Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus 2022

Perusteen nimiTutkintokoulutukseen valmentava koulutus
Määräyksen diaarinumeroOPH-1488-2021
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/tutkintoonvalmentava/7534950/tiedot

Organisaatio

Veeran Verstas ry

Toimintayksikkö

Veeran Verstas ry, Hiukanpiha 9 H, 90670 Oulu

Yhteyshenkilöt

Päivi Kortessalo, Kuntouttavan työtoiminnan vastuuhenkilö, 044 757 4668, paivi.kortessalo@veeranverstas.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: http://www.veeranverstas.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/VeeranVerstas/

Instagram: https://www.instagram.com/veeranverstas

Oppimisympäristö tunnistettu

21.03.2023

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, KYT, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti päivitetty

10.09.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Veeran Verstas on nuorten työpaja, 18-29-vuotiaille työttömille nuorille aikuisille suunnattu taiteiden, kädentaitojen ja itsetuntemuksen työpaja. Verstas on tehnyt uraauurtavaa nuorisotyötä taiteen, kädentaitojen ja niiden tuottaman hyvinvoinnin parissa Oulussa vuodesta 2000 lähtien. Työpajatoiminta koostuu kuntouttavasta työtoiminnasta ja työkokeilusta. Toiminnassa olevilla nuorilla on omat yksilölliset tavoitteet, esimerkiksi parempi arjen hallinta ja/tai opintoihin tai työelämään pääseminen.

Verstaalla käytetään monipuolisia luovia tekniikoita itsetuntemuksen ja tavoitetyöskentelyn välineenä. Toimintajakso verstaalla sisältää vaihtelevasti erilaisia käsitöitä, luovaa kirjoittamista, kuvataiteita, kirjansitomista mediaosaamista ja paljon muuta. Verstaalla arjen toiminta koostuu aamusivujen kirjoittamisesta, vaihtelevasti yksilö- ja ryhmätyöskentelystä, yhteisistä lounashetkistä, vierailuista esimerkiksi oppilaitoksissa, taidenäyttelyissä tai erilaisissa yrityksissä.

Veeran Verstas on nuorten oma paikka, verstaalla kaikki ovat osa turvallista ja kannustavaa yhteisöä. Veeran Verstaalla noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita ja sukupuolisensitiivistä lähestymisotetta. Toiminnan tavoitteina on lisätä osallisuutta ja ehkäistä syrjäytymistä, lisätä parempia arjen taitoja, kuten turvallisuutta, liikuntaa, kertoa ja korostaa ravinnon ja unen merkitystä sekä itsestä ja yhteisestä ympäristöstä huolehtimista. Taidepajaa ylläpitää Veeran Verstas ry.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Veeran Verstaalla käydään läpi yksilö- ja ryhmätasolla itsetuntemusta, elämän- ja arjentaitoja, valmiuksia opiskeluun, työelämän pelisääntöjä, sekä ryhmässä toimimista. Toiminta tukee hyvinvointia ja pyrkii vahvistamaan osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunnetta. Toiminnan arjessa teemme taiteen ja kädentaitojen lisäksi yhdessä erilaisia päivittäisiä askareita, kuten ruuan valmistamista, leipomista ja siivousta. Painotamme jokaiselle, että tila on yhteinen ja on tärkeää pitää siitä yhdessä huolta. Veeran Verstas sijaitsee luonnon läheisyydessä, joten hyödynnämme sitä kävelylenkeillä ja erilaisia kasveja tutkien ja keräillen. Liikumme yhdessä niin, että siitä saa myönteisiä kokemuksia ja että se on jokaiselle mieluisaa ja omaehtoista.

Toiminnassamme keskustellaan säännöllisesti talouteen liittyvistä asioista. Käymme läpi esimerkiksi tukien hakua, säästämistä ja yleisesti rahan käyttöön liittyviä asioita. Käyttämämme hävikkiruoka toimii hyvänä esimerkkinä ja keskustelun avauksena säästämisen ja kierrättämisen suhteen.

Erilaisista opiskelu- ja työmahdollisuuksista keskustelemme säännöllisesti ja käymme vierailuilla erilaisissa oppilaitoksissa. Osallistumme myös erilaisiin tapahtumiin, joissa on mahdollisuus tutustua eri ammattialoihin. Tuemme ja ohjaamme yhteishakuun osallistumisessa sekä pääsykokeisiin valmistautumisessa. Harjoittelemme myös erilaisten portfolioiden ja ansioluetteloiden laatimista.

Jokaiselle asiakkaalle tehdään sopimuskaudelle oma toteutussuunnitelma, jonka tarkoitus on yhdessä miettiä ja sopia toiminnassa toteutuvat toimet tavoitteiden saavuttamiseksi. Toteutussuunnitelmassa voi olla tavoitteina arjen toimintakyvyn vahvistaminen, vuorokausirytmin löytäminen, sosiaalisten suhteiden tukeminen tai opiskelu- tai työelämävalmiuksien parantaminen tai tukeminen.

Toiminnan erityispiirteitä

Veeran Verstas on panostanut uudella tavalla metaosaamisen ohjaamiseen nuorille aikuisille, johon kuuluu erilaisia ajatteluun liittyviä taitoja, tiedonhankinta ja -prosessitaitoja, syvällistä ajattelua sekä vuorovaikutustaitoja, kuten tunnesäätelyä, yhteistyötaitoja ja ryhmätajua.

Uudistuminen tarvitsee tuekseen uutta tietoa, ajattelua ja oppimista. Itsensä johtaminen, projektihallinta ja tiimityötaidot, ajankäytön suunnittelu kuuluvat verstaan työkalupakkiin, kun on kyse työelämätaidoista ja niiden ylläpitämisestä. Taidelähtöisten menetelmien hyödyntäminen luo mahdollisuuksia luovaan otteeseen, uskallukseen ajatella eritavoin, kokeilla voisiko asioita tehdä toisin. Rakentava johtajuus, hyvät vuorovaikutustaidot ja ryhmätyötaidot sekä uusien taitojen oppiminen ja sisäistäminen auttavat ylläpitämään työn iloa.

Veeran Verstaan erityisosaaminen perustuu pitkään työhistoriaan, yhdessä tekemiseen ja jatkuvaan muutokseen, oppimiseen. Jatkuva kouluttautuminen Veeran Verstaassa on yhdessä päätetty periaate, joka juontaa juurensa vapaan sivistystyön taustasta. Erityisosaaminen rakentuu yhdessä sovituista arvoista, joihin jokainen voi sitoutua. Työn merkityksellisyys kuntouttavassa työtoiminnassa koostuu arvokkuuden kokemuksesta, hyvän tuottamisesta sekä itsensä toteuttamisesta.

Veeran Verstaan toiminnan lähtökohtana on yhteiskunnallinen todellisuus, joka heijastuu nuoren kokemusmaailmaan. Se heijastus on jokaisen nuoren kokemusmaailmassa erilainen. Nuoren elämäntilanne on hyväksytty lähtökohta verstaan toiminnalle. Rakennamme paikkaa, joka on oikea ja sopiva.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Veeran Verstas on panostanut uudella tavalla metaosaamisen ohjaamiseen nuorille aikuisille, johon kuuluu erilaisia ajatteluun liittyviä taitoja, tiedonhankinta ja -prosessitaitoja, syvällistä ajattelua sekä vuorovaikutustaitoja, kuten tunnesäätelyä, yhteistyötaitoja ja ryhmätajua.

Uudistuminen tarvitsee tuekseen uutta tietoa, ajattelua ja oppimista. Itsensä johtaminen, projektihallinta ja tiimityötaidot, ajankäytön suunnittelu kuuluvat verstaan työkalupakkiin, kun on kyse työelämätaidoista ja niiden ylläpitämisestä. Taidelähtöisten menetelmien hyödyntäminen luo mahdollisuuksia luovaan otteeseen, uskallukseen ajatella eritavoin, kokeilla voisiko asioita tehdä toisin. Rakentava johtajuus, hyvät vuorovaikutustaidot ja ryhmätyötaidot sekä uusien taitojen oppiminen ja sisäistäminen auttavat ylläpitämään työn iloa.

Veeran Verstaan erityisosaaminen perustuu pitkään työhistoriaan, yhdessä tekemiseen ja jatkuvaan muutokseen, oppimiseen. Jatkuva kouluttautuminen Veeran Verstaassa on yhdessä päätetty periaate, joka juontaa juurensa vapaan sivistystyön taustasta. Erityisosaaminen rakentuu yhdessä sovituista arvoista, joihin jokainen voi sitoutua. Työn merkityksellisyys kuntouttavassa työtoiminnassa koostuu arvokkuuden kokemuksesta, hyvän tuottamisesta sekä itsensä toteuttamisesta.

Veeran Verstaan toiminnan lähtökohtana on yhteiskunnallinen todellisuus, joka heijastuu nuoren kokemusmaailmaan. Se heijastus on jokaisen nuoren kokemusmaailmassa erilainen. Nuoren elämäntilanne on hyväksytty lähtökohta verstaan toiminnalle. Rakennamme paikkaa, joka on oikea ja sopiva.

Henkilöstöresurssit

Linnea Kejonen/kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja/Tuottaja AMK
Päivi Kortessalo/kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja/Sosionomi AMK
Ira Parkkisenniemi/kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja/Muotoilija tekstiiliala AMK
Siiri Salakari/kuntouttavan työtoiminnan ohjaaja/Sosionomi AMK (Valmistuminen syksyllä 2024)

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

20 - 40

Referenssit

Muuta

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Valmentavan koulutuksen osat

x Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot
- Perustaitojen vahvistaminen
x Ammatillisen koulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen
x Lukiokoulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen
x Arjen ja yhteiskunnallisen osallisuuden taidot
x Työelämätaidot ja työpaikalla tapahtuva oppiminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Koulutuksen osa katsotaan hyväksytysti suoritetuksi, kun opiskelija on saavuttanut hänelle henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa asetetut tavoitteet. Osaaminen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot

Henkilö

x asettaa ja arvioi oman elämänsä tavoitteita ja toiveita
x osaa kuvata itseänsä oppijana ja opiskelijana
x tutustuu erilaisiin tapoihin oppia ja hankkia osaamista
x käyttää soveltuvia opiskelutaitoja
x osaa suunnitella omia opintojaan tavoitteellisesti
x osaa etsiä tietoa itseään kiinnostavista jatko-­opinnoista sekä työelämävaihtoehdoista
x tarkastelee vaihtoehtoisia uramahdollisuuksiaan myös tulevaisuuden näkökulmasta
x arvioi omaa soveltuvuuttaan eri aloille
x osaa tehdä realistisen jatko­-opintosuunnitelman ja hakeutuu sen mukaisesti koulutukseen
x valmistautuu opiskelemaan lukiokoulutuksessa tai ammatillisessa koulutuksessa
x ymmärtää ja osaa käyttää opiskelu-­ ja urasuunnitteluun liittyvää kieltä.

Ammatillisen koulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen

Henkilö

- saavuttaa riittävän taidon ammatillisten opintojen opetuskielessä ja eri tiedonalojen tekstitaidoissa (sanavarasto, luetun ymmärtämis-­ ja tulkintataidot sekä tuottamistaidot)
- osaa käyttää alakohtaiseen koulutukseen sopivia opiskelumenetelmiä ja tieto-­ ja viestintätekniikkaa opiskelun apuna
x tutustuu ammatilliseen koulutukseen, sen käytäntöihin sekä arviointimenetelmiin
x osaa arvioida ammatillisen koulutuksen sopivuuden itselleen
- suorittaa itselleen sopivan ammatillisen koulutuksen opintoja (ammatilliset tutkinnon osat tai yhteiset tutkinnon osat).

Lukiokoulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen

Henkilö

- saavuttaa riittävän taidon lukion opetuskielessä ja eri tiedonalojen tekstitaidoissa (sanavarasto, luetun ymmärtämis-­ ja tulkintataidot sekä tuottamistaidot)
- osaa käyttää opiskeltavaan oppiaineeseen sopivia opiskelumenetelmiä ja tieto­ ja viestintätekniikkaa opiskelun apuna
x tutustuu lukiokoulutukseen ja sen käytäntöihin sekä arviointimenetelmiin
x osaa arvioida lukio-­opintojen sopivuuden itselleen
- suorittaa kiinnostusten ja tavoitteidensa mukaisia lukion opintoja

Arjen ja yhteiskunnallisen osallisuuden taidot

Henkilö

x arvioi ja vahvistaa toimintakykyään sekä hyvinvointiaan
x tuntee mielen hyvinvoinnin perusteet ja tapoja vahvistaa sitä
x kehittää kotitalousosaamistaan
x vahvistaa arjen ja yhteiskunnallisen osallisuuden edellyttämiä tekstitaitoja ja harjaantuu kielenkäyttäjänä niihin liittyvissä tilanteissa
x perehtyy yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin ja osaa hakea tarvitsemiaan palveluja
x tuntee yhteiskunnallisen vaikuttamisen tapoja ja toimintaa
x hankkii tietoja ja taitoja taloudellisen päätöksentekonsa tueksi
x suunnittelee ja tekee arkielämään liittyviä valintoja, päätöksiä ja hankintoja sekä pohtii itsenäisen asumisen mahdollisuuksia ja edellytyksiä
x tuntee turvalliset, vastuulliset ja kestävät toimintatavat opiskelu-­ ja asuinympäristössään
x tutustuu erilaisiin vapaa-­ajanviettomahdollisuuksiin liikunnan, taiteen, kulttuurin tai muiden tapahtumien avulla

Työelämätaidot ja työpaikalla tapahtuva oppiminen

Henkilö

x tuntee työnhaun prosessin
x tutustuu työpaikkoihin oppimisympäristöinä
x tuntee työelämän ja yrittäjyyden keskeiset periaatteet
x osaa toimia työyhteisön jäsenenä työpaikalla
x osaa ajankäytön suunnittelua ja hallintaa
x tuntee omat oikeutensa ja velvollisuutensa työpaikalla
x tuntee mahdollisuutensa kansainvälisyysosaamisen kehittämiseen ja osallistuu mahdollisuuksien mukaan kansainväliseen toimintaan
x tutustuu yleisimpiin työpaikalla käytössä oleviin tietokoneohjelmiin ja työpaikan vuorovaikutustilanteiden kieleen
x tiedostaa tulevaisuuden haasteet ja työelämän muutokset