Vuosi 2022 on PAIKKOtoiminnan kymmenes.

Näiden vuosien aikana olemme saaneet aikaan 10 merkittävää asiaa:

  1. kehittäneet toimivat työkalut osaamisen tunnistamiseen
  2. tunnistaneet satoja oppimisympäristöjä ja luoneet luotettavan ja luettavan raportointijärjestelmän
  3. kehittäneet toimintamalleja oppimisympäristöraporttien päivittämiseen
  4. luoneet koulutustuotteet, joiden avulla käyttäjät oppivat tunnistamaan osaamista ja käyttämään kehitettyjä työkaluja
  5. luoneet verkossa toimivan järjestelmän, joka sisältää osaamisen tunnistamiseen ja dokumentoimiseen tarvittavat työkalut
  6. tiedottaneet käyttäjille osaamisen tunnistamiseen liittyvistä muutoksista
  7. osoittaneet järjestelmän toimivuuden
  8. laajentaneet toiminta-aluettamme jatkuvasti
  9. kääntäneet työkalut yhteistyökumppanien avustuksella myös ruotsinkielisiksi
  10. osallistuneet aktiivisesti kehittämis- ja verkostotyöhön
Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on aikajana-1024x416.png

PAIKKO – Paikka pajalta 2012-2014

PAIKKO-työkalut on kehitetty ESR-rahoitteisessa PAIKKO -paikka pajalta -hankkeessa 2012-2014. Hankkeen tavoitteena oli

  • Työpajojen oppimisympäristöjen tunnistaminen ja osaamistodistusmallin rakentaminen
  • Työpajojen ja ammatillisten oppilaitosten yhteistyön tiivistäminen
  • PAIKKO-käsikirjan kirjoittaminen projektin toiminnasta
Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on kasikirja-211x300.png

PAIKKOverkko 2015-2018

PAIKKOtyökalujen kehittämistä jatkettiin PAIKKOverkko-ESR-hankkeessa.

Hankkeen päätavoite oli PAIKKO -vertaiskonsulttiverkoston rakentaminen. Lisäksi hankkeella oli seuraavat osa-tavoitteet:

  1. lisätä työvalmennuksen ja oppilaitosten välistä yhteistyötä osaamisen tunnistamisen ja tutkintojen suorittamisen osalta
  2. lisätä työvalmennuspalvelujen ja työllistämisen tuloksellisuutta ja parantaa työvalmennuksessa olevien työmarkkina-asemaa pysyvästi kehittämällä osaamistodistuskäytäntöä ja sen laajentamalla sen sovellusaluetta
  3. kehittää uusia toimintatapoja osaamistodistuksen käyttämiseen maahanmuuttajatyössä, työhönvalmennusta tarjoavissa hankkeissa, joilla ei ole omia työyksiköitä valmentautujiaan varten (esim. seinätön työpajatoiminta)