. Leirejä järjestetään 1 x vuodessa Niemikotisäätiön virkistäytymiskeskuksessa Iitin Kesäharjussa. Mukaan mahtuu 33 kokemusasiantuntijaa.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Niemikotisäätiöllä on toimipisteitä eri puolilla Helsinkiä sekä virkistäytymis- ja kurssikeskus Iitissä. Koulutukset tapahtuvat lähiopetuksena Huolintatalossa Pasilassa, missä Niemikotisäätiön hallinnon tilat sijaitsevat. Huolintatalosta löytyy säätiön omien tilojen lisäksi luentosaleja. Käytössä on nettiyhteys ja taulu-tv, johon kannettavan tietokoneen voi tarvittaessa yhdistää. Tärkeä osana koulutusta toimii nonformatiivinen oppiminen eli myös virallisen koulutuksen ulkopuolella käydyt keskustelut, joita heterogeeninen ryhmä keskenään käy ja kaikki se, mitä he oppivat toisiltaan, nähdään erityisen arvokkaana. Nämä kohtaamiset ja keskustelut ovat aina uniikkeja, eikä niitä voi toisintaa, joten kurssilaisten on tärkeää sitoutua olemaan läsnä koulutuspäivinä. Pelkkä koulutusmateriaalin lähettäminen poissaolleelle ei pysty korvaamaan kaikkea sitä, mitä päivän aikana ihmiset ovat keskenään puhuneet ja myös toisiltaan oppineet. Käytämme myös ulkopuolisia luennoitsijoita ja työpajan vetäjiä. Jo vakiintunutta yhteistyötä on kirjoittajatyöpaja, jota ohjaa kirjoittajaterapeutti sekä Mieli ry:n vierailija, joka käy kertomassa meille miten kohdata itsetuhoinen henkilö. Hän on tietoinen, että ryhmämme jäsenissä on myös itsemurhaa yrittäneitä henkilöitä. Näistä vierailuista olemme saaneet paljon kiitosta ja niitä on pidetty erityisen tärkeinä. Siksi ne ovat vakiintuneet koulutuksen runkoon.

Menetelminä koulutuksessa käytetään esimerkiksi avointa dialogia, ryhmätyöskentelyä, työpajoja, itsenäistä työskentelyä, välitehtäviä, reflektointia ja tarinallistamista.

Henkilöstöresurssit

Kokemusasiantuntijakoulutuksen suunnitteluun ja toteuttamiseen osallistuvien henkilöiden koulutustaustat:
1 Niemikotisäätiön ohjaaja, joka on koulutukseltaan mielenterveyshoitaja, työhön valmentaja ja yhteisöpedagogi, työyhteisön kehittäjä AMK (210 op)
2 kokemuskouluttajaa, jotka ovat käyneet itse Niemikotisäätiön kokemusasiantuntijakoulutuksen. Toinen heistä on Italian kielen opettaja ja toinen lähihoitaja. Toinen kokemuskouluttajista kouluttautuu parhaillaan myös työn ohjaajaksi.
Työnohjausta Niemikotisäätiön kokemusasiantuntijakoulutuksen käyneille järjestää kerran kuussa eläkkeelle jäänyt säätiön työntekijä, jolla on työnohjaajan koulutus.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

4 - 10

Referenssit

Navigointia kohti valoa. Kokemusasiantuntijuuden kehittymisen tukeminen mielenterveystyössä, https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/796213/Tikka-Lapvetelainen_Minna.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Opinnäytetyö

Yhteiskunnallinen Yritys -merkki, https://niemikoti.fi/yleista/yhteiskunnallinen-yritys/

Niemikotisäätiö tuottaa yhteiskunnallista hyvää harjoittamalla vastuullisesti voittoa tavoittelematonta pitkäjänteistä mielenterveystyötä.

Muuta

Oppimisympäristö on tunnistettu yhteistyössä Taiteen Sulattamo ry:n Kokemuksesi on arvokas -hankkeen (STEA / 2022–2024) kanssa.
Kokemuksesi on arvokas -hanke yhtenäistää ja kehittää kokemusasiantuntija- ja vertaisohjaajakoulutusten kenttää valtakunnallisesti.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

- Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Oppijan ja oppimisen ohjaus
- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus
- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki

Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Tutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta

Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä
- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö

Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa

Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat

- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä
- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa

Valinnaiset tutkinnon osat

- Etsivässä työssä toimiminen
- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.

Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä
x toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
x toimia palvelujärjestelmässä
x ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.

Henkilö

x erottaa kokemusasiantuntijuuden eri tasot ja tuntee kokemusasiantuntijuuden monimuotoisen toimintakentän
x tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
x erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
x ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
x ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
x tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.

Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.

Henkilö

x toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä ja tuo esiin omia havaintojaan
x toimii ammattilaisen kanssa työparina
x tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
x tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
- hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
x aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
x ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.

Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.

Henkilö

x ymmärtää eri toimijoiden tehtävät palvelujärjestelmässä
x ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
x hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
x toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
x työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
x ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
x ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.

Henkilö ohjaa vertaisryhmää.

Henkilö

x suunnittelee ryhmän toimintaa
x laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
x ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
x tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
x tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
x noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
x arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
x ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.

Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.

Henkilö

x on käsitellyt omat kokemuksensa ja pystyy tarkastelemaan niitä eri näkökulmista neutraalisti
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
x työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
x käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.

Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.

Henkilö

x kertoo omista vahvuuksistaan ja kehittämisen kohteistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.