Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Liiketoiminnan perustutkinto 2024

Perusteen nimiLiiketoiminnan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-4394-2023
KoulutuksetLiiketoiminnan perustutkinto
TutkintonimikkeetMerkonomi
Voimaantulo01.08.2024
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8505690/tiedot

Organisaatio

Nuorisotyöpaja Tuuma

Toimintayksikkö

Kierrätyskeskus Tuuma, Kierrätyskeskus, Sairaalatie 4, 08200 Lohja

Yhteyshenkilöt

Jarkko Stirkkinen, Nuorisotyöpajan esihenkilö, 050-521 1076, jarkko.stirkkinen@lohja.fi

Saara Lavikainen, Pajaohjaaja, PAIKKO-asiantuntija, 040-686 7095, saara.lavikainen@lohja.fi

Janne Järvelä, Pajaohjaaja, PAIKKO-vastaava, 044 -467 5274, janne.jarvela@lohja.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.nuorilohja.fi/

Kotisivut: https://www.youtube.com/watch?v=hHJ004J5_Ho

Kotisivut: https://www.youtube.com/watch?v=Bx7xGZaEf88

Oppimisympäristö tunnistettu

15.12.2022

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, KYT, PAIKKO

Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, KYT, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti päivitetty

13.09.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Nuorisotyöpaja Tuuma on Lohjan kaupungin hallinnoimaa toimintaa ja kuuluu Nuorisokeskukseen.
Toiminnalla on Lohjan kaupungin laatima budjetti ja tulostavoitteet. Nuorisotyöpaja Tuuma sijaitsee Sairaalatiellä noin neljä kilometriä Lohjan keskustasta hyvien kulkuyhteyksien päässä. Tuumassa
työskentelee Työpajan esihenkilö, viisi pajaohjaajaa ja Luvn työvalmentaja.
Nuorisotyöpaja Tuuman Kierrätyskeskus tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden kierrättää hyväkuntoista ja kierrätyskelpoista tavaraa. Tavarat otetaan vastaan ja myydään eteenpäin kuntalaisille. Kierrätyskeskus
neuvoo kuntalaisia kierrätysasiaoissa ja nuoret omaksuvat kestävän kehityksen periaatteita.
Kierrätyskeskus on avoinna arkena kolmena päivänä viikossa.
Nuorten työpajatoiminta perustuu nuorisolakiin ja se toteuttaa osaltaan nuorisotakuuta. Nuorisotyöpaja Tuuman Kierrätyskeskus tarjoaa työtoimintaa lohjalaisille 17–29- vuotiaille nuorille. Nuori voi työskennellä Kierrätyskeskuksessa työkokeilussa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja koulutussopimuksella. Nuorilla on myös mahdollisuus työllistyä palkkatuella. Nuoret työskentelevät Kierrätyskeskuksessa yksilöllisen sopimuksen mukaan 3–4 päivää viikossa, 4–6,5 tuntia päivässä.
Kierrätyskeskus tarjoaa tavoitteellista, suunnitelmallista ja säännöllistä toimintaa sekä tukee nuoren arjen ja elämänhallintaa. Nuorisotyöpaja Tuuman Kierrätyksessä työskentely vahvistaa nuoren osallisuutta ja
yhteisöllisyyttä. Nuoria tuetaan yksilö- ja ryhmä muotoisella toiminnalla. Tavoitteena on, että nuoren ymmärrys omasta hyvinvoinnistaan lisääntyy ja toimintakyky kehittyy. Työtä tehdään hyödyntäen
monialaista verkostoa nähden nuori oman elämänsä asiantuntijana. Verkosto koostuu pääosin Lohjan Ohjaamon-, aikuissosiaalityön- ja Te-palveluiden henkilöstöstä.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Nuorisotyöpaja Tuuman Kierrätyskeskuksen toimintaympäristö tehtävineen vastaavat kaupanalan ja liiketalouden työmenetelmiä ja tarjoavat hyvät mahdollisuudet kartuttaa osaamista asiakaspalvelun- ja
myynnin tehtävissä.
Kierrätyskeskuksessa on tarjolla monipuolisia työtehtäviä, muun muassa asiakaspalvelu, kassa-, lajittelu- ja varasto työt, hinnoittelu, myymälän ylläpito- ja esillepano. Kierrätyksessä on mahdollista työskennellä
kuljetuspalvelu tehtävissä ja auton apumiehenä ja niitä voidaan tarpeen mukaan yksilöllistää jokaisen osaamisen ja vaatimustason mukaan.
Kierrätyskeskuksen työntekijät työskentelevät työvuorosuunnitelman mukaisesti.

Toiminnan erityispiirteitä

Kierrätyskeskus toiminta on kestävän kehityksen periaatteiden mukaista ja siinä otetaan huomioon elinkaari ajattelun periaatteet. Kierrätyskeskuksessa nuori pääsee harjoittelemaan laaja-alaisesti erilaisia
kaupanalan työtehtäviä. Toiminta osallistaa nuorta ottamaan vastuuta työtehtävistä ja toimimaan kaupanalan ammattietiikan mukaisesti.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Nuorisotyöpaja Tuuman Kierrätyskeskuksen tarkoitus on tuottaa kierrätyspalveluita kuntalaisille.
Tilat ja laitteet:
Lajittelu 137 m2, esilajittelu- ja hinnoittelutilat, hinnoittelukoneita 9kpl, tekstiilipistooli 4kpl, kolikkolaskin, 200 kpl muuttolaatikoita, joita käytetään varastointi ja lajittelu tarkoituksiin, 6 rullakkoa. Myymälätilat 424 neliömetriä, kassaosasto, Enkora kassajärjestelmä, tietokone, kosketusnäyttö, kuittikone, kortinlukija, vaaterekkejä, muut myymäläkalusteet, digitalinen mainostaulu.
Asiakaspalvelupiste: Tietokone, puhelin 2 kpl, kuljetuspalvelun varauskirja, erilaiset myymälä dokumentit.
Kuljetuskalusto: Transit pakettiauto, Peugeot pakettiauto, Seat tila auto, kuomullinen - ja avokärry, ajopäiväkirja, nokkakärryt, pumppukärryt, Energiajätekontti, sekajätekontti, Ser-kontti, 4 kpl varastokontteja, lisäksi hyötyjätteiden keräyspisteet.
Turvatuotteet: tallentava kameravalvonta, viiltosuojahanskat, turvajalkineet, palosammuttimet ja peitteet, ajan tasainen turvallisuus suunnitelma.
Toimisto: tietokoneet, laminointikone, monitoimitulostin, paperisilppuri.
Sosiaalitilat: 70 neliötä, keittiö, 2 kpl pukuhuoneet, 2kpl wc, 2 kpl suihkutilat.
Monitoimitila Sininen Tupa: 75 m2, keittiö, luokkatila, wc.

Henkilöstöresurssit

Nuorisotyöpaja Tuumassa työskentelee Työpajan esimies, viisi pajaohjaajaa ja yksi Luvn:n työvalmentaja.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

10 - 40

Referenssit

Muuta

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Merkonomi
Pakolliset tutkinnon osat

x Liiketoimintaympäristössä toimiminen
x Asiakaspalvelu

Valinnaiset tutkinnon osat

x Asiakkuuksien hoitaminen
- Asiakaskokemuksen kehittäminen
- Digitaalisessa kaupassa toimiminen
- Finanssipalvelut
- Jaksotuskirjaukset
x Kassapalvelut
x Kiertotaloustoiminnot
- Kirjanpito
- Kirjastopalvelut
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Laskutus ja myyntireskontra
x Liiketoiminnan varastotoiminnot
x Markkinointiviestintä
- Myymälässä toimiminen
x Myyntityö
- Ostoreskontra
- Palkanlaskenta
x Projektissa toimiminen
- Sisäiset palvelut ja tiedon käsittely
x Tapahtumajärjestelyt
- Tuloverotus ja tilinpäätösasiakirjat
- Tuote- ja palveluneuvonta
- Tuotekeräily
x Visuaalinen myyntityö
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Liiketoimintaympäristössä toimiminen

Liiketoimintaympäristöön perehtyminen

Henkilö

- nimeää yleisimmät yritysmuodot ja tunnistaa niiden keskeisiä eroavaisuuksia
- tunnistaa organisaation yritys- tai yhteisömuodon
- nimeää toimialan keskeisiä toimijoita, kilpailijoita ja sidosryhmiä
- kuvailee organisaation roolia yhteiskunnassa ja organisaation toimialan erityispiirteitä
- tunnistaa vihreän siirtymän vaikutuksia organisaation toimintaan ja alan kehitykseen
- selvittää organisaation liiketoimintamallin ja tunnistaa organisaation keskeisiä työtehtäviä
- tunnistaa vastuullisen ja säädöstenmukaisen liiketoiminnan periaatteita ja hyötyjä organisaatiolle
- tunnistaa yritysvastuun velvoitteita organisaatiolle
- selvittää organisaation kiertotalouden toimintatapoja ja niiden hyötyjä organisaatiolle
- tutustuu voimassa olevaan työlainsäädäntöön ja organisaatiossa sovellettavaan työehtosopimukseen

Työyhteisössä työskentely

Henkilö

x työskentelee osana työyhteisöä ja noudattaa työyhteisön toimintatapoja
x toimii vuorovaikutuksessa ja ottaa huomioon monimuotoisen työyhteisön
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työvälineitä ja laitteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x hankkii työnsä tueksi tietoa eri tietolähteistä
x käyttää ammattisanastoa
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii työkyvystään ja käyttää ergonomisia työasentoja
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
x pyytää ja hyödyntää palautetta

Digitaalisessa työympäristössä työskentely

Henkilö

- käyttää työssään tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- tai esitysgrafiikkasovellusta
- tarkastelee tuottamansa asiakirjan, laskentataulukon tai esityksen laatua
- toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
- noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
- noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
- hyödyntää tarkoituksenmukaisia digitaalisia tiedonjakamisen tapoja
- tunnistaa tekoälyn keskeisiä toimintaperiaatteita ja selvittää organisaation tapoja hyödyntää tekoälyä
- osallistuu verkkotapaamisen järjestämiseen
- käyttää työssä tarvittavia viestintäkanavia
- tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti

Toiminnan kannattavuus

Henkilö

x selvittää organisaation tulojen ja menojen muodostumista
x tunnistaa organisaation kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja keskeisiä tunnuslukuja
x laskee kannattavuuteen liittyviä keskeisiä tunnuslukuja
x tunnistaa ja nimeää tuotteen tai palvelun hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
x ymmärtää tuotteen tai palvelun hinnan muutoksen vaikutuksia kannattavuuteen
x laskee tuotteen tai palvelun hinnan
- selvittää organisaation arvonlisäverotuksen periaatteita
- tunnistaa budjetoinnin merkityksen osana liiketoimintaa
- tunnistaa henkilöstökustannusten muodostumisen periaatteita
- tunnistaa palkan muodostumiseen liittyviä tekijöitä
x arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelutilanteisiin valmistautuminen

Henkilö

x selvittää organisaatiossa käytössä olevat asiakaspalvelukanavat
x perehtyy asiakaspalvelumalliin
x selvittää organisaation tuote- tai palveluvalikoimaa huomioiden oman työtehtävänsä
x selvittää tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksia
x tunnistaa organisaation asiakasryhmiä
x nimeää keskeisiä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
x tunnistaa asiakaspalvelun merkityksen organisaation toiminnassa

Asiakaspalvelussa toimiminen

Henkilö

x noudattaa asiakaspalvelua koskevia säädöksiä ja organisaation palvelumallia
x on aloitteellinen asiakaspalvelutilanteessa ja selvittää asiakkaan tarpeita
x palvelee asiakasta huomioiden asiakkaan tarpeet
- palvelee asiakasta tutkintokielellä, toisella kotimaisella kielellä ja vieraalla kielellä
- hyödyntää työssään tuote- tai palvelutuntemustaan
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x osaa tarvittaessa toimia haasteellisessa palvelutilanteessa
x edistää toiminnallaan myönteistä asiakaskokemusta
x ottaa vastaan palautetta ja osoittaa arvostavansa palautetta
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x hoitaa asiakaspalvelutilanteen jälkitoimet
x välittää asiakaspalautteita eteenpäin ja hyödyntää asiakaspalautetta työssään
x tekee vastuullaan olevat työtehtävät ja huomioi toiset työntekijät sekä seuraavat työvaiheet

Asiakasviestinnän toteuttaminen

Henkilö

- toteuttaa asiakasviestintää sovituissa viestintäkanavissa
- käyttää tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
- toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
- noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
- noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
- tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti

Asiakkuuksien hoitaminen

Valmistautuminen ja työn suunnittelu

Henkilö

- selvittää organisaation tapoja hoitaa erilaisia asiakkuuksia
- selvittää erilaisten asiakkuuksien arvoa organisaatiolle
- hyödyntää valitun asiakkuuden asiakastietoja
- hyödyntää tietoja tuotteista tai palveluista
- kartoittaa merkittävimpiä kilpailijoita tai toimijoita
- perehtyy asiakkuuden hoitomalliin valitun asiakkuuden osalta
- suunnittelee työtään ja asettaa tavoitteita

Asiakkuuden hoitaminen

Henkilö

x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x hoitaa valittua asiakkuutta suunnitellusti
x pitää yhteyttä asiakkaaseen tavoitteiden mukaisesti
- käyttää valitun asiakkuuden hoitamisessa tarkoituksenmukaisesti eri viestintä- ja palvelukanavia
x toteuttaa asiakkuuden ylläpitoon liittyviä toimeksiantoja
x noudattaa sovittuja aikatauluja
x palvelee asiakasta ja tarjoaa asiakkaan tarpeiden mukaisia toimia, palveluita tai tuotteita
- tarjoaa mahdollisuuksien mukaan lisätuotteita tai -palveluita
x ratkaisee työhön liittyviä ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
- huolehtii asiakasinformaation ajantasaisuudesta ja saatavuudesta
x päivittää tai tuottaa asiakkuuteen liittyviä aineistoja ja materiaaleja

Tietojärjestelmät ja raportointi

Henkilö

x käyttää tarvittavia tietojärjestelmiä sekä digitaalisia palveluita tai sovelluksia
- toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x ylläpitää asiakkuuteen liittyviä tietoja tietojärjestelmässä
x raportoi asiakkuudesta sovitusti hyödyntäen tietojärjestelmää
- arvioi asiakkuuden hoidolle asetettujen tavoitteiden toteutumista ja toimintansa tuloksellisuutta

Kassapalvelut

Työskentely kassapalveluissa ja eri maksutavat

Henkilö

x perehtyy kassapalvelutehtävään ja turvallisuusohjeisiin
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x hoitaa kassan avaamiseen ja vuoron vaihtoon liittyvät tehtävät
x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita
x huolehtii vaihtorahojen riittävyydestä
x huomioi asiakkaan kassatyön kaikissa eri vaiheissa
x rekisteröi tuotteita kassajärjestelmään
x korjaa virheitä kassajärjestelmällä
- huomio kanta-asiakkuuden organisaation toimintatapojen mukaisesti
- toteuttaa lisämyyntiä noudattaen organisaation ohjeita
x vastaanottaa maksuja eri maksutavoilla
- työskentelee kassapalveluissa laatu- ja tehokkuusvaatimusten mukaisesti
x noudattaa organisaation ohjeita rahan käsittelystä
- noudattaa myyntirajoituksia ja tarkastaa henkilöllisyyden
x huolehtii työhyvinvoinnistaan ja ottaa huomioon ergonomian työssään
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x sulkee kassan ja tilittää tarvittaessa kassapohjan

Asiakaspalvelu kassapalvelutyössä

Henkilö

x palvelee asiakkaita tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai yhdellä vieraalla kielellä
x varmistaa omalla toiminnallaan kassa-asioinnin sujuvuutta
- huolehtii lisämyyntituotteiden saatavuudesta
x noudattaa organisaation ohjeita kassalle jääneiden tuotteiden käsittelyssä
x huolehtii pakkausmateriaalin saatavuudesta
- ohjaa tarvittaessa asiakkaita itsepalvelukassalla
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
- tuntee keskeisten tuoteryhmien sijainnin ja palveluvalikoimaa
- selvittää tarvittaessa tuotteen varastosaldon
x vastaanottaa asiakaspalautteita ja välittää niitä eteenpäin
x noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita reklamaatioiden hoidossa
x tunnistaa oman työnsä vaikutuksia asiakaskokemukseen
x osaa kertoa tarvittaessa tuotteen takuusta, palautus- tai vaihtomahdollisuuksista
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta

Muiden palveluntarjoajien tuotteet ja palvelut

Henkilö

- tuntee muiden palveluntarjoajien tuotteita tai palveluita
- käsittelee kassapalveluihin saapuvia tai lähteviä tilauksia tehtävänsä mukaisesti
- esittelee ja myy muiden palveluntarjoajien tuotteita tai palveluita
- noudattaa työssään muiden palveluntarjoajien antamia ohjeita koskien heidän tuotteitaan tai palveluitaan
- käyttää tarvittaessa muiden palveluntarjoajien ohjelmistoja

Kiertotaloustoiminnot

Kiertotalouden toimintamallit ja palvelut

Henkilö

x selvittää organisaation vastuullisuustavoitteita
x suunnittelee yhteistyössä organisaation edustajan tai yhteistyötahon kanssa kiertotalouteen perustuvaa toimintamallia tai palvelukokonaisuutta tai sen käyttöönottoa
x hyödyntää työssään tietoa kiertotalouteen liittyvistä toimintamalleista tai palveluista
x tarkastelee kiertotalouden toimintamallin tai palvelun käyttöönoton etuja ja riskejä asiakkaiden sekä organisaation näkökulmista
x noudattaa kiertotaloustoimintoihin liittyviä säädöksiä ja organisaation ohjeita
x osallistuu oman työtehtävänsä mukaisesti tarvittaessa kiertotalousmateriaalien hankinnan, lajittelun, kuljetuksen tai varastoinnin suunnitteluun
x laskee toimintamallin tai palvelun käyttöönoton kuluja
x arvioi toimintamallin tai palvelun käyttöönoton kannattavuutta organisaation näkökulmasta omassa roolissaan
x ottaa huomioon työssään kuluttajansuojaa, tuotevastuuta sekä immateriaalioikeuksia koskevan lainsäädännön
x suunnittelee ja laati dokumentoidun suunnitelman toimintamallista tai palvelusta ja sen käyttöönotosta ja hyväksyttää sen

Käyttöönotto ja arviointi

Henkilö

x hyödyntää toimintamallin tai palvelun kuvausta ja toteuttaa suunnitelman mukaisesti sen käyttöönottoa organisaatiossa
x viestii ja tiedottaa toimintamallista tai palvelusta ja sen käyttöönotosta organisaation sisäisesti tai ulkoisesti
x noudattaa organisaation toimialan kiertotaloustoimintaa ohjaavia säädöksiä ja määräyksiä
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x ohjeistaa ja neuvoo toimintamallin tai palvelun toteuttamisessa
x käyttää ammattisanastoa
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x hankkii palautetta toimintamallin tai palvelun toiminnasta
x varmistaa oman työtehtävänsä mukaisesti materiaalien tai palvelujen saatavuutta, kysyntää ja volyymia organisaation tavoitteiden mukaisesti
x osallistuu toimintamallin tai palvelun käyttöönottoon ja tukee sen toteutumista organisaatiossa
x hyödyntää palautetta toimintamallin tai palvelun toimivuudesta
x arvioi toimintamallin tai palvelun toimivuutta ja käyttöönoton onnistumista

Liiketoiminnan varastotoiminnot

Valmistautuminen

Henkilö

- selvittää varastointi- ja kuljetuspalvelujen merkitystä organisaatiossa
x tunnistaa organisaation varastointi- ja kuljetuspalvelujen ympäristövaikutuksia
- tunnistaa keskeisiä tavarantoimittajia
- selvittää keskeisiä tavarantoimittajia
x selvittää tilaus- ja toimitusprosesseja sekä -ketjuja

Tavaran vastaanotto ja tarkastus

Henkilö

x vastaanottaa ja tarkistaa saapuvan tavaran ja lähetyksen kunnon organisaation ohjeiden mukaisesti
x ilmoittaa havaitsemistaan poikkeamista tavaran tai lähetyksen kunnossa
- käsittelee saapuvaan tavaraan liittyviä dokumentteja
x käyttää tarvittavia tietojärjestelmiä, digitaalisia laitteita, palveluita tai sovelluksia
- päivittää varastosaldoja
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietoturvasta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta

Varastossa työskentely

Henkilö

- noudattaa työssään ohjaavia säädöksiä ja organisaation varastonohjauksen perusperiaatteita
x työskentelee osana työyhteisöä ja noudattaa työyhteisön toimintatapoja
- siirtää tavaroita varastopaikoille
x käyttää työssään tarkoituksenmukaisesti eri työvälineitä ja laitteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
- palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita varastossa
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x tekee vastuullaan olevat työtehtävät ja huomioi toiset työntekijät ja seuraavat työvaiheet
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
- käyttää ammattisanastoa
- tunnistaa keskeisiä käsitteitä tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
- hoitaa tarvittaessa paluulogistiikkaa vastuualueellaan
x huolehtii työkyvystään ja huomioi ergonomian työssään

Tavaran lähettäminen

Henkilö

x kerää ja pakkaa lähetettäviä tavaroita
- merkitsee toimitukset asianmukaisilla osoite-, varoitus- ja käsittelymerkinnöillä
- valitsee tarkoituksenmukaisimman toimitustavan
- käsittelee lähettäviin tavaroihin liittyviä dokumentteja
- tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan

Markkinointiviestintä

Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon suunnittelu

Henkilö

x perehtyy organisaation tapaan toteuttaa markkinointiviestintää
- tunnistaa organisaation markkinointiviestinnän kilpailukeinoja
x sopii toteutettavista markkinointiviestinnän toimenpiteistä
- selvittää budjetin
x valitsee markkinointiviestinnässä käytettävät kanavat huomioiden niiden erityispiirteitä
x määrittelee markkinointiviestinnän kohderyhmän ja tavoitteet
- määrittelee markkinointiviestinnän tavoitteiden toteutumisen seurannan mittarit
x määrittelee toimenpiteet ja laatii aikataulun
x tunnistaa vastuullisen markkinoinnin periaatteita
x suunnittelee julkaistavaa sisältöä
x noudattaa organisaation graafista ohjeistusta tai sen puuttuessa suunnittelee visuaalista ilmettä
- tunnistaa kehittyvien teknologioiden ja tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia sisällöntuotannossa
- laatii ja dokumentoi suunnitelman markkinointiviestinnästä
- hyväksyttää suunnitelman organisaation edustajalla

Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon toteuttaminen

Henkilö

x toteuttaa markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa suunnitelman mukaisesti
- noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita markkinoinnista ja tekijänoikeuksista
x käyttää tarvittavia digitaalisia palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
- huomioi saavutettavuusvaatimuksia organisaation edellyttämällä tavalla
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x toimii työssään energia- ja resurssiviisaasti
- käyttää ammattisanastoa
- tunnistaa keskeisiä käsitteitä tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
- viimeistelee sisällön julkaisuvalmiiksi huomioiden julkaisualustan rajoitteet ja mahdollisuudet
- viimeistelee tarvittaessa tuottamansa sisällön hakukoneiden löydettäväksi

Markkinointiviestinnän seuranta ja arviointi

Henkilö

- hyödyntää markkinointiviestinnän analysointikeinoja
- mittaa markkinointiviestinnän toimenpiteiden vaikuttavuutta
- vertaa saatuja tuloksia asetettuihin tavoitteisiin
- esittelee toteutettujen markkinointiviestinnän toimenpiteiden tuloksellisuutta
- hyödyntää analytiikkaa ostavien asiakkaiden löytämiseksi ja myynnin kasvattamiseksi
- ohjaa asiakaspolkua tuotekuvausten ja -tarjousten avulla

Myyntityö

Valmistautuminen myyntityöhön

Henkilö

x perehtyy työtehtävään ja myytäviin tuotteisiin tai palveluihin tai kokonaisratkaisuihin
x selvittää organisaation käytössä olevat myyntikanavat
- selvittää organisaation kilpailutilannetta
x tarkistaa hinta- ja tuotetietojen ajantasaisuuden
x perehtyy myyntimateriaaliin liittyen myytävään tuotteeseen tai palveluun tai kokonaisratkaisuun
x selvittää tuotteiden tai palvelujen ympäristövaikutuksia
x nimeää organisaation asiakasryhmiä ja tunnistaa niiden erityispiirteitä
x tunnistaa asiakkuuden eri vaiheita
x käyttää saatavilla olevia asiakastietoja
- selvittää asetetut myynti- ja lisämyyntitavoitteet
- tunnistaa eettisen myynnin periaatteita
- tunnistaa tilaus- ja toimitusprosessien vaikutuksia saatavuuteen ja myyntiin
x suunnittelee ja aikatauluttaa työtään

Myynti

Henkilö

x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita myyntityöstä
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x tuntee organisaation tuotteita tai palveluita
x käyttää myynnin järjestelmiä sekä tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x käyttää ammattisanastoa
- käyttää sovittuja organisaation myyntikanavia
- kontaktoi asiakkaita aktiivisesti
x selvittää asiakkaan tarpeet ja toiveet
x herättää asiakkaan kiinnostuksen ja esittelee asiakkaan tarpeisiin sopivia, vaihtoehtoisia tuotteita tai palveluita tai kokonaisratkaisuja
- järjestää tarvittaessa etä- tai lähiosallistumisen mahdollistavan asiakastapaamisen tai asiakastilaisuuden
- noudattaa tietojenantovelvollisuutta kaupankäynnin eri vaiheissa ja eri myyntikanavissa
x hyödyntää myyntityössä tietoa tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksista
x myy asiakkaan tarpeisiin sopivan ratkaisun
x hoitaa myyntitilanteen tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
- tukee ostopäätöstä ja hyödyntää lisämyyntimahdollisuuksia
x huomioi työssään ajankohtaisia kampanja- tai sesonkituotteita tai -palveluita
- esittelee mahdollisia maksu- ja rahoitusratkaisuja ja niiden ehtoja
x hyödyntää kaupan päättämisen keinoja ja päättää kaupan
x neuvoo ja ohjeistaa tuotteiden tai palveluiden käytöstä
x hoitaa myynnin jälkitoimet
x varmistaa sovittujen asioiden toteutumisen
x noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita reklamaatioiden käsittelyssä
x pyytää ja hyödyntää palautetta
x varmistaa asiakastyytyväisyyden

Seuranta

Henkilö

- seuraa myynnin tuloksellisuutta ja vertaa sitä myynti- ja lisämyyntitavoitteisiin
- raportoi myyntitavoitteiden toteutumasta sovitusti
- selvittää myynnin keskeisiä tunnuslukuja
- selvittää hinnanmuutoksen vaikutuksia katteeseen
- arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan

Projektissa toimiminen

Projektin suunnittelu

Henkilö

x kartoittaa projektin aihetta yhdessä toimeksiantajan kanssa
x sopii projektin rajauksesta toimeksiantajan kanssa
x hankkii projektissa hyödynnettävää tietoa
x asettaa projektille tavoitteet sekä mittarit
x määrittää oman roolinsa projektissa
x suunnittelee toimenpiteitä ja työnjakoa
x ottaa huomioon projektin suunnittelussa vastuullisuuden
x sopii aikataulusta sekä resursseista toimeksiantajan kanssa
x suunnittelee projektiviestintää
x laatii dokumentoidun projektisuunnitelman
x hyväksyttää projektisuunnitelman toimeksiantajalle

Projektin toteuttaminen ja arviointi

Henkilö

x toteuttaa projektia suunnitelman ja oman roolinsa mukaisesti
x toimii vuorovaikutuksessa projektissa
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x viestii suunnitelman mukaisesti
x hyödyntää tiedon jakamisessa yhteisöllisen työskentelyn alustaa
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
- seuraa projektin edistymistä hyödyntäen soveltuvaa projektihallinnan työkalua
- seuraa sovittujen resurssien riittävyyttä
x raportoi poikkeamista toimeksiantajalle
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
- tuottaa ja hallinnoi projektin asiakirjoja
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x esittelee projektin tuloksia
x kerää palautetta projektista
x päättää projektin
x arvioi projektin lopputulosta ja tavoitteiden saavuttamista

Tapahtumajärjestelyt

Tapahtuman suunnittelu ja säädökset

Henkilö

x selvittää toimintaympäristön tapahtumatarjontaa
x osallistuu tapahtuman sisällön ideointiin
x huomioi suunnittelussa tapahtuman toteutustavat ja niiden erityispiirteitä
x osallistuu tapahtuman kohderyhmän ja tavoitteiden määrittelyyn
x selvittää yhteistyökumppaneita
x noudattaa tapahtuman järjestämiseen liittyviä säädöksiä
x osallistuu tarvittavien ilmoitusten, lupien, sopimusten tai turvallisuuteen liittyvien suunnitelmien valmisteluun
x huomioi tapahtuman suunnittelussa vastuullisuuden
x pitää yhteyttä muihin tapahtuman suunnitteluun osallistuviin
x osallistuu tapahtuman viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun
x osallistuu tapahtumasuunnitelman ja budjetin laatimiseen
x osallistuu tapahtuman suunnittelun dokumentointiin

Tapahtuman toteutus

Henkilö

x osallistuu tapahtuman toteuttamiseen tapahtumasuunnitelman ja työtehtävänsä mukaisesti
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
- pitää tarvittaessa yhteyttä tapahtuman sidosryhmiin
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x osallistuu tapahtumaviestintään
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x tunnistaa ja ennakoi turvallisuusriskejä
x osallistuu tapahtuman toteutuksen dokumentointiin

Tapahtuman jälkitoimet ja arviointi

Henkilö

x osallistuu tapahtuman jälkitoimiin suunnitelman mukaisesti
x kerää palautetta tapahtumasta
x arvioi tapahtuman toteutumista suhteessa tapahtumalle asetettuihin tavoitteisiin

Visuaalinen myyntityö

Esillepanon tai kampanjan suunnittelu

Henkilö

- perehtyy brändiin ja esillepano- tai kampanjaohjeisiin
x tunnistaa organisaation tärkeimmät sesongit ja kampanjat
- käyttää tarvittavia tietojärjestelmiä, digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
- toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita, palveluita tai sovelluksia
- noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x perehtyy toteuttavaan esillepanoon tai kampanjaan, asetettuihin tavoitteisiin ja kohderyhmään
x sopii omasta roolistaan esillepanon tai kampanjan toteuttamisessa
x noudattaa suunnittelussa organisaation brändin, esillepanon tai kampanjan ohjeita
- suunnittelee ja aikatauluttaa työtehtäviä

Toteuttaminen

Henkilö

x työskentelee osana työyhteisöä ja noudattaa työyhteisön toimintatapoja
x valmistelee esillepanon tai kampanjan rakentamista
x toteuttaa esillepanon tai kampanjan suunnitelman mukaisesti
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työvälineitä ja laitteita
x hyödyntää esillepanossa tai kampanjassa kalusteiden ja varusteluosien käyttömahdollisuuksia
- soveltaa visuaalisen myyntityön esillepanotekniikoita
- käyttää ammattisanastoa
- hyödyntää esillepanossa tai kampanjassa käyttöyhteysperiaatetta
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
- tuottaa tai hyödyntää valmista asiakasinformaatiota
x varmistaa hintatietojen ja muun asiakasinformaation oikeellisuuden
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x huolehtii työkyvystään ja käyttää ergonomisia työasentoja
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia

Seuranta

Henkilö

x ylläpitää esillepanoa tai kampanjaa
x seuraa ja arvioi esillepanon tai kampanjan tavoitteiden toteutumista
- tunnistaa esillepanon tai kampanjan hyödyntämismahdollisuuksia osana muuta markkinointiviestintää