PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 2024
Perusteen nimi | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-4389-2023 |
Koulutukset | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
Osaamisalat | Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala |
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala | |
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Nuoriso- ja yhteisöohjaaja |
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja | |
Lastenohjaaja | |
Voimaantulo | 01.08.2024 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8516660/tiedot |
Organisaatio
Lahden kaupunki / nuorisopalvelut
Toimintayksikkö
DraamaLab, Saimaankatu 6, 15100 Lahti
Yhteyshenkilöt
Auli Wallenius, Työvalmentaja, 050 383 6464, auli.wallenius@lahti.fi
Lauri Keskiväli, Työvalmentaja, 050 383 6465, lauri.keskivali@lahti.fi
Matti Hulkkonen, Toiminnanohjaaja, 050 518 4497, matti.hulkkonen@lahti.fi
Mirva Kallunki, Toiminnanohjaaja, 050 383 6455, mirva.kallunki@lahti.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Facebook: https://www.facebook.com/nuortentyojavalmennuspalvelut
Instagram: https://www.instagram.com/toimilahti/
Oppimisympäristö tunnistettu
10.05.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, KYT, PAIKKO
Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, KYT, PAIKKO
Oppimisympäristöraportti päivitetty
19.11.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Lahden nuorisopalveluiden Nuorten työ- ja valmennuspalveluiden yksikkö tarjoaa 15-29 -vuotiaille lahtelaisille työllistymistä ja kouluttautumista edistäviä palveluita seitsemällä eri toimialalla, Innostamolla ja starttivalmennuksessa työkokeilun ja päivätoiminnan sopimuksen avulla. Lisäksi paikkatilanteen mukaisesti teemme yhteistyötä koulutuksen järjestäjien kanssa tarjoamalla mahdollisuuden pajaoppimiseen sekä työssäoppimisjaksoihin opiskelijoille, jotka muutoin olisivat riskissä keskeyttää opintonsa tai jäädä ilman soveltuvaa työssäoppimispaikkaa.
Nuorten työ- ja valmennuspalveluiden toiminnan tarkoituksena on ohjata ja tukea valmentautujia kohti opiskelu- ja työelämää. Toiminnan tavoitteena on valmentautujien sosiaalinen vahvistuminen (arjenhallinta, osaamisen lisääntyminen, sosiaalinen toimintakyky, opiskelu- ja työelämävalmiuksien kehittyminen) siten, että edellä kuvatun kaltainen eteneminen mahdollistuisi. Valmentautujien jaksot suunnitellaan aina yksilöllisesti.
Jokaiselle palveluun tulevalle valmentautujalle tehdään yhdessä valmentautujan kanssa hänen tarpeistaan lähtevä henkilökohtainen valmennussuunnitelma (pois lukien oppilaitoksen kirjoilla olevat opiskelijat, joiden henkilökohtaisista suunnitelmista vastaa opetuksenjärjestäjä; Nuorten työ- ja valmennuspalvelut toteuttaa heille sovitusti suunnitelman mukaista valmennusta määräajan). Valmennussuunnitelman toteutumista seurataan ja sitä päivitetään tarpeen mukaan. Työ- ja yksilövalmennuksen lisäksi valmentautuja osallistuu suunnitelman mukaisesti erilaisiin osaamista edistäviin ryhmävalmennuksiin ja lupakorttikoulutuksiin. Lisäksi valmentautuja dokumentoi omaa osaamistaan ja työstää valmennusjakson jälkeistä jatkosuunnitelmaansa yhdessä valmentajien kanssa.
Valmentautujat ohjautuvat palveluun pääosin kuntakokeilun omavalmentajan ohjaamana, sekä etsivän nuorisotyön, oppilaitosten että nuoren oman tai huoltajan yhteydenoton perusteella. Myös kolmannen sektorin toimijoilta, sosiaali- ja terveyspalveluista sekä nuorisotoimen muilta toimijoilta tapahtuu ohjautumista palveluun. Palveluissa aloittavan valmentautujan kanssa tehdään aina kirjallinen sopimus.
Draama on yksi Nuorten työ- ja valmennuspalveluiden seitsemästä toimialasta. Muita toimialoja on Auto, Lounaskahvila, Media, Puu ja pintakäsittely, Sisustus ja verhoilu sekä Remontointi ja kunnossapito. Näiden toimialojen lisäksi Nuorten työ- ja valmennuspalveluihin kuuluu Innostamo ja starttivalmennus.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Draamalla kohtaaminen ja ryhmän kanssa toimiminen on olennainen osa toimintaa ja suurin osa työstä on ryhmän kanssa tehtäviä erilaisia projekteja. Kohtaamista tulee niin oman työyhteisön kanssa kuin yhteistyötahojen ja asiakkaidenkin kanssa. Asiakkaita voivat olla päiväkoti-ikäiset, alakouluikäiset, nuorisopalveluiden asiakkaat tai esimerkiksi järjestön vapaaehtoiset aikuiset, eli kohderyhmä, joille projekteja tehdään, on laaja. Valmentautujat Draamalla ovat 17-29-vuotiaita ja heillä voi olla erilaisia tuentarpeita, jotka pitää toiminnassa ottaa huomioon. Valmentautujia tuetaan osallisuuteen ja sosiaalinen vahvistaminen on vahvasti läsnä Draaman jokapäiväisessä toiminnassa erilaisissa harjoitteissa sekä valmentautujien kanssa käytävissä keskusteluissa. Liikkuminen ja ilmaisu eri muodoissaan ovat olennaisia osia Draaman toiminnasta ja niiden ohjaamista tulee paljon jakson aikana.
Toiminnan erityispiirteitä
Draama on tehnyt projekteja myös Opetushallitukselle useasti. Yksi projekteista oli EU:n nuoriso-ohjelmien kansallisen toimiston Opetushallituksesta tilaama pelillistetty menetelmäkokonaisuus, joka mahdollistaa EU:n nuorisostrategiaan (vuosille 2019-2027) tutustumisen osallistavalla ja hauskalla tavalla. Tarve lähti siitä, että EU:n nuoriso-ohjelmien kansallinen toimisto halusi strategian jalkautettavan nuoriso ja kasvatusalalle nuoria kuunnellen. Draaman nuoret jakautuivat kahteen tiimiin, joista toinen keskittyi menetelmien ja pelin suunnitteluun ja toinen tiimi suunnitteli kokonaisuuden visuaalisen ilmeen pelihahmoineen ja arvojulisteineen. Draama kävi esittelemässä menetelmää Brysselissä kesäkuussa 2019. Tämä projekti kesti alkuvuodesta 2019 vuoden 2020 alkuun, jolloin kokonaisuus oli kaikkien saatavilla suomen, ruotsin ja englannin kielellä. EU:n nuorisostrategiaan liittyi myös toinen projekti, jonka Draama toteutti vuoden 2021 aikana. Tämä projekti oli taidejulkaisu Sopimuksia tulevaisuuden kanssa ja sen pohjalta tehty videoteos.
Lisäksi keskeistä Nuorten työ- ja valmennuspalveluiden toiminnassa on valmentautujien sosiaalinen vahvistuminen (arjenhallinta, osaamisen lisääntyminen, sosiaalinen toimintakyky, opiskelu- ja työelämävalmiuksien kehittyminen) valmennusjakson aikana niin, että valmentautuja on jakson päättyessä kykenevä jatkamaan joko opinnoissa tai työelämässä tai muussa positiivisessa toiminnassa.
Toimintaamme osallistuminen tarjoaa valmentautujille arkirytmin, mielekästä tekemistä ja yhteisön, jotka edesauttavat mielen hyvinvoinnin tukemista sekä ihmissuhde- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Parhaassa tilanteessa toimintaamme osallistuminen myös ennalta ehkäisee ongelmien syntymistä ja kasautumista. Palvelumme tarjoaa tukea ja ohjausta valmentautujan tarpeen ja elämäntilanteen mukaisesti (työelämä, opinnot, talous, hyvinvointi, asuminen jne.).
Ongelmien syntymistä tai niiden kasautumista ehkäistään lisäksi tunnistamalla valmentautujien tuen tarve ja ohjaamalla heitä tarpeen mukaan tarkoituksenmukaisiin palveluihin (esim. sosiaalityö, terveydenhuolto, mielenterveys- ja päihdetyö jne.). Kaikkea edellä mainittua toimintaa toteutamme laaja-alaisen ja moniammatillisen yhteistyön avulla.
Jokaisella työpajatoimintaan osallistuvalla, niin työntekijällä kuin valmentautujallakin, on velvollisuus toimia asianmukaisesti kaikessa toiminnassaan. Valmentautujat perehdytetään vastuihin ja velvollisuuksiin niin turvallisuuden kuin esimerkiksi ilmapiirinkin näkökulmasta. Tämän lisäksi valmentautujia ohjataan pohtimaan oman osallistumisen ja osallisuuden vaikutusta ja merkitystä toimintaan niin työn, oman elämän, lähiyhteisön kuin yhteiskunnan näkökulmasta.
Toimintaan osallistuvat valmentautujat ovat lähtökohtaisesti yhdenvertaisia. Toiminnassa edistetään erilaisista kulttuurillisista lähtökohdista olevien ihmisten keskinäistä ymmärrystä ja kunnioitusta. Organisaatiolla on lisäksi oma kansainvälistä toimintaa edistävä ohjelmansa.
• Valmentautujan tavoitteista lähtevää suunnitelmallista ja tavoitteellista työskentelyä
• Toimialojen valmentautujat työskentelevät aitojen asiakastöiden parissa
• Työskentelyn lisäksi monipuolisesti osaamista täydentäviä ryhmävalmennuksia ja lupakorttikoulutuksia
• Tiivis tuki ja ohjaus jakson aikana
• Tuki ja ohjaus jatkosuunnitelman tekemiseen jokaiselle valmentautujalle
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Tilat:
Draama toimii Saima 6:ssa Lahden keskustassa osoitteessa Saimaankatu 6, 15100 Lahti. Draamalla on Saimassa käytössä noin 100m2:n tila, jossa on koottava ja liikuteltava lava. Draaman tilan yksi seinistä on siirtoseinä, jonka avaamalla Draaman tila yhdistyy Lounaskahvilan saliin, jolloin ne muodostavat yhden noin 242m2:n tilan. Lisäksi Draamalla on käytössään valmentajien toimisto. Näiden omien tilojen lisäksi Draaman käytössä on Saima 6:sen yhteiset sosiaalitilat sekä työpajatiloja ryhmätyöskentelyyn. Draama saa myös käyttöönsä tarvittaessa näyttämövalaistuksen sekä äänentoiston.
Menetelmät:
Draamalla hyödynnetään teatterin ja draaman harjoitteita kattavasti kaikilta teatterin osa-alueilta. Jakson aikana tehdään erilaisia projekteja niin sisäisille kuin ulkoisillekin asiakkaille. Asiakkaita voivat olla nuorisopalveluiden muut toiminnat tai päiväkodit, koulut, vanhusten palveluasuminen, yhdistykset tai jokin muu taho. Draamalla toimitaan jatkuvasti projektin omaisesti huomioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi. Harjoitteet ja projekteihin liittyvät tehtävät tehdään pääsääntöisesti ryhmä- tai parityöskentelynä. Vertaisoppimista hyödynnetään tilanteissa, joissa se on mahdollista. Draamalla keskiössä on osallistaminen, osallistuminen sekä opitun ja koetun soveltaminen. Digitaaliset alustat ovat Draamalla käytössä paljon. Lisäksi hyödynnetään audiovisuaalisia elementtejä tilanteen mukaan.
Tehtävät pyritään jakamaan tasapuolisesti siten, että jokainen valmentautuja saisi jaksonsa aikana mahdollisimman monipuolisen kokemuksen niin erilaisten menetelmien käytöstä kuin eri tehtävistäkin. Lisäksi pyritään huomioimaan valmentautujan omat toiveet tietyistä tehtävistä. Jokaiselle valmentautujalle tehdään yksilöllinen suunnitelma jaksolle ja valmentautujat saavat koko ajan tukea yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Valmentautujia tuetaan myös henkilökohtaiseen elämään liittyvissä asioissa sekä siirryttäessä jakson jälkeen esim. opiskelu- ja työelämään.
Toiminnan tuloksia arvioidaan Into ry:n ylläpitämällä sosiaalisen vahvistumisen mittaamiseen käytettävällä Sovari-kyselyllä sekä Lahden nuorisopalveluiden omalla asiakastyytyväisyyskyselyllä.
Henkilöstöresurssit
Draamalla työskentelee kaksi työvalmentajaa sekä yksilövalmentaja.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 12
Referenssit
Nuoret, arvot ja EU, https://www.oph.fi/fi/nuoret-arvot-ja-eu
Opetushallituksen EU:n nuoriso-ohjelmien kansallisen toimiston tilauksesta tehty EU:n nuorisostrategiasta (2019-2027) pelillistetty menetelmä kokonaisuus.
Sopimuksia tulevaisuuden kanssa, https://www.oph.fi/fi/ohjelmat/sopimuksia-tulevaisuuden-kanssa
Sopimuksia tulevaisuuden kanssa on EU:n nuorisostrategian (2019-2027) yhtätoista arvoa käsittelevä taidejulkaisu ja videoteos, joka on tehty julkaisun pohjalta.
Muuta
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalallax Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
x Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
x Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
- Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla- Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
Valinnaiset tutkinnon osat
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien työympäristössä
- Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
- Pakolliset tutkinnon osat
- Suomalaisella viittomakielellä toimiminen
- Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppijan oppimisen ohjaaminen
- Valinnaiset tutkinnon osat
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
x Ilmaisun ohjaaminen
- Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan aikuisen itsenäisen suoriutumisen ohjaaminen
- Koulunuorisotyössä toimiminen
- Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
- Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
x Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
x Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
- noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
- tuntee ja osaa toimia sosiaalihuoltolain huoli-ilmoituksen mukaisesti
x noudattaa ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
x noudattaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakia sekä lastenoikeuksien sopimusta
x kohtaa moninaisuutta kunnioittavasti ja luontevasti
x ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden
Ammatillinen vuorovaikutus
Henkilö
x kommunikoi asiallisesti ja selkeästi huomioiden asiakkaan tarpeet
x käyttää dialogisuutta vuorovaikutuksessa
x käyttää ja huomioi sanatonta viestintää tilanteen edellyttämällä tavalla
x ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaan erilaisia tunteita
x hyödyntää tietoa tunteiden merkityksestä vuorovaikutustilanteissa
x luo myönteistä, kannustavaa ja turvallista ilmapiiriä
x kannustaa asiakkaita yhteistyöhön
x antaa ja ottaa vastaan kannustavaa ja kehittävää palautetta
x ottaa vuorovaikutustilanteessa huomioon asiakkaan kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen taustan
x keskustelee työyhteisössä arvojensa ja ennakko-oletustensa vaikutuksista vuorovaikutustilanteissa
Hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen
Henkilö
x toimii ensiaputilanteissa
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
x huomioi asiakkaiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia tarpeita
- ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaiden ruokavaliot
- toteuttaa lääkehoitosuunnitelmaa työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Kasvatus- ja ohjausalan työtehtävissä työskentely
Henkilö
x työskentelee työpaikan arvojen ja tavoitteiden mukaisesti
x käyttää työssään tietoa suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta
x työskentelee työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x huomioi työskentelyssään työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän vastuualueitaan
x työskentelee työpaikan työsuunnitelman ja päiväjärjestyksen mukaisesti
x osallistuu kokoukseen työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x käyttää työssään kasvuun, kehitykseen ja elämäkulkuun liittyvää tietoa
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista päivittäistä toimintaa
x käyttää kasvatus- ja ohjausalan välineitä ja ohjaustapoja
x ottaa työssään huomioon asiakkaan vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita sekä mahdollistaa onnistumisen kokemuksia
x mahdollistaa työssään asiakkaiden osallisuuden
Työelämätaidot
Henkilö
x noudattaa työaikoja
x huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
x pukeutuu työpaikan ohjeiden mukaisesti
x noudattaa työntekijän oikeuksia, velvollisuuksia ja vastuita
x noudattaa työympäristön työsuojelumääräyksiä
x huolehtii työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan
x kertoo ammatillisen kasvun tavoitteistaan
Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
Ohjaajana toimiminen
Henkilö
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x toimii ohjattavien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa ohjattavat yksilöinä ja ryhmän jäseninä kuunnellen ja kunnioittaen
x laatii ohjattavien kanssa toiminnalle periaatteita ja sääntöjä
x työskentelee ohjattavien kanssa osallisuuden periaatteiden mukaisesti
x edistää ohjattaviensa sosiaalisten taitojen kehittymistä
x toimii kestävän kehityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti
x hyödyntää tietoa ohjattavan ryhmän kehitysvaiheesta
x soveltaa ohjaustilanteissa tietoa ryhmädynamiikasta
- käyttää tietoa yhteisöohjaamiseen liittyen
x toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista
Ohjauksen menetelmien käyttäminen
Henkilö
x suunnittelee ja toteuttaa retken työyhteisön käytänteiden mukaan
x suunnittelee ja toteuttaa tapahtuman työyhteisön käytänteiden mukaan
x huomioi esteettömyyden ja saavutettavuuden
x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa huomioiden esteettisyyden ja viihtyvyyden
x osaa valita ohjaustyössään keskeiset välineet ja materiaalit ja laatii ohjaussuunnitelman
x ottaa toiminnassaan huomioon ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja toimijoita
- edistää ohjattavien omaehtoista harrastamista ja innostaa heitä hyvinvointia edistävään vapaa-ajan toimintaan
- hyödyntää tietoa leiri- ja retkitoiminnan keskeisistä periaatteista
x ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin
x käyttää digitaalisia toimintaympäristöjä työyhteisön käytänteiden mukaisesti
Projektityössä toimiminen
Henkilö
x suunnittelee ja toteuttaa projektimaisen työn työpaikan käytänteiden mukaan
x osaa valita tarkoituksenmukaiset ja monipuoliset menetelmät, välineet ja materiaalit projektimaiseen työhön
x hyödyntää tietoa projektityöhön liittyvästä talouden suunnittelusta
x arvioi projektin onnistumista asetettujen tavoitteiden mukaan
Turvallisuus ohjaustyössä
Henkilö
- huomioi toiminnassaan ohjattavien tavallisimmat sairaudet
- huomioi toiminnassaan ohjattavien tuen tarpeet
x osaa toimia ennaltaehkäisevästi liittyen turvallisuuteen
x osaa nimetä työhön liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä riskejä
x hyödyntää tietoa turvallisuusmääräyksistä ja työturvallisuudesta työpaikan säädösten ja määräysten mukaisesti
x hyödyntää tietoa pelastussuunnitelmasta
x laatii suunnittelemaansa ohjauskokonaisuuteen turvallisuussuunnitelman
x hyödyntää tietoa työkyvyn ylläpitämisestä
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
Nuorisotyön tietoperustan hyödyntäminen
Henkilö
x tunnistaa omien arvojen, ennakko-oletusten ja normien vaikutuksen kasvatustyössä
x kohtaa ohjattavat luoden kunnioittavaa ja moninaisuuden hyväksyvää ilmapiiriä
x toimii ottaen huomioon nuorisotyön ammattieettiset perusteet ja toimintatavat
x hyödyntää tietoa lastensuojeluprosessista
x hyödyntää tietoa nuoruuden kehitysvaiheista
x toimii ottaen huomioon nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen ohjaustyössä
Henkilö
x hyödyntää tietoa sukupuolisensitiivisyydestä
x edistää nuoren tietoisuutta seksuaalisuudesta ja sukupuolen moninaisuudesta
x hyödyntää tietoa kulttuurisensitiivisyydestä
x toimii edistäen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta
x ohjaa ohjattaviaan ymmärtämään turvarajat ja koskemattomuuden
x ohjaa nuoria ilmaisemaan ja hyväksymään tunteita erilaisten harjoitteiden avulla
x hyödyntää tietoa mielen hyvinvoinnista
x tukee ohjaustoiminnallaan nuoren hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja
x ohjaa nuoria arjenhallintaan sekä mielekkääseen vapaa-ajan toimintaan
x ohjaa nuorta ymmärtäen lähiverkoston ja kasvuympäristön merkityksen
- toimii yhteistyössä nuoren lähiverkoston kanssa käytänteiden ja ohjeiden mukaisesti
x tiedostaa vertaisryhmän ja vertaistuen merkityksen nuoren hyvinvoinnille
x ohjaa nuoria vaikuttamaan heitä itseään koskeviin asioihin
x antaa palautetta ohjattavilleen ja tukee onnistumisia
Digitaaliset ympäristöt nuorisotyössä
Henkilö
x käyttää tietoa digitaalisen sisällön merkityksestä
x käyttää tietoa digitaalisuudesta nuorten kasvu- ja toimintaympäristönä
x käyttää tietoa mediakasvatuksesta
x pitää ajan tasalla osaamistaan digitaalisista toimintaympäristöistä
Monialainen yhteistyö
Henkilö
x ottaa huomioon toimintaympäristön yhteistyöverkostoja ja yhteistyömuotoja
x hyödyntää tietoa nuorten palveluverkostosta
x hyödyntää tietoa kouluyhteistyöstä
x tukee nuoria kouluun liittyvissä kysymyksissä
x ymmärtää yhteiskunnan eri sektoreiden merkityksen ohjaustyössä
Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Toimintaohjeiden mukaan toimiminen
Henkilö
x kirjaa tarvittavat asiat työympäristön dokumentointijärjestelmään työpaikan käytänteiden mukaan
x hyödyntää tietoa kirjaamisen ja dokumentoinnin merkityksestä työssään
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
Yhteisöllisyyden tukeminen
Henkilö
x hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden merkityksestä
x toimii ohjattavien kanssa tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja moninaisuutta kunnioittaen
x käyttää tietoa ennaltaehkäisyn merkityksestä ohjaustyössä ja työskentelee ennaltaehkäisevällä työotteella
x työskentelee edistäen ohjattavien arjen- ja elämänhallintaa
x ehkäisee ohjauksellisin keinoin yksinäisyyttä
x käyttää tietoa ohjattavan lähiverkoston merkityksestä
x hyödyntää tietoa syrjäytymiskehityksestä ja syrjäytymisestä
x hyödyntää tietoa radikalisoitumisen prosessiin liittyen
Sosiaalinen vahvistaminen ja osallisuus ohjaustyössä
Henkilö
x hyödyntää tietoa erilaisista riippuvuuksista
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden sosiaalisen vahvistamisen sekä osallisuuden näkökulmasta
x työskentelee hyödyntäen tietoa osallisuudesta
x käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja sekä selkokieltä
x hyödyntää vertaistoiminnan mahdollisuuksia
x työskentelee vahvistaen ohjattavien itsetuntemusta ja sosiaalisia taitoja
x antaa kasvatuksellista palautetta ohjattavilleen
x toimii ohjaustyössä tunnistaen epäasiallista käyttäytymistä ja puuttuu siihen toimintaohjeiden mukaisesti
x hyödyntää tietoa kotouttamisen merkityksestä ja maahanmuutosta
Palveluohjaus ja ohjattavien tukeminen vaikeissa elämäntilanteissa
Henkilö
x tuntee oman työympäristön eri ammattiryhmiä ja vastuualueita
x osallistuu työtehtävänsä mukaisesti yhteistyöverkostoon ja tiedostaa moniammatillisen työn merkityksen
x tekee palveluverkostosta kuvauksen ohjattavan näkökulmasta
x hyödyntää tietoa digitaalisista ohjaus- ja neuvontapalveluista
x käyttää tietoa äkillisen kriisin vaiheista
x osaa toimia työympäristön toimintamallien mukaisesti kriisitilanteissa
Turvallisuus ja kehittyminen ohjaustyössä
Henkilö
x osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoista
x keskustelee työtilanteista työyhteisössä
x toimii omien voimavarojensa rajoissa ja huolehtii omasta työssä jaksamisestaan
Ilmaisun ohjaaminen
Ilmaisua ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen
Henkilö
x työskentelee taloudellisesti ja kestävän elämäntavan mukaisesti
x käyttää työssään tietoa taiteen ja ilmaisun merkityksestä yksilön hyvinvoinnille
x luo turvallista ja luottamuksellista ympäristöä ja ilmapiiriä
Ilmaisullisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen
Henkilö
x tarjoaa kokemuksia ilmaisun eri muotoja yhdistelevästä toiminnasta
x antaa mahdollisuuksia moniaistisiin kokemuksiin
x huomioi toiminnassa asiakkaiden yksilöllisyyden ja kiinnostuksen kohteet
x kannustaa asiakkaita osallisuuteen ja vaikuttamiseen
x käyttää ilmaisun ja taiteen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä, välineitä, materiaaleja ja ohjaustapoja
x opastaa menetelmien, välineiden ja materiaalien käytössä
x hyödyntää ilmaisun ohjaamisessa digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä
Ilmaisuun innostava ympäristö
Henkilö
x antaa tilaa ja aikaa luoville prosesseille
x tarjoaa ideoita, välineitä ja materiaaleja omaehtoiseen ilmaisulliseen toimintaan
x kannustaa ja rohkaisee luovuuteen ja mielikuvituksen käyttöön
x toimii ilmaisuun innostavana mallina ja ohjaa ilmaisun iloon
Ilmaisullisten taitojen edistäminen
Henkilö
x rohkaisee ja antaa mahdollisuuksia yksilölliseen ilmaisuun
x ohjaa asiakkaita ilmaisemaan havaintojaan, tunteitaan ja ajatuksiaan taiteen ja ilmaisun keinoin
x antaa asiakkaille mahdollisuuksia olla esillä ja esiintyä
x tutustuttaa asiakkaita taiteen ja kulttuurin moninaisuuteen
Vuorovaikutus ja esiintyminen
Henkilö
x kannustaa asiakkaita vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x esiintyy tilanteen edellyttämällä tavalla työympäristön vuorovaikutustilanteissa
x käyttää sanatonta viestintää vuorovaikutuksensa tukena
x hyödyntää ilmaisullisia vahvuuksiaan toiminnassaan
Liikkumisen ohjaaminen
Liikkumista ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita
x ennakoi vaaroja ja riskitekijöitä
x huolehtii liikkumisen esteettömyydestä, saavutettavuudesta ja sukupuolesta riippumattomista osallistumismahdollisuuksista työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Liikunnan ja liikkumisen ohjaaminen
Henkilö
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen liikunnallisen kokonaisuuden
x huomioi toiminnassa asiakkaiden kehityksen ja yksilöllisiä tarpeita
x hyödyntää toiminnassa asiakkaiden toiveita ja liikunnallisia vahvuuksia
x kannustaa asiakkaita osallisuuteen ja vaikuttamiseen
x käyttää liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä ja ohjaustapoja
x käyttää liikuntavälineitä ja opastaa liikuntavälineiden käytössä
x valitsee yhdessä asiakkaan kanssa hänelle soveltuvia tapoja liikkua
x edistää asiakkaiden liikunnallisia taitoja
x ohjaa turvalliseen liikkumiseen
x toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa
x antaa palautetta sekä pyytää palautetta toiminnastaan
Liikkumiseen innostava ympäristö
Henkilö
x huolehtii liikkumisen esteettömyydestä työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x kannustaa ja rohkaisee omaehtoiseen ja spontaaniin liikkumiseen
x tarjoaa toimintaideoita, välineitä ja ympäristöjä omaehtoisen liikkumisen tueksi
x käyttää digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä liikkumisen innoittajana
x luo toiminnallaan liikuntaan innostavaa ja kannustavaa ilmapiiriä
x keskustelee liikkumiseen liittyvistä asenteista työyhteisössä
x osallistuu liikkumista edistävien käytäntöjen kehittämiseen yhteistyössä työyhteisön kanssa
Liikunnallisen elämäntavan ja hyvinvoinnin edistäminen
Henkilö
x tarjoaa myönteisiä kokemuksia liikkumisesta erilaisille liikkujille
x kannustaa vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x tarjoaa ideoita ja virikkeitä liikunnalliseen elämäntapaan
x ohjaa asiakkaita tutustumaan erilaisiin liikuntamahdollisuuksiin
x edistää asiakkaan toimintakykyä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia liikunnan avulla
x keskustelee asiakkaiden kanssa liikunnan hyvinvointivaikutuksista
x keskustelee asiakkaiden kanssa unen, ravinnon ja palautumisen hyvinvointivaikutuksista
Tukea tarvitsevien ohjaaminen
Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa alan arvopohjaa ja ammattieettisiä ohjeita
x toimii yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaisesti
x ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden
x ottaa toiminnassaan huomioon inkluusion periaatteet
x edistää moninaisuutta kunnioittavaa ilmapiiriä
x noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita ja luo turvallista ilmapiiriä
x ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin työympäristön ohjeiden mukaisesti
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita
x huolehtii esteettömyydestä ja saavutettavuudesta työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Tukea tarvitsevien asiakkaiden hyvinvoinnin, itsetunnon ja vuorovaikutuksen vahvistaminen
Henkilö
x käyttää toiminnassaan tietoa erilaisista tuen tarpeista ja lahjakkuuksista asiakkaan tarpeiden mukaisesti
x toimii asiakkaan tuen toteuttamisen suunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden osallisuutta
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita tunnistamaan vahvuuksiaan, kiinnostuksen kohteitaan ja yksilöllisiä tarpeitaan
x kannustaa tukea tarvitsevia asiakkaita vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x tukee ja edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kommunikointia ja vuorovaikutusta
x mahdollistaa tukea tarvitsevien asiakkaiden tasavertaisen osallistumisen toimintaan
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kehitystä, oppimista ja hyvinvointia päivittäisissä toiminnoissa sensitiivisesti
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita arjen taidoissa ja itsesäätelyssä
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita turvataidoissa
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden mielen hyvinvointia
x mukauttaa toimintaansa ja vaatimuksiaan tukea tarvitsevan asiakkaan tarpeen ja tilanteen mukaisesti työyhteisössä sovitulla tavalla
Tavoitteellisen toiminnan suunnittelu ja toteutus
Henkilö
x huomioi toiminnassa tukea tarvitsevien asiakkaiden kehityksen ja yksilölliset tarpeet
x hyödyntää toiminnassa tukea tarvitsevien asiakkaiden vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita
x mahdollistaa onnistumisen kokemuksia tukea tarvitseville asiakkaille
x toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa
Tuen toteuttamisen menetelmät ja välineet
Henkilö
x käyttää tuen toteuttamisen menetelmiä, välineitä ja ohjaustapoja työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x valitsee sopivia menetelmiä ja välineitä yhdessä tukea tarvitsevan asiakkaan kanssa ja työtiimin kanssa
x noudattaa toimintaympäristön struktuuria tukea tarvitsevan asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti
x vahvistaa tukea tarvitsevien asiakkaiden eri aistikanavien käyttöä
x käyttää puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
Monialainen yhteistyö
Henkilö
x osallistuu monialaiseen yhteistyöhön työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x osallistuu tuen tarpeen arviointiin sekä toimintatapojen suunnitteluun ja kehittämiseen yhteistyössä työtiimin kanssa
x käyttää työssään tietoa tuen palveluista työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
Yhdistystoiminnassa työskenteleminen
Henkilö
x omaksuu järjestön toimintaperiaatteet ja toimii niiden mukaisesti työssään
x työskentelee ymmärtäen kolmannen sektorin toimijoiden organisaatiorakenteen
x osaa kertoa olemassa olevista järjestöjen rahoituslähteistä työympäristön organisaation näkökulmasta
x hyödyntää tietoa järjestöjen merkityksestä demokraattisina toimijoina
x osaa kertoa kansalaistoiminnan roolista suomalaisessa yhteiskunnassa
x innostaa demokraattiseen kansalaistoimintaan
x ottaa huomioon aikatauluihin liittyvät riskit ja pystyy mukautumaan muutoksiin
Vapaaehtoistyön ohjaaminen
Henkilö
x käyttää tietoa vapaaehtoistyön periaatteista ja merkityksestä
x suunnittelee ja ohjaa vapaaehtoistyötä tavoitteellisesti ja toimintaympäristön arvojen mukaisesti
x markkinoi toimintaa hyödyntäen tietoa markkinoinnista
x motivoi ja rekrytoi uusia henkilöitä osallistumaan toimintaan
x innostaa ja motivoi toiminnassa olevia henkilöitä osallistumaan ja sitoutumaan toimintaan
x hyödyntää tietoa vapaaehtoistyön merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteiskunnalle
x työskentelee hyödyntäen ja perustellen vapaaehtoistyön mahdollisuuksia työssään
x työskentelee tiedostaen vapaaehtoisten hyvinvoinnista huolehtimisen merkityksen
x hyödyntää tietoa vertaistuen merkityksestä vapaaehtoistyössä
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen
Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
Valmistautuminen kansainvälisessä työympäristössä toimimiseen
Henkilö
x perehtyy työtehtävään liittyvien maiden kulttuuriin ja yhteiskuntaan
x huolehtii kansainvälisessä työtehtävässä tarvittavista järjestelyistä ja asiakirjoista
x selvittää ja sopii työtehtävän tavoitteet ja sisällöt
x ottaa huomioon työympäristöön ja -tehtävään liittyvät vaatimukset, tarpeet ja aikataulun
Vuorovaikutus kansainvälisessä työympäristössä
Henkilö
x käyttää toimialansa keskeistä sanastoa vieraalla kielellä
x jakaa osaamistaan kansainvälisessä työympäristössä
x käyttää eri viestintäkanavia vastuullisesti
x toimii eri kulttuuritaustaisten ihmisten kanssa
x toimii työkulttuurin mukaisesti
Työskentely kansainvälisessä ympäristössä
Henkilö
x toimii joustavasti erilaisissa tilanteissa
x noudattaa työtehtäviin liittyviä määräyksiä ja ohjeita
x huomioi terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät riskit
x toimii vastuullisesti ja eettisesti
x toimii tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäen
Kansainvälisen osaamisen hyödyntäminen ja jakaminen
Henkilö
x hyödyntää kansainvälistä osaamistaan työssään
x arvioi työtehtävään liittyvien maiden työmenetelmien ja toimintakulttuurien vaikutuksia työn sujuvuuteen ja lopputulokseen
x jakaa kansainvälistä osaamistaan työyhteisössä