
PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 2024
Perusteen nimi | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-4389-2023 |
Koulutukset | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
Osaamisalat | Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala |
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala | |
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Nuoriso- ja yhteisöohjaaja |
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja | |
Lastenohjaaja | |
Voimaantulo | 01.08.2024 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8516660/tiedot |
Organisaatio
Joensuun Nuorisoverstas ry
Toimintayksikkö
Taitoverstas Joensuu , Tulliportinkatu 54, 80130 Joensuu
Yhteyshenkilöt
Iina Friman, Yksilövalmentaja, 050 464 0469, iina.friman@nuorisoverstas.fi
Nora Kettunen, Toiminnanjohtaja, 050 492 3306 , nora.kettunen@nuorisoverstas.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.nuorisoverstas.fi/
Facebook: https://fi-fi.facebook.com/joensuunnuorisoverstas/
Instagram: https://www.instagram.com/nuorisoverstas/?hl=fi
TikTok: https://www.tiktok.com/@nuorisoverstasjoensuu?_t=8orBOEd4MVt&_r=1
Oppimisympäristö tunnistettu
09.05.2020
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Anna-Liisa Hyvärinen, Lehtori, Riveria, Oppilaitoksen edustaja
Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, KYT, PAIKKO
Kati Männynsalo, Tuntiopettaja, päätoiminen, Riveria, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
17.01.2025
PAIKKO yhteyshenkilö
Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Joensuun Nuorisoverstaan nuorten työpajatoimintaan kuuluvat Taitoverstas Joensuussa sekä yksilö- ja työvalmennus Outokummussa. Yhdistys edistää ja kehittää nuorten elämänhallinnan valmiuksia ja
arjentaitoja sekä tukee siirtymistä koulutukseen ja työelämään. Joensuun Nuorisoverstas ry on perustettu vuonna 1995.
Joensuun Taitoverstaalla on tehtäviä teknisellä-, tekstiili-, keittiö-, media- ja kuvataidepajalla. Tehtäviä on myös tukipalveluissa, joihin kuuluvat logistiikka, kunnostus- ja puhtaanapito sekä hallinnon avustaminen. Taitoverstaalla voi myös harjoitella ohjaus-, kasvatusalan ja kuntoutuksen tehtäviä.
Taitoverstas tarjoaa mielekkään oppimisympäristön, tukea arjenhallintaan ja yhteisön, johon kiinnittyä, nuorena nuorten kanssa. Henkilökunta on ammattitaitoista ja toiminta tulevaisuusorientoitunutta. Oppimista tapahtuu työpajaympäristössä, yhdessä pajan ulkopuolella eri ympäristöissä sekä pajalle hankittavien erityisosaajien ja kumppaneiden kanssa.
Taitoverstaalla työskentelee kolme yksilövalmentajaa, kaksi työvalmentajaa ja pajaohjaajia. Samassa toimipisteessä toimii myös hallinto. Kaikilla työntekijöillä on toisiaan täydentävä laaja-alainen osaaminen, kädentaito- ja luovien alojen koulutusta sekä kasvatuksen ja ohjauksen koulutusta, sisältäen opettajan- ja opinto-ohjaajan pätevyydet, sekä sosionomin- ja työvalmentajan erikoisammattitutkinto -koulutuksen.
Taitoverstas on toiminut ammatillisten perus- sekä erikoisammattitutkintojen näyttöympäristönä vuodesta 2009. Verstaalla on suoritettu aiemmin vuosien varrella osia nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnosta, osia kuntoutuksen ja valmennuksen erikoisammattitutkinnosta, käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinnosta; artesaani, käsityömuotoilu ja artesaani, tekstiili- ja vaatemuotoilu. Tutustujasta tekijäksi -hankkeessa vuonna 2017, kehitettiin yhteistyössä Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän kanssa yhteisten tutkinnon osien opinnollistamista työpajaympäristössä.
Oppimisympäristön tunnistamista ja opinnollistettuja pajajaksoja on tehty usean vuoden ajan. PAIKKO-todistukset otettiin käyttöön vuonna 2021. Taitoverstaan valmentajia on kouluttautunut PAIKKOasiantuntijoiksi. Taitoverstaan pajoilla voi kerryttää osaamista ja tehdä opinnollistettuja pajajaksoja useiden ammatillisten perustutkintojen ammatillisista tutkinnon osista sekä yhteisistä tutkinnon osista ja TUVA-koulutuksesta.
Työpajavalmennuksen yleiset sisällöt:
YKSILÖVALMENNUS
Yksilövalmentaja laatii nuoren (ja hänen verkostonsa) kanssa henkilökohtaiset tavoitteet ja suunnitelmat valmennusjaksolle. Yksilövalmentaja kulkee nuoren rinnalla koko työpajajakson ajan kuljettaen nuoren yksilöllistä, tavoitteellista valmennusprosessia. Hän neuvoo ja ohjaa nuorta kohti hänen tavoitteitaan ja kokoaa tarvittaessa monialaisen tukiverkoston palvelukentältä nuoren tueksi. Yksilövalmennuksen teemoina ovat arjenhallinnan taidot ja kokonaisvaltainen hyvinvointi, uni, ravitsemus, liikunta, ihmissuhteet, talousasiat, itsetuntemus, ominaisuudet, vahvuudet ja mielenkiinnonkohteet. Yksilövalmennuksen keskiössä ovat nuoren osaamisen, koulutuksen ja työkokemuksen näkyväksi tekeminen sekä työ- ja koulutushaun ohjaaminen: mahdollisuuksien kartoitus, työ- ja koulutushakemukset, CV, portfolio, ePortfolio, videoesittely ja haastatteluihin valmistautuminen. Osaamisen tunnistaminen on kiinteä osa valmennusprosessia. Yksilövalmentaja toimii nuoren tukena hänen siirtyessään työpajalta jatkopolulle.
TYÖVALMENNUS
Työvalmennus koostuu työtehtävien tekemisestä työpajoilla sekä työelämätaidoista. Teemoina ovat työelämätaidot ja -tiedot, kuten työaikojen noudattaminen ja täsmällisyys, työyhteisön säännöt, käyttäytyminen ja kielenkäyttö. Työvalmennuksen keskiössä ovat työyhteisön sosiaaliset suhteet, yhteisössä toiminen ja työn eettiset seikat sekä vaitiolovelvollisuus, työturvallisuus, työnjälki ja vastuunotto omasta työstä. Työvalmennus perustuu tekemällä oppimiseen, jossa kokemusasiantuntijuus ja vertaisoppiminen ovat läsnä.
RYHMÄVALMENNUS
Ryhmävalmennuksessa nuoret aloittavat yhtä aikaa ja käyvät läpi yhteisen ryhmäprosessin. Ryhmässä nuorella on mahdollisuus tarkastella omaa toimintaympäristöään ja toimintatapojaan uudesta näkökulmasta. Jokainen nuori tuo ryhmään oman panoksensa ja nuoria rohkaistaan oppimaan yhdessä ja toisiltaan. Näin vahvistuvat itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot. Yhteisöön liittyminen ja erilaiset nuorten palvelut tulevat tutuiksi. Ryhmässä tunteita voidaan käsitellä turvallisesti ja rohkeus päätöksentekoon kasvaa. Teemoina ovat ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutustaidot, yhdessä tekemisen ja yhteisön voima, itsetuntemus, ominaisuudet ja vahvuudet. Ryhmätoimintaa järjestetään luovien ja kädentaitomenetelmien lisäksi, arjenhallintaa, hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan, sekä mm. työpaikka- ja koulutusalavierailuihin ja -hakuihin liittyen. Toimintaan otetaan mielellään mukaan verkoston tarjoamia ryhmävalmennuksia. Ryhmävalmennusta toteutetaan lyhytkestoisina suljettuina ryhminä sekä pidempi aikaisina avoimina ryhminä. Lisäksi pajoilla toteutetaan kohdennettuja projekteja pienryhmille.
ETÄ- JA VERKKOVALMENNUS
Taitoverstaan valmennukset voidaan tarvittaessa toteuttaa etä- ja verkkovalmennuksena. Alustoina toimivat Discord-sovellus ja Classroom-oppimisympäristö. Etä- ja verkkovalmennuksessa voidaan kohdata ja valmentaa nuoria sekä yksilöllisesti että ryhmänä.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Pajan fyysinen työympäristö, Taitoverstas
Taitoverstaan työtilat ovat kahdessa kerroksessa, yhteispinta-ala 539 m². Taitoverstas tarjoaa opiskelijalle mielekkään oppimisympäristön, tukea arjenhallintaan ja yhteisön, johon kiinnittyä, nuorena nuorten kanssa. Henkilökunta on ammattitaitoista ja toiminta tulevaisuusorientoitunutta. Oppimista tapahtuu työpajaympäristössä, yhdessä pajan ulkopuolella eri ympäristöissä sekä pajalle hankittavien erityisosaajien ja kumppaneiden kanssa. Työpajalla keskeistä on tekemällä oppiminen ja kokemuksellisuus. Lisäksi Taitoverstaalla järjestettävä Arjen taitojen paja tarjoaa nuorelle mahdollisuuden syventää arkielämässä hyödynnettäviä taitoja monipuolisesti.
Pajan tuotteet, palvelut ja työtehtävät, Taitoverstas
Keskustelua yhteisistä ja yhteiskunnallisista asioista, koulutukseen ja työelämään liittyvien aiheiden pohdiskelua ja edistämistä, työ- ja koulutushakuja sekä niiden harjoittelua, työnhakuasiakirjojen päivittämistä. Vuorovaikutustilanteiden harjoittelua, osaamisen näkyväksi tekemistä, itsetuntemuksen lisäämistä harjoittein ja keskustelujen avulla, oman elämänhallinnantaitojen harjoittelua, verkostoyhteistyö esim. Pohjois-Karjalan Martat ry:n ja Diakonissalaitoksen Taloustaito -hankeen kanssa. Lisäksi Taitoverstaalla järjestettävässä Arjen taitojen pajassa kukin nuori pääsee pajajakson aikana kiertämään eri pajoilla. Arjen taitojen pajan sisältöjä ovat muun muassa ruuanlaittoon, leivontaan, siivoukseen, polkupyörän- ja vaatehuoltoon liittyvät työtehtävät sekä esim. työnhakuasiakirjojen, kuten CV:n tekeminen.
Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla (pakolliset tutkinnon osat)
Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö toimii alaa ohjaavan lainsäädännön, asiakirjojen ja arvopohjan mukaisesti sekä noudattaa vaitiolovelvollisuutta Nuorisoverstaan ja nuorten asioista. Hän noudattaa tarvittaessa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta sekä tuntee ja osaa toimia sosiaalihuoltolain huoli-ilmoituksen mukaisesti. Henkilö noudattaa alan ja Nuorisoverstaan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakia sekä lastenoikeuksien sopimusta. Hän kohtaa moninaisuutta kunnioittavasti ja luontevasti ja ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden. Henkilö perehdytetään Taitoverstaan toimintaan muun muassa perehdytyskansion ja toimintasuunnitelman avulla. Lisäksi hän perehtyy itsenäisesti Nuoriso-, Sosiaalialanhuolto- ja Lastensuojelulakiin, sekä Nuorisotyön ammattieettisiin ohjeisiin.
Ammatillinen vuorovaikutus
Henkilö noudattaa hyviä käytöstapoja ja kunnioittavaa kohtaamista. Hän kommunikoi asiallisesti ja selkeästi huomioiden nuoren tarpeet. Henkilö käyttää dialogisuutta vuorovaikutuksessa sekä kohtaa ammatillisesti ja yhdenvertaisesti Taitoverstaan nuoria sekä työyhteisön jäseniä. Hän osallistuu Taitoverstaan erilaisiin vuorovaikutustilanteisiin hyviä käytöstapoja noudattaen ja välttäen epäasiallisia puheenaiheita (päihteet, vahvat poliittiset ja uskonnolliset kannanotot, rasismi ym.) sekä ilmaisee asioita asiallisesti vuorovaikutustilanteissa ja ohjaa keskustelua pois epäasiallisista aiheista. Henkilö käyttää ja huomioi sanatonta viestintää tilanteen edellyttämällä tavalla. Hän havaitsee nuoren erilaisia tunteita ja tunnistaa vuorovaikutustilanteissa omat tunteensa sekä ottaa huomioon vuorovaikutustilanteissa nuorten helposti havaittavia eleitä, ilmeitä, kehon kieltä ja äänen painoja sekä reagoi niihin sopivalla tavalla välttäen provosointia. Henkilö luo myönteistä, kannustavaa ja turvallista ilmapiiriä sekä kannustaa nuoria yhteistyöhön. Hän havainnoi ilmapiiriä vuorovaikutustilanteissa ja pyrkii vaikuttamaan ilmapiiriin positiivisesti sekä antaa ja ottaa vastaan kannustavaa ja kehittävää palautetta. Henkilö ottaa vuorovaikutustilanteessa huomioon nuoren kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen taustan. Hän keskustelee Taitoverstaan työyhteisössä arvojensa ja ennakko-oletustensa vaikutuksista vuorovaikutustilanteissa. Henkilö osallistuu ja ohjaa nuoria Taitoverstaan perusarjessa, joka sisältää pienryhmätoimintaa eri pajoilla, ryhmätuokioita ja koulutustilanteita verkoston kanssa sekä tutustumiskäyntejä, vierailuja, liikunta- ja hyvinvointituokioita ja retkiä. Lisäksi hän osallistuu Taitoverstaan tiimipalavereihin.
Hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen
Henkilö noudattaa turvallisuutta ja hyvinvointia koskevia määräyksiä, suosituksia ja ohjeita. Hän toimii ensiaputilanteissa sekä toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti. Henkilö huomioi asiakkaiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia tarpeita. Hän ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaiden ruokavaliot. Henkilö osallistuu nuoren hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtimiseen Taitoverstaan ohjaustyötehtävissä. Hän toimii ymmärtäen oman työnsä merkityksen nuoren hyvinvoinnille sekä tutustuu ja noudattaa Taitoverstaan työturvallisuutta koskevia säädöksiä, määräyksiä ja ohjeita. Henkilö toimii Taitoverstaan keittiössä hygieniaohjeistuksen mukaisesti. Lisäksi henkilö perehdytetään ensiapukaappien sijaintiin sekä turvallisuuskansion ja -taulun käyttöön.
Kasvatus- ja ohjausalan työtehtävissä työskentely
Henkilö työskentelee kestävän elämätavan periaatteiden mukaisesti. Hän työskentelee Taitoverstaan arvojen ja tavoitteiden mukaisesti. Henkilö käyttää työssään tietoa suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta. Hän työskentelee työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti. Henkilö tuntee Taitoverstaan työntekijöiden työtehtävät ja vastuualueet ja huomioi työskentelyssään työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän vastuualueitaan. Henkilö työskentelee työpaikan työsuunnitelman ja päiväjärjestyksen mukaisesti osallistuen monipuolisesti työpajan eri pajojen arjen työskentelyyn. Hän osallistuu kokouksiin työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti, esimerkiksi on mukana työpajan henkilökunnan tiimipalavereissa. Henkilö käyttää työssään kasvuun, kehitykseen ja elämäkulkuun liittyvää tietoa. Hän suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista päivittäistä toimintaa yhdessä Taitoverstaan työyhteisön kanssa huomioiden nuoren ja koko ryhmän tarpeita. Henkilö käyttää nuorille sopivia kasvatus- ja ohjausalan välineitä ja ohjaustapoja Taitoverstaan työympäristön mahdollisuuksia hyödyntäen. Hän ottaa työssään huomioon nuoren vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita sekä mahdollistaa onnistumisen kokemuksia. Henkilö mahdollistaa työssään nuorten osallisuuden.
Työelämätaidot
Henkilö toimii Nuorisoverstaan arvojen ja tavoitteiden sekä sääntöjen ja ohjeiden mukaan pyytäen tarvittaessa opastusta. Hän noudattaa työaikoja. Henkilö tutustuu Nuorisoverstaan työsuojelumääräyksiin ja -ohjeisiin sekä noudattaa niitä. Hän pukeutuu käytänteiden mukaan huolehtien henkilökohtaisesta hygieniasta, työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan. Henkilö työskentelee sovituissa työtehtävissä työpajan kestävän kehityksen periaatteita noudattaen. Tärkeä osa ammatillisessa kohtaamisessa kasvatus- ja ohjausalalla on oman ammatillisen kasvun pohtiminen ja ammatillisen kasvun tavoitteiden määritteleminen.
Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen (pakolliset tutkinnon osat)
Ohjaajana toimiminen
Henkilö toimii alaa ohjaavan lainsäädännön, asiakirjojen ja arvopohjan mukaisesti sekä noudattaa vaitiolovelvollisuutta Nuorisoverstaan ja nuorten asioista. Hän noudattaa tarvittaessa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta sekä tuntee ja osaa toimia sosiaalihuoltolain huoli-ilmoituksen mukaisesti. Henkilö noudattaa alan ja Nuorisoverstaan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakia sekä lastenoikeuksien sopimusta. Hän kohtaa moninaisuutta kunnioittavasti ja luontevasti ja ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden. Henkilö kohtaa ohjattavat yksilöinä ja ryhmän jäseninä kuunnellen ja kunnioittaen. Hän laatii ohjattavien kanssa toiminnalle periaatteita ja sääntöjä. Henkilö toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti. Hän työskentelee ohjattavien kanssa osallisuuden periaatteiden mukaisesti. Henkilö edistää ohjattaviensa sosiaalisten taitojen kehittymistä. Hän toimii kestävän kehityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti. Henkilö soveltaa ohjaustilanteissa tietoa ryhmädynamiikasta. Hän käyttää tietoa yhteisöohjaamiseen liittyen ja toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista. Henkilö perehdytetään Taitoverstaan toimintaan muun muassa perehdytyskansion ja toimintasuunnitelman avulla. Lisäksi hän perehtyy itsenäisesti Nuoriso-, Sosiaalialanhuolto- ja Lastensuojelulakiin, sekä Nuorisotyön ammattieettisiin ohjeisiin.
Ohjauksen menetelmien käyttäminen
Henkilö tutustuu luoviin ja toiminnallisiin ohjauksen menetelmiin sekä käyttää niitä työskentelyssään. Hän suunnittelee ja toteuttaa retken Taitoverstaan työyhteisön käytänteiden mukaan. Henkilö suunnittelee ja toteuttaa tapahtuman Taitoverstaan työyhteisön käytänteiden mukaan. Hän suunnittelee ja toteuttaa toimintaa huomioiden esteettömyyden ja saavutettavuuden sekä esteettisyyden ja viihtyvyyden. Henkilö osaa valita ohjaustyössään keskeiset välineet ja materiaalit ja laatii ohjaussuunnitelman. Hän ottaa toiminnassaan huomioon ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja toimijoita. Henkilö tutustuu ohjaajan kanssa keskeisiin ohjauksen materiaaleihin ja välineisiin ottaen huomioon Taitoverstaan toimintaympäristön mahdollisuudet. Hän valitsee yhdessä ohjaajan kanssa sopivat menetelmät yksilö- tai ryhmäohjaukseen huomioiden nuorten osallistumisvalmiudet ja rajoitteet soveltaen tarvittaessa ohjauksen menetelmiä nuorille sopiviksi. Henkilö tiedostaa käyttämiensä ohjausmenetelmien merkityksen nuorten hyvinvoinnille. Hän edistää ohjattavien omaehtoista harrastamista ja innostaa heitä hyvinvointia edistävään vapaa-ajan toimintaan. Henkilö hyödyntää tietoa leiri- ja retkitoiminnan keskeisistä periaatteista. Hän ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin. Henkilö tutustuu Taitoverstaalla käytettäviin digitaalisiin tiedotus- ja toimintaympäristöihin ja käyttää niitä työssään Taitoverstaan työyhteisön käytänteiden mukaisesti yhdessä ohjaajan kanssa.
Projektityössä toimiminen
Henkilö laatii projektille suunnitelman. Hän suunnittelee ja toteuttaa projektimaisen työn Taitoverstaan käytänteiden mukaan. Henkilö osaa valita tarkoituksenmukaiset ja monipuoliset menetelmät, välineet ja materiaalit projektimaiseen työhön. Hän hyödyntää tietoa projektityöhön liittyvästä talouden suunnittelusta. Lisäksi henkilö arvioi projektin onnistumista asetettujen tavoitteiden mukaan.
Turvallisuus ohjaustyössä
Henkilö huomioi toiminnassaan ohjattavien ruokavaliot ja tavallisimmat sairaudet sekä ohjattavien tuen tarpeet. Hän osaa toimia ennaltaehkäisevästi liittyen turvallisuuteen. Henkilö osaa nimetä työhön liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä riskejä. Hän hyödyntää tietoa turvallisuusmääräyksistä ja työturvallisuudesta sekä pelastussuunnitelmasta tutustuen Taitoverstaan turvallisuussuunnitelmaan, turvallisuustauluun ja toimintamalleihin. Henkilö laatii suunnittelemaansa ohjauskokonaisuuteen turvallisuussuunnitelman. Hän hyödyntää tietoa työkyvyn ylläpitämisestä.
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen (pakolliset tutkinnon osat)
Nuorisotyön tietoperustan hyödyntäminen
Henkilö noudattaa ajantasaista nuorisotyötä ohjaavaa lainsäädäntöä ja työpaikan toimintaohjeita. Hän tunnistaa omien arvojen, ennakko-oletusten ja normien vaikutuksen kasvatustyössä. Henkilö toimii alaa ohjaavan lainsäädännön, asiakirjojen ja arvopohjan mukaisesti sekä noudattaa vaitiolovelvollisuutta Nuorisoverstaan ja nuorten asioista. Henkilö hyödyntää tietoa lastensuojeluprosessista. Hän noudattaa tarvittaessa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta sekä tuntee ja osaa toimia sosiaalihuoltolain huoli-ilmoituksen mukaisesti. Henkilö kohtaa ohjattavat luoden kunnioittavaa ja moninaisuuden hyväksyvää ilmapiiriä ja ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden. Hän toimii ottaen huomioon nuorisotyön ammattieettiset perusteet ja toimintatavat noudattaen alan ja Nuorisoverstaan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia sekä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakia sekä lastenoikeuksien sopimusta. Henkilö hyödyntää tietoa nuoruuden kehitysvaiheista. Hän toimii ottaen huomioon nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä. Henkilö havainnoi työskentelyn ohessa Taitoverstaalla nuorten elämään liittyviä erityispiirteitä sekä käy työpaikkaohjaajan kanssa keskustelua aiheesta. Hän tukee toiminnallaan nuoren kasvua ja kehitystä. Henkilö perehdytetään Taitoverstaan toimintaan muun muassa perehdytyskansion ja toimintasuunnitelman avulla. Lisäksi hän perehtyy itsenäisesti Nuoriso-, Sosiaalialanhuolto- ja Lastensuojelulakiin, sekä Nuorisotyön ammattieettisiin ohjeisiin. Henkilö työskentelee yhteistyössä Taitoverstaan henkilökunnan sekä yhteistyökumppaneiden kanssa huomioiden nuorten kasvuyhteisöt.
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen ohjaustyössä
Henkilö tukee ohjattavan myönteisen identiteetin, minäkuvan ja itsetunnon muotoutumista. Hän hyödyntää tietoa sukupuolisensitiivisyydestä. Henkilö edistää nuoren tietoisuutta seksuaalisuudesta ja sukupuolen moninaisuudesta. Hän hyödyntää tietoa kulttuurisensitiivisyydestä. Henkilö toimii edistäen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Hän ohjaa ohjattaviaan ymmärtämään turvarajat ja koskemattomuuden. Henkilö auttaa nuoria erilaisten tunteiden tunnistamisessa sekä ohjaa nuoria ilmaisemaan ja hyväksymään tunteita erilaisten harjoitteiden avulla. Hän hyödyntää tietoa mielenhyvinvoinnista. Henkilö tukee ohjaustoiminnallaan nuoren hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja. Hän ohjaa nuoria arjenhallintaan sekä mielekkääseen vapaa-ajan toimintaan keskustellen heidän kanssaan erilaisista harrastusmahdollisuuksista. Henkilö ohjaa nuorta ymmärtäen lähiverkoston ja kasvuympäristön merkityksen. Hän toimii yhteistyössä nuoren lähiverkoston kanssa käytänteiden ja ohjeiden mukaisesti. Henkilö tiedostaa vertaisryhmän ja vertaistuen merkityksen nuoren hyvinvoinnille sekä tiedostaa Taitoverstaan vertaisryhmän mahdollisuudet nuoren toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemiseksi vertaisohjaajuuteen ja -tukeen sekä kokemusasiantuntijuuteen kannustaen. Henkilö ohjaa nuoria vaikuttamaan heitä itseään koskeviin asioihin. Hän antaa palautetta ohjattavilleen ja tukee onnistumisia mahdollistaen onnistumisen kokemuksia.
Digitaaliset ympäristöt nuorisotyössä
Henkilö käyttää työssään digitaalisia toimintaympäristöjä. Hän käyttää tietoa digitaalisen sisällön merkityksestä ja keskustelee nuorten kanssa digitaalisen median merkityksestä heidän elämässään. Henkilö käyttää tietoa digitaalisuudesta nuorten kasvu- ja toimintaympäristönä ja käyttää tietoa mediakasvatuksesta. Hän käyttää työssään suunnitelmien mukaan valittuja digitaalisia toimintaympäristöjä ja pitää ajan tasalla osaamistaan digitaalisista toimintaympäristöistä.
Monialainen yhteistyö
Henkilö työskentelee Taitoverstaan toimintaympäristössä eri työntekijöiden ja ammattiryhmien kanssa tuntien heidän työtehtäviään ja vastuualueitaan. Hän ottaa huomioon toimintaympäristön yhteistyöverkostoja ja yhteistyömuotoja. Henkilö hyödyntää tietoa nuorten palveluverkostosta ja koulu- ja oppilaitosyhteistyöstä. Hän tukee nuoria kouluun/oppilaitokseen liittyvissä kysymyksissä ja ymmärtää yhteiskunnan eri sektoreiden merkityksen ohjaustyössä.
Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen (pakolliset tutkinnon osat)
Toimintaohjeiden mukaan toimiminen
Henkilö noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja Taitoverstaan toimintaohjeita. Hän kirjaa tarvittavat asiat työympäristön dokumentointijärjestelmään työpaikan käytänteiden mukaan. Henkilö hyödyntää tietoa kirjaamisen ja dokumentoinnin merkityksestä työssään. Hän noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita.
Yhteisöllisyyden tukeminen
Henkilö järjestää yhteisöllisyyttä tukevaa toimintaa. Hän hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden merkityksestä. Henkilö toimii ohjattavien kanssa tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja moninaisuutta kunnioittaen. Hän käyttää tietoa ennaltaehkäisyn merkityksestä ohjaustyössä ja työskentelee ennaltaehkäisevällä työotteella. Hän työskentelee edistäen ohjattavien arjen- ja elämänhallintaa sekä ehkäisee ohjauksellisin keinoin yksinäisyyttä. Henkilö käyttää tietoa ohjattavan lähiverkoston merkityksestä. Hän hyödyntää tietoa syrjäytymiskehityksestä ja syrjäytymisestä. Henkilö hyödyntää tietoa radikalisoitumisen prosessiin liittyen.
Sosiaalinen vahvistaminen ja osallisuus ohjaustyössä
Henkilö käyttää työssään tietoa mielenterveydestä. Hän hyödyntää tietoa erilaisista riippuvuuksista. Henkilö suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden sosiaalisen vahvistamisen sekä osallisuuden näkökulmasta hyödyntäen tietoa osallisuudesta. Hän käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja sekä selkokieltä. Henkilö hyödyntää vertaistoiminnan mahdollisuuksia. Hän työskentelee vahvistaen ohjattavien itsetuntemusta ja sosiaalisia taitoja. Henkilö antaa kasvatuksellista palautetta ohjattavilleen. Hän toimii ohjaustyössä tunnistaen epäasiallista käyttäytymistä ja puuttuu siihen toimintaohjeiden mukaisesti. Henkilö hyödyntää tietoa kotouttamisen merkityksestä ja maahanmuutosta.
Palveluohjaus ja ohjattavien tukeminen vaikeissa elämäntilanteissa
Henkilö käyttää tietoa palveluohjauksesta ohjaustyössään. Hän tuntee oman työympäristön eri ammattiryhmiä ja vastuualueita. Henkilö osallistuu työtehtävänsä mukaisesti yhteistyöverkostoon ja tiedostaa moniammatillisen työn merkityksen. Hän tekee palveluverkostosta kuvauksen ohjattavan näkökulmasta. Henkilö hyödyntää tietoa digitaalisista ohjaus- ja neuvontapalveluista. Hän käyttää tietoa äkillisen kriisin vaiheista. Henkilö osaa toimia Taitoverstaan toimintamallien mukaisesti kriisitilanteissa.
Turvallisuus ja kehittyminen ohjaustyössä
Henkilö hyödyntää tietoa siitä, miten uhka- ja väkivaltatilanteissa toimitaan ja ennakoi työhön liittyviä riskitilanteita. Hän osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoistaan. Henkilö keskustelee työhön liittyvistä tilanteista Taitoverstaan työyhteisössä. Hän toimii omien voimavarojensa rajoissa ja huolehtii omasta työssä jaksamisestaan.
Tukea tarvitsevien ohjaaminen (valinnaiset tutkinnon osat)
Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö noudattaa toimintaympäristön tukea tarvitsevien ohjaamiseen liittyvää lainsäädäntöä, määräyksiä ja ohjeita. Hän noudattaa alan arvopohjaa ja ammattieettisiä ohjeita. Henkilö toimii yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaisesti. Hän ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden. Henkilö ottaa toiminnassaan huomioon inkluusion periaatteet. Hän edistää moninaisuutta kunnioittavaa ilmapiiriä. Henkilö noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita ja luo turvallista ilmapiiriä. Hän ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin Taitoverstaan ohjeiden mukaisesti. Henkilö noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita. Hän huolehtii esteettömyydestä ja saavutettavuudesta työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti. Henkilö perehdytetään Taitoverstaan toimintaan muun muassa perehdytyskansion ja toimintasuunnitelman avulla. Lisäksi hän perehtyy itsenäisesti Nuoriso-, Sosiaalialanhuolto- ja Lastensuojelulakiin, sekä Nuorisotyön ammattieettisiin ohjeisiin.
Tukea tarvitsevien asiakkaiden hyvinvoinnin, itsetunnon ja vuorovaikutuksen vahvistaminen
Henkilö havaitsee ja tunnistaa tuen tarpeita sekä kertoo havainnoistaan Taitoverstaan työyhteisössä. Hän käyttää toiminnassaan tietoa erilaisista tuen tarpeista ja lahjakkuuksista asiakkaan tarpeiden mukaisesti. Henkilö toimii asiakkaan tuen toteuttamisen suunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti. Hän edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden osallisuutta. Henkilö ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita tunnistamaan vahvuuksiaan, kiinnostuksen kohteitaan ja yksilöllisiä tarpeitaan. Hän kannustaa tukea tarvitsevia asiakkaita vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen. Henkilö tukee ja edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kommunikointia ja vuorovaikutusta. Hän mahdollistaa tukea tarvitsevien asiakkaiden tasavertaisen osallistumisen toimintaan. Henkilö edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kehitystä, oppimista ja hyvinvointia Taitoverstaan päivittäisissä toiminnoissa sensitiivisesti. Hän ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita arjen taidoissa ja itsesäätelyssä. Henkilö ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita turvataidoissa. Hän edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden mielen hyvinvointia. Henkilö mukauttaa toimintaansa ja vaatimuksiaan tukea tarvitsevan asiakkaan tarpeen ja tilanteen mukaisesti Taitoverstaan työyhteisössä sovitulla tavalla.
Tavoitteellisen toiminnan suunnittelu ja toteutus
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville nuorille yhteistyössä nuorten ja Taitoverstaan työtiimin kanssa. Hän huomioi toiminnassa tukea tarvitsevien nuorten kehityksen ja yksilölliset tarpeet. Henkilö hyödyntää toiminnassa tukea tarvitsevien nuorten vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Hän mahdollistaa onnistumisen kokemuksia tukea tarvitseville nuorille. Henkilö toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa tukea tarvitsevien nuorten kanssa.
Tuen toteuttamisen menetelmät ja välineet
Henkilö käyttää toiminnassaan tietoa tuen tasoista ja muodoista sekä huolen puheeksi ottamisen käytänteistä. Hän käyttää tuen toteuttamisen menetelmiä, välineitä ja ohjaustapoja työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti. Henkilö valitsee sopivia menetelmiä ja välineitä yhdessä tukea tarvitsevan nuorten kanssa ja Taitoverstaan työtiimin kanssa. Hän noudattaa toimintaympäristön struktuuria tukea tarvitsevan nuorten yksilöllisen tarpeen mukaisesti. Henkilö vahvistaa tukea tarvitsevien nuorten eri aistikanavien käyttöä. Hän käyttää puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia.
Monialainen yhteistyö
Henkilö toimii yhteistyössä huoltajien kanssa tukea tarvitsevien nuorten tarpeiden ja Taitoverstaan toimintaympäristön käytänteiden mukaisesti. Hän osallistuu monialaiseen yhteistyöhön työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti. Henkilö osallistuu tuen tarpeen arviointiin sekä toimintatapojen suunnitteluun ja kehittämiseen yhteistyössä Taitoverstaan työtiimin kanssa. Hän käyttää työssään tietoa tuen palveluista työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti.
Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen (valinnaiset tutkinnon osat)
Yhdistystoiminnassa työskenteleminen
Henkilö noudattaa ja käyttää tietoa yhdistyslaista. Hän omaksuu järjestön (Joensuun Nuorisoverstas ry:n) toimintaperiaatteet ja toimii niiden mukaisesti työssään. Henkilö työskentelee ymmärtäen kolmannen sektorin toimijoiden organisaatiorakenteen. Hän osaa kertoa olemassa olevista järjestöjen rahoituslähteistä työympäristön organisaation näkökulmasta. Henkilö hyödyntää tietoa järjestöjen merkityksestä demokraattisina toimijoina. Hän osaa kertoa kansalaistoiminnan roolista suomalaisessa yhteiskunnassa. Henkilö innostaa demokraattiseen kansalaistoimintaan. Hän ottaa huomioon aikatauluihin liittyvät riskit ja pystyy mukautumaan muutoksiin.
Vapaaehtoistyön ohjaaminen
Henkilö työskentelee ymmärtäen ammatillisen ja vapaaehtoistyön erot. Hän käyttää tietoa vapaaehtoistyön periaatteista ja merkityksestä. Henkilö suunnittelee ja ohjaa vapaaehtoistyötä tavoitteellisesti ja toimintaympäristön arvojen mukaisesti. Hän markkinoi toimintaa hyödyntäen tietoa markkinoinnista. Henkilö motivoi ja rekrytoi uusia henkilöitä osallistumaan toimintaan. Hän innostaa ja motivoi toiminnassa olevia henkilöitä osallistumaan ja sitoutumaan toimintaan. Henkilö hyödyntää tietoa vapaaehtoistyön merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteiskunnalle. Hän työskentelee hyödyntäen ja perustellen vapaaehtoistyön mahdollisuuksia työssään. Henkilö työskentelee tiedostaen vapaaehtoisten hyvinvoinnista huolehtimisen merkityksen. Hän hyödyntää tietoa vertaistuen merkityksestä vapaaehtoistyössä.
Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen (valinnaiset tutkinnon osat)
Yhteyshenkilönä toimiminen
Henkilö perehtyy oman alan tutkintojen perusteisiin ja tunnistaa työtehtävien yhteyden niihin. Hän perehtyy koulutuksen järjestäjän ja työpaikan väliseen työnjakoon ammatillisen koulutuksen järjestämisessä. Henkilö selvittää mahdollisuuksia järjestää koulutusta ja näyttöjä työpaikalla. Hän tiedottaa ammatillisen koulutuksen järjestämisestä työpaikalla yhdessä koulutuksen järjestäjän kanssa. Henkilö toimii vuorovaikutuksessa erilaisten opiskelijoiden ja Taitoverstaan työntekijöiden kanssa.
Ohjaustilanteisiin valmentautuminen
Henkilö perehtyy ohjattavan opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan. Hän osallistuu osaamisen hankkimisen suunnitteluun työpaikalla. Henkilö osallistuu ohjattavan opiskelijan työturvallisuuteen, työpaikan ohjeisiin ja käytäntöihin perehdyttämiseen. Hän suunnittelee opiskelijan ohjausta ja aikataulua. Henkilö seuraa erilaisia ohjaustilanteita. Hän hyödyntää digitaalisia välineitä tarkoituksenmukaisesti. Henkilö arvioi omaa ohjausosaamistaan ja määrittää kehittämistarpeensa.
Palautteen antaminen osaamisen kehittymisestä
Henkilö vertaa hankittua osaamista asetettuihin tavoitteisiin. Hän antaa rakentavaa palautetta osaamisen kehittymisestä. Henkilö huomioi palautteen antamisessa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiä edustavat opiskelijat.
Ilmastovastuullinen toiminta (valinnaiset tutkinnon osat)
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen. Hän tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen. Henkilö tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä sekä vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omissa työtehtävissään toimiessaan Taitoverstaan työpajoilla.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia. Hän pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen työpajalla. Henkilö arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta. Lisäksi hän ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työpajatyöskentelyn tai Taitoverstaan toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Yksilö-, työ- ja ryhmävalmennus kannustaa ja opastaa ilmastonmuutoksen hillinnän näkökulman huomioimisen Taitoverstaan kaikissa arjen toiminnoissa, kuten materiaalivalinnat, työtavat, kierrätys ja liikkuminen. Tärkeä osa Taitoverstaan toimintaa on kierrätysmateriaalien hyödyntäminen tuotteensuunnittelu- ja valmistusprosessissa. Taitoverstaan ylä- ja alakerrassa on kierrätysastiat eri jätteille, joiden tyhjentämiseen kierrätyspisteille nuoret osallistuvat. Keittiöpajalla vahvistetaan henkilön ilmastovastuullista toimintaa muun muassa suosimalla kasvis- ja vegaanisia vaihtoehtoja ruuanlaitossa ja leivonnassa. Lisäksi Nuorisoverstas tekee yhteistyötä Pohjois-Karjalan Marttojen (https://www.martat.fi/pohjois-karjala/) liittyen ilmastonmuutoksen hillintään.
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista Taitoverstaan työpajayhteisössä. Hän osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita yhteistyökykyisesti. Henkilö kannustaa omalla toiminnallaan muita ilmastovastuuseen. Yksilö-, työ- ja ryhmävalmennus tukee henkilön ilmastovastuullisen toimijuuden kehittymistä sekä auttaa huomioimaan oman toiminnan vaikutukset suhteessa ryhmään ja vertaistuen merkityksen.
Joensuun Nuorisoverstas ry kehittää toimintaansa Kestävän kehityksen globaalin toimintaohjelman Agenda2030 mukaisesti.
Osaamisen arviointi kaikissa yllä olevissa tutkinnon osissa: Osaamisen kerryttämisessä ja työskentelyssä henkilö toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti. Hän toimii yhteistyökykyisesti. Henkilö tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita. Hän hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti. Henkilö hyödyntää tarvittaessa ohjausta työskentelyn, oppimisen ja itsearvioinnin tukena. Taitoverstaan ohjaus ja valmennus tukevat hänen oppimisprosessiaan.
Toiminnan erityispiirteitä
Työpajalla korostuu tekemällä oppiminen, kokemuksellisuus ja kokemusasiantuntijuus, vertaisohjaajuus, omatahtisuus ja yhteisöllisyys. Toiminnassa vahvistetaan nuorten vahvuuksia ja saatetaan osaaminen näkyväksi.
Työtehtävät räätälöidään ja oppimistyylit otetaan huomioon. Nuori on mukana tasavertaisena toimijana ympäröivässä yhteiskunnassa, myös neuvotteluissa suhteessa yrityksiin ja tilaajiin.
Toiminnan periaatteita ovat kestävä kehitys, ekologisuus sekä intensiivinen ja perusteellinen taitotason kohoamisen mukainen ohjaus ja osaamisen edistäminen.
Nuori dokumentoi oppimispäiväkirjaan (esim. Word-pohjaiseen) ja mahdollisesti portfolioon työskentelyään ja tehtävien vaiheet kokonaisuudessaan kuvin ja sanoin prosessimaisesti. Hän tekee itsearviointia ja reflektoi oppimistaan ja saamaansa palautetta.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Taitoverstas:
- tekemällä oppiminen
- kokemuksellisuus
- osallisuus
- yhteisöllisyys
- vertaisohjaajuus
- asiantuntijayhteistyö
- monialainen verkosto
- keskustelua yhteisistä ja yhteiskunnallisista asioista
- koulutukseen ja työelämään liittyvien aiheiden pohdiskelua ja edistämistä
- työ- ja koulutushakuja sekä niiden harjoittelua
- työnhakuasiakirjojen päivittämistä
- vuorovaikutustilanteiden harjoittelua
- osaamisen näkyväksi tekemistä
- itsetuntemuksen lisäämistä harjoittein ja keskustelujen avulla
- oman elämänhallinnantaitojen harjoittelua
- Arjen taitojen paja
- Pohjois-Karjalan Martat ry -yhteistyö
- Taloustaitokoulutus (Taloustaito -hanke)
Kasvatus- ja ohjaus:
- yksilö- ja pienryhmätoiminta
- yksilö- ja pienryhmäprojektit
- retket ja liikuntatuokiot
- luovat menetelmät
- digitaaliset välineet
Henkilöstöresurssit
Yksilövalmentajat (3), työvalmentajat (3) ja ohjaajat (1-5)
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 25
Referenssit
Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä , https://www.riveria.fi
Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt nuorten työpajatoiminnan ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä, sekä oppimisympäristöjen tunnistamista, aktiivisesti jo vuodesta 2008 alkaen.
Ammattiopisto Luovi , https://luovi.fi
Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt nuorten työpajatoiminnan ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä, sekä oppimisympäristöjen tunnistamista, aktiivisesti jo vuodesta 2008 alkaen.
Joensuun Aikuislukio, https://www.joensuu.fi/aikuislukio/tuva
Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt vuodesta 2022 alkaen oppivelvollisuusikäisten ja TUVA-koulutuksessa opiskelevien nuorten työpajatoiminnan sisältöjä yhteistyössä Joensuun Aikuislukion kanssa.
Nuoren työpajatarina,
Tulin nuorisoverstaalle alussa niin, ettei elämälläni ollut suuntaa, erosin opinnoista motivaation puutteen vuoksi eikä ollut oikea ala, jaksaminen mitään kohtaan oli nollassa. Jo ensimmäisenä päivänä sain hymyn kasvoilleni, ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Ohjaajat olivat positiivisia ja kannustivat ja kehuivat. Tunsin jo silloin itseni hyväksytyksi. Seuraavina kuukausina sain itseluottamusta lisää ja uskalsin yhä enemmän olla oma itseni. Viimeisimpinä kuukausina käytiin tutustumassa alaan johon oli kiinnostusta, hain paikkaa, pääsin sisään ja syksyllä alkaa koulu. Kesälle on töitä. Elämäni on taas raiteillaan. Olen saanut verstaalla tukea mihin vain ikinä olen tarvinnut. Tämä on tähän asti ollut kaikista paikoista kaikista positiivisin kokemus. Ohjaajat, sekä nuoret ovat kaikki todella ystävällisiä. Suosittelen ehdottomasti paikkaa kaikille, joilla elämän suunta on vähänkään hukassa, tai muuten motivaatio ja jaksaminen lopussa! Täällä se palautuu ja nousee huippuun. ❤️
Muuta
-
Kuvat
Kuva 1. Joensuun Taitoverstaan pienryhmätila
Kuva 2. Mielenterveys voimaksi -kuvakortit
Kuva 3. Tunnetaidemaalauspaja
Kuva 4. Liikunta- ja virkistystoimintaa
Kuva 5. Taitoverstaan kierrätyspiste
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalallax Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
x Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
x Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
- Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla- Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
Valinnaiset tutkinnon osat
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien työympäristössä
- Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
- Pakolliset tutkinnon osat
- Suomalaisella viittomakielellä toimiminen
- Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppijan oppimisen ohjaaminen
- Valinnaiset tutkinnon osat
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
- Ilmaisun ohjaaminen
- Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan aikuisen itsenäisen suoriutumisen ohjaaminen
- Koulunuorisotyössä toimiminen
- Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen
- Liikkumisen ohjaaminen
- Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
x Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
x Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
Toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x tuntee ja osaa toimia sosiaalihuoltolain huoli-ilmoituksen mukaisesti
x noudattaa ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
x noudattaa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuslakia sekä lastenoikeuksien sopimusta
x kohtaa moninaisuutta kunnioittavasti ja luontevasti
x ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden
Ammatillinen vuorovaikutus
Henkilö
x kommunikoi asiallisesti ja selkeästi huomioiden asiakkaan tarpeet
x käyttää dialogisuutta vuorovaikutuksessa
x käyttää ja huomioi sanatonta viestintää tilanteen edellyttämällä tavalla
x ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaan erilaisia tunteita
x hyödyntää tietoa tunteiden merkityksestä vuorovaikutustilanteissa
x luo myönteistä, kannustavaa ja turvallista ilmapiiriä
x kannustaa asiakkaita yhteistyöhön
x antaa ja ottaa vastaan kannustavaa ja kehittävää palautetta
x ottaa vuorovaikutustilanteessa huomioon asiakkaan kielellisen, kulttuurisen ja katsomuksellisen taustan
x keskustelee työyhteisössä arvojensa ja ennakko-oletustensa vaikutuksista vuorovaikutustilanteissa
Hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtiminen
Henkilö
x toimii ensiaputilanteissa
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
x huomioi asiakkaiden fyysisiä, psyykkisiä ja sosiaalisia tarpeita
x ottaa toiminnassaan huomioon asiakkaiden ruokavaliot
- toteuttaa lääkehoitosuunnitelmaa työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Kasvatus- ja ohjausalan työtehtävissä työskentely
Henkilö
x työskentelee työpaikan arvojen ja tavoitteiden mukaisesti
x käyttää työssään tietoa suomalaisesta kulttuurista ja yhteiskunnasta
x työskentelee työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x huomioi työskentelyssään työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän vastuualueitaan
x työskentelee työpaikan työsuunnitelman ja päiväjärjestyksen mukaisesti
x osallistuu kokoukseen työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x käyttää työssään kasvuun, kehitykseen ja elämäkulkuun liittyvää tietoa
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista päivittäistä toimintaa
x käyttää kasvatus- ja ohjausalan välineitä ja ohjaustapoja
x ottaa työssään huomioon asiakkaan vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita sekä mahdollistaa onnistumisen kokemuksia
x mahdollistaa työssään asiakkaiden osallisuuden
Työelämätaidot
Henkilö
x noudattaa työaikoja
x huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
x pukeutuu työpaikan ohjeiden mukaisesti
x noudattaa työntekijän oikeuksia, velvollisuuksia ja vastuita
x noudattaa työympäristön työsuojelumääräyksiä
x huolehtii työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan
x kertoo ammatillisen kasvun tavoitteistaan
Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
Ohjaajana toimiminen
Henkilö
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x toimii ohjattavien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa ohjattavat yksilöinä ja ryhmän jäseninä kuunnellen ja kunnioittaen
x laatii ohjattavien kanssa toiminnalle periaatteita ja sääntöjä
x työskentelee ohjattavien kanssa osallisuuden periaatteiden mukaisesti
x edistää ohjattaviensa sosiaalisten taitojen kehittymistä
x toimii kestävän kehityksen toimintaperiaatteiden mukaisesti
x hyödyntää tietoa ohjattavan ryhmän kehitysvaiheesta
x soveltaa ohjaustilanteissa tietoa ryhmädynamiikasta
x käyttää tietoa yhteisöohjaamiseen liittyen
x toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista
Ohjauksen menetelmien käyttäminen
Henkilö
x suunnittelee ja toteuttaa retken työyhteisön käytänteiden mukaan
x suunnittelee ja toteuttaa tapahtuman työyhteisön käytänteiden mukaan
x huomioi esteettömyyden ja saavutettavuuden
x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa huomioiden esteettisyyden ja viihtyvyyden
x osaa valita ohjaustyössään keskeiset välineet ja materiaalit ja laatii ohjaussuunnitelman
x ottaa toiminnassaan huomioon ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja toimijoita
x edistää ohjattavien omaehtoista harrastamista ja innostaa heitä hyvinvointia edistävään vapaa-ajan toimintaan
x hyödyntää tietoa leiri- ja retkitoiminnan keskeisistä periaatteista
x ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin
x käyttää digitaalisia toimintaympäristöjä työyhteisön käytänteiden mukaisesti
Projektityössä toimiminen
Henkilö
x suunnittelee ja toteuttaa projektimaisen työn työpaikan käytänteiden mukaan
x osaa valita tarkoituksenmukaiset ja monipuoliset menetelmät, välineet ja materiaalit projektimaiseen työhön
x hyödyntää tietoa projektityöhön liittyvästä talouden suunnittelusta
x arvioi projektin onnistumista asetettujen tavoitteiden mukaan
Turvallisuus ohjaustyössä
Henkilö
x huomioi toiminnassaan ohjattavien tavallisimmat sairaudet
x huomioi toiminnassaan ohjattavien tuen tarpeet
x osaa toimia ennaltaehkäisevästi liittyen turvallisuuteen
x osaa nimetä työhön liittyviä fyysisiä ja psyykkisiä riskejä
x hyödyntää tietoa turvallisuusmääräyksistä ja työturvallisuudesta työpaikan säädösten ja määräysten mukaisesti
x hyödyntää tietoa pelastussuunnitelmasta
x laatii suunnittelemaansa ohjauskokonaisuuteen turvallisuussuunnitelman
x hyödyntää tietoa työkyvyn ylläpitämisestä
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
Nuorisotyön tietoperustan hyödyntäminen
Henkilö
x tunnistaa omien arvojen, ennakko-oletusten ja normien vaikutuksen kasvatustyössä
x kohtaa ohjattavat luoden kunnioittavaa ja moninaisuuden hyväksyvää ilmapiiriä
x toimii ottaen huomioon nuorisotyön ammattieettiset perusteet ja toimintatavat
x hyödyntää tietoa lastensuojeluprosessista
x hyödyntää tietoa nuoruuden kehitysvaiheista
x toimii ottaen huomioon nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin tukeminen ohjaustyössä
Henkilö
x hyödyntää tietoa sukupuolisensitiivisyydestä
x edistää nuoren tietoisuutta seksuaalisuudesta ja sukupuolen moninaisuudesta
x hyödyntää tietoa kulttuurisensitiivisyydestä
x toimii edistäen tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta
x ohjaa ohjattaviaan ymmärtämään turvarajat ja koskemattomuuden
x ohjaa nuoria ilmaisemaan ja hyväksymään tunteita erilaisten harjoitteiden avulla
x hyödyntää tietoa mielen hyvinvoinnista
x tukee ohjaustoiminnallaan nuoren hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja
x ohjaa nuoria arjenhallintaan sekä mielekkääseen vapaa-ajan toimintaan
x ohjaa nuorta ymmärtäen lähiverkoston ja kasvuympäristön merkityksen
x toimii yhteistyössä nuoren lähiverkoston kanssa käytänteiden ja ohjeiden mukaisesti
x tiedostaa vertaisryhmän ja vertaistuen merkityksen nuoren hyvinvoinnille
x ohjaa nuoria vaikuttamaan heitä itseään koskeviin asioihin
x antaa palautetta ohjattavilleen ja tukee onnistumisia
Digitaaliset ympäristöt nuorisotyössä
Henkilö
x käyttää tietoa digitaalisen sisällön merkityksestä
x käyttää tietoa digitaalisuudesta nuorten kasvu- ja toimintaympäristönä
x käyttää tietoa mediakasvatuksesta
x pitää ajan tasalla osaamistaan digitaalisista toimintaympäristöistä
Monialainen yhteistyö
Henkilö
x ottaa huomioon toimintaympäristön yhteistyöverkostoja ja yhteistyömuotoja
x hyödyntää tietoa nuorten palveluverkostosta
x hyödyntää tietoa kouluyhteistyöstä
x tukee nuoria kouluun liittyvissä kysymyksissä
x ymmärtää yhteiskunnan eri sektoreiden merkityksen ohjaustyössä
Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Toimintaohjeiden mukaan toimiminen
Henkilö
x kirjaa tarvittavat asiat työympäristön dokumentointijärjestelmään työpaikan käytänteiden mukaan
x hyödyntää tietoa kirjaamisen ja dokumentoinnin merkityksestä työssään
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvaohjeita
Yhteisöllisyyden tukeminen
Henkilö
x hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden merkityksestä
x toimii ohjattavien kanssa tasapuolisesti, oikeudenmukaisesti ja moninaisuutta kunnioittaen
x käyttää tietoa ennaltaehkäisyn merkityksestä ohjaustyössä ja työskentelee ennaltaehkäisevällä työotteella
x työskentelee edistäen ohjattavien arjen- ja elämänhallintaa
x ehkäisee ohjauksellisin keinoin yksinäisyyttä
x käyttää tietoa ohjattavan lähiverkoston merkityksestä
x hyödyntää tietoa syrjäytymiskehityksestä ja syrjäytymisestä
x hyödyntää tietoa radikalisoitumisen prosessiin liittyen
Sosiaalinen vahvistaminen ja osallisuus ohjaustyössä
Henkilö
x hyödyntää tietoa erilaisista riippuvuuksista
x suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellisen ohjauskokonaisuuden sosiaalisen vahvistamisen sekä osallisuuden näkökulmasta
x työskentelee hyödyntäen tietoa osallisuudesta
x käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja sekä selkokieltä
x hyödyntää vertaistoiminnan mahdollisuuksia
x työskentelee vahvistaen ohjattavien itsetuntemusta ja sosiaalisia taitoja
x antaa kasvatuksellista palautetta ohjattavilleen
x toimii ohjaustyössä tunnistaen epäasiallista käyttäytymistä ja puuttuu siihen toimintaohjeiden mukaisesti
x hyödyntää tietoa kotouttamisen merkityksestä ja maahanmuutosta
Palveluohjaus ja ohjattavien tukeminen vaikeissa elämäntilanteissa
Henkilö
x tuntee oman työympäristön eri ammattiryhmiä ja vastuualueita
x osallistuu työtehtävänsä mukaisesti yhteistyöverkostoon ja tiedostaa moniammatillisen työn merkityksen
x tekee palveluverkostosta kuvauksen ohjattavan näkökulmasta
x hyödyntää tietoa digitaalisista ohjaus- ja neuvontapalveluista
x käyttää tietoa äkillisen kriisin vaiheista
x osaa toimia työympäristön toimintamallien mukaisesti kriisitilanteissa
Turvallisuus ja kehittyminen ohjaustyössä
Henkilö
x osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoista
x keskustelee työtilanteista työyhteisössä
x toimii omien voimavarojensa rajoissa ja huolehtii omasta työssä jaksamisestaan
Tukea tarvitsevien ohjaaminen
Ammattieettisyys ja toimintaa ohjaavan lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö
x noudattaa alan arvopohjaa ja ammattieettisiä ohjeita
x toimii yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaisesti
x ottaa toiminnassaan huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden
x ottaa toiminnassaan huomioon inkluusion periaatteet
x edistää moninaisuutta kunnioittavaa ilmapiiriä
x noudattaa toimintaympäristön turvallisuusohjeita ja luo turvallista ilmapiiriä
x ehkäisee kiusaamista, häirintää, syrjintää ja väkivaltaa sekä puuttuu niihin työympäristön ohjeiden mukaisesti
x noudattaa salassapito-, vaitiolo-, tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita
x huolehtii esteettömyydestä ja saavutettavuudesta työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Tukea tarvitsevien asiakkaiden hyvinvoinnin, itsetunnon ja vuorovaikutuksen vahvistaminen
Henkilö
x käyttää toiminnassaan tietoa erilaisista tuen tarpeista ja lahjakkuuksista asiakkaan tarpeiden mukaisesti
x toimii asiakkaan tuen toteuttamisen suunnitelman ja tavoitteiden mukaisesti
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden osallisuutta
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita tunnistamaan vahvuuksiaan, kiinnostuksen kohteitaan ja yksilöllisiä tarpeitaan
x kannustaa tukea tarvitsevia asiakkaita vertaissuhteisiin ja yhteisöllisyyteen
x tukee ja edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kommunikointia ja vuorovaikutusta
x mahdollistaa tukea tarvitsevien asiakkaiden tasavertaisen osallistumisen toimintaan
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden kehitystä, oppimista ja hyvinvointia päivittäisissä toiminnoissa sensitiivisesti
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita arjen taidoissa ja itsesäätelyssä
x ohjaa tukea tarvitsevia asiakkaita turvataidoissa
x edistää tukea tarvitsevien asiakkaiden mielen hyvinvointia
x mukauttaa toimintaansa ja vaatimuksiaan tukea tarvitsevan asiakkaan tarpeen ja tilanteen mukaisesti työyhteisössä sovitulla tavalla
Tavoitteellisen toiminnan suunnittelu ja toteutus
Henkilö
x huomioi toiminnassa tukea tarvitsevien asiakkaiden kehityksen ja yksilölliset tarpeet
x hyödyntää toiminnassa tukea tarvitsevien asiakkaiden vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita
x mahdollistaa onnistumisen kokemuksia tukea tarvitseville asiakkaille
x toimii kannustavassa vuorovaikutuksessa tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa
Tuen toteuttamisen menetelmät ja välineet
Henkilö
x käyttää tuen toteuttamisen menetelmiä, välineitä ja ohjaustapoja työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x valitsee sopivia menetelmiä ja välineitä yhdessä tukea tarvitsevan asiakkaan kanssa ja työtiimin kanssa
x noudattaa toimintaympäristön struktuuria tukea tarvitsevan asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaisesti
x vahvistaa tukea tarvitsevien asiakkaiden eri aistikanavien käyttöä
x käyttää puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
Monialainen yhteistyö
Henkilö
x osallistuu monialaiseen yhteistyöhön työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
x osallistuu tuen tarpeen arviointiin sekä toimintatapojen suunnitteluun ja kehittämiseen yhteistyössä työtiimin kanssa
x käyttää työssään tietoa tuen palveluista työnkuvansa ja vastuidensa mukaisesti
Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
Yhdistystoiminnassa työskenteleminen
Henkilö
x omaksuu järjestön toimintaperiaatteet ja toimii niiden mukaisesti työssään
x työskentelee ymmärtäen kolmannen sektorin toimijoiden organisaatiorakenteen
x osaa kertoa olemassa olevista järjestöjen rahoituslähteistä työympäristön organisaation näkökulmasta
x hyödyntää tietoa järjestöjen merkityksestä demokraattisina toimijoina
x osaa kertoa kansalaistoiminnan roolista suomalaisessa yhteiskunnassa
x innostaa demokraattiseen kansalaistoimintaan
x ottaa huomioon aikatauluihin liittyvät riskit ja pystyy mukautumaan muutoksiin
Vapaaehtoistyön ohjaaminen
Henkilö
x käyttää tietoa vapaaehtoistyön periaatteista ja merkityksestä
x suunnittelee ja ohjaa vapaaehtoistyötä tavoitteellisesti ja toimintaympäristön arvojen mukaisesti
x markkinoi toimintaa hyödyntäen tietoa markkinoinnista
x motivoi ja rekrytoi uusia henkilöitä osallistumaan toimintaan
x innostaa ja motivoi toiminnassa olevia henkilöitä osallistumaan ja sitoutumaan toimintaan
x hyödyntää tietoa vapaaehtoistyön merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille ja yhteiskunnalle
x työskentelee hyödyntäen ja perustellen vapaaehtoistyön mahdollisuuksia työssään
x työskentelee tiedostaen vapaaehtoisten hyvinvoinnista huolehtimisen merkityksen
x hyödyntää tietoa vertaistuen merkityksestä vapaaehtoistyössä
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen
Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
Yhteyshenkilönä toimiminen
Henkilö
x perehtyy koulutuksen järjestäjän ja työpaikan väliseen työnjakoon ammatillisen koulutuksen järjestämisessä
x selvittää mahdollisuuksia järjestää koulutusta ja näyttöjä työpaikalla
x tiedottaa ammatillisen koulutuksen järjestämisestä työpaikalla yhdessä koulutuksen järjestäjän kanssa
x toimii vuorovaikutuksessa erilaisten opiskelijoiden ja työntekijöiden kanssa
Ohjaustilanteisiin valmentautuminen
Henkilö
x osallistuu osaamisen hankkimisen suunnitteluun työpaikalla
x osallistuu ohjattavan opiskelijan työturvallisuuteen, työpaikan ohjeisiin ja käytäntöihin perehdyttämiseen
x suunnittelee opiskelijan ohjausta ja aikataulua
x seuraa erilaisia ohjaustilanteita
x hyödyntää digitaalisia välineitä tarkoituksenmukaisesti
x arvioi omaa ohjausosaamistaan ja määrittää kehittämistarpeensa
Palautteen antaminen osaamisen kehittymisestä
Henkilö
x antaa rakentavaa palautetta osaamisen kehittymisestä
x huomioi palautteen antamisessa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiä edustavat opiskelijat