Oppimisympäristöraportti oman toiminnan kehittämisen välineenä

PAIKKOtoiminnan aikana on tunnistettu hyvin erilaisia oppimisympäristöjä työpajoista pienyrityksiin ja kuntien toimintoihin. Tunnistamisprosessissa kirjoitetaan auki toiminnan sisältö ammatillisten perustutkintojen osaamistaitovaatimusten avulla. Oppimismahdollisuuksia tarkasteltaessa syntyy monenlaisia havaintoja omasta toiminnasta ja sen kehittämisestä.

Ensimmäiseksi opinnollistamisprosessissa tarkastellaan sitä, miltä osin toiminta yltää ammatilliselle tasolle. Työpajoilla omaa toimintaa pidetään usein vaatimattomana eikä sen tasoa osata arvioida vaikkapa nyt ammatillisen koulutuksen viitekehyksessä. Useimmat työpajat yltävät Keski-Suomessa tasolle, jota voidaan pitää ammatillisena tarkasteltaessa sitä perustutkintojen vaatimusten ja arviointikriteereiden perusteella. Monelle työpajalle tämä oivallus antaa ohjaushenkilöstöllekin aivan erilaisen pohjan toiminnan kehittämiseen. Usko omaan tekemiseen kasvaa – ja ohjausprosesseista on helpompi tehdä tavoitteellisia ja selkeitä.

Usein tutkinnon osista jää joitakin osia toteutumatta joko toiminnan järjestelyjen tai laitteiden puuttumisen vuoksi. Tämä osoittaa tarkasteltavalle organisaatiolle konkreettisia tarpeita oman toiminnan kehittämiseen. Usein ei mene kauaakaan, kun oppimisympäristöraporttia täydennetään aiemmin puuttuneiden ammattitaitovaatimusten osalta. Toimintaa kehitetään selkeästi ammatillisin perustein vastaamaan yleisesti hyväksyttyjä ammattitaidon kriteereitä.

Monet yllättyvät niistä mahdollisuuksista, joita työskentely-ympäristö tarjoaa. Omassa valmennustyössä on hyvin helppo päätyä toistamaan asioita tietyn oman kaavan mukaisesti ajattelematta muita vaihtoehtoja. Toiminnan mahdollisuuksien auki kirjaaminen auttaa oman työn kehittämisessä. Tästä syystä on erittäin tärkeää, että opinnollistamisprosessissa tarjoutuu mahdollisuus katsoa omaa toimintaa toisen silmin. Ja moni työpajalla työskentelevä valmentaja, joka on osallistunut opinnollistamisprosessin toteuttamiseen toisella työpajalla tai yrityksessä, on havainnut yllättyneenä saavansa sieltä ajatuksia oman toiminnan kehittämiseen.

Myös pienessä yrityksessä oman toiminnan avaaminen on ainoa keino löytää omasta toiminnasta kehittämiskohteita. Moni yrittäjä näkee oppimismahdollisuuksien kartoittamisen ja osaamistodistuksen käyttöön ottamisen myös oman työnsä markkinointina. Suuremmissa yrityksissä oppimismahdollisuuksien kartoittaminen vai olla osa laajempaa osaamisen kartoittamisprosessia, joka etenee osaamisvajeiden tunnistamisen kautta yrityskohtaisiksi osaamisen hankkimissuunnitelmiksi.

Jokainen tunnistettu oppimisympäristö avaa siellä toimiville uusia mahdollisuuksia arvioida omaa toimintaa – tai saada oma näkymätön osaamisensa näkyväksi osaamistodistuksen kautta. Opinnollistamisprosessista hyötyvät kaikki – niin valmentajat, yrittäjät, työntekijät kuin palveluasiakkaat, jotka saavat osaamistodistuksen selkeästi ammatilliset kriteerit täyttävästä kehittyvästä työpajasta tai yrityksestä.