PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Liiketoiminnan perustutkinto 2024
Perusteen nimi | Liiketoiminnan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-4394-2023 |
Koulutukset | Liiketoiminnan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Merkonomi |
Voimaantulo | 01.08.2024 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8505690/tiedot |
Organisaatio
Jyväskylän Katulähetys
Toimintayksikkö
Jyväskylän Katulähetys, Sorastajantie 6, 40320 Jyväskylä
Yhteyshenkilöt
Juha Kautto, yksilövalmentaja, 044 711 4982, juha.kautto@jklkl.fi
Oona Långström, yksilövalmentaja, 044 491 5325, oona.langstrom@jklkl.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.jklkl.fi/jyvaskylan-katulahetys/
Oppimisympäristö tunnistettu
04.06.2024
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, KYT , PAIKKO
Oppimisympäristöraportti päivitetty
14.11.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Jyväskylän Katulähetys on kristilliseltä pohjalta toimiva, yleishyödyllinen, voittoa tavoittelematon yhdistys. Katulähetystyö aloitettiin Jyväskylässä sotien jälkeen vuonna 1945. Yhdistys rekisteröitiin vuonna 1953.
Työllistämme ja autamme paikallisesti. Toimintakenttämme on laaja, sisältäen asumispalvelut, kierrätyksen, työvalmennuksen, ruoka-avun ja kansalaistoiminnan.
Talentti-valmennus on Jyväskylän Katulähetyksen työvalmennuspalvelu, joka on suunnattu Katulähetykselle työllistyville valmentautujille.
Valmennuksen keskiössä ovat valmentautujan yksilölliset tavoitteet ja taidot eli talentit. Valmentautuja määrittää itselleen merkitykselliset, työllistymistä edistävät tavoitteet. Tavoitteiden asettamiseen hän saa tukea työvalmentajalta. Valmennuksesta räätälöidään henkilökohtainen kokonaisuus, joka edistää valmentautujan siirtymistä avoimille työmarkkinoille. Työskentelyssä huomioidaan yksilölliset vahvuudet ja osaaminen sekä valmentautujan voimavarat.
Talentti-valmennus lisää valmentautujan työelämätaitoja ja auttaa koulutus- ja työuran löytämisessä. Sen lisäksi valmentautujat saavat tukea työ- ja toimintakyvyn edistämiseen sekä elämänhallintataitojen ja oman motivaation vahvistamiseen. Valmennuksen aikana valmentautuja pääsee tutustumaan eri työtehtäviin ja toimimaan osana työyhteisöä.
• Talentti-valmennuksen tavoitteena on lisätä valmentautujien osallisuutta ja ammatillisia valmiuksia sekä vahvistaa yksilöllistä osaamista. Työelämätaitojen ja toimintakyvyn vahvistuminen avaa mahdollisuuksia sekä uusille työurille että koulutukseen. Talentti-valmennuksen tehtävänä on mahdollistaa valmentautujan tavoitteiden toteutuminen. Valmennuksen vahvuuksia ovat ihmisläheisyys, osallisuus ja oppiminen. Valmennuspaikkoja meillä on Talentti-kierrätyksessä, Talentti-verstaalla, ruoka-avussa sekä päiväkeskustoiminnassa vuokra-asumisen yhteydessä.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Talentti-kierrätykseen kuuluvat seuraavat työpisteet: Talentti Vaajakoski ja Talentti Sammonkatu.
Työtehtävät Talentti-kierrätyksessä:
• Kassatyöskentely: Kassalla työskennellään vaihtuvasti joko itsenäisesti, tai työparin kanssa. Kassalla palvellaan myymäläasiakkaita sekä myymälässä, että puhelimitse. Kassatyössä käytössä on kassakone, maksupääte ja älypuhelin.
• Asiakaspalvelu: Asiakaspalvelu yltää myös kassatyöskentelyn ulkopuolelle; asiakaspalvelutilanteita voi syntyä spontaanisti muun myymälätyöskentelyn yhteydessä. Kassatyöskentelyn ulkopuoliseen asiakaspalveluun voi kuulua esimerkiksi asiakkaan opastamista myymälätiloissa, asiakkaan ostoksissa avustamista, kantoapuna toimimista sekä muita avustavia työtehtäviä.
• Myymälätyöskentely: Myymälätyöskentelyyn kuuluu lahjoitettujen myymälätuotteiden myyntikuntoon saattamista, kuten kunnon tarkastus sekä hinnoittelu ja myymälään vienti. Myymälätyössä myös myymäläosastojen yleisilmeen siisteydestä sekä järjestelystä tulee huolehtia.
• Lajittelu: Lajittelun työhön kuuluu lahjoitustavaran vastaanotto sekä lahjoituserien purku. Lahjoitustuotteet lajitellaan sesongin mukaisesti, joko myyntiin tai varastoitavaksi. Lajittelussa myyntiin menevät tuotteet lajitellaan osastoittain nimetyille paikoille, joista myymälätyöntekijän on helppo jatkaa tuotteen käsittelyä.
Toiminnan erityispiirteitä
Talentti-kierrätyksen vahvuutena on toimipisteiden erinomaiset sijainnit hyvien kulkuyhteyksien varrella. Työvalmennuksemme on asiakaslähtöistä, ja meillä on jokaisella tilaa olla oma itsensä. Työvalmennuksemme toteutetaan aidossa työympäristössä, työelämän pelisääntöjä noudattaen ja niitä tutuksi tehden.
Työ- ja yksilövalmentajamme ovat rinnalla kulkijoita, ja jokaisen valmentautujan valmennuspolku räätälöidään yksilöllisesti, valmentautujan tavoitteet ja voimavarat huomioiden. Valmentautujat ovat mukana myymäläympäristöjen kehittämisessä, ideoita otetaan aina vastaan!
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Talentti Vaajakoski:
Talentti Vaajakoskella (Huoltopolku 4) on käytössä 500m2 kokoinen tila, joka jakautuu kierrätysmyymäläksi, lajittelutiloiksi, varastoksi, henkilökunnan taukotiloiksi sekä toimistoksi. Henkilökunnalle (ml. valmentautujat) on lajittelutilojen yhteydessä pukukaapit sekä erillinen wc. Kierrätysmyymälän kassalla on käytössä
Sharp XE-A307 kassakone
Verifone V400m maksupääte
Vaaka Scale House NPS 30K
Tietokone HP Pavilion, jossa TyövuoroVelho
Puhelin Nokia 5.3
Tulostin on Canon ImageRUNNER ADVANCE DX C357i
Tulossa myös toinen tietokone, jossa käytössä Google-kalenteri.
Talentti Sammonkatu:
Talentti Sammonkadulla (Sammonkatu 5) on käytössä 350 m2 kokoinen tila, joka jakautuu kierrätysmyymäläksi, lajittelutiloiksi, varastotiloiksi, asiakas-wc:ksi, toimistoksi sekä henkilökunnan (ml. valmentautujat) taukotilaksi. Henkilökunnalle on lajittelutilojen yhteydessä pukukaapit, sekä kaksi erillistä wc:tä. Kierrätysmyymälän kassalla on käytössä
Sharp XE-A307 kassakone
Verifone VX 520C maksupääte
Digi DS-685 vaaka
Asus tietokone, jossa TyövuoroVelho
Xiaomi Redmi 9 puhelin
Talentti-Valmennus tuottaa kuntouttavan työtoiminnan palvelua Talentti-kierrätyksen toimintaympäristöissä, neljässä eri palvelukokonaisuudessa: starttivalmennus, osallisuutta tukeva palvelu, toimintakykyä vahvistava palvelu sekä työhön ja koulutukseen tähtäävä palvelu. Talentti-kierrätyksellä on mahdollista päästä myös työkokeiluun sekä palkkatuettuun työhön.
Työvalmennuksen työskentelymenetelmä on asiakaslähtöistä yhdessä toimimista. Työvalmentaja on läsnä valmentautujien arjessa työtoimintapäivien ajan, työskentelemällä valmentautujien rinnalla tehden samoja myymäläympäristön työtehtäviä. Yksilövalmennus on matalalla kynnyksellä valmentautujien saatavilla, valmentautujan tarpeen mukaan. Yksilövalmentaja työskentelee palveluohjauksellisella työotteella, asiakaslähtöisesti sekä yhteistyössä työvalmentajan kanssa. Yksilövalmennuksen menetelminä voivat toimia keskustelutuen lisäksi mm. motivoiva haastattelu, erilaisten vahvuuksien tunnistaminen sekä sanoittaminen kartoituslomakkeiden tai kuvakorttien avulla.
Henkilöstöresurssit
Talentti-kierrätyksellä on yhteensä yksi työvalmentaja sekä kaksi yksilövalmentajaa, jotka tunnistavat osaamista. Lisäksi jokaisen myymälän myymälänhoitajat havainnoivat valmentautujien osaamista, ja osaamistodistukset täytetään yhteistyössä myymälänhoitajan ja työvalmentajan kanssa.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
10 - 15
Referenssit
Muuta
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Merkonomi
Pakolliset tutkinnon osat
x Liiketoimintaympäristössä toimiminenx Asiakaspalvelu
Valinnaiset tutkinnon osat
x Asiakkuuksien hoitaminen- Asiakaskokemuksen kehittäminen
- Digitaalisessa kaupassa toimiminen
- Finanssipalvelut
- Jaksotuskirjaukset
x Kassapalvelut
x Kiertotaloustoiminnot
- Kirjanpito
- Kirjastopalvelut
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Laskutus ja myyntireskontra
- Liiketoiminnan varastotoiminnot
x Markkinointiviestintä
- Myymälässä toimiminen
x Myyntityö
- Ostoreskontra
- Palkanlaskenta
- Projektissa toimiminen
- Sisäiset palvelut ja tiedon käsittely
- Tapahtumajärjestelyt
- Tuloverotus ja tilinpäätösasiakirjat
- Tuote- ja palveluneuvonta
- Tuotekeräily
x Visuaalinen myyntityö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Liiketoimintaympäristössä toimiminen
Liiketoimintaympäristöön perehtyminen
Henkilö
x tunnistaa organisaation yritys- tai yhteisömuodon
x nimeää toimialan keskeisiä toimijoita, kilpailijoita ja sidosryhmiä
x kuvailee organisaation roolia yhteiskunnassa ja organisaation toimialan erityispiirteitä
x tunnistaa vihreän siirtymän vaikutuksia organisaation toimintaan ja alan kehitykseen
x selvittää organisaation liiketoimintamallin ja tunnistaa organisaation keskeisiä työtehtäviä
x tunnistaa vastuullisen ja säädöstenmukaisen liiketoiminnan periaatteita ja hyötyjä organisaatiolle
x tunnistaa yritysvastuun velvoitteita organisaatiolle
x selvittää organisaation kiertotalouden toimintatapoja ja niiden hyötyjä organisaatiolle
x tutustuu voimassa olevaan työlainsäädäntöön ja organisaatiossa sovellettavaan työehtosopimukseen
Työyhteisössä työskentely
Henkilö
x toimii vuorovaikutuksessa ja ottaa huomioon monimuotoisen työyhteisön
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työvälineitä ja laitteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x hankkii työnsä tueksi tietoa eri tietolähteistä
x käyttää ammattisanastoa
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii työkyvystään ja käyttää ergonomisia työasentoja
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
x pyytää ja hyödyntää palautetta
Digitaalisessa työympäristössä työskentely
Henkilö
x tarkastelee tuottamansa asiakirjan, laskentataulukon tai esityksen laatua
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x hyödyntää tarkoituksenmukaisia digitaalisia tiedonjakamisen tapoja
- tunnistaa tekoälyn keskeisiä toimintaperiaatteita ja selvittää organisaation tapoja hyödyntää tekoälyä
- osallistuu verkkotapaamisen järjestämiseen
x käyttää työssä tarvittavia viestintäkanavia
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti
Toiminnan kannattavuus
Henkilö
x tunnistaa organisaation kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja keskeisiä tunnuslukuja
x laskee kannattavuuteen liittyviä keskeisiä tunnuslukuja
x tunnistaa ja nimeää tuotteen tai palvelun hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
x ymmärtää tuotteen tai palvelun hinnan muutoksen vaikutuksia kannattavuuteen
x laskee tuotteen tai palvelun hinnan
x selvittää organisaation arvonlisäverotuksen periaatteita
x tunnistaa budjetoinnin merkityksen osana liiketoimintaa
x tunnistaa henkilöstökustannusten muodostumisen periaatteita
x tunnistaa palkan muodostumiseen liittyviä tekijöitä
x arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelutilanteisiin valmistautuminen
Henkilö
x perehtyy asiakaspalvelumalliin
x selvittää organisaation tuote- tai palveluvalikoimaa huomioiden oman työtehtävänsä
x selvittää tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksia
x tunnistaa organisaation asiakasryhmiä
x nimeää keskeisiä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
x tunnistaa asiakaspalvelun merkityksen organisaation toiminnassa
Asiakaspalvelussa toimiminen
Henkilö
x on aloitteellinen asiakaspalvelutilanteessa ja selvittää asiakkaan tarpeita
x palvelee asiakasta huomioiden asiakkaan tarpeet
x palvelee asiakasta tutkintokielellä, toisella kotimaisella kielellä ja vieraalla kielellä
x hyödyntää työssään tuote- tai palvelutuntemustaan
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x osaa tarvittaessa toimia haasteellisessa palvelutilanteessa
x edistää toiminnallaan myönteistä asiakaskokemusta
x ottaa vastaan palautetta ja osoittaa arvostavansa palautetta
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x hoitaa asiakaspalvelutilanteen jälkitoimet
x välittää asiakaspalautteita eteenpäin ja hyödyntää asiakaspalautetta työssään
x tekee vastuullaan olevat työtehtävät ja huomioi toiset työntekijät sekä seuraavat työvaiheet
Asiakasviestinnän toteuttaminen
Henkilö
x käyttää tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti
Asiakkuuksien hoitaminen
Valmistautuminen ja työn suunnittelu
Henkilö
x selvittää erilaisten asiakkuuksien arvoa organisaatiolle
x hyödyntää valitun asiakkuuden asiakastietoja
x hyödyntää tietoja tuotteista tai palveluista
x kartoittaa merkittävimpiä kilpailijoita tai toimijoita
x perehtyy asiakkuuden hoitomalliin valitun asiakkuuden osalta
x suunnittelee työtään ja asettaa tavoitteita
Asiakkuuden hoitaminen
Henkilö
x hoitaa valittua asiakkuutta suunnitellusti
x pitää yhteyttä asiakkaaseen tavoitteiden mukaisesti
x käyttää valitun asiakkuuden hoitamisessa tarkoituksenmukaisesti eri viestintä- ja palvelukanavia
x toteuttaa asiakkuuden ylläpitoon liittyviä toimeksiantoja
x noudattaa sovittuja aikatauluja
x palvelee asiakasta ja tarjoaa asiakkaan tarpeiden mukaisia toimia, palveluita tai tuotteita
x tarjoaa mahdollisuuksien mukaan lisätuotteita tai -palveluita
x ratkaisee työhön liittyviä ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii asiakasinformaation ajantasaisuudesta ja saatavuudesta
x päivittää tai tuottaa asiakkuuteen liittyviä aineistoja ja materiaaleja
Tietojärjestelmät ja raportointi
Henkilö
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x ylläpitää asiakkuuteen liittyviä tietoja tietojärjestelmässä
x raportoi asiakkuudesta sovitusti hyödyntäen tietojärjestelmää
x arvioi asiakkuuden hoidolle asetettujen tavoitteiden toteutumista ja toimintansa tuloksellisuutta
Kassapalvelut
Työskentely kassapalveluissa ja eri maksutavat
Henkilö
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x hoitaa kassan avaamiseen ja vuoron vaihtoon liittyvät tehtävät
x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita
x huolehtii vaihtorahojen riittävyydestä
x huomioi asiakkaan kassatyön kaikissa eri vaiheissa
x rekisteröi tuotteita kassajärjestelmään
x korjaa virheitä kassajärjestelmällä
x huomio kanta-asiakkuuden organisaation toimintatapojen mukaisesti
x toteuttaa lisämyyntiä noudattaen organisaation ohjeita
x vastaanottaa maksuja eri maksutavoilla
x työskentelee kassapalveluissa laatu- ja tehokkuusvaatimusten mukaisesti
x noudattaa organisaation ohjeita rahan käsittelystä
x noudattaa myyntirajoituksia ja tarkastaa henkilöllisyyden
x huolehtii työhyvinvoinnistaan ja ottaa huomioon ergonomian työssään
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x sulkee kassan ja tilittää tarvittaessa kassapohjan
Asiakaspalvelu kassapalvelutyössä
Henkilö
x varmistaa omalla toiminnallaan kassa-asioinnin sujuvuutta
x huolehtii lisämyyntituotteiden saatavuudesta
x noudattaa organisaation ohjeita kassalle jääneiden tuotteiden käsittelyssä
x huolehtii pakkausmateriaalin saatavuudesta
x ohjaa tarvittaessa asiakkaita itsepalvelukassalla
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x tuntee keskeisten tuoteryhmien sijainnin ja palveluvalikoimaa
x selvittää tarvittaessa tuotteen varastosaldon
x vastaanottaa asiakaspalautteita ja välittää niitä eteenpäin
x noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita reklamaatioiden hoidossa
x tunnistaa oman työnsä vaikutuksia asiakaskokemukseen
x osaa kertoa tarvittaessa tuotteen takuusta, palautus- tai vaihtomahdollisuuksista
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
Muiden palveluntarjoajien tuotteet ja palvelut
Henkilö
- käsittelee kassapalveluihin saapuvia tai lähteviä tilauksia tehtävänsä mukaisesti
- esittelee ja myy muiden palveluntarjoajien tuotteita tai palveluita
- noudattaa työssään muiden palveluntarjoajien antamia ohjeita koskien heidän tuotteitaan tai palveluitaan
- käyttää tarvittaessa muiden palveluntarjoajien ohjelmistoja
Kiertotaloustoiminnot
Kiertotalouden toimintamallit ja palvelut
Henkilö
x suunnittelee yhteistyössä organisaation edustajan tai yhteistyötahon kanssa kiertotalouteen perustuvaa toimintamallia tai palvelukokonaisuutta tai sen käyttöönottoa
x hyödyntää työssään tietoa kiertotalouteen liittyvistä toimintamalleista tai palveluista
x tarkastelee kiertotalouden toimintamallin tai palvelun käyttöönoton etuja ja riskejä asiakkaiden sekä organisaation näkökulmista
x noudattaa kiertotaloustoimintoihin liittyviä säädöksiä ja organisaation ohjeita
x osallistuu oman työtehtävänsä mukaisesti tarvittaessa kiertotalousmateriaalien hankinnan, lajittelun, kuljetuksen tai varastoinnin suunnitteluun
x laskee toimintamallin tai palvelun käyttöönoton kuluja
x arvioi toimintamallin tai palvelun käyttöönoton kannattavuutta organisaation näkökulmasta omassa roolissaan
x ottaa huomioon työssään kuluttajansuojaa, tuotevastuuta sekä immateriaalioikeuksia koskevan lainsäädännön
x suunnittelee ja laati dokumentoidun suunnitelman toimintamallista tai palvelusta ja sen käyttöönotosta ja hyväksyttää sen
Käyttöönotto ja arviointi
Henkilö
x viestii ja tiedottaa toimintamallista tai palvelusta ja sen käyttöönotosta organisaation sisäisesti tai ulkoisesti
x noudattaa organisaation toimialan kiertotaloustoimintaa ohjaavia säädöksiä ja määräyksiä
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x ohjeistaa ja neuvoo toimintamallin tai palvelun toteuttamisessa
x käyttää ammattisanastoa
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x hankkii palautetta toimintamallin tai palvelun toiminnasta
x varmistaa oman työtehtävänsä mukaisesti materiaalien tai palvelujen saatavuutta, kysyntää ja volyymia organisaation tavoitteiden mukaisesti
x osallistuu toimintamallin tai palvelun käyttöönottoon ja tukee sen toteutumista organisaatiossa
x hyödyntää palautetta toimintamallin tai palvelun toimivuudesta
x arvioi toimintamallin tai palvelun toimivuutta ja käyttöönoton onnistumista
Markkinointiviestintä
Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon suunnittelu
Henkilö
x tunnistaa organisaation markkinointiviestinnän kilpailukeinoja
x sopii toteutettavista markkinointiviestinnän toimenpiteistä
x selvittää budjetin
x valitsee markkinointiviestinnässä käytettävät kanavat huomioiden niiden erityispiirteitä
x määrittelee markkinointiviestinnän kohderyhmän ja tavoitteet
x määrittelee markkinointiviestinnän tavoitteiden toteutumisen seurannan mittarit
x määrittelee toimenpiteet ja laatii aikataulun
x tunnistaa vastuullisen markkinoinnin periaatteita
x suunnittelee julkaistavaa sisältöä
x noudattaa organisaation graafista ohjeistusta tai sen puuttuessa suunnittelee visuaalista ilmettä
x tunnistaa kehittyvien teknologioiden ja tekoälyn hyödyntämismahdollisuuksia sisällöntuotannossa
x laatii ja dokumentoi suunnitelman markkinointiviestinnästä
x hyväksyttää suunnitelman organisaation edustajalla
Markkinointiviestinnän ja sisällöntuotannon toteuttaminen
Henkilö
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita markkinoinnista ja tekijänoikeuksista
x käyttää tarvittavia digitaalisia palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x huomioi saavutettavuusvaatimuksia organisaation edellyttämällä tavalla
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x toimii työssään energia- ja resurssiviisaasti
x käyttää ammattisanastoa
x tunnistaa keskeisiä käsitteitä tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
x viimeistelee sisällön julkaisuvalmiiksi huomioiden julkaisualustan rajoitteet ja mahdollisuudet
x viimeistelee tarvittaessa tuottamansa sisällön hakukoneiden löydettäväksi
Markkinointiviestinnän seuranta ja arviointi
Henkilö
- mittaa markkinointiviestinnän toimenpiteiden vaikuttavuutta
- vertaa saatuja tuloksia asetettuihin tavoitteisiin
- esittelee toteutettujen markkinointiviestinnän toimenpiteiden tuloksellisuutta
- hyödyntää analytiikkaa ostavien asiakkaiden löytämiseksi ja myynnin kasvattamiseksi
- ohjaa asiakaspolkua tuotekuvausten ja -tarjousten avulla
Myyntityö
Valmistautuminen myyntityöhön
Henkilö
x selvittää organisaation käytössä olevat myyntikanavat
x selvittää organisaation kilpailutilannetta
x tarkistaa hinta- ja tuotetietojen ajantasaisuuden
x perehtyy myyntimateriaaliin liittyen myytävään tuotteeseen tai palveluun tai kokonaisratkaisuun
x selvittää tuotteiden tai palvelujen ympäristövaikutuksia
x nimeää organisaation asiakasryhmiä ja tunnistaa niiden erityispiirteitä
x tunnistaa asiakkuuden eri vaiheita
x käyttää saatavilla olevia asiakastietoja
x selvittää asetetut myynti- ja lisämyyntitavoitteet
x tunnistaa eettisen myynnin periaatteita
x tunnistaa tilaus- ja toimitusprosessien vaikutuksia saatavuuteen ja myyntiin
x suunnittelee ja aikatauluttaa työtään
Myynti
Henkilö
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita myyntityöstä
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x tuntee organisaation tuotteita tai palveluita
x käyttää myynnin järjestelmiä sekä tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x käyttää ammattisanastoa
x käyttää sovittuja organisaation myyntikanavia
x kontaktoi asiakkaita aktiivisesti
x selvittää asiakkaan tarpeet ja toiveet
x herättää asiakkaan kiinnostuksen ja esittelee asiakkaan tarpeisiin sopivia, vaihtoehtoisia tuotteita tai palveluita tai kokonaisratkaisuja
x järjestää tarvittaessa etä- tai lähiosallistumisen mahdollistavan asiakastapaamisen tai asiakastilaisuuden
x noudattaa tietojenantovelvollisuutta kaupankäynnin eri vaiheissa ja eri myyntikanavissa
x hyödyntää myyntityössä tietoa tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksista
x myy asiakkaan tarpeisiin sopivan ratkaisun
x hoitaa myyntitilanteen tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
x tukee ostopäätöstä ja hyödyntää lisämyyntimahdollisuuksia
x huomioi työssään ajankohtaisia kampanja- tai sesonkituotteita tai -palveluita
- esittelee mahdollisia maksu- ja rahoitusratkaisuja ja niiden ehtoja
x hyödyntää kaupan päättämisen keinoja ja päättää kaupan
x neuvoo ja ohjeistaa tuotteiden tai palveluiden käytöstä
x hoitaa myynnin jälkitoimet
x varmistaa sovittujen asioiden toteutumisen
x noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita reklamaatioiden käsittelyssä
x pyytää ja hyödyntää palautetta
x varmistaa asiakastyytyväisyyden
Seuranta
Henkilö
- raportoi myyntitavoitteiden toteutumasta sovitusti
- selvittää myynnin keskeisiä tunnuslukuja
- selvittää hinnanmuutoksen vaikutuksia katteeseen
- arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan
Visuaalinen myyntityö
Esillepanon tai kampanjan suunnittelu
Henkilö
x tunnistaa organisaation tärkeimmät sesongit ja kampanjat
x käyttää tarvittavia tietojärjestelmiä, digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita, palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x perehtyy toteuttavaan esillepanoon tai kampanjaan, asetettuihin tavoitteisiin ja kohderyhmään
x sopii omasta roolistaan esillepanon tai kampanjan toteuttamisessa
x noudattaa suunnittelussa organisaation brändin, esillepanon tai kampanjan ohjeita
x suunnittelee ja aikatauluttaa työtehtäviä
Toteuttaminen
Henkilö
x valmistelee esillepanon tai kampanjan rakentamista
x toteuttaa esillepanon tai kampanjan suunnitelman mukaisesti
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työvälineitä ja laitteita
x hyödyntää esillepanossa tai kampanjassa kalusteiden ja varusteluosien käyttömahdollisuuksia
x soveltaa visuaalisen myyntityön esillepanotekniikoita
x käyttää ammattisanastoa
x hyödyntää esillepanossa tai kampanjassa käyttöyhteysperiaatetta
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x tuottaa tai hyödyntää valmista asiakasinformaatiota
x varmistaa hintatietojen ja muun asiakasinformaation oikeellisuuden
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x huolehtii työkyvystään ja käyttää ergonomisia työasentoja
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
Seuranta
Henkilö
x seuraa ja arvioi esillepanon tai kampanjan tavoitteiden toteutumista
x tunnistaa esillepanon tai kampanjan hyödyntämismahdollisuuksia osana muuta markkinointiviestintää
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen