PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-1825-2021 |
Koulutukset | Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan perustutkinto |
Osaamisalat | Kiinteistönhoidon osaamisala |
Toimitilahuollon osaamisala | |
Kotityöpalvelujen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Kiinteistönhoitaja |
Toimitilahuoltaja | |
Kodinhuoltaja | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7584201/tiedot |
Organisaatio
ViaDia Pohjois-Savo ry
Toimintayksikkö
ViaDia-tori Suonenjoki, Rautalammintie 11, 77600 Suonenjoki
Yhteyshenkilöt
Harri Miettinen, Toiminnanjohtaja, 050 4413 465, harri.miettinen@viadia.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://pohjois-savo.viadia.fi
Facebook: https://www.facebook.com/viadiatorisuonenjoki/?locale=fi_FI
Instagram: https://www.instagram.com/viadia_pohjoissavo/
Oppimisympäristö tunnistettu
15.11.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, Paikko/KYT, PAIKKO
Oppimisympäristöraportti julkaistu
16.11.2023
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
ViaDia Pohjois-Savo ry on Suomen Vapaakirkon diakoniajärjestö, jonka kattojärjestönä toimii valtakunnallinen ViaDia ry. ViaDia Pohjois-Savo ry on ollut toiminnassa vuodesta 2010 lähtien ja toimipisteitä on tällä hetkellä Kuopiossa, Juankoskella, Siilinjärvellä, Suonenjoella, Tuusniemellä ja Varkaudessa. Kaikissa toimipisteissä on lahjoitustavaroita vastaanottava ja niitä myyvä kierrätysmyymälä, ViaDia-tori.
ViaDia Pohjois-Savo ry:n toimipisteissä rakennetaan sosiaalisen kuntoutuksen toimintamalleja, jotka perustuvat asiakkaille merkitykselliseen vertaistukeen ja osallisuuteen moniammatillisen tuen turvin. Toimipisteissä kehitetään ja tuotetaan työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa ja vankikuntoutusta. Lisäksi toimintamme sisältää erilaisia työllistäviä päivätoimintoja, esimerkiksi ruoka-aputyötä, sosiaalisia muuttopalveluja, kierrätystoimintaa, asumisen tukipalveluja sekä kristillisen kuntoutusosaston toimintaa Kuopion vankilassa.
Työtä tehdään erityisesti pitkäaikaistyöttömien, päihdekuntoutujien ja rikostaustaisten parissa yhteistyössä työvoimahallinnon, Pohjois-Savon hyvinvointialueen, sosiaalitoimen ja rikosseuraamuslaitoksen kanssa.
Tavoitteena on varustaa yhteiskunnallisesti heikoimmassa asemassa olevia lähimmäisiä palaamaan takaisin yhteiskuntaan heidän turvaverkkojensa avulla Pohjois-Savon alueella. Kehittämishankkeet ovat tärkeä osa toimintaa.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toimintaympäristönä on kierrätysmyymälä. Työtä tehdään yhdessä ohjaajan ja muiden asiakkaiden kanssa, työ voidaan pilkkoa pienempiin osiin asiakkaan osaamistaso huomioiden. Työskentelyssä noudatetaan työelämän pelisääntöjä, työturvallisuusohjeita ja työskentelyssä kiinnitetään huomiota kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. Työtehtävät liittyvät perus- ja ylläpitosiivouspalveluihin, tekstiilien huoltamiseen ja kodinomaisessa työympäristössä lämpimän lounaan valmistamiseen.
Käytännön työtehtävät:
Siivous- ja puhtaanapito
Siivoustehtävät tehdään siivoussuunnitelman mukaisesti ja niiden suorittamiselle on myös laadittu erillisiä ohjeita (mm. keittiön omavalvontasuunnitelma). Päivittäinen siivous myymälätiloihin, imurointi ja moppaus, lattiapintojen kausittainen hoito. Pöytäpintojen, kassan ympäristö, asiakkaiden käyttämät laitteet, korttikone, kassakone, siivous/desinfiointi. Näyteikkunoiden ja peilien puhdistus. Henkilökunnan ruokailutilojen siivous. Ruoanvalmistukseen ja -säilytykseen liittyvät välineistöt(pääsääntöisesti keittiön oma henkilökunta hoitaa); liedet, pakastimet, jääkaapit. Elintarvikelaatikostojen puhdistus. Henkilökunnan ja keittiöhenkilökunnan wc - tilojen puhdistus ja siivouskomerot, työtehtävälistojen kuittaus/seuranta. Varastotilojen ja säilytystilojen siivous. Tuoteturvaselostus ja kemikaaliluetteloiden päivitys. Siivousvälineiden puhdistus.
Lounaan valmistaminen
Työpaikkaruokala tyyppisessä keittiössä valmistetaan lounas pääosin hävikkiruoasta (n. 7-17 hlö). Käytettyjen elintarvikkeiden turvallisesta käytöstä/säilytyksestä huolehtiminen, pyritään tekemään yleisten ravitsemussuositusten mukaisia ateriakokonaisuuksia. Noudatetaan omavalvonta- ja hygieniaohjeita.
Huonekalujen puhdistus
Kierrätykseen tulevat huonekalut puhdistetaan imuroimalla, pesemällä tekstiilipesurilla ja muilla kankaiden hoitoon tarkoitetuilla laitteilla ja puhdistusaineilla.
Kiinteistöjen sisä- ja ulkopuolinen hoito
Kiinteistöjen yleishoidosta ja valvonnasta huolehtiminen. Piha-alueiden, sisäänkäyntien ja lastausalueiden kausien mukainen hoito, hiekoitus ja lumenluonti.
Työskentelyssä kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen ja ergonomisiin työasentoihin, noudatetaan työelämän pelisääntöjä, työturvallisuusohjeita ja työskentelyssä kiinnitetään huomiota kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan, niin materiaalien käytössä kuin jätteiden lajittelussa. Valmentautujia ohjataan kokonaisvaltaisesti vastuulliseen ympäristöajatteluun.
Toiminnan erityispiirteitä
ViaDian toiminta perustuu kristilliseen arvopohjaan ja tahtoon auttaa lähimmäisiämme. Toimintaan tulevilta henkilöiltä emme edellytä jotain tiettyä vakaumusta, vaan henkilöt tulevat hyvin erilaisista taustoista ja monista eri kulttuureista. Toiminnassamme korostuu yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus, asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys, ja turvallisuus.
ViaDian erityisenä ja hyväksi havaittuna toimintakäytäntönä on jo vuosia ollut Motivointijakso, (1-2 kk vapaaehtoistyöjakso eli Motari) jolle voi tulla matalalla kynnyksellä tutustumaan työtoimintaan. Vapaaehtoistyöjakson jälkeen on mahdollista edetä yksilöllisten tavoitteiden mukaan kuntoutumisen polulla esim. kuntouttavaan työtoimintaan, työkokeiluun tai palkkatukityöhön. Työssä korostuu tekemällä oppiminen, kokemusasiantuntijuus, ja mahdollisuus saada vertaistukea muilta työtoiminnassa olevilta henkilöiltä. Työtehtäviä räätälöidään kullekin sopivaksi, esim. erilaisten rajoitteiden osalta. Työtehtävissä kartoitetaan henkilön työkykyä eri kanteilta, esimerkiksi fyysisen työkyvyn tai jaksamisen osalta. Asiakas voi löytää omat vahvuutensa ja kiinnostuksen kohteensa, haasteensa sekä mahdollisuutensa työllistymisen ja opintojen näkökulmasta. Asiakkaan tukena on ohjaaja, joka neuvoo turvallisen/ergonomisen työskentelytavan.
ViaDialla tehdään ruoka-aputyötä, johon kuuluvat kuljetustehtävät, ylijäämäelintarvikkeiden nouto (kaupat, ravintolat, koulut), ruokien lajittelu ja jakaminen ruoka-apua tarvitseville henkilöille, yhteistyökumppaneille ja omiin toimipisteisiin. Hävikkiruuasta valmistetaan joka arkipäivä lounas, joka tarjotaan kaikille työtoiminnassa oleville henkilöille, jotka mahdollisuuksien mukaan saavat myös ruokakassin kotiin vietäväksi.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Yksikössä sijaitsee yleiset asiakastilat, lajittelu- ja kunnostustila, työkaluverstas, varastotiloja, työpaikkaruokalaa vastaava keittiö, henkilökunnan taukotila sekä työtoiminnassa olevien asiakkaiden ja ohjaajien wc-tilat. Käytössä olevia laitteita ovat mm. ruuan valmistus- ja säilytyslaitteet, kassajärjestelmä, hinnoittelulaitteet, tietokoneet, erilaiset sähköiset työkalut (paineilmakompressori, naulain, työstökoneet), silityspisteen laitteet ja siivouksessa tarvittava välineistö. Yksikön käytössä on myös pakettiauto (B-kortti).
Asiakkaat saavat sekä yksilö- että ryhmäohjausta. Lisäksi järjestetään viikoittaiset yhteisöpalaverit. Valmennusmenetelmiä ovat mm. asiakkaan elämäntilanteen laaja kartoitus, työ- ja toimintakyvyn (esim. kykyviisari) kartoitus, voimavara- ja vahvuuskartoitus (Voimavara-valmennus). Valmennuksessa keskitytään yksilöllisesti asiakkaan ajankohtaisiin asioihin, joihin tarjotaan apua ja tukea. Lisäksi toteutamme vaikuttavuusarviointia, työelämätaitojen harjoittelua ja työyhteisössä toimimista sekä oppimisvaikeuksien tunnistamista ja tukea.
Puhtaanapidon työtehtäviin kuuluu ViaDia -torin tilojen siistiminen. Käytössä on seuraavat laitteet mm. tekstiilipesuri, tekstiilihöyrystin, pölynimurit, lattiamopit ja muut silitysvälineet. Kaikilla työtehtäviä tekevillä on asianmukaiset suojaimet, suojavarusteet ja puhdistusaineet.
Henkilöstöresurssit
Jokaisessa toimipisteessä on 1-2 ohjaajaa/työvalmentajaa. Jokaisen yksikön palveluun sisältyy erikseen yksilövalmentaja. Henkilökunnalla on laaja koulutustausta; sosionomi, sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä, mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto, lähihoitaja, nuorisotyöntekijä, tradenomi, pastori, markkinointi- ja vaatetusalan tutkinnot.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
5 - 30
Referenssit
Muuta
ViaDia ry on valtakunnallinen kattojärjestö, josta paikalliset yhdistykset saavat tukea, tietoa ja kehittämisideoita.
Tämä raportti on tehty osana työllisyyttä edistävää Polku auki -hanketta (2020-2023).
Teemme yhteistyötä Into-yhdistyksen kanssa, joka koordinoi/tukee opinnollistamisprosesseja.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Kiinteistönhoidon osaamisala
Kiinteistönhoitaja
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen- Kiinteistön yleishoito ja valvonta
- Kiinteistöteknisten järjestelmien hoitaminen
Kotityöpalvelujen osaamisala
Kodinhuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen- Avustamis- ja asiointipalvelujen tuottaminen
- Kotisiivouspalvelujen tuottaminen
Toimitilahuollon osaamisala
Toimitilahuoltaja
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminenx Ylläpitosiivouspalvelut
x Perussiivouspalvelut
Valinnaiset tutkinnon osat
- Asuinkiinteistöjen puhtauspalvelujen tuottaminen- Hotelli- ja majoitustilojen puhtauspalvelut
- Ilmanvaihtokoneiden toimintakunnon ylläpito
- Kauppakeskusten ja myymälätilojen puhtauspalvelut
- Kiinteistöautomaation käyttäminen
- Kiinteistön toimintakunnon arviointi
x Kodin ruokapalvelujen tuottaminen
- Kodin siivous erityistilanteissa
x Koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla
- Liikennevälineiden puhtauspalvelut
- LVV-järjestelmien toimintakunnon ylläpito
- Oppilaitosten ja päiväkotien puhtauspalvelut
x Piha- ja ulkoalueiden hoitaminen
- Rakennusaikaiset siivouspalvelut
- Rakennustekniset korjaustyöt
- Sosiaalihuoltolaitosten puhtauspalvelut
- Teollisuuslaitosten puhtauspalvelut
- Terveydenhuoltolaitosten puhtauspalvelut
- Uima-allas- ja kylpylätilojen puhtauspalvelut
x Vaatteiden ja tekstiilien huoltaminen
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Asiakaslähtöisten puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen tuottaminen
Oman työn suunnittelu
Henkilö
x perehtyy puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan asiakaskohteen palvelusopimukseen liittyviin palvelu- ja laatukuvauksiin
x perehtyy asiakaskohteen tilanteeseen ja toteuttaa palvelusopimukseen liittyviä ratkaisuja sovitulla tavalla
x suunnittelee asiakastilanteen
x tunnistaa palvelutilanteeseen mahdollisesti liittyvät vaaratilanteet ja varautuu niihin
x käyttää puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan käsitteitä ammattimaisesti
x tutustuu asiakaskohteen teknisten järjestelmien toimintaperiaatteisiin sekä työssä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x perehtyy asiakaskohteen likaantumiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä puhtaanapitotöissä käytettäviin koneisiin, välineisiin ja materiaaleihin
x tietää toteuttamansa palvelun kustannusrakenteen, arvioi työaikaa ja materiaalimenekkiä sekä toteuttaa työnsä niiden mukaisesti.
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen toteuttaminen asiakaskohteessa
Henkilö
x toimii asiakaskohteen vastuunjakotaulukon mukaisesti
x toimii asiakaskohteen puhtaanapitoa ja kiinteistönhoitoa koskevien yleisten laatuvaatimusten mukaisesti
x tunnistaa tilanteita, joissa tarvitaan palvelusopimuksen ulkopuolisia palveluja
x tiedottaa ulkopuolisten palvelujen tarpeesta esihenkilölle ja tarvittaessa hankkii ulkopuolista apua asiakkaalle
x tunnistaa ja käynnistää tarvittavat toimenpiteet mahdollisten vaara- ja poikkeustilanteiden ennaltaehkäisemiseksi
x tunnistaa kiinteistön viihtyvyyteen, käyttökuntoon, toimivuuteen ja turvallisuuteen liittyviä seikkoja
x arvioi, onko tuotettujen puhtaus- ja kiinteistöpalvelujen lopputulos sopimusten mukainen.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Ylläpitosiivouspalvelut
Ylläpitosiivouksen suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x suunnittelee ja aikatauluttaa asiakaskohteen ylläpitosiivouksen, jaksoittaisen siivouksen ja muut palvelutehtävät palvelusopimuksen mukaisesti
x tunnistaa asiakaskohteen lian laadun
x selvittää asiakaskohteen pintamateriaalit ja likatyypit
x valitsee siivousmenetelmät, -välineet, -aineet ja -koneet työhön.
Ylläpitosiivouksen ja muiden palvelutehtävien tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x tekee ylläpitosiivouksen, jaksoittaisen siivouksen ja pintamateriaalien hoitotehtävät
x tekee työt palvelukuvauksen, työohjeiden ja asiakkaan tarpeiden mukaisesti
x toimii sovittujen laatutavoitteiden mukaisesti
x tekee kuiva- ja märkätilojen ylläpitosiivousta ja jaksoittaista siivousta
x käyttää ylläpitosiivouksessa ja jaksoittaisessa siivouksessa vettä tarkoituksenmukaisesti
x tekee pintamateriaalien hoitotehtäviä ja tarvittavia muita palvelutehtäviä
x noudattaa työssä tarkoituksenmukaista työjärjestystä
x tarkkailee toimitilojen, laitteiden ja koneiden kuntoa sekä tekee asianmukaiset ilmoitukset mahdollisesta huoltotarpeesta
x huolehtii omalta osaltaan tilojen viihtyisyydestä ja tekee tarvittavia järjestelytehtäviä
x noudattaa työssään hygieniavaatimuksia ja jätehuoltosuunnitelmaa
x puhdistaa, huoltaa ja järjestää paikoilleen käyttämänsä siivousvälineet ja -koneet
x huolehtii huoltotilan siisteydestä ja tarvikkeiden täydennyksestä ja ilmoittaa mahdollisista vioista
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Perussiivouspalvelut
Perussiivouksen suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x suunnittelee ja aikatauluttaa perussiivouksen yhteistyössä työparin tai työryhmän kanssa asiakkaan tarpeen ja työohjeiden mukaisesti
x selvittää asiakaskohteen pintamateriaalit ja likatyypit
x valitsee tarkoituksenmukaiset siivousmenetelmät, -aineet, -välineet ja -koneet kohteen katto-, kaluste-, pysty-, ikkuna- ja lattiapintojen puhdistukseen ja suojaukseen
x varustaa siivousvaunuun siivousaineet, -välineet ja -koneet työtään varten
x tietää tuotetun palvelun kustannusrakenteen ja arvioi tuotteiden ja palvelujen kustannuksia.
Perussiivouksen tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x tekee kohteen perussiivouksen tarkoituksenmukaisilla siivousmenetelmillä lian laadun, pintamateriaalin ja työn tavoitteiden mukaisesti
x noudattaa tarkoituksenmukaista työjärjestystä asiakkaan toiminnan mukaisesti
x käyttää vettä ja siivousaineita tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti
x käyttää siivousvälineitä ja -koneita monipuolisesti ja turvallisesti katto-, kaluste-, pysty-, ikkuna- ja lattiapinnoilla
x suojaa pintoja tarkoituksenmukaisilla suojausmenetelmillä ja -aineilla pintamateriaalin ohjeen ja työn tavoitteiden mukaisesti
x huoltaa käyttämänsä siivoustekstiilit, -välineet ja -koneet sekä ilmoittaa mahdollisista vioista
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Kodin ruokapalvelujen tuottaminen
Kodin ruokapalvelujen suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x suunnittelee ateriakokonaisuuksien valmistuksen suomalaisten ravitsemussuositusten mukaisesti
x suunnittelee yleisimpien erityisruokavalioiden mukaisia ateriakokonaisuuksia
x huomioi eri-ikäisten asiakkaiden tarpeet, toiveet ja käytettävissä olevan budjetin
x tunnistaa ja valitsee käytettävät elintarvikkeet ateriakokonaisuuden valmistamiseen
x tietää tuotetun palvelun kustannusrakenteen sekä laskee tuotteiden ja palvelun kustannuksia
x suunnittelee ruokalajien tarjolle asettamisen ja kattauksen asiakkaan toiveiden mukaisesti.
Kodin ruokapalvelujen tekeminen asiakaskohteessa
Henkilö
x valmistaa yleisimpien erityisruokavalioiden mukaisia ateriakokonaisuuksia
x käsittelee ja käyttää elintarvikkeita taloudellisesti ruoanvalmistuksen eri vaiheissa
x varastoi ja säilyttää elintarvikkeita ruoanvalmistuksen eri vaiheissa ohjeen mukaan
x valmistaa valmisruoista tai puolivalmisteista monipuolisia ateriakokonaisuuksia ohjeen mukaan
x valmistaa kotiruokia niille soveltuvilla menetelmillä ja työympäristön laitteilla ja koneilla
x arvioi valmistamiensa ruokalajien makua ja tekee tarvittaessa muutoksia
x laittaa ruokalajeja tarjolle tai säilytykseen myöhempää käyttöä varten
x noudattaa yrityksen tai organisaation omavalvontaa ja hygieniaohjeita
x puhdistaa ja laittaa paikalleen käyttämänsä ruoanvalmistusvälineet, koneet, laitteet ja astiat
x siivoaa työympäristön
x käsittelee jätteet jätehuolto-ohjeiden mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Koneiden käsittely puhtaus- ja kiinteistöpalvelualalla
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan koneiden käytön suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x valitsee tilanteeseen tarkoituksenmukaisen koneen
x perehtyy koneen käyttöä, huoltoa ja korjausta koskevaan sopimukseen
x suunnittelee ja aikatauluttaa työnsä.
Puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan ajettavien koneiden ja niiden työlaitteiden käyttö
Henkilö
x perehtyy keskeisimpien koneiden toiminnan periaatteisiin ja päivittäishuollon kohteisiin
x ajaa koneita työtehtävän ja kohteen edellyttämällä tavalla
x liittää ja irrottaa koneisiin kytkettäviä työlaitteita
x käyttää koneita ja sen käyttämiä aineita turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti
x toimii koneiden käsittelylle asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti
x ennakoi tulevat työvaiheet ja huomioi muuttuvat olosuhteet
x arvioi koneiden ja työlaitteiden toimintakuntoa päivittäin ja tekee tarvittavat huollot
x huoltaa tarvittaessa käyttämänsä työvälineet
x raportoi asiakkaalle havaitsemistaan epäkohdista
x noudattaa jätehuoltomääräyksiä
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Piha- ja ulkoalueiden hoitaminen
Piha- ja ulkoalueiden hoitotehtävien suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x perehtyy palveluorganisaation ja asiakaskohteen toimintatapoihin ja toimii niiden mukaisesti
x suunnittelee piha- ja ulkoalueiden hoitotehtäviä
x perehtyy pienkoneiden käyttö- ja huolto-ohjeisiin
- tutustuu kausikukkien kasvutekijöihin
- suunnittelee kausikukkien istutuksen ja hoidon asiakkaan toiveiden mukaisesti
x suunnittelee ja aikatauluttaa työnsä
x valitsee tilanteisiin tarkoituksenmukaiset työmenetelmät, -välineet, -koneet ja materiaalit.
Kiinteistön ympärivuotinen piha- ja ulkoalueiden hoito asiakaskohteessa
Henkilö
x toimii piha- ja ulkoalueiden hoitotöille asetettujen laatutavoitteiden mukaisesti
x toimii piha- ja ulkoalueiden hoidossa vuodenaikojen asettamien vaatimusten mukaisesti
- tekee eri vuodenaikoina nurmikon ja istutusten hoitotehtävät hoito-ohjeiden mukaisesti
- tekee tarvittaessa rikkakasvien torjuntatöitä
x tekee talvikauden liukkauden torjunta- ja hiekoitustöitä huomioiden liikennealueiden hoito-ohjeet
- poistaa graffiteja ja töherryksiä kiinteistön pinnoilta palvelusopimuksen mukaisesti
x ennakoi tulevat työvaiheet ja työskentelee johdonmukaisesti valitsemallaan työmenetelmällä
x sopeuttaa työskentelynsä muuttuviin olosuhteisiin
x käyttää piha- ja ulkoalueiden hoitotehtävissä tarvittavia työvälineitä ja pienkoneita oikein
- suorittaa moottorityökoneen kuljettajalta edellytettävän T-luokan ajoluvan (Traktorikortti) hyväksytysti
x käyttää materiaaleja niiden ominaisuuksien edellyttämällä tavalla
x huoltaa käyttämänsä työvälineet ja pienkoneet
x huolehtii syntyneiden jätteiden lajittelusta
x toimii paikallisten jätehuoltomääräysten mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Vaatteiden ja tekstiilien huoltaminen
Vaatteiden ja tekstiilien huoltotehtävien suunnittelu asiakaskohteessa
Henkilö
x suunnittelee asiakaskohteen vaatteiden ja tekstiilien huoltotehtäviä asiakkaan palvelusopimuksen ja -tilauksen mukaisesti
x tunnistaa tavallisimpien tekstiilimateriaalien hoito-ominaisuuksia ja tulkitsee hoito-ohjemerkintöjä
x valitsee hoito-ohjeen perusteella tekstiileille tarkoituksenmukaisen huoltomenetelmän
x tutustuu tekstiilien pesu- ja jälkikäsittelyaineiden käyttötarkoituksiin
x valitsee ohjeen mukaan materiaalille ja likatyypille sopivia, tekstiilien huollossa käytettäviä aineita
x aikatauluttaa vaatteiden ja tekstiilien huoltotehtäviä.
Vaatteiden ja tekstiilien pesu
Henkilö
- käsittelee infektiopyykkiä tarkoituksenmukaisesti
- noudattaa työssään hygieenisestä työjärjestyksestä annettuja ohjeita
- valitsee ja käyttää erilaisia pyykinpesumenetelmiä ja tekstiilien huollossa käytettäviä aineita hoito-ohjeen ja pesutarpeen mukaisesti
- käyttää kohteessa olevia pyykinpesukoneita
- valitsee ohjeiden mukaiset pesuohjelmat
- pesee vaatteet ja tekstiilit hoito-ohjeen mukaisesti
- arvioi pyykin pesutuloksen
- kuivattaa pyykin hoito-ohjeen mukaan
- käyttää erilaisia kuivatusmenetelmiä
- työskentelee sovitussa ajassa
- arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Vaatteiden ja tekstiilien jälkikäsittely ja säilyttäminen
Henkilö
x käyttää kohteessa olevia tekstiilien jälkikäsittelymenetelmiä, -välineitä ja -laitteita
x huolehtii tekstiilien asianmukaisesta säilytyksestä
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Pyykin lähettäminen ja vastaanottaminen pesulasta
Henkilö
- vastaanottaa ja tarkistaa pesulasta tulevan pyykin
- huolehtii pyykin säilytyksestä
- työskentelee sovitussa ajassa
- arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Tekstiilituholaisten torjuminen vaatteista ja tekstiileistä
Henkilö
x torjuu tarvittaessa tekstiilituholaiset ohjeen mukaisesti
x käyttää tekstiilituholaisiin tarkoitettuja torjunta-aineita käyttöohjeiden mukaisesti
x työskentelee sovitussa ajassa
x arvioi tuottamansa palvelun laatua suhteessa asiakkaan tarpeisiin.
Asiakaspalvelutilanteissa ja työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x noudattaa työyhteisön sääntöjä ja toimintatapoja
x noudattaa asiakaspalvelua koskevia ohjeita ja toimintaperiaatteita
x lisää omalla käytöksellään alan arvostusta
x edistää toiminnallaan asiakassuhteiden jatkumista
x noudattaa työssään asiakasturvallisuuden periaatteita ja vaitiolovelvollisuutta
x toimii eri kulttuureja ja kielitaustoja edustavien asiakkaiden ja työyhteisön jäsenten kanssa
x laatii tarvittaessa työhönsä liittyviä tekstejä suomen tai ruotsin kielellä
x viestii eri menetelmillä ulkoisissa ja sisäisissä palvelutehtävissä ja -tilanteissa, tarvittaessa myös toisella kotimaisella tai vieraalla kielellä
x käyttää työssään tarvittavaa tietotekniikkaa ja raportoi työstään tilanteen vaatimalla tavalla
x toimii työssään vastuullisesti, yrittäjämäisesti ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x toimii moniammatillisessa työyhteisössä tai tiimin jäsenenä
x sopii työyhteisön jäsenten kanssa työhön ja palveluihin liittyvästä tiedotuksesta
x ottaa vastaan palautetta ja muuttaa tarvittaessa toimintaansa ja työskentelyään palautteen mukaisesti.
Työturvallisuuden noudattaminen
Henkilö
x valitsee työhön soveltuvat henkilökohtaiset suojaimet sekä suojavarusteet ja -laitteet
x huoltaa henkilökohtaiset suojaimet käytön jälkeen
x tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä ohjeiden mukaisesti
x tekee työnsä turvallisesti muut tilojen käyttäjät huomioiden
x käyttää työvälineitä ja -koneita turvallisesti ja ergonomisesti
x käyttää työtä keventäviä työvälineitä, -koneita ja -menetelmiä
x käyttää taakkojen siirrossa oikeaa siirtotekniikkaa
x ylläpitää työ- ja toimintakykyä työssään
x selvittää työssä käytettävien aineiden pakkausmerkinnät ja käyttöturvallisuustiedotteet
x noudattaa aineiden käyttö- ja turvallisuusohjeita
x toimii hätäensiaputilanteissa
x toimii tulipalotilanteissa.
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen