Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus 2018

Perusteen nimiTyöhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus
Määräyksen diaarinumeroOPH-2659-2017
Koulutukset
Osaamisalat
Tutkintonimikkeet
Voimaantulo01.01.2018
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/2910079/tiedot

Organisaatio

Tornion Työvoimalasäätiö

Toimintayksikkö

Kaikki toimipisteet, Toimisto: Varikonkatu 5, 95420 Tornio

Yhteyshenkilöt

Mari Jussila, Toimitusjohtaja, 040 7751 521, mari.jussila@tornio.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.tyovoimalasaatio.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100070235498848

Instagram: https://www.instagram.com/tyovoimalasaatio?igsh=Nm5nbWhqdzUzdzR2

Oppimisympäristö tunnistettu

20.11.2024

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, KYT, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti julkaistu

28.11.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Tornion Työvoimalasäätiö sr järjestää ja kehittää sosiaalisen työllistämisen ja kuntoutuksen keinoin työelämälähtöistä kuntoutusta ja valmennusta Tornion kaupungissa sekä lähikunnissa. Tavoitteena on yksilön elämän kokonaisvaltainen tukeminen ja työelämään kiinnittäminen tarjoamalla asiakaslähtöisesti räätälöityjä valmennus-, kuntoutus-, ja muita tukipalveluja.

Työvoimalasäätiön asiakkaina ovat heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt eli pitkäaikaistyöttömät, työttömät ja opintopolkujen ulkopuolella olevat nuoret, aikuiset ilman ammatillista tutkintoa, osatyökykyiset, päihde- ja mielenterveyspalveluiden asiakkaat, sekä vammaispalveluiden asiakkaat. Työvoimalasäätiö tarjoaa asiakasryhmilleen erilaisia työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä palveluja, kuten kuntouttavia ja valmentavia palveluja, työtoimintaa, työ- ja toimintakyvyn arvioita, työnhakuvalmennusta, IT-opetusta, sekä ryhmätoimintaa.

Työvoimalasäätiö toimii aktiivisessa yhteistyössä muiden seutukunnalla toimivien sosiaalisen työllistämisen yksiköiden, Kelan, Tornion kaupungin, työ- ja elinkeinotoimiston, työvoiman palvelukeskuksen, psykiatrian poliklinikan, Länsi-Pohjan keskussairaalan ja eri oppilaitosten sekä yritysten kanssa. Työvoimalasäätiö antaa myös säätiön omien pajojen ulkopuolella työskenteleville työhön perehdytyksen ja tarvittavan tuen. Yhteistyötä tehdään myös Lapin Hyvinvointialueen kanssa.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Työvoimalasäätiöllä toteutetaan monimuotoisia työtehtäviä, joissa on läsnä laaja skaala arjen taitoja, osaamista, kestävän kehityksen periaatteita, työelämätaitoja sekä kansalaistaitoja, niin ryhmässä kuin yksilötasolla. Toteutus tapahtuu työvalmentajan lähiohjauksessa, jota täydennetään sen mahdollistavissa oppimisympäristöissä digitaalisesti.

Työvalmentaja ohjaa työssä tarvittavien materiaalien valinnassa, määrän arvioimisessa, mittauksessa sekä käytössä. Hän opastaa työkalujen, laitteiden, apuvälineiden, koneiden, ohjelmistojen käytössä sekä tiedonhankinnassa. Kaikissa oppimisympäristöissä on oppimisessa mukana kestävän kehityksen periaatteet, ryhmässä toimiminen, ammattisanaston käyttäminen sekä yhteiskunta ja ajankohtaiset asiat.

Asiakkaat saavat toiminnastaan palautetta ja siten saavat mahdollisuuden itsensä kehittämiseen, itsearviointiin ja palautteen perusteella työnsä uudellen reflektoimiseen.

Toiminnan erityispiirteitä

Tornion Työvoimalasäätiöllä on toiminta-alueellaan hyvä maine laadukkaan kuntoutuksen, työvalmennuksen ja muiden tukipalveluiden tuottajana.
Lakkaamatta muuttuva yhteiskunta synnyttää tarpeen vastata muutoksiin päivittämällä palveluita vastaamaan moderneja kiinnostuksen kohteita ja vaatimuksia. Työvoimalasäätiön palvelut ovat jatkuvassa kehityskaaressa ja uudistuksia pohditaan yhdessä ja yksilötasolla. Useasti muutokset kumpuavat asiakkaiden ajankuvaan kuuluvista tarpeista.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Työvoimalasäätiöllä on yksikköjä useassa kiinteistössä ja toimintaa järjestetään lisäksi ryhmämuotoisena toimipisteiden ulkopuolella. Esimerkiksi teemapäivät, tutustumiskäynnit, ulkoilut ja retket maastoon. Säätiön jokaisessa työpisteessä on asiaankuuluvat työvälineet, joiden turvalliseen, ergonomiseen ja ekologiseen käyttöön perehdytetään. Kaikki kiinteistöt ovat esteettömiä.

Työvalmennus perustuu tekemällä oppimiseen. Valmennus tarjoaa valmentautujalle käytännönläheisen tavan oppia ammattitaitoa oikeiden työtehtävien avulla. Toimintaympäristössä on mahdollista oppia uutta ja tunnistaa jo olemassa olevaa osaamista, sekä se tarjoaa mahdollisuuden onnistumisen kokemuksiin ja ammatillisen itsetunnon kehittymiseen.

Työvalmennuksen rinnalla toteutetaan yksilövalmentajien toimesta työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä palveluita. Kuntouttavia ja valmentavia palveluita, työ- ja toimintakyvyn arvioita, työnhakuvalmennusta, sekä ryhmäpalveluita. Yksilövalmennus tarkastelee valmentautujan elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti ja pohtii yhdessa asiakkaan kanssa valmennusjakson sisältöä ja tavoitteita. Yksilövalmentajan luokse voi mennä kaikissa elämäntilanteissa, joissa tarvitaan keskustelua, neuvoa tai tukea.

Henkilöstöresurssit

Tornion Työvoimalasäätiöllä on 11 työvalmentajaa, joista jokaisella on ammatillinen perustutkinto tai alempi korkeakoulututkinto. Lisäksi jokaisella on osatutkinto hoito-, hoiva- tai ohjausalalta, tai lyhytkestoisempi lisäkoulutus, jolla lisätään työntekijän osaamista ja ymmärrystä kohderyhmän, eli sosiaalipalveluiden asiakkaiden kanssa työskentelyyn. Mikäli sellaista ei ole, työnantaja järjestää koulutuksen.

Työvoimalasäätiöllä on myös 4 yksilövalmentajaa, joilla on vähintään sosiaali-, terveys- tai kuntoutusalan alempi korkeakoulututkinto.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 80

Referenssit

Muuta

Oppimisympäristö on tunnistettu osana OK! - Osaamispassilla osallisuutta -hanketta.

OK! - Osaamispassilla osallisuutta -hankkeen tavoitteena on luoda Lapin työhönvalmennussäätiöille yhteinen toimintamalli, jonka avulla asiakkaat saavat yhdenvertaisia osaamisen vahvistamisen mahdollisuuksia. Samalla syvennetään Lapin säätiöiden valmennushenkilöstön osaamista asiakkaiden osaamisprofiilin nostamiseen. Tällä tähdätään työhönvalmennussäätiöiden asiakkaiden motivaation ja minäpystyvyyden vahvistamiseen, mikä johtaisi entistä tehokkaammin työelämään tai opintoihin.

OK-hankkeessa kiinnitetään huomiota yksilön laajempaan osaamisprofiiliin, joka käsittää myös työelämäkuntoutuksen tai työllistymistä edistävien palveluiden alkuvaiheessa olevien asiakkaiden tavoitteellisen osaamisen vahvistamisen.

Hankeaika: 1.5.2024-30.9.2026

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Valmentavan koulutuksen osat

x Ammatillisen toimintakyvyn vahvistaminen
x Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen
x Työelämään valmentautuminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Koulutuksessa voidaan poiketa arvioinnin yleisistä perusteista näiden koulutusten perusteiden määräämällä tavalla. Opiskelijan arvioinnissa opiskelijan osaamista verrataan koulutuksen perusteiden pohjalta laadittuihin opiskelijan henkilökohtaisiin osaamistavoitteisiin. Nämä osaamistavoitteet tulee kirjata opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan. Työhön ja itsenäiseen elämään valmentavassa koulutuksessa osaaminen arvioidaan sanallisesti, jolloin kuvataan, miten opiskelija on saavuttanut osaamistavoitteensa. Tarvittaessa voidaan osaamisen arviointia täydentää myös kuvallisella arvioinnilla.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Ammatillisen toimintakyvyn vahvistaminen

Liikunta, liikkuminen ja motoriset taidot

Henkilö

x omaksuu liikunnan osaksi terveellisiä ja aktiivisia elämäntapojaan sekä ymmärtää liikunnan merkityksen toiminta- ja työkyvylle
x selviytyy jokapäiväisistä karkea- ja hienomotorisista toiminnoista
x valitsee itselleen sopivia liikuntalajeja, joiden kautta saa elämyksiä ja myönteisiä onnistumisen kokemuksia
x hahmottaa kehonsa eri osat ja niiden toiminnan sekä hallitsee kehon osien toiminnot
x ylläpitää tai kohottaa omaa fyysistä kuntoaan.

Itsetuntemus ja sosiaaliset taidot

Henkilö

x arvioi omia kykyjään ja suorituksiaan itselleen sopivalla tavalla
x tunnistaa omia vahvuuksiaan, voimavarojaan ja kehittämistarpeitaan
x hahmottaa omaa erityisen tuen tarvettaan ja toimintakyvyn rajoituksiaan ja osaa hyödyntää tarvittaessa erilaisia palveluita ja tukea myös työelämän kannalta
x vahvistaa itsetuntoaan
x rakentaa realistista ja myönteistä minäkuvaansa ikävaihe ja toimintakyky huomioiden
x toimii vuorovaikutteisesti erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa
x arvostaa itseään sekä muita tasavertaisina yhteiskunnan jäsenenä.

Arjen käytännön taidot

Henkilö

x suunnittelee ja valmistaa kykyjensä mukaisesti terveellistä ruokaa sekä edistää omaa hyvinvointiaan oikeiden ruokailutottumusten avulla
x huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan, pukeutumisestaan ja ulkoisesta olemuksestaan
x pitää yllä vuorokausirytmiään, seuraa ajankäyttöään ja noudattaa aikatauluja
x käyttää rahaa mahdollisimman itsenäisesti sekä tekee arkielämään ja itsenäiseen asumiseen liittyviä ostoksia
x tekee omaa arkielämää koskevia päätöksiä ja valintoja sekä pohtii ja suunnittelee omaa ammatillista tulevaisuutta
x hyödyntää jokapäiväisessä elämässään tarvitsemiaan palveluita ja tukea, apuvälineitä ja avustajapalveluita
x löytää itselle soveltuvimman asumismuodon riittävine tuki- ja ohjauspalveluineen
x luo itselleen viihtyisän ja turvallisen asuinympäristön ja pitää siitä huolta (siivous, tekstiilihuolto, pienet korjaustyöt)
x käyttää liikennevälineitä ja liikkuu mahdollisimman itsenäisesti
x toimii aktiivisena ja sosiaalisena kansalaisena ja kuluttajana.

Vapaa-ajan toiminta

Henkilö

x hyödyntää harrastuksia ja vapaa-aikaansa oman hyvinvointinsa edistämiseksi ja sosiaalisten suhteiden luomiseksi
x tutustuu erilaisiin vapaa-ajanviettomahdollisuuksiin
x osaa valita itselleen sopivan harrastuksen
x ymmärtää vapaa-ajan merkityksen työn ja opiskelun vastapainona
x tutustuu taide- ja kulttuuripalveluiden ja tapahtumien tarjontaan.

Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen

Henkilö

x käyttää yhteiskunnan palveluja oman elämäntilanteensa mukaisesti
x asioi oman kotikuntansa viranomaisten ja muiden toimijoiden kanssa sekä suunnittelee omien tukipalvelujensa toteuttamista heidän kanssaan
x toimii yhteiskunnan ja lähiyhteisönsä jäsenenä
x toimii omien oikeuksiensa ja velvollisuuksiensa mukaisesti.

Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen

Oppimaan oppiminen

Henkilö

x tunnistaa oman oppimisensa vahvuuksia sekä kehittämishaasteita
x löytää itselleen sopivia opiskelutekniikoita ja oppimis- ja työskentelytyylejä sekä oppii käyttämään itselleen soveltuvia oppimista tukevia apuvälineitä
x osaa opiskella ja työskennellä itsenäisesti, parin kanssa ja ryhmässä
x löytää ratkaisuja käytännön ongelmatilanteisiin.

Viestintä, vuorovaikutus ja kommunikaatio

Henkilö

x osaa toimia vastavuoroisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
x ilmaisee itseään arkielämän ja työelämän edellyttämällä tavalla suullisesti, kirjallisesti, kuvallisesti tai yksilöllisten kommunikaatiomenetelmien avulla
x käyttää viestintätilanteissa yksilöllisten tarpeiden mukaisia, puhetta tukevia tai korvaavia kommunikaatiomenetelmiä ja niihin liittyviä apuvälineitä
x löytää oman ilmaisunsa vahvuudet ja uskaltautuu kokeilemaan uusia ilmaisumuotoja
x ymmärtää suullista ja kirjallista viestintää arkielämän ja työelämän edellyttämällä tavalla
x osaa hyödyntää erilaisia viestintävälineitä, kuten kirjallisuutta, elokuvia, teatteria, radiota ja tietoverkkoja hankkiakseen tietoja, elämyksiä ja kokemuksia.

Tietotekniikka ja tiedonhankintataidot

Henkilö

x käyttää tieto- ja viestintäteknisiä välineitä oppimisensa tukena ja apuvälineenä
x kehittää tietoteknisiä taitojaan niin, että hän voi hyödyntää niitä arkielämässä ja työelämässä
x hyödyntää keskeisiä tiedonhankintamenetelmiä elinikäisessä oppimisessa, arkielämässä ja työssä
x ymmärtää monilukutaidon perusasiat sekä sosiaalisen median perussäännöt
x käyttää tietoverkkoa turvallisesti.

Matematiikan taidot

Henkilö

x osaa arkielämässä ja työelämässä tarvittavia käytännön matematiikan taitoja
x käyttää laskinta ja muita apuvälineitä laskemisessa.

Työelämään valmentautuminen

Henkilö

x harjoittaa ammatillisia taitojaan ja tutustuu erilaisiin töihin ja tehtäviin (luokittelu, lajittelu, työn organisointi, työn järjestys – oppimisvalmiudet suhteessa työhön)
x hankkii käytännön työkokemuksia erilaisissa toiminta- ja työympäristössä ja löytää oman tapansa tehdä työtä
x muodostaa käsityksen itsestään työntekijänä sekä tunnistaa vahvuutensa ja tuen tarpeensa työntekijänä
x osaa arvioida omaa työsuoritustaan
x toimii työyhteisön ja ryhmän jäsenenä
x tietää työyhteisön keskeisiä toimintaohjeita ja sääntöjä, kuten työnantajien ja työntekijöiden oikeudet ja velvollisuudet
x löytää edellytystensä mukaiset työtehtävät ja työympäristön yhteistyössä tukiverkostonsa kanssa
x hallitsee edellytystensä mukaisesti käytännön työtehtävissä tarvittavat työmenetelmät, tuntee työtehtäviensä työturvallisuuteen liittyvät ohjeet ja osaa noudattaa niitä
x hyödyntää tarpeidensa mukaisia työllistymiseen ja työn tekemiseen liittyviä tukitoimia ja -palveluita.