Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-3837-2022
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
OsaamisalatKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Ohjauksen osaamisala
Romanityön osaamisala
Perhepäivähoidon osaamisala
Kasvatuksen osaamisala
TutkintonimikkeetPerhepäivähoitaja
Koulunkäynninohjaaja
Voimaantulo01.01.2023
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot

Organisaatio

Taiteen Sulattamo ry

Toimintayksikkö

Verto / Nuorten Ystävät ry, Kallisenhaara 1, 90400 Oulu

Yhteyshenkilöt

Hanna Eskola, Tiimipäällikkö, 044 740 9947, hanna.eskola@nuortenystavat.fi

Johanna Saarela, Sosiaaliohjaaja, 040 537 6981, johanna.saarela@pohde.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://nuortenystavat.fi/verto/

Facebook: https://www.facebook.com/VertoNuortenYstavat/

Oppimisympäristö tunnistettu

26.03.2024

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Jenni Nikkanen, Hankesuunnittelija (FM), Kokemuksesi on arvokas -hanke, PAIKKOasiantuntija

Oppimisympäristöraportti julkaistu

26.03.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Nuorten Ystävät tunnetaan ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön, vanhemmuuden tuen, vaativan erityisen tuen opetuksen sekä yhteisöllisen sosiaalisen kuntoutuksen ja työllistymisen toimijana. Järjestö tuo tukea tarvitsevien ihmisten äänen kuuluviin. Toiminnassamme näkyy vahva kehittäjän rooli uusien toimintamallien, tutkimustiedon ja kehittämishankkeiden tuottajana.

Nuorten Ystävät on työskennellyt heikoimmassa asemassa olevien sekä apua tarvitsevien lasten, nuorten, aikuisten ja perheiden parissa jo yli 115 vuotta. Valtakunnallisen järjestötyön tavoitteena on tuottaa hyvää yhteisöille ja koko yhteiskunnalle – Huomista varten.

Toimimme valtakunnallisesti 12 eri paikkakunnalla. Tarjoamme tilaisuuksia, ryhmätoimintaa sekä henkilökohtaista ohjausta myös verkossa. Työntekijöitä meillä on noin 130.

Nuorten Ystävien STEA-rahoitteinen yksikkö, Verto tarjoaa matalan kynnyksen vertaistoimintaa huumausaineriippuvuudesta kuntoutuville henkilöille ja huumeiden käyttäjien läheisille. Lisäksi Verto kouluttaa vuosittain yhteistyössä Pohteen (Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue) päihdehuollon avopalveluiden kanssa riippuvuustyön kokemusasiantuntijoita.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Riippuvuustyön kokemusasiantuntijakoulutus auttaa kuntoutujaa kääntämään omat vaikeatkin kokemuksensa voimavaroiksi ja työstämään oman toipumistarinansa kuulijaystävälliseen ja selkeään muotoon.

Riippuvuustyön kokemusasiantuntijakoulutuksen avulla osallistuja ymmärtää kokemusasiantuntijuuden periaatteet sekä eri toimintaympäristöt, joissa kokemusasiantuntija voi toimia. Koulutuksessa käydään läpi luennoin kokemusasiantuntijatyön historiaa sekä toimintakentän monimuotoisuutta. Koulutuksen aikana kuullaan psykologin riippuvuutta ja kuntoutumista koskeva luento, sekä kahden kokemusasiantuntijakoulutuksen käyneen tarinat.

Koulutuksen keskiössä on oman toipumistarinan työstäminen ja sen kertomisen harjoittelu. Osallistujat pääsevät harjoittelemaan tarinan kertomista sekä pareittain että koko koulutusryhmän edessä. Koulutus antaa työkaluja toimia kokemusasiantuntijana ammattilaisten työparina niin yksilötyössä kuin vertaisryhmän ohjaajanakin. Lisäksi se antaa eväitä toimia palveluiden kehittämistyössä ja kokemuskouluttajana. Koulutuksessa käydään läpi myös omien voimavarojen tunnistamiseen, jaksamiseen, rajaamiseen sekä vaitiolovelvollisuuteen liittyviä asioita.

Koulutusmenetelminä toimivat luennot, käytännön harjoitukset, parikeskustelut ja erilaiset tehtävämonisteet, jotka ohjaavat pohtimaan omaa elämää, voimavaroja ja sosiaalisia suhteita. Koulutukseen sisältyy 36h lähiopetusta sekä itsenäisiä tehtäviä, kuten oman toipumistarinan työstäminen. Jokaisen koulutuspäivän jälkeen kerätään palaute päivästä. Lisäksi koulutuksen jälkeen kerätään laajempi palaute, jonka pohjalta koulutusta jatkokehitetään. Tällä halutaan varmistaa se, että koulutus vastaa aidosti osallistujien tarpeeseen.

Kokemusasiantuntijakoulutuksen jälkeen koulutukseen osallistujille järjestetään mahdollisuus yhteiseen työnohjaukseen, jossa käydään läpi koulutuksen jälkeen ja/tai kokemusasiantuntijatehtävissä toimimisesta nousseita kysymyksiä tai ajatuksia. Lisäksi kokemusasiantuntijoilla on mahdollista olla ma-pe klo 8-15 välisenä aikana yhteydessä matalalla kynnyksellä kouluttajiin.

Toiminnan erityispiirteitä

Kokemusasiantuntijakoulutuksen jälkeen kokemusasiantuntijoilla on mahdollista olla yhteydessä kouluttajiin jokaisena arkipäivänä. Lisäksi koulutukseen osallistuneille järjestetään yhteisiä tapaamisia ja työnohjauksia, joihin osallistuminen on vapaaehtoista. Yhteisen WhatsApp-ryhmän avulla edistetään kokemusasiantuntijoiden järjestäytymistä ja voidaan jakaa säännöllisesti tietoa ajankohtaisista asioista.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Koulutus järjestetään Oulun Tuirassa, Pohteen tiloissa. Kokemusasiantuntijakoulutus järjestetään lähikoulutuksena, jossa on läsnäolovelvoite. Koulutuspäivät sijoittuvat 2-3 kk ajalle, ja toteutus on noin joka toinen perjantai klo 9-15. Koulutusmenetelminä ovat tietoa lisäävät luennot sekä yksilö- ja ryhmätehtävät. Osa tehtävistä tehdään koulutuspäivien ulkopuolella.

Pohteen ja Nuorten Ystävät ry:n kouluttajat hallinnoivat kokemusasiantuntijapankkia, jossa on jokaisen koulutuksen käyneen henkilön itse täyttämät CV:t. Ammattilaiset voivat tilata kokemusasiantuntijan käyttöönsä olemalla yhteydessä kouluttajiin. Lisäksi Nuorten Ystävät ry:n nettisivuilla on tietoa kokemusasiantuntijatoiminnasta. Koulutuksesta valmistuneet henkilöt voivat halutessaan tehdä lyhyen esittelyn itsestään Nuorten Ystävien verkkosivuille.

Henkilöstöresurssit

Kokemusasiantuntijakouluttajilla on noin 20 vuoden kokemus päihdetyöstä. Koulutuksessa on kaksi pääkouluttajaa, joista toinen on sosionomi (YAMK) ja toinen sosiaalityöntekijä. Varakouluttajina/sijaisina toimivat Pohteen päihdehuollon avopalveluiden sairaanhoitaja (amk) sekä ohjaaja (sosionomi amk).

Lisäksi koulutuksessa on mukana kokemusasiantuntijakoulutuksen käyneitä henkilöitä. Ulkopuolisena luennoitsijana toimii päihdepalveluiden psykologi.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

5 - 15

Referenssit

Muuta

Oppimisympäristö on tunnistettu yhteistyössä Taiteen Sulattamo ry:n Kokemuksesi on arvokas -hankkeen (STEA / 2022–2024) kanssa.
Kokemuksesi on arvokas -hanke yhtenäistää ja kehittää kokemusasiantuntija- ja vertaisohjaajakoulutusten kenttää valtakunnallisesti.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

- Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Oppijan ja oppimisen ohjaus
- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus
- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki

Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Tutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta

Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä
- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö

Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa

Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat

- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä
- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa

Valinnaiset tutkinnon osat

- Etsivässä työssä toimiminen
- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.

Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä
x toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
x toimia palvelujärjestelmässä
x ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.

Henkilö

x erottaa kokemusasiantuntijuuden eri tasot ja tuntee kokemusasiantuntijuuden monimuotoisen toimintakentän
x tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
x erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
x ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
x ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
- tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.

Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.

Henkilö

x toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä ja tuo esiin omia havaintojaan
x toimii ammattilaisen kanssa työparina
x tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
x tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
- hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
x aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
x ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.

Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.

Henkilö

x ymmärtää eri toimijoiden tehtävät palvelujärjestelmässä
x ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
x hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
x toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
x työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
x ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
x ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.

Henkilö ohjaa vertaisryhmää.

Henkilö

x suunnittelee ryhmän toimintaa
x laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
x ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
x tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
- tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
x noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
x arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
x ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.

Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.

Henkilö

x on käsitellyt omat kokemuksensa ja pystyy tarkastelemaan niitä eri näkökulmista neutraalisti
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
x työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
x käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.

Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.

Henkilö

x kertoo omista vahvuuksistaan ja kehittämisen kohteistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.