
PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-1825-2021 |
Koulutukset | Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto |
Osaamisalat | Kiinteistönhoidon osaamisala |
Toimitilahuollon osaamisala | |
Kotityöpalvelujen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Kiinteistönhoitaja |
Toimitilahuoltaja | |
Kodinhuoltaja | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7584201/tiedot |
Organisaatio
Paltamon kunta
Toimintayksikkö
Puolangan vanhustenkotiyhdistys ry Mäntykoti, Ouluntie 11, 89200 Puolanka
Yhteyshenkilöt
Riitta Matikka, toiminnanjohtaja, 040 9000 307, riitta.matikka@mantykoti.com
Seija Juntunen, laitossiivooja, 050 4938 552,
Liisa Holappa, työpaikkavalmentaja/OK-hanke, 040 5841 278, liisa.holappa@kamk.fi
Virpi Heikkinen, projektipäälikkö/OK-hanke, 040 3594 709, virpi.heikkinen@kamk.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: http://www.mantykoti.com/
Kuvat
Oppimisympäristö tunnistettu
14.09.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Kaisa Törmälä, ammatillinen kouluttaja, Edukai Oy, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti julkaistu
18.09.2023
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Mäntykoti avattiin elokuussa vuonna 2003. Mäntykoti sijaitsee Puolankajärven rannalla keskellä Puolangan kirkonkylää terveyskeskuksen välittömässä läheisyydessä. Yhdyskäytävä yhdistää Mäntykodin Puolangan terveyskeskukseen, joten lääkäri- ja muut sairaanhoitopalvelut ovat lähellä. Kaupat, pankki, apteekki ja kirkko ovat kaikki kilometrin säteellä. Puolanka sijaitsee Kainuussa, manner-Suomen keskipisteessä eli keskellä Suomea kauniissa vaaramaisemissa.
Mäntykodin tehtävänä on luoda asukkailleen mahdollisuus arvokkaaseen, laadullisesti hyvään elämään, mille asuinympäristö antaa hyvät puitteet.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti Puhtaus- ja kiinteistöalan tutkinnon osien tässä raportissa kuvattuihin Puhtausalan tutkinnon osiin ja sen ammattitaitovaatimuksiin liittyviin työtehtäviin.
Henkilö pääsee työskentelemään Mäntykodilla monipuolisessa siivous- ja puhtaanapitopalvelukentässä. Henkilö toteuttaa päivittäistä ylläpitosiivousta, sekä hänellä on mahdollista toteuttaa myös perussiivouksia. Henkilön on mahdollista tutustua monenlaisten eri pintojen siivoamiseen niille sopivilla aineilla ja laitteilla. Henkilön on mahdollista opetella käyttämään ja huoltamaan työssä tarvittavia koneita. Henkilö oppii suunnittelemaan ja aikatauluttamaan työtään sekä pysymään sovituissa aikatauluissa.
Toiminnan erityispiirteitä
Ammattitaitoinen ja osaava henkilökuntamme sekä toimiva ympäristö mahdollistavat muistisairaille, kehitysvammaisille, liikuntarajoitteisille sekä muille ikäihmisille ympärivuorokautisen hoidon ja hoivan kodinomaisessa asuinympäristössä Pirtissä ja Kamarissa. Vintin asukkaat saavat hoitopalvelut niitä tarvitessaan kunnan kotihoidosta. Mäntykodissa on allasosasto, joka mahdollistaa vesijumpat, uimisen ym.
Mäntykodin tehtävänä on luoda asukkailleen mahdollisuus arvokkaaseen, laadullisesti hyvään elämään, mille asuinympäristö antaa hyvät puitteet.
Toiminnan perustana on voimavaralähtöinen, kuntouttava työote, joka mahdollistaa jokaiselle asiakkaalle yksilöllisen fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin ylläpitämisen ja kehittymisen.
Mäntykoti on Puolangan vanhustenkotiyhdistys ry:n omistama ja Kelan hyväksymä palvelutalo
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Mäntykodissa on tehostetun palveluasumisen yksikkö Pirtti (12 paikkaa), kehitysvammaisten ryhmäkoti Kamari (6 paikkaa) sekä itsenäisesti asuvien ikäihmisten palveluasunto Vintti (15 asuntoa).
Palveluasunnoissa jokaisessa asunnossa on tupakeittiö, makuuhuone, kylpyhuone sekä oma terassi. Pinta-ala on yhteensä n. 40 m².
Siivouksessa käytetään ammattilaisille tarkoitettuja puhdistusaineita ja työvälineitä. Käytettäviä laitteita ovat pölyimuri, moppisetti, pyykinpesukone, rikkasetti, siivousliinoja, silityslauta, silitysrauta, ikkunapesin. Lattianhoitokone allaosastolla ja yhdistelmäkone muihin tiloihin. Siivouksessa käytetään puhdistusaineita ohjeiden mukaan.
- ylläpitosiivoukset
- allasosaston siivous
- ikkunanpesut
- lattioiden peruspesut
- perussiivoukset
Henkilöstöresurssit
Mäntykodin siisteydestä huolehtii laitoshuoltaja siivousalan ammattilainen.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 1
Referenssit
Muuta
Tämä oppimisympäristön tunnistamisraportti on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen - OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisilla työpaikoilla.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Kiinteistönhoidon osaamisala
Kiinteistönhoitaja
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen- Kiinteistön yleishoito ja valvonta
- Kiinteistöteknisten järjestelmien hoitaminen
Kotityöpalvelujen osaamisala
Kodinhuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminenx Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen
- Kotisiivouspalvelujen tuottaminen
Toimitilahuollon osaamisala
Toimitilahuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminenx Ylläpitosiivouspalvelut
x Perussiivouspalvelut
Valinnaiset tutkinnon osat
- Asuinkiinteistöjen puhtauspalvelujen tuottaminen- Hotelli- ja majoitustilojen puhtauspalvelut
- Ilmanvaihtokoneiden toimintakunnon ylläpito
- Kauppakeskusten ja myymälätilojen puhtauspalvelut
- Kiinteistöautomaation käyttäminen
- Kiinteistön toimintakunnon arviointi
- Kodin ruokapalvelujen tuottaminen
x Kodin siivous erityistilanteissa
- Koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla
- Liikennevälineiden puhtauspalvelut
- LVV-järjestelmien toimintakunnon ylläpito
- Oppilaitosten ja päiväkotien puhtauspalvelut
- Piha- ja ulkoalueiden hoitaminen
- Rakennusaikaiset siivouspalvelut
- Rakennustekniset korjaustyöt
- Sosiaalihuoltolaitosten puhtauspalvelut
- Teollisuuslaitosten puhtauspalvelut
- Terveydenhuoltolaitosten puhtauspalvelut
x Uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelut
- Vaatteiden ja tekstiilien huoltaminen
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
Oman työn suunnittelu
Henkilö
x perehtyy yrityksen tai organisaation toiminta-ajatukseen ja yrityskuvaan sekä ymmärtää niiden merkityksen omassa työssäänx perehtyy puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan asiakaskohteen palvelusopimukseen liittyviin palvelu- ja laatukuvauksiin
x perehtyy asiakaskohteen tilanteeseen ja toteuttaa palvelusopimukseen liittyviä ratkaisuja sovitulla tavalla
x suunnittelee asiakastilanteen
x tunnistaa palvelutilanteeseen mahdollisesti liittyvät vaaratilanteet ja varautuu niihin
x käyttää puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan käsitteitä ammattimaisesti
x tutustuu asiakaskohteen teknisten järjestelmien toimintaperiaatteisiin sekä työssä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x perehtyy asiakaskohteen likaantumiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä puhtaanapitotöissä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x tietää toteuttamansa palvelun kustannusrakenteen, arvioi työaikaa ja materiaalimenekkiä sekä toteuttaa työnsä niiden mukaisesti.
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen toteuttaminen asiakaskohteessa
Henkilö
x toimii palvelutilanteessa asiakaskohteen palvelu- ja kiinteistönhoitosopimuksen mukaisestix toimii asiakaskohteen vastuunjakotaulukon mukaisesti
x toimii asiakaskohteen puhtaanapitoa ja kiinteistönhoitoa koskevien yleisten laatuvaatimusten mukaisesti
x tunnistaa tilanteita, joissa tarvitaan palvelusopimuksen ulkopuolisia palveluja
x tiedottaa ulkopuolisten palvelujen tarpeesta esihenkilölle ja tarvittaessa hankkii ulkopuolista apua asiakkaalle
x tunnistaa ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet mahdollisten vaara- ja poikkeustilanteiden ennaltaehkäisemiseksi
x tunnistaa kiinteistön viihtyvyyteen, käyttökuntoon, toimivuuteen ja turvallisuuteen liittyviä seikkoja
x arvioi, onko tuotettujen puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen lopputulos sopimusten mukainen.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisestix noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeitax valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen
Avustamis- ja asiointipalvelujen suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x suunnittelee työnsä palvelusopimuksen, asiakkaan toiveen ja tarpeen mukaisestix neuvottelee asiakkaan kanssa avustamis- ja asiointipalvelutehtävistä
x varmistaa etukäteen asiointitehtävän onnistumisen ja asiointikohteen esteettömän liikkumisen mahdollisuudet
x varaa välineet ja tarvikkeet työtään varten
x ottaa huomioon asiakkaan ikään, toimintakykyyn ja kulttuuritaustaan liittyvät yksilölliset tarpeet toimiessaan avustamis- ja asiointipalvelutehtävissä
x noudattaa työhön liittyviä säädöksiä ja määräyksiä
x toimii oman työtehtävänsä ja toiminta-alueensa ammatillisten vastuiden ja rajojen puitteissa
x tietää uhkaavissa tilanteissa käytettävän toimintamallin ja pyrkii ennakoimaan niitä.
Eri-ikäisten ja toimintakyvyltään erilaisten asiakkaiden avustaminen päivittäisissä toiminnoissa
Henkilö
x avustaa asiakasta päivittäisissä toiminnoissa (henkilökohtaisen hygienian hoitaminen, pukeutuminen ja ruokailu) turvallisilla menetelmilläx hallitsee avustamisessa käytettävien apuvälineiden (esim. suihkutuoli, ruokailuastiat, rollaattori ja pyörätuoli) käytön
x puhdistaa ja huoltaa apuvälineet käytön jälkeen
x ohjaa asiakasta tarvittaessa asiantuntijapalveluihin (mm. sosiaali- ja terveyspalvelut, sosiaaliturva, tulkkauspalvelut ja verotus)
x huolehtii jätehuollosta ohjeiden mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Eri-ikäisten ja toimintakyvyltään erilaisten asiakkaiden asioinnissa avustaminen
Henkilö
x avustaa asiakasta asioinnissa kodin ulkopuolellax huolehtii asiakkaan hyvinvoinnista asioinnin aikana ja sen jälkeen
x käyttää ja huoltaa liikkumisessa ja kommunikoinnissa tarvittavia apuvälineitä
x ohjaa asiakasta tarvittaessa asiantuntijapalveluihin (mm. sosiaali- ja terveyspalvelut, sosiaaliturva, tulkkauspalvelut ja verotus)
x neuvoo asiakasta kuluttajan oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvissä asioissa
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Virikkeellisen toiminnan järjestäminen asiakkaille
Henkilö
x järjestää virikkeellistä toimintaa eri-ikäisille ja toimintakyvyltään erilaisille asiakkaillex käyttää asiakaskohteessa olevia virikkeellisessä toiminnassa käytettäviä laitteita ja välineitä ja tarvittaessa puhdistaa ne
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisestix noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeitax valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää käytössään olevien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Ylläpitosiivouspalvelut
Ylläpitosiivouksen suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x perehtyy asiakaskohteen palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin, työohjeisiin ja asiakaskohteen toimintaanx suunnittelee ja aikatauluttaa asiakaskohteen ylläpitosiivouksen, jaksoittaisen siivouksen ja muut palvelutehtävät palvelusopimuksen mukaisesti
x tunnistaa asiakaskohteen lian laadun
x selvittää asiakaskohteen pintamateriaalit ja likatyypit
x valitsee siivousmenetelmät, -välineet, -aineet ja -koneet työhön.
Ylläpitosiivouksen ja muiden palvelutehtävien tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x varustaa siivousvaunun, -välineet ja -koneet käyttökuntoon sekä annostelee siivousaineet käyttöohjeiden mukaisestix tekee ylläpitosiivouksen, jaksoittaisen siivouksen ja pintamateriaalien hoitotehtävät
x tekee työt palvelukuvauksen, työohjeiden ja asiakkaan tarpeiden mukaisesti
x toimii sovittujen laatutavoitteiden mukaisesti
x tekee kuiva- ja märkätilojen ylläpitosiivousta ja jaksoittaista siivousta
x käyttää ylläpitosiivouksessa ja jaksoittaisessa siivouksessa vettä tarkoituksenmukaisesti
x tekee pintamateriaalien hoitotehtäviä ja tarvittavia muita palvelutehtäviä
x noudattaa työssä tarkoituksenmukaista työjärjestystä
x tarkkailee toimitilojen, laitteiden ja koneiden kuntoa sekä tekee asianmukaiset ilmoitukset mahdollisesta huoltotarpeesta
x huolehtii omalta osaltaan tilojen viihtyisyydestä ja tekee tarvittavia järjestelytehtäviä
x noudattaa työssään hygieniavaatimuksia ja jätehuoltosuunnitelmaa
x puhdistaa, huoltaa ja järjestää paikoilleen käyttämänsä siivousvälineet ja -koneet
x huolehtii huoltotilan siisteydestä ja tarvikkeiden täydennyksestä ja ilmoittaa mahdollisista vioista
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisestix noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeitax valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Perussiivouspalvelut
Perussiivouksen suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x perehtyy asiakaskohteen palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin, työohjeisiin ja kohteen toimintaanx suunnittelee ja aikatauluttaa perussiivouksen yhteistyössä työparin tai työryhmän kanssa asiakkaan tarpeen ja työohjeiden mukaisesti
x selvittää asiakaskohteen pintamateriaalit ja likatyypit
x valitsee tarkoituksenmukaiset siivousmenetelmät, -aineet, -välineet ja -koneet kohteen katto-, kaluste-, pysty-, ikkuna- ja lattiapintojen puhdistukseen ja suojaukseen
x varustaa siivousvaunuun siivousaineet, -välineet ja -koneet työtään varten
x tietää tuotetun palvelun kustannusrakenteen ja arvioi tuotteiden ja palvelujen kustannuksia.
Perussiivouksen tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x tekee kohteen kuiva- ja märkätilojen perussiivouksen palvelusopimuksen, palvelukuvauksen ja työohjeiden mukaisestix tekee kohteen perussiivouksen tarkoituksenmukaisilla siivousmenetelmillä lian laadun, pintamateriaalin ja työn tavoitteiden mukaisesti
x noudattaa tarkoituksenmukaista työjärjestystä asiakkaan toiminnan mukaisesti
x käyttää vettä ja siivousaineita tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
x käyttää siivousvälineitä ja -koneita monipuolisesti ja turvallisesti katto-, kaluste-, pysty-, ikkuna- ja lattiapinnoilla
x suojaa pintoja tarkoituksenmukaisilla suojausmenetelmillä ja -aineilla pintamateriaalin ohjeen ja työn tavoitteiden mukaisesti
x huoltaa käyttämänsä siivoustekstiilit, -välineet ja -koneet sekä ilmoittaa mahdollisista vioista
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisestix noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeitax valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Kodin siivous erityistilanteissa
Kodin siivouksen suunnittelu erityistilanteissa
Henkilö
x perehtyy asiakaskohteen palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin ja asiakastilaukseenx perehtyy kodin erityissiivouksen tavoitteisiin ja asiakkaan tarpeisiin
x suunnittelee kodin erityissiivouksen palvelukuvauksen, työohjeiden ja asiakkaan tarpeen mukaisesti
x selvittää asiakaskohteen pintamateriaalit ja likatyypit
x valitsee erityissiivoukseen tarkoituksenmukaiset siivousmenetelmät, -aineet, -välineet ja -koneet
x suunnittelee työnsä asiakaskohteen erityisvaatimusten mukaisesti.
Kodin siivous erityistilanteessa
Henkilö
x tekee kodin siivouksen erityistilanteessa palvelukuvauksen ja työohjeiden mukaisestix noudattaa tarkoituksenmukaista työjärjestystä huomioiden asiakkaan toiminnan
x käyttää tarkoituksenmukaisia siivousmenetelmiä, -aineita, -välineitä ja -koneita
x tekee kodin erityissiivouksen ottaen huomioon pintamateriaalit ja likatyypit
x puhdistaa, huoltaa ja järjestää paikoilleen käyttämänsä siivousvälineet ja -koneet
x huolehtii tarvikkeiden täydennyksestä
x käsittelee jätteet jätehuolto-ohjeiden mukaan
x tekee työn sovitussa ajassa ja tekee tarvittavat lopputyöt
x noudattaa työssään hygieniavaatimuksia
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisestix noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeitax valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelut
Uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelutehtävien suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x perehtyy palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin, työohjeisiin ja asiakaskohteen toimintaanx suunnittelee uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelutehtäviä
x selvittää asiakaskohteen pintamateriaalit, likatyypit ja asiakkaan toiminnan kannalta kriittiset puhdistettavat kohteet
x huomioi suunnittelussa erilaisten märkätilojen puhtaustasot ja hygieniavaatimukset
x valitsee tarkoituksenmukaiset siivousmenetelmät, -aineet, -välineet ja -koneet sovitun puhtaustason saavuttamiseksi
x aikatauluttaa ja rytmittää työnsä asiakaskohteen toiminnan ja erityispiirteiden mukaisesti yhteistyössä työparin tai työryhmän kanssa.
Uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelutehtävien tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x tekee uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelutehtäviä palvelukuvauksen, työohjeiden ja sovittujen laatutavoitteiden mukaisestix tekee puhtauspalvelutehtäviä tarkoituksenmukaisilla siivousmenetelmillä, -aineilla, -välineillä ja -koneilla
x tekee puhtauspalvelutehtäviä tarkoituksenmukaisessa työjärjestyksessä asiakaskohteen toiminnan ja erityispiirteiden mukaisesti
x noudattaa työssään hygieniavaatimuksia
x toteuttaa kohteen mukaista omavalvontaa
x tarkkailee toimitilojen kuntoa ja tekee asianmukaiset ilmoitukset sovitulla tavalla
x puhdistaa, huoltaa ja järjestää paikoilleen käyttämänsä siivousvälineet ja -koneet
x noudattaa jätehuoltosuunnitelmaa ja käsittelee jätteet jätehuolto-ohjeiden mukaan
x huolehtii huoltotilan siisteydestä ja tarvikkeiden täydennyksestä sekä ilmoittaa mahdollisista vioista
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisestix noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeitax valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeenx tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksiax pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista työyhteisössäänx osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen