PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-1825-2021 |
Koulutukset | Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto |
Osaamisalat | Kiinteistönhoidon osaamisala |
Toimitilahuollon osaamisala | |
Kotityöpalvelujen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Kiinteistönhoitaja |
Toimitilahuoltaja | |
Kodinhuoltaja | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7584201/tiedot |
Organisaatio
Paltamon kunta
Toimintayksikkö
Ristijärven 4H-yhdistys, Koulukatu 7 , 88400 Ristijärvi
Yhteyshenkilöt
Annikki Hyttinen, Toiminnanjohtaja, 044 3527 925, ristijarvi@4h.fi
Hanna Heikkinen, Työpaikkavalmentaja/OK-hanke, 040 5841 278, hanna.heikkinen@kamk.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://ristijarvi.4h.fi/
Facebook: https://www.facebook.com/4HRistijarvi/
Instagram: https://www.instagram.com/ristijarvi4h/
Oppimisympäristö tunnistettu
19.08.2022
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Kaisa Törmälä, Ammatillinen opettaja, Kainuun Ammattioppilaitos, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti julkaistu
22.08.2022
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Ristijärven 4H-yhdistyksen toiminta-alueena ovat Ristijärven ja Hyrynsalmen kunnat. Yhdistys pitää Ristijärvellä kirpputoria, kierrätysmyymälää sekä Matkahuollon asiamiespistettä sekä Schenkerin noutopistettä.
Toiminta koostuu lisäksi kerhoista, kursseista, kilpailuista, retkistä ja leireistä. Kesäisin yhdistys hoitaa taajaman viheralueita ja taloyhtiöiden pihoja. Pihatöitä tehdään myös yksityisillä pihoilla. Yhdistys on myös mukana nuorisotalon toiminnassa. Toimintaan kuuluu lisäksi työpalvelu, jonka puitteissa yhdistys auttaa puutarhatöissä, arjen askareissa ja asioinnissa.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Henkilön on mahdollista oppia kotisiivousta ja tekstiilien huoltoa sekä ylläpitosiivousta niin kodeissa kuin yleisissäkin tiloissa. Henkilö oppii asiakaspalvelutyöskentelyä ja työn organisoimista. Lisäksi hänen on mahdollista osallistua avustamispalveluissa toimimiseen.
Henkilö pääsee työskentelemään monipuolisessa ympäristössä ja hän oppii puhtaanapitoalan ja avustamispalveluiden keskeisimmät työskentelymenetelmät ja -välineet.
Toiminnan erityispiirteitä
Ristijärven kierrätysmyymälän lisäksi yhdistyksellä toimii kierrätysmyymälät Hyrynsalmella, Paltamossa ja Puolangalla. Yhdistys toimii tukityöllistämispaikkana, kuntouttavan työtoiminnan työpisteenä sekä tarjoaa työkokeilu- ja työssäoppimispaikkoja.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Ristijärven 4H-yhdistyksen tilat Ristijärvellä kattavat noin 130-140m2. Tiloissa toimii kirpputori, kierrätysmyymälä, nuorisotila ja pienimuotoiset entisöintitilat.
Ristijärven 4H-yhdistys tarjoaa yksityisille asiakkaille kotisiivous- ja asiointipalvelua, minkä lisäksi toimintaan kuuluu porrassiivousta kunnan kiinteistöissä. Lisäksi puhtaanapidettävänä ovat yhdistyksen omat tilat. Välineitä ovat tavalliset siivousvälineet: mopit, imuri, pesuaineet, pyykinpesukone.
Henkilöstöresurssit
3-7
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 4
Referenssit
Muuta
Tämä oppimisympäristön tunnistamisraportti on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen -
OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa
olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022 – 31.8.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Kiinteistönhoidon osaamisala
Kiinteistönhoitaja
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen- Kiinteistön yleishoito ja valvonta
- Kiinteistöteknisten järjestelmien hoitaminen
Kotityöpalvelujen osaamisala
Kodinhuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminenx Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen
x Kotisiivouspalvelujen tuottaminen
Toimitilahuollon osaamisala
Toimitilahuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminenx Ylläpitosiivouspalvelut
- Perussiivouspalvelut
Valinnaiset tutkinnon osat
- Asuinkiinteistöjen puhtauspalvelujen tuottaminen- Hotelli- ja majoitustilojen puhtauspalvelut
- Ilmanvaihtokoneiden toimintakunnon ylläpito
- Kauppakeskusten ja myymälätilojen puhtauspalvelut
- Kiinteistöautomaation käyttäminen
- Kiinteistön toimintakunnon arviointi
- Kodin ruokapalvelujen tuottaminen
- Kodin siivous erityistilanteissa
- Koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla
- Liikennevälineiden puhtauspalvelut
- LVV-järjestelmien toimintakunnon ylläpito
- Oppilaitosten ja päiväkotien puhtauspalvelut
- Piha- ja ulkoalueiden hoitaminen
- Rakennusaikaiset siivouspalvelut
- Rakennustekniset korjaustyöt
- Sosiaalihuoltolaitosten puhtauspalvelut
- Teollisuuslaitosten puhtauspalvelut
- Terveydenhuoltolaitosten puhtauspalvelut
- Uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelut
x Vaatteiden ja tekstiilien huoltaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
Oman työn suunnittelu
Henkilö
x perehtyy puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan asiakaskohteen palvelusopimukseen liittyviin palvelu- ja laatukuvauksiin
x perehtyy asiakaskohteen tilanteeseen ja toteuttaa palvelusopimukseen liittyviä ratkaisuja sovitulla tavalla
x suunnittelee asiakastilanteen
x tunnistaa palvelutilanteeseen mahdollisesti liittyvät vaaratilanteet ja varautuu niihin
x käyttää puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan käsitteitä ammattimaisesti
x tutustuu asiakaskohteen teknisten järjestelmien toimintaperiaatteisiin sekä työssä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x perehtyy asiakaskohteen likaantumiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä puhtaanapitotöissä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x tietää toteuttamansa palvelun kustannusrakenteen, arvioi työaikaa ja materiaalimenekkiä sekä toteuttaa työnsä niiden mukaisesti.
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen toteuttaminen asiakaskohteessa
Henkilö
x toimii asiakaskohteen vastuunjakotaulukon mukaisesti
x toimii asiakaskohteen puhtaanapitoa ja kiinteistönhoitoa koskevien yleisten laatuvaatimusten mukaisesti
x tunnistaa tilanteita, joissa tarvitaan palvelusopimuksen ulkopuolisia palveluja
x tiedottaa ulkopuolisten palvelujen tarpeesta esihenkilölle ja tarvittaessa hankkii ulkopuolista apua asiakkaalle
x tunnistaa ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet mahdollisten vaara- ja poikkeustilanteiden ennaltaehkäisemiseksi
x tunnistaa kiinteistön viihtyvyyteen, käyttökuntoon, toimivuuteen ja turvallisuuteen liittyviä seikkoja
x arvioi, onko tuotettujen puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen lopputulos sopimusten mukainen.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen
Avustamis- ja asiointipalvelujen suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x neuvottelee asiakkaan kanssa avustamis- ja asiointipalvelutehtävistä
x varmistaa etukäteen asiointitehtävän onnistumisen ja asiointikohteen esteettömän liikkumisen mahdollisuudet
x varaa välineet ja tarvikkeet työtään varten
x ottaa huomioon asiakkaan ikään, toimintakykyyn ja kulttuuritaustaan liittyvät yksilölliset tarpeet toimiessaan avustamis- ja asiointipalvelutehtävissä
x noudattaa työhön liittyviä säädöksiä ja määräyksiä
x toimii oman työtehtävänsä ja toiminta-alueensa ammatillisten vastuiden ja rajojen puitteissa
x tietää uhkaavissa tilanteissa käytettävän toimintamallin ja pyrkii ennakoimaan niitä.
Eri-ikäisten ja toimintakyvyltään erilaisten asiakkaiden avustaminen päivittäisissä toiminnoissa
Henkilö
x hallitsee avustamisessa käytettävien apuvälineiden (esim. suihkutuoli, ruokailuastiat, rollaattori ja pyörätuoli) käytön
x puhdistaa ja huoltaa apuvälineet käytön jälkeen
x ohjaa asiakasta tarvittaessa asiantuntijapalveluihin (mm. sosiaali- ja terveyspalvelut, sosiaaliturva, tulkkauspalvelut ja verotus)
x huolehtii jätehuollosta ohjeiden mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Eri-ikäisten ja toimintakyvyltään erilaisten asiakkaiden asioinnissa avustaminen
Henkilö
x huolehtii asiakkaan hyvinvoinnista asioinnin aikana ja sen jälkeen
x käyttää ja huoltaa liikkumisessa ja kommunikoinnissa tarvittavia apuvälineitä
x ohjaa asiakasta tarvittaessa asiantuntijapalveluihin (mm. sosiaali- ja terveyspalvelut, sosiaaliturva, tulkkauspalvelut ja verotus)
x neuvoo asiakasta kuluttajan oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvissä asioissa
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Virikkeellisen toiminnan järjestäminen asiakkaille
Henkilö
- käyttää asiakaskohteessa olevia virikkeellisessä toiminnassa käytettäviä laitteita ja välineitä ja tarvittaessa puhdistaa ne
- työskentelee sovitussa ajassa
- arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää käytössään olevien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Kotisiivouspalvelujen tuottaminen
Kotisiivouspalvelutehtävien suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x perehtyy kodin puhtaustavoitteeseen ja asiakkaan toiveisiin
x suunnittelee ja aikatauluttaa omaa työtään asiakkaan toiveen ja tarpeen mukaisesti
x varaa siivousaineet, tarvittavat välineet ja koneet työtään varten.
Kodin ylläpitosiivouksen tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x käyttää palvelusopimuksen edellyttämiä siivousaineita, -välineitä ja -koneita tarkoituksenmukaisesti
x puhdistaa ja huoltaa käyttämänsä välineet ja koneet sekä palauttaa ne paikoilleen
x huolehtii omalta osaltaan kodin järjestyksestä
x huolehtii jätehuollosta ohjeiden mukaisesti
x tarkistaa työnsä lopputuloksen
x työskentelee sovitussa työajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Kodin perussiivouksen tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x puhdistaa katto-, pysty-, kaluste-, tekstiili- ja lattiapintoja sekä hoitaa ja suojaa niitä tarvittaessa
x tekee kodin perussiivousta tarkoituksenmukaisilla siivousaineilla, -menetelmillä, -välineillä ja -koneilla
x tekee tarvittaessa pintojen suojausta tarkoituksenmukaisilla suojausmenetelmillä
x tekee vuodehuollon tarpeen mukaan
x puhdistaa ja huoltaa käyttämänsä välineet ja koneet sekä palauttaa ne paikoilleen
x huolehtii omalta osaltaan kodin järjestyksestä
x huolehtii jätehuollosta ohjeiden mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Kodin tekstiili- ja vaatehuoltotehtävien tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x valitsee hoito-ohjemerkintöjen perusteella tekstiileille sopivan huoltotavan
x esikäsittelee, pesee, kuivattaa ja jälkikäsittelee vaatteita ja kodin tekstiilejä hoito-ohjeen mukaan tarkoituksenmukaisesti
x käyttää asiakaskodissa olevia tekstiilihuollon välineitä ja koneita sekä tekstiilihuollossa käytettäviä aineita käyttöohjeiden mukaisesti
x tekee pieniä korjauksia pyydettäessä
x huoltaa käyttämänsä välineet ja koneet ja palauttaa ne paikoilleen
x tarkistaa työnsä lopputuloksen
x huolehtii omalta osaltaan kodin järjestyksestä
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Ylläpitosiivouspalvelut
Ylläpitosiivouksen suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x suunnittelee ja aikatauluttaa asiakaskohteen ylläpitosiivouksen, jaksoittaisen siivouksen ja muut palvelutehtävät palvelusopimuksen mukaisesti
x tunnistaa asiakaskohteen lian laadun
x selvittää asiakaskohteen pintamateriaalit ja likatyypit
x valitsee siivousmenetelmät, -välineet, -aineet ja -koneet työhön.
Ylläpitosiivouksen ja muiden palvelutehtävien tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x tekee ylläpitosiivouksen, jaksoittaisen siivouksen ja pintamateriaalien hoitotehtävät
x tekee työt palvelukuvauksen, työohjeiden ja asiakkaan tarpeiden mukaisesti
x toimii sovittujen laatutavoitteiden mukaisesti
x tekee kuiva- ja märkätilojen ylläpitosiivousta ja jaksoittaista siivousta
x käyttää ylläpitosiivouksessa ja jaksoittaisessa siivouksessa vettä tarkoituksenmukaisesti
x tekee pintamateriaalien hoitotehtäviä ja tarvittavia muita palvelutehtäviä
x noudattaa työssä tarkoituksenmukaista työjärjestystä
x tarkkailee toimitilojen, laitteiden ja koneiden kuntoa sekä tekee asianmukaiset ilmoitukset mahdollisesta huoltotarpeesta
x huolehtii omalta osaltaan tilojen viihtyisyydestä ja tekee tarvittavia järjestelytehtäviä
x noudattaa työssään hygieniavaatimuksia ja jätehuoltosuunnitelmaa
x puhdistaa, huoltaa ja järjestää paikoilleen käyttämänsä siivousvälineet ja -koneet
x huolehtii huoltotilan siisteydestä ja tarvikkeiden täydennyksestä ja ilmoittaa mahdollisista vioista
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Vaatteiden ja tekstiilien huoltaminen
Vaatteiden ja tekstiilien huoltotehtävien suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x suunnittelee asiakaskohteen vaatteiden ja tekstiilien huoltotehtäviä asiakkaan palvelusopimuksen ja -tilauksen mukaisesti
x tunnistaa tavallisimpien tekstiilimateriaalien hoito-ominaisuuksia ja tulkitsee hoito-ohjemerkintöjä
x valitsee hoito-ohjeen perusteella tekstiileille tarkoituksenmukaisen huoltomenetelmän
x tutustuu tekstiilien pesu- ja jälkikäsittelyaineiden käyttötarkoituksiin
x valitsee ohjeen mukaan materiaalille ja likatyypille sopivia, tekstiilien huollossa käytettäviä aineita
x aikatauluttaa vaatteiden ja tekstiilien huoltotehtäviä.
Vaatteiden ja tekstiilien pesu
Henkilö
x käsittelee infektiopyykkiä tarkoituksenmukaisesti
x noudattaa työssään hygieenisestä työjärjestyksestä annettuja ohjeita
x valitsee ja käyttää erilaisia pyykinpesumenetelmiä ja tekstiilien huollossa käytettäviä aineita hoito-ohjeen ja pesutarpeen mukaisesti
x käyttää kohteessa olevia pyykinpesukoneita
x valitsee ohjeiden mukaiset pesuohjelmat
x pesee vaatteet ja tekstiilit hoito-ohjeen mukaisesti
x arvioi pyykin pesutuloksen
x kuivattaa pyykin hoito-ohjeen mukaan
x käyttää erilaisia kuivatusmenetelmiä
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Vaatteiden ja tekstiilien jälkikäsittely ja säilyttäminen
Henkilö
x käyttää kohteessa olevia tekstiilien jälkikäsittelymenetelmiä, -välineitä ja -laitteita
x huolehtii tekstiilien asianmukaisesta säilytyksestä
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Pyykin lähettäminen ja vastaanottaminen pesulasta
Henkilö
- vastaanottaa ja tarkistaa pesulasta tulevan pyykin
- huolehtii pyykin säilytyksestä
- työskentelee sovitussa ajassa
- arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Tekstiilituholaisten torjuminen vaatteista ja tekstiileistä
Henkilö
- torjuu tarvittaessa tekstiilituholaiset ohjeen mukaisesti
- käyttää tekstiilituholaisiin tarkoitettuja torjunta-aineita käyttöohjeiden mukaisesti
- työskentelee sovitussa ajassa
- arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.