Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Liiketoiminnan perustutkinto 2022

Perusteen nimiLiiketoiminnan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5162-2021
KoulutuksetLiiketoiminnan perustutkinto
TutkintonimikkeetMerkonomi
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot

Organisaatio

ViaDia Pohjois-Savo ry

Toimintayksikkö

ViaDia-tori Varkaus, Kauppakatu 25, 78200 Varkaus

Yhteyshenkilöt

Harri Miettinen, Toiminnanjohtaja, 050 441 3465, harri.miettinen@viadia.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://pohjois-savo.viadia.fi

Facebook: https://www.facebook.com/people/ViaDia-tori-Varkaus/100064456071399/

Kotisivut: https://www.instagram.com/viadia_pohjoissavo/

Oppimisympäristö tunnistettu

15.11.2023

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, Paikko/KYT, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti julkaistu

15.11.2023

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

ViaDia Pohjois-Savo ry on Suomen Vapaakirkon diakoniajärjestö, jonka kattojärjestönä toimii valtakunnallinen ViaDia ry. ViaDia Pohjois-Savo ry on ollut toiminnassa vuodesta 2010 lähtien ja toimipisteitä on tällä hetkellä Kuopiossa, Juankoskella, Siilinjärvellä, Suonenjoella, Tuusniemellä ja Varkaudessa. Kaikissa toimipisteissä on lahjoitustavaroita vastaanottava ja niitä myyvä kierrätysmyymälä, ViaDia-tori.
ViaDia Pohjois-Savo ry:n toimipisteissä rakennetaan sosiaalisen kuntoutuksen toimintamalleja, jotka perustuvat asiakkaille merkitykselliseen vertaistukeen ja osallisuuteen moniammatillisen tuen turvin. Toimipisteissä kehitetään ja tuotetaan työvoimapalveluja, kuntouttavaa työtoimintaa ja vankikuntoutusta.
Lisäksi toimintamme sisältää erilaisia työllistäviä päivätoimintoja, esimerkiksi ruoka-aputyötä, sosiaalisia muuttopalveluja, kierrätystoimintaa, asumisen tukipalveluja sekä kristillisen kuntoutusosaston toimintaa Kuopion vankilassa.

Työtä tehdään erityisesti pitkäaikaistyöttömien, päihdekuntoutujien ja rikostaustaisten parissa yhteistyössä työvoimahallinnon, Pohjois-Savon hyvinvointialueen, sosiaalitoimen ja rikosseuraamuslaitoksen kanssa.

Tavoitteena on varustaa yhteiskunnallisesti heikoimmassa asemassa olevia lähimmäisiä palaamaan takaisin yhteiskuntaan heidän turvaverkkojensa avulla Pohjois-Savon alueella. Kehittämishankkeet ovat tärkeä osa toimintaa.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toimintaympäristönä on kierrätysmyymälä. Työtä tehdään yhdessä ohjaajan ja muiden asiakkaiden kanssa, työ voidaan pilkkoa pienempiin osiin asiakkaan osaamistaso huomioiden. Työskentelyssä noudatetaan työelämän pelisääntöjä, työturvallisuusohjeita ja työskentelyssä kiinnitetään huomiota kestävän kehityksen mukaiseen toimintaan. Tehtäviin sisältyy kassatyöskentely/asiakaspalvelu, nettimyynti ja sähköinen asiakaspalvelu, myymälätilasta huolehtiminen ja siivous, lahjoitustavaroiden vastaanotto ja myyntikuntoon saattaminen (lajittelu, puhdistus, korjaaminen, hinnoittelu sekä antiikki ja keräilytuotteiden hinta-arviointi). Lisäksi myyntituotteiden esille laittaminen, myymälän somistaminen ja sisustaminen huomioiden vaihtuvat kausituotteet, teemapäivien suunnittelu, valmistelu ja toteutus tuovat sisältöä tehtäviin. Mainonnan sektorilla tehtäviin sisältyy myymälämainontaa, jälkimarkkinointia ja asiakastyytyväisyyden mittaamista. Yhteistyötä tehdään säännöllisesti Pohjois-Savon hyvinvointialueen kanssa ja muiden kolmannen sektorin toimijoiden, oppilaitosten, TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa.

Toiminnan erityispiirteitä

ViaDian toiminta perustuu kristilliseen arvopohjaan ja tahtoon auttaa lähimmäisiämme. Toimintaan tulevilta henkilöiltä emme edellytä jotain tiettyä vakaumusta, vaan henkilöt tulevat hyvin erilaisista taustoista ja monista eri kulttuureista. Toiminnassamme korostuu yhdenvertaisuus, oikeudenmukaisuus, asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys, ja turvallisuus. ViaDian erityisenä ja hyväksi havaittuna toimintakäytäntönä on jo vuosia ollut Motivointijakso, (1-2 kk vapaaehtoistyöjakso eli Motari) jolle voi tulla matalalla kynnyksellä tutustumaan työtoimintaan. Vapaaehtoistyöjakson jälkeen on mahdollista edetä yksilöllisten tavoitteiden mukaan kuntoutumisen polulla esim. kuntouttavaan työtoimintaan, työkokeiluun tai palkkatukityöhön.
Työssä korostuu tekemällä oppiminen, kokemusasiantuntijuus, ja mahdollisuus saada vertaistukea muilta työtoiminnassa olevilta henkilöiltä. Työ räätälöidään kunkin asiakkaan osaamisen ja tavoitteiden mukaan. Tavoitteena on, että henkilö saa onnistumisen kokemuksia ja löytää vahvuuksiaan. Henkilöllä on halutessaan mahdollisuus suorittaa käytännön työtehtäviä tekemällä jokin opintokokonaisuus esimerkiksi liiketoiminnan perustutkinnosta ja hakeutua oppilaitokseen opiskelemaan koko tutkintoa.

ViaDialla tehdään ruoka-aputyötä, johon kuuluvat kuljetustehtävät, ylijäämäelintarvikkeiden nouto (kaupat, ravintolat, koulut), ruokien lajittelu ja jakaminen ruoka-apua tarvitseville henkilöille, yhteistyökumppaneille ja omiin toimipisteisiin. Hävikkiruuasta valmistetaan joka arkipäivä lounas ja tarvittaessa aamiainen, joka tarjotaan kaikille työtoiminnassa oleville henkilöille, jotka mahdollisuuksien mukaan saavat myös ruokakassin kotiin vietäväksi.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Kierrätysmyymälässä on käytössä perinteinen kassakone ja korttimaksupääte, joka mahdollistaa useamman maksutavan (kortti/käteinen/mobiilimaksaminen). Yksikössä sijaitsee lajittelu- ja kunnostuspiste, netti/some tehtävien piste, yleiset asiakastilat, taukotila sekä työtoiminnassa olevien asiakkaiden ja ohjaajien wc-tila. Käytössä olevia laitteita ovat mm. tekstiilipesuri, tekstiilihöyrystin, silityspiste ja siivouksessa tarvittava välineistö.
Asiakkaat saavat sekä yksilö- että ryhmäohjausta. Lisäksi järjestetään viikoittaiset yhteisöpalaverit. Valmennusmenetelmiä ovat mm. asiakkaan elämäntilanteen laaja kartoitus, työ- ja toimintakyvyn (esim. kykyviisari) kartoitus, voimavara- ja vahvuuskartoitus (Voimavara-valmennus). Valmennuksessa keskitytään yksilöllisesti asiakkaan ajankohtaisiin asioihin, joihin tarjotaan apua ja tukea. Lisäksi toteutamme vaikuttavuusarviointia, työelämätaitojen harjoittelua ja työyhteisössä toimimista sekä oppimisvaikeuksien tunnistamista ja tukea.

Henkilöstöresurssit

Jokaisessa toimipisteessä on 1-2 ohjaajaa/työvalmentajaa. Jokaisen yksikön palveluun sisältyy erikseen yksilövalmentaja. Henkilökunnalla on laaja koulutustausta; sosionomi, sairaanhoitaja, sosiaalityöntekijä, mielenterveys- ja päihdetyön ammattitutkinto, lähihoitaja, nuorisotyöntekijä, tradenomi, pastori, markkinointi- ja vaatetusalan tutkinnot.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

5 - 30

Referenssit

Muuta

ViaDia ry on valtakunnallinen kattojärjestö, josta paikalliset yhdistykset saavat tukea, tietoa ja kehittämisideoita. Tämä raportti on tehty osana työllisyyttä edistävää Polku auki -hanketta (2020-2023). Teemme yhteistyötä Into-yhdistyksen kanssa, joka koordinoi/tukee opinnollistamisprosesseja.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaspalvelu
x Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat I

x Asiakkuuksien hoitaminen
- Finanssipalvelut
- Henkilöstön tukipalvelut
- Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
- Laskutus ja reskontra
- Logistiikkapalvelut
x Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
x Myynti
- Palkanlaskenta
x Palvelumuotoilu
x Projektissa toimiminen
x Tapahtumatuotanto
- Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat II

- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Asiakaspalvelu

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.

Henkilö

x hankkii tietoa organisaation toimintaympäristöstä
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana

Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.

Henkilö

x hoitaa palvelutilanteet tavanomaisissa kanavissa, palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet

Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.

Henkilö

x selvittää asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä omassa työssään
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti

Tuloksellinen toiminta

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x kuvata organisaation liiketoimintamallin ja kustannusrakenteen
x selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia
x laskea toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.
Osaamisen arviointi

Henkilö kuvaa organisaation liiketoimintamallin ja kustannusrakenteen.

Henkilö

x tuntee yhteiskunnan talouden muodostumisen
x tunnistaa oman yksikkönsä tai organisaationsa perusprosessit
x ymmärtää tuloksellisen toiminnan eri näkökulmia huomioiden laadun, kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan
x kuvaa ohjattuna oman organisaationsa kustannusrakenteen työvälineohjelmia hyödyntäen
x tunnistaa oman toimintansa vaikutuksen kustannuksiin

Henkilö selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia.

Henkilö

x selvittää organisaation tuottoja ja kustannuksia
x hankkii tietoa oman organisaationsa tuloksellisen toiminnan suunnittelusta

Henkilö laskee toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.

Henkilö

x tuntee kannattavuuteen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä omassa työtehtävässään
x ymmärtää hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
x laatii ohjatusti tuotteen tai palvelun katetuottolaskelman

Työyhteisössä toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x toimia työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
x viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi

Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.

Henkilö

x tietää työorganisaationsa toimintaperiaatteet
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia

Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.

Henkilö

x tuntee yhdessä toimimisen ja tiimityön periaatteita
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita

Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.

Henkilö

x arvioi omaa työsuoritustaan ja toimintaansa työyhteisössä
x osallistuu palautekeskusteluun

Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.

Henkilö

x tunnistaa työtehtäväänsä liittyviä sosiaalisia verkostoja
x valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
x osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan

Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.

Henkilö

x viestii työhön liittyvistä asioista sekä suullisesti että kirjallisesti
x käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
x käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja

Asiakkuuksien hoitaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hankkia tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä
x suunnitella käytännön myynti- tai palvelutyötään
x hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti
x hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Osaamisen arviointi

Henkilö hankkii tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä.

Henkilö

x esittelee asiakaskokemuksiin vaikuttavia osatekijöitä
x tuntee toimialan eri toimijoita
x tunnistaa oman työnsä merkityksen kannattavan asiakkuuden ja organisaation toiminnan kannalta

Henkilö suunnittelee käytännön myynti- tai palvelutyötään.

Henkilö

x suunnittelee työtään organisaation ohjeiden ja keskeisten tavoitteiden mukaisesti
x työskentelee huomioiden erilaiset asiakkuudet ja palvelumallit
x noudattaa työhönsä liittyviä sopimuksia

Henkilö hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti.

Henkilö

x toimii organisaation palvelu- ja asiakkuusprosessien mukaisesti
x osallistuu asiakkuuksien hoitoon
x kontaktoi asiakkaita organisaation ohjeiden mukaisesti
x kohtaa asiakkaita eri tilanteissa palvelualttiisti
x hoitaa asiakaspalautetilanteita tarviten ajoittain ohjausta

Henkilö hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.

Henkilö

x raportoi työstään hyödyntäen sovittua organisaation tietojärjestelmää
x seuraa ryhmän jäsenenä toiminnan kannalta keskeisiä tunnuslukuja
x huolehtii ohjatusti siitä, että asiakkaille tarkoitettu informaatio on ajantasaista ja heidän saatavillaan
x päivittää ohjatusti asiakastietoja tietojärjestelmään organisaation käytänteiden ja tietoturvaohjeistusten mukaisesti

Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x suunnitella markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa
x toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja
x tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti
x seurata viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Osaamisen arviointi

Henkilö suunnittelee markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa.

Henkilö

x ymmärtää markkinointiviestinnän roolin osana organisaation ydinliiketoimintaa
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin merkityksen organisaatiossaan
x suunnittelee yhden markkinointiviestinnän toimenpiteen tai suunnittelee sisältöä asiakaslähtöisesti

Henkilö toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja.

Henkilö

x osallistuu suunnitellun markkinointiviestinnän toimenpiteen toteuttamiseen tai sisällön tuottamiseen kustannukset huomioiden
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin vaatimukset toteutuksissaan
x ottaa työssään huomioon markkinointiin liittyvät säädökset, määräykset ja eettiset periaatteet

Henkilö tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti.

Henkilö

x toimii organisaationsa viestintästrategian mukaisesti
x käyttää digitaalista markkinointiviestinnän välinettä työssään
x toteuttaa viestintää osana ryhmää
x hyödyntää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sisällöntuotannossa käyttäen myös englannin kieltä

Henkilö seuraa viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.

Henkilö

x hankkii tietoa viestinnän tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta
x hyödyntää yhtä digitaalisen markkinoinnin analysointikeinoa
x seuraa valitun viestintätoimenpiteen tuloksia

Myynti

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti
x kontaktoida asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet
x tarjota ja myydä asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja
x hoitaa jälkitoimet.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti.

Henkilö

x tarkistaa oman toimintaympäristön siisteyden sekä hinta- ja tuotetietojen ajantasaisuuden
x tuntee tuotteiden ja tuoteryhmien sijainnin
x tuntee myynti- ja lisämyyntitavoitteet sekä tuotteiden saatavuudet työryhmän jäsenenä
x selvittää sopivat käyttöyhteystuotteet ohjeiden mukaan
x osallistuu palvelupisteen valmisteluun myyntiä varten huomioiden myyvän esillepanon
x käyttää toimintaympäristönsä myynnin järjestelmiä, mutta saa ajoittain ohjausta
x tuntee olennaiset myyntiä koskevat säädökset ja sopimukset sekä yrityskohtaiset ohjeet ja noudattaa niitä työssään

Henkilö kontaktoi asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet.

Henkilö

x kontaktoi asiakkaita
x kartoittaa asiakkaan tarpeita

Henkilö tarjoaa ja myy asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja.

Henkilö

x tuntee oman toimintaympäristönsä tärkeimmät tuotteet ja palvelut
x ottaa huomioon ajankohtaiset kampanja- ja sesonkituotteet
x tuntee ostamiseen ja kaupan päättämiseen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa asiakkaan tarpeeseen sopivan tuotteen tai palvelun
x tuntee tilaus- ja toimitusprosessin

Henkilö hoitaa jälkitoimet.

Henkilö

x käsittelee, välittää ja hoitaa asiakaspalautteita saaden ajoittain ohjausta
x osallistuu reklamaation käsittelyyn
x tekee sovitut ja ohjeistuksen mukaiset jälkitoimet tavanomaisissa palvelutilanteissa

Palvelumuotoilu

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x rajata asiakasryhmän ja kerätä tietoa sen asiakaskokemuksista
x kuvata valitun asiakasryhmän asiakaspolun eri vaiheet ja kosketuspisteet
x analysoida toimintaa valituissa kosketuspisteissä hyödyntäen asiakasryhmästä kerättyä tietoa
x yhdistää asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet palvelumuotoilun keinoin.
Osaamisen arviointi

Henkilö rajaa asiakasryhmän ja kerää tietoa sen asiakaskokemuksista.

Henkilö

x toimii työssään asiakkaiden parissa
x valitsee ohjattuna tietyn asiakasryhmän
x osallistuu asiakasryhmän toiminnan kartoittamiseen palvelutilanteissa
x havainnoi tai hankkii ohjatusti asiakaskokemustietoa

Henkilö kuvaa valitun asiakasryhmän asiakaspolun eri vaiheet ja kosketuspisteet.

Henkilö

x kuvaa oman asiakasryhmänsä asiakaspolun
x nimeää kosketuspisteet
x toimii oman toimenkuvansa mukaisessa asiakaspolun kosketuspisteessä

Henkilö analysoi toimintaa valituissa kosketuspisteissä hyödyntäen asiakasryhmästä kerättyä tietoa.

Henkilö

x osallistuu kehityskohteen määrittelyyn
x ideoi ratkaisuja valittuun kehityskohteeseen
x osallistuu ratkaisujen arviointiin
x osallistuu toteuttamiskelpoisen ratkaisun valintaan

Henkilö yhdistää asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet palvelumuotoilun keinoin.

Henkilö

x osallistuu sovitun kosketuspisteen kehittämiseen huomioiden asiakkaiden ja liiketoiminnan tarpeet

Projektissa toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x laatia pienimuotoisen projektisuunnitelman
x laatia ja hallinnoida projektin asiakirjoja
x viestiä projektista eri sidosryhmille
x seurata ja arvioida projektin toteutumista.
Osaamisen arviointi

Henkilö laatii pienimuotoisen projektisuunnitelman.

Henkilö

x osallistuu projektisuunnitelman laatimiseen

Henkilö laatii ja hallinnoi projektin asiakirjoja.

Henkilö

x avustaa asiakirjojen ja raporttien laadinnassa
x käyttää projektinhallinnan työkaluja, mutta saa välillä ohjausta

Henkilö viestii projektista eri sidosryhmille.

Henkilö

x avustaa projektin viestintätehtävissä

Henkilö seuraa ja arvioi projektin toteutumista.

Henkilö

x osallistuu projektin etenemisen seurantaan
x käyttää projektin raportoinnin työkaluja

Tapahtumatuotanto

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x ideoida toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia
x tehdä toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin
x verkostoitua ja etsiä sopivia yhteistyökumppaneita
x viestiä ja tiedottaa tapahtumasta
x toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti
x arvioida tapahtuman onnistumista.
Osaamisen arviointi

Henkilö ideoi toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia.

Henkilö

x on mukana ideoimassa tapahtumaa organisaation tavoitteet huomioiden

Henkilö tekee toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin.

Henkilö

x on mukana laatimassa tapahtuman suunnitelmaa
x selvittää tapahtuman budjetin
x selvittää ohjatusti tapahtumaan liittyvät säädökset sekä turvallisuus- ja lupa-asiat

Henkilö verkostoituu ja etsii sopivia yhteistyökumppaneita.

Henkilö

x ymmärtää verkostoitumisen merkityksen ja tarpeellisuuden tapahtuman toteuttamiselle
x tunnistaa yleisimmät tapahtumalle soveltuvat yhteistyökumppanit

Henkilö viestii ja tiedottaa tapahtumasta.

Henkilö

x osallistuu tapahtumatiedotukseen huomioiden kohderyhmät
x laatii viestintämateriaalia ohjeiden mukaisesti
x käyttää ohjattuna viestinnässä ja tiedottamisessa vähintään yhtä kanavaa

Henkilö toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti.

Henkilö

x osallistuu tapahtuman toteuttamiseen tehtäväksiannon mukaisesti
x osallistuu tapahtuman jälkitoimiin tehtäväksiannon mukaisesti

Henkilö arvioi tapahtuman onnistumista.

Henkilö

x osallistuu tapahtuman toteutumisen arviointiin

Ilmastovastuullinen toiminta

Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen

Henkilö

x ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.

Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen

Henkilö

x selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi

Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen

Henkilö

x viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista työyhteisössään
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen