PAIKKOlaatua etsimässä – kuka tuottaa laadun?

PAIKKOjärjestelmä on rakennettu perustaksi laadukkaalle osaamistodistustoiminnalle. Kokonaisuudessa yhdistyvät valmennus ja sen ammatillisia tutkintoja vastaava sisältö, luotettava dokumentointi sekä järjestelmän ylläpitäjän ja toiminnan toteuttajien välinen yhteistyö. Osaamisen tunnistamiseen liittyvien toimintojen ja prosessien tueksi järjestetään osaamistodistustoiminnan toteuttamiseen liittyvää koulutusta, jonka avulla tuetaan laadun toteuttamista ja kehittämistä.

Osaamistodistus on käytössä tunnistetuissa oppimisympäristöissä

Toiminnan ytimessä ovat tunnistetut mahdollisuudet kehittää ammatillista osaamista työpaikalla. Mahdollisuudet ja valmennuksen sisällöt tehdään näkyviksi Oppimisympäristöraporteissa, jotka julkaistaan. Raportit syntyvät oppimisympäristön tunnistamisprosessissa, jossa toiminnan sisältöjä ja toimintaympäristön tarjoamia mahdollisuuksia verrataan ammatillisten perustutkintojen perusteisiin. Niiden tärkeimpiä elementtejä ovat oppimisympäristön kuvaus teksteinä sekä tutkinnon perusteiden avulla toteutettava toiminnallinen vertailu, jossa tutkinnon osien ja ammattitaitovaatimusten sisältöä verrataan valmennustoiminnassa käytössä oleviin mahdollisuuksiin.

PAIKKOlaadun kannalta tärkeää on se, että tunnistamistyössä on käytettävissä riittävä ammatillisten tutkintojen tuntemus ja ymmärrys tutkintojen vaatimustasosta. Tutkinnon hyväksyttyyn suorittamiseen riittävät (Tyydyttävä 1-taso) arviointikriteerit toimivat ammatillisen toiminnan vähimmäiskriteereinä. Jos niitä ei pystytä valmennuksessa saavuttamaan, oppimismahdollisuuksia ei voida kirjata toteutuvaksi raporttiin. Kukaan ei PAIKKOtoiminnassa tunnista oman toimintaympäristönsä oppimismahdollisuuksia, vaan siihen tarvitaan aina tunnistaja työyhteisön ulkopuolelta.

Olipa oppimisympäristön mahdollisuudet tunnistanut kuka tahansa, teemme vielä PAIKKOtiimissä tarkistuksen raportin julkaisuvaiheessa. Mikäli tarkistuksessa huomataan ristiriitaisuuksia tai sisällöllisiä puutteita, raportti palautuu takaisin toimijalle kommentein varustettuna. Tavoitteena on aina saada aikaan mahdollisimman johdonmukainen ja kattava kuvaus oppimisympäristön mahdollisuuksista. Lopullisesti julkaisuluvan antaa kuitenkin aina se organisaatio, jonka toimintaa raportti koskee. Jokainen osaamistodistustoiminnan toteuttaja vastaa itse raporttiensa sisällöstä.

Raportti rajaa osaamistodistuksen sisällön

Osaamistodistus laaditaan tunnistettujen oppimismahdollisuuksien perusteella. Jokainen toimija vastaa itse siitä, että todistukset laaditaan raporttien pohjalta. Jokaisessa todistuksessa on merkintä siitä, missä todistukseen liittyvä raportti on julkaistu ja mihin kokonaisuuteen se liittyy. Näin todistuksen käsittelijällä on mahdollisuus tutkia oppimisympäristöä lähemmin ja perehtyä todistuksen syntyprosessiin tutkinnon perusteista alkaen.

Toteuttamissamme koulutuksissa tähdennämme osaamistodistustoiminnan luotettavuuden ja laadukkuuden merkitystä. Osaamistodistuksen merkinnät ovat jäljitettävissä ja läpinäkyvästi toteutettuja. Näin todistuksen lukijalla on mahdollisuus halutessaan perehtyä koko toimintaketjuun.

Laatutyö on yhteistyötä

PAIKKOjärjestelmä luo laadulle raamit, joiden puitteissa kehittämistyö on helppoa. Yhteisesti määritellyt painopistealueet helpottavat nekin omien raporttien ja osaamistodistustoiminnan laadun määrittelyä ja kehittämistä. Oman osansa laatutyöhön lisäävät myös toteutettavat koulutukset, joiden avulla kehittämiskohteita on helppo määritellä ja tarkastella.

Toiminnan kokonaislaatua ei kukaan tee yksin – se on aina yhteistyötä. PAIKKO on järjestelmänä joustava, mutta antamiensa reunaehtojen avulla rakentaa valtakunnallista osaamisen tunnistamisen kulttuuria ja toiminnallista laatua. Järjestelmän puitteissa jokaisella sopimuksen tehneellä käyttäjätaholla on mahdollisuus määritellä itse toimintansa laatua ja tapoja. Mittava kokonaisuus luo osaamisen tunnistamisen kulttuuria suomalaiseen työllistämiseen ja valmennuksiin.