Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto 2022

Perusteen nimiPuhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-1825-2021
KoulutuksetPuhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto
OsaamisalatKiinteistönhoidon osaamisala
Toimitilahuollon osaamisala
Kotityöpalvelujen osaamisala
TutkintonimikkeetKiinteistönhoitaja
Toimitilahuoltaja
Kodinhuoltaja
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7584201/tiedot

Organisaatio

Paltamon kunta

Toimintayksikkö

Ristijärven 4H-yhdistys, Koulukatu 7 , 88400 Ristijärvi

Yhteyshenkilöt

Annikki Hyttinen, Toiminnanjohtaja, 044 3527 925, ristijarvi@4h.fi

Hanna Heikkinen, Työpaikkavalmentaja/OK-hanke, 040 5841 278, hanna.heikkinen@kamk.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://ristijarvi.4h.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/4HRistijarvi/

Instagram: https://www.instagram.com/ristijarvi4h/

Oppimisympäristö tunnistettu

19.08.2022

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Kaisa Törmälä, Ammatillinen opettaja, Kainuun Ammattioppilaitos, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti julkaistu

22.08.2022

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Ristijärven 4H-yhdistyksen toiminta-alueena ovat Ristijärven ja Hyrynsalmen kunnat. Yhdistys pitää Ristijärvellä kirpputoria, kierrätysmyymälää sekä Matkahuollon asiamiespistettä sekä Schenkerin noutopistettä.

Toiminta koostuu lisäksi kerhoista, kursseista, kilpailuista, retkistä ja leireistä. Kesäisin yhdistys hoitaa taajaman viheralueita ja taloyhtiöiden pihoja. Pihatöitä tehdään myös yksityisillä pihoilla. Yhdistys on myös mukana nuorisotalon toiminnassa. Toimintaan kuuluu lisäksi työpalvelu, jonka puitteissa yhdistys auttaa puutarhatöissä, arjen askareissa ja asioinnissa.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Henkilön on mahdollista oppia kotisiivousta ja tekstiilien huoltoa sekä ylläpitosiivousta niin kodeissa kuin yleisissäkin tiloissa. Henkilö oppii asiakaspalvelutyöskentelyä ja työn organisoimista. Lisäksi hänen on mahdollista osallistua avustamispalveluissa toimimiseen.
Henkilö pääsee työskentelemään monipuolisessa ympäristössä ja hän oppii puhtaanapitoalan ja avustamispalveluiden keskeisimmät työskentelymenetelmät ja -välineet.

Toiminnan erityispiirteitä

Ristijärven kierrätysmyymälän lisäksi yhdistyksellä toimii kierrätysmyymälät Hyrynsalmella, Paltamossa ja Puolangalla. Yhdistys toimii tukityöllistämispaikkana, kuntouttavan työtoiminnan työpisteenä sekä tarjoaa työkokeilu- ja työssäoppimispaikkoja.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Ristijärven 4H-yhdistyksen tilat Ristijärvellä kattavat noin 130-140m2. Tiloissa toimii kirpputori, kierrätysmyymälä, nuorisotila ja pienimuotoiset entisöintitilat.

Ristijärven 4H-yhdistys tarjoaa yksityisille asiakkaille kotisiivous- ja asiointipalvelua, minkä lisäksi toimintaan kuuluu porrassiivousta kunnan kiinteistöissä. Lisäksi puhtaanapidettävänä ovat yhdistyksen omat tilat. Välineitä ovat tavalliset siivousvälineet: mopit, imuri, pesuaineet, pyykinpesukone.

Henkilöstöresurssit

3-7

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 4

Referenssit

Muuta

Tämä oppimisympäristön tunnistamisraportti on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen -
OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa
olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022 – 31.8.2023.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Kiinteistönhoidon osaamisala
Kiinteistönhoitaja
Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
- Kiinteistön yleishoito ja valvonta
- Kiinteistöteknisten järjestelmien hoitaminen

Kotityöpalvelujen osaamisala
Kodinhuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
x Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen
x Kotisiivouspalvelujen tuottaminen

Toimitilahuollon osaamisala
Toimitilahuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
x Ylläpitosiivouspalvelut
- Perussiivouspalvelut

Valinnaiset tutkinnon osat

- Asuinkiinteistöjen puhtauspalvelujen tuottaminen
- Hotelli- ja majoitustilojen puhtauspalvelut
- Ilmanvaihtokoneiden toimintakunnon ylläpito
- Kauppakeskusten ja myymälätilojen puhtauspalvelut
- Kiinteistöautomaation käyttäminen
- Kiinteistön toimintakunnon arviointi
- Kodin ruokapalvelujen tuottaminen
- Kodin siivous erityistilanteissa
- Koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla
- Liikennevälineiden puhtauspalvelut
- LVV-järjestelmien toimintakunnon ylläpito
- Oppilaitosten ja päiväkotien puhtauspalvelut
- Piha- ja ulkoalueiden hoitaminen
- Rakennusaikaiset siivouspalvelut
- Rakennustekniset korjaustyöt
- Sosiaalihuoltolaitosten puhtauspalvelut
- Teollisuuslaitosten puhtauspalvelut
- Terveydenhuoltolaitosten puhtauspalvelut
- Uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelut
x Vaatteiden ja tekstiilien huoltaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen

Oman työn suunnittelu

Henkilö

x perehtyy yrityksen tai organisaation toiminta-ajatukseen ja yrityskuvaan sekä ymmärtää niiden merkityksen omassa työssään
x perehtyy puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan asiakaskohteen palvelusopimukseen liittyviin palvelu- ja laatukuvauksiin
x perehtyy asiakaskohteen tilanteeseen ja toteuttaa palvelusopimukseen liittyviä ratkaisuja sovitulla tavalla
x suunnittelee asiakastilanteen
x tunnistaa palvelutilanteeseen mahdollisesti liittyvät vaaratilanteet ja varautuu niihin
x käyttää puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan käsitteitä ammattimaisesti
x tutustuu asiakaskohteen teknisten järjestelmien toimintaperiaatteisiin sekä työssä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x perehtyy asiakaskohteen likaantumiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä puhtaanapitotöissä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x tietää toteuttamansa palvelun kustannusrakenteen, arvioi työaikaa ja materiaalimenekkiä sekä toteuttaa työnsä niiden mukaisesti.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen toteuttaminen asiakaskohteessa

Henkilö

x toimii palvelutilanteessa asiakaskohteen palvelu- ja kiinteistönhoitosopimuksen mukaisesti
x toimii asiakaskohteen vastuunjakotaulukon mukaisesti
x toimii asiakaskohteen puhtaanapitoa ja kiinteistönhoitoa koskevien yleisten laatuvaatimusten mukaisesti
x tunnistaa tilanteita, joissa tarvitaan palvelusopimuksen ulkopuolisia palveluja
x tiedottaa ulkopuolisten palvelujen tarpeesta esihenkilölle ja tarvittaessa hankkii ulkopuolista apua asiakkaalle
x tunnistaa ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet mahdollisten vaara- ja poikkeustilanteiden ennaltaehkäisemiseksi
x tunnistaa kiinteistön viihtyvyyteen, käyttökuntoon, toimivuuteen ja turvallisuuteen liittyviä seikkoja
x arvioi, onko tuotettujen puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen lopputulos sopimusten mukainen.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.

Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen

Avustamis- ja asiointipalvelujen suunnittelu asiakaskohteessa

Henkilö

x suunnittelee työnsä palvelusopimuksen, asiakkaan toiveen ja tarpeen mukaisesti
x neuvottelee asiakkaan kanssa avustamis- ja asiointipalvelutehtävistä
x varmistaa etukäteen asiointitehtävän onnistumisen ja asiointikohteen esteettömän liikkumisen mahdollisuudet
x varaa välineet ja tarvikkeet työtään varten
x ottaa huomioon asiakkaan ikään, toimintakykyyn ja kulttuuritaustaan liittyvät yksilölliset tarpeet toimiessaan avustamis- ja asiointipalvelutehtävissä
x noudattaa työhön liittyviä säädöksiä ja määräyksiä
x toimii oman työtehtävänsä ja toiminta-alueensa ammatillisten vastuiden ja rajojen puitteissa
x tietää uhkaavissa tilanteissa käytettävän toimintamallin ja pyrkii ennakoimaan niitä.

Eri-ikäisten ja toimintakyvyltään erilaisten asiakkaiden avustaminen päivittäisissä toiminnoissa

Henkilö

- avustaa asiakasta päivittäisissä toiminnoissa (henkilökohtaisen hygienian hoitaminen, pukeutuminen ja ruokailu) turvallisilla menetelmillä
x hallitsee avustamisessa käytettävien apuvälineiden (esim. suihkutuoli, ruokailuastiat, rollaattori ja pyörätuoli) käytön
x puhdistaa ja huoltaa apuvälineet käytön jälkeen
x ohjaa asiakasta tarvittaessa asiantuntijapalveluihin (mm. sosiaali- ja terveyspalvelut, sosiaaliturva, tulkkauspalvelut ja verotus)
x huolehtii jätehuollosta ohjeiden mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Eri-ikäisten ja toimintakyvyltään erilaisten asiakkaiden asioinnissa avustaminen

Henkilö

x avustaa asiakasta asioinnissa kodin ulkopuolella
x huolehtii asiakkaan hyvinvoinnista asioinnin aikana ja sen jälkeen
x käyttää ja huoltaa liikkumisessa ja kommunikoinnissa tarvittavia apuvälineitä
x ohjaa asiakasta tarvittaessa asiantuntijapalveluihin (mm. sosiaali- ja terveyspalvelut, sosiaaliturva, tulkkauspalvelut ja verotus)
x neuvoo asiakasta kuluttajan oikeuksiin ja velvollisuuksiin liittyvissä asioissa
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Virikkeellisen toiminnan järjestäminen asiakkaille

Henkilö

- järjestää virikkeellistä toimintaa eri-ikäisille ja toimintakyvyltään erilaisille asiakkaille
- käyttää asiakaskohteessa olevia virikkeellisessä toiminnassa käytettäviä laitteita ja välineitä ja tarvittaessa puhdistaa ne
- työskentelee sovitussa ajassa
- arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää käytössään olevien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.

Kotisiivouspalvelujen tuottaminen

Kotisiivouspalvelutehtävien suunnittelu asiakaskohteessa

Henkilö

x perehtyy asiakaskohteen palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin, työohjeisiin ja kohteen toimintaan
x perehtyy kodin puhtaustavoitteeseen ja asiakkaan toiveisiin
x suunnittelee ja aikatauluttaa omaa työtään asiakkaan toiveen ja tarpeen mukaisesti
x varaa siivousaineet, tarvittavat välineet ja koneet työtään varten.

Kodin ylläpitosiivouksen tekeminen asiakaskohteessa

Henkilö

x tekee kodin ylläpitosiivoustehtäviä palvelusopimuksen ja asiakaskohteen mukaisesti tarkoituksenmukaista työjärjestystä noudattaen
x käyttää palvelusopimuksen edellyttämiä siivousaineita, -välineitä ja -koneita tarkoituksenmukaisesti
x puhdistaa ja huoltaa käyttämänsä välineet ja koneet sekä palauttaa ne paikoilleen
x huolehtii omalta osaltaan kodin järjestyksestä
x huolehtii jätehuollosta ohjeiden mukaisesti
x tarkistaa työnsä lopputuloksen
x työskentelee sovitussa työajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Kodin perussiivouksen tekeminen asiakaskohteessa

Henkilö

x tekee kodin kuiva- ja märkätilojen perussiivoustehtäviä palvelusopimuksen ja asiakaskohteen mukaisesti tarkoituksenmukaista työjärjestystä noudattaen
x puhdistaa katto-, pysty-, kaluste-, tekstiili- ja lattiapintoja sekä hoitaa ja suojaa niitä tarvittaessa
x tekee kodin perussiivousta tarkoituksenmukaisilla siivousaineilla, -menetelmillä, -välineillä ja -koneilla
x tekee tarvittaessa pintojen suojausta tarkoituksenmukaisilla suojausmenetelmillä
x tekee vuodehuollon tarpeen mukaan
x puhdistaa ja huoltaa käyttämänsä välineet ja koneet sekä palauttaa ne paikoilleen
x huolehtii omalta osaltaan kodin järjestyksestä
x huolehtii jätehuollosta ohjeiden mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Kodin tekstiili- ja vaatehuoltotehtävien tekeminen asiakaskohteessa

Henkilö

x tulkitsee tekstiilien hoito-ohjemerkintöjä
x valitsee hoito-ohjemerkintöjen perusteella tekstiileille sopivan huoltotavan
x esikäsittelee, pesee, kuivattaa ja jälkikäsittelee vaatteita ja kodin tekstiilejä hoito-ohjeen mukaan tarkoituksenmukaisesti
x käyttää asiakaskodissa olevia tekstiilihuollon välineitä ja koneita sekä tekstiilihuollossa käytettäviä aineita käyttöohjeiden mukaisesti
x tekee pieniä korjauksia pyydettäessä
x huoltaa käyttämänsä välineet ja koneet ja palauttaa ne paikoilleen
x tarkistaa työnsä lopputuloksen
x huolehtii omalta osaltaan kodin järjestyksestä
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.

Ylläpitosiivouspalvelut

Ylläpitosiivouksen suunnittelu asiakaskohteessa

Henkilö

x perehtyy asiakaskohteen palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin, työohjeisiin ja asiakaskohteen toimintaan
x suunnittelee ja aikatauluttaa asiakaskohteen ylläpitosiivouksen, jaksoittaisen siivouksen ja muut palvelutehtävät palvelusopimuksen mukaisesti
x tunnistaa asiakaskohteen lian laadun
x selvittää asiakaskohteen pintamateriaalit ja likatyypit
x valitsee siivousmenetelmät, -välineet, -aineet ja -koneet työhön.

Ylläpitosiivouksen ja muiden palvelutehtävien tekeminen asiakaskohteessa

Henkilö

x varustaa siivousvaunun, -välineet ja -koneet käyttökuntoon sekä annostelee siivousaineet käyttöohjeiden mukaisesti
x tekee ylläpitosiivouksen, jaksoittaisen siivouksen ja pintamateriaalien hoitotehtävät
x tekee työt palvelukuvauksen, työohjeiden ja asiakkaan tarpeiden mukaisesti
x toimii sovittujen laatutavoitteiden mukaisesti
x tekee kuiva- ja märkätilojen ylläpitosiivousta ja jaksoittaista siivousta
x käyttää ylläpitosiivouksessa ja jaksoittaisessa siivouksessa vettä tarkoituksenmukaisesti
x tekee pintamateriaalien hoitotehtäviä ja tarvittavia muita palvelutehtäviä
x noudattaa työssä tarkoituksenmukaista työjärjestystä
x tarkkailee toimitilojen, laitteiden ja koneiden kuntoa sekä tekee asianmukaiset ilmoitukset mahdollisesta huoltotarpeesta
x huolehtii omalta osaltaan tilojen viihtyisyydestä ja tekee tarvittavia järjestelytehtäviä
x noudattaa työssään hygieniavaatimuksia ja jätehuoltosuunnitelmaa
x puhdistaa, huoltaa ja järjestää paikoilleen käyttämänsä siivousvälineet ja -koneet
x huolehtii huoltotilan siisteydestä ja tarvikkeiden täydennyksestä ja ilmoittaa mahdollisista vioista
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.

Vaatteiden ja tekstiilien huoltaminen

Vaatteiden ja tekstiilien huoltotehtävien suunnittelu asiakaskohteessa

Henkilö

x perehtyy asiakaskohteen palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin
x suunnittelee asiakaskohteen vaatteiden ja tekstiilien huoltotehtäviä asiakkaan palvelusopimuksen ja -tilauksen mukaisesti
x tunnistaa tavallisimpien tekstiilimateriaalien hoito-ominaisuuksia ja tulkitsee hoito-ohjemerkintöjä
x valitsee hoito-ohjeen perusteella tekstiileille tarkoituksenmukaisen huoltomenetelmän
x tutustuu tekstiilien pesu- ja jälkikäsittelyaineiden käyttötarkoituksiin
x valitsee ohjeen mukaan materiaalille ja likatyypille sopivia, tekstiilien huollossa käytettäviä aineita
x aikatauluttaa vaatteiden ja tekstiilien huoltotehtäviä.

Vaatteiden ja tekstiilien pesu

Henkilö

x lajittelee ja esikäsittelee pestävät vaatteet ja tekstiilit hoito-ohjeen ja pesutarpeen mukaisesti
x käsittelee infektiopyykkiä tarkoituksenmukaisesti
x noudattaa työssään hygieenisestä työjärjestyksestä annettuja ohjeita
x valitsee ja käyttää erilaisia pyykinpesumenetelmiä ja tekstiilien huollossa käytettäviä aineita hoito-ohjeen ja pesutarpeen mukaisesti
x käyttää kohteessa olevia pyykinpesukoneita
x valitsee ohjeiden mukaiset pesuohjelmat
x pesee vaatteet ja tekstiilit hoito-ohjeen mukaisesti
x arvioi pyykin pesutuloksen
x kuivattaa pyykin hoito-ohjeen mukaan
x käyttää erilaisia kuivatusmenetelmiä
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Vaatteiden ja tekstiilien jälkikäsittely ja säilyttäminen

Henkilö

x jälkikäsittelee vaatteet ja tekstiilit ohjeiden mukaisesti
x käyttää kohteessa olevia tekstiilien jälkikäsittelymenetelmiä, -välineitä ja -laitteita
x huolehtii tekstiilien asianmukaisesta säilytyksestä
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Pyykin lähettäminen ja vastaanottaminen pesulasta

Henkilö

- lähettää pestävän pyykin pesulaan ohjeiden mukaisesti
- vastaanottaa ja tarkistaa pesulasta tulevan pyykin
- huolehtii pyykin säilytyksestä
- työskentelee sovitussa ajassa
- arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Tekstiilituholaisten torjuminen vaatteista ja tekstiileistä

Henkilö

- perehtyy tavallisimpiin tekstiilituholaisiin ja niiden aiheuttamiin haittoihin
- torjuu tarvittaessa tekstiilituholaiset ohjeen mukaisesti
- käyttää tekstiilituholaisiin tarkoitettuja torjunta-aineita käyttöohjeiden mukaisesti
- työskentelee sovitussa ajassa
- arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.