
PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Yhteiset tutkinnon osat 2022
Perusteen nimi | Yhteiset tutkinnon osat |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | - |
Koulutukset | |
Osaamisalat | |
Tutkintonimikkeet | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/selaus/ammatillinen |
Organisaatio
Paltamon kunta
Toimintayksikkö
Puolangan kierrätysmyymälä, Virastokatu 8, 89200 Puolanka
Yhteyshenkilöt
Tarja Kemppainen, Työpaikkaohjaaja, 040 4820 260, tarja.kemppainen@puolanka.fi
Erja Helttunen, Esimies, 044 7507 159, erja.helttunen@puolanka.fi
Hanna Heikkinen, Työpaikkavalmentaja/OK-hanke, 040 5841 278, hanna.heikkinen@kamk.fi
Virpi Heikkinen, Projektipäällikkö/OK-hanke, 040 3594 709, virpi.heikkinen@kamk.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Facebook: https://www.facebook.com/puolangan.kierratysmyymala
Kotisivut: https://ristijarvi.4h.fi/palvelut/kierratysmyymalat/
Kuvat
Oppimisympäristö tunnistettu
31.08.2022
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Tiina Suoranta, Ammatillinen kouluttaja, Edukai Oy, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti julkaistu
31.08.2022
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Myymälää pitää Ristijärven 4H-yhdistys yhteistyössä Puolangan kunnan kanssa. Kierrätysmyymälä tarjoaa työpaikkoja kuntouttavan työtoiminnan, työkokeilujen, velvoitetyöllistämisen ja palkkatukityön asiakkaille Puolangalla.
Kierrätysmyymälä ottaa vastaan aarteita, kuten tavaraa, vaatteita, kodin tekstiilejä, astioita, huonekaluja ja kirjoja. Lahjoitetun tavaran tulee olla ehyttä, puhdasta ja käyttökelpoista. Toiminnasta saatavat tulot ohjautuvat 4H-yhdistyksen toimintaan.
4H-yhdistys voi työllistää asiakkaita 100 prosenttisella palkkatuella 60 prosenttisella työajalla.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Henkilö pääsee työssään osaksi Puolangan kierrätysmyymälän käytännön työtä. Myymälässä henkilö pääsee työskentelemään kassalla ja myynnissä, jossa tarvitaan matemaattista osaamista. Myymälässä käy etenkin kesäaikaan kansainvälisiä asiakkaita, jolloin henkilön on mahdollista käyttää erityisesti englannin, ruotsin ja saksan kielitaitoaan myymälän vaatimusten mukaisesti. Lisäksi myymälätyöskentelyssä korostuvat työelämätaidot ja työyhteisön sääntöjen osaaminen.
Toiminnan erityispiirteitä
Puolangan kierrätysmyymälä toimii tukityöllistämispaikkana, jolloin 4H-yhdistys voi työllistää asiakkaita sataprosenttisella palkkatuella 60 prosenttisella työajalla. Lisäksi myymälä tarjoaa työpaikkoja kuntouttavan työtoiminnan ja työkokeilujen asiakkaille.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Käytettävissä olevat tilat ovat noin 110 m2. Myymälässä olevia koneita ja laitteita ovat myyntitiski, kassa, maksupääte ja puhelin, jotka ovat nykyajan vaatimusten mukaiset ja ne tarjoavat asiakaspalvelutyötä tekeville henkilöille hyvän oppimismahdollisuuden yrityksiin siirtymistä ajatellen. Muita koneita ovat mikroaaltouuni, liesi, astianpesukone ja ompelukone.
Kierrätysmyymälässä tehtäviä töitä ovat myymälän toimintojen lisäksi käsityöt, hionta ja maalaus ja pienimuotoinen entisöinti.
Henkilöstöresurssit
Puolangan työvoimakoordinaattori vastaa koko kierrätysmyymälän toiminnasta. Lisäksi myymälässä työskentelee yksi ohjaaja ja neljä työntekijää palkkatuella.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 5
Referenssit
Muuta
Tämä oppimisympäristön tunnistamisraportti on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen - OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.8.2023.
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
x Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, saame
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, romani
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, viittomakieli
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi viittomakielisille
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, henkilön oma äidinkieli
x Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä
x Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi
x Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
x Toiminta digitaalisessa ympäristössä
- Taide ja luova ilmaisu
Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
x Matematiikka ja matematiikan soveltaminenx Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen
Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen
x Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminenx Työelämässä toimiminen
x Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet
- Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta
x Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
x Kestävän kehityksen edistäminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi
Pakolliset osaamistavoitteet
Erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimiminen
Henkilö
x viestii tilanteen ja kohderyhmän mukaisestix asettaa viestinnälleen tavoitteita
x perustelee mielipiteensä ja väitteensä
x toimii yhteistyö- ja ryhmätilanteissa
x esittelee alaansa liittyviä ilmiöitä tai asioita alan käsitteistöä käyttäen
x ymmärtää kielen ja vuorovaikutuksen merkityksen työelämässä ja yhteiskunnassa.
Eri lähteistä hankittujen tekstien käyttäminen ja tekstin luotettavuuden arvioiminen
Henkilö
x tuntee omalla alallaan ja työelämässä käytettyjä tekstilajeja ja medioitax tulkitsee erilaisten tekstien tavoitteita ja olennaisia merkityksiä
x hyödyntää tietolähteitä ja arvioi niiden luotettavuutta
x tekee muistiinpanoja ja tiivistää ydinasioita kuullun, luetun ja nähdyn pohjalta
x noudattaa tekijänoikeuksia ja viittaa käyttämiinsä lähteisiin.
Erilaisten tekstien tuottaminen
Henkilö
x viestii tavoitteellisesti ilmaistessaan tunteitaan, ajatuksiaan tai mielipiteitäänx tuottaa oman alansa ja työelämän tekstikäytänteiden mukaisia tekstejä
x hallitsee kirjoitetun kielen käytänteitä
x käyttää viestinnässään tarkoituksenmukaista tieto- ja viestintäteknologiaa sekä monilukutaitoaan.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Kielen ja kirjallisuuden muotojen ja merkitysten tunteminen
Henkilö
x tiedostaa ja huomioi kielellisen, kulttuurisen ja identiteettien moninaisuuden merkityksenx tutustuu kirjallisuuden eri lajeihin
x lukee ja analysoi kaunokirjallisuutta.
Erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen
Henkilö
x tutustuu eri tekstilajeihin ja analysoi niiden ilmaisutapojax tuottaa ja tulkitsee tekstejä yksin ja yhdessä muiden kanssa
x antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta tuotetusta tekstistä
x muokkaa tuottamiaan tekstejä palautteen pohjalta.
Esiintymis- ja ryhmätyötaitojen kehittäminen
Henkilö
x esittää sekä spontaanin että valmistellun esityksen ja havainnollistaa esitystäänx edistää ryhmän työskentelyä ja arvostaa muiden näkökantoja
x noudattaa työelämän kokous- ja neuvottelukäytäntöjä.
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä
Pakolliset osaamistavoitteet
Erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimiminen
Henkilö
x viestii tilanteen ja kohderyhmän mukaisestix asettaa viestinnälleen tavoitteita
x perustelee mielipiteensä ja väitteensä ymmärrettävästi
x toimii yhteistyö- ja ryhmätilanteissa
x esittelee alaansa liittyviä ilmiöitä tai asioita tarkoituksenmukaista alan käsitteistöä käyttäen
x ymmärtää kielen ja vuorovaikutuksen merkityksen työelämässä ja yhteiskunnassa
x kehittää suomen kielen taitoaan tavoitteellisesti.
Eri lähteistä hankittujen tekstien käyttäminen ja tekstin luotettavuuden arvioiminen
Henkilö
x tuntee omalla alallaan ja työelämässä käytettyjä tekstilajeja ja medioitax tulkitsee erilaisten tekstien tavoitteita ja olennaisia merkityksiä
x hyödyntää tietolähteitä ja arvioi niiden luotettavuutta
x tekee muistiinpanoja ja tiivistää ydinasioita kuullun, luetun ja nähdyn pohjalta
x noudattaa tekijänoikeuksia ja viittaa käyttämiinsä lähteisiin.
Erilaisten tekstien tuottaminen
Henkilö
x viestii tavoitteellisesti ilmaistessaan tunteitaan, ajatuksiaan tai mielipiteitäänx tuottaa oman alansa ja työelämän tekstikäytänteiden mukaisia tekstejä
x käyttää pääosin kielen perusrakenteita
x käyttää kirjoitetun kielen käytänteitä tarkoituksenmukaisesti
x käyttää viestinnässään tarkoituksenmukaista tieto- ja viestintäteknologiaa sekä monilukutaitoaan.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Kielen ja kirjallisuuden muotojen ja merkitysten tunteminen
Henkilö
x tiedostaa ja huomioi kielellisen, kulttuurisen ja identiteettien moninaisuuden merkityksenx tutustuu kirjallisuuden eri lajeihin
x lukee ja analysoi kaunokirjallisuutta.
Erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen
Henkilö
x tutustuu eri tekstilajeihin ja analysoi niiden ilmaisutapojax tuottaa ja tulkitsee tekstejä yksin ja yhdessä muiden kanssa
x antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta tuotetusta tekstistä
x muokkaa tuottamiaan tekstejä palautteen pohjalta.
Esiintymis- ja ryhmätyötaitojen kehittäminen
Henkilö
x esittää sekä spontaanin että valmistellun esityksen ja havainnollistaa esitystäänx edistää ryhmän työskentelyä ja arvostaa muiden näkökantoja
x noudattaa työelämän kokous- ja neuvottelukäytäntöjä.
Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi
Pakolliset osaamistavoitteet
Toisen kotimaisen kielen käyttäminen työhön liittyvissä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Henkilö
x selviytyy rutiininomaisista päivittäiseen elämään liittyvistä vuorovaikutustilanteistax tulkitsee alaansa liittyviä suppeita tekstejä
x tuottaa lyhyitä viestejä käyttäen alaan liittyvää sanastoa.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Toisella kotimaisella kielellä viestiminen työelämän vuorovaikutustilanteissa
Henkilö
x selviytyy päivittäisissä työhön liittyvissä vuorovaikutustilanteissax ilmaisee itseään tilanteen mukaan käyttäen ruotsin kielelle ja kulttuurille ominaisia ilmaisuja
x tuottaa alaansa liittyviä tekstejä
x valikoi ja hyödyntää erilaisia tietolähteitä toisella kotimaisella kielellä.
Kansalliskielten ja kulttuurien merkityksen ymmärtäminen kulttuurisesti moninaisessa Suomessa
Henkilö
x ymmärtää ja huomioi ruotsin kielen aseman kansalliskielenä ja sen merkityksen kulttuurisesti moninaisessa Suomessax ymmärtää ruotsin kielen ja kulttuurin merkityksen pohjoismaisessa yhteistyössä.
Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
Pakolliset osaamistavoitteet
Vieraan kielen käyttäminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Henkilö
x selviytyy suullisista vuorovaikutustilanteistax tuottaa vuorovaikutuksessa tarvittavia tekstejä
x keskustelee työtehtävistään
x tuottaa alaansa liittyviä tekstejä
x tulkitsee alaansa liittyviä tekstejä
x arvioi ja kehittää kielitaitoaan.
Tiedon hakeminen erilaisista vieraskielisistä lähteistä
Henkilö
x hakee toiminnassaan tarpeellista vieraskielistä tietoa eri lähteistäx arvioi ja valikoi tietoa tarkoituksenmukaisuuden, luotettavuuden ja ajantasaisuuden kannalta.
Kielellisesti ja kulttuurisesti monimuotoisessa ympäristössä toimiminen
Henkilö
x tuntee opiskelemansa kielen ja kulttuurin vaikutuksen vuorovaikutustilanteeseenx viestii monikielisessä ja kulttuurisessa ympäristössä
x kohtaa ihmiset yhdenvertaisesti ja arvostaen.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Vieraalla kielellä viestiminen työelämän tilanteissa
Henkilö
x selviytyy monenlaisista työhön liittyvistä vuorovaikutustilanteistax ilmaisee itseään tilanteen edellyttämällä tavalla.
Aktiivisena kansalaisena toimiminen vieraskielisissä yhteyksissä
Henkilö
x toimii aktiivisena kansalaisena vierasta kieltä käyttäenx viestii vieraalla kielellä työssä ja arkielämässä ymmärtäen oikeutensa ja velvollisuutensa
x ottaa toiminnassaan huomioon eri kulttuurien keskeiset piirteet.
Toiminta digitaalisessa ympäristössä
Pakolliset osaamistavoitteet
Tieto- ja viestintäteknisten laitteiden valinta ja käyttö
Henkilö
x valitsee käyttötarkoituksenmukaiset laitteet ja sovelluksetx käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia laitteita
Digitaalisten palveluiden ja sovellusten käyttö
Henkilö
x hakee, käsittelee ja jakaa eri muotoista tietoax arvioi digitaalisen sisällön luotettavuutta
x käyttää yleisimpiä tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysgrafiikkasovelluksia
x käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia palveluita ja sovelluksia työtehtävissään
Vastuullinen ja turvallinen toiminta
Henkilö
x noudattaa tietosuoja- ja tietoturvaohjeistustax suojaa henkilökohtaisia tietojaan ja yksityisyyttään
x tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia
x käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti
x käyttää ja jakaa digitaalisia sisältöjä noudattaen tekijänoikeuksia
x tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin
Valinnaiset osaamistavoitteet
Digitaalisten ympäristöjen ja sovelluksien hyödyntäminen
Henkilö
x tunnistaa työnsä kannalta keskeisiä verkkoyhteisöjäx hyödyntää yhteisöllisen työskentelyn alustoja ja palveluita
x rakentaa ammatillista verkkoidentiteettiään
Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakaminen
Henkilö
x tuottaa ja jakaa vastuullisesti digitaalista aineistoa ammattiinsa liittyvissä verkostoissax käyttää tai muokkaa sisältöjä huomioiden käyttö- ja tekijänoikeudet
Matematiikka ja matematiikan soveltaminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Perusmatematiikan käyttö työ- ja arkielämässä
Henkilö
x laskee peruslaskutoimitukset kokonais-, desimaali- ja murtoluvuillax laskee prosenttilaskut
x tekee talousmatematiikan laskelmia (tulot, menot, korot, lainat ja verot)
x toteuttaa mittayksiköiden muunnoksia
x ratkaisee ensimmäisen asteen yhtälöitä
x laskee tavanomaisimpia pinta-ala- ja tilavuuslaskutoimituksia
x laskee mittakaavaan liittyviä laskutoimituksia
x hyödyntää suorakulmaisen kolmion geometriaa käytännön ongelmien ratkaisemisessa.
Loogisen päättelykyvyn, matemaattisten menetelmien ja apuvälineiden käyttö matemaattisten ongelmien ratkaisemiseen
Henkilö
x mallintaa yksinkertaisia ongelmia ensimmäisen ja vaillinaisen toisen asteen yhtälöillä, ratkaisee ne ja tulkitsee saatuja tuloksiax käyttää laskinta, taulukkolaskentaohjelmaa ja muita apuvälineitä ongelmien ratkaisemiseen
x etsii taulukoista ja kuvaajista ongelmien ratkaisemisessa tarvittavaa tietoa
- käsittelee ja havainnollistaa tilastollisia aineistoja
- määrittää ja tulkitsee tunnuslukuja (keskiarvon, moodin ja mediaanin) tilastollisista aineistoista
x havaitsee suureiden välisiä riippuvuuksia ja verrannollisuuksia.
Tulosten oikeellisuuden, suuruusluokan ja käytetyn ratkaisumenetelmän arviointi
Henkilö
x varmistaa laskelmien oikeellisuudenx varmistaa, että tuloksen yksikkö ja numerotarkkuus on mielekäs
x arvioi käytetyn ratkaisumenetelmän käyttökelpoisuutta.
Matemaattisen osaamisen arviointi ja merkityksen tunnistaminen
Henkilö
x tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa matemaattisessa osaamisessaanx tunnistaa matematiikan merkityksen työvälineenä työ- ja arkielämässä.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Matemaattisten ongelmien ratkaiseminen päättelemällä, yhtälöillä ja kuvaajien avulla
Henkilö
x hyödyntää toisen asteen yhtälöitä, yhtälöpareja, taulukoita ja kuvaajia matemaattisten ongelmien ratkaisemisessax tunnistaa eksponentiaalisen mallin ja ratkaisee yksinkertaisen eksponenttiyhtälön
x hyödyntää suora- ja vinokulmaisen kolmion trigonometriaa matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa.
Matemaattisen tiedon hankinta, ryhmittely ja tulkinta
Henkilö
x käyttää tilastoja, taulukoita ja graafisia esityksiä matemaattisen tiedon tunnistamiseen ja vertailuunx tunnistaa normaalijakauman käsitteen ja graafisen esityksen
x kerää, ryhmittelee ja analysoi taulukoitua ja graafista tietoa eri lähteistä.
Informaation tuottaminen tilastoaineistosta ja todennäköisyyksien laskenta
Henkilö
- tuottaa ja tulkitsee tilastoaineistosta keskiluvut ja keskihajonnan sekä diskreetin jakauman odotusarvon- tunnistaa todennäköisyyslaskennan merkityksen ja laskee todennäköisyyksiä.
Ratkaisujen oikeellisuuden ja tulosten suurusluokan arviointi
Henkilö
x varmistaa matemaattisten ratkaisujen oikeellisuudenx päättelee matemaattisten ratkaisujen tuloksen suuruusluokan.
Talousmatematiikan soveltaminen
Henkilö
x tekee kustannus- ja kannattavuusvertailujax tekee kustannus- ja kannattavuusvertailujen pohjalta johtopäätöksiä.
Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Fysiikan käsitteiden ja suureiden välisten riippuvuuksien tunnistaminen ja laskutoimituksien tekeminen
Henkilö
- kuvaa ja perustelee tavanomaisia fysiikan ilmiöitä (liike, voima, energia, lämpö ja sähkö) keskeisillä käsitteillä- yhdistää tavanomaiset fysiikan ilmiöihin liittyvät ominaisuudet ja suureet toisiinsa
- ratkaisee yksinkertaisia tasaiseen liikkeeseen ja energiaan liittyviä laskutehtäviä.
Kemian käsitteiden ja suureiden välisten riippuvuuksien tunnistaminen ja laskutoimituksien tekeminen
Henkilö
x kuvaa ja perustelee tavanomaisia kemian ilmiöitä (alkuaineet ja yhdisteet, seokset, kemialliset reaktiot ja sidokset, hapettuminen ja pelkistyminen sekä hapot ja emäkset) keskeisillä käsitteilläx yhdistää tavanomaiset kemian ilmiöihin liittyvät ominaisuudet ja suureet toisiinsa
x ratkaisee yksikertaisia ainemäärään ja pitoisuuteen liittyviä laskutehtäviä.
Kemian ja fysiikan taitojen soveltaminen ja osaaminen työ- ja arkielämässä
Henkilö
- tunnistaa, mihin fysiikkaa ja kemiaa tarvitaan työ- ja arkielämässä- tunnistaa, mitä fysiikan lainalaisuuksia ja turvallisuusnäkökohtia tulisi huomioida työ- ja arkielämässä
- ottaa huomioon työ- ja arkielämässä käytettävien kemiallisten aineiden ominaisuudet ja mahdolliset ympäristöriskit
- tunnistaa ilmiöiden ja aineiden ympäristövaikutuksia
- hyödyntää kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteita
- käsittelee kemiallisia aineita vaarantamatta omaa, muiden tai ympäristön turvallisuutta
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa fysiikan ja kemian osaamisessaan
Valinnaiset osaamistavoitteet
Fysikaalisiin ja kemiallisiin ilmiöihin liittyvien kokeellisten mittausten tekeminen ja havainnointi
Henkilö
- tekee kokeellisia mittauksia ja havainnoi mekaniikan ja energian ilmiöitä ja niiden lainalaisuuksia käyttäen soveltuvia menetelmiä ja välineitä- tekee kokeellisia mittauksia ja havainnoi happoihin ja emäksiin, hapettumiseen ja pelkistymiseen sekä orgaaniseen kemiaan liittyviä kemiallisia ilmiöitä ja niiden lainalaisuuksia käyttäen soveltuvia menetelmiä ja välineitä.
Kokeellisten mittaustulosten käsittely ja havaintojen analysointi
Henkilö
- esittää keskeiset mittaustulokset taulukoilla ja graafisilla esityksillä- käsittelee mittaustuloksia matemaattisilla menetelmillä ja mallintaa havaitsemiaan ilmiöitä
- määrittelee mahdollisia mittaustulosten virhetekijöitä ja ilmoittaa tuloksen tarkoituksenmukaisella tarkkuudella
- arvioi mittaustulosten luotettavuutta
- tekee mittaustuloksista johtopäätöksiä.
Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Suomalaisessa yhteiskunnassa toimiminen
Henkilö
x tuntee kansalaisen perusoikeudet ja velvollisuudetx noudattaa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita
x toimii aktiivisena kansalaisena sekä käyttää monipuolisia vaikuttamisen tapoja.
Yhteiskunnan palvelujen käyttö ja kuluttajana toimiminen
Henkilö
x tuntee ja osaa käyttää yhteiskunnan palvelujax tunnistaa oikeutensa ja velvollisuutensa kuluttajana
x toimii vastuullisena kuluttajana
x hankkii tarvitsemaansa tietoa kuluttaja-asioissa.
Oman talouden suunnittelu ja talouteen liittyvien riskien arviointi
Henkilö
x arvioi ja tunnistaa taloudelliseen tilanteeseensa vaikuttavia tekijöitäx seuraa tulojaan ja menojaan
x suunnittelee hankintoja
x vertailee erilaisia rahoitusvaihtoehtoja
x asettaa henkilökohtaisia taloudellisia tavoitteita
x ennakoi talouteensa vaikuttavia riskitekijöitä erilaisissa elämäntilanteissa.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Yhteiskunnallinen osallistuminen ja vaikuttaminen
Henkilö
x hakee tietoa yhteiskunnallisista vaikuttamismahdollisuuksistax seuraa yhteiskunnallista päätöksentekoa
x osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Alan yhteiskunnallisen merkityksen arvioiminen
Henkilö
x seuraa alan yhteiskunnallista keskusteluax arvioi alansa merkitystä yhteiskunnassa ja tulevaisuuden näkymiä.
Kansantalouden perusasiat ja keskeiset toimijat
Henkilö
x seuraa taloutta koskevaa uutisointiax tunnistaa yhteiskunnallisen ja taloudellisen tilanteen kehityksen merkityksen yleisesti ja oman alan työpaikkoihin ja työllistymiseen
x ymmärtää kansantalouden perusasiat, -käsitteet ja keskeiset toimijat.
Työelämässä toimiminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Alan työmarkkinoiden tilanteen ja osaamistarpeiden selvittäminen
Henkilö
x selvittää alan työmarkkinoiden tilannettax tuntee työmarkkinajärjestelmän keskeiset periaatteet
x tietää alansa keskeiset ammatilliset verkostot
x tunnistaa alansa eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista.
Työsopimuksen solmiminen työnantajan kanssa
Henkilö
x perehtyy oman alansa työehtoihin ja keskeiseen työlainsäädäntöönx tarkistaa työsopimuksen sisällön käyttäen tarvittaessa asiantuntija-apua.
Työyhteisön osana toimiminen
Henkilö
x noudattaa annettuja työaikoja ja sovittuja toimintatapoja sekä toimii joustavasti erilaisissa tilanteissax noudattaa työssään ulkoasuun ja pukeutumiseen liittyviä ohjeita
x käyttää työssään tarkoituksenmukaista suojavaatetusta ja noudattaa työturvallisuusohjeita
x työskentelee luontevasti osana monimuotoista ja kulttuurisesti moninaista työyhteisöä.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x tunnistaa oman roolinsa työyhteisön jäsenenäx työskentelee työpaikan toimintakulttuurin mukaisesti
x noudattaa sovittuja toimintatapoja ja kehittää omia toimintatapojaan.
Työelämän erilaisissa vuorovaikutus- ja ryhmätilanteissa toimiminen
Henkilö
x toimii rakentavasti erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissax kehittää vuorovaikutustaitojaan saamansa palautteen mukaisesti
x toimii erilaisissa ryhmätilanteissa oman työtehtävänsä ja työpaikan toimintakulttuurin mukaisesti
x käyttää tarkoituksenmukaista psykologista tietoa oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi.
Alan työtehtävien selvittäminen kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoilla
Henkilö
x etsii itsenäisesti tietoa oman alansa työpaikoista kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoillax löytää itselleen soveltuvia työpaikkoja kansallisilta ja kansainvälisiltä työmarkkinoilta.
Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet
Pakolliset osaamistavoitteet
Omien kiinnostuksen kohteiden, mahdollisuuksien ja tuen tarpeiden tunnistaminen
Henkilö
x seuraa oman oppimisensa edistymistä ja osaamisensa hankkimista tunnistaen mahdollisen tuen tarpeenx tunnistaa kiinnostuksensa kohteita ja omia ammatillisia mahdollisuuksiaan
x selvittää ja tunnistaa omia vahvuuksiaan, valmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan
x arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan säännöllisesti.
Tutkintoa ja uraa koskevien valintojen tekeminen
Henkilö
x selvittää itselleen sopivia vaihtoehtoja oman urasuunnitelmansa tueksi käyttäen erilaisia tietolähteitä ja sähköisiä ohjauspalveluja- tietää oman tutkinnon muodostumisen, tutkinnossa vaadittavat suoritukset ja valinnan mahdollisuudet, jotka edistävät työelämään sijoittumista ja omaa urasuunnitelmaa
- seuraa tutkinnon suorittamisen edistymistä
x käyttää tarkoituksen mukaisia oppimisympäristöjä osaamisensa hankkimisessa.
Tiedon hankkiminen erilaisista jatkokoulutusmahdollisuuksista ja koulutustarjonnasta tutkinnon suorittamisen aikana
Henkilö
- käyttää jatkokoulutukseen ja tulevaisuuden suunnitteluun tarvittavia tietolähteitä, ohjauspalveluja ja hakujärjestelmiä- hankkii tietoa itselleen sopivista jatkokoulutuksen vaihtoehdoista ja tekee urasuunnitelman
- perehtyy jatkokoulutuksen pääsyvaatimuksiin, hakumenettelyyn ja valintakriteereihin.
Työllistymiseen ja oman osaamisen esittelyyn valmistautuminen tutkinnon suorittamisen aikana
Henkilö
- perehtyy työelämän tarjoamiin mahdollisuuksiin, työympäristöihin, ja kartoittaa itselleen sopivia uravaihtoehtoja- tekee omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan näkyväksi työnhakua varten ja esittelee osaamistaan kattavasti
- hakee työpaikkoja ja hyödyntää hakujärjestelmiä ja -menetelmiä
- päivittää urasuunnitelmaansa työllistymistä varten.
Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Terveydestä ja toimintakyvystä huolehtiminen
Henkilö
x etsii monipuolista tietoa ikäluokkansa terveyseroista ja mahdollisuuksista oman terveytensä ja toimintakykynsä edistämiseksix laatii itselleen tilannekohtaisesti päivitettävän ja monipuolisen suunnitelman terveytensä ja hyvinvointinsa edistämiseksi ottaen siinä huomioon liikunnan, ravitsemuksen, palautumisen, unen, mielen hyvinvoinnin, nikotiinittomuuden ja päihteettömyyden, seksuaaliterveyden ja ihmissuhteiden merkityksen opiskelu- ja työkyvyn ylläpitämiseksi
x edistää terveyttään ja hyvinvointiaan aktiivisesti ja arvioi realistisesti suunnitelman toteutumista ja tavoitteiden saavuttamista hyödyntäen arvioinnissa myös muilta saamaansa palautetta.
Toimintaympäristön ja toiminnan turvallisuuden ja terveellisyyden arvioiminen
Henkilö
x toimii sovittujen turvallisuutta ja terveyttä edistävien toimintaohjeiden mukaisesti yhteistyössä muiden kanssa ja arvioi toimintatapojensa kehittämistarpeitax ottaa työssään monipuolisesti huomioon oman ammatinsa kuormittavuustekijät ja edistää työkykyään
x selvittää ergonomian vaikutukset työkykyyn erilaisissa työympäristöissä.
Opiskelu- ja työkyvyn sekä hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla
Henkilö
x hakee monipuolisesti tietoa liikkumisen hyödyistä ja vaatimuksista terveydelle sekä opiskelu- ja työkyvylle ja ottaa tiedot huomioon fyysistä toimintakykyä edistävässä suunnitelmassaan huomioiden myös alakohtaiset vaatimukset opiskelu- ja työkyvyn ylläpitoonx kehittää opiskelu- ja työkyvyn vaatimia fyysisiä ominaisuuksiaan ja ergonomiataitojaan
x liikkuu parhaansa yrittäen kaikissa liikuntatilanteissa edistäen opiskelu- ja työkykyään.
Tapaturmien syntymisen ehkäiseminen ja ensiavun antaminen
Henkilö
x toimii huolellisesti ja ehkäisee tapaturmien syntymistäx antaa ensiapua ja hakee oikea-aikaisesti lisäapua
x estää toiminnallaan lisätapaturmien syntymistä.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen liikunnan avulla
Henkilö
x seuraa, arvioi ja pitää yllä fyysistä toimintakykyään sekä osallistuu liikuntatilanteisiin aktiivisesti edistäen reilun pelin periaatteiden toteutumistax soveltaa monipuolisesti liikunnan harrastamiseen tarvittavia motorisia perustaitoja ja liikunnan lajitaitoja
x arvioi perustellusti kuormittumistaan ja työkykyvaatimuksia suhteessa omaan toimintakykyynsä.
Oppilaitosyhteisön ja opiskelijoiden hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen
Henkilö
- toimii aktiivisesti opiskelijaryhmän jäsenenä sekä suunnittelee ja osallistuu opiskelijoiden järjestämiin liikunta- ja muihin tapahtumiin ja tilaisuuksiin hyvinvointia ja osallisuutta edistävästi.Kestävän kehityksen edistäminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Kestävän kehityksen periaatteet
Henkilö
x tietää kestävän kehityksen ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden keskeiset tavoitteet ja näiden kytkeytymisen toisiinsax hahmottaa ihmisen toiminnan merkityksen ilmastonmuutokseen
x ymmärtää luonnon monimuotoisuuden merkityksen ja tunnistaa luonnonvarojen kestävän käytön välttämättömyyden kansallisesti ja globaalisti
x tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja omassa elämässään ja työssään.
Hiilineutraalisuus ja kiertotalous
Henkilö
x ymmärtää hiilineutraalisuuden ja kiertotalouden periaatteetx tunnistaa tuotteen tai palvelun energia- ja materiaalitehokkuuden.
Toiminnan eettiset näkökulmat
Henkilö
x tunnistaa työhön sisältyviä eettisiä valintojax arvioi omia ja muiden ratkaisuja eettisesti.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Kestävän kehityksen arviointi
Henkilö
x perehtyy työpaikan tai alan toimintaan kestävän kehityksen näkökulmistax arvioi työpaikan tai alan kestävään kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
x tekee ehdotuksia kestävän kehityksen kehittämiskohteista.
Kestävän kehityksen toimintatapojen suunnittelu
Henkilö
x määrittelee tavoitteet kestävän kehityksen edistämiseen ja ongelmien ratkaisemiseen työpaikallaan tai alallaanx valitsee kestävää kehitystä edistävät keinot ja toimintatavat
x aikatauluttaa tehtävät ja määrittää resurssit
x suunnittelee tarvittavan yhteistyön.
Kestävän kehityksen aktiivisena toimijana toimiminen
Henkilö
x toteuttaa kestävän kehityksen toimintatapoja työpaikallaan tai alallaanx toimii kestävän kehityksen esimerkkinä ja kannustaa muita kestävän kehityksen toimintaan
x viestii toimintatapojen muutostarpeista.
Kestävän kehityksen toiminnan onnistumisen arvioiminen
Henkilö
x arvioi toimintatapojen tai tuotosten muuttumista työpaikallaan tai alallaanx esittää kehittämistarpeita kestävän kehityksen edistämiseen tulevaisuudessa.