Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus 2022

Perusteen nimiTutkintokoulutukseen valmentava koulutus
Määräyksen diaarinumeroOPH-1488-2021
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/tutkintoonvalmentava/7534950/tiedot

Organisaatio

Tornion Työvoimalasäätiö

Toimintayksikkö

Kaikki toimipisteet, Varikonkatu 5, 95420 Tornio

Yhteyshenkilöt

Mari Jussila, Toimitusjohtaja, 040 7751 521, mari.jussila@tornio.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.tyovoimalasaatio.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100070235498848

Instagram: https://www.instagram.com/tyovoimalasaatio?igsh=Nm5nbWhqdzUzdzR2

Oppimisympäristö tunnistettu

20.11.2024

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, KYT, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti julkaistu

28.11.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Tornion Työvoimalasäätiö sr järjestää ja kehittää sosiaalisen työllistämisen ja kuntoutuksen keinoin työelämälähtöistä kuntoutusta ja valmennusta Tornion kaupungissa sekä lähikunnissa. Tavoitteena on yksilön elämän kokonaisvaltainen tukeminen ja työelämään kiinnittäminen tarjoamalla asiakaslähtöisesti räätälöityjä valmennus-, kuntoutus-, ja muita tukipalveluja.

Työvoimalasäätiön asiakkaina ovat heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt eli pitkäaikaistyöttömät, työttömät ja opintopolkujen ulkopuolella olevat nuoret, aikuiset ilman ammatillista tutkintoa, osatyökykyiset, päihde- ja mielenterveyspalveluiden asiakkaat, sekä vammaispalveluiden asiakkaat. Työvoimalasäätiö tarjoaa asiakasryhmilleen erilaisia työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä palveluja, kuten kuntouttavia ja valmentavia palveluja, työtoimintaa, työ- ja toimintakyvyn arvioita, työnhakuvalmennusta, IT-opetusta, sekä ryhmätoimintaa.

Työvoimalasäätiö toimii aktiivisessa yhteistyössä muiden seutukunnalla toimivien sosiaalisen työllistämisen yksiköiden, Kelan, Tornion kaupungin, työ- ja elinkeinotoimiston, työvoiman palvelukeskuksen, psykiatrian poliklinikan, Länsi-Pohjan keskussairaalan ja eri oppilaitosten sekä yritysten kanssa. Työvoimalasäätiö antaa myös säätiön omien pajojen ulkopuolella työskenteleville työhön perehdytyksen ja tarvittavan tuen. Yhteistyötä tehdään myös Lapin Hyvinvointialueen kanssa.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Työvoimalasäätiöllä toteutetaan monimuotoisia työtehtäviä, joissa on läsnä laaja skaala arjen taitoja, osaamista, kestävän kehityksen periaatteita, työelämätaitoja sekä kansalaistaitoja, niin ryhmässä kuin yksilötasolla. Toteutus tapahtuu työvalmentajan lähiohjauksessa, jota täydennetään sen mahdollistavissa oppimisympäristöissä digitaalisesti.

Työvalmentaja ohjaa työssä tarvittavien materiaalien valinnassa, määrän arvioimisessa, mittauksessa sekä käytössä. Hän opastaa työkalujen, laitteiden, apuvälineiden, koneiden, ohjelmistojen käytössä sekä tiedonhankinnassa. Kaikissa oppimisympäristöissä on oppimisessa mukana kestävän kehityksen periaatteet, ryhmässä toimiminen, ammattisanaston käyttäminen sekä yhteiskunta ja ajankohtaiset asiat.

Esimerkkejä aikaisemmin tehdyistä laajoista töistä: Ryhmätoimessa on toimittu taiteen ja luovan ilmaisun saralla kuratoimalla taidemuseoon taidenäyttelyä ja osallistumalla taidepajaan. Asiakas on toteuttanut Säätiön edellisvuoden lukemista graafisia diagrammeja, taulukoita ja kaavioita, sekä tuottanut niistä esitysgrafiikkaa. Asiakas on luonut automatisoidun työajanseurantalomakkeen taulukko-ohjelmalla. Pihatalkoilla pidetään koko talon voimin huolta piha-alueista ja samalla vietetään yhdessä aikaa.

Asiakkaat saavat toiminnastaan palautetta ja siten saavat mahdollisuuden itsensä kehittämiseen, itsearviointiin ja palautteen perusteella työnsä uudellen reflektoimiseen.

Toiminnan erityispiirteitä

Tornion Työvoimalasäätiöllä on toiminta-alueellaan hyvä maine laadukkaan kuntoutuksen, työvalmennuksen ja muiden tukipalveluiden tuottajana.
Lakkaamatta muuttuva yhteiskunta synnyttää tarpeen vastata muutoksiin päivittämällä palveluita vastaamaan moderneja kiinnostuksen kohteita ja vaatimuksia. Työvoimalasäätiön palvelut ovat jatkuvassa kehityskaaressa ja uudistuksia pohditaan yhdessä ja yksilötasolla. Useasti muutokset kumpuavat asiakkaiden ajankuvaan kuuluvista tarpeista.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Työvoimalasäätiöllä on yksikköjä useassa kiinteistössä ja toimintaa järjestetään lisäksi ryhmämuotoisena toimipisteiden ulkopuolella. Esimerkiksi teemapäivät, tutustumiskäynnit, ulkoilut ja retket maastoon. Säätiön jokaisessa työpisteessä on asiaankuuluvat työvälineet, joiden turvalliseen, ergonomiseen ja ekologiseen käyttöön perehdytetään. Kaikki kiinteistöt ovat esteettömiä.

Työvalmennus perustuu tekemällä oppimiseen. Valmennus tarjoaa valmentautujalle käytännönläheisen tavan oppia ammattitaitoa oikeiden työtehtävien avulla. Toimintaympäristössä on mahdollista oppia uutta ja tunnistaa jo olemassa olevaa osaamista, sekä se tarjoaa mahdollisuuden onnistumisen kokemuksiin ja ammatillisen itsetunnon kehittymiseen.

Työvalmennuksen rinnalla toteutetaan yksilövalmentajien toimesta työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä palveluita. Kuntouttavia ja valmentavia palveluita, työ- ja toimintakyvyn arvioita, työnhakuvalmennusta, sekä ryhmäpalveluita. Yksilövalmennus tarkastelee valmentautujan elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti ja pohtii yhdessa asiakkaan kanssa valmennusjakson sisältöä ja tavoitteita. Yksilövalmentajan luokse voi mennä kaikissa elämäntilanteissa, joissa tarvitaan keskustelua, neuvoa tai tukea.

Henkilöstöresurssit

Tornion Työvoimalasäätiöllä on 11 työvalmentajaa, joista jokaisella on ammatillinen perustutkinto tai alempi korkeakoulututkinto. Lisäksi jokaisella on osatutkinto hoito-, hoiva- tai ohjausalalta, tai lyhytkestoisempi lisäkoulutus, jolla lisätään työntekijän osaamista ja ymmärrystä kohderyhmän, eli sosiaalipalveluiden asiakkaiden kanssa työskentelyyn. Mikäli sellaista ei ole, työnantaja järjestää koulutuksen.

Työvoimalasäätiöllä on myös 4 yksilövalmentajaa, joilla on vähintään sosiaali-, terveys- tai kuntoutusalan alempi korkeakoulututkinto.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 90

Referenssit

Muuta

Oppimisympäristö on tunnistettu osana OK! - Osaamispassilla osallisuutta -hanketta.

OK! - Osaamispassilla osallisuutta -hankkeen tavoitteena on luoda Lapin työhönvalmennussäätiöille yhteinen toimintamalli, jonka avulla asiakkaat saavat yhdenvertaisia osaamisen vahvistamisen mahdollisuuksia. Samalla syvennetään Lapin säätiöiden valmennushenkilöstön osaamista asiakkaiden osaamisprofiilin nostamiseen. Tällä tähdätään työhönvalmennussäätiöiden asiakkaiden motivaation ja minäpystyvyyden vahvistamiseen, mikä johtaisi entistä tehokkaammin työelämään tai opintoihin.

OK-hankkeessa kiinnitetään huomiota yksilön laajempaan osaamisprofiiliin, joka käsittää myös työelämäkuntoutuksen tai työllistymistä edistävien palveluiden alkuvaiheessa olevien asiakkaiden tavoitteellisen osaamisen vahvistamisen.

Hankeaika: 1.5.2024-30.9.2026

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Valmentavan koulutuksen osat

x Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot
- Perustaitojen vahvistaminen
- Ammatillisen koulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen
- Lukiokoulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen
x Arjen ja yhteiskunnallisen osallisuuden taidot
x Työelämätaidot ja työpaikalla tapahtuva oppiminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot

Henkilö

x asettaa ja arvioi oman elämänsä tavoitteita ja toiveita
x osaa kuvata itseänsä oppijana ja opiskelijana
x tutustuu erilaisiin tapoihin oppia ja hankkia osaamista
x käyttää soveltuvia opiskelutaitoja
x osaa suunnitella omia opintojaan tavoitteellisesti
x osaa etsiä tietoa itseään kiinnostavista jatko-­opinnoista sekä työelämävaihtoehdoista
x tarkastelee vaihtoehtoisia uramahdollisuuksiaan myös tulevaisuuden näkökulmasta
x arvioi omaa soveltuvuuttaan eri aloille
x osaa tehdä realistisen jatko­-opintosuunnitelman ja hakeutuu sen mukaisesti koulutukseen
x valmistautuu opiskelemaan lukiokoulutuksessa tai ammatillisessa koulutuksessa
x ymmärtää ja osaa käyttää opiskelu-­ ja urasuunnitteluun liittyvää kieltä.

Arjen ja yhteiskunnallisen osallisuuden taidot

Henkilö

x arvioi ja vahvistaa toimintakykyään sekä hyvinvointiaan
x tuntee mielen hyvinvoinnin perusteet ja tapoja vahvistaa sitä
x kehittää kotitalousosaamistaan
x vahvistaa arjen ja yhteiskunnallisen osallisuuden edellyttämiä tekstitaitoja ja harjaantuu kielenkäyttäjänä niihin liittyvissä tilanteissa
x perehtyy yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin ja osaa hakea tarvitsemiaan palveluja
x tuntee yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoja ja toimintaa
x hankkii tietoja ja taitoja taloudellisen päätöksentekonsa tueksi
x suunnittelee ja tekee arkielämään liittyviä valintoja, päätöksiä ja hankintoja sekä pohtii itsenäisen asumisen mahdollisuuksia ja edellytyksiä
x tuntee turvalliset, vastuulliset ja kestävät toimintatavat opiskelu-­ ja asuinympäristössään
x tutustuu erilaisiin vapaa-­ajanviettomahdollisuuksiin liikunnan, taiteen, kulttuurin tai muiden tapahtumien avulla

Työelämätaidot ja työpaikalla tapahtuva oppiminen

Henkilö

x tuntee työnhaun prosessin
x tutustuu työpaikkoihin oppimisympäristöinä
x tuntee työelämän ja yrittäjyyden keskeiset periaatteet
x osaa toimia työyhteisön jäsenenä työpaikalla
x osaa ajankäytön suunnittelua ja hallintaa
x tuntee omat oikeutensa ja velvollisuutensa työpaikalla
x tuntee mahdollisuutensa kansainvälisyysosaamisen kehittämiseen ja osallistuu mahdollisuuksien mukaan kansainväliseen toimintaan
x tutustuu yleisimpiin työpaikalla käytössä oleviin tietokoneohjelmiin ja työpaikan vuorovaikutustilanteiden kieleen
x tiedostaa tulevaisuuden haasteet ja työelämän muutokset