Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-3837-2022
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
OsaamisalatKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Ohjauksen osaamisala
Romanityön osaamisala
Perhepäivähoidon osaamisala
Kasvatuksen osaamisala
TutkintonimikkeetPerhepäivähoitaja
Koulunkäynninohjaaja
Voimaantulo01.01.2023
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot

Organisaatio

Taiteen Sulattamo ry

Toimintayksikkö

Silta-Valmennusyhdistys ry, Vehnämyllynkatu 4, 33560 Tampere

Yhteyshenkilöt

Janita Kuusisto, Projektipäällikkö, 040 6265 454, janita.kuusisto@siltavalmennus.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.siltavalmennus.fi/

Oppimisympäristö tunnistettu

06.09.2023

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Jenni Nikkanen, Hankesuunnittelija, FM, Kokemuksesi on arvokas -hanke / Taiteen Sulattamo ry, PAIKKO-asiantuntija

Oppimisympäristöraportti julkaistu

07.09.2023

PAIKKO yhteyshenkilö

Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Koulutusta, kuntoutusta, tukea ja tekemistä – joustavasti ja yksilöllisesti. Silta-Valmennusyhdistys on Tampereen seutukunnalla toimiva oppimisen, työn ja osallisuuden kohtauspaikka. Uskomme yksilölliseen palveluun, joustaviin raameihin sekä käytännön tekemisen ja yhteisöllisyyden voimaan. Haluamme voimaannuttaa ihmisiä ohjaamaan itse omaa elämäänsä. Silta-Valmennusyhdistys on voittoa tavoittelematon, vahvasti arvopohjainen ja uskonnollisesti tunnukseton toimija. Yhdistyksen juuret ulottuvat Suomen Wankeusyhdistys ry:n perustamiseen jo vuonna 1869.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

"Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen" tutkinnon osan ammattitaitovaatimusten toteutuminen KEIJO-kokemusasiantuntijakoulutuksessa:

KEIJO-koulutuksen teoriaosuus sisältää seuraavat aihekokonaisuudet:
Kokemusasiantuntijuus ja oma tarina
Oma minä
Päihdetyön ulottuvuudet
Avaimia asiakastyöhön
Ammatillisuus ja oma jaksaminen
Taitoja työelämään
Ryhmänohjaus
Oma tarina
Työkaluja kokemusasiantuntijana, opiskelijana ja työelämässä jaksamiseen ja hyvinvointiin

Jokainen aihekokonaisuus pitää sisällään yksittäisiä teemoja liittyen kyseiseen aihekokonaisuuteen. Esimerkiksi aihekokonaisuus "Ammatillisuus ja oma jaksaminen" pitää sisällään teemat etiikka, toipuminen, stressi ja myötätuntouupumus. Koulutuksen teoriaosuus vastaa ammattitaitovaatimuksissa mainittuihin osa-alueisiin:
Kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuus
Kokemusasiantuntijuuden merkitys osana toimintaympäristöä
Toimiminen monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
Toimiminen palvelujärjestelmässä
Vertaisryhmän ohjaaminen
Kokemusasiantuntijuuden käyttäminen työvälineenä
Oman osaamisen ja ammatillisuuden kehittäminen ja arviointi

Koulutuksen teoria käydään yhdessä läpi koulutuksen lähiopetuspäivissä. Lähiopetuspäivien lisäksi kyseinen koulutusmateriaali löytyy Moodle-oppimisympäristöstä, jossa opiskelija suorittaa syventäviä tehtäviä jokaisen aihekokonaisuuden teemoista, jotka palautetaan kurssin aikana kirjallisesti Moodlessa. Lähiopetus ja itsenäinen opiskelu ovat laajuudeltaan noin 120 tuntia eli 8 osaamispistettä.

KEIJO-kokemusasiantuntijakoulutus sisältää opiskelijan tarpeiden mukaisesti mahdollisuuden yksilölliseen jatkopolkuun. Opiskelijalla on mahdollisuus esimerkiksi työelämän harjoittelun suorittamiseen, jonka laajuus on 12 osaamispistettä eli noin 180 tuntia. Työelämän harjoittelusta suoritetaan näyttö. Teoriaosuus ja työelämän harjoittelu muodostavat siis yhdessä 20 osaamispisteen laajuisen kokonaisuuden "kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen" tutkinnon osan.

Toiminnan erityispiirteitä

KEIJO-kokemusasiantuntijakoulutusmalli on suunnattu rikos- ja päihdetaustaisille, joiden oma toipuminen on edennyt ja joiden tavoitteena on suunnata kohti koulutusta ja avoimia työmarkkinoita. Koulutuksessa hyödynnetään ryhmään kuuluvien kokemusasiantuntijuutta päihteistä irtautumisesta ja rikoksettomaan elämänhallintaan selviytymisestä. Koulutus koostuu oppisisältöjen lisäksi oman toipumisprosessin ohjatusta läpikäynnistä sekä tiiviistä työhönvalmennuksesta.

Koulutusmalli kehitettiin ESR-rahoitteisessa ”Kokemusasiantuntijuus edistämässä itsenäisyyttä ja osallisuutta” -hankkeessa yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun sekä Valo-Valmennuksen kanssa. Laurea kouluttaa KEIJO-koulutuksia yhä pääkaupunkiseudulla, tällä hetkellä työvoimakoulutuksena. Silta-Valmennusyhdistyksen VEIJO-hanke (STEA / 2022-2025) levittää KEIJO-koulutusmallia valtakunnallisesti. Koulutusmalli on käytössä tällä hetkellä myös Tampereella, Turussa, Porissa ja Jyväskylässä.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

KEIJO-kokemusasiantuntijakoulutus sisältää sekä lähiopetusta että itsenäisesti suoritettavia verkko-opintoja Moodle-oppimisympäristössä.

Henkilöstöresurssit

Koulutuksen ohjaajina toimii työparina sosiaali- ja terveysalan ammattilainen sekä koulutettu kokemusasiantuntija/kokemustaustainen ammattilainen.
Työelämän harjoittelussa ohjaajana toimii työpaikan nimeämä sosiaali- ja terveysalan ammattilainen.
Työelämän harjoittelun näytön vastaanottaa yhteistyöoppilaitoksen opettaja.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 15

Referenssit

Laurean julkaisu "Maailma tarvitsee Keijoja - Näkökulmia rikos- ja päihdetaustaisten kokemusasiantuntijuudesta" (2020), https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/352504/Laurea%20julkaisut%20151.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Julkaisussa esitellään Keijo-toimintamalli, joka kehitettiin KEIJO – kokemusasiantuntijuus itsenäisyyttä ja osallisuutta edistämässä -hankkeessa. Hankkeen kohderyhmänä olivat rikos- ja päihdetaustaiset henkilöt, joiden oma toipuminen on edennyt ja joiden tavoitteena on suunnata kohti koulutusta ja avoimia työmarkkinoita. Julkaisun ensimmäisessä osassa esitellään toimintamalli kokonaisuudessaan sekä taustoitetaan rikos- ja päihdetaustaisten työllisyystilannetta sekä kuntoutumista. Toisessa osassa esitellään koulutuksen toteuttaminen Pirkanmaalla sekä verkkototeutuksen periaatteet. Kolmas osa käsittelee Keijo-koulutuksen toteuttamista Uudellamaalla Laurea ammattikorkeakoulussa. Neljännessä osassa pohditaan kokemusasiantuntijoiden paikkaa työmarkkinoilla ja viidennessä summataan hankkeen tulokset ja katsotaan tulevaisuuteen.

Kriminaalityön palkinto KEIJO-toimintamallille (2021), https://www.krits.fi/2021/09/vuoden-2021-kriminaalityon-palkinto-myonnettiin-keijo-toimintamallille/

Kriminaalityön foorumi on joka toinen vuosi järjestetty maksuton ajankohtaistapahtuma, joka kokoaa yhteen rikosseuraamusammattilaisia; järjestöjen ja viranomaisten edustajia sekä alan opiskelijoita keskusteluun ja kokemusten vaihtoon. Foorumin yhteydessä jaetaan Kriminaalihuollon palkinto.

KEIJO-kokemusasiantuntijakoulutuksen esittelyvideo, https://www.youtube.com/watch?v=95_fohCn7Fg

Muuta

Oppimisympäristö on tunnistettu yhteistyössä Taiteen Sulattamo ry:n Kokemuksesi on arvokas -hankkeen (STEA / 2022–2024) kanssa.
Kokemuksesi on arvokas -hanke yhtenäistää ja kehittää kokemusasiantuntija- ja vertaisohjaajakoulutusten kenttää valtakunnallisesti.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

- Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Oppijan ja oppimisen ohjaus
- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus
- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki

Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Tutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta

Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä
- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö

Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa

Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat

- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä
- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa

Valinnaiset tutkinnon osat

- Etsivässä työssä toimiminen
- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.

Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä
x toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
x toimia palvelujärjestelmässä
x ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.

Henkilö

x erottaa kokemusasiantuntijuuden eri tasot ja tuntee kokemusasiantuntijuuden monimuotoisen toimintakentän
x tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
x erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
x ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
x ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
x tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.

Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.

Henkilö

x toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä ja tuo esiin omia havaintojaan
x toimii ammattilaisen kanssa työparina
x tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
x tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
x hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
x aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
x ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.

Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.

Henkilö

x ymmärtää eri toimijoiden tehtävät palvelujärjestelmässä
x ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
x hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
x toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
x työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
x ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
x ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.

Henkilö ohjaa vertaisryhmää.

Henkilö

x suunnittelee ryhmän toimintaa
x laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
x ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
x tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
x tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
x noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
x arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
x ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.

Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.

Henkilö

x on käsitellyt omat kokemuksensa ja pystyy tarkastelemaan niitä eri näkökulmista neutraalisti
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
x työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
x käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.

Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.

Henkilö

x kertoo omista vahvuuksistaan ja kehittämisen kohteistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.