Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto 2022

Perusteen nimiPuhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-1825-2021
KoulutuksetPuhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto
OsaamisalatKiinteistönhoidon osaamisala
Toimitilahuollon osaamisala
Kotityöpalvelujen osaamisala
TutkintonimikkeetKiinteistönhoitaja
Toimitilahuoltaja
Kodinhuoltaja
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7584201/tiedot

Organisaatio

Sovatek-säätiö työvalmennus

Toimintayksikkö

Sovatek-säätiö työvalmennus, Kiinteistönhuoltotiimi, Sorastajantie 4, 40320 Jyväskylä

Yhteyshenkilöt

Lasse Kajanne, Työvalmentaja, 050 311 8487, lasse.kajanne@sovatek.fi

Jarmo Varjonen, Työvalmentaja, 050 432 7793, jarmo.varjonen@sovatek.fi

Reijo Pekkanen, Yksilövalmentaja, 050 911 2814, reijo.pekkanen@sovatek.fi

Kirsi Heiskanen-Nikula, Kuntoutuspäällikkö, 050 311 8574, kirsi.heiskanen-nikula@sovatek.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: http://www.sovatek.fi

Oppimisympäristö tunnistettu

16.12.2019

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, PAIKKO/KYT ry, PAIKKO

Sari Rantala, Työvalmennuksen kehittäjä, Sovatek-säätiö, PAIKKOasiantuntija

Oppimisympäristöraportti päivitetty

19.12.2022

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Sovatek-säätiö on psykososiaalisen kuntoutuksen asiantuntija- ja yhteistoimintaorganisaatio, joka keskittyy päihde- ja mielenterveyshaittojen ehkäisyyn ja hoitoon sekä työllistymisen edistämiseen. Toimintamme tarkoituksena on ehkäistä syrjäytymistä, auttaa ja tukea yhteiskunnallisesti heikommassa asemassa olevia sekä parantaa heidän tilannettaan. Pyrimme ehkäisemään ja vähentämään päihde- ja muita riippuvuusongelmia sekä edistämään työtoimintaa vaikeasti työllistyvien henkilöiden työllistämiseksi, kuntouttamiseksi ja kouluttamiseksi.
Tarjoamme erilaisia valmennuspalveluita, joiden tavoitteena on vahvistaa asiakkaan toiminta- ja työkykyä sekä lisätä asiakkaan osallisuutta ja vertaisuutta yksilö- ja ryhmänohjauksen keinoin. Työvalmennukseen voivat hakeutua työttömät henkilöt ja kuntoutujat, jotka tarvitsevat tukea toiminta- ja työkykynsä vahvistamiseen tai työhön, koulutukseen tai johonkin muuhun hänen elämäntilannettaan tukevaan palveluun hakeutumiseen. Tuotamme Jyväskylän kaupungille kuntouttavaa työtoimintaa ja sosiaalihuoltolain §27 ja §27e mukaista työtoimintaa. Lisäksi tuotamme seuraavia Kelan palveluita: Ammatillinen kuntoutusselvitys (Akse), Nuorten Nuotti-valmennus sekä Työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus (Teak). Meillä on etsivää nuorisotyötä, eri asiakasryhmien vertaistoimintaa sekä erilaisia hankkeita, joilla pyrimme edistämään ja tukemaan sosiaalista ja terveydellistä hyvinvointia.
Kiinteistötiimi toimii samoissa tiloissa Polkupyöräkirppis ja -korjaamon kanssa. Valmennus on suunnattu erityisesti työvalmennuspalveluita tarvitseville nuorille ja aikuisille. Valmentautujat voivat tulla työvalmennukseen joko toimintakykyä vahvistavaan palveluun, osallisuutta tukevaan palveluun tai työhön ja koulutukseen tähtäävään palveluun. Valmennuksessa huomioidaan asiakkaan tilanne ja hänen tavoitteisiinsa pääsyä tuetaan ohjauksella ja valmennuksen sisällöillä. Valmennus on tavoitteellista ja eteenpäin pyrkivää ja valmentautujan valmiuksia kehittävää. Valmennustoiminnassa painottuu pitkäjänteinen ja tavoitteellinen työtoiminta, jonka tarkoituksena on parantaa asiakkaan vahvuuksien ja osaamisen tunnistamista.

Sovatek-säätiön Sorastajantien toimipisteessä sijaitsevat Kiinteistönhoitotiimin lisäksi Polkupyöräkirppis ja -korjaamo, Kierrätyskauppa, Kokoonpanoyksikkö, Graafiset media- ja kopiopalvelut ja Kilpikaivertamo, Nuorten valmennuspaja Sauma, Kirjansitomo, Ompelimo, Vertaistoimintatila Sovanian kahvila-, keittiö ja ryhmätilat sekä luovien toimintojen, muiden hankkeiden ja muita ryhmätoimintojen tiloja.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Kiinteistötiimi tuottaa pienimuotoisia sisä- ja ulkotilojen huolto-, korjaus- ja remonttitöitä, kuten virkistysalueiden kunnossapitoa, aitaelementtien ym. rakenteiden valmistusta tai kiinteistön hoitotöitä. Kiinteistötiimi suorittaa myös ulkoalueiden hoitoa, kuten puisto- ja piha-alueiden raivausta ja siistimistä ja lumitöitä. Osa palveluista kuuluu kotitalousvähennyksen piiriin. Myös käytettävien välineiden, koneiden ja laitteiden huolto ja korjaaminen on osa tätä ammattialaa. Näistä osaamista on tunnistettu seuraavista Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinnon tutkinnon osista:
- Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
- Kiinteistön yleishoito ja valvonta
- Koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla
- Piha- ja ulkoalueiden hoitaminen
- Rakennustekniset korjaustyöt

Toiminnan erityispiirteitä

Sorastajantien työvalmennuskeskuksessa järjestetään sosiaalista kuntoutusta ja työvalmennusta sekä yli 29- vuotiaille että alle 29-vuotiaille asiakkaille. Työvalmennus perustuu yksilöllisesti räätälöityihin palveluihin, joiden tavoitteena voivat olla arjen hallinnan sekä sosiaalisten- ja työelämätaitojen vahvistaminen, omien voimavarojen ja hyvinvoinnin lisääminen, sekä jatkopolkujen kartoittaminen opintoihin tai työelämään. Yksilöohjauksen lisäksi valmentautujamme voivat osallistua erilaisiin ryhmätoimintoihin, kädentaito- ja projektitöihin, liikuntaohjauksiin ja Vertaistoimintatila Sovanian kahvilan toimintaan. Toiminnoissa yhdistyvät osallisuus, hyvinvointia tukeva toiminta, sosiaalinen vahvistuminen ja erilaiset valmennuspalvelut. Meillä valmentautujat voivat itse vaikuttaa omien tavoitteidensa lisäksi ryhmien sisältöihin ja osallistua erilaisiin tapahtumiin ja koulutuksiin. Koulutamme kokemusasiantuntijoita ja vertaisohjaajia ja meillä on vuosittain 1–2 vertaistyöntekijää.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Sorastajantien työvalmennuskeskuksessa on tällä hetkellä tarjolla oppimisympäristöt Nuorten valmennuspaja Sauman, Kierrätyskaupan, Kokoonpanon, Graafisten mediapalveluiden, Ompelimon, Kirjansitomon, Polkupyöräkorjaamon, Siivoustiimin, Vertaistoimintaryhmä Sovanian kahvilan sekä Kierrätyskaupan varastoinnin ja kuljetuksen työtehtävissä. Myös Kiinteistönhuoltotiimi toimii Sovatek-säätiön Sorastajantien valmennuskeskuksessa, jossa käytössä on n. 2000m2 tilat. Tiloissa sijaitsevat eri yksiköiden toimitilat sekä työhuoneita, toimistohuoneita, vertaistoimintatila Sovanian kahvila-, keittiö-, ruokailu- ja ryhmätilat, wc- ja sosiaalitiloja sekä säilytys- ja varastotiloja mm. siivousvälineille ja kausivälineille. Valmennuskeskuksen 9 eri yksikössä tehdään eri ammattialojen tehtäviä, joihin valmentautujat voivat osallistua omien tavoitteidensa ja mielenkiintonsa mukaisesti. Näissä tiloissa on alakohtaiset työvälineet, koneet ja laitteet. Noudatamme työelämän pelisääntöjä. Toiminnassa huomioidaan kierrättämisen ja kestävän kehityksen periaatteet. Kiinteistönhuoltotiimin käytössä on työhalli, jossa työkaluvaunuja käsityökaluineen. Lisäksi käytössä on kattava valikoima sähkötyökaluja, pyörösaha, naulapyssy, katkaisusirkkeli, moottori- ja raivaussahat, ruohonleikkurit, pensasleikkuri, muita pienkoneita. Eri huoltokohteisiin siirtymisen vuoksi käytössä on 2 pakettiautoa, henkilöauto ja peräkärryjä.
Valmennuksia toteutetaan yksilö- ja ryhmävalmennuksena valmentautujan henkilökohtaisten tavoitteiden mukaisesti. Valmennuksen aikana pidetään säännöllisiä arviointikeskusteluja ja kerätään asiakaspalautetta mm. webropol-kyselyillä. Valmentautujia kannustetaan osallistumaan ryhmätoimintoihin ja yhteisiin teema- ja tapahtumapäiviin. Kiinteistöhuollon tiimissä käytetään valmentautujien tarpeiden mukaisesti etävalmennusta, joka koronatilanteen myötä on jäänyt menetelmävalikkoon osaksi ryhmä- ja yksilövalmennusta. Ryhmävalmennuksissa käsitellään erilaisia valmentautujien elämää koskettavia teemoja, kuten arjenhallinta, päihteet, toimeentulo, vapaa-aika, kommunikointi ja vuorovaikutustaidot, koulutus ja työelämä ja digitaalinen osaaminen. Ryhmämuotoinen toiminta rakentuu valmentautujien näkökulmasta, keskusteluun sekä ajatustenvaihtoon kannustaen. Yksilövalmennus räätälöidään kunkin palveluun osallistuvan valmentautujan tarpeiden ja tavoitteiden mukaiseksi. Yksilövalmennus koostuu mm. henkilökohtaisista keskusteluista, tarvittaessa muiden palveluiden pariin ohjaamisesta, tavoitteiden toteutumisen seuraamisesta sekä jatkopolun suunnittelusta.

Henkilöstöresurssit

Toimintaa ohjaa kaksi työvalmentajaa ja yksilövalmentaja. Työvalmentajilla on ammatillisen peruskoulutuksensa lisäksi kuntoutus-, tuki ja ohjauspalveluiden erikoisammattitutkinto työvalmennuksen osaamisalalta. Yksilövalmentaja on sairaanhoitaja, jolla on päihde- ja mielenterveysalan osaamista ja opintoja. Näiden lisäksi käytettävissä on Sovatek-säätiön moniammatillinen tiimi, johon kuuluu mm. ammatillisia opettajia, ammatillinen erityisopettaja, opinto-ohjaaja, sosionomeja, kuntoutuksen ohjaajia, mielenterveys ja päihdetyön erikoisammattitutkinnon suorittaneita, psykiatrian erikoislääkäri, sekä yleislääketieteen erikoislääkäri, joilla päihdelääketieteen erityispätevyys, erikoissairaanhoitajia, ja psykiatriseen hoitoon erikoistuneita sairaanhoitajia.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 25

Referenssit

Muuta

Sovatek-säätiön työvalmennuksen toimialalla työskentelee kaksi Paikko-asiantuntijaa, joista toinen toimii myös Keski-Suomen Nuorten työpajojen alueellisena koordinaattorina.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Kiinteistönhoidon osaamisala
Kiinteistönhoitaja
Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
x Kiinteistön yleishoito ja valvonta
- Kiinteistöteknisten järjestelmien hoitaminen

Kotityöpalvelujen osaamisala
Kodinhuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
- Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen
- Kotisiivouspalvelujen tuottaminen

Toimitilahuollon osaamisala
Toimitilahuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
- Ylläpitosiivouspalvelut
- Perussiivouspalvelut

Valinnaiset tutkinnon osat

- Asuinkiinteistöjen puhtauspalvelujen tuottaminen
- Hotelli- ja majoitustilojen puhtauspalvelut
- Ilmanvaihtokoneiden toimintakunnon ylläpito
- Kauppakeskusten ja myymälätilojen puhtauspalvelut
- Kiinteistöautomaation käyttäminen
x Kiinteistön toimintakunnon arviointi
- Kodin ruokapalvelujen tuottaminen
- Kodin siivous erityistilanteissa
x Koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla
- Liikennevälineiden puhtauspalvelut
- LVV-järjestelmien toimintakunnon ylläpito
- Oppilaitosten ja päiväkotien puhtauspalvelut
x Piha- ja ulkoalueiden hoitaminen
- Rakennusaikaiset siivouspalvelut
x Rakennustekniset korjaustyöt
- Sosiaalihuoltolaitosten puhtauspalvelut
- Teollisuuslaitosten puhtauspalvelut
- Terveydenhuoltolaitosten puhtauspalvelut
- Uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelut
- Vaatteiden ja tekstiilien huoltaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen

Oman työn suunnittelu

Henkilö

x perehtyy yrityksen tai organisaation toiminta-ajatukseen ja yrityskuvaan sekä ymmärtää niiden merkityksen omassa työssään
x perehtyy puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan asiakaskohteen palvelusopimukseen liittyviin palvelu- ja laatukuvauksiin
x perehtyy asiakaskohteen tilanteeseen ja toteuttaa palvelusopimukseen liittyviä ratkaisuja sovitulla tavalla
- suunnittelee asiakastilanteen
x tunnistaa palvelutilanteeseen mahdollisesti liittyvät vaaratilanteet ja varautuu niihin
x käyttää puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan käsitteitä ammattimaisesti
x tutustuu asiakaskohteen teknisten järjestelmien toimintaperiaatteisiin sekä työssä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x perehtyy asiakaskohteen likaantumiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä puhtaanapitotöissä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x tietää toteuttamansa palvelun kustannusrakenteen, arvioi työaikaa ja materiaalimenekkiä sekä toteuttaa työnsä niiden mukaisesti.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen toteuttaminen asiakaskohteessa

Henkilö

x toimii palvelutilanteessa asiakaskohteen palvelu- ja kiinteistönhoitosopimuksen mukaisesti
- toimii asiakaskohteen vastuunjakotaulukon mukaisesti
x toimii asiakaskohteen puhtaanapitoa ja kiinteistönhoitoa koskevien yleisten laatuvaatimusten mukaisesti
x tunnistaa tilanteita, joissa tarvitaan palvelusopimuksen ulkopuolisia palveluja
x tiedottaa ulkopuolisten palvelujen tarpeesta esihenkilölle ja tarvittaessa hankkii ulkopuolista apua asiakkaalle
x tunnistaa ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet mahdollisten vaara- ja poikkeustilanteiden ennaltaehkäisemiseksi
x tunnistaa kiinteistön viihtyvyyteen, käyttökuntoon, toimivuuteen ja turvallisuuteen liittyviä seikkoja
x arvioi, onko tuotettujen puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen lopputulos sopimusten mukainen.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
- laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
- viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.

Kiinteistön yleishoito ja valvonta

Kiinteistönhoitotehtävien suunnittelu asiakaskohteessa

Henkilö

x perehtyy asiakaskohteen palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin, työohjeisiin ja kohteen toimintaan
x selvittää työtehtävää koskevat säädökset, määräykset ja ohjeet
x perehtyy organisaationsa ja asiakaskohteen toimintatapoihin sekä toimii niiden mukaisesti
x suunnittelee ja aikatauluttaa työnsä kiinteistönhoitosopimuksen ja ohjeiden mukaisesti
x valitsee työssä käytettävät työmenetelmät, -välineet ja materiaalit.

Kiinteistön yleishoidosta ja valvonnasta huolehtiminen sisä- ja ulkoalueilla

Henkilö

x käyttää kiinteistön kulunvalvontajärjestelmää ja talotekniikan ohjaus- ja valvontajärjestelmää apuna työssään
x varmistaa rakennetun piha-alueen ja leikkivälineiden toimintakunnon ja turvallisuuden
x suorittaa kiinteistön ulkoalueiden puhtaanapitoon ja huoltoon liittyviä tehtäviä kiinteistönhoitosopimuksen mukaisesti
x huolehtii kiinteistön yleisten ja teknisten tilojen yleishoidosta ja valvonnasta
- suorittaa kiinteistön energian ja veden kulutuksen seurantaan liittyviä toimenpiteitä
- tutustuu paloilmoitin- ja palonsammutusjärjestelmien toimintakokeiden tekemiseen
x huolehtii työssään tarvittavien työkoneiden ja laitteiden päivittäishuollosta ja puhdistustehtävistä
x huolehtii kohteen jätehuollosta ohjeiden mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Kiinteistön käyttökunnon, toimivuuden ja turvallisuuden arviointi

Henkilö

- tietää rakennusten rakennusosien, järjestelmien, kalusteiden ja varusteiden elinkaarien pituuteen vaikuttavia tekijöitä
- arvioi rakennusten yleistä teknistä kuntoa, toimivuutta ja turvallisuutta havainnoimalla
x tietää piha-alueen rakennusosien, järjestelmien, kalusteiden ja varusteiden elinkaarien pituuteen vaikuttavia tekijöitä
x arvioi rakennetun piha-alueen käyttökuntoa, tarkoituksenmukaisuutta ja turvallisuutta havainnoimalla
x raportoi asiakkaalle havaitsemistaan epäkohdista.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
- laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
- viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.

Kiinteistön toimintakunnon arviointi

Kiinteistön toimintakunnon arvioinnin suunnittelu asiakaskohteessa

Henkilö

x perehtyy kiinteistön palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin ja niiden merkitykseen työssä
x toimii työtehtäviä koskevien säädösten, määräysten ja ohjeiden mukaisesti
x perehtyy palveluorganisaation ja asiakaskohteen toimintatapoihin ja toimii niiden mukaisesti
- perehtyy kiinteistön rakennusosien, järjestelmien, kalusteiden ja varusteiden elinkaarien pituuteen vaikuttaviin tekijöihin
x selvittää, millaisia kiinteistössä ilmenneitä huolto- ja korjaustarpeita sekä turvallisuutta vaarantavia puutteita voidaan korjata kiinteistön yleishoitoon liittyvillä pienimuotoisilla huolto- ja korjaustoimilla
x selvittää, minkä tyyppisiin korjaustarpeisiin liittyy mahdollinen kuntoarviointi ja laajemmat ammattimaisesti toteutettavat korjaustyöt
x suunnittelee ja aikatauluttaa työnsä
x valitsee tilanteeseen tarkoituksenmukaisen työmenetelmän, -välineet ja materiaalit.

Kiinteistön toimintakunnon arviointi asiakaskohteessa

Henkilö

x tietää tavallisimpien rakennusosien, järjestelmien, kalusteiden ja varusteiden elinkaarien pituuteen vaikuttavia tekijöitä
x arvioi rakennusten yleistä teknistä kuntoa, toimivuutta ja turvallisuutta havainnoimalla
- tarkkailee sisäilman laatua asiakaskohteessa ja raportoi havaitsemistaan ongelmista
x arvioi rakennetun piha-alueen yleistä teknistä kuntoa, toimivuutta ja turvallisuutta havainnoimalla
- toimii kiinteistön toimintakunnon arviointityölle asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti
- selviytyy arviointityöstä vastuullisesti
x ennakoi tulevat työvaiheet
x työskentelee johdonmukaisesti valitsemallaan työmenetelmällä
x käyttää työtehtävissä tarvittavia työvälineitä oikein
x huoltaa käyttämänsä työvälineet
x raportoi asiakkaalle havaitsemistaan epäkohdista
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Kiinteistön palvelusopimuksen mukaisten toimintakuntoon liittyvien puutteiden ja vikojen korjaaminen

Henkilö

x tietää tavallisimpien rakennusosien, järjestelmien, kalusteiden ja varusteiden elinkaarien pituuteen vaikuttavia tekijöitä
x tekee palvelusopimuksen mukaisesti toimintakuntoon liittyvät työt
- toimii kiinteistön toimintakunnon arvioinnille asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti
x selviytyy työtehtävistä ja ennakoi tulevat työvaiheet
x työskentelee johdonmukaisesti valitsemallaan työmenetelmällä
x sopeuttaa työskentelynsä muuttuviin olosuhteisiin
x käyttää työtehtävissä tarvittavia työvälineitä oikein
x huoltaa käyttämänsä työvälineet
x huolehtii jätehuollosta ohjeiden mukaisesti
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
- laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
- viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.

Koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan koneiden käytön suunnittelu asiakaskohteessa

Henkilö

x perehtyy palveluorganisaation toimintatapoihin ja toimii niiden mukaisesti
x valitsee tilanteeseen tarkoituksenmukaisen koneen
x perehtyy koneen käyttöä, huoltoa ja korjausta koskevaan sopimukseen
x suunnittelee ja aikatauluttaa työnsä.

Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ajettavien koneiden ja niiden työlaitteiden käyttö

Henkilö

x tutustuu koneiden käyttö- ja huolto-ohjeisiin
x perehtyy keskeisimpien koneiden toiminnan periaatteisiin ja päivittäishuollon kohteisiin
x ajaa koneita työtehtävän ja kohteen edellyttämällä tavalla
x liittää ja irrottaa koneisiin kytkettäviä työlaitteita
x käyttää koneita ja sen käyttämiä aineita turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti
x toimii koneiden käsittelylle asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti
x ennakoi tulevat työvaiheet ja huomioi muuttuvat olosuhteet
x arvioi koneiden ja työlaitteiden toimintakuntoa päivittäin ja tekee tarvittavat huollot
x huoltaa tarvittaessa käyttämänsä työvälineet
x raportoi asiakkaalle havaitsemistaan epäkohdista
x noudattaa jätehuoltomääräyksiä
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
- laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.

Piha- ja ulkoalueiden hoitaminen

Piha- ja ulkoalueiden hoitotehtävien suunnittelu asiakaskohteessa

Henkilö

x perehtyy kiinteistön palvelusopimuksessa sovittuihin asioihin ja asiakastilaukseen
x perehtyy palveluorganisaation ja asiakaskohteen toimintatapoihin ja toimii niiden mukaisesti
x suunnittelee piha- ja ulkoalueiden hoitotehtäviä
x perehtyy pienkoneiden käyttö- ja huolto-ohjeisiin
- tutustuu kausikukkien kasvutekijöihin
- suunnittelee kausikukkien istutuksen ja hoidon asiakkaan toiveiden mukaisesti
x suunnittelee ja aikatauluttaa työnsä
x valitsee tilanteisiin tarkoituksenmukaiset työmenetelmät, -välineet, -koneet ja materiaalit.

Kiinteistön ympärivuotinen piha- ja ulkoalueiden hoito asiakaskohteessa

Henkilö

x tekee piha- ja ulkoalueiden hoitotehtäviä palvelusopimuksen ja asiakastilausten mukaisesti
x toimii piha- ja ulkoalueiden hoitotöille asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti
x toimii piha- ja ulkoalueiden hoidossa vuodenaikojen asettamien vaatimusten mukaisesti
x tekee eri vuodenaikoina nurmikon ja istutusten hoitotehtävät hoito-ohjeiden mukaisesti
x tekee tarvittaessa rikkakasvien torjuntatöitä
x tekee talvikauden liukkauden torjunta- ja hiekoitustöitä huomioiden liikennealueiden hoito-ohjeet
x poistaa graffiteja ja töherryksiä kiinteistön pinnoilta palvelusopimuksen mukaisesti
x ennakoi tulevat työvaiheet ja työskentelee johdonmukaisesti valitsemallaan työmenetelmällä
x sopeuttaa työskentelynsä muuttuviin olosuhteisiin
x käyttää piha- ja ulkoalueiden hoitotehtävissä tarvittavia työvälineitä ja pienkoneita oikein
- suorittaa moottorityökoneen kuljettajalta edellytettävän T-luokan ajoluvan (Traktorikortti) hyväksytysti
x käyttää materiaaleja niiden ominaisuuksien edellyttämällä tavalla
x huoltaa käyttämänsä työvälineet ja pienkoneet
x huolehtii syntyneiden jätteiden lajittelusta
x toimii paikallisten jätehuoltomääräysten mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
- laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
- viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

x noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.

Rakennustekniset korjaustyöt

Kiinteistönhoidollisten pienkorjausten suunnittelu asiakaskohteessa

Henkilö

- perehtyy palvelusopimuksen rajauksiin ja toimii niiden mukaisesti
- perehtyy asiakaskohteen toimintaan sekä rakennuksen rakenteiden ja rakennusosien kunnon merkitykseen toimien niiden mukaisesti
x tutustuu yleisimpiin huolto- ja pienkorjauskohteisiin
x tietää, millaisten kiinteistössä ilmenneiden korjaustarpeiden edellyttämät korjaustyöt voidaan toteuttaa kiinteistön yleishoitoon liittyvin pienimuotoisin huolto- ja korjaustoimin
x tietää, minkä tyyppisiin korjaustarpeisiin liittyy mahdollinen kiinteistön kuntoarviointi ja laajemmat ammattimaisesti toteutettavat korjaustyöt
x raportoi asiakkaalle havaitsemistaan epäkohdista
x valitsee tilanteeseen tarkoituksenmukaiset työmenetelmät, -välineet ja materiaalit
x suunnittelee ja aikatauluttaa työnsä.

Kiinteistönhoidollisten, pienimuotoisten ulko- ja sisäverhouksien korjaustöiden tekeminen

Henkilö

x käyttää työssään asiakaskohteen työselityksiä sekä valmistajien asennus-, huolto- ja korjausohjeita
x tekee rakennuksen ulko- ja sisäverhousten kiinteistönhoidollisia, pienimuotoisia korjaustöitä asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti
x työskentelee valitsemallaan työmenetelmällä ja ennakoi tulevat työvaiheet
x sopeuttaa työskentelynsä muuttuviin olosuhteisiin
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työtehtävissä tarvittavia työvälineitä ja materiaaleja
x huoltaa käyttämänsä työvälineet
x lajittelee syntyneet rakennusjätteet annettujen jätehuoltomääräysten mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Kiinteistön kalusteisiin ja varusteisiin liittyvien säätöjen ja korjaustöiden tekeminen

Henkilö

x käyttää työssään asiakaskohteen työselityksiä sekä valmistajien asennus-, huolto- ja korjausohjeita
x tekee kiinteistön kalusteisiin ja varusteisiin liittyviä säätöjä ja pienimuotoisia korjaustöitä
x toimii kiinteistön rakennusteknisille korjaustöille asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti
x työskentelee valitsemallaan työmenetelmällä ja ennakoi tulevat työvaiheet
x sopeuttaa työskentelynsä muuttuviin olosuhteisiin
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työtehtävissä tarvittavia työvälineitä ja materiaaleja
x huoltaa käyttämänsä työvälineet
x lajittelee syntyneet rakennusjätteet annettujen jätehuoltomääräysten mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Kiinteistön ovien ja ikkunoiden toimivuuteen liittyvien vähäisten säätöjen ja korjaustöiden tekeminen

Henkilö

x käyttää työssään asiakaskohteen työselityksiä sekä valmistajien asennus-, huolto- ja korjausohjeita
x perehtyy ovien ja ikkunoiden yleisimpiin huolto- ja pienkorjauskohteisiin
x tekee kiinteistön ovien ja ikkunoiden toimivuuteen liittyviä vähäisiä säätöjä ja korjaustöitä
x toimii kiinteistön rakennusteknisille korjaustöille asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti
x työskentelee valitsemallaan työmenetelmällä ja ennakoi tulevat työvaiheet
x sopeuttaa työskentelynsä muuttuviin olosuhteisiin
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työtehtävissä tarvittavia työvälineitä ja materiaaleja
x huoltaa käyttämänsä työvälineet
x lajittelee syntyneet rakennusjätteet annettujen jätehuoltomääräysten mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.

Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x palvelee asiakasta palvelusopimuksen ja sovitun laadun mukaisesti
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
- laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.

Työturvallisuuden noudattaminen

Henkilö

- noudattaa työntekijän työturvallisuusvelvoitetta sekä työnantajan ja asiakkaan turvallisuusohjeita
- valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
- huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
- tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
- tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
- käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
- käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
- käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
- ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
- selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
- noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
- toimii hätäensiaputilanteissa
- toimii tulipalotilanteissa.