Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 2022

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5150-2021
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan perustutkinto
OsaamisalatVarhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
TutkintonimikkeetNuoriso- ja yhteisöohjaaja
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja
Lastenohjaaja
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7823348/tiedot

Organisaatio

Wari ry

Toimintayksikkö

Waloa kuntouttava työtoiminta, Minna Canthin katu 1, 40100 Jyväskylä

Yhteyshenkilöt

Riikka Despontin, S2-ohjaaja, 045 357 1971, riikka.despontin@wari.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.wari.fi

Oppimisympäristö tunnistettu

30.01.2024

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, Paikko, PAIKKO

Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, Paikko, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti julkaistu

06.02.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Waloa-toiminta on erityisesti maahanmuuttaneille suunniteltua kuntouttavaa työtoimintaa.
Toimintaan sisältyy suomen kieli, digitaidot, yhteiskuntatietous, matematiikka, kädentaidot ja työelämäohjaus.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Kuntouttavan työtoiminnan sisältö muodostuu ryhmäohjaustilanteista (teoriaa ja toimintaa), yksilöohjauksesta sekä retkistä ja tutustumiskäynneistä. Päivän aikana pidetään jopa useita taukojumppatuokioita. Ohjauksesta kiinnostunut asiakas/työkokeilija/harjoittelija voi osallistua yksittäisten tuokioiden tai retkien suunnitteluun ja toteutukseen. Waloa-toiminnan asiakkaat ovat pääosin maahanmuuttaneita, joista osalla saattaa olla haasteita päivittäisten asioiden hoitamisessa ja tarvitsevat siinä yksilöityä apua. Suuri osa asiakkaista on myöskin ikääntyviä, eläkeikää lähestyviä, joiden elämäntilanne ja terveys vaativat erityistä huomiota. Asiakkaiden puhumien kielten moninaisuus tuo ohjaukseen omia haasteita. Asiakkaan on mahdollista toimia myös vertaisohjaajana tukemalla arjen tilanteissa ja auttamalla esim. suoriutumaan laskujen maksamisesta ja ymmärtämään virallisia kirjeitä.
Toiminta on suunniteltu maahanmuuttaneille, joista suurella osalla on puutteita kielitaidossa. Toimimme selkokielellä, käyttäen apuna kaikkia kommunikointia helpottavia tai edistäviä apuvälineitä, kuten älypuhelimen kääntäjiä, piirtämistä, selkokielellä kirjoittamista, tukikuvia, jne.
Moninaisuuden kunnioittaminen ja suvaitsevaisuus ovat tärkeitä arvoja toiminnassa. Eri kulttuurien, uskontojen ja kielien kanssa toimiminen voi olla haasteellista ja vaatia opettelua.

Toiminnan erityispiirteitä

Toimintamme on suunniteltu erityisesti maahanmuuttaneiden kohtaamia haasteita ajatellen ja siihen sisältyy mm. arjen matematiikan ohjausta, suomen kieltä, käden taitoja ja yhteiskuntatietoutta.
Selkokieli on tärkeä osa ohjausta ja toimintaa.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Toiminnalla on kaikkiaan 5 opetustilaa (3 luokkahuonetta, käsityöluokka ja verstas) sekä toimistotila ja tilat yksilövalmennukseen.
Asiakkailla on käytössään kannettavat tietokoneet.

Henkilöstöresurssit

Kädentaitojen ohjaaja
- käsityöalan yrittäjä 17 vuotta
- lähihoitajan koulutus (mielenterveys / päihde)
- graafinen suunnittelija
- kädentaitojen kurssien ohjaaja

Työvalmentaja 1
▪ Humanistinen ammattikorkeakoulu, väyläopinnot, 2021
▪ Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto, 2018
▪ Työvalmennuksen erikoisammattitutkinto, 2016
▪ Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja, 2014
▪ Psykiatrisen hoidon erikoisammattitutkinto, 2014
Työnkuva Waloa-toiminnassa
▪ Ohjata monikulttuurisia asiakkaita henkilökohtaisesti ja ryhmissä, pyrkimyksenä asiakkaiden ohjaaminen ja tukeminen itsenäiseen elämään, koulutukseen ja työhön.
▪ Antaa asiakkaille tietoa suomalaisesta yhteiskunnasta, terveydestä ja hyvinvoinnista, koulutusmahdollisuuksista ja työelämäkäytännöistä.
▪ Tehdä verkostotyötä eri yhteistyötahojen kanssa.
▪ Tehdä asiakkaiden sopimukset ja asiakkaiden toimintaan liittyvien tavoitteiden arviointi yhteistyössä K-S hyvinvointialueen ja Jyväskylän työllisyyspalveluiden kanssa.
▪ Vastaanottaa ja tutustuttaa uusia asiakkaita ja vierailijoita.

Työvalmentaja 2
Koulutus
▪ Yritystoiminnan suunnittelu, Poke, Äänekoski, 2022
▪ Luontoliikuntaohjaaja, Tanhuvaaran Urheiluopisto, Savonlinna, 2021
▪ Työvalmentaja, Gradia, Jyväskylä, 2020
▪ Kiertotalous Käsityötwistillä, KSL-Opintokeskus, 2021
▪ Myynnin ammattitutkinto, Gradia, Jyväskylä, 2017
▪ Kerho-ohjaaja, Mikkelin ammattikorkeakoulu, Savonlinna, 2003
▪ Ompelija, Mikkelin ammattioppilaitos, 1996
▪ Huonekaluverhoilija, Teuvan ammatillinen aik. koulutuskeskus, 1992
▪ Artenomi, Kuopion koti- ja taideteollisuusoppilaitos, Vaatetusalan erityistekniikkapainoitteinen, 1991

S2-ohjaaja
S2 (suomi toisena kielenä)-opetus, perus- ja aineopinnot, JYU, 2023
▪ Erikoistutkinto, perhe- ja perintöoikeus, Brasilia, 2018
▪ Oikeustieteiden kandidaatti, Brasilia, 2016
▪ BBA-tutkinto, Helsingin Kauppakorkeakoulu, 1997
Työnkuva Waloa-toiminnassa
▪ suunnitella ja toteuttaa S2-ryhmäohjaus
▪ kirjoittaa lausuntoja asiakkaiden kielitaidosta
▪ päivystää työtoiminnan jälkeen ja opastaa asiakkaita arjen ongelmiin liittyvissä asioissa (laskujen maksu, ajanvaraus terveyspalveluihin, Migrin palvelut, Kelan lomakkeet, jne)
▪ suunnitella ja järjestää retkiä, tutustumis- ja opintokäyntejä
▪ tiedottaa toiminnasta sosiaalisessa ja muussa mediassa
▪ toiminnan koordinointi, viikko-ohjelma, laskutus

Matematiikan ohjaaja
- Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto, tekstiilialan artesaani, 2015
▪ Matematiikan ja fysiikan opettaja, Petroskoi, Venäjä, 1986
Työnkuva Waloa-toiminnassa
▪ suunnitella ja toteuttaa arjen matematiikan ryhmäohjausta
▪ suunnitella ja järjestää retkiä, tutustumis- ja opintokäyntejä
▪ päivystää työtoiminnan jälkeen ja opastaa asiakkaita arjen ongelmiin liittyvissä
asioissa (laskujen maksu, ajanvaraus terveyspalveluihin, Migrin palvelut, Kelan
lomakkeet, jne)

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

20 - 50

Referenssit

Mahdollisuudet todeksi – hanke, http://www.wari.fi/index.html

MaTo – ryhmissä toteutettiin kotoutumisajan jälkeistä työhön aktivoivaa yksilö- ja ryhmätoimintaa jo pidempään työttömänä olleille maahanmuuttajille. Ryhmissä sai yksilö- ja ryhmäohjauksena tukea ja apua omien päämäärien selkeyttämiseen, työllistymis- ja koulutusmahdollisuuksien kartoittamiseen sekä työ-, työkokeilu- ja opiskelupaikkojen hakemiseen. Osallistujat saivat myös suomen kielen opetusta sekä työelämä- ja yrittäjyysvalmennusta. Ryhmätoiminnan aikana osallistujilla oli mahdollisuus siirtyä omien tavoitteiden mukaisesti vaiheittain työelämään erilaisten kokeilujen myötä. Ryhmiä oli kahdenlaisia, Alku-MaTo (3kk) jonka aikana suunnitellaan oma koulutus- ja työllistymispolku ja Jatko-MaTo, johon voi siirtyä ja palata tarvittaessa eri nivelvaiheissa.Mahdollisuudet todeksi -hanke on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama hanke sekä yksi valtakunnallisen Kotona Suomessa-hankekokonaisuuden pilottihankkeista. Hankkeen toiminta on alkanut 1.9.2017 ja päättyy 31.8.2019 ja sitä hallinnoi Keski-Suomen Monikulttuuristen yhdistysten liitto Wari ry."

Kufu kulttuurifuusio-hanke, http://www.wari.fi/index.html

KuFussa käytiin läpi eri käsityötekniikoita, harjoiteltiin työnhakutaitoja ja vahvistettiin suomen kielen taitoa. Asiakkailla oli mahdollisuus saada tietoa käsityöalan opinnoista.

Muuta

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
x Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
- Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
x Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
x Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
- Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
- Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu

Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
- Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
- Osaamisalan pakolliset valinnaiset tutkinnon osat
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien työympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

x Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
- Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
- Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu

Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Suomalaisella viittomakielellä toimiminen
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
x Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppilaan tai opiskelijan oppimisen ohjaaminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen
- Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan aikuisen itsenäisen suoriutumisen ohjaaminen
x Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
- Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
- Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x toimia ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa
x huolehtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta
x toimia erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta
x tukea yksilön kasvua ja kehitystä
x toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa
x noudattaa työelämän perustaitoja
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x toimii alaa ohjaavan lainsäädännön, asiakirjojen ja arvopohjan mukaisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
- noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x noudattaa alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia sekä pohtii omaa ammatillista kasvuaan

Henkilö toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa.

Henkilö

x kohtaa ammatillisesti ja yhdenvertaisesti asiakkaita sekä työyhteisön jäseniä
x osallistuu erilaisiin työyhteisön vuorovaikutustilanteisiin hyviä käytöstapoja noudattaen
x havaitsee asiakkaan erilaisia tunteita sekä tunnistaa vuorovaikutustilanteissa omat tunteensa
x ottaa huomioon vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden helposti havaittavia eleitä, ilmeitä, kehon kieltä ja äänen painoja
x ilmaisee asioita asiallisesti
x havainnoi vuorovaikutustilanteen ilmapiiriä
x ottaa huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden

Henkilö huolehtii yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Henkilö

x osallistuu yksilön hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtimiseen
x toimii ymmärtäen oman työnsä merkityksen asiakkaan hyvinvoinnille
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säädöksiä, määräyksiä ja ohjeita
x hallitsee EA1-tasoiset taidot
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti

Henkilö toimii erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta.

Henkilö

x toimii huomioiden yksilöiden ja ryhmän moninaisuuden
x tuntee keskeistä suomalaista kulttuuria ja kulttuuriperinnettä sekä pohtii omia arvojaan ja asenteitaan
x toimii eri kulttuurien, uskontojen ja katsomusten ominaispiirteitä ja tapoja kunnioittaen
x kohtaa luontevasti erilaisia ja erilaisista taustoista tulevia yksilöitä
x toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista
x toimii erilaisten yksilöiden kanssa huomioiden heidän tarpeitaan yhdessä työyhteisön kanssa

Henkilö tukee yksilön kasvua ja kehitystä.

Henkilö

x tukee työyhteisön jäsenenä yksilön kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä
x tunnistaa toimintaympäristön tavoitteita sekä kasvatus- ja ohjausalan keskeisiä käsitteitä
x tukee asiakkaan kasvua ja kehitystä toteuttamalla toimintaa yhdessä työyhteisön kanssa
x tunnistaa yksilön vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x kartoittaa yksilön toimintaympäristöjä

Henkilö toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa.

Henkilö

x toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa päivittäistä toimintaa huomioiden yksilön tai ryhmän tarpeita
x työskentelee työyhteisön työsuunnitelman tai päiväjärjestyksen mukaan
x käyttää tavanomaisia ohjaustapoja ja välineitä työympäristössään

Henkilö noudattaa työelämän perustaidot

Henkilö

x osaa toimia työyhteisön arvojen ja tavoitteiden mukaan
x toimii työpaikan sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti ja pyytää tarvittaessa opastusta
x tutustuu työpaikan työsuojelumääräyksiin ja -ohjeisiin ja noudattaa niitä
x työskentelee työntekijätaitojen mukaisesti
x pukeutuu työyhteisön käytänteiden mukaan ja huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
x huolehtii työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan
x työskentelee sovituissa työtehtävissä ja tuntee työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän työtehtäviään
x työskentelee kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x osaa käyttää ohjeiden mukaisesti työpaikan digivälineitä sekä tuntee niiden käytön periaatteet
x osallistuu työyhteisön kokoukseen

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x arvioi ammatillisia vuorovaikutustaitojaan
x arvioi omaa työskentelyään ja ottaa vastaan palautetta
x antaa palautetta työyhteisössään pyydettäessä
x tunnistaa omat ammatilliset vahvuutensa

Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x suunnitella ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle
x ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen
x työskennellä käyttäen ohjauksen menetelmiä
x ohjata kestävään elämäntapaan sekä suunnittella ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman
x huolehtia ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita työryhmän ohjaamana
x toimii ohjattavien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa ohjattavat yksilöinä ja ryhmän jäseninä
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x huolehtii ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle.

Henkilö

x suunnittelee ja toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa yksilölle ja ryhmälle ohjauskokonaisuuden huomioiden ohjattavien iän, tarpeet ja toiveet
x ottaa huomioon suunnittelussa ja toteutuksessa ohjattavien moninaisuuden
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa ohjattavien tarpeen mukaan yksilö- tai ryhmänohjauksen
x laatii ohjeiden mukaan aikataulutetun ohjaussuunnitelman ja toimii sen mukaan sekä tiedostaa varasuunnitelman merkityksen työssään
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon toimintaympäristön mahdollisuudet
x tiedottaa ohjauskokonaisuudesta työyhteisölle
x työskentelee yhteistyössä työyhteisön kanssa ja ymmärtää työnjaon merkityksen suunnittelussa ja toteutuksessa
x ohjaa yksilöä ja ryhmää hyödyntäen tietoa yksilön ja ryhmän ohjaamisesta
x ratkaisee ongelmatilanteita yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa
x tarvitsee ohjausta työ- ja ohjausprosessin hallinnassa

Henkilö ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen.

Henkilö

x osaa kertoa ryhmän kehitysvaiheet
x tiedostaa ryhmän periaatteiden, sääntöjen tai sopimusten merkityksen ohjatessaan ryhmiä tai yhteisöjä
x osaa yhdessä työyhteisön kanssa ryhmäyttää ohjattavaa ryhmää
x kannustaa ohjattaviaan vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön keskenään
x antaa yhdessä työyhteisön kanssa ohjattavilleen mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin
x kannustaa ja antaa palautetta ohjattavilleen

Henkilö työskentelee käyttäen ohjauksen menetelmiä.

Henkilö

x työskentelee käyttäen yhdessä työyhteisön kanssa luovia ja toiminnallisia ohjauksen menetelmiä
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa yksilö- ja ryhmänohjaukseen sopivat menetelmät ohjattavien valmiudet huomioiden
x sovittaa ohjauksen menetelmät kohderyhmän ikään sopivaksi ohjeiden mukaan
x osaa kertoa työyhteisössään joidenkin käyttämiensä ohjausmenetelmien merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille
x hyödyntää yhdessä työyhteisön kanssa keskeisiä välineitä ja materiaaleja
x ottaa huomioon estetiikkaan ja viihtyvyyteen liittyviä tekijöitä
x ottaa toiminnassaan huomioon ympäristön mahdollisuuksia ja toimijoita
x osallistuu ohjaustyössä käytettävien digitaalisten tiedotus- ja muiden ympäristöjen valintaan ja käyttää niitä ohjeiden mukaan

Henkilö ohjaa kestävään elämäntapaan sekä suunnittelee ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman.

Henkilö

x toimii kestävän kehityksen tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti
x ohjaa omalla toiminnallaan ohjattaviaan kestävään elämäntapaan
x suunnittelee ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman ohjaajana yhdessä työyhteisön kanssa
x toimii tuntien leiri- ja retkitoiminnan tai tapahtuman järjestämisen keskeiset periaatteet
x valitsee toiminnoissa luontoa kunnioittavia, ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja ja työmenetelmiä työryhmän jäsenenä

Henkilö huolehtii ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät.

Henkilö

x huomioi toiminnassaan ohjattavien tavallisimmat ruoka-aineallergiat ja sairaudet
- tietää lääkehoitosuunnitelman merkityksen työssään
- tuntee tavallisimpien sairauksien lääkehoitoa sekä tietää oman tehtävänsä lääkehoidossa
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa huomioon ennalta ehkäisevästi turvallisuuteen liittyvät fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset riskit
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa huomioon turvallisuuden ja turvallisuusmääräykset ohjauksen suunnittelussa, ohjeistuksessa ja toteutuksessa sekä tietää, kenelle ilmoittaa turvallisuuteen liittyvistä riskeistä
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa laitteet, varusteet ja välineet, jotka ovat turvallisuuden kannalta tarkoituksenmukaisia
x tutustuu ohjauskokonaisuuksien turvallisuussuunnitelmaan ja pelastussuunnitelmaan
x ottaa huomioon toiminta- ja työkyvyn ylläpitämisen työssään

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x ylläpitää osaltaan hyvää työilmapiiriä
x ottaa vastaan palautetta ohjattaviltaan ja työtovereiltaan
x tunnistaa työprosessin hallinnassa ja ohjauksessa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
x asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulle ja kehittymiselle

Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x työskennellä ennaltaehkäisevällä työotteella
x käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen
x tukea asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
- käyttää työympäristön kirjaamistapoja
x toimia palveluohjauksen periaatteiden mukaan
x tukea ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa
x pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita
x toimii ohjattavien kanssa tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x käsittelee vastuullisesti saamiaan tietoja noudattaen tietosuojaa ja tiedon siirtämiseen liittyviä periaatteita ja salassapitoa
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
x toimii työympäristön turvallisuusohjeiden mukaisesti

Henkilö työskentelee ennaltaehkäisevällä työotteella.

Henkilö

x työskentelee ohjeiden mukaisesti ennaltaehkäisevässä työssä
x tunnistaa varhaisen tukemisen ja puheeksi ottamisen tarpeen ja toimii työyhteisön käytänteiden mukaisesti
x työskentelee edistäen ohjattavien hyvinvointia
x tiedostaa riippuvuuksien ja mielenterveyden sosiaalisia ja psyykkisiä vaikutuksia ohjattavien hyvinvointiin ja elämänhallintaan
x tunnistaa yksilön sosiaalisen vahvistamisen tarpeen
x osaa kertoa lähiverkoston merkityksestä sosiaalisessa vahvistamisessa

Henkilö käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen.

Henkilö

x osallistuu ohjauskokonaisuuden suunnitteluun ja tavoitteiden asettamiseen yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa huomioiden yksilön tarpeet
x työskentelee sosiaalista vahvistamista tarvitsevan yksilön kanssa
x käyttää työyhteisön tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja
x ohjaa ratkaisukeskeisesti ottaen huomioon ohjattavien voimavarat
x edistää omalla työskentelyllään kannustavaa ilmapiiriä
x osallistuu yksilön sosiaalisen vahvistamisen tukemiseen työyhteisön jäsenten kanssa ja käyttää tavallisimpia sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä

Henkilö tukee asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.

Henkilö

x tukee ohjattavia omatoimisuuteen tiedostaen osallisuuden merkityksen syrjäytymisen vastakohtana
x tiedostaa oman roolinsa ohjattavien omaehtoisen toimijuuden mahdollistajana
x hahmottaa ohjattavien olennaiset digitaaliset ympäristöt
x käyttää osallisuutta vahvistavia menetelmiä
x järjestää tilanteita, joissa ryhmän jäsenet kokevat kuuluvansa ryhmään

Henkilö käyttää työympäristön kirjaamistapoja.

Henkilö

- käyttää kirjaamisessa asianmukaista kieltä
- kirjaa havaintojaan yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa työympäristön dokumentointijärjestelmään ja ymmärtää kirjaamisen ja dokumentoinnin merkityksen ja käytänteet

Henkilö työskentelee palveluohjauksen periaatteiden mukaan.

Henkilö

x työskentelee tuntien työympäristön eri ammattiryhmiä ja vastuualueita
x tunnistaa monialaisen yhteistyön mahdollisuudet
x tunnistaa keskeiset palveluverkostot ja digitaaliset neuvonta- ja auttamispalvelut
x osaa kertoa asiakkaalle toimintaympäristön palveluverkostosta

Henkilö tukee ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa

Henkilö

x tunnistaa ja osaa kohdata vaikeassa elämäntilanteessa olevan asiakkaan
x tiedostaa työympäristön toimintamallit kriisitilanteissa
x tunnistaa työympäristön kriisitilanteissa työskentelevät eri ammattiryhmät

Henkilö pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan.

Henkilö

x toimii vastuualueensa mukaisesti
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säännöksiä, määräyksiä ja ohjeita
x osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoista
x tiedostaa oman jaksamisen merkityksen työssään
x tunnistaa uhkaavan käyttäytymisen merkkejä

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x hyödyntää työssään ammatillista tietoa
x tiedostaa oman osaamisensa kehittämisen tärkeyden työssään
x ottaa työstään palautetta ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella

Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x kohdata ikääntyvät kunnioittavasti ja arvostavasti
x ohjata ikääntyviä asiakkaita suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti kulttuurisessa ja yhteisöllisessä toiminnassa
x toteuttaa yksilöllistä ja yhteisöllistä ohjaamista
x ottaa ohjauksessa huomioon kohderyhmän moninaisuuden
x ottaa toiminnassaan huomioon vastuun ohjattavien hyvinvoinnista, turvallisuudesta ja yhteistoiminnasta
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita
x kohtaa ikääntyvät yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta, tietosuojaa ja tiedon siirtämiseen liittyviä periaatteita
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säädöksiä, määräyksiä ja ohjeita

Henkilö kohtaa ikääntyvät kunnioittavasti ja arvostavasti.

Henkilö

x kommunikoi ikääntyvien kanssa selkeästi ymmärtäen vuorovaikutuksen merkityksen
x arvostaa ja kunnioittaa ikääntymistä merkittävänä elämänvaiheena
x toimii arvostaen ja kunnioittaen ikääntyvän omia toiveita ja tarpeita
x ottaa toiminnassaan huomioon tasa-arvon ja itsemääräämisoikeuden merkityksen työssään

Henkilö ohjaa ikääntyviä asiakkaita suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti kulttuurisessa ja yhteisöllisessä toiminnassa.

Henkilö

x suunnittelee toimintaa työryhmän jäsenenä tunnistaen kohderyhmän tarpeet ja toiveet
x ottaa suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon ikääntymiseen liittyvät terveyshaitat
x ottaa toiminnassaan huomioon fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen vanhenemisen
x työskentelee ymmärtäen ja arvostaen ikääntyvien omaa elämänhistoriaa ja elämäntilannetta
x järjestää mielekästä toimintaa ymmärtäen sen merkityksen ikääntyvälle
x tiedostaa ennakoivan ja joustavan työotteen tärkeyden ikääntyneiden ohjauksessa

Henkilö toteuttaa yksilöllistä ja yhteisöllistä ohjaamista.

Henkilö

x osaa hyödyntää työssään ryhmän osaamista ja mielenkiinnon kohteita
x ohjaa ikääntyviä ohjeiden mukaan käyttäen yksilöllisiä ja yhteisöllisiä menetelmiä
x osaa ohjata työryhmän jäsenenä ikääntyviä voima- ja tasapainoharjoituksissa
x osaa ohjata yhdessä työryhmän kanssa ikääntyviä digilaitteiden käytössä
x tiedostaa eri sukupolvien välisen yhteistyön merkityksen ikääntyville
x tunnistaa vapaaehtoistyön merkityksen ikääntyvien ohjaukselle
x selvittää asuinalueen ikääntyville suunnattua viriketoimintaa

Henkilö ottaa ohjauksessa huomioon kohderyhmän moninaisuuden.

Henkilö

x tiedostaa keskustelun tärkeyden ikääntyvien kanssa saadakseen tietoa ikääntyvien erilaisuudesta, toimintakyvystä ja personallisuudesta
x ottaa toiminnassaan huomioon ryhmän moninaisuuden yhdessä työryhmän kanssa
x ottaa toiminnassaan huomioon tuen tarpeen yhdessä työryhmän kanssa
x tunnistaa ohjauksen kannalta tärkeimpiä ikääntyvien käyttämiä apuvälineitä
x osaa valita työryhmän jäsenenä tarkoituksenmukaisia tiloja ymmärtäen esteettömyyden merkityksen
x osaa huomioida ohjauksessa aisteihin liittyvät rajoitteet yhdessä työyhteisön kanssa
x osaa kertoa ikääntyvien kanssa toimivista ammattiryhmistä

Henkilö ottaa toiminnassaan huomioon vastuun ohjattavien hyvinvoinnista, turvallisuudesta ja yhteistoiminnasta.

Henkilö

x tukee ja auttaa ikääntyviä selviytymään päivittäisissä toiminnoissa kuten pukeutuminen, ruokailut, liikkuminen, uni ja lepo sekä asioiden hoito
x tiedostaa kuntouttavan työotteen merkityksen ikääntyvien ohjauksessa
x tiedostaa ikääntyvän fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja henkisen hyvinvoinnin
x noudattaa ohjauksessa ja toiminnassa annettuja turvallisuusohjeita
x työskentelee ohjeiden mukaan huomioiden ergonomian periaatteet

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x arvioi omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan ikääntyvien toiminnan ohjaamisessa sekä muuttaa tarvittaessa omaa toimintaansa palautteen pohjalta
x tunnistaa työryhmän jäsenenä oman toimintansa vaikutuksia ikääntyvien toimintakykyyn

Liikkumisen ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x toimia liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
x edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja
x luoda liikkumista edistävän toimintaympäristön
x suunnitella ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista
x huomioida ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen ja osallisuuden
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö toimii liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti.

Henkilö

x tuntee työympäristönsä keskeiset liikuntaa ohjaavat suositukset ja asiakirjat
x toteuttaa työssään liikuntaa ja liikkumista huomioiden suositusten ja asiakirjojen keskeisiä periaatteita sekä liikuntakasvatuksen tavoitteita
x noudattaa työympäristön turvallisuusohjetta ja huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta

Henkilö edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja.

Henkilö

x tarjoaa myönteisiä kokemuksia liikkumisesta
x kannustaa liikunnalliseen elämäntapaan
x kannustaa omaehtoiseen liikkumiseen
x opastaa turvalliseen liikkumiseen
x osaa kertoa työyhteisössään liikunnan merkityksestä yksilön kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja hyvinvoinnille
x kertoo kohderyhmälle ohjeiden mukaisesti liikunnan terveysvaikutuksista
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen ohjeiden mukaisesti perustietoa liikuntataidoista ja liikunnallisista perustaidoista
x tuntee keskeisiä lähiympäristön liikuntapalveluita

Henkilö luo liikkumista edistävän ympäristön.

Henkilö

x tarjoaa tavallisimpia välineitä omaehtoisen liikkumisen tueksi
x järjestää yhteistyössä työyhteisön kanssa tiloja liikuntaan houkuttelevaksi
x toimii liikuntaan innostavana mallina
x kannustaa liikkumaan ja antaa myönteistä palautetta
x selvittää työyhteisön liikuntaa edistävät ja liikuntaa rajoittavat tekijät

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista.

Henkilö

x osallistuu liikunnan ja liikkumisen suunnitteluun ja valmisteluun työyhteisön periaatteiden mukaisesti
x toteuttaa liikuntaa ja liikkumista yhteistyössä työyhteisön kanssa
x käyttää keskeisiä liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia ohjausmenetelmiä
x käyttää keskeisiä liikuntavälineitä

Henkilö huomioi ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen sekä osallisuuden.

Henkilö

x huomioi toiminnassaan ohjeiden mukaisesti ohjattavien kehityksen ja tuen tarpeita
x varmistaa ohjattavien mahdollisuuden osallistua toimintaan tarjoamalla joitakin vaihtoehtoisia toimintamuotoja
x kuulee ohjattavien toiveita ja huomioi niitä toiminnassaan

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x arvioi omaa toimintaansa
x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen liikunnallisia vahvuuksiaan

Tukea tarvitsevien ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet
x suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille
x käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä
x käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
x osallistua monialaiseen yhteistyöhön
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x työskentelee ajantasaisen lainsäädännön, ohjaavien asiakirjojen ja arvopohjan mukaan
x toimii tukea tarvitsevien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x työskentelee noudattaen alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta

Henkilö ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet.

Henkilö

x kohtaa kunnioittavasti ja arvostavasti tukea tarvitsevan asiakkaan
x huomioi tukea tarvitsevan asiakkaan vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x havaitsee ryhmässä ilmeneviä tavallisimpia tuen tarpeita ja osaa kertoa havainnoistaan työyhteisössään
x ottaa toiminnassaan huomioon työryhmän jäsenenä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet
x ottaa yhdessä sovitulla tavalla toiminnassaan huomioon varhaisen tukemisen ja puheeksi ottamisen merkityksen

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille.

Henkilö

x suunnittelee ja toteuttaa toimintaa työyhteisön jäsenten kanssa ottaen huomioon tukea tarvitsevat asiakkaat ja heidän yksilölliset tarpeensa
x työskentelee työympäristön ohjeiden mukaisesti hyödyntäen yksilöohjausta, pienryhmätoimintaa tai ryhmätyöskentelyä
x mahdollistaa kaikkien tasavertaisen osallistumisen toimintaan ja tiedostaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden sekä saavutettavuuden merkityksen työssään
x edistää yhteisöllisyyttä ohjatessaan tukea tarvitsevia asiakkaita ja hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden vaikutuksesta tukea tarvitseville
x toimii noudattaen työyhteisön struktuuria ymmärtäen sen merkityksen tukea tarvitsevalle
x havainnoi turvallisuuteen liittyviä asioita työympäristössään kertoen niistä työyhteisölle

Henkilö käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä.

Henkilö

x käyttää työyhteisön käytäntöjen tai yksilöllisesti asiantuntijoiden kanssa sovittuja tavallisimpia välineitä ja menetelmiä toimiessaan tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa
x ohjaa tukea tarvitsevaa käyttämään eri aisteja
x tuntee tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa käytettäviä tavallisimpia apuvälineitä

Henkilö käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia.

Henkilö

x tukee asiakkaan kommunikointia ja vuorovaikutusta arjen tilanteissa
x käyttää työyhteisön käytänteiden mukaisesti kuvia, piirtämistä, kirjoitusta tai tukiviittomia kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa

Henkilö osallistuu monialaiseen yhteistyöhön.

Henkilö

x työskentelee yhteistyössä työyhteisön kanssa tuntien eri ammattiryhmien tehtäviä ja vastuualueita
x toimii monialaisen työryhmän tai verkoston jäsenenä sekä noudattaa työyhteisön tapoja ja käytänteitä
x tuntee tavallisimpia tukipalveluita ja osaa ohjata asiakasta palveluiden käytössä työyhteisön käytänteiden mukaan

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

- ylläpitää osaamistaan tukea tarvitsevien ohjauksessa
x ottaa vastaan palautetta ja arvioi toimintaansa
x tunnistaa omia vahvuuksiaan
x arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kasvuaan tukea tarvitsevien ohjaamisessa

Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x tukea ja edistää vuorovaikutusta työssään esteettömän viestinnän periaatteiden mukaisesti
x havainnoida ja käyttää olemuskieltä ja eleilmaisua vuorovaikutustilanteissa
- käyttää tukiviittomia vuorovaikutustilanteissa ja tukea asiakasta niiden käytössä
- käyttää viitottua puhetta vuorovaikutustilanteissa ja tukea asiakasta sen käytössä
x käyttää asiakkaan tarpeiden mukaisesti esineitä, merkkejä ja kuvia vuorovaikutustilanteissa ja tukea häntä niiden käytössä
x käyttää piirtämistä vuorovaikutustilanteissa puhutun viestimisen tukena
- käyttää kirjoittamista ja sormittamista vuorovaikutustilanteissa
x käyttää selkokieltä puheessa ja vuorovaikutuksessa sekä kirjoitettua selkokieltä
- käyttää asiakkaan käyttämiä kommunikoinnin apuvälineitä, laitteita ja kommunikointisovelluksia hänen kommunikaationsa ja vuorovaikutuksensa tukemisessa
x käyttää kommunikoinnin materiaaleja asiakkaan kommunikaation ja vuorovaikutuksen tukemisessa
x välittää työtehtäviinsä liittyen pienimuotoisia viestejä asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa
- toimia kommunikoinnin kuntoutuksen säädösten ja periaatteiden mukaisesti
- ottaa vuorovaikutustilanteissa huomioon yksilöllisesti eri asiakasryhmien kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja muotoja
- käyttää tietoa kielen ja puheen kehityksen tyypillisistä ja poikkeavista piirteistä vuorovaikutustilanteissa, ohjaamisessa, kielen kehityksen tukemisessa ja edistämisessä
x kehittää ja ylläpitää omaa ammattitaitoaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö tukee ja edistää vuorovaikutusta työssään esteettömän viestinnän periaatteiden mukaisesti.

Henkilö

x kommunikoi ja on vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa tämän kommunikointikeinolla pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x tukee omalla toiminnallaan asiakkaan kieli- ja kommunikointitaitojen kehittymistä, mutta tarvitsee vielä työryhmältä tukea
x ilmaisee itseään ymmärrettävästi
x toimii vuorovaikutteisesti ja asiakkaan yhdenvertaisuutta edistäen
- käyttää tulkkia ja toimii oikein tulkkaustilanteissa vammaisten henkilöiden tulkkauspalvelun periaatteiden mukaisesti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea.

Henkilö havainnoi ja käyttää olemuskieltä ja eleilmaisua vuorovaikutustilanteissa.

Henkilö

x tarkkailee ja tunnistaa asiakkaiden olemuskieltä ja eleilmaisua
x tulkitsee asiakkaan tutut olemuskielen ja eleilmaisun viestit
x pyytää apua asiakkaan uusien viestien tulkintaan
x tunnistaa omassa viestinnässään käyttämäänsä eleilmaisua

Henkilö käyttää tukiviittomia vuorovaikutustilanteissa ja tukee asiakasta niiden käytössä.

Henkilö

- luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa
- huomioi yleensä visuaalisen esteettömyyden viittoessaan
- käyttää selkeää puhetta viittoessaan
- tuottaa viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
- käyttää puhuessaan tukiviittomia melko selkeästi
- viittoo ja ymmärtää keskeiset jokapäiväisessä elämässä ja työtehtävissä tarvittavat perusviittomat
- viittoo niin, että viittomien rakenneosissa on joskus virheitä ja epätarkkuuksia, jotka eivät kuitenkaan haittaa huomattavasti viestin ymmärtämistä
- valitsee joskus asiayhteyteen soveltumattomia viittomia
- tarvitsee ajoittain tukea viitottavien sanojen valinnassa
- tarvitsee ajoittain muistutusta viittomien aktiivisemmasta käytöstä

Henkilö käyttää viitottua puhetta vuorovaikutustilanteissa ja tukee asiakasta sen käytössä.

Henkilö

- luo katsekontaktin keskustelukumppaniinsa
- huomioi yleensä visuaalisen esteettömyyden viittoessaan
- käyttää viitottua puhetta tavallisimmissa elämäntilanteissa
- tuottaa viittomat samanaikaisesti puhutun sanan kanssa
- käyttää melko selkeää huuliota
- puhuu ja viittoo hitaasti ja katkonaisesti
- tuottaa kokonaisia lauseita viitotulla puheella
- viittoo ja ymmärtää keskeiset jokapäiväisen elämän ja työtehtävissä tarvittavat perusviittomat
- viittoo niin, että viittomien rakenneosissa on joskus virheitä ja epätarkkuuksia
- käyttää huuliota tai sormiaakkosviestintää tilanteissa, joissa ei tiedä sanalle oikeaa viittomaa
- tarvitsee tukea viittomien valinnassa
- käyttää tilankäyttöä, osoituksia ja monisuuntaisia verbaaleja vähän ja niiden käytössä on epäjohdonmukaisuutta
- käyttää sormiaakkosviestintää

Henkilö käyttää asiakkaan tarpeiden mukaisesti esineitä, merkkejä ja kuvia vuorovaikutustilanteissa ja tukee häntä niiden käytössä.

Henkilö

x käyttää esineitä kommunikointitilanteissa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea niiden valinnassa
x käyttää merkkejä kommunikointitilanteissa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea niiden valintaan ja käyttämiseen
x käyttää kuvia tutuissa kommunikointitilanteissa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea niiden valintaan ja käyttämiseen
x selvittää asiakkaan esinein, merkein tai kuvin tuotettujen ilmaisujen merkityksiä
x suunnittelee ja toteuttaa vuorovaikutustilanteen, jossa kommunikoi asiakkaan kanssa hänen käyttämällään keinolla pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea

Henkilö käyttää piirtämistä vuorovaikutustilanteissa puhutun viestimisen tukena.

Henkilö

x käyttää piirtämistä melko sujuvasti tavallisimmissa arjen vuorovaikutustilanteissa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea piirretyn viestin rakentamisessa
x puhuu melko selkeästi piirtäessään
x rakentaa piirretyn viestin niin, että se tukee melko hyvin viestin ymmärtämistä

Henkilö käyttää kirjoittamista ja sormittamista vuorovaikutustilanteissa.

Henkilö

- käyttää tarvittaessa kirjoittamista tukemaan kommunikointia
- tuottaa viestiessään keskeiset käsitteet kirjoittamalla ja pyytää tarvittaessa työryhmältä tukea
- tuottaa kirjoitetun viestin melko selkeästi
- käyttää tarvittaessa sormittamista tukemaan kommunikointia
- tuottaa sormiaakkoset oikein, mutta vielä hitaasti

Henkilö käyttää selkokieltä puheessa ja vuorovaikutuksessa sekä kirjoitettua selkokieltä.

Henkilö

x kirjoittaa selkokieltä pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x puhuu selkeästi ja viestiä yksinkertaistaen asiakkaan tarpeet huomioiden, mutta tarvitsee vielä siinä muistuttamista ja ilmaisun mukauttamiseen tukea

Henkilö käyttää asiakkaan käyttämiä kommunikoinnin apuvälineitä, laitteita ja kommunikointisovelluksia hänen kommunikaationsa ja vuorovaikutuksensa tukemisessa.

Henkilö

- käyttää asiakkaan käyttämää kommunikointilaitetta pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- käyttää asiakkaan mobiililaitteessa olevaa kommunikointiohjelmaa ja -sovellusta pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- käyttää asiakkaan käyttämää symboli- ja työkaluohjelmaa, -sovellusta ja helppokäyttötoimintoa pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- käyttää asiakkaan käyttämiä tietokoneen käyttöön liittyviä apuvälineitä ja -ohjelmia pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- käyttää asiakkaalle soveltuvaa osoittamistapaa (osoittaminen sormella, otsatikulla, askeltaminen) pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- huolehtii asiakkaan käyttämän mobiililaitteen tai tietokoneen toimintakunnosta omalla vastuualueellaan pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- avustaa kuulon apuvälineiden käytössä
- huolehtii kuulokojeen toimintakunnosta

Henkilö käyttää kommunikoinnin materiaaleja asiakkaan kommunikaation ja vuorovaikutuksen tukemisessa.

Henkilö

x käyttää kommunikoinnissa asiakkaan tarpeen mukaisesti kuvia, kuvakansioita, kommunikointitauluja, toimintaohjeita, tekstejä tai esineitä, pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
x valmistaa kommunikointikeinoon liittyviä materiaaleja työryhmän ohjeen mukaisesti

Henkilö välittää työtehtäviinsä liittyen pienimuotoisia viestejä asiakkaan ja jonkun toisen henkilön välillä arkipäivän tilanteissa.

Henkilö

x välittää lyhyitä viestejä toimien tulkkauksen eettisten periaatteiden mukaisesti

Henkilö toimii kommunikoinnin kuntoutuksen säädösten ja periaatteiden mukaisesti.

Henkilö

- käyttää työssään tietoa keskeisistä kommunikoinnin kuntoutusprosessiin liittyvistä säädöksistä ja periaatteista
- osallistuu kommunikoinnin kuntoutuksen asiantuntijoiden kanssa tehtävään yhteistyöhön
- havaitsee kommunikointiin liittyviä haasteita pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea

Henkilö ottaa vuorovaikutustilanteissa huomioon yksilöllisesti eri asiakasryhmien kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen häiriöiden syitä ja muotoja.

Henkilö

- käyttää työssään tietoa puheen motorisia häiriöitä aiheuttavista vammoista, oireyhtymistä ja sairauksista sekä niiden vaikutuksista asiakkaalle pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- käyttää työssään tietoa kielellisen kyvyn häiriöistä aiheuttavista vammoista, oireyhtymistä ja sairauksista sekä niiden vaikutuksista asiakkaalle pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- käyttää työssään tietoa kuulemiseen liittyvistä vammoista, oireyhtymistä ja sairauksista sekä niiden vaikutuksista asiakkaalle pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- käyttää työssään tietoa siitä, miten toimitaan asiakkaan käyttäytyessä ennalta arvaamattomasti pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- kertoo työyhteisössä turvallisuutta uhanneista tilanteista

Henkilö käyttää tietoa kielen ja puheen kehityksen tyypillisistä ja poikkeavista piirteistä vuorovaikutustilanteissa, ohjaamisessa, kielen kehityksen tukemisessa ja edistämisessä.

Henkilö

- käyttää työssään tietoa keskeisistä tyypillisen kielen ja puheen kehityksen vaiheista pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea
- ottaa toiminnassaan huomioon poikkeavan kielen ja puheen kehityksen piirteitä ja niiden vaikutuksia asiakkaan kommunikointiin pyytäen tarvittaessa työryhmältä tukea

Henkilö kehittää ja ylläpitää omaa ammattitaitoaan.

Henkilö

x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
x hyödyntää niitä toiminnassaan
x arvioi ammatillista kehittymistään
x asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulle
x ottaa vastaan palautetta
x muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella
x ylläpitää ammatin edellyttämiä tietoja ja taitoja