Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto 2024

Perusteen nimiSosiaali- ja terveysalan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-4417-2023
KoulutuksetSosiaali- ja terveysalan perustutkinto
OsaamisalatSuunhoidon osaamisala
Sairaanhoidon osaamisala
Ikääntyneiden hoidon ja kuntoutumisen osaamisala
Perustason ensihoidon osaamisala
Vammaistyön osaamisala
Lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisala
Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisala
TutkintonimikkeetPerustason ensihoitaja
Lähihoitaja
Voimaantulo01.08.2024
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8531450/tiedot

Organisaatio

Joensuun Nuorisoverstas ry

Toimintayksikkö

Taitoverstas Joensuu , Tulliportinkatu 54, 80130 Joensuu

Yhteyshenkilöt

Iina Friman, Yksilövalmentaja, 050 464 0469, iina.friman@nuorisoverstas.fi

Nora Kettunen, Toiminnanjohtaja, 050 492 3306, nora.kettunen@nuorisoverstas.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.nuorisoverstas.fi/

Facebook: https://fi-fi.facebook.com/joensuunnuorisoverstas/

Instagram: https://www.instagram.com/nuorisoverstas/?hl=fi

TikTok: https://www.tiktok.com/@nuorisoverstasjoensuu?_t=8orBOEd4MVt&_r=1

Oppimisympäristö tunnistettu

02.02.2022

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Minna Hakkarainen, Lehtori, Riveria, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti päivitetty

16.01.2025

PAIKKO yhteyshenkilö

Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Joensuun Nuorisoverstaan nuorten työpajatoimintaan kuuluvat Taitoverstas Joensuussa sekä yksilö- ja työvalmennus Outokummussa. Yhdistys edistää ja kehittää nuorten elämänhallinnan valmiuksia ja arjentaitoja sekä tukee siirtymistä koulutukseen ja työelämään. Joensuun Nuorisoverstas ry on perustettu vuonna 1995.

Joensuun Taitoverstaalla on tehtäviä teknisellä-, tekstiili-, keittiö-, media- ja kuvataidepajalla. Tehtäviä on myös tukipalveluissa, joihin kuuluvat logistiikka, kunnostus- ja puhtaanapito sekä hallinnon avustaminen. Taitoverstaalla voi myös harjoitella ohjaus-, kasvatusalan ja kuntoutuksen tehtäviä.

Taitoverstas tarjoaa mielekkään oppimisympäristön, tukea arjenhallintaan ja yhteisön, johon kiinnittyä, nuorena nuorten kanssa. Henkilökunta on ammattitaitoista ja toiminta tulevaisuusorientoitunutta. Oppimista tapahtuu työpajaympäristössä, yhdessä pajan ulkopuolella eri ympäristöissä sekä pajalle hankittavien erityisosaajien ja kumppaneiden kanssa.

Taitoverstaalla työskentelee kolme yksilövalmentajaa, kolme työvalmentajaa ja pajaohjaajia. Samassa toimipisteessä toimii myös hallinto. Kaikilla työntekijöillä on toisiaan täydentävä laaja-alainen osaaminen, kädentaito- ja luovien alojen koulutusta sekä kasvatuksen ja ohjauksen koulutusta, sisältäen opettajan- ja opinto-ohjaajan pätevyydet, sekä sosionomin- ja työvalmentajan erikoisammattitutkinto -koulutuksen.

Taitoverstas on toiminut ammatillisten perus- sekä erikoisammattitutkintojen näyttöympäristönä vuodesta 2009. Verstaalla on suoritettu aiemmin vuosien varrella osia nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinnosta, osia kuntoutuksen ja valmennuksen erikoisammattitutkinnosta, käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinnosta; artesaani, käsityömuotoilu ja artesaani, tekstiili- ja vaatemuotoilu. Tutustujasta tekijäksi -hankkeessa vuonna 2017, kehitettiin yhteistyössä Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän kanssa yhteisten tutkinnon osien opinnollistamista työpajaympäristössä.

Oppimisympäristön tunnistamista ja opinnollistettuja pajajaksoja on tehty usean vuoden ajan. PAIKKO-todistukset otettiin käyttöön vuonna 2021. Taitoverstaan valmentajia on kouluttautunut PAIKKOasiantuntijoiksi. Taitoverstaan pajoilla voi kerryttää osaamista ja tehdä opinnollistettuja pajajaksoja useiden ammatillisten perustutkintojen ammatillisista tutkinnon osista sekä yhteisistä tutkinnon osista ja TUVA-koulutuksesta.

Työpajavalmennuksen yleiset sisällöt:

YKSILÖVALMENNUS
Yksilövalmentaja laatii nuoren (ja hänen verkostonsa) kanssa henkilökohtaiset tavoitteet ja suunnitelmat valmennusjaksolle. Yksilövalmentaja kulkee nuoren rinnalla koko työpajajakson ajan kuljettaen nuoren yksilöllistä, tavoitteellista valmennusprosessia. Hän neuvoo ja ohjaa nuorta kohti hänen tavoitteitaan ja kokoaa tarvittaessa monialaisen tukiverkoston palvelukentältä nuoren tueksi. Yksilövalmennuksen teemoina ovat arjenhallinnan taidot ja kokonaisvaltainen hyvinvointi, uni, ravitsemus, liikunta, ihmissuhteet, talousasiat, itsetuntemus, ominaisuudet, vahvuudet ja mielenkiinnonkohteet. Yksilövalmennuksen keskiössä ovat nuoren osaamisen, koulutuksen ja työkokemuksen näkyväksi tekeminen sekä työ- ja koulutushaun ohjaaminen: mahdollisuuksien kartoitus, työ- ja koulutushakemukset, CV, portfolio, ePortfolio, videoesittely ja haastatteluihin valmistautuminen. Osaamisen tunnistaminen on kiinteä osa valmennusprosessia. Yksilövalmentaja toimii nuoren tukena hänen siirtyessään työpajalta jatkopolulle.

TYÖVALMENNUS
Työvalmennus koostuu työtehtävien tekemisestä työpajoilla sekä työelämätaidoista. Teemoina ovat työelämätaidot ja -tiedot, kuten työaikojen noudattaminen ja täsmällisyys, työyhteisön säännöt, käyttäytyminen ja kielenkäyttö. Työvalmennuksen keskiössä ovat työyhteisön sosiaaliset suhteet, yhteisössä toiminen ja työn eettiset seikat sekä vaitiolovelvollisuus, työturvallisuus, työnjälki ja vastuunotto omasta työstä. Työvalmennus perustuu tekemällä oppimiseen, jossa kokemusasiantuntijuus ja vertaisoppiminen ovat läsnä.

RYHMÄVALMENNUS
Ryhmävalmennuksessa nuoret aloittavat yhtä aikaa ja käyvät läpi yhteisen ryhmäprosessin. Ryhmässä nuorella on mahdollisuus tarkastella omaa toimintaympäristöään ja toimintatapojaan uudesta näkökulmasta. Jokainen nuori tuo ryhmään oman panoksensa ja nuoria rohkaistaan oppimaan yhdessä ja toisiltaan. Näin vahvistuvat itsetuntemus ja vuorovaikutustaidot. Yhteisöön liittyminen ja erilaiset nuorten palvelut tulevat tutuiksi. Ryhmässä tunteita voidaan käsitellä turvallisesti ja rohkeus päätöksentekoon kasvaa. Teemoina ovat ryhmässä toimiminen ja vuorovaikutustaidot, yhdessä tekemisen ja yhteisön voima, itsetuntemus, ominaisuudet ja vahvuudet. Ryhmätoimintaa järjestetään luovien ja kädentaitomenetelmien lisäksi, arjenhallintaa, hyvinvointia ja terveyttä edistävään toimintaan, sekä mm. työpaikka- ja koulutusalavierailuihin ja -hakuihin liittyen. Toimintaan otetaan mielellään mukaan verkoston tarjoamia ryhmävalmennuksia. Ryhmävalmennusta toteutetaan lyhytkestoisina suljettuina ryhminä sekä pidempi aikaisina avoimina ryhminä. Lisäksi pajoilla toteutetaan kohdennettuja projekteja pienryhmille.

ETÄ- JA VERKKOVALMENNUS
Taitoverstaan valmennukset voidaan tarvittaessa toteuttaa etä- ja verkkovalmennuksena. Alustoina toimivat Discord-sovellus ja Classroom-oppimisympäristö. Etä- ja verkkovalmennuksessa voidaan kohdata ja valmentaa nuoria sekä yksilöllisesti että ryhmänä.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Pajan fyysinen työympäristö
Taitoverstaan työtilat ovat kahdessa kerroksessa, yhteispinta-ala 539 m². Taitoverstas tarjoaa opiskelijalle mielekkään oppimisympäristön, tukea arjenhallintaan ja yhteisön, johon kiinnittyä, nuorena nuorten kanssa. Henkilökunta on ammattitaitoista ja toiminta tulevaisuusorientoitunutta. Oppimista tapahtuu työpajaympäristössä, yhdessä pajan ulkopuolella eri ympäristöissä sekä pajalle hankittavien erityisosaajien ja kumppaneiden kanssa. Työpajalla keskeistä on tekemällä oppiminen ja kokemuksellisuus. Lisäksi Taitoverstaalla järjestettävä Arjen taitojen paja tarjoaa nuorelle mahdollisuuden syventää arkielämässä hyödynnettäviä taitoja monipuolisesti.

Pajan tuotteet, palvelut ja työtehtävät
Keskustelua yhteisistä ja yhteiskunnallisista asioista, koulutukseen ja työelämään liittyvien aiheiden pohdiskelua ja edistämistä, työ- ja koulutushakuja sekä niiden harjoittelua, työnhakuasiakirjojen päivittämistä. Vuorovaikutustilanteiden harjoittelua, osaamisen näkyväksi tekemistä, itsetuntemuksen lisäämistä harjoittein ja keskustelujen avulla, oman elämänhallinnantaitojen harjoittelua, verkostoyhteistyö esim. Pohjois-Karjalan Martat ry:n ja Diakonissalaitoksen Taloustaito -hankeen kanssa. Lisäksi Taitoverstaalla järjestettävässä Arjen taitojen pajassa kukin nuori pääsee pajajakson aikana kiertämään eri pajoilla. Arjen taitojen pajan sisältöjä ovat muun muassa ruuanlaittoon, leivontaan, siivoukseen, polkupyörän- ja vaatehuoltoon liittyvät työtehtävät sekä esim. työnhakuasiakirjojen, kuten CV:n tekeminen.

Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (pakolliset tutkinnon osat Lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisalalla)
Ammattieettisyys ja lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen
Henkilö toimii lähihoitajan eettisten periaatteiden mukaan ja kohtelee asiakkaita yksilöllisesti ja kunnioittavasti. Hän noudattaa sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan säädöksiä ja toimintaperiaatteita. Henkilö noudattaa alan ja Nuorisoverstaan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia, kuten tietosuojaa ja salassapitovelvollisuutta. Hän toimii laatusuositusten ja omavalvontasuunnitelman sekä sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus-, yhteydenotto- ja ilmoitusvelvollisuuden mukaisesti. Henkilö perehdytetään Joensuun Nuorisoverstas ry:n arvoihin ja toimintaperiaatteisiin muun muassa perehdytyskansion ja toimintasuunnitelman avulla. Hän perehtyy itsenäisesti Nuoriso-, Sosiaalialanhuolto- ja Lastensuojelulakiin, sekä Nuorisotyön ammattieettisiin ohjeisiin. Henkilö tutustuu lastensuojeluprosessin vaiheisiin sekä ottaa selville ja tunnistaa eri sektorien toimijoita ja Taitoverstaan yhteistyökumppaneita, jotka tukevat nuorten kasvua ja hyvinvointia. Lisäksi hän toimii kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti.

Työyhteisössä toimiminen
Henkilö toimii yhteistyössä moniammatillisen työryhmän ja verkoston kanssa. Hän kuuntelee, keskustelee ja toimii yhteistyössä Taitoverstaan työyhteisön jäsenten kanssa. Henkilö osallistuu monipuolisesti työpajan eri pajojen arjen työskentelyyn, sekä on mukana työpajan henkilökunnan tiimipalavereissa. Hän suunnittelee yhteistyössä Taitoverstaan henkilökunnan kanssa päivittäiset työtehtävät ja aikataulutuksen asiakkaiden tarpeet ja tilanteet huomioiden. Henkilö toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa päivittäistä toimintaa huomioiden nuoren ja koko ryhmän tarpeita. Hän työskentelee Taitoverstaan päiväjärjestyksen mukaisesti ohjaten nuoria terveellisiin elämäntapoihin ja edistäen toiminnallaan nuoren hyvinvointia ja omatoimisuutta. Henkilö tuntee Taitoverstaan työntekijöiden työtehtävät ja vastuualueet. Hän osallistuu Taitoverstaan monialaiseen yhteistyöhön, kuten vierailuihin ja tutustumiskäynteihin. Henkilö toimii tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti. Hän hyödyntää digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston kanssa toimiessa. Henkilö noudattaa työpajan ohjeita viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä. Hän huomioi omalla toiminnallaan lapsen ja nuoren turvallisuuden. Henkilö perehtyy Taitoverstaan turvallisuusohjeisiin, Taitoverstaan pelastus- ja turvallisuussuunnitelmaan sekä yleisiin turvallisuusmääräyksiin. Hän valitsee toimintaan tarvittavat laitteet, varusteet ja välineet huomioiden hygienian, ergonomian ja mahdolliset riskit. Henkilö toimii esimerkkinä edistäen Taitoverstaan työturvallisuutta, -siisteyttä ja - viihtyvyyttä, sekä kierrätystä ja kestävän kehityksen ajattelua. Hän käyttää tietoa työkykyä edistävistä tekijöistä. Hän toimii ensiapu- ja elvytystilanteissa huomioiden lasten erityispiirteet ja hälyttää lisäapua. Lisäksi henkilö ylläpitää ja edistää aktiivisesti hyvää työilmapiiriä, sekä ottaa huomioon toiminta- ja työkyvyn ylläpitämisen työssään. Hän osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoistaan ja toimii niiden mukaisesti Taitoverstaan arjessa tiedostaen oman työhyvinvoinnin ja jaksamisen merkityksen. Henkilö tunnistaa työn herättämiä tunteita ja hyödyntää vertaistukea oman jaksamisen tueksi.

Ammatillinen vuorovaikutus
Henkilö kohtaa lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston arvostavasti. Hän huomioi lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston kielellisen, kulttuurisen, katsomuksellisen ja eettisen taustan. Henkilö tiedostaa Taitoverstaan nuorten lähiverkostoja ja toiminta- ja kasvuympäristöjä sekä ymmärtää niiden merkityksen nuorten elämässä. Hän suhtautuu kunnioittavasti Taitoverstaan nuorten lähiverkostoihin ja heidän arvoihinsa sekä ottaa huomioon niiden merkityksen ohjauksessa. Henkilö keskustelee, kuuntelee ja osoittaa kiinnostusta lasta, nuorta ja perhettä kohtaan. Hän kohtaa luontevasti erilaisia ja erilaisista taustoista tulevia nuoria. Henkilö havaitsee lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston vuorovaikutusaloitteita ja vastaa niihin sensitiivisesti. Hän toimii vuorovaikutustilanteissa ammatillisesti noudattaen Taitoverstaan toimintakäytänteitä koskien muun muassa nuoren yksityisyyttä ja itsemääräämisoikeutta, sekä vaitiolovelvollisuutta. Henkilö kuuntelee, keskustelee ja toimii yhteistyössä lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston kanssa. Hän käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja. Henkilö tunnistaa oman käyttäytymisensä vaikutukset vuorovaikutustilanteissa. Hän toimii myönteisenä vuorovaikutusmallina. Henkilö toimii sukupuolisensitiivisesti. Lisäksi hän tiedostaa Taitoverstaan vertaisryhmän mahdollisuudet nuoren toimintakyvyn ja hyvinvoinnin tukemiseksi.

Työn suunnittelu ja arviointi
Henkilö tunnistaa lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston voimavarat ja vahvuudet. Hän tunnistaa lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston tuen tarpeet. Henkilö käyttää tietoa sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalveluista, etuuksista ja kolmannen sektorin palveluista. Hän suunnittelee päivittäiset työtehtävät yhteistyössä Taitoverstaan työryhmän kanssa. Henkilön työpajajaksoon kuuluu toiminnan, tapahtuman tai projektin suunnittelu ja toteuttaminen yhteistyössä Taitoverstaan henkilökunnan kanssa. Henkilö suunnittelee ja toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa Taitoverstaan nuorille ohjattua toimintaa huomioiden nuorten iän, tarpeet ja toiveet. Hän huomioi suunnittelussa ja toteutuksessa nuorten moninaisuudet, rajoitteet ja erityistarpeet sekä valitsee työyhteisön kanssa yksilö- tai ryhmäohjauksen nuorten ja Taitoverstaan tarpeiden mukaisesti. Henkilö havainnoi työskentelyn ohessa Taitoverstaalla nuorten elämään liittyviä erityispiirteitä sekä käy yksilövalmentajan kanssa keskustelua aiheesta, sekä tutustuu muun muassa Taitoverstaalla käytössä olevaan alkuhaastattelulomakkeeseen, jossa kartoitetaan kokonaisvaltaisesti nuoren elämäntilannetta. Hän tukee toiminnallaan nuoren kasvua ja kehitystä huomioiden toiminnassaan Taitoverstaalla nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä. Hän työskentelee tavoitteiden mukaisesti, sekä voimavara- ja asiakaslähtöisesti yhteistyössä Taitoverstaan henkilökunnan sekä moniammatillisen verkoston kanssa huomioiden nuorten kasvuyhteisöt. Lisäksi henkilö ymmärtää nuoren yksilöllisen ja oikea aikaisen palveluihin ohjauksen merkityksen. Hän osallistuu asiakassuunnitelman toteutumisen arviointiin osana monialaista verkostoa. Henkilö arvioi asiakassuunnitelman toteutumista yhdessä lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston kanssa. Hän dokumentoi asiakastyötä ohjeiden ja lainsäädännön mukaisesti.

Henkilö tunnistaa omat ammatilliset vahvuutensa ja kehittämiskohteensa, sekä tiedostaa oman osaamisensa kehittämisen tärkeyden. Hän arvioi omaa työskentelyään nuorten kanssa ja ottaa vastaan kehittävää palautetta sekä antaa tarvittaessa palautetta työyhteisölle. Henkilö arvioi omaan oppimispäiväkirjaansa työtään ja omaa ammatillista kasvuaan, sekä reflektoi kirjaamien ajatuksiensa ja havaintojen kautta työtään.

Lapsen ja nuoren kehityksen tukeminen ja ohjaaminen
Henkilö käyttää tietoa lapsen ja nuoren kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta. Hän osoittaa ymmärtävänsä oppimisvaikeuksien, vammojen, kehityshäiriöiden ja oireyhtymien vaikutuksia lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen. Henkilö tukee ja ohjaa lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista yhteistyössä perheen ja lähisuhdeverkoston kanssa. Hän käyttää lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista tukevia työmenetelmiä. Henkilö valitsee yhdessä ohjaajan kanssa sopivat menetelmät, välineet ja materiaalit yksilö- tai ryhmäohjaukseen huomioiden nuorten osallistumisvalmiudet, vahvuudet ja rajoitteet. Henkilö edistää lapsen ja nuoren digiturvataitoja. Hän käyttää voimavaralähtöistä työotetta. Henkilö ohjaa lasta ja nuorta oppimisen apuvälineiden käytössä. Hän ohjaa lapsia ja nuoria yksilö- ja ryhmätilanteissa.

Hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen
Henkilö tukee lasta ja nuorta yksilöllisesti arjen sujumisessa. Hän ohjaa lasta ja nuorta arjentaidoissa. Henkilö kannustaa lasta ja nuorta tuomaan esille näkemyksiään häntä itseään koskevissa asioissa. Hän käyttää osallisuutta edistäviä menetelmiä. Henkilö tukee lapsen ja nuoren itsetunnon vahvistumista sekä antaa työskentelyn ohella nuorille myönteistä palautetta. Hän luo mahdollisuuksia lapsen ja nuoren onnistumisen kokemuksille. Henkilö tutustuu työpajapedagogiikan perusteisiin ja toimii ohjaustilanteessa kannustaen nuorta positiivisella työotteella. Hän edistää lapsen ja nuoren kykyä toimia vertaisryhmässä. Henkilö ennaltaehkäisee kiusaamista, häirintää ja syrjintää sekä puuttuu niihin Taitoverstaan työyksikön käytänteiden mukaisesti. Hän tunnistaa nuoren sosiaalisen vahvistamisen tarpeet tiedostaen lähiverkoston merkityksen nuoren sosiaalisessa vahvistamisessa. Henkilö käyttää tietoa kasvua ja kehitystä suojaavista tekijöistä sekä riskitekijöistä. Hän keskustelee asiakkaan kanssa havaitsemistaan huolen aiheista. Henkilö työskentelee voimavaraistavaa työotetta käyttäen ja Taitoverstaan ennaltaehkäisevän työotteen mukaisesti. Hän tunnistaa varhaisen tukemisen puheeksi ottamisen tarpeet ja toimii Taitoverstaan käytänteiden mukaisesti edistäen nuorten hyvinvointia. Lisäksi henkilö keskustelee nuorten kanssa erilaisista harrastusmahdollisuuksista ja kannustaa mielekkääseen vapaa-aikaan.

Mielenterveyden tukeminen
Henkilö osoittaa ymmärtävänsä mielenterveyden merkityksen lapsen ja nuoren hyvinvoinnille. Hän auttaa nuoria erilaisten tunteiden tunnistamisessa sekä auttaa heitä hyväksymään erilaiset tunteet hyödyntäen tietoa mielenhyvinvoinnista. Henkilö tiedostaa nuorten tyypillisiä riippuvuuksia, mielenterveydellisiä-, psyykkisiä- ja sosiaalisia ongelmia sekä ymmärtää niiden vaikutuksen nuorten hyvinvointiin ja elämän- ja arjenhallintaan. Hän osoittaa ymmärtävänsä mielenterveysongelmia, päihteiden riskikäyttöä ja riippuvuuksia sekä niistä aiheutuvia haittoja. Henkilö käyttää tietoa neuropsykiatrisista haasteista. Hän käyttää tietoa lasten ja nuorten digipelaamiseen ja riippuvuuksiin liittyvistä tekijöistä. Henkilö käyttää tietoa traumaattisten kokemusten vaikutuksesta lapsen ja nuoren kehitykseen ja käyttäytymiseen. Hän tukee lapsen ja nuoren seksuaalista kehitystä ja sukupuoli-identiteetin muodostumista. Henkilö tukee lasta ja nuorta kriisitilanteissa. Hän ennaltaehkäisee ja ennakoi työssään väkivallan uhkaa. Henkilö toimii haastavissa asiakastilanteissa ammatillisesti. Hän tutustuu nuorten kasvua ja hyvinvointia tukeviin Taitoverstaan yhteistyökumppaneihin, esimerkiksi Pohjois-Karjalan Marttoihin ja perehtyy terveyttä ja hyvinvointia tukeviin internetsivustoihin koskien esimerkiksi mielenterveyttä, päihdeohjausta, syömishäiriöitä ja neuropsykiatrisia vaikeuksia. Henkilö huomioi toiminnan suunnittelussa mahdolliset fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset riskit ja ennalta ehkäisee niitä mahdollisuuksien mukaan.

Terveyden edistäminen lapsen ja nuoren hoitotyössä
Henkilö havainnoi lapsen ja nuoren terveydentilaa ja arvioi hoidon tarvetta. Hän toimii asiakassuunnitelmaan mukaisesti. Henkilö käyttää tietoa eri terveyden edistämisen keinoista. Hän ohjaa lasta ja nuorta edistämään toimintakykyään ja terveyttään. Henkilö ohjaa nuoria Taitoverstaalla terveellisiin elämäntapoihin ja edistää toiminnallaan nuoren hyvinvointia keskustellen ja pohtien nuorten kanssa muun muassa ravinnon, levon ja liikunnan merkityksestä.

Perheiden kanssa tehtävä yhteistyö
Henkilö työskentelee perheiden moninaisuutta kunnioittaen. Hän käyttää tietoa perheiden erilaisista elämäntilanteista ja niiden vaikutuksista lapsen ja nuoren hyvinvointiin. Henkilö käyttää tietoa perhe- ja lähisuhdeväkivallasta. Hän käyttää perhetyön menetelmiä lähihoitajan vastuualueella. Henkilö tukee vanhemmuutta osana monialaista työryhmää. Hän tukee lapsen ja nuoren kehitystä yhteistyössä perheen ja lähisuhdeverkoston kanssa.

Ilmastovastuullinen toiminta (valinnaiset tutkinnon osat)
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen. Hän tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen. Henkilö tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä sekä vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omissa työtehtävissään toimiessaan Taitoverstaan työpajoilla.

Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia. Hän pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen työpajalla. Henkilö arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta. Lisäksi hän ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työpajatyöskentelyn tai Taitoverstaan toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi. Yksilö-, työ- ja ryhmävalmennus kannustaa ja opastaa ilmastonmuutoksen hillinnän näkökulman huomioimisen Taitoverstaan kaikissa arjen toiminnoissa, kuten materiaalivalinnat, työtavat, kierrätys ja liikkuminen. Tärkeä osa Taitoverstaan toimintaa on kierrätysmateriaalien hyödyntäminen tuotteensuunnittelu- ja valmistusprosessissa. Taitoverstaan ylä- ja alakerrassa on kierrätysastiat eri jätteille, joiden tyhjentämiseen kierrätyspisteille nuoret osallistuvat. Keittiöpajalla vahvistetaan henkilön ilmastovastuullista toimintaa muun muassa suosimalla kasvis- ja vegaanisia vaihtoehtoja ruuanlaitossa ja leivonnassa. Lisäksi Nuorisoverstas tekee yhteistyötä Pohjois-Karjalan Marttojen (https://www.martat.fi/pohjois-karjala/) liittyen ilmastonmuutoksen hillintään.

Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista Taitoverstaan työpajayhteisössä. Hän osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita yhteistyökykyisesti. Henkilö kannustaa omalla toiminnallaan muita ilmastovastuuseen. Yksilö-, työ- ja ryhmävalmennus tukee henkilön ilmastovastuullisen toimijuuden kehittymistä sekä auttaa huomioimaan oman toiminnan vaikutukset suhteessa ryhmään ja vertaistuen merkityksen.

Joensuun Nuorisoverstas ry kehittää toimintaansa Kestävän kehityksen globaalin toimintaohjelman Agenda2030 mukaisesti.

Osaamisen arviointi molemmissa yllä olevissa tutkinnon osissa: Osaamisen kerryttämisessä ja työskentelyssä henkilö toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti. Hän toimii yhteistyökykyisesti. Henkilö tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita. Hän hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti. Henkilö hyödyntää tarvittaessa ohjausta työskentelyn, oppimisen ja itsearvioinnin tukena. Taitoverstaan ohjaus ja valmennus tukevat hänen oppimisprosessiaan.

Toiminnan erityispiirteitä

Työpajalla korostuu tekemällä oppiminen, kokemuksellisuus ja kokemusasiantuntijuus, vertaisohjaajuus, omatahtisuus ja yhteisöllisyys. Toiminnassa vahvistetaan nuorten vahvuuksia ja saatetaan osaaminen näkyväksi.

Työtehtävät räätälöidään ja oppimistyylit otetaan huomioon. Nuori on mukana tasavertaisena toimijana ympäröivässä yhteiskunnassa, myös neuvotteluissa suhteessa yrityksiin ja tilaajiin.

Toiminnan periaatteita ovat kestävä kehitys, ekologisuus sekä intensiivinen ja perusteellinen taitotason kohoamisen mukainen ohjaus ja osaamisen edistäminen.

Nuori dokumentoi oppimispäiväkirjaan (esim. Word-pohjaiseen) ja mahdollisesti portfolioon työskentelyään ja tehtävien vaiheet kokonaisuudessaan kuvin ja sanoin prosessimaisesti. Hän tekee itsearviointia ja reflektoi oppimistaan ja saamaansa palautetta.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Taitoverstas:
tekemällä oppiminen
- kokemuksellisuus
- osallisuus
- yhteisöllisyys
- vertaisohjaajuus
- asiantuntijayhteistyö
- monialainen verkosto
- keskustelua yhteisistä ja yhteiskunnallisista asioista
- koulutukseen ja työelämään liittyvien aiheiden pohdiskelua ja edistämistä
- työ- ja koulutushakuja sekä niiden harjoittelua
- työnhakuasiakirjojen päivittämistä
- vuorovaikutustilanteiden harjoittelua
- osaamisen näkyväksi tekemistä
- itsetuntemuksen lisäämistä harjoittein ja keskustelujen avulla
- oman elämänhallinnantaitojen harjoittelua
- Arjen taitojen paja
- Pohjois-Karjalan Martat ry -yhteistyö
- Taloustaitokoulutus (Taloustaito -hanke)

Kasvatus- ja ohjaus:
- yksilö- ja pienryhmätoiminta
- yksilö- ja pienryhmäprojektit
- retket ja liikuntatuokiot
- luovat menetelmät
- digitaaliset välineet

Henkilöstöresurssit

Yksilövalmentajat (3), työvalmentajat (3) ja ohjaajat (1-5)

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 25

Referenssit

Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä , https://www.riveria.fi

Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt nuorten työpajatoiminnan ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä, sekä oppimisympäristöjen tunnistamista, aktiivisesti jo vuodesta 2008 alkaen.

Ammattiopisto Luovi, https://luovi.fi

Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt nuorten työpajatoiminnan ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä, sekä oppimisympäristöjen tunnistamista, aktiivisesti jo vuodesta 2008 alkaen.

Joensuun Aikuislukio, https://www.joensuu.fi/aikuislukio/tuva

Joensuun Nuorisoverstas ry on kehittänyt vuodesta 2022 alkaen oppivelvollisuusikäisten ja TUVA-koulutuksessa opiskelevien nuorten työpajatoiminnan sisältöjä yhteistyössä Joensuun Aikuislukion kanssa.

Nuoren työpajatarina,

Tulin nuorisoverstaalle alussa niin, ettei elämälläni ollut suuntaa, erosin opinnoista motivaation puutteen vuoksi eikä ollut oikea ala, jaksaminen mitään kohtaan oli nollassa. Jo ensimmäisenä päivänä sain hymyn kasvoilleni, ensimmäistä kertaa pitkään aikaan. Ohjaajat olivat positiivisia ja kannustivat ja kehuivat. Tunsin jo silloin itseni hyväksytyksi. Seuraavina kuukausina sain itseluottamusta lisää ja uskalsin yhä enemmän olla oma itseni. Viimeisimpinä kuukausina käytiin tutustumassa alaan johon oli kiinnostusta, hain paikkaa, pääsin sisään ja syksyllä alkaa koulu. Kesälle on töitä. Elämäni on taas raiteillaan. Olen saanut verstaalla tukea mihin vain ikinä olen tarvinnut. Tämä on tähän asti ollut kaikista paikoista kaikista positiivisin kokemus. Ohjaajat, sekä nuoret ovat kaikki todella ystävällisiä. Suosittelen ehdottomasti paikkaa kaikille, joilla elämän suunta on vähänkään hukassa, tai muuten motivaatio ja jaksaminen lopussa! Täällä se palautuu ja nousee huippuun. ❤️

Muuta

-

Kuvat

  • Kuva 1. Joensuun Taitoverstaan pienryhmätila

  • Kuva 2. Mielenterveys voimaksi -kuvakortit

  • Kuva 3. Tunnetaidemaalauspaja

  • Kuva 4. Liikunta- ja virkistystoimintaa

  • Kuva 5. Taitoverstaan kierrätyspiste

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Ikääntyneiden hoidon ja kuntoutumisen osaamisala
Lähihoitaja
Pakolliset tutkinnon osat

- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen
- Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen
- Lääkehoito lähihoitajan vastuualueella
- Ikääntyneen osallisuuden edistäminen
- Kotihoidossa toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Asiakkaan toimintakyvyn vahvistaminen
- Haavanhoito
- Ikääntyneiden akuuttitilanteissa toimiminen
- Jalkojenhoitotyössä toimiminen
- Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen
- Lastensuojelutyössä toimiminen
- Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuustyö eri asiakasryhmille
- Näytteenotto hoitotyössä
- Palliatiivisessa hoidossa toimiminen
- Perioperatiivisessa hoitotyössä toimiminen
- Selkoviestintä asiakastyössä
- Suun terveyden edistäminen eri asiakasryhmille
- Terveys- ja hyvinvointiteknologia toimintakyvyn edistämisessä
- Toiminnalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä
- Vastasyntyneen ja imeväisikäisen hoitotyö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Lasten ja nuorten kasvatuksen ja hoidon osaamisala
Lähihoitaja
Pakolliset tutkinnon osat

- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen
- Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen
- Lääkehoito lähihoitajan vastuualueella
x Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Asiakkaan toimintakyvyn vahvistaminen
- Haavanhoito
- Ikääntyneiden akuuttitilanteissa toimiminen
- Jalkojenhoitotyössä toimiminen
- Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen
- Lastensuojelutyössä toimiminen
- Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuustyö eri asiakasryhmille
- Näytteenotto hoitotyössä
- Palliatiivisessa hoidossa toimiminen
- Perioperatiivisessa hoitotyössä toimiminen
- Selkoviestintä asiakastyössä
- Suun terveyden edistäminen eri asiakasryhmille
- Terveys- ja hyvinvointiteknologia toimintakyvyn edistämisessä
- Toiminnalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä
- Vastasyntyneen ja imeväisikäisen hoitotyö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Mielenterveys- ja päihdetyön osaamisala
Lähihoitaja
Pakolliset tutkinnon osat

- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen
- Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen
- Lääkehoito lähihoitajan vastuualueella
- Mielenterveys- ja päihdetyö

Valinnaiset tutkinnon osat

- Asiakkaan toimintakyvyn vahvistaminen
- Haavanhoito
- Ikääntyneiden akuuttitilanteissa toimiminen
- Jalkojenhoitotyössä toimiminen
- Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen
- Lastensuojelutyössä toimiminen
- Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuustyö eri asiakasryhmille
- Näytteenotto hoitotyössä
- Palliatiivisessa hoidossa toimiminen
- Perioperatiivisessa hoitotyössä toimiminen
- Selkoviestintä asiakastyössä
- Suun terveyden edistäminen eri asiakasryhmille
- Terveys- ja hyvinvointiteknologia toimintakyvyn edistämisessä
- Toiminnalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä
- Vastasyntyneen ja imeväisikäisen hoitotyö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Sairaanhoidon osaamisala
Lähihoitaja
Pakolliset tutkinnon osat

- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen
- Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen
- Lääkehoito lähihoitajan vastuualueella
- Sairaanhoitotyössä toimiminen
- Kotihoidossa toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Asiakkaan toimintakyvyn vahvistaminen
- Haavanhoito
- Ikääntyneiden akuuttitilanteissa toimiminen
- Immobilisaatiohoitotyössä toimiminen
- Jalkojenhoitotyössä toimiminen
- Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen
- Lastensuojelutyössä toimiminen
- Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuustyö eri asiakasryhmille
- Monipotilas- ja suuronnettomuustilanteissa toimiminen
- Näytteenotto hoitotyössä
- Palliatiivisessa hoidossa toimiminen
- Perioperatiivisessa hoitotyössä toimiminen
- Selkoviestintä asiakastyössä
- Suun terveyden edistäminen eri asiakasryhmille
- Terveys- ja hyvinvointiteknologia toimintakyvyn edistämisessä
- Toiminnalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä
- Vastasyntyneen ja imeväisikäisen hoitotyö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Suunhoidon osaamisala
Lähihoitaja
Pakolliset tutkinnon osat

- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen
- Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen
- Lääkehoito lähihoitajan vastuualueella
- Suun hoitotyössä toimiminen
- Suun terveyden edistämisessä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Asiakkaan toimintakyvyn vahvistaminen
- Haavanhoito
- Ikääntyneiden akuuttitilanteissa toimiminen
- Jalkojenhoitotyössä toimiminen
- Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen
- Lastensuojelutyössä toimiminen
- Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuustyö eri asiakasryhmille
- Näytteenotto hoitotyössä
- Palliatiivisessa hoidossa toimiminen
- Perioperatiivisessa hoitotyössä toimiminen
- Selkoviestintä asiakastyössä
- Suun erikoishoidossa toimiminen
- Suun terveyden edistäminen eri asiakasryhmille
- Terveys- ja hyvinvointiteknologia toimintakyvyn edistämisessä
- Toiminnalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä
- Vastasyntyneen ja imeväisikäisen hoitotyö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Vammaistyön osaamisala
Lähihoitaja
Pakolliset tutkinnon osat

- Asiakkaan kohtaaminen ja ohjaaminen
- Hyvinvoinnin ja toimintakyvyn edistäminen
- Lääkehoito lähihoitajan vastuualueella
- Osallisuuden edistäminen vammaistyössä
- Toimintakyvyn ylläpitäminen ja edistäminen vammaistyössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Asiakkaan toimintakyvyn vahvistaminen
- Haavanhoito
- Ikääntyneiden akuuttitilanteissa toimiminen
- Jalkojenhoitotyössä toimiminen
- Lapsen ja nuoren mielenterveystaitojen edistäminen
- Lastensuojelutyössä toimiminen
- Mielenterveys-, päihde- ja riippuvuustyö eri asiakasryhmille
- Näytteenotto hoitotyössä
- Palliatiivisessa hoidossa toimiminen
- Perioperatiivisessa hoitotyössä toimiminen
- Selkoviestintä asiakastyössä
- Suun terveyden edistäminen eri asiakasryhmille
- Terveys- ja hyvinvointiteknologia toimintakyvyn edistämisessä
- Toiminnalliset menetelmät hyvinvoinnin edistämisessä
- Vastasyntyneen ja imeväisikäisen hoitotyö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Lapsen, nuoren ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen

Ammattieettisyys ja lainsäädännön, määräysten ja ohjeiden noudattaminen

Henkilö

x toimii ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
x noudattaa lainsäädäntöä, määräyksiä, suosituksia ja ohjeita
x toimii laatusuositusten ja omavalvontasuunnitelman mukaisesti
x toimii sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus-, yhteydenotto- ja ilmoitusvelvollisuuden mukaisesti
x toimii ehkäisevän ja lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun periaatteiden mukaisesti
x tukee ja vahvistaa asiakkaan itsemääräämisoikeutta
x toimii asiakas- ja potilasturvallisesti
x noudattaa salassapito- ja vaitiolovelvollisuutta
x noudattaa tietosuoja- ja tietoturvallisuusohjeita
x työskentelee työpaikan turvallisuussuunnitelman mukaisesti
x työskentelee hygieniavaatimusten ja aseptisten periaatteiden mukaisesti
x työskentelee ergonomisten periaatteiden mukaisesti
x työskentelee kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

Työyhteisössä toimiminen

Henkilö

x toimii yhteistyössä moniammatillisen työryhmän ja verkoston kanssa
x kuuntelee, keskustelee ja toimii yhteistyössä työyhteisön jäsenten kanssa
x toimii tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti
x hyödyntää digitaalisia välineitä, sovelluksia ja ympäristöjä lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston kanssa toimiessa
x huomioi omalla toiminnallaan lapsen ja nuoren turvallisuuden
x käyttää tietoa työkykyä edistävistä tekijöistä
x toimii ensiapu- ja elvytystilanteissa huomioiden lasten erityispiirteet ja hälyttää lisäapua

Ammatillinen vuorovaikutus

Henkilö

x kohtaa lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston arvostavasti
x huomioi lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston kielellisen, kulttuurisen, katsomuksellisen ja eettisen taustan
x keskustelee, kuuntelee ja osoittaa kiinnostusta lasta, nuorta ja perhettä kohtaan
x havaitsee lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston vuorovaikutusaloitteita ja vastaa niihin sensitiivisesti
x kuuntelee, keskustelee ja toimii yhteistyössä lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston kanssa
x käyttää puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja
x tunnistaa oman käyttäytymisensä vaikutukset vuorovaikutustilanteissa
x toimii myönteisenä vuorovaikutusmallina
x toimii sukupuolisensitiivisesti
- käyttää työtehtävissä kahta kotimaista kieltä (suomi, ruotsi tai saame) sekä yhtä vierasta kieltä

Työn suunnittelu ja arviointi

Henkilö

x tunnistaa lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston voimavarat ja vahvuudet
x tunnistaa lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston tuen tarpeet
x käyttää tietoa sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalveluista, etuuksista ja kolmannen sektorin palveluista
x suunnittelee työtään yhteistyössä työryhmän kanssa
x suunnittelee päivittäiset työtehtävät
x osallistuu asiakassuunnitelman toteutumisen arviointiin osana monialaista verkostoa
x arvioi asiakassuunnitelman toteutumista yhdessä lapsen, nuoren, perheen ja läheisverkoston kanssa
x dokumentoi asiakastyötä ohjeiden ja lainsäädännön mukaisesti

Lapsen ja nuoren kehityksen tukeminen ja ohjaaminen

Henkilö

x käyttää tietoa lapsen ja nuoren kasvusta, kehityksestä ja oppimisesta
x osoittaa ymmärtävänsä oppimisvaikeuksien, vammojen, kehityshäiriöiden ja oireyhtymien vaikutuksia lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen
x tukee ja ohjaa lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista yhteistyössä perheen ja lähisuhdeverkoston kanssa
x käyttää lapsen ja nuoren kasvua, kehitystä ja oppimista tukevia työmenetelmiä
x edistää lapsen ja nuoren digiturvataitoja
x käyttää voimavaralähtöistä työotetta
- hyödyntää tietoa kolmiportaisen tuen mallista
x ohjaa lasta ja nuorta oppimisen apuvälineiden käytössä
x ohjaa lapsia ja nuoria yksilö- ja ryhmätilanteissa

Hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen

Henkilö

x tukee lasta ja nuorta yksilöllisesti arjen sujumisessa
x ohjaa lasta ja nuorta arjentaidoissa
x kannustaa lasta ja nuorta tuomaan esille näkemyksiään häntä itseään koskevissa asioissa
x käyttää osallisuutta edistäviä menetelmiä
x tukee lapsen ja nuoren itsetunnon vahvistumista
x luo mahdollisuuksia lapsen ja nuoren onnistumisen kokemuksille
x ennaltaehkäisee kiusaamista, häirintää ja syrjintää sekä puuttuu niihin työyksikön käytänteiden mukaisesti
x edistää lapsen ja nuoren kykyä toimia vertaisryhmässä
x käyttää tietoa kasvua ja kehitystä suojaavista tekijöistä sekä riskitekijöistä
x keskustelee asiakkaan kanssa havaitsemistaan huolen aiheista

Mielenterveyden tukeminen

Henkilö

x osoittaa ymmärtävänsä mielenterveyden merkityksen lapsen ja nuoren hyvinvoinnille
x osoittaa ymmärtävänsä mielenterveysongelmia, päihteiden riskikäyttöä ja riippuvuuksia sekä niistä aiheutuvia haittoja
x käyttää tietoa neuropsykiatrisista haasteista
x käyttää tietoa lasten ja nuorten digipelaamiseen ja riippuvuuksiin liittyvistä tekijöistä
x käyttää tietoa traumaattisten kokemusten vaikutuksesta lapsen ja nuoren kehitykseen ja käyttäytymiseen
x tukee lapsen ja nuoren seksuaalista kehitystä ja sukupuoli-identiteetin muodostumista
x tukee lasta ja nuorta kriisitilanteissa
x ennaltaehkäisee ja ennakoi työssään väkivallan uhkaa
x toimii haastavissa asiakastilanteissa ammatillisesti

Terveyden edistäminen lapsen ja nuoren hoitotyössä

Henkilö

x havainnoi lapsen ja nuoren terveydentilaa ja arvioi hoidon tarvetta
x toimii asiakassuunnitelmaan mukaisesti
- käyttää tietoa pitkäaikaissairauksista ja infektiosairauksista
x käyttää tietoa eri terveyden edistämisen keinoista
- käyttää tietoa lasten ja nuorten ravitsemussuosituksista, ravitsemuksesta, erityisruokavalioista sekä katsomuksellisista ruokavalioista
- hoitaa lasten ja nuorten pitkäaikaissairauksia
- osoittaa ymmärtävänsä lapsen ja nuoren lääkehoitoon liittyvät erityispiirteet
- tekee virheettömästi lääkelaskut ja yksikön muunnokset
- toteuttaa lapsen ja nuoren lääkehoitoa
- seuraa lapsen ja nuoren lääkehoidon vaikutuksia sekä yhteis-, sivu- ja haittavaikutuksia
x ohjaa lasta ja nuorta edistämään toimintakykyään ja terveyttään
- ohjaa lapsen ja nuoren hoitotoimenpiteisiin ja tutkimuksiin
- ohjaa infektioiden ehkäisyssä ja hoitaa infektiosairauksia
- osoittaa ymmärtävänsä lapsen ja nuoren palliatiivisen hoidon periaatteet

Perheiden kanssa tehtävä yhteistyö

Henkilö

x työskentelee perheiden moninaisuutta kunnioittaen
x käyttää tietoa perheiden erilaisista elämäntilanteista ja niiden vaikutuksista lapsen ja nuoren hyvinvointiin
x käyttää tietoa perhe- ja lähisuhdeväkivallasta
x käyttää perhetyön menetelmiä lähihoitajan vastuualueella
x tukee vanhemmuutta osana monialaista työryhmää
x tukee lapsen ja nuoren kehitystä yhteistyössä perheen ja lähisuhdeverkoston kanssa

Ilmastovastuullinen toiminta

Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen

Henkilö

x ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.

Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen

Henkilö

x selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi

Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen

Henkilö

x viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista työyhteisössään
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen