PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Liiketoiminnan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Liiketoiminnan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-5162-2021 |
Koulutukset | Liiketoiminnan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Merkonomi |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot |
Organisaatio
ViaDia Pohjois-Savo ry
Toimintayksikkö
ViaDia-tori Varkaus, Kauppakatu 25, 78200 Varkaus
Yhteyshenkilöt
Harri Miettinen, Toiminnanjohtaja, 050 441 3465, harri.miettinen@viadia.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://pohjois-savo.viadia.fi
Facebook: https://www.facebook.com/people/ViaDia-tori-Varkaus/100064456071399/
Kotisivut: https://www.instagram.com/viadia_pohjoissavo/
Oppimisympäristö tunnistettu
15.11.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, Paikko/KYT, PAIKKO
Oppimisympäristöraportti julkaistu
15.11.2023
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
ViaDia Pohjois-Savo ry on Suomen Vapaakirkon diakoniajärjestö, jonka kattojärjestönä toimii valtakunnallinen ViaDia ry. ViaDia Pohjois-Savo ry on ollut toiminnassa vuodesta 2010 lähtien ja toimipisteitä on tällä hetkellä Kuopiossa, Juankoskella, Siilinjärvellä, Suonenjoella, Tuusniemellä ja Varkaudessa. Kaikissa toimipisteissä on lahjoitustavaroita vastaanottava ja niitä myyvä kierrätysmyymälä, ViaDia-tori.
ViaDia Pohjois-Savo ry:n toimipisteissä rakennetaan sosiaalisen kuntoutuksen toimintamalleja, jotka perustuvat asiakkaille merkitykselliseen vertaistukeen ja osallisuuteen moniammatillisen tuen turvin. Toimipisteissä kehitetään ja tuotetaan työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa ja vankikuntoutusta.
Lisäksi toimintamme sisältää erilaisia työllistäviä päivätoimintoja, esimerkiksi ruoka-aputyötä, sosiaalisia muuttopalveluja, kierrätystoimintaa, asumisen tukipalveluja sekä kristillisen kuntoutusosaston toimintaa Kuopion vankilassa.
Työtä tehdään erityisesti pitkäaikaistyöttömien, päihdekuntoutujien ja rikostaustaisten parissa yhteistyössä työvoimahallinnon, Pohjois-Savon hyvinvointialueen, sosiaalitoimen ja rikosseuraamuslaitoksen kanssa.
Tavoitteena on varustaa yhteiskunnallisesti heikoimmassa asemassa olevia lähimmäisiä palaamaan takaisin yhteiskuntaan heidän turvaverkkojensa avulla Pohjois-Savon alueella. Kehittämishankkeet ovat tärkeä osa toimintaa.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toimintaympäristönä on kierrätysmyymälä. Työtä tehdään yhdessä ohjaajan ja muiden asiakkaiden kanssa, työ voidaan pilkkoa pienempiin osiin asiakkaan osaamistaso huomioiden. Työskentelyssä noudatetaan työelämän pelisääntöjä, työturvallisuusohjeita ja työskentelyssä kiinnitetään huomiota kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. Tehtäviin sisältyy kassatyöskentely/asiakaspalvelu, nettimyynti ja sähköinen asiakaspalvelu, myymälätilasta huolehtiminen ja siivous, lahjoitustavaroiden vastaanotto ja myyntikuntoon saattaminen (lajittelu, puhdistus, korjaaminen, hinnoittelu sekä antiikki ja keräilytuotteiden hinta-arviointi). Lisäksi myyntituotteiden esille laittaminen, myymälän somistaminen ja sisustaminen huomioiden vaihtuvat kausituotteet, teemapäivien suunnittelu, valmistelu ja toteutus tuovat sisältöä tehtäviin. Mainonnan sektorilla tehtäviin sisältyy myymälämainontaa, jälkimarkkinointia ja asiakastyytyväisyyden mittaamista. Yhteistyötä tehdään säännöllisesti Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden, oppilaitosten, TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa.
Toiminnan erityispiirteitä
ViaDian toiminta perustuu kristilliseen arvopohjaan ja tahtoon auttaa lähimmäisiämme. Toimintaan tulevilta henkilöiltä emme edellytä jotain tiettyä vakaumusta, vaan henkilöt tulevat hyvin erilaisista taustoista ja monista eri kulttuureista. Toiminnassamme korostuu yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus, asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys, ja turvallisuus. ViaDian erityisenä ja hyväksi havaittuna toimintakäytäntönä on jo vuosia ollut Motivointijakso, (1-2 kk vapaaehtoistyöjakso eli Motari) jolle voi tulla matalalla kynnyksellä tutustumaan työtoimintaan. Vapaaehtoistyöjakson jälkeen on mahdollista edetä yksilöllisten tavoitteiden mukaan kuntoutumisen polulla esim. kuntouttavaan työtoimintaan, työkokeiluun tai palkkatukityöhön.
Työssä korostuu tekemällä oppiminen, kokemusasiantuntijuus, ja mahdollisuus saada vertaistukea muilta työtoiminnassa olevilta henkilöiltä. Työ räätälöidään kunkin asiakkaan osaamisen ja tavoitteiden mukaan. Tavoitteena on, että henkilö saa onnistumisen kokemuksia ja löytää vahvuuksiaan. Henkilöllä on halutessaan mahdollisuus suorittaa käytännön työtehtäviä tekemällä jokin opintokokonaisuus esimerkiksi liiketoiminnan perustutkinnosta ja hakeutua oppilaitokseen opiskelemaan koko tutkintoa.
ViaDialla tehdään ruoka-aputyötä, johon kuuluvat kuljetustehtävät, ylijäämäelintarvikkeiden nouto (kaupat, ravintolat, koulut), ruokien lajittelu ja jakaminen ruoka-apua tarvitseville henkilöille, yhteistyökumppaneille ja omiin toimipisteisiin. Hävikkiruuasta valmistetaan joka arkipäivä lounas ja tarvittaessa aamiainen, joka tarjotaan kaikille työtoiminnassa oleville henkilöille, jotka mahdollisuuksien mukaan saavat myös ruokakassin kotiin vietäväksi.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Kierrätysmyymälässä on käytössä perinteinen kassakone ja korttimaksupääte, joka mahdollistaa useamman maksutavan (kortti/käteinen/mobiilimaksaminen). Yksikössä sijaitsee lajittelu- ja kunnostuspiste, netti/some tehtävien piste, yleiset asiakastilat, taukotila sekä työtoiminnassa olevien asiakkaiden ja ohjaajien wc-tila. Käytössä olevia laitteita ovat mm. tekstiilipesuri, tekstiilihöyrystin, silityspiste ja siivouksessa tarvittava välineistö.
Asiakkaat saavat sekä yksilö- että ryhmäohjausta. Lisäksi järjestetään viikoittaiset yhteisöpalaverit. Valmennusmenetelmiä ovat mm. asiakkaan elämäntilanteen laaja kartoitus, työ- ja toimintakyvyn (esim. kykyviisari) kartoitus, voimavara- ja vahvuuskartoitus (Voimavara-valmennus). Valmennuksessa keskitytään yksilöllisesti asiakkaan ajankohtaisiin asioihin, joihin tarjotaan apua ja tukea. Lisäksi toteutamme vaikuttavuusarviointia, työelämätaitojen harjoittelua ja työyhteisössä toimimista sekä oppimisvaikeuksien tunnistamista ja tukea.
Henkilöstöresurssit
Jokaisessa toimipisteessä on 1-2 ohjaajaa/työvalmentajaa. Jokaisen yksikön palveluun sisältyy erikseen yksilövalmentaja. Henkilökunnalla on laaja koulutustausta; sosionomi, sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä, mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto, lähihoitaja, nuorisotyöntekijä, tradenomi, pastori, markkinointi- ja vaatetusalan tutkinnot.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
5 - 30
Referenssit
Muuta
ViaDia ry on valtakunnallinen kattojärjestö, josta paikalliset yhdistykset saavat tukea, tietoa ja kehittämisideoita. Tämä raportti on tehty osana työllisyyttä edistävää Polku auki -hanketta (2020-2023). Teemme yhteistyötä Into-yhdistyksen kanssa, joka koordinoi/tukee opinnollistamisprosesseja.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaspalvelux Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat I
x Asiakkuuksien hoitaminen- Finanssipalvelut
- Henkilöstön tukipalvelut
- Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
- Laskutus ja reskontra
- Logistiikkapalvelut
x Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
x Myynti
- Palkanlaskenta
x Palvelumuotoilu
x Projektissa toimiminen
x Tapahtumatuotanto
- Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat II
- Huippuosaajana toimiminenx Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Asiakaspalvelu
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.
Henkilö
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana
Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.
Henkilö
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet
Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Henkilö
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti
Tuloksellinen toiminta
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia
x laskea toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.
Osaamisen arviointi
Henkilö kuvaa organisaation liiketoimintamallin ja kustannusrakenteen.
Henkilö
x tunnistaa oman yksikkönsä tai organisaationsa perusprosessit
x ymmärtää tuloksellisen toiminnan eri näkökulmia huomioiden laadun, kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan
x kuvaa ohjattuna oman organisaationsa kustannusrakenteen työvälineohjelmia hyödyntäen
x tunnistaa oman toimintansa vaikutuksen kustannuksiin
Henkilö selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia.
Henkilö
x hankkii tietoa oman organisaationsa tuloksellisen toiminnan suunnittelusta
Henkilö laskee toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.
Henkilö
x ymmärtää hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
x laatii ohjatusti tuotteen tai palvelun katetuottolaskelman
Työyhteisössä toimiminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
x viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi
Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.
Henkilö
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.
Henkilö
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita
Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.
Henkilö
x osallistuu palautekeskusteluun
Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.
Henkilö
x valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
x osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan
Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Henkilö
x käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
x käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja
Asiakkuuksien hoitaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x suunnitella käytännön myynti- tai palvelutyötään
x hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti
x hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Osaamisen arviointi
Henkilö hankkii tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä.
Henkilö
x tuntee toimialan eri toimijoita
x tunnistaa oman työnsä merkityksen kannattavan asiakkuuden ja organisaation toiminnan kannalta
Henkilö suunnittelee käytännön myynti- tai palvelutyötään.
Henkilö
x työskentelee huomioiden erilaiset asiakkuudet ja palvelumallit
x noudattaa työhönsä liittyviä sopimuksia
Henkilö hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti.
Henkilö
x osallistuu asiakkuuksien hoitoon
x kontaktoi asiakkaita organisaation ohjeiden mukaisesti
x kohtaa asiakkaita eri tilanteissa palvelualttiisti
x hoitaa asiakaspalautetilanteita tarviten ajoittain ohjausta
Henkilö hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Henkilö
x seuraa ryhmän jäsenenä toiminnan kannalta keskeisiä tunnuslukuja
x huolehtii ohjatusti siitä, että asiakkaille tarkoitettu informaatio on ajantasaista ja heidän saatavillaan
x päivittää ohjatusti asiakastietoja tietojärjestelmään organisaation käytänteiden ja tietoturvaohjeistusten mukaisesti
Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja
x tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti
x seurata viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Osaamisen arviointi
Henkilö suunnittelee markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa.
Henkilö
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin merkityksen organisaatiossaan
x suunnittelee yhden markkinointiviestinnän toimenpiteen tai suunnittelee sisältöä asiakaslähtöisesti
Henkilö toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja.
Henkilö
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin vaatimukset toteutuksissaan
x ottaa työssään huomioon markkinointiin liittyvät säädökset, määräykset ja eettiset periaatteet
Henkilö tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti.
Henkilö
x käyttää digitaalista markkinointiviestinnän välinettä työssään
x toteuttaa viestintää osana ryhmää
x hyödyntää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sisällöntuotannossa käyttäen myös englannin kieltä
Henkilö seuraa viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Henkilö
x hyödyntää yhtä digitaalisen markkinoinnin analysointikeinoa
x seuraa valitun viestintätoimenpiteen tuloksia
Myynti
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x kontaktoida asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet
x tarjota ja myydä asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja
x hoitaa jälkitoimet.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti.
Henkilö
x tuntee tuotteiden ja tuoteryhmien sijainnin
x tuntee myynti- ja lisämyyntitavoitteet sekä tuotteiden saatavuudet työryhmän jäsenenä
x selvittää sopivat käyttöyhteystuotteet ohjeiden mukaan
x osallistuu palvelupisteen valmisteluun myyntiä varten huomioiden myyvän esillepanon
x käyttää toimintaympäristönsä myynnin järjestelmiä, mutta saa ajoittain ohjausta
x tuntee olennaiset myyntiä koskevat säädökset ja sopimukset sekä yrityskohtaiset ohjeet ja noudattaa niitä työssään
Henkilö kontaktoi asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet.
Henkilö
x kartoittaa asiakkaan tarpeita
Henkilö tarjoaa ja myy asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja.
Henkilö
x ottaa huomioon ajankohtaiset kampanja- ja sesonkituotteet
x tuntee ostamiseen ja kaupan päättämiseen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa asiakkaan tarpeeseen sopivan tuotteen tai palvelun
x tuntee tilaus- ja toimitusprosessin
Henkilö hoitaa jälkitoimet.
Henkilö
x osallistuu reklamaation käsittelyyn
x tekee sovitut ja ohjeistuksen mukaiset jälkitoimet tavanomaisissa palvelutilanteissa
Palvelumuotoilu
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x kuvata valitun asiakasryhmän asiakaspolun eri vaiheet ja kosketuspisteet
x analysoida toimintaa valituissa kosketuspisteissä hyödyntäen asiakasryhmästä kerättyä tietoa
x yhdistää asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet palvelumuotoilun keinoin.
Osaamisen arviointi
Henkilö rajaa asiakasryhmän ja kerää tietoa sen asiakaskokemuksista.
Henkilö
x valitsee ohjattuna tietyn asiakasryhmän
x osallistuu asiakasryhmän toiminnan kartoittamiseen palvelutilanteissa
x havainnoi tai hankkii ohjatusti asiakaskokemustietoa
Henkilö kuvaa valitun asiakasryhmän asiakaspolun eri vaiheet ja kosketuspisteet.
Henkilö
x nimeää kosketuspisteet
x toimii oman toimenkuvansa mukaisessa asiakaspolun kosketuspisteessä
Henkilö analysoi toimintaa valituissa kosketuspisteissä hyödyntäen asiakasryhmästä kerättyä tietoa.
Henkilö
x ideoi ratkaisuja valittuun kehityskohteeseen
x osallistuu ratkaisujen arviointiin
x osallistuu toteuttamiskelpoisen ratkaisun valintaan
Henkilö yhdistää asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet palvelumuotoilun keinoin.
Henkilö
Projektissa toimiminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x laatia ja hallinnoida projektin asiakirjoja
x viestiä projektista eri sidosryhmille
x seurata ja arvioida projektin toteutumista.
Osaamisen arviointi
Henkilö laatii pienimuotoisen projektisuunnitelman.
Henkilö
Henkilö laatii ja hallinnoi projektin asiakirjoja.
Henkilö
x käyttää projektinhallinnan työkaluja, mutta saa välillä ohjausta
Henkilö viestii projektista eri sidosryhmille.
Henkilö
Henkilö seuraa ja arvioi projektin toteutumista.
Henkilö
x käyttää projektin raportoinnin työkaluja
Tapahtumatuotanto
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x tehdä toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin
x verkostoitua ja etsiä sopivia yhteistyökumppaneita
x viestiä ja tiedottaa tapahtumasta
x toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti
x arvioida tapahtuman onnistumista.
Osaamisen arviointi
Henkilö ideoi toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia.
Henkilö
Henkilö tekee toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin.
Henkilö
x selvittää tapahtuman budjetin
x selvittää ohjatusti tapahtumaan liittyvät säädökset sekä turvallisuus- ja lupa-asiat
Henkilö verkostoituu ja etsii sopivia yhteistyökumppaneita.
Henkilö
x tunnistaa yleisimmät tapahtumalle soveltuvat yhteistyökumppanit
Henkilö viestii ja tiedottaa tapahtumasta.
Henkilö
x laatii viestintämateriaalia ohjeiden mukaisesti
x käyttää ohjattuna viestinnässä ja tiedottamisessa vähintään yhtä kanavaa
Henkilö toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti.
Henkilö
x osallistuu tapahtuman jälkitoimiin tehtäväksiannon mukaisesti
Henkilö arvioi tapahtuman onnistumista.
Henkilö
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen