PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 2024
Perusteen nimi | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-4389-2023 |
Koulutukset | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
Osaamisalat | Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala |
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala | |
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Nuoriso- ja yhteisöohjaaja |
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja | |
Lastenohjaaja | |
Voimaantulo | 01.08.2024 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8516660/tiedot |
Organisaatio
Paltamon kunta
Toimintayksikkö
Ristijärven keskuskoulu, Aholantie 28, 88400 Ristijärvi
Yhteyshenkilöt
Tiinaliisa Portano, rehtori/sivistyspäällikkö, 044 7159 334, tiinaliisa.portano@ristijarvi.fi
Juha Salo, vararehtori/luokanopettaja, 044 7159 745, juha.salo@ristijarvi.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://peda.net/ristijarvi
Oppimisympäristö tunnistettu
30.10.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Tiina Suoranta, ammatillinen opettaja, Edukai Oy, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
06.09.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Keskuskoulu on Ristijärven ainoa koulu, ja siinä on sata oppilasta. Ristijärven esi- ja perusopetus järjestetään kunnan yhtenäiskoulussa kunnan keskustaajamassa. Ristijärven keskuskoulun välittömässä läheisyydessä toimivat kunnan kirjasto, liikuntakeskus Virtaala, päiväkoti Saukonsilmu ja ulkoliikuntapaikat. Suurin osa kunnan oppilaista on kuljetusoppilaita.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät tehtävät.
Henkilö pääsee toteuttamaan hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sekä kykyä ottaa huomioon taustaltaan erilaisten ja eri-ikäisten ohjauksen ja tuen tarpeet. Vastuu ohjattavien ja asiakkaiden psyykkisestä ja fyysisestä turvallisuudesta korostuu myös alan osaamisvaatimuksissa. Keskuskoulussa työskennellään osana moniammatillista ryhmää ja/tai verkostoa.
Henkilö työskentelee myös erilaisten perheiden ja kouluikäisten lasten kanssa. Työ on kasvatusta, hoitoa ja huolenpitoa. Henkilö suunnittelee, järjestää ja ohjaa eri-ikäisten ihmisten toimintaa. Työ on eri ikäisten ohjaus-, opastus- ja tukityötä, jonka painopiste on osallisuuden lisääminen, kansalaistoiminta ja monikulttuurinen työ. Alalla painottuvat harrastus- ja toimintamahdollisuuksien ohella nuorten elinolojen kehittäminen sekä yhteiskunnallisten osallistumismahdollisuuksien turvaaminen ja laajentaminen.
Hän osallistuu eri-ikäisten ihmisten kasvatuksen ja toimintakyvyn tukemiseen ja ohjaamiseen. Hän osaa edistää oppimista yhdessä opettajan ja muun opetushenkilöstön kanssa sovitulla tavalla.
Toiminnan erityispiirteitä
Koulu on panostanut liikunnan opetukseen siten, että kaikilla vuosiluokilla on liikuntaa enemmän kuin OPSn vähimmäistuntimäärät.
Kaikkien koulunkäyntiohjaajien sekä aamu-ja iltapäivätoiminnassa toimivien työntekijöiden tulee esittää moitteeton rikostaustaote (Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä 14.6.2002/504).
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Ristijärven esi- ja perusopetus järjestetään kunnan ainoassa yhtenäiskoulussa kunnan keskustaajamassa. Koulu on pieni yhtenäiskoulu, jossa toimivat luokat esiluokasta yhdeksänteen luokkaan. Useat luokat ja oppiaineet opiskellaan yhdysluokissa. Yhdysluokkaopetuksen lisäksi eskari- alkuopetusryhmille on mahdollistettu joillekin tunneille viikossa (lähinnä äidinkieli ja matematiikka) yhteistyön tekeminen ja opetusryhmien jakaminen pienempiin sekaryhmiin.
Pienryhmän oppilaat opiskelevat mahdollisuuksiensa ja henkilökohtaisten oppimisen järjestämissuunnitelmiensa mukaisesti yleisopetuksen tunneilla ja osallistuvat inklusiivisuuden periaatteen mukaisesti kaikkeen muuhun yhteisölliseen toimintaan.
Koulun pienuus mahdollistaa laaja-alaisten oppimiskokonaisuuksien tai pienempien teemojen toteuttamisen kaikilla luokka-asteilla ja kaikissa ryhmissä. Ristijärven keskuskoulu tekee tiivistä yhteistyötä naapurikuntien kanssa.
Henkilöstöresurssit
Henkilökuntaan kuuluvat opettajat, koulunkäynninohjaajat ja toimistosihteeri. Yhteensä 19 henkilöä
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 1
Referenssit
Muuta
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalallax Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
x Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
x Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
- Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla- Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
Valinnaiset tutkinnon osat
x Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien työympäristössä
- Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
- Pakolliset tutkinnon osat
- Suomalaisella viittomakielellä toimiminen
x Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
x Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppijan oppimisen ohjaaminen
- Valinnaiset tutkinnon osat
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
x Ilmaisun ohjaaminen
x Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan aikuisen itsenäisen suoriutumisen ohjaaminen
- Koulunuorisotyössä toimiminen
- Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x tuntee ja osaa toimia sosiaalihuoltolain huoli-ilmoituksen mukaisesti
x noudattaa ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
x noudattaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakia sekä lastenoikeuksien sopimusta
x kohtaa moninaisuutta kunnioittavasti ja luontevasti
x ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden
Ammatillinen vuorovaikutus
Henkilö
x kommunikoi asiallisesti ja selkeästi huomioiden asiakkaan tarpeet
x käyttää dialogisuutta vuorovaikutuksessa
x käyttää ja huomioi sanatonta viestintää tilanteen edellyttämällä tavalla
x ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaan erilaisia tunteita
x hyödyntää tietoa tunteiden merkityksestä vuorovaikutustilanteissa
x luo myönteistä, kannustavaa ja turvallista ilmapiiriä
x kannustaa asiakkaita yhteistyöhön
x antaa ja ottaa vastaan kannustavaa ja kehittävää palautetta
x ottaa vuorovaikutustilanteessa huomioon asiakkaan kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen taustan
x keskustelee työyhteisössä arvojensa ja ennakko-oletustensa vaikutuksista vuorovaikutustilanteissa
Hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen
Henkilö
x toimii ensiaputilanteissa
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
x huomioi asiakkaiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia tarpeita
x ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaiden ruokavaliot
- toteuttaa lääkehoitosuunnitelmaa työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Kasvatus- ja ohjausalan työtehtävissä työskentely
Henkilö
x työskentelee työpaikan arvojen ja tavoitteiden mukaisesti
x käyttää työssään tietoa suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta
x työskentelee työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x huomioi työskentelyssään työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän vastuualueitaan
x työskentelee työpaikan työsuunnitelman ja päiväjärjestyksen mukaisesti
x osallistuu kokoukseen työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x käyttää työssään kasvuun, kehitykseen ja elämäkulkuun liittyvää tietoa
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista päivittäistä toimintaa
x käyttää kasvatus- ja ohjausalan välineitä ja ohjaustapoja
x ottaa työssään huomioon asiakkaan vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita sekä mahdollistaa onnistumisen kokemuksia
x mahdollistaa työssään asiakkaiden osallisuuden
Työelämätaidot
Henkilö
x noudattaa työaikoja
x huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
x pukeutuu työpaikan ohjeiden mukaisesti
x noudattaa työntekijän oikeuksia, velvollisuuksia ja vastuita
x noudattaa työympäristön työsuojelumääräyksiä
x huolehtii työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan
x kertoo ammatillisen kasvun tavoitteistaan
Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
Ohjaajana toimiminen
Henkilö
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x toimii ohjattavien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa ohjattavat yksilöinä ja ryhmän jäseninä kuunnellen ja kunnioittaen
x laatii ohjattavien kanssa toiminnalle periaatteita ja sääntöjä
x työskentelee ohjattavien kanssa osallisuuden periaatteiden mukaisesti
x edistää ohjattaviensa sosiaalisten taitojen kehittymistä
x toimii kestävän kehityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti
x hyödyntää tietoa ohjattavan ryhmän kehitysvaiheesta
x soveltaa ohjaustilanteissa tietoa ryhmädynamiikasta
x käyttää tietoa yhteisöohjaamiseen liittyen
x toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista
Ohjauksen menetelmien käyttäminen
Henkilö
x suunnittelee ja toteuttaa retken työyhteisön käytänteiden mukaan
x suunnittelee ja toteuttaa tapahtuman työyhteisön käytänteiden mukaan
x huomioi esteettömyyden ja saavutettavuuden
x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa huomioiden esteettisyyden ja viihtyvyyden
x osaa valita ohjaustyössään keskeiset välineet ja materiaalit ja laatii ohjaussuunnitelman
x ottaa toiminnassaan huomioon ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja toimijoita
x edistää ohjattavien omaehtoista harrastamista ja innostaa heitä hyvinvointia edistävään vapaa-ajan toimintaan
x hyödyntää tietoa leiri- ja retkitoiminnan keskeisistä periaatteista
x ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin
x käyttää digitaalisia toimintaympäristöjä työyhteisön käytänteiden mukaisesti
Projektityössä toimiminen
Henkilö
x suunnittelee ja toteuttaa projektimaisen työn työpaikan käytänteiden mukaan
x osaa valita tarkoituksenmukaiset ja monipuoliset menetelmät, välineet ja materiaalit projektimaiseen työhön
x hyödyntää tietoa projektityöhön liittyvästä talouden suunnittelusta
x arvioi projektin onnistumista asetettujen tavoitteiden mukaan
Turvallisuus ohjaustyössä
Henkilö
x huomioi toiminnassaan ohjattavien tavallisimmat sairaudet
x huomioi toiminnassaan ohjattavien tuen tarpeet
x osaa toimia ennaltaehkäisevästi liittyen turvallisuuteen
x osaa nimetä työhön liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä riskejä
x hyödyntää tietoa turvallisuusmääräyksistä ja työturvallisuudesta työpaikan säädösten ja määräysten mukaisesti
x hyödyntää tietoa pelastussuunnitelmasta
x laatii suunnittelemaansa ohjauskokonaisuuteen turvallisuussuunnitelman
x hyödyntää tietoa työkyvyn ylläpitämisestä
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
Nuorisotyön tietoperustan hyödyntäminen
Henkilö
x tunnistaa omien arvojen, ennakko-oletusten ja normien vaikutuksen kasvatustyössä
x kohtaa ohjattavat luoden kunnioittavaa ja moninaisuuden hyväksyvää ilmapiiriä
x toimii ottaen huomioon nuorisotyön ammattieettiset perusteet ja toimintatavat
x hyödyntää tietoa lastensuojeluprosessista
x hyödyntää tietoa nuoruuden kehitysvaiheista
x toimii ottaen huomioon nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen ohjaustyössä
Henkilö
x hyödyntää tietoa sukupuolisensitiivisyydestä
x edistää nuoren tietoisuutta seksuaalisuudesta ja sukupuolen moninaisuudesta
x hyödyntää tietoa kulttuurisensitiivisyydestä
x toimii edistäen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta
x ohjaa ohjattaviaan ymmärtämään turvarajat ja koskemattomuuden
x ohjaa nuoria ilmaisemaan ja hyväksymään tunteita erilaisten harjoitteiden avulla
x hyödyntää tietoa mielen hyvinvoinnista
x tukee ohjaustoiminnallaan nuoren hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja
x ohjaa nuoria arjenhallintaan sekä mielekkääseen vapaa-ajan toimintaan
x ohjaa nuorta ymmärtäen lähiverkoston ja kasvuympäristön merkityksen
x toimii yhteistyössä nuoren lähiverkoston kanssa käytänteiden ja ohjeiden mukaisesti
x tiedostaa vertaisryhmän ja vertaistuen merkityksen nuoren hyvinvoinnille
x ohjaa nuoria vaikuttamaan heitä itseään koskeviin asioihin
x antaa palautetta ohjattavilleen ja tukee onnistumisia
Digitaaliset ympäristöt nuorisotyössä
Henkilö
x käyttää tietoa digitaalisen sisällön merkityksestä
x käyttää tietoa digitaalisuudesta nuorten kasvu- ja toimintaympäristönä
x käyttää tietoa mediakasvatuksesta
x pitää ajan tasalla osaamistaan digitaalisista toimintaympäristöistä
Monialainen yhteistyö
Henkilö
x ottaa huomioon toimintaympäristön yhteistyöverkostoja ja yhteistyömuotoja
x hyödyntää tietoa nuorten palveluverkostosta
x hyödyntää tietoa kouluyhteistyöstä
x tukee nuoria kouluun liittyvissä kysymyksissä
x ymmärtää yhteiskunnan eri sektoreiden merkityksen ohjaustyössä
Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Toimintaohjeiden mukaan toimiminen
Henkilö
x kirjaa tarvittavat asiat työympäristön dokumentointijärjestelmään työpaikan käytänteiden mukaan
x hyödyntää tietoa kirjaamisen ja dokumentoinnin merkityksestä työssään
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
Yhteisöllisyyden tukeminen
Henkilö
x hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden merkityksestä
x toimii ohjattavien kanssa tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja moninaisuutta kunnioittaen
x käyttää tietoa ennaltaehkäisyn merkityksestä ohjaustyössä ja työskentelee ennaltaehkäisevällä työotteella
x työskentelee edistäen ohjattavien arjen- ja elämänhallintaa
x ehkäisee ohjauksellisin keinoin yksinäisyyttä
x käyttää tietoa ohjattavan lähiverkoston merkityksestä
x hyödyntää tietoa syrjäytymiskehityksestä ja syrjäytymisestä
x hyödyntää tietoa radikalisoitumisen prosessiin liittyen
Sosiaalinen vahvistaminen ja osallisuus ohjaustyössä
Henkilö
x hyödyntää tietoa erilaisista riippuvuuksista
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden sosiaalisen vahvistamisen sekä osallisuuden näkökulmasta
x työskentelee hyödyntäen tietoa osallisuudesta
x käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja sekä selkokieltä
x hyödyntää vertaistoiminnan mahdollisuuksia
x työskentelee vahvistaen ohjattavien itsetuntemusta ja sosiaalisia taitoja
x antaa kasvatuksellista palautetta ohjattavilleen
x toimii ohjaustyössä tunnistaen epäasiallista käyttäytymistä ja puuttuu siihen toimintaohjeiden mukaisesti
x hyödyntää tietoa kotouttamisen merkityksestä ja maahanmuutosta
Palveluohjaus ja ohjattavien tukeminen vaikeissa elämäntilanteissa
Henkilö
x tuntee oman työympäristön eri ammattiryhmiä ja vastuualueita
x osallistuu työtehtävänsä mukaisesti yhteistyöverkostoon ja tiedostaa moniammatillisen työn merkityksen
x tekee palveluverkostosta kuvauksen ohjattavan näkökulmasta
x hyödyntää tietoa digitaalisista ohjaus- ja neuvontapalveluista
x käyttää tietoa äkillisen kriisin vaiheista
x osaa toimia työympäristön toimintamallien mukaisesti kriisitilanteissa
Turvallisuus ja kehittyminen ohjaustyössä
Henkilö
x osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoista
x keskustelee työtilanteista työyhteisössä
x toimii omien voimavarojensa rajoissa ja huolehtii omasta työssä jaksamisestaan
Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö
Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten, suositusten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x tuntee ja osaa toimia sosiaalihuoltolain huoli-ilmoituksen mukaisesti
x ottaa toiminnassaan huomioon lapsen edun ensisijaisuuden
x työskentelee turvallisuus- ja työturvallisuusohjeiden mukaisesti
x huolehtii työ- ja toimintakyvystään sekä luo osaltaan työhyvinvointia edistävää ilmapiiriä
Perheiden kanssa tehtävä yhteistyö
Henkilö
x kohtaa huoltajat ja lähiverkoston arvostavasti ja yhdenvertaisesti
x toimii aloitteellisesti yhteistyössä huoltajien kanssa
x kannustaa huoltajia kasvatusyhteistyöhön, osallisuuteen ja vaikuttamiseen
x ottaa toiminnassaan huomioon perheiden moninaisuuden
x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa lapsille ja perheille yhdessä työtiimin kanssa
x kannustaa lapsia ja huoltajia yhteisöllisyyteen ja vertaisvuorovaikutukseen
x käyttää perheiden kanssa tehtävässä yhteistyössä työympäristön menetelmiä ja välineitä
x käyttää digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä työympäristön ohjeiden mukaisesti
Perheen hyvinvoinnin ja vanhemmuuden tukeminen
Henkilö
x edistää toiminnallaan perheen voimavaroja
x tukee huoltajia lapsen kasvussa, kehityksessä, oppimisessa ja hyvinvoinnissa
x toimii mallina myönteisestä ja kannustavasta kasvatuksesta
x tukee lapsen ja huoltajan välistä vuorovaikutusta sekä vanhemmuuden iloa
x noudattaa huoltajien kanssa sovittuja käytäntöjä toimiessaan lasten kanssa
x tukee lapsen perheidentiteettiä ja perhesuhdetta
x toimii huolen puheeksi ottamisen ja varhaisen tuen käytäntöjen mukaisesti
x kohtaa ammatillisesti haastavassa elämäntilanteessa olevan lapsen ja perheen
x ehkäisee lapseen tai perheeseen kohdistuvaa kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin työympäristön käytänteiden mukaisesti
Perheen arvojen ja kulttuurisen osaamisen vahvistaminen
Henkilö
x toimii mallina moninaisuuden myönteisessä kohtaamisessa
x edistää lapsen ja perheen kulttuurista ja katsomuksellista osaamista
x tarjoaa ideoita ja virikkeitä lapsen ja perheen arvopohdintaan
Monialaisessa yhteistyössä toimiminen
Henkilö
x hallitsee tiimityötaitoja työympäristön vaatimusten mukaisesti
x toimii työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti monialaisessa verkostossa
x noudattaa verkostoyhteistyön periaatteita
x käyttää työssään tietoa lapsiperhepalveluista
x hyödyntää työssään tietoa lapsen suojeluun liittyvistä käytänteistä
Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
Asiakkaan vuorovaikutuksen tukeminen ja edistäminen esteettömän viestinnän periaatteiden mukaisesti
Henkilö
x ilmaisee itseään ymmärrettävästi ja selkeästi
x edistää asiakkaan yhdenvertaisuutta, itsemääräämisoikeutta ja osallisuutta käyttäen puhetta tukevia, täydentäviä ja korvaavia kommunikointikeinoja
x ottaa huomioon asiakkaan yksilölliset tarpeet ja tilanteen vuorovaikutuksessa
x kommunikoi ja on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa tämän kommunikointikeinolla
x tukee omalla toiminnallaan asiakkaan kieli-, kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja ja niiden kehittymistä
x tukee työyhteisönsä kommunikointitaitoja omalla esimerkillään
x edistää vuorovaikutustilanteiden syntymistä eri ihmisten välillä
Kielen ja puheen kehityksen vaiheiden huomioon ottaminen
Henkilö
x ottaa toiminnassaan huomioon viivästyneen tai poikkeavan kielen ja puheen sekä vuorovaikutuksen kehityksen piirteitä ja niiden vaikutuksia asiakkaan kommunikointiin
x ottaa vuorovaikutustilanteissa ja ohjaamisessa huomioon asiakkaiden erityistarpeita
x tukee ja edistää asiakkaan kielen ja puheen kehitystä
Kommunikointiin vaikuttavien syiden huomioon ottaminen
Henkilö
x ottaa työssään huomioon puheen motoriset häiriöt ja niiden vaikutukset asiakkaan kommunikointiin
x ottaa työssään huomioon kuulovammaisuuden ja sen vaikutukset asiakkaan kommunikointiin
x ottaa työssään huomioon muut kommunikointiin ja kielitaitoon vaikuttavat erityiset syyt ja niiden vaikutukset asiakkaan kommunikointiin ja kielitaitoon
Olemuskielen ja eleilmaisun havainnoiminen ja käyttäminen
Henkilö
x hyödyntää omassa viestinnässään olemuskieltä ja eleilmaisua
Selkokielen käyttö puhutussa ja kirjoitetussa muodossa
Henkilö
x mukauttaa puhutut viestit yksinkertaisiksi huomioiden asiakkaan tarpeet
x kirjoittaa selkokieltä käyttäen selkokielen keinoja
Kuvien, graafisten merkkien ja esineiden käyttäminen kommunikoinnissa ja asiakkaan tukeminen niiden käytössä
Henkilö
x puhuu selkeää kieltä käyttäessään kuvia, graafisia merkkejä ja esineitä kommunikoinnissa
x käyttää kuvia ja graafisia merkkejä kommunikointitilanteissa ja tukee asiakasta niiden käytössä hänen tarpeensa huomioiden
x valitsee asiakkaan kommunikointitaitoihin soveltuvat ja niitä kehittävät kuvat ja graafiset merkit
x valitsee tilanteeseen ja asiayhteyteen soveltuvat kuvat ja graafiset merkit
x käyttää johdonmukaisesti ja säännöllisesti kuvia ja graafisia merkkejä kommunikointitilanteissa
x ottaa huomioon kommunikointikansioiden ja -taulustojen rakenteen
x käyttää esineitä kommunikointitilanteissa ja tukee asiakasta niiden käytössä
x käyttää asiakkaalle ja tilanteeseen soveltuvaa merkin osoittamistapaa
x seuraa asiakkaan kommunikaatiomerkkien osoittamista
x selvittää kuvin, graafisin merkein ja esinein tuotettujen ilmaisujen merkitykset
x suunnittelee ja toteuttaa vuorovaikutustilanteita, joissa kommunikoi asiakkaan kanssa hänen käyttämällään muulla kuin viitotulla puhetta tukevalla ja korvaavalla kommunikointikeinolla
x tukee, kannustaa ja rohkaisee asiakasta hänelle sopivien kommunikointikeinojen käytössä
Kommunikoinnin materiaalien valmistaminen
Henkilö
x tiedottaa työyhteisölle valmistamistaan materiaaleista
Piirtämisen käyttäminen puhutun viestin tukena
Henkilö
x valitsee tilanteeseen ja asiakkaan kommunikointitaitoihin hyvin soveltuvan piirtämismenetelmän ja -välineen
x puhuu selkeästi ja sujuvasti piirtäessään
x rakentaa piirretyn viestin loogisesti
x rytmittää piirtämisen ja puhumisen yhteensopivaksi
x hallitsee piirroskommunikointia niin, että ilmaisu on monipuolista ja rikasta
Kirjoittamisen, sormittamisen ja sormiaakkosviestinnän käyttäminen
Henkilö
- tuottaa selkeän kirjoitetun viestin
- tuottaa viestien keskeiset käsitteet kirjoittamalla
- käyttää sormittamista tukemaan kommunikointia
- tuottaa sormiaakkoset luontevasti ja sujuvasti
- tuottaa sormiaakkosviestintää luontevasti ja sujuvasti käyttäen selkeää huuliota
Tukiviittomien käyttäminen ja asiakkaan tukeminen niiden käytössä
Henkilö
- luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa ja ylläpitää sitä käyttäessään tukiviittomia
- puhuu selkeästi artikuloiden ja käyttää selkeätä huuliota sekä tuottaa viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
- käyttää suomalaisen viittomakielen viittomia
- viittoo ja ymmärtää jokapäiväisessä elämässä ja työtehtävissä tarvittavan viittomiston
- valitsee viestin ymmärtämisen kannalta oikeat avainsanat, jotka viittoo
- valitsee asiakkaan kommunikointitaitoihin soveltuvat ja niitä kehittävät viittomat
- valitsee tilanteeseen ja asiayhteyteen soveltuvat viittomat
- käyttää johdonmukaisesti ja säännöllisesti tukiviittomia
- tukee, kannustaa ja rohkaisee asiakasta tukiviittomien käytössä
Viitotun puheen käyttäminen
Henkilö
- luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa ja ylläpitää sitä käyttäessään viitottua puhetta
- käyttää viitottua puhetta tuottaen viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
- käyttää viitotussa puheessa selkeää huuliota
- tuottaa viitottua puhetta käyttäen suomalaisen viittomakielen viittomia
- viittoo ja ymmärtää jokapäiväisen elämän ja työtehtävissä tarvittavan viittomiston käyttäessään viitottua puhetta
- valitsee tilanteeseen ja asiayhteyteen sopivat viittomat käyttäessään viitottua puhetta
- käyttää tilankäyttöä, osoituksia ja monisuuntaisia verbaaleja tuottaessaan viitottua puhetta
- käyttää johdonmukaisesti ja säännöllisesti viitottua puhetta
Kuulon ja kommunikoinnin apuvälineet
Henkilö
- käyttää kommunikoinnin manuaalisia apuvälineitä kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa
- huolehtii asiakkaan käyttämän kommunikoinnin teknisen apuvälineen toimintakunnosta omalla vastuualueellaan
- ohjaa asiakasta huolehtimaan kommunikoinnin teknisestä apuvälineestään hänen kehitystasonsa huomioiden
- huolehtii kuulon ja kuuntelun apuvälineiden toimintakunnosta omalla vastuualueellaan
- ohjaa ja avustaa kuulon apuvälineiden käytössä
- ohjaa asiakasta huolehtimaan kuulon ja kuuntelun apuvälineistään hänen kehitystasonsa huomioiden
Pienimuotoisten viestien välittäminen
Henkilö
x ohjaa tarvittaessa tulkkauspalvelun käyttöön
Yhteistyö ja turvallisuus kommunikoinnin kuntoutuksessa
Henkilö
x havainnoi ja havaitsee kommunikointiin liittyviä haasteita ja kertoo niistä työtiimilleen
x osallistuu ammatilliseen keskusteluun kommunikointikeinojen käytöstä työyhteisössään
x ottaa huomioon työturvallisuuden
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppijan oppimisen ohjaaminen
Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaava lainsäädäntö, määräykset, toimintaperiaatteet ja ohjeet
Henkilö
x toimii ohjaamistehtävässä omalla vastuualueellaan valtakunnallisten ja paikallisten opetus- ja toimintasuunnitelmien, ohjeiden ja suositusten mukaan
x käyttää toiminnassaan tietoa kolmiportaisen tuen periaatteista, muodoista ja toimintatavoista
x ottaa toiminnassaan huomioon inkluusion periaatteet
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x toimii oppijan huoltajien valintoja kunnioittaen
x toimii oppilaitoksen ja ammatin arvojen mukaisesti ja ammattieettisesti kestävällä tavalla
Oppimis- ja toimintaympäristön tunteminen
Henkilö
x toimii tuntien oppijan oppimis- ja toimintaympäristön ja tehtävänsä siellä
x toimii tuntien oppijan oppimis- ja toimintaympäristössä tapahtuvan opetuksen tavoitteita, sisältöjä ja toteuttamistapoja
Ohjaamisen suunnittelu
Henkilö
x ottaa ohjauksen suunnittelussa huomioon ohjaustilanteessa oppijan kommunikointiin ja kuulemiseen vaikuttavia asioita
x suunnittelee vastuullaan olevien työtehtävien toteuttamisen
Oppijan yksilöllisen kehityksen tukeminen
Henkilö
x huomioi ohjatessaan kehityshäiriöiden ja oppimisvaikeuksien vaikutuksia oppijaan, hänen toimintaansa ja oppimiseensa
x tukee oppijan fyysistä kehitystä, aktiivista liikkumista ja motoristen taitojen kehittymistä
x havainnoi, tunnistaa ja kertoo oppijan valmiuksista, vahvuuksista ja tuen tarpeista arjenhallinnassa, opiskelutaidoissa, oppimisessa ja yhteistyötilanteissa
x arvioi oppijan tuen tarpeita yhteistyössä oppijan, opettajan ja huoltajien kanssa
Vuorovaikutus-, kommunikointi- ja kielitaidon tukeminen
Henkilö
x ottaa huomioon ilmaisuissaan oppijan kommunikointi- ja kielitaidon
x toimii kielimallina
x käyttää ohjatessaan puhetta tukevaa, täydentävää ja korvaavaa kommunikointikeinoa tai suomalaista viittomakieltä
x tukee oppijan vuorovaikutus- ja kommunikointi- ja kielitaidon kehittymistä
x edistää oppijan tasa-arvoista osallistumista vuorovaikutustilanteissa
x ohjaa oppijaa toimimaan vuorovaikutustilanteissa tavoitteensa mukaan puheella, viittomakielellä tai puhetta tukevalla, täydentävällä ja korvaavalla kommunikointikeinolla
Psyykkisen ja sosiaalisen kehityksen sekä osallisuuden tukeminen
Henkilö
x tukee oppijan tunne- ja itsesäätelytaitojen kehittymistä
x tukee oppijan ajattelun kehittymistä
x tukee oppijan itsearviointi- ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä
x tukee oppijaa käyttämään vahvuuksiaan
x tukee oppijan empatian ja moraalin kehittymistä
x tukee oppijan taitoa toimia yhdessä muiden kanssa
x edistää oppijoiden sosiaalisten suhteiden syntymistä
x kysyy ja huomioi oppijan mielipiteet ja toiveet hänen ikänsä, kehitystasonsa ja muut henkilökohtaiset edellytyksensä huomioiden
x kannustaa oppijaa osallisuuteen
Oppijoiden moninaisuuden huomioiminen
Henkilö
x viestii omalla toiminnallaan hyväksymistä ja arvostamista monenlaisista taustoista tulevia oppijoita kohtaan
x edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa
x tukee oppijan kaksi- ja monikielisyyttä sekä identiteetin ja itsetunnon kehittymistä hänen käyttämissään kielissä
x vahvistaa viittomakielisen oppijan viittomakielistä identiteettiä ja tietoisuutta viittomakielisestä kulttuurista ja yhteisöstä
Oppimistilanteissa ohjaaminen
Henkilö
x käyttää erilaisten oppimistilanteiden ohjaamiseen sopivia menetelmiä ja eri keinoja tukea tarvitsevan oppijan tarpeet huomioiden
x ohjaa oppijaa huolehtimaan itsestään ja oppimaan puhtauteen, ruokailuun, pukeutumiseen ja kulkemiseen liittyviä arjen taitoja
x käyttää oppijan tarvitsemia avustamisen apuvälineitä turvallisesti
x huomioi oppijan ergonomiaa
x motivoi ja ohjaa oppijaa tietotekniikan käytössä ja teknologian mahdollisuuksien hyödyntämisessä
x huolehtii osaltaan työrauhasta eri oppimisympäristöissä
x huolehtii eri tilanteissa, että oppija keskittyy tehtäviin ja toimintoihin
Ohjaajana toimiminen
Henkilö
x ohjaa oppimista ja opiskelua opettajan kanssa sovittujen periaatteiden mukaisesti
x kertoo oppijan edistymisestä opettajalle ja moniammatilliselle työryhmälle
x toimii yhteistyössä opetus- ja oppilas- tai opiskelijahuoltohenkilöstön kanssa
x ohjaa oppijaa hänen oppimistavoitteitaan huomioiden
x toimii niin, että oppijan yksilölliset ja erityiset tarpeet tulevat huomioiduksi
x tukee oppijan omatoimisuutta
x toimii kannustavasti ja motivoivasti
x antaa välitöntä ja rakentavaa palautetta oppijalle
x osallistuu ammatilliseen keskusteluun työyhteisössään
Oppimisympäristöstä huolehtiminen
Henkilö
x huolehtii työnkuvansa mukaisesti toimintavälineiden ja materiaalien kunnosta
x huolehtii työnkuvansa mukaisesti tilojen esteettömyydestä
x toimii kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
Oppijan turvallisuudesta huolehtiminen
Henkilö
x varmistaa omalla toiminnallaan oppijan turvallisuuden
x huomioi oppijan erityisruokavalion
x toimii ensiaputilanteissa
x toteuttaa lääkehoitosuunnitelmaa työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin
x pyrkii ennaltaehkäisemään haastavia tilanteita moniammatillisessa ryhmässä sovitulla tavalla
Työturvallisuuden, ergonomian ja työhyvinvoinnin huomioiminen
Henkilö
x huolehtii omasta turvallisuudestaan kohdatessaan ennalta arvaamatonta käyttäytymistä
x tunnistaa työpaikkansa turvallisuuteen liittyviä vaaroja ja riskejä sekä tiedottaa niistä
x työskentelee ergonomisesti
x noudattaa hygieniavaatimuksia
x pitää huolta omasta toiminta- ja työkyvystään
x ylläpitää ja edistää hyvää työilmapiiriä
Ilmaisun ohjaaminen
Ilmaisua ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen
Henkilö
x työskentelee taloudellisesti ja kestävän elämäntavan mukaisesti
x käyttää työssään tietoa taiteen ja ilmaisun merkityksestä yksilön hyvinvoinnille
x luo turvallista ja luottamuksellista ympäristöä ja ilmapiiriä
Ilmaisullisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen
Henkilö
x tarjoaa kokemuksia ilmaisun eri muotoja yhdistelevästä toiminnasta
x antaa mahdollisuuksia moniaistisiin kokemuksiin
x huomioi toiminnassa asiakkaiden yksilöllisyyden ja kiinnostuksen kohteet
x kannustaa asiakkaita osallisuuteen ja vaikuttamiseen
x käyttää ilmaisun ja taiteen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä, välineitä, materiaaleja ja ohjaustapoja
x opastaa menetelmien, välineiden ja materiaalien käytössä
x hyödyntää ilmaisun ohjaamisessa digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä
Ilmaisuun innostava ympäristö
Henkilö
x antaa tilaa ja aikaa luoville prosesseille
x tarjoaa ideoita, välineitä ja materiaaleja omaehtoiseen ilmaisulliseen toimintaan
x kannustaa ja rohkaisee luovuuteen ja mielikuvituksen käyttöön
x toimii ilmaisuun innostavana mallina ja ohjaa ilmaisun iloon
Ilmaisullisten taitojen edistäminen
Henkilö
x rohkaisee ja antaa mahdollisuuksia yksilölliseen ilmaisuun
x ohjaa asiakkaita ilmaisemaan havaintojaan, tunteitaan ja ajatuksiaan taiteen ja ilmaisun keinoin
x antaa asiakkaille mahdollisuuksia olla esillä ja esiintyä
x tutustuttaa asiakkaita taiteen ja kulttuurin moninaisuuteen
Vuorovaikutus ja esiintyminen
Henkilö
x kannustaa asiakkaita vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x esiintyy tilanteen edellyttämällä tavalla työympäristön vuorovaikutustilanteissa
x käyttää sanatonta viestintää vuorovaikutuksensa tukena
x hyödyntää ilmaisullisia vahvuuksiaan toiminnassaan
Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen
Yhteistyö
Henkilö
x toimii kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen kuntoutuksen erityisasiantuntijoiden ohjeiden mukaan
x toteuttaa käytännön työssään yhteisöllisen kuntoutuksen periaatteita
x havainnoi ja havaitsee asiakkaan kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen taitoja ja haasteita sekä kertoo niistä kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen kuntoutuksen erityisasiantuntijoille
x tuo esille omia ehdotuksiaan asiakkaan kommunikoinnin edistämisestä
Asiakaslähtöinen toiminta
Henkilö
x edistää ja tukee asiakkaan osallisuutta käyttäen puhetta tukevia, täydentäviä ja korvaavia kommunikointikeinoja ja tukee asiakasta niiden käytössä
x tukee asiakasta tekemään päätöksiä käyttäen puhetta tukevia, täydentäviä ja korvaavia kommunikointikeinoja ja tukee asiakasta niiden käytössä
x selvittää ja kunnioittaa asiakkaan tavoitteita ja toiveita ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa työssään oman alansa eettisiä periaatteita
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
Asiakkaan ohjaaminen
Henkilö
x kannustaa ja aktivoi asiakasta itseilmaisuun sekä kommunikointiin ja vuorovaikutukseen
x hyödyntää työssään kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen syntymistä tukevia tilanteita ja menetelmiä
x ohjaa asiakasta puhetta tukevan, täydentävän ja korvaavan kommunikointikeinon käytössä kielitaidon rikastuttamisen menetelmien avulla
Kommunikointi- ja vuorovaikutustaitoja tukeva toimintaympäristö
Henkilö
x järjestää eri tilanteissa kommunikointiympäristön esteettömäksi asiakkaan tarpeiden mukaiseksi
x ohjaa materiaalin hankintoihin liittyvissä asioissa
Muiden kuin viitottujen puhetta tukevien, täydentävien ja korvaavien kommunikointikeinojen käytön ohjaaminen
Henkilö
x mallintaa oikein ja sujuvasti muiden kuin viitottujen puhetta tukevien, täydentävien ja korvaavien kommunikointikeinojen käyttöä
x kannustaa arjen tilanteissa asiakkaan lähi-ihmisiä muiden kuin viitottujen puhetta tukevien, täydentävien ja korvaavien kommunikointikeinojen käytössä
x suunnittelee muun kuin viitotun puhetta tukevan, täydentävän ja korvaavan kommunikointikeinon käytön oppimistilanteita
x käyttää kommunikointikeinon oppimisen ohjauksessa toiminnallisia menetelmiä oppijat huomioiden
x ohjaa asiakkaan lähi-ihmisiä muun kuin viitotun kommunikointikeinon käytön oppimisessa
x ohjaa asiakkaan lähi-ihmisiä kommunikoinnin kuntoutukseen liittyvien materiaalien valmistamisessa
x arvioi toteuttamiaan ohjaustilanteita
Apuvälineiden käytön ohjaaminen
Henkilö
x ohjaa asiakasta ja hänen lähi-ihmisiä kommunikoinnin digitaalisen tai manuaalisen apuvälineen käytössä omalla vastuualueellaan
x ottaa selvää, miten kommunikoinnin apuvälinettä päivitetään, ja huolehtii pienimuotoisesta päivityksestä omalla vastuualueellaan
x ottaa selvää, miten kommunikoinnin apuvälineen huollosta huolehditaan ja sen toimintakunto varmistetaan, ja toimii ohjeen mukaan omalla vastuualueellaan
Viitotun kommunikointikeinon käytön ohjaaminen
Henkilö
- mallintaa oikein ja sujuvasti viitotun kommunikointikeinon käyttöä
- kannustaa arjen tilanteissa asiakkaan lähi-ihmisiä viitotun kommunikointikeinon käytössä
- suunnittelee viitotun kommunikointikeinon oppimistilanteita
- sopii ja tiedottaa järjestettävistä viitotun kommunikointikeinon oppimistilanteista
- kokoaa ja valmistaa materiaalit viitotun kommunikointikeinon oppimistilanteisiin
- luo viitotun kommunikointikeinon oppimistilanteeseen oppimista edistävän myönteisen ilmapiirin
- käyttää viitotun kommunikointikeinon oppimisen ohjauksessa toiminnallisia menetelmiä oppijat huomioiden
- ohjaa asiakkaan lähi-ihmisiä viitotun kommunikointikeinon oppimisessa heidän tarpeensa huomioiden
- arvioi toteuttamiaan viitotun kommunikointikeinon ohjaustilanteita
Liikkumisen ohjaaminen
Liikkumista ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita
x ennakoi vaaroja ja riskitekijöitä
x huolehtii liikkumisen esteettömyydestä, saavutettavuudesta ja sukupuolesta riippumattomista osallistumismahdollisuuksista työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Liikunnan ja liikkumisen ohjaaminen
Henkilö
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen liikunnallisen kokonaisuuden
x huomioi toiminnassa asiakkaiden kehityksen ja yksilöllisiä tarpeita
x hyödyntää toiminnassa asiakkaiden toiveita ja liikunnallisia vahvuuksia
x kannustaa asiakkaita osallisuuteen ja vaikuttamiseen
x käyttää liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia menetelmiä ja ohjaustapoja
x käyttää liikuntavälineitä ja opastaa liikuntavälineiden käytössä
x valitsee yhdessä asiakkaan kanssa hänelle soveltuvia tapoja liikkua
x edistää asiakkaiden liikunnallisia taitoja
x ohjaa turvalliseen liikkumiseen
x toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa
x antaa palautetta sekä pyytää palautetta toiminnastaan
Liikkumiseen innostava ympäristö
Henkilö
x huolehtii liikkumisen esteettömyydestä työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x kannustaa ja rohkaisee omaehtoiseen ja spontaaniin liikkumiseen
x tarjoaa toimintaideoita, välineitä ja ympäristöjä omaehtoisen liikkumisen tueksi
x käyttää digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä liikkumisen innoittajana
x luo toiminnallaan liikuntaan innostavaa ja kannustavaa ilmapiiriä
x keskustelee liikkumiseen liittyvistä asenteista työyhteisössä
x osallistuu liikkumista edistävien käytäntöjen kehittämiseen yhteistyössä työyhteisön kanssa
Liikunnallisen elämäntavan ja hyvinvoinnin edistäminen
Henkilö
x tarjoaa myönteisiä kokemuksia liikkumisesta erilaisille liikkujille
x kannustaa vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x tarjoaa ideoita ja virikkeitä liikunnalliseen elämäntapaan
x ohjaa asiakkaita tutustumaan erilaisiin liikuntamahdollisuuksiin
x edistää asiakkaan toimintakykyä ja kokonaisvaltaista hyvinvointia liikunnan avulla
x keskustelee asiakkaiden kanssa liikunnan hyvinvointivaikutuksista
x keskustelee asiakkaiden kanssa unen, ravinnon ja palautumisen hyvinvointivaikutuksista
Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen ja turvallisuus
Henkilö
x noudattaa työssään turvallisuuteen liittyviä ohjeita ja määräyksiä
x laatii turvallisuussuunnitelman ja toimii sen mukaisesti
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
x ohjaa asiakkaita toimimaan jokaisenoikeuksia ja retkietikettiä noudattaen
x huomioi luonto- ja elämystoiminnan ympäristövaikutukset ja edistää luonnonsuojelua
Luonto- ja elämystoiminnan suunnitteleminen
Henkilö
x toimii luontoarvoja kunnioittaen ja noudattaa kestävän kehityksen periaatteita
x valitsee monipuolisia luonto- ja elämystoiminnan menetelmiä ja välineitä huomioiden vuodenajat, sääolosuhteet, luonnon elementit ja luonnon merkityksen ihmisen hyvinvoinnille
x mukauttaa ohjauksen toimintaympäristöön ja ottaa huomioon ryhmän osallistujien psyykkiset ja fyysiset valmiudet sekä sosiaaliset tarpeet
x käyttää tietoa luonnon merkityksestä voimavarojen antajana ja hyvinvoinnin edistäjänä
x valitsee, käyttää ja opastaa käyttämään erilaisia tarkoituksenmukaisia välineitä, tarvikkeita ja varusteita
x käyttää toiminnassaan monipuolisesti luonnon oppimisympäristöjä
Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
Henkilö
x ohjaa luonto- ja elämystoimintaa asiakkaiden tarpeet ja kiinnostuksen kohteet huomioon ottaen
x suunnittelee ja ohjaa osallistujan tai ryhmän kehitystasolle soveltuvaa seikkailukasvatusta
x seuraa asiakkaiden toimintakykyä ja ennakoi tilanteita
x huoltaa välineitä ja varusteita tarpeen mukaan
x valmistaa retkiruokia ohjattavien kanssa ikätason huomioiden
x käyttää suunnistus- ja paikantamisvälineitä ja opastaa ohjattavia niiden käytössä ikätason huomioiden
x ohjaa asiakkaita kasvi- ja eläinlajien tunnistamisessa
Tukea tarvitsevien ohjaaminen
Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa alan arvopohjaa ja ammattieettisiä ohjeita
x toimii yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaisesti
x ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden
x ottaa toiminnassaan huomioon inkluusion periaatteet
x edistää moninaisuutta kunnioittavaa ilmapiiriä
x noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita ja luo turvallista ilmapiiriä
x ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin työympäristön ohjeiden mukaisesti
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita
x huolehtii esteettömyydestä ja saavutettavuudesta työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Tukea tarvitsevien asiakkaiden hyvinvoinnin, itsetunnon ja vuorovaikutuksen vahvistaminen
Henkilö
x käyttää toiminnassaan tietoa erilaisista tuen tarpeista ja lahjakkuuksista asiakkaan tarpeiden mukaisesti
x toimii asiakkaan tuen toteuttamisen suunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden osallisuutta
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita tunnistamaan vahvuuksiaan, kiinnostuksen kohteitaan ja yksilöllisiä tarpeitaan
x kannustaa tukea tarvitsevia asiakkaita vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x tukee ja edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kommunikointia ja vuorovaikutusta
x mahdollistaa tukea tarvitsevien asiakkaiden tasavertaisen osallistumisen toimintaan
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kehitystä, oppimista ja hyvinvointia päivittäisissä toiminnoissa sensitiivisesti
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita arjen taidoissa ja itsesäätelyssä
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita turvataidoissa
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden mielen hyvinvointia
x mukauttaa toimintaansa ja vaatimuksiaan tukea tarvitsevan asiakkaan tarpeen ja tilanteen mukaisesti työyhteisössä sovitulla tavalla
Tavoitteellisen toiminnan suunnittelu ja toteutus
Henkilö
x huomioi toiminnassa tukea tarvitsevien asiakkaiden kehityksen ja yksilölliset tarpeet
x hyödyntää toiminnassa tukea tarvitsevien asiakkaiden vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita
x mahdollistaa onnistumisen kokemuksia tukea tarvitseville asiakkaille
x toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa
Tuen toteuttamisen menetelmät ja välineet
Henkilö
x käyttää tuen toteuttamisen menetelmiä, välineitä ja ohjaustapoja työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x valitsee sopivia menetelmiä ja välineitä yhdessä tukea tarvitsevan asiakkaan kanssa ja työtiimin kanssa
x noudattaa toimintaympäristön struktuuria tukea tarvitsevan asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti
x vahvistaa tukea tarvitsevien asiakkaiden eri aistikanavien käyttöä
x käyttää puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
Monialainen yhteistyö
Henkilö
x osallistuu monialaiseen yhteistyöhön työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x osallistuu tuen tarpeen arviointiin sekä toimintatapojen suunnitteluun ja kehittämiseen yhteistyössä työtiimin kanssa
x käyttää työssään tietoa tuen palveluista työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen