
PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Pintakäsittelyalan perustutkinto 2024
Perusteen nimi | Pintakäsittelyalan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-2283-2024 |
Koulutukset | Pintakäsittelyalan perustutkinto |
Osaamisalat | Tuotemaalauksen osaamisala |
Rakennusmaalauksen osaamisala | |
Lattianpäällystyksen osaamisala | |
Teollisen pintakäsittelyn osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Lattianpäällystäjä |
Maalari | |
Pintakäsittelijä | |
Voimaantulo | 01.08.2024 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8383000/tiedot |
Organisaatio
Joensuun Nuorisoverstas ry
Toimintayksikkö
Taitoverstas Joensuu , Tulliportinkatu 54, 80130 Joensuu
Yhteyshenkilöt
Eveliina Turunen, Työvalmentaja, 050 439 5405, eveliina.turunen@nuorisoverstas.fi
Nora Kettunen, Toiminnanjohtaja, 050 492 3306, nora.kettunen@nuorisoverstas.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.nuorisoverstas.fi/
Facebook: https://fi-fi.facebook.com/joensuunnuorisoverstas/
Instagram: https://www.instagram.com/nuorisoverstas/?hl=fi
TikTok: https://www.tiktok.com/@nuorisoverstasjoensuu?_t=8orBOEd4MVt&_r=1
Oppimisympäristö tunnistettu
19.09.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Jari Salokangas, Päätoiminen tuntiopettaja, Riveria, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
16.01.2025
PAIKKO yhteyshenkilö
Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Joensuun Nuorisoverstaan nuorten työpajatoimintaan kuuluvat Taitoverstas Joensuussa sekä yksilö- ja työvalmennus Outokummussa. Yhdistys edistää ja kehittää nuorten elämänhallinnan valmiuksia ja
arjentaitoja sekä tukee siirtymistä koulutukseen ja työelämään. Joensuun Nuorisoverstas ry on perustettu vuonna 1995.
Joensuun Taitoverstaalla on tehtäviä teknisellä-, tekstiili-, keittiö-, media- ja kuvataidepajalla. Tehtäviä on myös tukipalveluissa, joihin kuuluvat logistiikka, kunnostus- ja puhtaanapito sekä hallinnon avustaminen. Taitoverstaalla voi myös harjoitella ohjaus-, kasvatusalan ja kuntoutuksen tehtäviä.
Taitoverstas tarjoaa mielekkään oppimisympäristön, tukea arjenhallintaan ja yhteisön, johon kiinnittyä, nuorena nuorten kanssa. Henkilökunta on ammattitaitoista ja toiminta tulevaisuusorientoitunutta. Oppimista tapahtuu työpajaympäristössä, yhdessä pajan ulkopuolella eri ympäristöissä sekä pajalle hankittavien erityisosaajien ja kumppaneiden kanssa.
Taitoverstaalla työskentelee kolme yksilövalmentajaa, kaksi työvalmentajaa ja pajaohjaajia. Samassa toimipisteessä toimii myös hallinto. Kaikilla työntekijöillä on toisiaan täydentävä laaja-alainen osaaminen, kädentaito- ja luovien alojen koulutusta sekä kasvatuksen ja ohjauksen koulutusta, sisältäen opettajan- ja opinto-ohjaajan pätevyydet, sekä sosionomin- ja työvalmentajan erikoisammattitutkinto -koulutuksen.
Taitoverstas on toiminut ammatillisten perus- sekä erikoisammattitutkintojen näyttöympäristönä vuodesta 2009. Verstaalla on suoritettu aiemmin vuosien varrella osia nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnosta, osia kuntoutuksen ja valmennuksen erikoisammattitutkinnosta, käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinnosta; artesaani, käsityömuotoilu ja artesaani, tekstiili- ja vaatemuotoilu. Tutustujasta tekijäksi -hankkeessa vuonna 2017, kehitettiin yhteistyössä Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän kanssa yhteisten tutkinnon osien opinnollistamista työpajaympäristössä.
Oppimisympäristön tunnistamista ja opinnollistettuja pajajaksoja on tehty usean vuoden ajan. PAIKKO-todistukset otettiin käyttöön vuonna 2021. Taitoverstaan valmentajia on kouluttautunut PAIKKOasiantuntijoiksi. Taitoverstaan pajoilla voi kerryttää osaamista ja tehdä opinnollistettuja pajajaksoja useiden ammatillisten perustutkintojen ammatillisista tutkinnon osista sekä yhteisistä tutkinnon osista ja TUVA-koulutuksesta.
Työpajavalmennuksen yleiset sisällöt:
YKSILÖVALMENNUS
Yksilövalmentaja laatii nuoren (ja hänen verkostonsa) kanssa henkilökohtaiset tavoitteet ja suunnitelmat valmennusjaksolle. Yksilövalmentaja kulkee nuoren rinnalla koko työpajajakson ajan kuljettaen nuoren yksilöllistä, tavoitteellista valmennusprosessia. Hän neuvoo ja ohjaa nuorta kohti hänen tavoitteitaan ja kokoaa tarvittaessa monialaisen tukiverkoston palvelukentältä nuoren tueksi. Yksilövalmennuksen teemoina ovat arjenhallinnan taidot ja kokonaisvaltainen hyvinvointi, uni, ravitsemus, liikunta, ihmissuhteet, talousasiat, itsetuntemus, ominaisuudet, vahvuudet ja mielenkiinnonkohteet. Yksilövalmennuksen keskiössä ovat nuoren osaamisen, koulutuksen ja työkokemuksen näkyväksi tekeminen sekä työ- ja koulutushaun ohjaaminen: mahdollisuuksien kartoitus, työ- ja koulutushakemukset, CV, portfolio, ePortfolio, videoesittely ja haastatteluihin valmistautuminen. Osaamisen tunnistaminen on kiinteä osa valmennusprosessia. Yksilövalmentaja toimii nuoren tukena hänen siirtyessään työpajalta jatkopolulle.
TYÖVALMENNUS
Työvalmennus koostuu työtehtävien tekemisestä työpajoilla sekä työelämätaidoista. Teemoina ovat työelämätaidot ja -tiedot, kuten työaikojen noudattaminen ja täsmällisyys, työyhteisön säännöt, käyttäytyminen ja kielenkäyttö. Työvalmennuksen keskiössä ovat työyhteisön sosiaaliset suhteet, yhteisössä toiminen ja työn eettiset seikat sekä vaitiolovelvollisuus, työturvallisuus, työnjälki ja vastuunotto omasta työstä. Työvalmennus perustuu tekemällä oppimiseen, jossa kokemusasiantuntijuus ja vertaisoppiminen ovat läsnä.
RYHMÄVALMENNUS
Ryhmävalmennuksessa nuoret aloittavat yhtä aikaa ja käyvät läpi yhteisen ryhmäprosessin. Ryhmässä nuorella on mahdollisuus tarkastella omaa toimintaympäristöään ja toimintatapojaan uudesta näkökulmasta. Jokainen nuori tuo ryhmään oman panoksensa ja nuoria rohkaistaan oppimaan yhdessä ja toisiltaan. Näin vahvistuvat itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot. Yhteisöön liittyminen ja erilaiset nuorten palvelut tulevat tutuiksi. Ryhmässä tunteita voidaan käsitellä turvallisesti ja rohkeus päätöksentekoon kasvaa. Teemoina ovat ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutustaidot, yhdessä tekemisen ja yhteisön voima, itsetuntemus, ominaisuudet ja vahvuudet. Ryhmätoimintaa järjestetään luovien ja kädentaitomenetelmien lisäksi, arjenhallintaa, hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan, sekä mm. työpaikka- ja koulutusalavierailuihin ja -hakuihin liittyen. Toimintaan otetaan mielellään mukaan verkoston tarjoamia ryhmävalmennuksia. Ryhmävalmennusta toteutetaan lyhytkestoisina suljettuina ryhminä sekä pidempi aikaisina avoimina ryhminä. Lisäksi pajoilla toteutetaan kohdennettuja projekteja pienryhmille.
ETÄ- JA VERKKOVALMENNUS
Taitoverstaan valmennukset voidaan tarvittaessa toteuttaa etä- ja verkkovalmennuksena. Alustoina toimivat Discord-sovellus ja Classroom-oppimisympäristö. Etä- ja verkkovalmennuksessa voidaan kohdata ja valmentaa nuoria sekä yksilöllisesti että ryhmänä.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Pajan fyysinen työympäristö, Taitoverstas
Taitoverstaan työtilat ovat kahdessa kerroksessa, yhteispinta-ala 539 m². Taitoverstas tarjoaa opiskelijalle mielekkään oppimisympäristön, tukea arjenhallintaan ja yhteisön, johon kiinnittyä, nuorena nuorten kanssa. Henkilökunta on ammattitaitoista ja toiminta tulevaisuusorientoitunutta. Oppimista tapahtuu työpajaympäristössä, yhdessä pajan ulkopuolella eri ympäristöissä sekä pajalle hankittavien erityisosaajien ja kumppaneiden kanssa. Työpajalla keskeistä on tekemällä oppiminen ja kokemuksellisuus. Lisäksi Taitoverstaalla järjestettävä Arjen taitojen paja tarjoaa nuorelle mahdollisuuden syventää arkielämässä hyödynnettäviä taitoja monipuolisesti.
Pajan fyysinen työympäristö, Tekninen paja
Koneet ja laitteet teknisellä pajalla: Monitoimikone (oiko- ja tasohöylä, sirkkeli, alajyrsin), vannesaha, pylväsporakone, iskuporakone, ruuvinvääntimet ja akkuporakoneita. Mig-hitsauskone, hiontasmirgeli, käsityöjyrsin, käsihiomakoneita, kuumailmapuhallin, poltto- ja tinakolveja, kompressori, paineilmanaulain ja -hakaspistooli. Purunpoistojärjestelmä, kaasuimuri, höyläpenkki, alasin ja laaja valikoima käsityö- ja pintakäsittelytyövälineitä (maalitelat erilaisilla pinnoilla, maali- ja lakkasiveltimet, vaahtomuovisiveltimet, hiomapaperit, karhunvilla, sikli ja teräsharja) sekä polkupyörän huoltotyövälineitä (Ilmantäyttölaite mittarilla, - käsi- ja jalkapumput ja polkupyörän erikoisavaimet).
Pajan tuotteet, palvelut ja työtehtävät, Taitoverstas
Keskustelua yhteisistä ja yhteiskunnallisista asioista, koulutukseen ja työelämään liittyvien aiheiden pohdiskelua ja edistämistä, työ- ja koulutushakuja sekä niiden harjoittelua, työnhakuasiakirjojen päivittämistä. Vuorovaikutustilanteiden harjoittelua, osaamisen näkyväksi tekemistä, itsetuntemuksen lisäämistä harjoittein ja keskustelujen avulla, oman elämänhallinnantaitojen harjoittelua, verkostoyhteistyö esim. Pohjois-Karjalan Martat ry:n ja Diakonissalaitoksen Taloustaito -hankeen kanssa. Lisäksi Taitoverstaalla järjestettävässä Arjen taitojen pajassa kukin nuori pääsee pajajakson aikana kiertämään eri pajoilla. Arjen taitojen pajan sisältöjä ovat muun muassa ruuanlaittoon, leivontaan, siivoukseen, polkupyörän- ja vaatehuoltoon liittyvät työtehtävät sekä esim. työnhakuasiakirjojen, kuten CV:n tekeminen.
Pajan tuotteet, palvelut ja työtehtävät, Tekninen paja
Asiakastyöt: tuotteen suunnittelu ja valmistus sekä arviointi. Nuoret ovat osallisena jo myytävien tuotteiden suunnittelu- ja valmistusprosessissa. Tuotteen ideointi, protojen valmistaminen, materiaalikokeilut, tuotantoon päätyvien tuotteiden valinta, hinnoittelu, sarjan valmistus, työohjeiden laatiminen, tuotteen jatkokehittäminen ja asiakaspalvelu läpi prosessin. Teknisellä työpajalla nuorten on mahdollisuus valmistaa pientuotteita, kuten taulujen kehyksiä, kukka- ja säilytyslaatikoita, pihapelejä, kuvausseiniä, huonekaluja ja naulakoita. Pajalla tehdään myös puuhuonekalujen kunnostustöitä. Teknisellä pajalla on myös valmiudet valmistaa pienimuotoisia somistuselementtejä ja lavasteita. Lisäksi Tekninen paja toimii asuntojen saneerausapuna ja tekee pintakäsittelyjä sekä pieniä remontteja (pohjatyöt, maalaus, tapetointi ym.). Tulityötilassa on mahdollista tehdä itse suunnittelemia tuotteita myös metallista. Teknisellä pajalla on myös aika-ajoin sarjatuotantoa, jossa pääsee harjoittelemaan vaihetyötä, esim. linjakeppien valmistusta. Työtehtävät voivat sijaita myös tilaajan kohteessa. Pintakäsittelytyötehtäviä ovat muun muassa huonekalujen kunnostus ja maalaus, pientuotteiden pintakäsittelytyöt (esim. suodatinpussitelineet, hoiturit, Kalikkakeilaus- ja Huojuvatornipelit, kukkalaatikot ja leikkuulaudat) ja Taitoverstaan vuokrakiinteistön seinien ja kattojen maalaus sekä tapetointi ja hyllyjen ja kaappien pintakäsittely. Teknisen pajan työtiloissa voidaan tehdä polkupyörien huoltotyötehtäviä.
Sisämaalaustyöt (valinnaiset tutkinnon osat)
Oma työsuunnitelma
Nuori tutustuu maalattavan kohteeseen. Hän tekee työsuunnitelman omiin töihinsä työselostuksen ja materiaalin valmistajan ohjeiden perusteella.
Rakennuspintojen ja kiinteän sisustuksen sisämaalaustyöt (ensi-, pesu- ja huoltomaalaus)
Nuori suojaa pinnat niin ettei ympäristö vaurioidu. Hän pesee pintoja maalaustöitä varten. Nuori tekee täyttö- ja hiontakäsittelyitä. Hän työskentelee mahdollisimman pölyttömästi pölynhallinnan ohjeiden mukaan. Nuori maalaa käsityövälineillä niin, että työ täyttää laatuvaatimukset. Hän työskentelee siististi ja järjestelmällisesti sekä käyttää ergonomisesti maalaustyövälineitä. Nuori huolehtii maalaustyövälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta.
Ympäristö ja turvallisuus
Nuori työskentelee turvallisesti Taitoverstaan työpaikalla. Hän noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista. Nuori käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita. Hän varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista. Nuori huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta. Hän käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja. Nuori tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti.
Huoneiston pintojen korjaustyöt (valinnaiset tutkinnon osat)
Oma työsuunnitelma
Nuori tutustuu huoneiston pintojen korjaustöihin yhdessä asiakkaan kanssa. Hän arvioi materiaalimenekkiä ja työhön kuluvaa aikaa. Nuori tekee työsuunnitelman muutostöiden suunnitelmien, materiaalin valmistajien ja asiakkaan tarpeiden perusteella. Hän muuttaa ja tarkentaa työsuunnitelmaa asiakkaan kanssa sopien työn edetessä. Nuori varmistaa, että käytettävissä on tarvittavat telineet, työvälineet, materiaalit ja tarvikkeet.
Suunnitellut työt
Nuori tekee valmistelu-, suojaus- ja purkutyöt suunnitelmien mukaan. Hän toteuttaa korjaustyöt käyttäen ammattialan työmenetelmiä ja materiaaleja. Nuori käyttää turvallisesti työssään tarvitsemia koneita ja laitteita sekä huomioi niiden huoltotarpeen. Hän työskentelee siististi ja järjestelmällisesti pintojen korjaustöissä. Nuori työskentelee mahdollisimman pölyttömästi pölynhallinnan ohjeiden mukaan.
Viimeistelytyöt
Nuori kiinnittää irroitetut rakennusosat paikoilleen. Hän poistaa suojaukset maalauksen kuivuttua. Nuori tekee tarvittavat viimeistelyt ja siivoukset. Hän dokumentoi tehdyt työt asiakkaalle.
Ympäristö ja turvallisuus
Nuori työskentelee turvallisesti Taitoverstaan työpaikalla. Hän noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista. Nuori käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita. Hän varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista. Nuori huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta. Hän käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja. Nuori tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti.
Puupintojen pintakäsittelyt (valinnaiset tutkinnon osat)
Oma työsuunnitelma
Nuori tuntee puupintojen pintakäsittelyssä käytettäviä materiaaleja. Hän tunnistaa tavallisimpia puulajeja. Nuori tuntee pintakäsittelyyn vaikuttavia puumateriaalin ominaisuuksia. Hän tekee työsuunnitelman työselostuksen, laatuvaatimusten ja materiaalin valmistajan ohjeiden perusteella.
Esikäsittelyt
Nuori tekee puupinnoille ennen pintakäsittelyjä tarvittavia täyttö- ja hiontatöitä. Hän työskentelee mahdollisimman pölyttömästi pölynhallinnan ohjeiden mukaan. Nuori työskentelee siististi ja järjestelmällisesti puupintojen pintakäsittelytöissä. Hän käyttää ergonomisesti siloitustyövälineitä. Nuori huolehtii siloitustyövälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta.
Maalauskäsittelyt
Nuori maalaa puupintoja käsityövälineillä niin, että työ hyväksytään laatuvaatimusten mukaisena. Hän työskentelee siististi ja järjestelmällisesti puupintojen maalaustöissä. Nuori käyttää ergonomisesti maalaustyövälineitä. Hän huolehtii maalaustyövälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta.
Kuultokäsittelyt
Nuori tekee puupintojen kuultokäsittelyitä lakoilla, petseillä ja kuullotteilla niin, että työ hyväksytään laatuvaatimusten mukaisena. Hän työskentelee siististi ja järjestelmällisesti kuullotustöissä. Nuori käyttää ergonomisesti kuullostustyövälineitä. Hän huolehtii kuullotustyövälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta.
Öljy-, vaha- ja kiillotuskäsittelyt
Nuori tekee puupintojen öljy-, vaha- ja kiillotuskäsittelyitä niin, että työ hyväksytään laatuvaatimusten mukaisena. Hän työskentelee siististi ja järjestelmällisesti. Nuori käyttää ergonomisesti työvälineitä. Hän huolehtii työvälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta.
Ympäristö ja turvallisuus
Nuori työskentelee turvallisesti yhteisellä työpaikalla. Hän noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista. Nuori käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita. Hän varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista. Nuori huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta. Hän käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja. Nuori tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti.
Koristemaalaustyöt (valinnaiset tutkinnon osat)
Oma työsuunnitelma
Nuori tutustuu työohjeisiin, koristemaalausmalleihin ja -kuvastoihin. Hän xarvioi koristemaalauksen materiaalitarpeen. Nuori arvioi koristemaalaukseen tarvittavan ajan. Hän tarkistaa, että käytettävissä on tarvittavat suojaimet, telineet, työvälineet ja tarvikkeet. Nuori tekee työsuunnitelman omiin töihinsä mallien ja ohjeiden perusteella.
Koristemaalauksen mallityö
Nuori tuntee tavallisimpien koristemaalaustuotteiden soveltuvuuden käsiteltäville alustoille. Hän harjoittelee erilaisia koristemaalaustekniikoita (esim. sabluunan valmistus ja käyttö, käsivarainen koristemaalaus, viivoitusmaalaus). Nuori suunnittelee malleja koristemaalausta varten. Hän tekee koristemaalausmalleja toteuttamista varten.
Kortistemaalauksen esityöt
Nuori valmistelee koristemaalauskohteen valmiiksi käsittelyitä varten. Hän suojaa koristemaalauskohteen ympäristön. Nuori varaa tarvittavat työvälineet ja riittävästi materiaaleja käyttöönsä.
Koristemaalaus
Nuori tekee mallin avulla laajemman koristemaalauksen toteutuksen rakennusosaan tai kalusteeseen. Hän käyttää työvälineitä monipuolisesti. Nuori muokkaa ja kehittää työvälineitä tarpeen mukaan. Hän tekee koreistemaalaustyötä siististi ja järjestelmällisesti. Nuori tekee viimeistelyt koritemaalaustyöhön. Hän tekee koristemaalaustyön sovitun mukaisesti. Nuori tekee mallin mukaisen koristemaalaustyön.
Ympäristö ja turvallisuus
Nuori työskentelee turvallisesti Taitoverstaan työpaikalla. Hän noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista. Nuori käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita. Hän varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista. Nuori huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta. Hän käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja. Nuori tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti.
Tuotteiden pintakäsittelyn perustyöt (valinnaiset tutkinnon osat)
Pienet korjaukset, täytöt ja silotukset
Nuori pesee tuotteen materiaaliin soveltuvalla pesuaineella ja huomioi käyttöturvallisuustiedotteen ohjeet. Hän valitsee oikeat materiaalit erilaisille pintakäsiteltäville pinnoille. Nuori käyttää käsityövälineitä oikein. Hän hioo korjauskohdat tarkasti ympäröivän pinnan tasolle. Nuori arvioi itsenäisesti laatuluokituksen mukaisia vaatimuksia materiaalivalinnoille.
Pintojen hionta
Nuori tekee kappaleiden hiontoja sekä käsin että koneellisesti. Hän valitsee oikeat hiontapaperikarkeudet työvaiheen mukaisesti. Nuori hioo kappaleet määrämittaan ja hiotun pinnan suoruus ja sileys vastaavat niille määriteltyjä vaatimuksia. Hän tekee väli- ja viimeistelyhionnat tarvittaessa ohjeiden mukaisesti.
Pintojen valkaisut ja väritykset
Nuori huolehtii kaikissa tilanteissa siitä, ettei väritteitä pääse iholle. Hän laittaa käsittelyaineet käyttökuntoon ja huolehtii niiden säilytyksestä. Nuori ehdottaa tuotteelle parhaiten sopivaksi petsausta, lakkausta tai maalausta. Hän tekee perusteltuja ehdotuksia värien yhteensopivuuden parantamiseksi.
Lakkaukset ja maalaukset ruiskumaalauslaitteilla (tähän ammattitaitovaatimukseen ei kerrytetä osaamista Taitoverstaalla)
Ympäristö ja turvallisuus
Nuori työskentelee turvallisesti Taitoverstaan työpaikalla. Hän noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista. Nuori käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita. Hän varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista. Nuori huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta. Hän käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja. Nuori tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti.
Ilmastovastuullinen toiminta (valinnaiset tutkinnon osat)
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Nuori ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen. Hän tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen. Nuori tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä sekä vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omissa työtehtävissään toimiessaan Taitoverstaan työpajoilla.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Nuori selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia. Hän pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen työpajalla. Nuori arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta. Lisäksi hän ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työpajatyöskentelyn tai Taitoverstaan toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Yksilö-, työ- ja ryhmävalmennus kannustaa ja opastaa ilmastonmuutoksen hillinnän näkökulman huomioimisen Taitoverstaan kaikissa arjen toiminnoissa, kuten materiaalivalinnat, työtavat, kierrätys ja liikkuminen. Tärkeä osa Taitoverstaan toimintaa on kierrätysmateriaalien hyödyntäminen tuotteensuunnittelu- ja valmistusprosessissa. Taitoverstaan ylä- ja alakerrassa on kierrätysastiat eri jätteille, joiden tyhjentämiseen kierrätyspisteille nuoret osallistuvat. Keittiöpajalla vahvistetaan nuoren ilmastovastuullista toimintaa muun muassa suosimalla kasvis- ja vegaanisia vaihtoehtoja ruuanlaitossa ja leivonnassa. Lisäksi Nuorisoverstas tekee yhteistyötä Pohjois-Karjalan Marttojen (https://www.martat.fi/pohjois-karjala/) liittyen ilmastonmuutoksen hillintään.
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Nuori viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista Taitoverstaan työpajayhteisössä. Hän osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita yhteistyökykyisesti. Nuori kannustaa omalla toiminnallaan muita ilmastovastuuseen. Yksilö-, työ- ja ryhmävalmennus tukee nuoren ilmastovastuullisen toimijuuden kehittymistä sekä auttaa huomioimaan oman toiminnan vaikutukset suhteessa ryhmään ja vertaistuen merkityksen.
Joensuun Nuorisoverstas ry kehittää toimintaansa Kestävän kehityksen globaalin toimintaohjelman Agenda2030 mukaisesti.
Osaamisen arviointi kaikissa yllä olevissa tutkinnon osissa: Osaamisen kerryttämisessä ja työskentelyssä nuori toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti. Hän toimii yhteistyökykyisesti. Nuori tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita. Hän hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti. Nuori hyödyntää tarvittaessa ohjausta työskentelyn, oppimisen ja itsearvioinnin tukena. Taitoverstaan ohjaus ja valmennus tukevat nuoren oppimisprosessia.
Toiminnan erityispiirteitä
Työpajalla korostuu tekemällä oppiminen, kokemuksellisuus ja kokemusasiantuntijuus, vertaisohjaajuus, omatahtisuus ja yhteisöllisyys. Toiminnassa vahvistetaan nuorten vahvuuksia ja saatetaan osaaminen näkyväksi.
Työtehtävät räätälöidään ja oppimistyylit otetaan huomioon. Nuori on mukana tasavertaisena toimijana ympäröivässä yhteiskunnassa, myös neuvotteluissa suhteessa yrityksiin ja tilaajiin.
Toiminnan periaatteita ovat kestävä kehitys, ekologisuus sekä intensiivinen ja perusteellinen taitotason kohoamisen mukainen ohjaus ja osaamisen edistäminen.
Nuori dokumentoi oppimispäiväkirjaan (esim. Word-pohjaiseen) ja mahdollisesti portfolioon työskentelyään ja tehtävien vaiheet kokonaisuudessaan kuvin ja sanoin prosessimaisesti. Hän tekee itsearviointia ja reflektoi oppimistaan ja saamaansa palautetta.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Taitoverstas:
tekemällä oppiminen
- kokemuksellisuus
- osallisuus
- yhteisöllisyys
- vertaisohjaajuus
- asiantuntijayhteistyö
- monialainen verkosto
- keskustelua yhteisistä ja yhteiskunnallisista asioista
- koulutukseen ja työelämään liittyvien aiheiden pohdiskelua ja edistämistä
- työ- ja koulutushakuja sekä niiden harjoittelua
- työnhakuasiakirjojen päivittämistä
- vuorovaikutustilanteiden harjoittelua
- osaamisen näkyväksi tekemistä
- itsetuntemuksen lisäämistä harjoittein ja keskustelujen avulla
- oman elämänhallinnantaitojen harjoittelua
- Arjen taitojen paja
- Pohjois-Karjalan Martat ry -yhteistyö
- Taloustaitokoulutus (Taloustaito -hanke)
Tekninen paja:
- monitoimikone (oiko- ja tasohöylä, sirkkeli, alajyrsin)
- vannesaha
- pylväsporakone
- iskuporakone
- ruuvinvääntimet ja akkuporakoneita
- mig-hitsauskone
- penkkihiomakone
- käsityöjyrsin
- käsihiomakoneita
- kuumailmapuhallin
- poltto- ja tinakolveja
- kompressori
- paineilmanaulain ja -hakaspistooli
- purunpoistojärjestelmä
- kaasuimuri
- höyläpenkki
- alasin
- laaja valikoima käsityö- ja pintakäsittelytyövälineitä
- nauhahiomakone
- katkaisusaha
- maalitelat erilaisilla pinnoilla
- maali- ja lakkasiveltimet
- vaahtomuovisiveltimet
- hiomapaperit
- karhunvilla
- sikli
- teräsharja
- Ilmantäyttölaite mittarilla
- Käsi- ja jalkapumput
- Polkupyörän erikoisavaimet
Henkilöstöresurssit
Työvalmentaja ja osa-aikaohjaaja, tukena tarvittaessa muu henkilökunta.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 10
Referenssit
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä , https://www.riveria.fi
Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt nuorten työpajatoiminnan ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä, sekä oppimisympäristöjen tunnistamista, aktiivisesti jo vuodesta 2008 alkaen.
Ammattiopisto Luovi , https://luovi.fi
Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt nuorten työpajatoiminnan ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä, sekä oppimisympäristöjen tunnistamista, aktiivisesti jo vuodesta 2008 alkaen.
Joensuun Aikuislukio, https://www.joensuu.fi/aikuislukio/tuva
Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt vuodesta 2022 alkaen oppivelvollisuusikäisten ja TUVA-koulutuksessa opiskelevien nuorten työpajatoiminnan sisältöjä yhteistyössä Joensuun Aikuislukion kanssa.
Nuoren työpajatarina,
Tulin nuorisoverstaalle alussa niin, ettei elämälläni ollut suuntaa, erosin opinnoista motivaation puutteen vuoksi eikä ollut oikea ala, jaksaminen mitään kohtaan oli nollassa. Jo ensimmäisenä päivänä sain hymyn kasvoilleni, ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Ohjaajat olivat positiivisia ja kannustivat ja kehuivat. Tunsin jo silloin itseni hyväksytyksi. Seuraavina kuukausina sain itseluottamusta lisää ja uskalsin yhä enemmän olla oma itseni. Viimeisimpinä kuukausina käytiin tutustumassa alaan johon oli kiinnostusta, hain paikkaa, pääsin sisään ja syksyllä alkaa koulu. Kesälle on töitä. Elämäni on taas raiteillaan. Olen saanut verstaalla tukea mihin vain ikinä olen tarvinnut. Tämä on tähän asti ollut kaikista paikoista kaikista positiivisin kokemus. Ohjaajat, sekä nuoret ovat kaikki todella ystävällisiä. Suosittelen ehdottomasti paikkaa kaikille, joilla elämän suunta on vähänkään hukassa, tai muuten motivaatio ja jaksaminen lopussa! Täällä se palautuu ja nousee huippuun. ❤️
Muuta
-
Kuvat
Kuva 1. Teknisen pajan työtiloja
Kuva 2. Huonekalujen pintakäsittelyesimerkki
Kuva 3. Pintakäsittely, tuote-esimerkkejä
Kuva 4. Pintakäsittely, työ- ja suojavälineitä
Kuva 5. Pintakäsittely, työvälineitä ja -materiaaleja
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Rakennusmaalauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Pintarakennustyömaalla toimiminen- Rakennusmaalaustyöt
Valinnaiset tutkinnon osat
- Ensimaalaustyöt- Korjausmaalaustyöt
Lattianpäällystyksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Pintarakennustyömaalla toimiminen- Lattianpäällystyksen perustyöt
Valinnaiset tutkinnon osat
- Mattotyöt- Lukkoliitostöiden perustyöt
- Lattioiden laatoitustyöt
Teollisen pintakäsittelyn osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- MetallituotemaalausTuotemaalauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Tuotteiden pintakäsittelyValinnaiset tutkinnon osat
- Ensimaalaustyöt- Korjausmaalaustyöt
- Pientalojen ulkomaalaustyöt
x Sisämaalaustyöt
- Rakennuspintojen ruiskumaalaustyöt
- Ruiskutasoitetyöt
- Levyseinien nauhoitus-, saumaus- ja maalaustyöt
x Huoneiston pintojen korjaustyöt
- Pintakäsiteltävien rakenteiden korjaustyöt
x Puupintojen pintakäsittelyt
- Julkisivujen maalaustyöt
- Tapetointityöt
- Erikoismaalaustyöt
- Mukailumaalaustyöt
x Koristemaalaustyöt
- Pintakäsittelyalan erikoistyöt
- Massapäällystystyöt
- Lattioiden laatoitustyöt
- Vedeneristyksen ja laatoituksen perustyöt
- Puulattioiden pintakäsittelyt
- Lukkoliitostöiden perustyöt
- Lattianpäällysteiden uusiminen
- Mattotyöt
- Märkätilojen muovimattotyöt
- Korroosionestomaalaus
- Jauhemaalauksen perustyöt
- Jauhemaalaus
- Ajoneuvomaalaus
- Suihkupuhdistus ja teräsharjaus
- Eri materiaalien pintakäsittelytyöt
- Hionta ja kiillotus
x Tuotteiden pintakäsittelyn perustyöt
- Tuotteiden ruiskumaalaustyöt
- Tuotteiden pintavirheiden korjaus
- Kalvopinnoitus
- Kemialliset pintakäsittelyt
- Sähkökemialliset pintakäsittelyt
- Kuumaupotus
- Teollisuuden pintakäsittelylinjan hoito
- Pinnoitustyökalujen huolto ja korjaus
- Pintakäsittelyprosessien hoito
- Pintakäsittelylinjan hoito
- Maalauslinjan hoito
- Teippaus
- Kuvio- ja erikoismaalaus
- Myymälässä toimiminen
- Pintakäsittelyalan varastointityöt
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Sisämaalaustyöt
Oma työsuunnitelma
Henkilö
x tekee työsuunnitelman omiin töihinsä työselostuksen ja materiaalin valmistajan ohjeiden perusteella
Rakennuspintojen ja kiinteän sisustuksen sisämaalaustyöt (ensi-, pesu- ja huoltomaalaus)
Henkilö
x pesee pintoja maalaustöitä varten
x tekee täyttö- ja hiontakäsittelyitä
x työskentelee mahdollisimman pölyttömästi pölynhallinnan ohjeiden mukaan
x maalaa käsityövälineillä niin, että työ täyttää laatuvaatimukset
x työskentelee siististi ja järjestelmällisesti
x käyttää ergonomisesti maalaustyövälineitä
x huolehtii maalaustyövälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta
Ympäristö ja turvallisuus
Henkilö
- osaa toimia hätätilanteessa ja antaa ensiapua tarvittaessa
- osaa ehkäistä tulityöonnettomuuksia
- osaa toimia tulipalon sattuessa ja toteuttaa alkusammutusta
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista
x käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita
- tuntee käyttöturvallisuustiedotteet ja materiaalin valmistajan turvallisuusohjeet
- varmistaa ennen työn aloitusta, että hänellä on työssä tarvittavat luvat ja pätevyydet
x varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista
x huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta
x käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja
x tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti
Huoneiston pintojen korjaustyöt
Oma työsuunnitelma
Henkilö
x arvioi materiaalimenekkiä ja työhön kuluvaa aikaa
x tekee työsuunnitelman muutostöiden suunnitelmien, materiaalin valmistajien ja asiakkaan tarpeiden perusteella
x muuttaa ja tarkentaa työsuunnitelmaa asiakkaan kanssa sopien työn edetessä
x varmistaa, että käytettävissä on tarvittavat telineet, työvälineet, materiaalit ja tarvikkeet
Suunnitellut työt
Henkilö
x toteuttaa korjaustyöt käyttäen ammattialan työmenetelmiä ja materiaaleja
x käyttää turvallisesti työssään tarvitsemia koneita ja laitteita sekä huomioi niiden huoltotarpeen
x työskentelee siististi ja järjestelmällisesti pintojen korjaustöissä
x työskentelee mahdollisimman pölyttömästi pölynhallinnan ohjeiden mukaan
Viimeistelytyöt
Henkilö
x poistaa suojaukset maalauksen kuivuttua
x tekee tarvittavat viimeistelyt ja siivoukset
x dokumentoi tehdyt työt asiakkaalle
Ympäristö ja turvallisuus
Henkilö
- osaa toimia hätätilanteessa ja antaa ensiapua tarvittaessa
- osaa ehkäistä tulityöonnettomuuksia
- osaa toimia tulipalon sattuessa ja toteuttaa alkusammutusta
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista
x käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita
- tuntee käyttöturvallisuustiedotteet ja materiaalin valmistajan turvallisuusohjeet
- varmistaa ennen työn aloitusta, että hänellä on työssä tarvittavat luvat ja pätevyydet
x varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista
x huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta
x käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja
x tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti
Puupintojen pintakäsittelyt
Oma työsuunnitelma
Henkilö
x tunnistaa tavallisimpia puulajeja
x tuntee pintakäsittelyyn vaikuttavia puumateriaalin ominaisuuksia
- tekee työsuunnitelman työselostuksen, laatuvaatimusten ja materiaalin valmistajan ohjeiden perusteella
Esikäsittelyt
Henkilö
x työskentelee mahdollisimman pölyttömästi pölynhallinnan ohjeiden mukaan
x työskentelee siististi ja järjestelmällisesti puupintojen pintakäsittelytöissä
x käyttää ergonomisesti siloitustyövälineitä
x huolehtii siloitustyövälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta
Maalauskäsittelyt
Henkilö
x työskentelee siististi ja järjestelmällisesti puupintojen maalaustöissä
x käyttää ergonomisesti maalaustyövälineitä
x huolehtii maalaustyövälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta
Kuultokäsittelyt
Henkilö
x työskentelee siististi ja järjestelmällisesti kuullotustöissä
x käyttää ergonomisesti kuullostustyövälineitä
x huolehtii kuullotustyövälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta
Öljy-, vaha- ja kiillotuskäsittelyt
Henkilö
x työskentelee siististi ja järjestelmällisesti
x käyttää ergonomisesti työvälineitä
x huolehtii työvälineiden ja -materiaalien käyttökunnosta
Ympäristö ja turvallisuus
Henkilö
- osaa toimia hätätilanteessa ja antaa ensiapua tarvittaessa
- osaa ehkäistä tulityöonnettomuuksia
- osaa toimia tulipalon sattuessa ja toteuttaa alkusammutusta
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista
x käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita
- tuntee käyttöturvallisuustiedotteet ja materiaalin valmistajan turvallisuusohjeet
- varmistaa ennen työn aloitusta, että hänellä on työssä tarvittavat luvat ja pätevyydet
x varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista
x huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta
x käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja
x tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti
Koristemaalaustyöt
Oma työsuunnitelma
Henkilö
x arvioi koristemaalauksen materiaalitarpeen
x arvioi koristemaalaukseen tarvittavan ajan
x tarkistaa, että käytettävissä on tarvittavat suojaimet, telineet, työvälineet ja tarvikkeet
x tekee työsuunnitelman omiin töihinsä mallien ja ohjeiden perusteella
Koristemaalauksen mallityö
Henkilö
x harjoittelee erilaisia koristemaalaustekniikoita (esim. sabluunan valmistus ja käyttö, käsivarainen koristemaalaus, viivoitusmaalaus)
x suunnittelee malleja koristemaalausta varten
x tekee koristemaalausmalleja toteuttamista varten
Kortistemaalauksen esityöt
Henkilö
x suojaa koristemaalauskohteen ympäristön
x varaa tarvittava työvälineet ja riittävästi materiaaleja käyttöönsä
Koristemaalaus
Henkilö
x käyttää työvälineitä monipuolisesti
x muokkaa ja kehittää työvälineitä tarpeen mukaan
x tekee koreistemaalaustyötä siististi ja järjestelmällisesti
x tekee viimeistelyt koritemaalaustyöhön
x tekee koristemaalaustyön sovitun mukaisesti
x tekee mallin mukaisen koristemaalaustyön
Ympäristö ja turvallisuus
Henkilö
- osaa toimia hätätilanteessa ja antaa ensiapua tarvittaessa
- osaa ehkäistä tulityöonnettomuuksia
- osaa toimia tulipalon sattuessa ja toteuttaa alkusammutusta
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista
x käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita
- tuntee käyttöturvallisuustiedotteet ja materiaalin valmistajan turvallisuusohjeet
- varmistaa ennen työn aloitusta, että hänellä on työssä tarvittavat luvat ja pätevyydet
x varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista
x huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta
x käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja
x tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti
Tuotteiden pintakäsittelyn perustyöt
Pienet korjaukset, täytöt ja silotukset
Henkilö
x valitsee oikeat materiaalit erilaisille pintakäsiteltäville pinnoille
x käyttää käsityövälineitä oikein
x hioo korjauskohdat tarkasti ympäröivän pinnan tasolle
x arvioi itsenäisesti laatuluokituksen mukaisia vaatimuksia materiaalivalinnoille
Pintojen hionta
Henkilö
x valitsee oikeat hiontapaperikarkeudet työvaiheen mukaisesti
x hioo kappaleet määrämittaan ja hiotun pinnan suoruus ja sileys vastaavat niille määriteltyjä vaatimuksia
x tekee väli- ja viimeistelyhionnat tarvittaessa ohjeiden mukaisesti
Pintojen valkaisut ja väritykset
Henkilö
- tietää tavallisimmat tuotteessa käytettävät petsit tai muut värjäys- ja valkaisuainetyypit
x laittaa käsittelyaineet käyttökuntoon ja huolehtii niiden säilytyksestä
- tietää, milloin tuotteelle ei sovi värjäys tai valkaisu ja tunnistaa väriaineiden yhteensopimattomuuden
x ehdottaa tuotteelle parhaiten sopivaksi petsausta, lakkausta tai maalausta
- tietää petsi-, lakka- ja maalityyppien valintaperiaatteet yleisimmille alustoille
x tekee perusteltuja ehdotuksia värien yhteensopivuuden parantamiseksi
Lakkaukset ja maalaukset ruiskumaalauslaitteilla
Henkilö
- tekee ruiskumaalausta oikeassa työjärjestyksessä
- kiillottaa pintakäsiteltyjä pintoja
- huolehtii maalausvälineiden huolellisesta puhdistuksesta ja käyttää pesuliuottimia taloudellisesti
Ympäristö ja turvallisuus
Henkilö
- osaa toimia hätätilanteessa ja antaa ensiapua tarvittaessa
- osaa ehkäistä tulityöonnettomuuksia
- osaa toimia tulipalon sattuessa ja toteuttaa alkusammutusta
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja sekä sopii mahdollisista muutoksista
x käyttää työskentelyssä tarvittavia henkilönsuojaimia ja turvavarusteita
- tuntee käyttöturvallisuustiedotteet ja materiaalin valmistajan turvallisuusohjeet
- varmistaa ennen työn aloitusta, että hänellä on työssä tarvittavat luvat ja pätevyydet
x varmistaa ennen työtehtävän aloitusta, että töiden aloittaminen on turvallista
x huolehtii työtehtävissään työympäristön puhtaudesta, järjestyksestä ja turvallisuudesta
x käyttää työssä säästävästi vettä, energiaa ja materiaaleja
x tunnistaa ja lajittelee työssä syntyneet jätteet ohjeiden mukaisesti
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen