
PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023
Perusteen nimi | Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-3837-2022 |
Koulutukset | Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto |
Osaamisalat | Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala |
Ohjauksen osaamisala | |
Romanityön osaamisala | |
Perhepäivähoidon osaamisala | |
Kasvatuksen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Perhepäivähoitaja |
Koulunkäynninohjaaja | |
Voimaantulo | 01.01.2023 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot |
Organisaatio
Taiteen Sulattamo ry
Toimintayksikkö
Keski-Uudenmaan vertais- ja kokemusasiantuntijatoiminnan tuki Werkko ry , Kirjastokatu 4, 04410 Järvenpää
Yhteyshenkilöt
Laura Savolainen, Toiminnanjohtaja, 044 491 8266, laura.savolainen@werkkory.fi
Hanna Koppelomäki, Hankepäällikkö (Kettuluuta-vertaispalveluohjaus), 050 366 2114, hanna.koppelomaki@werkkory.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.kuwerkko.fi/
Facebook: https://www.facebook.com/Werkkory
Instagram: https://www.instagram.com/werkkory
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/werkko-ry
Oppimisympäristö tunnistettu
13.01.2025
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Kirsi Hiekkala, Koordinaattori, KYT, PAIKKO
Oppimisympäristöraportti julkaistu
30.01.2025
PAIKKO yhteyshenkilö
Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Keski-Uudenmaan vertais- ja kokemusasiantuntijatoiminnan tuki WERKKO ry on maaliskuussa 2018 perustettu vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden yhdistys, jonka jäseniksi ovat tervetulleita kaikki asiasta kiinnostuneet sekä sote-ammattilaiset, opiskelijat, johtajat ja päättäjät.
Yhdistys kouluttaa, valmentaa ja tukee vertais- ja kokemusasiantuntijatehtävissä toimivia henkilöitä. Välittää kokemusasiantuntijatehtäviä ja suunnittelee tapahtumia, infotilaisuuksia, luentoja joissa kokemustietoa tarvitaan.
WERKKO ry:n tavoitteena on
• Tukea vertais- ja kokemusasiantuntijatehtävissä toimivien toipumista, jaksamista ja yhteisöllisyyttä järjestämällä vertaisten kokoontumisia sekä virkistystoimintaa.
• Järjestää vertais- ja kokemusasiantuntijatoimintaa tukevaa koulutusta ja kursseja.
• Koordinoida vertais- ja kokemusasiantuntijatoimintaa Keski-Uudellamaalla yhteistyössä sote-palveluiden sekä muiden yhdistysten kanssa.
• Vähentää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaisiin kohdistuvia ennakkoluuloja.
• Tuoda palveluihin asiakkaan näkökulmaa ja edistää asiakkaiden osallisuutta.
• Tavoitteena on myös edistää asiakkaiden, vertaisten, kokemusasiantuntijoiden ja sote-palveluissa toimivien ammattilaisten sekä päättäjien yhteistyötä Keski-Uudellamaalla.
Werkon oppimisympäristö muodostuu sekä erillisistä koulutuksista että yhdistyksen perustoiminnassa toteutuvista oppimista ja osaamisen vahvistamista, todentamista edistävistä tehtävistä, toiminnoista ja tilanteista. Nämä voivat toteutua myös sidosryhmien tai muiden organisaatioiden toimesta tai yhteistyössä heidän kanssaan. Näitä ovat:
KOULUTUKSET:
Verto-koulutus ja -toiminta:
VERTO-ryhmänohjaajakoulutuksessa keskitytään ryhmän ohjaamisen perustaitoihin erityisesti vertaisryhmän sekä -ohjaajan näkökulmasta. Koulutus toteutetaan viiden lähikoulutuspäivän kokonaisuutena. Koulutuspäivät toteutuvat 2-4 viikon välein. Tämä Werkon kehittämä ryhmien valmentava vertaisohjaajakoulutus toteutettiin ensimmäisen kerran vuonna 2018.
Kettuluuta-vertaispalveluohjauskoulutus:
Werkko ry:n Kettuluuta on koulutettu vertaispalveluohjaaja, joka opastaa ja neuvoo ihmisiä virastoasioinnin viidakossa. Kettuluuta auttaa löytämään oikeat palvelut, täyttämään hakemukset oikein ja tulemaan niin toivottaessa jopa mukaan virasto- tai palvelukäynnille. Kettuluuta-vertaispalveluohjaajat toimivat vapaaehtoispohjalta ja heitä sitoo vaitiolovelvollisuus kaikissa tietoonsa saamissa asioissa, suhteessa niin opastusta tarvitseviin kuin viranomaisiin. Kettuluuta-koulutus on ilmainen ja siihen voi hakeutua jos on omakohtaista kokemusta palveluiden käytöstä ja halua jakaa hankittua osaamista vapaaehtoisena vertaispalveluohjaajana Keski-Uudellamaalla. Koulutus järjestetään ensimmäisen kerran syksyllä 2024 .
YHDISTYKSEN PERUSTOIMINNASSA TOTEUTUVA OSAAMISEN VAHVISTAMINEN
Vertais- ja kokemusasiantuntijatehtävien mentorointi:
Vertaismentoroinnissa saa tukea toisilta samantyyppisissä tehtävissä toimivilta omaan kokemus- ja vertaistyöskentelyyn. Vertaismentorointi luo mahdollisuuden kysyä, jakaa ja kehittyä yhdessä kokemusasiantuntijana, vertaisohjaajana ja -neuvojana (sekä muilla vastaavilla nimikkeillä toteutuvissa tehtävissä). Vertaismentorointi on tarkoitettu Keski-Uudellamaalla kokemus- ja vertaistehtävissä toimiville, toiminnan puolen vuoden sisällä lopettaneille tai toiminnan puolen vuoden sisällä aloittaville kokemus- ja vertaistoimijoille. Vertaismentorointitapaamiset toteutuvat n. kerran kuussa lähikokoontumisina, joita fasilitoi Werkon kokemuskehittäjä tai Werkon muu työntekijä.
Vertais- ja kokemustoimijoille tarkoitetut esiintymiskokemusiltapäivät:
Werkko ry alkaa toteuttaa (kohderyhmänsä toiveesta) joulukuussa 2024 vertais- ja kokemustoimijoille tarkoitettuja esiintymiskokemusiltapäiviä, joissa vertais- ja kokemustoimijat pääsevät harjoittelemaan ja kehittämään esiintymistaitojaan ja kokemuspuheenvuorojen sisältöjään. Heillä on mahdollisuus saada palautetta esiintymisestään ja esityksestään Werkko ry:n työntekijöiltä sekä esityksen katsojilta, joiden joukossa voi olla mm. muita vertais- ja kokemustoimijoita sekä muita Werkko ry:n toiminnasta kiinnostuneita. Esiintymiskokemusiltapäiviä on suunnitelmissa toteuttaa 2-3 kertaa syksyisin ja 2-3 kertaa keväisin.
Kokemustoimijoille tarkoitetut CV-työpajat:
Werkko ry:n CV-työpajassa keskitytään luomaan ja päivittämään kokemusasiantuntijan ansioluetteloa Canva-verkkoselainta käyttäen. Työpajassa voi edetä omaan tahtiin ohjaajan tukemana. Ryhmään osallistuakseen tulee olla tietoteknisiä taitoja, jotta osaa käyttää sähköpostia, kirjautua Canvaan, tallentaa dokumentteja ja kirjoittaa tekstiä. CV-työpajan aikana on mahdollista otattaa itsestään CV-kuva. Kuvan voi lisätä omaan CV:hen.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Verto-ryhmänohjaajana toimiminen:
Verto-ryhmänohjaaja hyödyntää tehtävässään omaa kokemusasiantuntemustaan ja koulutuksen, työnohjauksen ja/tai mentoroinnin kautta hankittuja ryhmänohjaustaitoja.
Verto-koulutuksessa osallistujat saavat perustiedot ryhmäprosessista, ryhmäkokoontumisten suunnittelusta ja toteutuksesta, ryhmänohjaajan tehtävistä ja rooleista, ohjaajan oman (toipumis)kokemuksen hyödyntämisestä, vertaisuudesta ja sen edistämisestä, ryhmärooleista, ryhmien sisäisistä ristiriidoista ja keinoista niiden ratkomiseen, ryhmänohjaamisen eettisistä periaatteista sekä ohjaajan oman jaksamisen turvaamisesta.
Verto-koulutus koostuu viidestä neljä tuntia kestävästä lähikoulutuspäivästä. Koulutuspäivien välissä osallistujat tekevät seuraavaan koulutuspäivään orientoivia välitehtäviä. Ryhmien vertaisohjaajatehtävän edellyttämien taitojen haltuunotto perustuu koulutuksen luennoilla saatavaan tietoon sekä valmentavaan työskentelyyn ja koulutustilanteessa toteutettavaan pienimuotoiseen ohjausharjoitteluun. Verto-koulutuksen käyneet voivat toimia ryhmien vapaaehtoisina vertaisohjaajina Werkossa sekä sidosryhmien (mielenterveysyhdistykset, Klubitalot, A-killat, potilasyhdistykset) ryhmätoiminnoissa. He ymmärtävät eettisen vastuunsa, vertaisuuteen perustuvan ryhmänohjaamisen mahdollisuudet ja rajat sekä tunnistavat oman jaksamisensa turvaamisen tärkeyden. Osaaminen tunnistetaan ja sitä vahvistetaan Werkon tarjoamassa ryhmä- ja yksilömentoroinnissa sekä emo-organisaatioiden (ks. edellä/sidosryhmät) vastuuhenkilöiden toimesta (mm. työnohjauksen tarjoaminen).
Kettuluuta-koulutus:
Koulutus perustuu STOP-huumeille ry:n kehittämään Fattaluuta-koulutusmalliin, jossa käsitellään keskeisimpiä sosiaali- ja terveyspalveluita, niihin hakeutumista ja vapaaehtoisena toimimisen periaatteita. Alkuperäisestä erityisesti päihdekuntoutujille suunnatusta Fattaluuta-mallista Kettuluuta-toiminta eroaa siinä, että sitä tarjotaan myös muille palveluita paljon käyttävien haavoittuvien ryhmien edustajille. Kettuluuta-koulutuksessa painottuu erityisesti monipuolinen tutustuminen Keusoten hyvinvointialueen palveluihin. Koulutuksen aikana harjoitellaan vertaispalveluohjaajana päivystämistä Keusoten eri toimipisteissä. Ensimmäinen koulutus toteutettiin syksyllä 2023, ja vuosina 2024-26 toimintamallia kehitetään omana Stea-rahoitteisena hankkeenaan.
Koulutus kestää neljä kuukautta ja koostuu 30 lähikoulutuspäivästä (yht. kesto n. 105 tuntia) sekä loppukokeesta. Koulutuksesta valmistuneet voivat toimia vapaaehtoisena neuvojana ja opastajana ihmisille, joilla on vaikeuksia palveluihin pääsyssä tai etuuksien hakemisessa. He voivat myös neuvoa ja tukea ohjautumisessa kolmannen sektorin tuen piiriin. Kettuluuta-vertaispalveluohjaajan osaaminen koostuu niin vuorovaikutus- ja kohtaamistaidoista kuin palvelujärjestelmän käyntäntölähtöisestä tuntemuksesta sekä sen soveltamisesta yksittäisen asiakkaan tilanteessa. Loppukokeen lisäksi taitovaatimukset todennetaan mentoroiduissa Kettuluuta-tehtävissä ja erillisissä ryhmämentoroinneissa.
YHDISTYKSEN PERUSTOIMINNASSA TOTEUTUVA OPPIMINEN JA OSAAMISEN VAHVISTAMINEN/TODENTAMINEN
Vertais- ja kokemusasiantuntijatehtävien mentorointi:
Vertaismentoroinnin tarkoituksena on, että osallistuja saa tukea vertaisilta omaan kokemus- ja vertaistyöskentelyyn. Vertaismentorointi luo mahdollisuuden kysyä, jakaa ja kehittyä yhdessä kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana (sekä muilla vastaavilla nimikkeillä). Tapaamisessa jokainen osallistuja saa tuoda ryhmässä esille omaan kokemus- ja/tai vertaistyöhön liittyviä tilanteita, joita haluaa purkaa ja käsitellä ryhmän kanssa. Tämä mahdollistaa sen, että saamme erilaisia näkökulmia tilanteisiin, rohkaisua toimia itsenämme sekä kokeneempien hiljaista tietoa toiminnasta. Ryhmässä vallitsevat turvallisemman tilan periaatteet ja salassapito. Tapaamisessa käydään alkuun kierros, jolloin jokainen saa tuoda oman kokemuksensa ja tarpeensa esille ryhmässä. Tämän jälkeen käydään pienryhmäkeskusteluja vaihtuvista aiheista kuten työhyvinvointi, omat rajat, ryhmän ohjaaminen, kokemustarinan kertominen ja ylikuormittumisen välttäminen.
Vertais- ja kokemustoimijoille tarkoitetut esiintymiskokemusiltapäivät:
Vertais- ja kokemustoimijoille tarkoitettujen Werkon esiintymiskokemusiltapäivien avulla vertais- ja kokemustoimijat pääsevät harjoittelemaan ja kehittämään esiintymistaitojaan ja kokemuspuheenvuorojen sisältöjään. He saavat halutessaan palautetta mm. esiintymis- ja vuorovaikutustaidoistaan, esityssisällöistään (esim. powerpoint-esityksestään tai muista esitysmateriaaleistaan), kokemuspuheenvuoron kokonaisuudesta, kokemuspuheenvuoron soveltuvuudesta sen kohderyhmälle, tai muista haluamistaan esityksen sisällöistä tai osa-alueista. Vertais- ja kokemustoimijat pääsevät harjoittelemaan esiintymistilannetta oikean yleisön edessä, mutta rennosti ja kannustavassa sekä rakentavassa ilmapiirissä. Esiintymiskokemusiltapäivässä vertais- ja kokemustoimija saa mahdollisuuden osoittaa osaamisensa kokemuspuheenvuoron pitäjänä sekä puheenvuoron sisällön kehittäjänä. Vertais- ja kokemustoimija saa myös mahdollisuuden kehittää esiintymis- ja sisällöntuotantotaitojaan tulevia kokemuspuheenvuorojaan varten.
Kokemustoimijoille tarkoitetut CV-työpajat:
CV-työpajassa kokemustoimija pääsee harjoittelemaan ja edistämään ohjatusti kokemus-CV:n tekoa sekä opettelee samalla Canvan käyttöä. Hän saa mahdollisuuden esittää osaamisensa CV:n muodossa, koota kokemusosaamistaan ja muuta siihen liittyvää osaamistaan osoittavat tiedot digitaaliseen ansioluetteloon, jonka avulla hän voi hakea mm. kokemustehtäviä ja -töitä.
Toiminnan erityispiirteitä
Werkon vahvuutena ovat joustavat, usein hyvinkin matalan kynnyksen mahdollisuudet päästä opettelemaan/opiskelemaan, vahvistamaan ja todentamaan jotain tiettyä itseä kiinnostavaa osaamiskokonaisuutta tai sen osaa. Koulutuksissa ja käytännön toiminnoissa huomioidaan jokaisen osallistujan/oppijan oma elämäntilanne, päihteisiin, mielenterveyteen tai sairauteen liittyvä toipumisen vaihe tai muuten yksilöllinen elämänvaihe, omat kiinnostukset sekä tuen tarpeet.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Toimipiste Werkkola sijaitsee Järvenpäässä lyhyen kävelymatkan päässä juna-asemalta. Werkkolan n. 110m2 tiloista löytyy keittiö kahvin- sekä teenkeittimineen, iso huone, joka soveltuu mm. koulutuksiin (max noin 16 henkeä) sekä oleskelutila, jossa mm. sohva. Toimitilassa ovat myös työntekijöiden toimistot.
Henkilöstöresurssit
Yhdistyksessä työskentelee toiminnanjohtaja ja viestintään sekä mm. vertaismentorointiin keskittyvä kokemuskehittäjä. Kettuluuta-hankkeessa työskentelee 2024-26 hankepäällikkö ja 2 osa-aikaista vertaisohjaajaa. Kettuluuta-sisältökouluttajina toimivat Keusoten, eri järjestöjen, KELA:n ym. asiantuntijat tarjoten oman aihepiirinsä koulutusaineistot lähtökohtaisesti korvauksetta (poikkeuksena koulutuksen erilliset lisäosat, esim. Mielenterveyden ensiapukurssit).
Verto-koulutus toteutuu yhden toimeksiantosopimuksen pohjalta työskentelevän ammattikouluttajan (ammatinharjoittaja) ja kahden kokemuskouluttajan (koulutettuja kokemusasiantuntijoita) toimesta.
Vertaismentorointi, esiintymiskokemusiltapäivät ja CV-työpajat: Werkko ry:n kokemuskehittäjä ja/tai toiminnanjohtaja sekä tarvittaessa muut Werkon työntekijät.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
5 - 25
Referenssit
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue Keusote, https://www.keusote.fi/
Kumppanuussopimus Werkko ry:n, Keusoten ja Stop huumeille ry:n välillä. Sopimusosapuolet tekevät yhteistyötä Stop Huumeille ry:n kehittämän Fattaluuta-vertaispalveluohjaajatoiminnan levittämiseksi Keski-Uudellemaalle (Kettuluuta-toimintamallin kehittäminen). Yhteistyö on laaja-alaista ja pitää sisällään seuraavia osa-alueita: ● Koulutusten paikallisten sisältöjen suunnittelu ja toteutus ● Koulutusohjelmaan soveltuvien koulutettavien etsivä työ ● Harjoittelu koulutuksen aikana ja päivystyspaikkojen organisointi ● Viestintä ja markkinointi Keusoten kanavissa ● Valmistuneiden vertaispalveluohjaajien liittäminen Keusoten lähineuvonta ja asiakasohjaus/-neuvontatyöhön Yhteistyö mahdollistaa paremman avunsaannin Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaille sekä madaltaa kynnystä selvittää palvelujen piiriin kuuluvia asioita ja ohjaamista palvelujen piiriin. Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen työntekijät puolestaan pystyvät laajentamaan työnkuvaansa ja tekevät merkittävää sektorirajoja ylittävää yhteistyötä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.Kettuluuta-koulutukset parantavat osallistujien elämänhallintaa sekä kykyä hoitaa omia asioitaan. Kettuluudat tarjoavat työntekijöille tietotaitoja, joiden avulla asiakkaan auttaminen monimuotoistuu. Kettuluutien päivystystoiminnan avulla pystytään tarjoamaan akuuttiapua asiakkaiden käytännön ongelmiin, kuten lomakkeiden täyttämiseen, jotka usein pitkittävät virastoasiointeja.Yhteistyötä tullaan jatkamaan tulevaisuudessa ja uusia työmuotoja kehitetään yhdessä. Yhteistyön tavoitteena on parantaa kuntoutujien integroitumista takaisin yhteiskuntaan ja tuottaa osaavaa vertaispalveluohjausta Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen käyttöön.Lisäksi Werkko tekee sotepalveluiden kehittämiseen liittyvää yhteistyötä Keusoten kanssa sekä tarjoaa kokemusasiantuntijoita eri yksiköihin. Keusote vastavuoroisesti tarjoaa työnohjausta siellä työskenteleville Werkon kokemusasiantuntijoille.
Mielenterveysyhdistys Hyvinkään Verso ry, https://www.hyvinkaanverso.fi/
Verto-koulutukseen liittyvä yhteistyö. Koulutukseen on ohjattu Verson jäseniä ja koulutusmalli sekä materiaali annettiin Verson käyttöön.
Muuta
Oppimisympäristö on tunnistettu yhteistyössä Taiteen Sulattamo ry:n Kokemuksesi on arvokas -hankkeen (STEA / 2022–2024) kanssa.
Kokemuksesi on arvokas -hanke yhtenäistää ja kehittää kokemusasiantuntija- ja vertaisohjaajakoulutusten kenttää valtakunnallisesti.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Pakolliset tutkinnon osat
- Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalallaKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Oppijan ja oppimisen ohjaus- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä
Valinnaiset tutkinnon osat
- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki
Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä
Valinnaiset tutkinnon osat
- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessaTutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta
Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö
Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat
- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa
Valinnaiset tutkinnon osat
- Etsivässä työssä toimiminen- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.
Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
x toimia palvelujärjestelmässä
x ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi
Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.
Henkilö
- tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
- erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
- ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
- ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
- tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.
Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.
Henkilö
x toimii ammattilaisen kanssa työparina
x tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
x tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
x hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
x aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
x ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.
Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.
Henkilö
x ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
x hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
x toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
x työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
x ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
x ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.
Henkilö ohjaa vertaisryhmää.
Henkilö
x laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
x ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
x tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
x tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
x noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
x arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
x ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.
Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.
Henkilö
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
- työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
- käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.
Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.
Henkilö
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.