Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-3837-2022
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
OsaamisalatKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Ohjauksen osaamisala
Romanityön osaamisala
Perhepäivähoidon osaamisala
Kasvatuksen osaamisala
TutkintonimikkeetPerhepäivähoitaja
Koulunkäynninohjaaja
Voimaantulo01.01.2023
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot

Organisaatio

Taiteen Sulattamo ry

Toimintayksikkö

Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry, Ratamestarinkatu 7 B, 00520 Helsinki

Yhteyshenkilöt

Lea Lindqvist, Omaistoiminnan kehittäjä, 040 5440 311, lea.lindqvist@polli.fi

Tuulikki Hakala, Maahanmuuttajatyön vastaava kehittäjä, 046 922 3590, tuulikki.hakala@polli.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.polli.fi/

Instagram: https://www.instagram.com/pksomaishoitajat/

Facebook: https://fi-fi.facebook.com/polli.omaishoitajat/

TikTok: https://www.tiktok.com/@pksomaishoitajat

Twitter: https://twitter.com/omaishoitajat/status/1254693411535433733

YouTube: https://www.youtube.com/@paakaupunkiseudunomaishoit4210/about

LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/p%C3%A4%C3%A4kaupunkiseudun-omaishoitajat-ry/

Oppimisympäristö tunnistettu

01.11.2023

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Jenni Nikkanen, Hankesuunnittelija, FM, Kokemuksesi on arvokas -hanke, PAIKKOasiantuntija

Oppimisympäristöraportti julkaistu

01.11.2023

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry, on vuonna 1998 perustettu omaishoitajien tuki- ja edunvalvontajärjestö. Sen päätehtävänä on omaistaan tai läheistään hoitavien kokonaisvaltainen tukeminen ohjauksen, neuvonnan, tiedotuksen ja edunvalvonnan sekä vapaaehtois-, vertais- ja kokemusasiantuntijatoiminnan avulla. Käytännössä sen tarkoitus on toimia omaishoitajien sekä vanhusten, vammaisten ja pitkäaikaissairaiden aseman parantamiseksi sekä kehittää edellä mainittujen palveluita ja tukitoimia toiminta-alueella.

Olemme Suomen suurin omaishoidon paikallisyhdistys ja kuulumme Omaishoitajaliitto ry:hyn. Teemme omaishoitoa tunnetuksi sekä pääkaupunkiseudulla että valtakunnallisesti. Olemme tunnustettu asiantuntija omaishoidon kysymyksissä. Meillä on kymmenen työntekijää ja toimialueenamme on Helsinki, Vantaa ja Kerava. Yhdistyksemme arvoperustana on kumppanuus, yhdenvertaisuus ja uudistuminen.

Yhdistyksemme toiminta-ajatuksena on omaishoitoperheiden ja läheisten aseman parantaminen ja tukeminen. Yhdistyksemme kehittää tukitoimia Helsingissä, Vantaalla ja Keravalla huomioiden muuttuvat, monimuotoiset tilanteet monikulttuurisessa kaupunkiympäristössä. Toiminta antaa omaishoitoperheille ja jäsenistölle mahdollisuuden osallistua ja vaikuttaa. Yhdistyksemme vision mukaan edistämme omalla positiivisella työllä ja näkyvyydellä omaishoitoperheiden asemaa ja tuomme tietoisuuteen erinäköistä omaishoitajuutta, joka auttaa ihmisiä tunnistamaan itsensä omaishoitajaksi. Olemme yhdistyksenä tunnettu ja tunnustettu yhteistyökumppani, jonka jäsenyydestä hyötyy jokainen omaishoitoperhe.

Yhdistyksemme tuottaa tiedotus-, valistus-, ja julkaisumateriaalia sekä toimintarahoitusten kautta erilaista omaishoitajien jaksamisen tukitoimintaa. Perustehtävämme on antaa ohjausta ja neuvontaa omaishoitajille ja heidän läheisilleen. Yhdistyksemme tarjoaa omaishoitajille ja heidän läheisilleen hyvinvointia tukevaa toimintaa.

Yhdistyksemme tuo näkyviin omaishoitajien arjessa kohtaamia moninaisia haasteita. Useat neuvontayhteydenotot välittyvät julkiselle sektorille ja muille verkostotahoille, joiden kanssa omaishoitajat kohtaavat haasteita. Pyrimme omalla rakentavalla tavallamme vaikuttamaan omaishoitoon liittyvien epäkohtien korjaamiseen.

Erilaiset omaishoitoperheet huomioidaan ja tuemme sitä, että he saisivat heitä tukevia palveluita. Kannustamme muun muassa koulutettuja omaishoidon kokemusasiantuntijoita sekä muita omaishoitajia mukaan hoitopalvelujen suunnitteluun ja tukitoimien kehittämiseen. Näin omaishoitajien kanssa työtä tekevien ammattilaisten tieto ja ymmärrys omaishoidosta lisääntyy. Yhdistyksemme seuraa myös, onko yhteiskunnassamme ”pakotettua” omaishoitajuutta.

Yhdistyksemme toimii edelläkävijänä ja kehittää monikulttuurisiin tarpeisiin asetettuja haasteita. Omaishoidon profiili kaipaa positiivista näkyvyyttä ja arvostusta omaisten ja läheisten tekemälle työlle. Yhdistyksemme tehtävä on lisätä tunnettavuutta ja avointa keskustelua.

Yhdistyksemme järjestää OKA®-koulutusta - omaishoidon kokemusasiantuntijakoulutusta ja koulutettujen kokemusasiantuntijoiden täydennyskoulutusta ja koordinoi kokemusasiantuntijatoimintaa. OKA®-koulutus perustuu ajatukseen, että yksilö tarvitsee omakohtaisen kokemuksen rinnalle tietoja, taitoja ja valmiuksia, jotta voi toimia erilaisissa kokemusasiantuntijatehtävissä. Omaishoidon kokemusasiantuntija on henkilö, jolla on omakohtainen kokemus omaishoidosta ja joka on käynyt kokemusasiantuntijakoulutuksen.

Omaishoidon koulutetuilla kokemusasiantuntijoilla on kokemustietoa omaisen roolista, sairastamisesta, kuntoutumisesta, sosiaali- ja terveyspalveluista yms. Omaishoidon koulutettu kokemusasiantuntija tietää, mikä häntä itseään ja hänen omaistaan on auttanut ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet hänen tai läheisensä elämän muutokseen sekä siihen sopeutumiseen. Kokemusasiantuntijalla on halu kehittää palveluita tai auttaa muita oman kokemuksensa pohjalta. Kokemus ei yksin riitä tekemään ihmisestä kokemusasiantuntijaa, joten kokemusasiantuntijakoulutuksella on suuri merkitys.

Omaishoito lisääntyy koko ajan. Julkisuudessa omaishoidosta puhutaan useimmiten negatiivisten esimerkkien kautta. Omaishoito on kuitenkin myös mahdollisuus ja yhä enemmän myös välttämättömyys yhtenä hoitolinjana yhteiskunnassamme. Omaisten osuus eri järjestäjätahojen kokemusasiantuntijakoulutuksissa on ollut vähäinen, käytännössä oli tarve omaishoidon kokemusasiantuntijakoulutukselle. Omaishoidon profiili kaipasi positiivista näkyvyyttä ja arvostusta omaisten ja läheisten tekemälle työlle.

OKA®-koulutusmallin avulla osallistamme omaishoitajia vaikuttamaan palvelurakenteisiin, luomaan positiivista mielikuvaa omaishoidosta sekä tuomaan esille erilaisia omaishoitajuuksia. OKA®-koulutukseen osallistujat kokevat koulutuksen myötä arvostamaan omaa omaishoitajuuttaan sekä he saavat merkitystä omille kokemuksilleen. Lisäksi koulutus antaa heille osaamista ja vahvuutta osallistua vaikuttamistoimintaan.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry on kehittänyt kokemusasiantuntijakoulutusmallin erityisesti omaishoitoon vuonna 2015. Elokuussa 2018 rekisteröitiin omaishoidon kokemusasiantuntijakoulutus – OKA®-koulutus. Koulutusmallin pohjana on käytetty Mielen avain -hankkeen kehittämää moduulimuotoista kokemusasiantuntijakoulutusmallia.

OKA®-koulutuksen tavoitteet
• Antaa valmiuksia toimia erilaisissa OKA®-tehtävissä yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten, päättäjien
sekä alan opiskelijoiden kanssa
• Lisätään omaishoidon kokemusasiantuntijoiden osallisuutta
• Oman kokemusasiantuntijuuden rakentuminen
• Kokemusasiantuntijuuden kautta annetaan ääni perinteisesti ”äänettömälle” asiakasryhmille.

Omaishoidon kokemusasiantuntijakoulutuksen kesto on noin 8 kuukautta. Koulutuksen laajuus 100h, sisältäen lähiopetuksen (60h) ja itsenäisen työskentelyn, käytännön harjoittelun, etä- ja ryhmätehtäviin käytetyn ajan (40h). Opiskelijaryhmällä on kolmesta neljään lähiopetuskertaa per moduuli, joka toinen viikko, 3-4h kerrallaan. Lisäksi itsenäiseen opiskeluun liittyviä luentoja ja opetusta eri oppilaitoksissa. Koulutuksen päätteeksi järjestetään päätösseminaari, jossa esitellään kokemusasiantuntijoiden ja ammattilaisten yhteistyömahdollisuuksia.

OKA-koulutus® toteutetaan monimuoto-opiskeluna. Koulutus pohjautuu oman kokemuksellisuuden tutkimiseen ja tarkasteluun. Koulutuksen aikana opiskelijoille tarjotaan mahdollisuus ja välineitä työstää omaa omaishoitajan kokemustaan asiantuntijuudeksi. Tavoitteena on, että kokemusasiantuntijat toimivat koulutuksen jälkeen hyvin erityyppisissä tehtävissä, usein yhteistyössä ammattilaisten kanssa. Yhteistä kokemusasiantuntijuudelle on kokemustiedon käsittely, oman tarinan työstäminen ja oman kokemuksen valjastaminen voimavaraksi muiden opastamiseksi, kouluttamiseksi ja tukemiseksi.

OKA®-koulutusmalli on moduulimuotoinen. Se koostui neljästä erillisestä osiosta, joilla kaikilla on oma sisältö ja laajempi tavoite. Moduulimuotoisuus mahdollistaa koulutuksen joustavuuden ja räätälöimisen alueellisten tai ryhmän tarpeiden mukaan. Ohessa kunkin moduulin päätavoitteet:

1. Mitä on kokemusasiantuntijuus
Ryhmäytyminen
Vuorovaikutustaidot, kohtaaminen, ryhmän jäsenenä toimiminen 
Pelisäännöt
Mitä on kokemusasiantuntijuus, kokemusasiantuntijatoiminta yms.
Kokemusasiantuntijuuden mahdollisuudet
OKA® tehtävät ja mahdollisuudet
ATK-taidot ja sähköisen oppimisalustan käyttö
Oman tarinan kertomiseen perehtyminen

2. Tietoa kokemuksen rinnalle
OKA® toiminnassa tarvittava tieto
Omaishoidon moninaisuus
Omaistoiminta ja läheisen rooli
Perustietoa omaishoitoon liittyvistä sairauksista
Omaisten näkökulma, perheen merkitys ja rooli 
Palvelujärjestelmä

3. Minä kokemusasiantuntijana
Oman tarinan työstäminen ja kertominen
Tunnetaidot ja elämän kriisit ja niiden hallinta
Itsemyötätunto/ Myötäinto, Myötätuntouupumus
Vahvuuksien ja tavoitteiden syventäminen
Luovat menetelmät
Ilmaisu- ja vuorovaikutustaidot
Eettisyys
Mediataidot
Esiintymistaidot ja -valmiudet
Ryhmäläisten omat tarinat, tarinoiden muokattavuus
Ryhmänohjaus /Vertaistukitoiminta
Tukihenkilötoiminta

4. Kokemusasiantuntijuus käytännössä
Jaettu asiantuntijuus – OKA®-tehtävissä toimimisen harjoittelu
Verkostoituminen eri toimijoiden kanssa
Palvelujärjestelmässä toimiminen
Palkkioasiat, lomakkeet, suositukset
CV
Seminaarin/päätöstilaisuuden suunnittelu ja järjestäminen
Valmistujaisseminaari

Lisäksi OKA®-koulutukseen sisältyy:
• Materiaalit ja tehtävät yhteisellä sähköisellä oppimisalustalla (Googledrive, Moodle)
• Oma kokemustarina ja sen esittäminen
• Hissipuhe omasta kokemustaustasta ja kokemusasiantuntijuudesta
• Oppimispäiväkirja
• Pienryhmäkeskustelu/Mentorointi
*Palautteet joka koulutuskerralta
* Ulkopuoliset kouluttajat/asiantuntijat
* Kokemusasiantuntijoiden vierailut
* Kouluttajien yhteinen reflektointi koko koulutuksen ajan

OKA®-koulutuksen oppimismenetelmiin sisältyy vuorovaikutuksellisia luentoja, etätehtäviä, oman tilanteen reflektointia, omien tarinoiden työstämistä, pari- ja pienryhmätyöskentelyä sekä käytännön harjoittelua erilaisissa tilaisuuksissa, kuten seminaareissa, luennoilla, ryhmissä ja eri oppilaitoksissa eri ammattiryhmien opetuksessa omaishoidon asiantuntijoina.

Koulutuksessa tärkeää on sen prosessimaisuus, oma henkilökohtainen ja ryhmän sisäinen työstö ja kasvu kokemusasiantuntijuuteen. Koulutuksen jakautuessa riittävän pitkälle ajanjaksolle, se tukee kokemusasiantuntijan oman kokemuksen jäsentymistä ja prosessointia. Koulutukseen osallistuvat toimivat omista lähtökohdistaan tarkastelemaan omia asenteitaan, arvojaan, käsityksiään ja tunteitaan.

OKA®-koulutus antaa valmiuksia toimia erilaisissa kokemusasiantuntijan tehtävissä, yhteistyötä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja päättäjien kanssa, tukea ja vahvistusta omaan tilanteeseen, asenteisiin vaikuttamalla sekä oman kokemusasiantuntijuuden rakentumisella.

Omaishoidon kokemusasiantuntijan tehtäviä voivat olla esimerkiksi,
• palveluiden kehittäminen yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten ja päättäjien kanssa
• luennointi omaishoidosta sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille ja ammattilaisille
• ryhmäohjaajana tai vertaisohjaajana toimiminen
• tukihenkilönä oleminen toiselle omaishoitajalle
• ohjausryhmien, työryhmien ja kehittämisryhmien jäsenyys
• tutkimushankkeisiin osallistuminen
• haastatteluiden antaminen mediassa jne.

Kokemusperäistä tietoa tarvitaan ammatillisen ja tutkimuksellisen tiedon rinnalla, esimerkiksi sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten osaamisen vahvistamiseksi asiakastyössä tai palvelujärjestelmän kehittämiseksi. OKA®-koulutuksen aikana tehdään yhteistyötä eri tahojen, kuten oppilaitosten, kuntasektorin ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Tutustumiskäynnit tarjoavat mahdollisuuden verkostoitua ja edistävät uusia yhteistyömahdollisuuksia.

OKA®-koulutusmallin arvoja ovat dialogisuus, molemmin puoleinen kunnioitus, luottamuksellisuus, tasavertaisuus, sitoutuminen, rohkeus, positiivisuus, yhteistyö, eettisyys, osallisuus, avoimuus ja pyrkimys sekä ymmärryksen että tiedon lisäämiseen.

Omakohtainen kokemus on koulutetun kokemusasiantuntijan tärkein työkalu. Kokemusasiantuntijan vahvuutta on se, että hän on käsitellyt asiansa ja katsonut sitä uusista näkökulmista. Oman elämän ja sen tapahtumien käsittely on monelle merkityksellistä, jotta he voivat jäsentää ja selkeyttää tarinan kautta elämäänsä. Vaikka tarinoissa voi tuoda esille sekä hyviä että huonoja asioita, olisi oman voimaantumisen kannalta tärkeää, että tarinan tyyli pysyisi rakentavana ja positiivisena, jotta siitä erottusi myös toivo. Omassa tarinassa merkityksellistä on se, että kokemusasiantuntija tietää mitkä tekijät ovat vaikuttaneet hänen selviytymisessään ja millä siihen vaikuttaneilla asioilla on ollut tärkeä merkitys.

Valmistuneet kokemusasiantuntijat ovat osallisena vaikuttamassa omaishoitoa koskeviin asioihin. Lisäksi he ovat mukana sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä ja omaishoivan tunnettavuuden lisäämisessä. Omaishoidon kokemusasiantuntijatoiminnan kautta on merkittävästi lisätty omaishoitajien osallisuutta ja osallistamista sekä mahdollisuuksia vaikuttaa omaishoitotyön kehittämiseen.

Yhdistyksen koulutetut omaishoidon kokemusasiantuntijat ovat olleet mukana konkreettisesti palvelujen kehittämisessä ja ammattilaisten tiedon lisäämisessä. Kokemusasiantuntijat ovat toimineet kehittämistyöryhmien tai ohjausryhmien jäseninä, projekteissa ja hankkeissa; palvelujen arvioineissa; palvelujen ja työn suunnittelussa ja kehittämisessä; hoito- ja palveluketjujen kehittämistyössä; ryhmänohjauksessa; koulutus- ja luennointitehtävissä; oman tarinan esityksissä ja luennoimalla oppilaitoksissa, seminaareissa, ja koulutustilaisuuksissa. He ovat osallistuneet myös erilaisiin sote-tilaisuuksiin ja omaishoidon maakuntapäiviin – pitäneet puheenvuoroja, työpajoja ja kehittäneet palveluja. Lisäksi heiltä on pyydetty runsaasti haastatteluja lehtiartikkeleihin, televisioon ja sosiaaliseen mediaan.

Omaishoidon aiheen kohdalla on opiskelijan tärkeää muodostaa kokonaiskuva koko omaishoidon kentästä ja siitä, miten itse kokemuksensa kanssa siihen sijoittuu. Pohtia siis olemassa olevia tietojaan, peilaten koulutuksen ja ryhmän mukanaan tuomiin näkökulmiin ja muodostaa näkemys siitä, millaisena itse näkee omaishoidon kentän ja sen eri osapuolet.

Omaishoidon kokemusasiantuntija edustaa osaltaan omalla asenteellaan ja näkemyksellään koko omaishoidon kenttää ja kouluttavaa tahoa. Koulutuksessa rohkaistaan opiskelijoita hyödyntämään monipuolisesti omaa taustaansa, kokemuksiaan ja tietojaan. Toiminta tuo mielekkyyttä ja merkitystä elämään ja tiedon siitä, että on tarpeellinen ja hyödyllinen myös yhteiskunnalle.

Toiminnan erityispiirteitä

OKA®-koulutukseen opiskelijat valitaan erilaisista omaishoitotilanteista, jotta koulutusryhmästä muodostui mahdollisimman heterogeeninen ryhmä niin, että se koostuu eri-ikäisistä ja erilaisista omaishoidon kokemustaustoista tulevista opiskelijoista. Opiskelijoiden taustojen erilaisuus lisää ryhmän kokemustietoa. Opiskelijaryhmän taustojen moninaisuus lisää ryhmän kokemustietoa, mahdollistaa näkökulmien laajentamisen, laajentaa ymmärrystä ja mahdollistaa syvemmän oppimisen, koska ryhmä itsessään luo ja jakaa tietoa. Opiskelijoilla on omakohtaisia kokemuksia, liittyen omaishoitajan arjessa jaksamiseen, hoivaan, palveluihin ja läheisestä luopumiseen saattohoidon kautta.

Koulutukseen voivat hakea niin sopimuksen tehneet kuin sopimuksettomat omaistaan hoitavat henkilöt. Hakea voivat myös henkilöt, joiden omaishoitotilanne on jo ohi tai jotka perheenjäseninä ovat osallistuneet hoidettavan hoitoon.
Kokemusasiantuntijoiksi toivotaan myös omaishoitajia eri kieli- ja kulttuuritaustoista. Osallistujien tulee pärjätä suullisesti suomenkielisessä koulutuksessa. Suomen kielen hyvää kirjoittamistaitoa ei tarvitse olla.

Hakuprosessi oli kaksivaiheinen. Ensimmäinen vaihe toteutetaan hakulomakkeiden avulla. Toinen vaihe toteutetaan ryhmähaastatteluna. Osallistujavalinnoissa valintakriteerinä on motivaatio osallistua ja sitoutua koulutukseen, halu työstää ja jakaa kokemuksia sekä toimia yhteistyössä ammattilaisten kanssa.

Koulutetut kokemusasiantuntijat ovat koko yhdistyksen toiminnassa tärkeä voimavara ja he tuovat toiminnassa merkittävän kokemuksen äänen yhteistyöhön eri verkostoissa. Yhdistyksen toiminnassa esimerkiksi ryhmänohjaajan/vertaisohjaajan roolissa - ero ammattilaisen ja koulutetun kokemusasiantuntijan välillä on, että kokemusasiantuntija tuo asiantuntijuudellaan ja kokemuksellaan lisäarvoa OKA®-koulutuksessa työstetyn tietotaidon avulla. Hän ei siis ole pelkästään vertaisohjaajan roolissa, vaan ottaa eri tavalla kantaa asioihin, tuo jotakin lisätietoa ja välittää sitä myös yhdistykselle. Kokemusasiantuntijalla on tietotaitoa, jota halutaan hyödyntää juuri tietylle kohderyhmälle ryhmälle, esimerkiksi erityistä tukea tarvitsevien lasten vanhempien ryhmissä.

Yhdistyksemme omaishoidon kokemusasiantuntijatoiminnan tavoitteena on osallisuuden ja palvelujen kehittäminen sekä tietoisuuden lisääminen omaishoitajuudesta. Tavoitteena on myös kokemusasiantuntijakoulutustoiminnan juurruttaminen sekä näkyväksi ja tunnetuksi tekeminen.

Omaishoidon kokemusasiantuntijatoiminnasta kerätään palautteet sekä tilaajilta että osallistujilta. Kokemusasiantuntijat pitävät kirjaa tehtävistään vuosittain ja arvioivat toimintaansa. Omaishoidon kokemusasiantuntijatoiminnan vaikutukset näkyvät palautteissa, joissa kuvataan poikkeuksetta toiminnan olleet merkittävää, vaikuttavaa ja koskettavaa. Järjestämme omaishoidon kokemusasiantuntijoille säännöllisesti täydennyskoulutusta, virkistystapahtumia ja työnohjausta.

OKA®-koulutuksen hyödyt omaishoitajalle
• Osallisuuden kokemus
• Toimintaan osallistuminen voimauttavaa
• Omaishoitajana toimiminen saa uuden merkityksen
• Syntyy uusi oman tilanteen arviointi, kun kuulee muiden kertomuksia
• Lisää kykyä nähdä vaikeissakin asioissa myönteistä
• Näkee omat vaikutusmahdollisuutensa hankaluuksien keskelläkin
• Lisää selviytymiskykyä ja omien voimavarojen tunnistamista

Koulutetuille kokemusasiantuntijoille järjestetään 2-4 kertaa vuodessa työnohjauksellisia tapaamisia. Lisäksi aikaisemmin koulutetuille kokemusasiantuntijoille järjestetään kerran vuodessa täydennyskoulutusta, jossa päivitetään mahdolliset toimintaympäristön muutokset.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Erityisesti mainittakoon verkkokoulutustaitojen merkitys ja hallitseminen koronavuosien jälkiseurauksena.
OKA®-koulutuksessa käydään etäkokoustekniikkaa läpi, jotta on helpompi osallistua erilaisiin tilaisuuksiin etänäkin. Lisäksi ei koskaan ole haitaksi pieni kertaus esitystekniikoista ja -ohjelmista, jotta voi valmistella materiaaleja tuleviin tilaisuuksiin. Samalla oppii valmistautumaan tilaisuuksiin ja ennakoimaan tarvittavia esitysvälineitä. Kaikki eivät ole mukana tämän päivän työelämässä ja sinut teknologian kanssa.

OKA®-koulutuksen toteuttaminen vaatii erilaisia verkostoitumisen mahdollistavia sosiaali- ja terveydenhuollon, oppilaitosten sekä kolmannen sektorin yhteistyökumppaneita, jotka sitoutuvat esimerkiksi harjoittelupaikkojen tarjoamiseen ja erilaisten kokemusasiantuntijatehtävien tarjoamiseen. Koulutuksen toteuttajan tulee tehdä realistinen budjetti koulutuksesta.

Koulutus vaatii seuraavia resursseja, jotka on huomioitava budjetoinnissa:
• Asianmukaiset tilat haastatteluihin ja koulutukseen
• Hakuprosessin henkilöstö- ja kuluresurssit mm. tiedottamiseen, hakemuslomakkeiden läpikäymiseen, haastatteluihin ja
valintojen ilmoittamiseen
• 2–3 kouluttajaa sekä heille varattu palkkio suunnitteluun ja kouluttamiseen
• Ulkopuolisten kouluttajien ja harjoittelupaikkojen sopimiseen riittävät aika- ja kuluresurssi

Fyysisen tilan merkitys koulutukseen osallistuville on myös hyvä huomioida. Opiskelu toteutetaan iltaisin, jolloin työssäkäyvien omaishoitajien on mahdollisuus osallistua koulutukseen. Koulutustilan kannattaa sijaita hyvien julkisten liikenneyhteyksien päässä.

Koulutuksen järjestävä taho sopii vastuutehtävistä ennen koulutusprosessin alkua. Lisäksi koulutuksen järjestäjät sopivat vastuuhenkilöistä, jotka tiedottavat kokemusasiantuntijatoiminnasta sekä juurruttavat käytännössä toimintaa eri yksiköihin ja tahoihin.

Koronavuosi asetti koko OKA®-koulutuksen uusien haasteiden eteen. Koulutus jouduttiin muuttamaan osittain verkkovälitteiseksi. Etäopiskelu eristi opiskelijat erilleen aikaisemmista, normaaleista samassa opiskelutilassa tapahtuvista sosiaalisista kontakteista. Yksinkertaisiin kuulumisten vaihtamiseen, voinnin kysymiseen ja yhteisten suunnitelmien tekemiseen pitää nähdä enemmän vaivaa. Kokemus osoitti sen, että jatkossa OKA®-koulutus ei ole muunneltavissa täysin verkkokoulutukseksi. Aito läsnäolo, sosiaalinen vuorovaikutus sekä mahdollisuus vaihtaa ajatuksia, kokemuksia, mielipiteitä tai tekoja toisten kanssa ja toimia yhdessä ei toteudu siinä määrin kuin ollaan läsnä fyysisesti.

Henkilöstöresurssit

OKA®-koulutusta voidaan järjestää yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa tai itsenäisesti. Mikäli OKA®-koulutus toteutetaan yhteistyössä toisen järjestön kanssa, OKA®-koulutusmalli saadaan juurrutettua kunkin järjestön tai yhteistyötahon rakenteisiin.

OKA®-koulutusmallin käyttö edellyttää vähintään kahden kouluttajan sekä opiskelijoiden sitoutumisen noin kahdeksaksi kuukaudeksi/koulutus. Suosittelemme, että kouluttajan työparina toimisi myös koulutettu omaishoidon kokemusasiantuntija. Kumpikin osapuoli tuo työskentelyyn oman asiantuntemuksensa. Samalla mallinnetaan osallistujille uudenlaista työtapaa käytännössä. Kokemusasiantuntija antaa osallistujille esimerkin kokemusasiantuntijana toimimisesta.

Kouluttajina toimivat sosiaali-ja terveysalan ammattilaiset ja mainittakoon, että useimmilla koulutetuilla omaishoidon kokemusasiantuntijoillamme on työn kautta osaamista myös sosiaali-ja terveysalalta.

Koska Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry:n OKA®-koulutus on patentti- ja rekisterihallituksen rekisteröimä tavaramerkki, koulutusta voi järjestää vain OKA®-koulutuksen kouluttajakoulutuksen käynyt henkilö. Kouluttajakoulutuksia järjestetään tarvittaessa. OKA®-koulutusta voi järjestää vain OKA®-koulutuksen kouluttajakoulutuksen käynyt henkilö tai henkilö, joka on osallistunut OKA®-koulutuksen toteuttamiseen yhteistyössä Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry:n kanssa.

OKA®-koulutuksen kouluttajakoulutusta järjestetään pääasiassa paikallisyhdistyksen työntekijöille ja alan ammattilaisille, joilla on vahva tuntemus omaishoidon kentästä ja valmiudet ottaa vastaan kouluttajan rooli. Lisäksi on hyväksi, että henkilöllä on kokemusta ryhmänohjauksesta, ryhmädynamiikasta yleensä. Lisäksi kouluttajalta vaaditaan sitoutumista kouluttamiseen ja koulutuksen jälkeen huolehtimaan säännöllisistä, työnohjauksellisista tapaamisista. Merkittävää on myös pohtia, miten valmistuneiden kokemusasiantuntijoiden välitystoiminta hoidetaan omalla alueella.

OKA®-koulutuksessa kokemusasiantuntija ja koulutuksen järjestäjät vastaavat yhdessä osallistujavalinnoista ja ryhmän ohjaamisesta. Koulutusten ohjaajille järjestetään yhteisiä tapaamisia, joiden tavoitteena on tukea ohjaus- ja koulutustehtävissä sekä kehittämistyötä.

Vastaavan kouluttajan rooli oli koulutuksen koordinointi, kouluttaminen, aikatauluista huolehtiminen sekä yhteydenpito osallistujiin ja ulkopuolisiin kouluttajiin.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

10 - 16

Referenssit

Jokainen on oman elämänsä asiantuntija — OKA®-koulutuksen merkitys omaishoitajien elämässä , file:///C:/Users/LeaLindqvist/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/U2ZJDA0A/OKA-koulutuksen%20merkitys%20omaishoitajan%20el%C3%A4m%C3%A4ss%C3%A4.pdf

Metropolia Ammattikorkeakoulu Sairaanhoitaja YAMK Terveyden edistämisen tutkinto-ohjelma Opinnäytetyö 22.3.2022Tässä opinnäytetyössä selvitettiin omaishoitajien kokemusasiantuntijakoulutuksen eli OKA® - koulutuksen merkitystä omaishoitajien elämään. Opinnäytetyöllä haluttiin saada vastauksia kysymykseen, mitä koulutus omaishoitajille merkitsee sekä saada kehittämisideoita OKA®- koulutuksen kehittämiseen myös tulevaisuudessa.

Hiiden omaishoitajat ry, https://hiidenomaishoitajat.fi/omaishoidon-kokemusasiantuntijat/

Hiiden omaishoitajat ry on yhteistyökumppaneistamme, joka on toteuttanut alueellaan kaksi OKA® - koulutusta.

Mikkelin ja Pieksämäen seudun omaishoitajat ry, https://www.mikkelinseudunomaishoitajat.fi/kokemusasiantuntijat/

Mikkelin ja Pieksämäen seudun omaishoitajat ry ovat yhteistyökumppaneistamme, joka on toteuttanut alueellaan yhden OKA® - koulutuksen ja vuodelle 2024 on tulossa toinen koulutus.

Muuta

Koska Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry:n OKA®-koulutus on patentti- ja rekisterihallituksen rekisteröimä tavaramerkki, koulutusta voi järjestää vain OKA®-koulutuksen kouluttajakoulutuksen käynyt henkilö. Kouluttajakoulutuksia järjestetään tarvittaessa.
OKA®-koulutuksen kouluttajakoulutusta järjestetään pääasiassa paikallisyhdistyksen työntekijöille ja alan ammattilaisille, joilla on vahva tuntemus omaishoidon kentästä ja valmiudet ottaa vastaan kouluttajan rooli. Lisäksi on hyväksi, että henkilöllä on kokemusta ryhmänohjauksesta, ryhmädynamiikasta yleensä. Lisäksi kouluttajalta vaaditaan sitoutumista kouluttamiseen ja koulutuksen jälkeen huolehtimaan säännöllisistä, työnohjauksellisista tapaamisista. Merkittävää on myös pohtia, miten valmistuneiden kokemusasiantuntijoiden välitystoiminta hoidetaan omalla alueella.
OKA®-koulutuksen kouluttajakoulutuksia on järjestetty kolme. Koulutuksiin ovat osallistuneet Mikkelin omaishoitajat ry:n, Joensuun, Pieksämäen, Savonlinnan seudun, Turun seudun, Hiiden seudun, Loimaan, Tampereen, Itä-Uudenmaan ja Espoon ja Kauniaisten omaishoitajat ry:n yhdistykset sekä Lasten omaishoitajat ry:n edustajat, Pääkaupunkiseudun omaishoitajat ry:n Omaisneuvon työntekijät ja kaksi kouluttamaamme omaishoidon kokemusasiantuntijaa. OKA®-koulutusmallin pohjalta Hiiden omaishoitajat on järjestänyt kaksi koulutusta. Mikkelin ja Pieksämäen seudun omaishoitajat ovat järjestäneet yhden OKA®-koulutuksen ja vuodelle 2024 on tulossa toinen.
OKA®-koulutuksen kouluttajakoulutus on kestoltaan 4 päivää (2x2) noin 30h + etätehtävä. Koulutukset pyritään järjestämään kasvotusten.

Oppimisympäristö on tunnistettu yhteistyössä Taiteen Sulattamo ry:n Kokemuksesi on arvokas -hankkeen (STEA / 2022–2024) kanssa.
Kokemuksesi on arvokas -hanke yhtenäistää ja kehittää kokemusasiantuntija- ja vertaisohjaajakoulutusten kenttää valtakunnallisesti.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

- Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Oppijan ja oppimisen ohjaus
- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus
- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki

Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Tutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta

Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä
- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö

Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa

Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat

- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä
- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa

Valinnaiset tutkinnon osat

- Etsivässä työssä toimiminen
- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.

Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä
x toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
x toimia palvelujärjestelmässä
x ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.

Henkilö

x erottaa kokemusasiantuntijuuden eri tasot ja tuntee kokemusasiantuntijuuden monimuotoisen toimintakentän
x tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
x erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
x ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
x ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
x tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.

Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.

Henkilö

x toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä ja tuo esiin omia havaintojaan
x toimii ammattilaisen kanssa työparina
x tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
x tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
x hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
x aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
x ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.

Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.

Henkilö

x ymmärtää eri toimijoiden tehtävät palvelujärjestelmässä
x ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
x hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
x toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
x työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
x ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
x ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.

Henkilö ohjaa vertaisryhmää.

Henkilö

x suunnittelee ryhmän toimintaa
x laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
x ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
x tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
x tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
x noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
x arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
x ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.

Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.

Henkilö

x on käsitellyt omat kokemuksensa ja pystyy tarkastelemaan niitä eri näkökulmista neutraalisti
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
x työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
x käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.

Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.

Henkilö

x kertoo omista vahvuuksistaan ja kehittämisen kohteistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.