Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Liiketoiminnan perustutkinto 2024

Perusteen nimiLiiketoiminnan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-4394-2023
KoulutuksetLiiketoiminnan perustutkinto
TutkintonimikkeetMerkonomi
Voimaantulo01.08.2024
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8505690/tiedot

Organisaatio

Joensuun Nuorisoverstas ry

Toimintayksikkö

Taitoverstas Joensuu, Tulliportinkatu 54, 80130 Joensuu

Yhteyshenkilöt

Iina Friman, Yksilövalmentaja, 050 464 0469, iina.friman@nuorisoverstas.fi

Nora Kettunen, Toiminnanjohtaja, 050 492 3306, nora.kettunen@nuorisoverstas.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.nuorisoverstas.fi/

Facebook: https://fi-fi.facebook.com/joensuunnuorisoverstas/

Instagram: https://www.instagram.com/nuorisoverstas/?hl=fi

TikTok: https://www.tiktok.com/@nuorisoverstasjoensuu?_t=8orBOEd4MVt&_r=1

Oppimisympäristö tunnistettu

24.09.2021

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Susanna Uusitalo , Laatupäällikkö, KYT, PAIKKO

Anu Kattelus, Opinto-ohjaaja, Riveria, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti päivitetty

16.01.2025

PAIKKO yhteyshenkilö

Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Joensuun Nuorisoverstaan nuorten työpajatoimintaan kuuluvat Taitoverstas Joensuussa sekä yksilö- ja työvalmennus Outokummussa. Yhdistys edistää ja kehittää nuorten elämänhallinnan valmiuksia ja arjentaitoja sekä tukee siirtymistä koulutukseen ja työelämään. Joensuun Nuorisoverstas ry on perustettu vuonna 1995.

Joensuun Taitoverstaalla on tehtäviä teknisellä-, tekstiili-, keittiö-, media- ja kuvataidepajalla. Tehtäviä on myös tukipalveluissa, joihin kuuluvat logistiikka, kunnostus- ja puhtaanapito sekä hallinnon avustaminen. Taitoverstaalla voi myös harjoitella ohjaus-, kasvatusalan ja kuntoutuksen tehtäviä.

Taitoverstas tarjoaa mielekkään oppimisympäristön, tukea arjenhallintaan ja yhteisön, johon kiinnittyä, nuorena nuorten kanssa. Henkilökunta on ammattitaitoista ja toiminta tulevaisuusorientoitunutta. Oppimista tapahtuu työpajaympäristössä, yhdessä pajan ulkopuolella eri ympäristöissä sekä pajalle hankittavien erityisosaajien ja kumppaneiden kanssa.

Taitoverstaalla työskentelee kolme yksilövalmentajaa, kaksi työvalmentajaa ja pajaohjaajia. Samassa toimipisteessä toimii myös hallinto. Kaikilla työntekijöillä on toisiaan täydentävä laaja-alainen osaaminen, kädentaito- ja luovien alojen koulutusta sekä kasvatuksen ja ohjauksen koulutusta, sisältäen opettajan- ja opinto-ohjaajan pätevyydet, sekä sosionomin- ja työvalmentajan erikoisammattitutkinto -koulutuksen.

Taitoverstas on toiminut ammatillisten perus- sekä erikoisammattitutkintojen näyttöympäristönä vuodesta 2009. Verstaalla on suoritettu aiemmin vuosien varrella osia nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnosta, osia kuntoutuksen ja valmennuksen erikoisammattitutkinnosta, käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinnosta; artesaani, käsityömuotoilu ja artesaani, tekstiili- ja vaatemuotoilu. Tutustujasta tekijäksi -hankkeessa vuonna 2017, kehitettiin yhteistyössä Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän kanssa yhteisten tutkinnon osien opinnollistamista työpajaympäristössä.

Oppimisympäristön tunnistamista ja opinnollistettuja pajajaksoja on tehty usean vuoden ajan. PAIKKO-todistukset otettiin käyttöön vuonna 2021. Taitoverstaan valmentajia on kouluttautunut PAIKKOasiantuntijoiksi. Taitoverstaan pajoilla voi kerryttää osaamista ja tehdä opinnollistettuja pajajaksoja useiden ammatillisten perustutkintojen ammatillisista tutkinnon osista sekä yhteisistä tutkinnon osista ja TUVA-koulutuksesta.

Työpajavalmennuksen yleiset sisällöt:

YKSILÖVALMENNUS
Yksilövalmentaja laatii nuoren (ja hänen verkostonsa) kanssa henkilökohtaiset tavoitteet ja suunnitelmat valmennusjaksolle. Yksilövalmentaja kulkee nuoren rinnalla koko työpajajakson ajan kuljettaen nuoren yksilöllistä, tavoitteellista valmennusprosessia. Hän neuvoo ja ohjaa nuorta kohti hänen tavoitteitaan ja kokoaa tarvittaessa monialaisen tukiverkoston palvelukentältä nuoren tueksi. Yksilövalmennuksen teemoina ovat arjenhallinnan taidot ja kokonaisvaltainen hyvinvointi, uni, ravitsemus, liikunta, ihmissuhteet, talousasiat, itsetuntemus, ominaisuudet, vahvuudet ja mielenkiinnonkohteet. Yksilövalmennuksen keskiössä ovat nuoren osaamisen, koulutuksen ja työkokemuksen näkyväksi tekeminen sekä työ- ja koulutushaun ohjaaminen: mahdollisuuksien kartoitus, työ- ja koulutushakemukset, CV, portfolio, ePortfolio, videoesittely ja haastatteluihin valmistautuminen. Osaamisen tunnistaminen on kiinteä osa valmennusprosessia. Yksilövalmentaja toimii nuoren tukena hänen siirtyessään työpajalta jatkopolulle.

TYÖVALMENNUS
Työvalmennus koostuu työtehtävien tekemisestä työpajoilla sekä työelämätaidoista. Teemoina ovat työelämätaidot ja -tiedot, kuten työaikojen noudattaminen ja täsmällisyys, työyhteisön säännöt, käyttäytyminen ja kielenkäyttö. Työvalmennuksen keskiössä ovat työyhteisön sosiaaliset suhteet, yhteisössä toiminen ja työn eettiset seikat sekä vaitiolovelvollisuus, työturvallisuus, työnjälki ja vastuunotto omasta työstä. Työvalmennus perustuu tekemällä oppimiseen, jossa kokemusasiantuntijuus ja vertaisoppiminen ovat läsnä.

RYHMÄVALMENNUS
Ryhmävalmennuksessa nuoret aloittavat yhtä aikaa ja käyvät läpi yhteisen ryhmäprosessin. Ryhmässä nuorella on mahdollisuus tarkastella omaa toimintaympäristöään ja toimintatapojaan uudesta näkökulmasta. Jokainen nuori tuo ryhmään oman panoksensa ja nuoria rohkaistaan oppimaan yhdessä ja toisiltaan. Näin vahvistuvat itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot. Yhteisöön liittyminen ja erilaiset nuorten palvelut tulevat tutuiksi. Ryhmässä tunteita voidaan käsitellä turvallisesti ja rohkeus päätöksentekoon kasvaa. Teemoina ovat ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutustaidot, yhdessä tekemisen ja yhteisön voima, itsetuntemus, ominaisuudet ja vahvuudet. Ryhmätoimintaa järjestetään luovien ja kädentaitomenetelmien lisäksi, arjenhallintaa, hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan, sekä mm. työpaikka- ja koulutusalavierailuihin ja -hakuihin liittyen. Toimintaan otetaan mielellään mukaan verkoston tarjoamia ryhmävalmennuksia. Ryhmävalmennusta toteutetaan lyhytkestoisina suljettuina ryhminä sekä pidempi aikaisina avoimina ryhminä. Lisäksi pajoilla toteutetaan kohdennettuja projekteja pienryhmille.

ETÄ- JA VERKKOVALMENNUS
Taitoverstaan valmennukset voidaan tarvittaessa toteuttaa etä- ja verkkovalmennuksena. Alustoina toimivat Discord-sovellus ja Classroom-oppimisympäristö. Etä- ja verkkovalmennuksessa voidaan kohdata ja valmentaa nuoria sekä yksilöllisesti että ryhmänä.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Pajan fyysinen työympäristö, Taitoverstas
Taitoverstaan työtilat ovat kahdessa kerroksessa, yhteispinta-ala 539 m². Taitoverstas tarjoaa opiskelijalle mielekkään oppimisympäristön, tukea arjenhallintaan ja yhteisön, johon kiinnittyä, nuorena nuorten kanssa. Henkilökunta on ammattitaitoista ja toiminta tulevaisuusorientoitunutta. Oppimista tapahtuu työpajaympäristössä, yhdessä pajan ulkopuolella eri ympäristöissä sekä pajalle hankittavien erityisosaajien ja kumppaneiden kanssa. Työpajalla keskeistä on tekemällä oppiminen ja kokemuksellisuus. Lisäksi Taitoverstaalla järjestettävä Arjen taitojen paja tarjoaa nuorelle mahdollisuuden syventää arkielämässä hyödynnettäviä taitoja monipuolisesti.

Pajan fyysinen työympäristö, Omenapaja
Omenoiden vastaanotto ja mehujen luovutuspisteissä hyödynnetään seuraavia välineitä: 2 kpl 9m² telttoja, rahtilavat, rahtilaatikot, punnitusvaaka, lähetyslistat ja maksupääte.

Pajan tuotteet, palvelut ja työtehtävät, Taitoverstas
Keskustelua yhteisistä ja yhteiskunnallisista asioista, koulutukseen ja työelämään liittyvien aiheiden pohdiskelua ja edistämistä, työ- ja koulutushakuja sekä niiden harjoittelua, työnhakuasiakirjojen päivittämistä. Vuorovaikutustilanteiden harjoittelua, osaamisen näkyväksi tekemistä, itsetuntemuksen lisäämistä harjoittein ja keskustelujen avulla, oman elämänhallinnantaitojen harjoittelua, verkostoyhteistyö esim. Pohjois-Karjalan Martat ry:n ja Diakonissalaitoksen Taloustaito -hankeen kanssa. Lisäksi Taitoverstaalla järjestettävässä Arjen taitojen pajassa kukin nuori pääsee pajajakson aikana kiertämään eri pajoilla. Arjen taitojen pajan sisältöjä ovat muun muassa ruuanlaittoon, leivontaan, siivoukseen, polkupyörän- ja vaatehuoltoon liittyvät työtehtävät sekä esim. työnhakuasiakirjojen, kuten CV:n tekeminen.

Pajan tuotteet, palvelut ja työtehtävät, Omenapaja
Omenoiden vastaanotto ja mehujen luovutus ajoittuvat syyskesään ja syksyyn. Työtehtäviin kuuluvat omenoiden punnitus, lähetyslistojen täyttäminen, laatikoiden pinoaminen ja sitominen, sekä rahdin valmistelu, lähetyslistan kirjaaminen Driveen, mehujen luovutus ja maksun veloitus.

Myymälässä toimiminen (valinnaiset tutkinnon osat)
Valmistautuminen
Nuori selvittää oman vastuualueensa työtehtävät. Hän perehtyy tuote- tai palveluvalikoimaan omalla vastuualueellaan. Nuori perehtyy organisaation vastuullisuusohjeisiin ja selvittää ajankohtaiset tapahtumat ja kampanjat. Hän tutustuu Taitoverstaan myymälän tavaravirran ja myymälälogistiikan kulkuun. Nuori noudattaa organisaation pukeutumisohjeita ja huolehtii ulkoasustaan.

Myymäläympäristö
Nuori noudattaa myymäläkohtaisia, Nuorisoverstaan toimintaohjeita. Asiakaspalvelutilanteissa hän palvelee asiakkaita tervehtien ja huomioiden heidät. Nuori toimii asiakaslähtöisesti edistäen käytöksellään myönteistä asiakaskokemusta. Hän rakentaa ohjatusti tarkoituksenmukaisen omenoiden vastaanottopisteen Taitoverstaan pihalle ja mehujen noutopisteen Taitoverstaan sisätilaan. Nuori vastaanottaa ja tarkistaa tuotteita sekä purkaa saapuneita kuormia. Hän noudattaa tuotteiden esillepanossa Nuorisoverstaan ohjeita. Nuori käsittelee tuotteita tarkoituksenmukaisesti ja kokoaa yhteen kunkin asiakkaan mehut sekä nimeää ne maalarinteipillä. Hän lähettää ohjeiden mukaisesti tekstiviestit asiakkaille saapuneista mehuista. Nuori hoitaa varastoon liittyviä työtehtäviä osana myymälätyöskentelyä. Hän huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä ja osallistuu hävikin hallintaan oman toimenkuvan mukaisesti. Nuori käyttää työssään tarkoituksenmukaisesti eri työvälineitä ja laitteita sekä ergonomisia työasentoja. Hän huolehtii hintatietojen ja tuoteinformaation ajantasaisuudesta sekä noudattaa toimialakohtaisia ohjaavia säädöksiä ja organisaation, Nuorisoverstaan ohjeita sekä noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä. Nuori toimii energia- ja resurssiviisaasti, Nuorisoverstaan vastuullisuusperiaatteiden mukaisesti sekä kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia. Hän ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita ja viestii sisäisesti työtehtävien edellyttämällä tavalla. Lisäksi nuori välittää asiakaspalautteita eteenpäin ja hyödyntää asiakaspalautetta työssään.

Ilmastovastuullinen toiminta (valinnaiset tutkinnon osat)
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Nuori ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen. Hän tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen. Nuori tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä sekä vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omissa työtehtävissään toimiessaan Taitoverstaan työpajoilla.

Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Nuori selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia. Hän pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen työpajalla. Nuori arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta. Lisäksi hän ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työpajatyöskentelyn tai Taitoverstaan toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Yksilö-, työ- ja ryhmävalmennus kannustaa ja opastaa ilmastonmuutoksen hillinnän näkökulman huomioimisen Taitoverstaan kaikissa arjen toiminnoissa, kuten materiaalivalinnat, työtavat, kierrätys ja liikkuminen. Tärkeä osa Taitoverstaan toimintaa on kierrätysmateriaalien hyödyntäminen tuotteensuunnittelu- ja valmistusprosessissa. Taitoverstaan ylä- ja alakerrassa on kierrätysastiat eri jätteille, joiden tyhjentämiseen kierrätyspisteille nuoret osallistuvat. Keittiöpajalla vahvistetaan nuoren ilmastovastuullista toimintaa muun muassa suosimalla kasvis- ja vegaanisia vaihtoehtoja ruuanlaitossa ja leivonnassa. Lisäksi Nuorisoverstas tekee yhteistyötä Pohjois-Karjalan Marttojen (https://www.martat.fi/pohjois-karjala/) liittyen ilmastonmuutoksen hillintään.

Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Nuori viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista Taitoverstaan työpajayhteisössä. Hän osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita yhteistyökykyisesti. Nuori kannustaa omalla toiminnallaan muita ilmastovastuuseen. Yksilö-, työ- ja ryhmävalmennus tukee nuoren ilmastovastuullisen toimijuuden kehittymistä sekä auttaa huomioimaan oman toiminnan vaikutukset suhteessa ryhmään ja vertaistuen merkityksen.

Joensuun Nuorisoverstas ry kehittää toimintaansa Kestävän kehityksen globaalin toimintaohjelman Agenda2030 mukaisesti.

Osaamisen arviointi molemmissa yllä olevissa tutkinnon osissa: Osaamisen kerryttämisessä ja työskentelyssä nuori toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti. Hän toimii yhteistyökykyisesti. Nuori tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita. Hän hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti. Nuori hyödyntää tarvittaessa ohjausta työskentelyn, oppimisen ja itsearvioinnin tukena. Taitoverstaan ohjaus ja valmennus tukevat nuoren oppimisprosessia.

Toiminnan erityispiirteitä

Työpajalla korostuu tekemällä oppiminen, kokemuksellisuus ja kokemusasiantuntijuus, vertaisohjaajuus, omatahtisuus ja yhteisöllisyys. Toiminnassa vahvistetaan nuorten vahvuuksia ja saatetaan osaaminen näkyväksi.

Työtehtävät räätälöidään ja oppimistyylit otetaan huomioon. Nuori on mukana tasavertaisena toimijana ympäröivässä yhteiskunnassa, myös neuvotteluissa suhteessa yrityksiin ja tilaajiin.

Toiminnan periaatteita ovat kestävä kehitys, ekologisuus sekä intensiivinen ja perusteellinen taitotason kohoamisen mukainen ohjaus ja osaamisen edistäminen.

Nuori dokumentoi oppimispäiväkirjaan (esim. Word-pohjaiseen) ja mahdollisesti portfolioon työskentelyään ja tehtävien vaiheet kokonaisuudessaan kuvin ja sanoin prosessimaisesti. Hän tekee itsearviointia ja reflektoi oppimistaan ja saamaansa palautetta.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Taitoverstas:
- tekemällä oppiminen
- kokemuksellisuus
- osallisuus
- yhteisöllisyys
- vertaisohjaajuus
- asiantuntijayhteistyö
- monialainen verkosto
- keskustelua yhteisistä ja yhteiskunnallisista asioista
- koulutukseen ja työelämään liittyvien aiheiden pohdiskelua ja edistämistä
- työ- ja koulutushakuja sekä niiden harjoittelua
- työnhakuasiakirjojen päivittämistä
- vuorovaikutustilanteiden harjoittelua
- osaamisen näkyväksi tekemistä
- itsetuntemuksen lisäämistä harjoittein ja keskustelujen avulla
- oman elämänhallinnantaitojen harjoittelua
- Arjen taitojen paja
- Pohjois-Karjalan Martat ry -yhteistyö
- Taloustaitokoulutus (Taloustaito -hanke)

Omenapaja:
- 2 kpl 9m² telttoja
- rahtilavat (mehustajalta)
- rahtilaatikot (mehustajalta)
- punnitusvaaka (mehustajalta)
- lähetyslistat (mehustajalta)
- maksupääte (mehustajalta)

Henkilöstöresurssit

Työvalmentaja, ohjaaja, tukena tarvittaessa muu henkilökunta

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 5

Referenssit

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä , https://www.riveria.fi

Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt nuorten työpajatoiminnan ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä, sekä oppimisympäristöjen tunnistamista, aktiivisesti jo vuodesta 2008 alkaen.

Ammattiopisto Luovi , https://luovi.fi

Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt nuorten työpajatoiminnan ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä, sekä oppimisympäristöjen tunnistamista, aktiivisesti jo vuodesta 2008 alkaen.

Joensuun Aikuislukio, https://www.joensuu.fi/aikuislukio/tuva

Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt vuodesta 2022 alkaen oppivelvollisuusikäisten ja TUVA-koulutuksessa opiskelevien nuorten työpajatoiminnan sisältöjä yhteistyössä Joensuun Aikuislukion kanssa.

Nuoren työpajatarina,

Tulin nuorisoverstaalle alussa niin, ettei elämälläni ollut suuntaa, erosin opinnoista motivaation puutteen vuoksi eikä ollut oikea ala, jaksaminen mitään kohtaan oli nollassa. Jo ensimmäisenä päivänä sain hymyn kasvoilleni, ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Ohjaajat olivat positiivisia ja kannustivat ja kehuivat. Tunsin jo silloin itseni hyväksytyksi. Seuraavina kuukausina sain itseluottamusta lisää ja uskalsin yhä enemmän olla oma itseni. Viimeisimpinä kuukausina käytiin tutustumassa alaan johon oli kiinnostusta, hain paikkaa, pääsin sisään ja syksyllä alkaa koulu. Kesälle on töitä. Elämäni on taas raiteillaan. Olen saanut verstaalla tukea mihin vain ikinä olen tarvinnut. Tämä on tähän asti ollut kaikista paikoista kaikista positiivisin kokemus. Ohjaajat, sekä nuoret ovat kaikki todella ystävällisiä. Suosittelen ehdottomasti paikkaa kaikille, joilla elämän suunta on vähänkään hukassa, tai muuten motivaatio ja jaksaminen lopussa! Täällä se palautuu ja nousee huippuun. ❤️

Muuta

Kuvat

  • Kuva 1. Yleiskuva Taitoverstaan omenoiden vastaanottopisteestä

  • Kuva 2. Omenoiden punnituspiste

  • Kuva 3. Rahtilavalle asetetut omenalaatikot

  • Kuva 4. Asiakkaiden mehupussit lajiteltuna

  • Kuva 5. Maksupääte

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Merkonomi
Pakolliset tutkinnon osat

- Liiketoimintaympäristössä toimiminen
- Asiakaspalvelu

Valinnaiset tutkinnon osat

- Asiakkuuksien hoitaminen
- Asiakaskokemuksen kehittäminen
- Digitaalisessa kaupassa toimiminen
- Finanssipalvelut
- Jaksotuskirjaukset
- Kassapalvelut
- Kiertotaloustoiminnot
- Kirjanpito
- Kirjastopalvelut
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Laskutus ja myyntireskontra
- Liiketoiminnan varastotoiminnot
- Markkinointiviestintä
x Myymälässä toimiminen
- Myyntityö
- Ostoreskontra
- Palkanlaskenta
- Projektissa toimiminen
- Sisäiset palvelut ja tiedon käsittely
- Tapahtumajärjestelyt
- Tuloverotus ja tilinpäätösasiakirjat
- Tuote- ja palveluneuvonta
- Tuotekeräily
- Visuaalinen myyntityö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Myymälässä toimiminen

Valmistautuminen

Henkilö

x selvittää oman vastuualueensa työtehtävät
x perehtyy tuote- tai palveluvalikoimaan omalla vastuualueellaan
x perehtyy organisaation vastuullisuusohjeisiin
x selvittää ajankohtaiset tapahtumat ja kampanjat
x tutustuu myymälän tavaravirran ja myymälälogistiikan kulkuun
- selvittää saldonhallinnan, hyllytystavan ja tilaamisen merkityksen myymälän toiminnassa
x noudattaa organisaation pukeutumisohjeita ja huolehtii ulkoasustaan

Myymäläympäristö

Henkilö

x noudattaa myymäläkohtaisia toimintaohjeita
x tervehtii ja huomioi asiakkaat
x palvelee asiakkaita
x vastaanottaa ja tarkistaa tuotteita
x purkaa saapuneita kuormia ja noudattaa tuotteiden esillepanossa myymälän ohjeita
- huolehtii hyllysaatavuudesta
x käsittelee tuotteita tarkoituksenmukaisesti
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x osallistuu hävikin hallintaan oman toimenkuvan mukaisesti
x käyttää työssään tarkoituksenmukaisesti eri työvälineitä ja laitteita
x käyttää ergonomisia työasentoja
x huolehtii hintatietojen ja tuoteinformaation ajantasaisuudesta
x noudattaa toimialakohtaisia ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x toimii organisaation vastuullisuusperiaatteiden mukaisesti
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
x hoitaa varastoon liittyviä työtehtäviä osana myymälätyöskentelyä
x viestii sisäisesti työtehtävien edellyttämällä tavalla
x välittää asiakaspalautteita eteenpäin ja hyödyntää asiakaspalautetta työssään

Ilmastovastuullinen toiminta

Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen

Henkilö

x ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.

Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen

Henkilö

x selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi

Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen

Henkilö

x viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista työyhteisössään
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen