PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Liiketoiminnan perustutkinto 2024
Perusteen nimi | Liiketoiminnan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-4394-2023 |
Koulutukset | Liiketoiminnan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Merkonomi |
Voimaantulo | 01.08.2024 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8505690/tiedot |
Organisaatio
Lahden kaupunki / nuorisopalvelut
Toimintayksikkö
DraamaLab, Saimaankatu 6, 15100 Lahti
Yhteyshenkilöt
Auli Wallenius, Työvalmentaja, 050 383 6464, auli.wallenius@lahti.fi
Lauri Keskiväli, Työvalmentaja, 050 383 6465, lauri.keskivali@lahti.fi
Matti Hulkkonen, Toiminnanohjaaja, 050 518 4497, matti.hulkkonen@lahti.fi
Mirva Kallunki, Toiminnanohjaaja, 050 383 6455, mirva.kallunki@lahti.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Facebook: https://www.facebook.com/nuortentyojavalmennuspalvelut
Instagram: https://www.instagram.com/toimilahti/
Oppimisympäristö tunnistettu
10.05.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, KYT, PAIKKO
Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, KYT, PAIKKO
Oppimisympäristöraportti päivitetty
19.11.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Lahden nuorisopalveluiden Nuorten työ- ja valmennuspalveluiden yksikkö tarjoaa 15-29 -vuotiaille lahtelaisille työllistymistä ja kouluttautumista edistäviä palveluita seitsemällä eri toimialalla, Innostamolla ja starttivalmennuksessa työkokeilun ja päivätoiminnan sopimuksen avulla. Lisäksi paikkatilanteen mukaisesti teemme yhteistyötä koulutuksen järjestäjien kanssa tarjoamalla mahdollisuuden pajaoppimiseen sekä työssäoppimisjaksoihin opiskelijoille, jotka muutoin olisivat riskissä keskeyttää opintonsa tai jäädä ilman soveltuvaa työssäoppimispaikkaa.
Nuorten työ- ja valmennuspalveluiden toiminnan tarkoituksena on ohjata ja tukea valmentautujia kohti opiskelu- ja työelämää. Toiminnan tavoitteena on valmentautujien sosiaalinen vahvistuminen (arjenhallinta, osaamisen lisääntyminen, sosiaalinen toimintakyky, opiskelu- ja työelämävalmiuksien kehittyminen) siten, että edellä kuvatun kaltainen eteneminen mahdollistuisi. Valmentautujien jaksot suunnitellaan aina yksilöllisesti.
Jokaiselle palveluun tulevalle valmentautujalle tehdään yhdessä valmentautujan kanssa hänen tarpeistaan lähtevä henkilökohtainen valmennussuunnitelma (pois lukien oppilaitoksen kirjoilla olevat opiskelijat, joiden henkilökohtaisista suunnitelmista vastaa opetuksenjärjestäjä; Nuorten työ- ja valmennuspalvelut toteuttaa heille sovitusti suunnitelman mukaista valmennusta määräajan). Valmennussuunnitelman toteutumista seurataan ja sitä päivitetään tarpeen mukaan. Työ- ja yksilövalmennuksen lisäksi valmentautuja osallistuu suunnitelman mukaisesti erilaisiin osaamista edistäviin ryhmävalmennuksiin ja lupakorttikoulutuksiin. Lisäksi valmentautuja dokumentoi omaa osaamistaan ja työstää valmennusjakson jälkeistä jatkosuunnitelmaansa yhdessä valmentajien kanssa.
Valmentautujat ohjautuvat palveluun pääosin kuntakokeilun omavalmentajan ohjaamana, sekä etsivän nuorisotyön, oppilaitosten että nuoren oman tai huoltajan yhteydenoton perusteella. Myös kolmannen sektorin toimijoilta, sosiaali- ja terveyspalveluista sekä nuorisotoimen muilta toimijoilta tapahtuu ohjautumista palveluun. Palveluissa aloittavan valmentautujan kanssa tehdään aina kirjallinen sopimus.
Draama on yksi Nuorten työ- ja valmennuspalveluiden seitsemästä toimialasta. Muita toimialoja on Auto, Lounaskahvila, Media, Puu ja pintakäsittely, Sisustus ja verhoilu sekä Remontointi ja kunnossapito. Näiden toimialojen lisäksi Nuorten työ- ja valmennuspalveluihin kuuluu Innostamo ja starttivalmennus.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Draamalla tehdään taide- ja kulttuurialan tilaustöitä ulkopuolisille sekä Nuorisopalveluiden sisäisille asiakkaille sekä ryhmän nuorilta ja heidän tarpeistaan lähteviä projekteja. Ulkopuolisia asiakkaita voivat olla esimerkiksi päiväkodit, koulut, vanhusten palveluasuminen, yhdistykset tai jokin muu taho. Projektit voivat sisältää mm. teatterillisia, kuvallisia ja kirjallisia harjoituksia. Valmentautujat osallistuvat kaikkien projektien ideointiin ja suunnitteluun ottaen huomioon aina kulloisenkin toimintaympäristön. Valmentautujien on mahdollista etsiä yhteistyökumppaneita, jos projekti on sellainen, että siihen sopii yhteistyö jonkin muunkin kuin tilaavan tahon kanssa. Valmentautujat viestivät niistä tapahtumista, jotka ovat yleisölle avoimia, tilatuissa projekteissa yleensä ei ole mahdollisuutta ottaa muita osallistujia kuin tilaajan puolelta tulevat. Kaikilla valmentautujilla on oma roolinsa projektissa, jonka he suorittavat. Projektien jälkeen käydään palautekeskustelua onnistumisista sekä kehittämisen paikoista niin oman ryhmän kuin mahdollisen tilaajankin kanssa.
Toiminnan erityispiirteitä
Draama on tehnyt projekteja myös Opetushallitukselle useasti. Yksi projekteista oli EU:n nuoriso-ohjelmien kansallisen toimiston Opetushallituksesta tilaama pelillistetty menetelmäkokonaisuus, joka mahdollistaa EU:n nuorisostrategiaan (vuosille 2019-2027) tutustumisen osallistavalla ja hauskalla tavalla. Tarve lähti siitä, että EU:n nuoriso-ohjelmien kansallinen toimisto halusi strategian jalkautettavan nuoriso ja kasvatusalalle nuoria kuunnellen. Draaman nuoret jakautuivat kahteen tiimiin, joista toinen keskittyi menetelmien ja pelin suunnitteluun ja toinen tiimi suunnitteli kokonaisuuden visuaalisen ilmeen pelihahmoineen ja arvojulisteineen. Draama kävi esittelemässä menetelmää Brysselissä kesäkuussa 2019. Tämä projekti kesti alkuvuodesta 2019 vuoden 2020 alkuun, jolloin kokonaisuus oli kaikkien saatavilla suomen, ruotsin ja englannin kielellä. EU:n nuorisostrategiaan liittyi myös toinen projekti, jonka Draama toteutti vuoden 2021 aikana. Tämä projekti oli taidejulkaisu Sopimuksia tulevaisuuden kanssa ja sen pohjalta tehty videoteos.
Lisäksi keskeistä Nuorten työ- ja valmennuspalveluiden toiminnassa on valmentautujien sosiaalinen vahvistuminen (arjenhallinta, osaamisen lisääntyminen, sosiaalinen toimintakyky, opiskelu- ja työelämävalmiuksien kehittyminen) valmennusjakson aikana niin, että valmentautuja on jakson päättyessä kykenevä jatkamaan joko opinnoissa tai työelämässä tai muussa positiivisessa toiminnassa.
Toimintaamme osallistuminen tarjoaa valmentautujille arkirytmin, mielekästä tekemistä ja yhteisön, jotka edesauttavat mielen hyvinvoinnin tukemista sekä ihmissuhde- ja vuorovaikutustaitojen kehittymistä. Parhaassa tilanteessa toimintaamme osallistuminen myös ennalta ehkäisee ongelmien syntymistä ja kasautumista. Palvelumme tarjoaa tukea ja ohjausta valmentautujan tarpeen ja elämäntilanteen mukaisesti (työelämä, opinnot, talous, hyvinvointi, asuminen jne.).
Ongelmien syntymistä tai niiden kasautumista ehkäistään lisäksi tunnistamalla valmentautujien tuen tarve ja ohjaamalla heitä tarpeen mukaan tarkoituksenmukaisiin palveluihin (esim. sosiaalityö, terveydenhuolto, mielenterveys- ja päihdetyö jne.). Kaikkea edellä mainittua toimintaa toteutamme laaja-alaisen ja moniammatillisen yhteistyön avulla.
Jokaisella työpajatoimintaan osallistuvalla, niin työntekijällä kuin valmentautujallakin, on velvollisuus toimia asianmukaisesti kaikessa toiminnassaan. Valmentautujat perehdytetään vastuihin ja velvollisuuksiin niin turvallisuuden kuin esimerkiksi ilmapiirinkin näkökulmasta. Tämän lisäksi valmentautujia ohjataan pohtimaan oman osallistumisen ja osallisuuden vaikutusta ja merkitystä toimintaan niin työn, oman elämän, lähiyhteisön kuin yhteiskunnan näkökulmasta.
Toimintaan osallistuvat valmentautujat ovat lähtökohtaisesti yhdenvertaisia. Toiminnassa edistetään erilaisista kulttuurillisista lähtökohdista olevien ihmisten keskinäistä ymmärrystä ja kunnioitusta. Organisaatiolla on lisäksi oma kansainvälistä toimintaa edistävä ohjelmansa.
• Valmentautujan tavoitteista lähtevää suunnitelmallista ja tavoitteellista työskentelyä
• Toimialojen valmentautujat työskentelevät aitojen asiakastöiden parissa
• Työskentelyn lisäksi monipuolisesti osaamista täydentäviä ryhmävalmennuksia ja lupakorttikoulutuksia
• Tiivis tuki ja ohjaus jakson aikana
• Tuki ja ohjaus jatkosuunnitelman tekemiseen jokaiselle valmentautujalle
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Tilat:
Draama toimii Saima 6:ssa Lahden keskustassa osoitteessa Saimaankatu 6, 15100 Lahti. Draamalla on Saimassa käytössä noin 100m2:n tila, jossa on koottava ja liikuteltava lava. Draaman tilan yksi seinistä on siirtoseinä, jonka avaamalla Draaman tila yhdistyy Lounaskahvilan saliin, jolloin ne muodostavat yhden noin 242m2:n tilan. Lisäksi Draamalla on käytössään valmentajien toimisto. Näiden omien tilojen lisäksi Draaman käytössä on Saima 6:sen yhteiset sosiaalitilat sekä työpajatiloja ryhmätyöskentelyyn. Draama saa myös käyttöönsä tarvittaessa näyttämövalaistuksen sekä äänentoiston.
Menetelmät:
Draamalla hyödynnetään teatterin ja draaman harjoitteita kattavasti kaikilta teatterin osa-alueilta. Jakson aikana tehdään erilaisia projekteja niin sisäisille kuin ulkoisillekin asiakkaille. Asiakkaita voivat olla nuorisopalveluiden muut toiminnat tai päiväkodit, koulut, vanhusten palveluasuminen, yhdistykset tai jokin muu taho. Draamalla toimitaan jatkuvasti projektin omaisesti huomioiden suunnittelu, toteutus ja arviointi. Harjoitteet ja projekteihin liittyvät tehtävät tehdään pääsääntöisesti ryhmä- tai parityöskentelynä. Vertaisoppimista hyödynnetään tilanteissa, joissa se on mahdollista. Draamalla keskiössä on osallistaminen, osallistuminen sekä opitun ja koetun soveltaminen. Digitaaliset alustat ovat Draamalla käytössä paljon. Lisäksi hyödynnetään audiovisuaalisia elementtejä tilanteen mukaan.
Tehtävät pyritään jakamaan tasapuolisesti siten, että jokainen valmentautuja saisi jaksonsa aikana mahdollisimman monipuolisen kokemuksen niin erilaisten menetelmien käytöstä kuin eri tehtävistäkin. Lisäksi pyritään huomioimaan valmentautujan omat toiveet tietyistä tehtävistä. Jokaiselle valmentautujalle tehdään yksilöllinen suunnitelma jaksolle ja valmentautujat saavat koko ajan tukea yksilöllisten tarpeiden mukaisesti. Valmentautujia tuetaan myös henkilökohtaiseen elämään liittyvissä asioissa sekä siirryttäessä jakson jälkeen esim. opiskelu- ja työelämään.
Toiminnan tuloksia arvioidaan Into ry:n ylläpitämällä sosiaalisen vahvistumisen mittaamiseen käytettävällä Sovari-kyselyllä sekä Lahden nuorisopalveluiden omalla asiakastyytyväisyyskyselyllä.
Henkilöstöresurssit
Draamalla työskentelee kaksi työvalmentajaa sekä yksilövalmentaja.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 12
Referenssit
Nuoret, arvot ja EU, https://www.oph.fi/fi/nuoret-arvot-ja-eu
Opetushallituksen EU:n nuoriso-ohjelmien kansallisen toimiston tilauksesta tehty EU:n nuorisostrategiasta (2019-2027) pelillistetty menetelmä kokonaisuus.
Sopimuksia tulevaisuuden kanssa, https://www.oph.fi/fi/ohjelmat/sopimuksia-tulevaisuuden-kanssa
Sopimuksia tulevaisuuden kanssa on EU:n nuorisostrategian (2019-2027) yhtätoista arvoa käsittelevä taidejulkaisu ja videoteos, joka on tehty julkaisun pohjalta.
Muuta
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Merkonomi
Pakolliset tutkinnon osat
- Liiketoimintaympäristössä toimiminenx Asiakaspalvelu
Valinnaiset tutkinnon osat
- Asiakkuuksien hoitaminen- Asiakaskokemuksen kehittäminen
- Digitaalisessa kaupassa toimiminen
- Finanssipalvelut
- Jaksotuskirjaukset
- Kassapalvelut
- Kiertotaloustoiminnot
- Kirjanpito
- Kirjastopalvelut
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Laskutus ja myyntireskontra
- Liiketoiminnan varastotoiminnot
x Markkinointiviestintä
- Myymälässä toimiminen
- Myyntityö
- Ostoreskontra
- Palkanlaskenta
x Projektissa toimiminen
- Sisäiset palvelut ja tiedon käsittely
x Tapahtumajärjestelyt
- Tuloverotus ja tilinpäätösasiakirjat
- Tuote- ja palveluneuvonta
- Tuotekeräily
- Visuaalinen myyntityö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
x Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelutilanteisiin valmistautuminen
Henkilö
x perehtyy asiakaspalvelumalliin
x selvittää organisaation tuote- tai palveluvalikoimaa huomioiden oman työtehtävänsä
x selvittää tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksia
x tunnistaa organisaation asiakasryhmiä
x nimeää keskeisiä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
x tunnistaa asiakaspalvelun merkityksen organisaation toiminnassa
Asiakaspalvelussa toimiminen
Henkilö
x on aloitteellinen asiakaspalvelutilanteessa ja selvittää asiakkaan tarpeita
x palvelee asiakasta huomioiden asiakkaan tarpeet
x palvelee asiakasta tutkintokielellä, toisella kotimaisella kielellä ja vieraalla kielellä
x hyödyntää työssään tuote- tai palvelutuntemustaan
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
- noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
- osaa tarvittaessa toimia haasteellisessa palvelutilanteessa
x edistää toiminnallaan myönteistä asiakaskokemusta
x ottaa vastaan palautetta ja osoittaa arvostavansa palautetta
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x hoitaa asiakaspalvelutilanteen jälkitoimet
x välittää asiakaspalautteita eteenpäin ja hyödyntää asiakaspalautetta työssään
x tekee vastuullaan olevat työtehtävät ja huomioi toiset työntekijät sekä seuraavat työvaiheet
Asiakasviestinnän toteuttaminen
Henkilö
- käyttää tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
- toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
- noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
- noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
- tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti
Markkinointiviestintä
Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon suunnittelu
Henkilö
x tunnistaa organisaation markkinointiviestinnän kilpailukeinoja
x sopii toteutettavista markkinointiviestinnän toimenpiteistä
x selvittää budjetin
x valitsee markkinointiviestinnässä käytettävät kanavat huomioiden niiden erityispiirteitä
x määrittelee markkinointiviestinnän kohderyhmän ja tavoitteet
x määrittelee markkinointiviestinnän tavoitteiden toteutumisen seurannan mittarit
x määrittelee toimenpiteet ja laatii aikataulun
x tunnistaa vastuullisen markkinoinnin periaatteita
x suunnittelee julkaistavaa sisältöä
x noudattaa organisaation graafista ohjeistusta tai sen puuttuessa suunnittelee visuaalista ilmettä
x tunnistaa kehittyvien teknologioiden ja tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia sisällöntuotannossa
x laatii ja dokumentoi suunnitelman markkinointiviestinnästä
x hyväksyttää suunnitelman organisaation edustajalla
Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon toteuttaminen
Henkilö
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita markkinoinnista ja tekijänoikeuksista
x käyttää tarvittavia digitaalisia palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x huomioi saavutettavuusvaatimuksia organisaation edellyttämällä tavalla
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x toimii työssään energia- ja resurssiviisaasti
x käyttää ammattisanastoa
x tunnistaa keskeisiä käsitteitä tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
x viimeistelee sisällön julkaisuvalmiiksi huomioiden julkaisualustan rajoitteet ja mahdollisuudet
x viimeistelee tarvittaessa tuottamansa sisällön hakukoneiden löydettäväksi
Markkinointiviestinnän seuranta ja arviointi
Henkilö
x mittaa markkinointiviestinnän toimenpiteiden vaikuttavuutta
x vertaa saatuja tuloksia asetettuihin tavoitteisiin
x esittelee toteutettujen markkinointiviestinnän toimenpiteiden tuloksellisuutta
- hyödyntää analytiikkaa ostavien asiakkaiden löytämiseksi ja myynnin kasvattamiseksi
- ohjaa asiakaspolkua tuotekuvausten ja -tarjousten avulla
Projektissa toimiminen
Projektin suunnittelu
Henkilö
- sopii projektin rajauksesta toimeksiantajan kanssa
x hankkii projektissa hyödynnettävää tietoa
x asettaa projektille tavoitteet sekä mittarit
x määrittää oman roolinsa projektissa
x suunnittelee toimenpiteitä ja työnjakoa
x ottaa huomioon projektin suunnittelussa vastuullisuuden
- sopii aikataulusta sekä resursseista toimeksiantajan kanssa
x suunnittelee projektiviestintää
x laatii dokumentoidun projektisuunnitelman
- hyväksyttää projektisuunnitelman toimeksiantajalle
Projektin toteuttaminen ja arviointi
Henkilö
x toimii vuorovaikutuksessa projektissa
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x viestii suunnitelman mukaisesti
x hyödyntää tiedon jakamisessa yhteisöllisen työskentelyn alustaa
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x seuraa projektin edistymistä hyödyntäen soveltuvaa projektihallinnan työkalua
x seuraa sovittujen resurssien riittävyyttä
- raportoi poikkeamista toimeksiantajalle
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x tuottaa ja hallinnoi projektin asiakirjoja
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x esittelee projektin tuloksia
x kerää palautetta projektista
x päättää projektin
x arvioi projektin lopputulosta ja tavoitteiden saavuttamista
Tapahtumajärjestelyt
Tapahtuman suunnittelu ja säädökset
Henkilö
x osallistuu tapahtuman sisällön ideointiin
x huomioi suunnittelussa tapahtuman toteutustavat ja niiden erityispiirteitä
x osallistuu tapahtuman kohderyhmän ja tavoitteiden määrittelyyn
x selvittää yhteistyökumppaneita
x noudattaa tapahtuman järjestämiseen liittyviä säädöksiä
x osallistuu tarvittavien ilmoitusten, lupien, sopimusten tai turvallisuuteen liittyvien suunnitelmien valmisteluun
x huomioi tapahtuman suunnittelussa vastuullisuuden
x pitää yhteyttä muihin tapahtuman suunnitteluun osallistuviin
x osallistuu tapahtuman viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun
x osallistuu tapahtumasuunnitelman ja budjetin laatimiseen
x osallistuu tapahtuman suunnittelun dokumentointiin
Tapahtuman toteutus
Henkilö
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x pitää tarvittaessa yhteyttä tapahtuman sidosryhmiin
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x osallistuu tapahtumaviestintään
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x tunnistaa ja ennakoi turvallisuusriskejä
x osallistuu tapahtuman toteutuksen dokumentointiin
Tapahtuman jälkitoimet ja arviointi
Henkilö
x kerää palautetta tapahtumasta
x arvioi tapahtuman toteutumista suhteessa tapahtumalle asetettuihin tavoitteisiin
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen
Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
Valmistautuminen kansainvälisessä työympäristössä toimimiseen
Henkilö
x perehtyy työtehtävään liittyvien maiden kulttuuriin ja yhteiskuntaan
x huolehtii kansainvälisessä työtehtävässä tarvittavista järjestelyistä ja asiakirjoista
x selvittää ja sopii työtehtävän tavoitteet ja sisällöt
x ottaa huomioon työympäristöön ja -tehtävään liittyvät vaatimukset, tarpeet ja aikataulun
Vuorovaikutus kansainvälisessä työympäristössä
Henkilö
x käyttää toimialansa keskeistä sanastoa vieraalla kielellä
x jakaa osaamistaan kansainvälisessä työympäristössä
x käyttää eri viestintäkanavia vastuullisesti
x toimii eri kulttuuritaustaisten ihmisten kanssa
x toimii työkulttuurin mukaisesti
Työskentely kansainvälisessä ympäristössä
Henkilö
x toimii joustavasti erilaisissa tilanteissa
x noudattaa työtehtäviin liittyviä määräyksiä ja ohjeita
x huomioi terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät riskit
x toimii vastuullisesti ja eettisesti
x toimii tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta edistäen
Kansainvälisen osaamisen hyödyntäminen ja jakaminen
Henkilö
x hyödyntää kansainvälistä osaamistaan työssään
x arvioi työtehtävään liittyvien maiden työmenetelmien ja toimintakulttuurien vaikutuksia työn sujuvuuteen ja lopputulokseen
x jakaa kansainvälistä osaamistaan työyhteisössä