
PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Yhteiset tutkinnon osat 2022
Perusteen nimi | Yhteiset tutkinnon osat |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | - |
Koulutukset | |
Osaamisalat | |
Tutkintonimikkeet | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/selaus/ammatillinen |
Organisaatio
Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry
Toimintayksikkö
Osaamisella järjestöihin -hanke, Matarankatu 6 A 1, 40100 JYVÄSKYLÄ
Yhteyshenkilöt
Eija Lappi, Projektipäällikkö, +358400151258, eija.lappi@kyt.fi
Sirpa Pekkarinen, Valmentaja/hankekehittäja, 044 7109 654, sirpa.pekkarinen@kyt.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.kyt.fi/mika-kyt/hankkeet/osaamisella-jarjestoihin-hanke/
Facebook: https://www.facebook.com/osaamisellajarjestoihin/
Instagram: https://www.instagram.com/osaamisella_jarjestoihin/?hl=fi
Kuvat
Oppimisympäristö tunnistettu
25.01.2021
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Kaisa Peuha, Suunnittelija, KYT ry, PAIKKO
Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, KYT ry, PAIKKO
Oppimisympäristöraportti päivitetty
20.01.2023
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n Osaamisella järjestöihin -hanke toimii jyväskyläläisten itsensä osatyökykyisiksi kokevien työelämän ulkopuolella ja työttömänä olevien keskuudessa. Toimintaa järjestetään osoitteessa Matarankatu 6, hankkeen ryhmätoimintatilassa. Hankkeen eri ryhmätoiminnoissa vahvistetaan osallistujan toimijuutta, osallisuutta ja ehkäistään syrjäytymistä. Tarkoituksena on saada osallistuja aktivoitumaan oman tilanteensa selkiyttämiseen ja tulevaisuuden suunnitteluun. Osallistujien työ- ja toimintakykyä arvioidaan ja osaamista tunnistetaan toimintaan osallistumisessa sekä järjestöjen työtehtävissä. Osallistuminen mahdollistetaan 5 krt/vkossa järjestetyissä ryhmätapaamisissa (lähipäivät). Osallistujia kohdataan etänä viikoittaisissa Discord-keskusteluissa. Osallistujat itse vaikuttavat ryhmätoimintojen sisältöön ja valitsevat tutustumiskäyntien järjestökohteet kiinnostuksensa mukaan. Toiminnassa kiinnitetään erityisesti huomiota osallistujien sosiaalisten taitojen, osaamisen ja toimintakyvyn vahvistamiseen.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Ryhmään osallistumis- ja valmennusaika kestää muutamasta viikosta puoleen vuoteen osallistujan tarpeiden mukaan. Osallistujat saavat sekä ryhmä- että yksilövalmennusta. Valmennusten sisältö vaihtelee ryhmittäin ja yksilön omien tarpeiden mukaan. Valmennuksiin liittyviä taitoja osallistujat syventävät erikseen sovittavissa käytännön tehtävissä järjestöissä. Valmennusta annetaan mm. asioissa: - oman toiminta- ja työkyvyn seuranta ja arviointi, - kyky sähköiseen asiointiin, - arkielämän taidot kodissa ja työpaikalla (esim. jätteen lajittelu ja käsittely ruokahuollossa ja kodin asumisessa), - sosiaaliset taidot viestinnässä (sähköposti, WhatsApp, Discord, verkkoalustat kuten Teams ja Zoom), - toimintakyvyn lisääminen kädentaidoilla ja liikunnalla osana mielen ja kehon hyvinvointia, - tekniset ja sosiaaliset taidot vaikuttaa ja osallistua yhteiskunnallisiin asioihin asukkaana ja palvelujen käyttäjänä.
Toiminnan erityispiirteitä
Toiminnassa tunnistetaan osallistujan oma osaaminen, olemassa olevia taitoja ja kiinnostusta tiettyä alaa kohtaan, joka on perustana järjestölle työtehtäviin tutustumista varten.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Oton vintti (oma tila), yhteistyö eri järjestöjen kanssa, vierailukäynnit järjestöissä, osallistuminen tapahtumiin.
Henkilöstöresurssit
Hankkeen työntekijät, erillisresurssit ml. Paikko-toiminta.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
2 - 30
Referenssit
Muuta
Hankkeen osallistujista 50 %, vapaaehtoisesti, toimintaan ajallisesti osallistuvat.
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
x Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, saame
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, romani
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, viittomakieli
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi viittomakielisille
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, henkilön oma äidinkieli
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä
- Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi
x Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
x Toiminta digitaalisessa ympäristössä
x Taide ja luova ilmaisu
Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
- Matematiikka ja matematiikan soveltaminen- Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen
Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen
x Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminenx Työelämässä toimiminen
x Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet
- Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta
x Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
x Kestävän kehityksen edistäminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi
Pakolliset osaamistavoitteet
Erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimiminen
Henkilö
x viestii tilanteen ja kohderyhmän mukaisestix asettaa viestinnälleen tavoitteita
x perustelee mielipiteensä ja väitteensä
x toimii yhteistyö- ja ryhmätilanteissa
x esittelee alaansa liittyviä ilmiöitä tai asioita alan käsitteistöä käyttäen
x ymmärtää kielen ja vuorovaikutuksen merkityksen työelämässä ja yhteiskunnassa.
Eri lähteistä hankittujen tekstien käyttäminen ja tekstin luotettavuuden arvioiminen
Henkilö
x tuntee omalla alallaan ja työelämässä käytettyjä tekstilajeja ja medioitax tulkitsee erilaisten tekstien tavoitteita ja olennaisia merkityksiä
x hyödyntää tietolähteitä ja arvioi niiden luotettavuutta
x tekee muistiinpanoja ja tiivistää ydinasioita kuullun, luetun ja nähdyn pohjalta
x noudattaa tekijänoikeuksia ja viittaa käyttämiinsä lähteisiin.
Erilaisten tekstien tuottaminen
Henkilö
x viestii tavoitteellisesti ilmaistessaan tunteitaan, ajatuksiaan tai mielipiteitäänx tuottaa oman alansa ja työelämän tekstikäytänteiden mukaisia tekstejä
x hallitsee kirjoitetun kielen käytänteitä
x käyttää viestinnässään tarkoituksenmukaista tieto- ja viestintäteknologiaa sekä monilukutaitoaan.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Kielen ja kirjallisuuden muotojen ja merkitysten tunteminen
Henkilö
x tiedostaa ja huomioi kielellisen, kulttuurisen ja identiteettien moninaisuuden merkityksenx tutustuu kirjallisuuden eri lajeihin
x lukee ja analysoi kaunokirjallisuutta.
Erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen
Henkilö
x tutustuu eri tekstilajeihin ja analysoi niiden ilmaisutapojax tuottaa ja tulkitsee tekstejä yksin ja yhdessä muiden kanssa
x antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta tuotetusta tekstistä
x muokkaa tuottamiaan tekstejä palautteen pohjalta.
Esiintymis- ja ryhmätyötaitojen kehittäminen
Henkilö
x esittää sekä spontaanin että valmistellun esityksen ja havainnollistaa esitystäänx edistää ryhmän työskentelyä ja arvostaa muiden näkökantoja
x noudattaa työelämän kokous- ja neuvottelukäytäntöjä.
Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
Pakolliset osaamistavoitteet
Vieraan kielen käyttäminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Henkilö
x selviytyy suullisista vuorovaikutustilanteistax tuottaa vuorovaikutuksessa tarvittavia tekstejä
x keskustelee työtehtävistään
x tuottaa alaansa liittyviä tekstejä
x tulkitsee alaansa liittyviä tekstejä
x arvioi ja kehittää kielitaitoaan.
Tiedon hakeminen erilaisista vieraskielisistä lähteistä
Henkilö
x hakee toiminnassaan tarpeellista vieraskielistä tietoa eri lähteistäx arvioi ja valikoi tietoa tarkoituksenmukaisuuden, luotettavuuden ja ajantasaisuuden kannalta.
Kielellisesti ja kulttuurisesti monimuotoisessa ympäristössä toimiminen
Henkilö
x tuntee opiskelemansa kielen ja kulttuurin vaikutuksen vuorovaikutustilanteeseenx viestii monikielisessä ja kulttuurisessa ympäristössä
x kohtaa ihmiset yhdenvertaisesti ja arvostaen.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Vieraalla kielellä viestiminen työelämän tilanteissa
Henkilö
x selviytyy monenlaisista työhön liittyvistä vuorovaikutustilanteistax ilmaisee itseään tilanteen edellyttämällä tavalla.
Aktiivisena kansalaisena toimiminen vieraskielisissä yhteyksissä
Henkilö
x toimii aktiivisena kansalaisena vierasta kieltä käyttäenx viestii vieraalla kielellä työssä ja arkielämässä ymmärtäen oikeutensa ja velvollisuutensa
x ottaa toiminnassaan huomioon eri kulttuurien keskeiset piirteet.
Toiminta digitaalisessa ympäristössä
Pakolliset osaamistavoitteet
Tieto- ja viestintäteknisten laitteiden valinta ja käyttö
Henkilö
x valitsee käyttötarkoituksenmukaiset laitteet ja sovelluksetx käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia laitteita
Digitaalisten palveluiden ja sovellusten käyttö
Henkilö
x hakee, käsittelee ja jakaa eri muotoista tietoax arvioi digitaalisen sisällön luotettavuutta
x käyttää yleisimpiä tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysgrafiikkasovelluksia
x käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia palveluita ja sovelluksia työtehtävissään
Vastuullinen ja turvallinen toiminta
Henkilö
x noudattaa tietosuoja- ja tietoturvaohjeistustax suojaa henkilökohtaisia tietojaan ja yksityisyyttään
x tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia
x käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti
x käyttää ja jakaa digitaalisia sisältöjä noudattaen tekijänoikeuksia
x tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin
Valinnaiset osaamistavoitteet
Digitaalisten ympäristöjen ja sovelluksien hyödyntäminen
Henkilö
x tunnistaa työnsä kannalta keskeisiä verkkoyhteisöjäx hyödyntää yhteisöllisen työskentelyn alustoja ja palveluita
x rakentaa ammatillista verkkoidentiteettiään
Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakaminen
Henkilö
x tuottaa ja jakaa vastuullisesti digitaalista aineistoa ammattiinsa liittyvissä verkostoissax käyttää tai muokkaa sisältöjä huomioiden käyttö- ja tekijänoikeudet
Taide ja luova ilmaisu
Pakolliset osaamistavoitteet
Kulttuurien ja taiteen merkityksen tunnistaminen hyvinvoinnille
Henkilö
x hyödyntää kulttuurien ja taiteen eri muotoja työssäänx tunnistaa esimerkkejä paikallisesta ja kansallisesta kulttuurista ja taiteesta
x tunnistaa taiteen ja kulttuurin vaikutuksia hyvinvoinnille.
Itsensä ilmaisu taiteen ja luovan ilmaisun keinoin
Henkilö
x kehittää omaa luovaa ilmaisuaanx ilmaisee itseään taiteen ja luovan ilmaisun keinoin itsenäisesti tai yhteistyössä muiden kanssa.
Luova itsensä ilmaisu kirjoittamalla
Henkilö
x kokeilee luovan kirjoittamisen erilaisia tapojax hyödyntää kirjoittaessaan erilaisia kuvitteellisia tekstejä
x käyttää kaunokirjallisuutta työnsä tukena.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Tiedon havainnointi ja kerääminen kulttuuriympäristöstä ja sen ilmiöistä
Henkilö
x havainnoi kulttuuriympäristöäänx kerää tietoa kulttuuriympäristönsä ilmiöistä valitsemastaan näkökulmasta.
Teoksen, tuotteen tai palvelun toteutuksen suunnitteleminen ja kokeileminen luovan ilmaisun keinoin
Henkilö
x suunnittelee teoksen, tuotteen tai palvelun käyttäen luovan ilmaisun keinojax kokeilee teoksen, tuotteen tai palvelun toteuttamista luovan ilmaisun keinoin.
Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Suomalaisessa yhteiskunnassa toimiminen
Henkilö
x tuntee kansalaisen perusoikeudet ja velvollisuudetx noudattaa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita
x toimii aktiivisena kansalaisena sekä käyttää monipuolisia vaikuttamisen tapoja.
Yhteiskunnan palvelujen käyttö ja kuluttajana toimiminen
Henkilö
x tuntee ja osaa käyttää yhteiskunnan palvelujax tunnistaa oikeutensa ja velvollisuutensa kuluttajana
x toimii vastuullisena kuluttajana
x hankkii tarvitsemaansa tietoa kuluttaja-asioissa.
Oman talouden suunnittelu ja talouteen liittyvien riskien arviointi
Henkilö
x arvioi ja tunnistaa taloudelliseen tilanteeseensa vaikuttavia tekijöitäx seuraa tulojaan ja menojaan
x suunnittelee hankintoja
x vertailee erilaisia rahoitusvaihtoehtoja
x asettaa henkilökohtaisia taloudellisia tavoitteita
x ennakoi talouteensa vaikuttavia riskitekijöitä erilaisissa elämäntilanteissa.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Yhteiskunnallinen osallistuminen ja vaikuttaminen
Henkilö
x hakee tietoa yhteiskunnallisista vaikuttamismahdollisuuksistax seuraa yhteiskunnallista päätöksentekoa
x osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Alan yhteiskunnallisen merkityksen arvioiminen
Henkilö
x seuraa alan yhteiskunnallista keskusteluax arvioi alansa merkitystä yhteiskunnassa ja tulevaisuuden näkymiä.
Kansantalouden perusasiat ja keskeiset toimijat
Henkilö
x seuraa taloutta koskevaa uutisointiax tunnistaa yhteiskunnallisen ja taloudellisen tilanteen kehityksen merkityksen yleisesti ja oman alan työpaikkoihin ja työllistymiseen
x ymmärtää kansantalouden perusasiat, -käsitteet ja keskeiset toimijat.
Työelämässä toimiminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Alan työmarkkinoiden tilanteen ja osaamistarpeiden selvittäminen
Henkilö
x selvittää alan työmarkkinoiden tilannettax tuntee työmarkkinajärjestelmän keskeiset periaatteet
x tietää alansa keskeiset ammatilliset verkostot
x tunnistaa alansa eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista.
Työsopimuksen solmiminen työnantajan kanssa
Henkilö
x perehtyy oman alansa työehtoihin ja keskeiseen työlainsäädäntöönx tarkistaa työsopimuksen sisällön käyttäen tarvittaessa asiantuntija-apua.
Työyhteisön osana toimiminen
Henkilö
x noudattaa annettuja työaikoja ja sovittuja toimintatapoja sekä toimii joustavasti erilaisissa tilanteissax noudattaa työssään ulkoasuun ja pukeutumiseen liittyviä ohjeita
x käyttää työssään tarkoituksenmukaista suojavaatetusta ja noudattaa työturvallisuusohjeita
x työskentelee luontevasti osana monimuotoista ja kulttuurisesti moninaista työyhteisöä.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x tunnistaa oman roolinsa työyhteisön jäsenenäx työskentelee työpaikan toimintakulttuurin mukaisesti
x noudattaa sovittuja toimintatapoja ja kehittää omia toimintatapojaan.
Työelämän erilaisissa vuorovaikutus- ja ryhmätilanteissa toimiminen
Henkilö
x toimii rakentavasti erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissax kehittää vuorovaikutustaitojaan saamansa palautteen mukaisesti
x toimii erilaisissa ryhmätilanteissa oman työtehtävänsä ja työpaikan toimintakulttuurin mukaisesti
- käyttää tarkoituksenmukaista psykologista tietoa oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi.
Alan työtehtävien selvittäminen kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoilla
Henkilö
x etsii itsenäisesti tietoa oman alansa työpaikoista kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoillax löytää itselleen soveltuvia työpaikkoja kansallisilta ja kansainvälisiltä työmarkkinoilta.
Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet
Pakolliset osaamistavoitteet
Omien kiinnostuksen kohteiden, mahdollisuuksien ja tuen tarpeiden tunnistaminen
Henkilö
x seuraa oman oppimisensa edistymistä ja osaamisensa hankkimista tunnistaen mahdollisen tuen tarpeenx tunnistaa kiinnostuksensa kohteita ja omia ammatillisia mahdollisuuksiaan
x selvittää ja tunnistaa omia vahvuuksiaan, valmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan
x arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan säännöllisesti.
Tutkintoa ja uraa koskevien valintojen tekeminen
Henkilö
x selvittää itselleen sopivia vaihtoehtoja oman urasuunnitelmansa tueksi käyttäen erilaisia tietolähteitä ja sähköisiä ohjauspalvelujax tietää oman tutkinnon muodostumisen, tutkinnossa vaadittavat suoritukset ja valinnan mahdollisuudet, jotka edistävät työelämään sijoittumista ja omaa urasuunnitelmaa
x seuraa tutkinnon suorittamisen edistymistä
x käyttää tarkoituksen mukaisia oppimisympäristöjä osaamisensa hankkimisessa.
Tiedon hankkiminen erilaisista jatkokoulutusmahdollisuuksista ja koulutustarjonnasta tutkinnon suorittamisen aikana
Henkilö
- käyttää jatkokoulutukseen ja tulevaisuuden suunnitteluun tarvittavia tietolähteitä, ohjauspalveluja ja hakujärjestelmiä- hankkii tietoa itselleen sopivista jatkokoulutuksen vaihtoehdoista ja tekee urasuunnitelman
- perehtyy jatkokoulutuksen pääsyvaatimuksiin, hakumenettelyyn ja valintakriteereihin.
Työllistymiseen ja oman osaamisen esittelyyn valmistautuminen tutkinnon suorittamisen aikana
Henkilö
- perehtyy työelämän tarjoamiin mahdollisuuksiin, työympäristöihin, ja kartoittaa itselleen sopivia uravaihtoehtoja- tekee omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan näkyväksi työnhakua varten ja esittelee osaamistaan kattavasti
- hakee työpaikkoja ja hyödyntää hakujärjestelmiä ja -menetelmiä
- päivittää urasuunnitelmaansa työllistymistä varten.
Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Terveydestä ja toimintakyvystä huolehtiminen
Henkilö
x etsii monipuolista tietoa ikäluokkansa terveyseroista ja mahdollisuuksista oman terveytensä ja toimintakykynsä edistämiseksix laatii itselleen tilannekohtaisesti päivitettävän ja monipuolisen suunnitelman terveytensä ja hyvinvointinsa edistämiseksi ottaen siinä huomioon liikunnan, ravitsemuksen, palautumisen, unen, mielen hyvinvoinnin, nikotiinittomuuden ja päihteettömyyden, seksuaaliterveyden ja ihmissuhteiden merkityksen opiskelu- ja työkyvyn ylläpitämiseksi
x edistää terveyttään ja hyvinvointiaan aktiivisesti ja arvioi realistisesti suunnitelman toteutumista ja tavoitteiden saavuttamista hyödyntäen arvioinnissa myös muilta saamaansa palautetta.
Toimintaympäristön ja toiminnan turvallisuuden ja terveellisyyden arvioiminen
Henkilö
x toimii sovittujen turvallisuutta ja terveyttä edistävien toimintaohjeiden mukaisesti yhteistyössä muiden kanssa ja arvioi toimintatapojensa kehittämistarpeitax ottaa työssään monipuolisesti huomioon oman ammatinsa kuormittavuustekijät ja edistää työkykyään
x selvittää ergonomian vaikutukset työkykyyn erilaisissa työympäristöissä.
Opiskelu- ja työkyvyn sekä hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla
Henkilö
x hakee monipuolisesti tietoa liikkumisen hyödyistä ja vaatimuksista terveydelle sekä opiskelu- ja työkyvylle ja ottaa tiedot huomioon fyysistä toimintakykyä edistävässä suunnitelmassaan huomioiden myös alakohtaiset vaatimukset opiskelu- ja työkyvyn ylläpitoonx kehittää opiskelu- ja työkyvyn vaatimia fyysisiä ominaisuuksiaan ja ergonomiataitojaan
x liikkuu parhaansa yrittäen kaikissa liikuntatilanteissa edistäen opiskelu- ja työkykyään.
Tapaturmien syntymisen ehkäiseminen ja ensiavun antaminen
Henkilö
x toimii huolellisesti ja ehkäisee tapaturmien syntymistäx antaa ensiapua ja hakee oikea-aikaisesti lisäapua
x estää toiminnallaan lisätapaturmien syntymistä.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen liikunnan avulla
Henkilö
x seuraa, arvioi ja pitää yllä fyysistä toimintakykyään sekä osallistuu liikuntatilanteisiin aktiivisesti edistäen reilun pelin periaatteiden toteutumistax soveltaa monipuolisesti liikunnan harrastamiseen tarvittavia motorisia perustaitoja ja liikunnan lajitaitoja
x arvioi perustellusti kuormittumistaan ja työkykyvaatimuksia suhteessa omaan toimintakykyynsä.
Oppilaitosyhteisön ja opiskelijoiden hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen
Henkilö
x toimii aktiivisesti opiskelijaryhmän jäsenenä sekä suunnittelee ja osallistuu opiskelijoiden järjestämiin liikunta- ja muihin tapahtumiin ja tilaisuuksiin hyvinvointia ja osallisuutta edistävästi.Kestävän kehityksen edistäminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Kestävän kehityksen periaatteet
Henkilö
x tietää kestävän kehityksen ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden keskeiset tavoitteet ja näiden kytkeytymisen toisiinsax hahmottaa ihmisen toiminnan merkityksen ilmastonmuutokseen
x ymmärtää luonnon monimuotoisuuden merkityksen ja tunnistaa luonnonvarojen kestävän käytön välttämättömyyden kansallisesti ja globaalisti
x tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja omassa elämässään ja työssään.
Hiilineutraalisuus ja kiertotalous
Henkilö
x ymmärtää hiilineutraalisuuden ja kiertotalouden periaatteetx tunnistaa tuotteen tai palvelun energia- ja materiaalitehokkuuden.
Toiminnan eettiset näkökulmat
Henkilö
x tunnistaa työhön sisältyviä eettisiä valintojax arvioi omia ja muiden ratkaisuja eettisesti.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Kestävän kehityksen arviointi
Henkilö
x perehtyy työpaikan tai alan toimintaan kestävän kehityksen näkökulmistax arvioi työpaikan tai alan kestävään kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
x tekee ehdotuksia kestävän kehityksen kehittämiskohteista.
Kestävän kehityksen toimintatapojen suunnittelu
Henkilö
x määrittelee tavoitteet kestävän kehityksen edistämiseen ja ongelmien ratkaisemiseen työpaikallaan tai alallaanx valitsee kestävää kehitystä edistävät keinot ja toimintatavat
x aikatauluttaa tehtävät ja määrittää resurssit
x suunnittelee tarvittavan yhteistyön.
Kestävän kehityksen aktiivisena toimijana toimiminen
Henkilö
x toteuttaa kestävän kehityksen toimintatapoja työpaikallaan tai alallaanx toimii kestävän kehityksen esimerkkinä ja kannustaa muita kestävän kehityksen toimintaan
x viestii toimintatapojen muutostarpeista.
Kestävän kehityksen toiminnan onnistumisen arvioiminen
Henkilö
x arvioi toimintatapojen tai tuotosten muuttumista työpaikallaan tai alallaanx esittää kehittämistarpeita kestävän kehityksen edistämiseen tulevaisuudessa.