Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Liiketoiminnan perustutkinto 2024

Perusteen nimiLiiketoiminnan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-4394-2023
KoulutuksetLiiketoiminnan perustutkinto
TutkintonimikkeetMerkonomi
Voimaantulo01.08.2024
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8505690/tiedot

Organisaatio

Eduro-säätiö sr

Toimintayksikkö

Asiointi, kuljetus, pakkaus ja postitus, Kairatie 75, 96190 Rovaniemi

Yhteyshenkilöt

Minna Mäkinen, työvalmentaja, 044 7625 663, minna.makinen@eduro.fi

Pirjo Lehtola, palvelupäällikkö, 040 1851 532, pirjo.lehtola@eduro.fi

Eeva-Maija Hanninen, Työvalmentaja, 044 734 8930, eeva-maija.hanninen@eduro.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://eduro.fi/

Oppimisympäristö tunnistettu

13.12.2019

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Susanna Uusitalo, Laatupäällikkö, KYT, PAIKKO

Sirpa Kyrö, opettaja, Lapin koulutuskeskus REDU, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti päivitetty

27.09.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Eduro-säätiö on hyvinvoinnin tukemisen, osaamisen vahvistamisen ja työllisyyden edistämisen asiatuntijaorganisaatio. Toiminnalla vaikutetaan asiakkaiden koulutus- ja työelämään sijoittumiseen, syrjäytymisen ehkäisyyn sekä asiakkaiden omaan vastuunottoon. Laadukas ohjaus ja ajanmukaiset työ- ja oppimisympäristömme tarjoavat mainiot puitteet työelämässä tarvittavien tietojen ja taitojen kartuttamiselle. Me Edurolla olemme osaamisen tunnistamisen ammattilaisia ja meiltä löytyy asiantuntemus, ymmärrys sekä yrittäjän että työntekijän näkökulmiin. Toimimme aktiivisesti yhteistyössä Rovaniemen alueen yritysten, oppilaitosten ja muiden julkisten toimijoiden kanssa, joten palvelumme hyödyttävät sekä työnhakijaa että työnantajaa. Vastaamme työelämän tarpeisiin ohjaamalla asiakkaita kehittämään sitoutumistaan sekä hankkimaan osaamista. Tuemme työnantajaa työntekijän
perehdyttämisessä ja kiinnittymisessä työelämään.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Asiointi on Rovaniemen kaupungin kotipalvelun sekä yksityisten kotipalvelualan toimijoiden asiakkaille tarkoitettu palvelu, jossa toimitamme kotipalvelun tilausten mukaiset kauppatavarat asiakkaille koteihin. Samalla vahvistamme vuorovaikutustaitoja asiakaspalvelun erilaisissa työtilanteissa.
Hoidamme Lapin hyvinvointialueen sisäistä asiointia sekä kauppa-asiointia ja tavaroiden kotiinkuljetusta. Asioinnissa harjoittelemme kauppatilausten vastaanottoa ja käsittelyä, ajojärjestyksen muokkaamista, kauppatilausten järjestelyitä, tilausten mukaisten ostosten keräämistä, ostosten kuittaamista, kauppakassien pakkaamista ja niiden toimittamista asiakkaiden kotiin.
Kuljetuspalvelussa hoidamme säätiö kuljetuspyyntöjen vastaanotot, ajojärjestelyt ja aikataulut sekä kuljettajat. Hoidamme henkilö- ja ryhmäkuljetukset, posti sekä tavarakuljetukset.
Toimimme ryhminä ja erilaisessa elämäntilanteessa olevien ihmisten kanssa.
Pakkaus ja postitus hoitaa silmälasituotteiden verkkokaupan logistiikkapalveluja. Työtehtävinä ovat sovituslasien tilausten keräys, pakkaus ja postitus Suomen alueelle. Hoidat myös sovituslasien palautusten vastaanottoa, purkua ja huoltoa sekä järjestelet tarvikevarastoa. Varaston inventaario suoritetaan kerran vuodessa.

Toiminnan erityispiirteitä

Työ- ja oppimisympäristössä on asiakkaita useista eri Eduron palveluista (sosiaali-, kuntoutus-, koulutus-, työllistymisen tukemisen palvelut). Kaikissa palveluissa on omat prosessikuvaukset, valmennustavat ja menetelmät. Koulutuspalvelussa valmennustavat ja menetelmät tukevat oppijan
oppimista, jotta hän saavuttaa opetussuunnitelman mukaiset tavoitteet ja kriteerit. Työ- ja oppimisympäristöissä opiskellaan työtä tekemällä ja yksilöllisemmän tuen avulla. Erilaiset oppijat saavat yksilöllistä ohjausta riippuen tuen tarpeen laadusta ja määrästä. Yhteistä kaikille palveluille on asiakkaiden työskentelyn päivittäinen havainnointi, ohjaus ja arviointi. Arvostamme toiminnassamme yhteisöllisyyttä, luovuutta, vastuullisuutta ja laadukkuutta.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Toimimme Rovaniemen kaupungin alueella.
Pakettiautolla hoidamme tavaroiden kuljetukset sekä käytössä ovat asiakaskohtaiset ostoskassit.
Henkilö- ja ryhmäkuljetuksiin käytössämme on paketti- ja henkilöautoja.
Pakkaus- ja postituksen toiminnalle on omat tilat Edurolla.

Henkilöstöresurssit

Työvalmentajat

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 12

Referenssit

Muuta

Tämä oppimisympäristöraportti on päivitetty osana OK! - osaamispassilla osallisuuttaa -hanketta. Hankeaika: 1.5.2024-30.9.2026.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Merkonomi
Pakolliset tutkinnon osat

x Liiketoimintaympäristössä toimiminen
x Asiakaspalvelu

Valinnaiset tutkinnon osat

x Asiakkuuksien hoitaminen
x Asiakaskokemuksen kehittäminen
x Digitaalisessa kaupassa toimiminen
- Finanssipalvelut
- Jaksotuskirjaukset
- Kassapalvelut
- Kiertotaloustoiminnot
- Kirjanpito
- Kirjastopalvelut
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Laskutus ja myyntireskontra
x Liiketoiminnan varastotoiminnot
- Markkinointiviestintä
- Myymälässä toimiminen
x Myyntityö
- Ostoreskontra
- Palkanlaskenta
- Projektissa toimiminen
x Sisäiset palvelut ja tiedon käsittely
- Tapahtumajärjestelyt
- Tuloverotus ja tilinpäätösasiakirjat
- Tuote- ja palveluneuvonta
x Tuotekeräily
- Visuaalinen myyntityö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
x Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Liiketoimintaympäristössä toimiminen

Liiketoimintaympäristöön perehtyminen

Henkilö

x nimeää yleisimmät yritysmuodot ja tunnistaa niiden keskeisiä eroavaisuuksia
x tunnistaa organisaation yritys- tai yhteisömuodon
x nimeää toimialan keskeisiä toimijoita, kilpailijoita ja sidosryhmiä
x kuvailee organisaation roolia yhteiskunnassa ja organisaation toimialan erityispiirteitä
x tunnistaa vihreän siirtymän vaikutuksia organisaation toimintaan ja alan kehitykseen
x selvittää organisaation liiketoimintamallin ja tunnistaa organisaation keskeisiä työtehtäviä
x tunnistaa vastuullisen ja säädöstenmukaisen liiketoiminnan periaatteita ja hyötyjä organisaatiolle
x tunnistaa yritysvastuun velvoitteita organisaatiolle
x selvittää organisaation kiertotalouden toimintatapoja ja niiden hyötyjä organisaatiolle
x tutustuu voimassa olevaan työlainsäädäntöön ja organisaatiossa sovellettavaan työehtosopimukseen

Työyhteisössä työskentely

Henkilö

x työskentelee osana työyhteisöä ja noudattaa työyhteisön toimintatapoja
x toimii vuorovaikutuksessa ja ottaa huomioon monimuotoisen työyhteisön
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työvälineitä ja laitteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x hankkii työnsä tueksi tietoa eri tietolähteistä
x käyttää ammattisanastoa
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii työkyvystään ja käyttää ergonomisia työasentoja
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
x pyytää ja hyödyntää palautetta

Digitaalisessa työympäristössä työskentely

Henkilö

x käyttää työssään tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- tai esitysgrafiikkasovellusta
x tarkastelee tuottamansa asiakirjan, laskentataulukon tai esityksen laatua
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x hyödyntää tarkoituksenmukaisia digitaalisia tiedonjakamisen tapoja
x tunnistaa tekoälyn keskeisiä toimintaperiaatteita ja selvittää organisaation tapoja hyödyntää tekoälyä
x osallistuu verkkotapaamisen järjestämiseen
x käyttää työssä tarvittavia viestintäkanavia
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti

Toiminnan kannattavuus

Henkilö

- selvittää organisaation tulojen ja menojen muodostumista
- tunnistaa organisaation kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja keskeisiä tunnuslukuja
- laskee kannattavuuteen liittyviä keskeisiä tunnuslukuja
- tunnistaa ja nimeää tuotteen tai palvelun hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
- ymmärtää tuotteen tai palvelun hinnan muutoksen vaikutuksia kannattavuuteen
- laskee tuotteen tai palvelun hinnan
- selvittää organisaation arvonlisäverotuksen periaatteita
- tunnistaa budjetoinnin merkityksen osana liiketoimintaa
- tunnistaa henkilöstökustannusten muodostumisen periaatteita
- tunnistaa palkan muodostumiseen liittyviä tekijöitä
- arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan

Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelutilanteisiin valmistautuminen

Henkilö

x selvittää organisaatiossa käytössä olevat asiakaspalvelukanavat
x perehtyy asiakaspalvelumalliin
x selvittää organisaation tuote- tai palveluvalikoimaa huomioiden oman työtehtävänsä
x selvittää tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksia
x tunnistaa organisaation asiakasryhmiä
x nimeää keskeisiä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
x tunnistaa asiakaspalvelun merkityksen organisaation toiminnassa

Asiakaspalvelussa toimiminen

Henkilö

x noudattaa asiakaspalvelua koskevia säädöksiä ja organisaation palvelumallia
x on aloitteellinen asiakaspalvelutilanteessa ja selvittää asiakkaan tarpeita
x palvelee asiakasta huomioiden asiakkaan tarpeet
x palvelee asiakasta tutkintokielellä, toisella kotimaisella kielellä ja vieraalla kielellä
x hyödyntää työssään tuote- tai palvelutuntemustaan
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x osaa tarvittaessa toimia haasteellisessa palvelutilanteessa
x edistää toiminnallaan myönteistä asiakaskokemusta
x ottaa vastaan palautetta ja osoittaa arvostavansa palautetta
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x hoitaa asiakaspalvelutilanteen jälkitoimet
x välittää asiakaspalautteita eteenpäin ja hyödyntää asiakaspalautetta työssään
x tekee vastuullaan olevat työtehtävät ja huomioi toiset työntekijät sekä seuraavat työvaiheet

Asiakasviestinnän toteuttaminen

Henkilö

x toteuttaa asiakasviestintää sovituissa viestintäkanavissa
x käyttää tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti

Asiakkuuksien hoitaminen

Valmistautuminen ja työn suunnittelu

Henkilö

x selvittää organisaation tapoja hoitaa erilaisia asiakkuuksia
x selvittää erilaisten asiakkuuksien arvoa organisaatiolle
x hyödyntää valitun asiakkuuden asiakastietoja
x hyödyntää tietoja tuotteista tai palveluista
x kartoittaa merkittävimpiä kilpailijoita tai toimijoita
x perehtyy asiakkuuden hoitomalliin valitun asiakkuuden osalta
x suunnittelee työtään ja asettaa tavoitteita

Asiakkuuden hoitaminen

Henkilö

x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x hoitaa valittua asiakkuutta suunnitellusti
x pitää yhteyttä asiakkaaseen tavoitteiden mukaisesti
x käyttää valitun asiakkuuden hoitamisessa tarkoituksenmukaisesti eri viestintä- ja palvelukanavia
x toteuttaa asiakkuuden ylläpitoon liittyviä toimeksiantoja
x noudattaa sovittuja aikatauluja
x palvelee asiakasta ja tarjoaa asiakkaan tarpeiden mukaisia toimia, palveluita tai tuotteita
x tarjoaa mahdollisuuksien mukaan lisätuotteita tai -palveluita
x ratkaisee työhön liittyviä ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii asiakasinformaation ajantasaisuudesta ja saatavuudesta
x päivittää tai tuottaa asiakkuuteen liittyviä aineistoja ja materiaaleja

Tietojärjestelmät ja raportointi

Henkilö

x käyttää tarvittavia tietojärjestelmiä sekä digitaalisia palveluita tai sovelluksia
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x ylläpitää asiakkuuteen liittyviä tietoja tietojärjestelmässä
x raportoi asiakkuudesta sovitusti hyödyntäen tietojärjestelmää
x arvioi asiakkuuden hoidolle asetettujen tavoitteiden toteutumista ja toimintansa tuloksellisuutta

Asiakaskokemuksen kehittäminen

Kehittämiskohteen valinta

Henkilö

x tunnistaa asiakaskokemuksen merkityksen liiketoiminnalle
x tunnistaa organisaation asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja keinoja luoda arvoa asiakkaalle
x hankkii asiakaskokemustietoa
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x hyödyntää hankkimaansa asiakaskokemustietoa kehittämiskohteen valinnassa ja rajauksessa

Kehittäminen

Henkilö

x määrittää valitun asiakasryhmän asiakaspolun
x nimeää asiakaspolulla kosketuspisteitä ja kuvaa niiden merkitystä asiakasryhmälle
x ideoi kehittämisratkaisuja kosketuspisteisiin
x sopii toteutettavasta kehittämisratkaisusta
x määrittää kehittämistavoitteen ja -toimenpiteet
x toteuttaa kehittämistyötä tavoitteen mukaisesti
x käyttää tarvittavia työvälineitä, materiaaleja, ohjelmistoja tai sovelluksia
x toimii energia- ja resurssiviisaasti

Tulosten esittely ja palaute

Henkilö

x esittelee työnsä tuloksia
x kerää palautetta kehittämistoimien hyödyllisyydestä
x arvioi asiakaskokemuksen kehittämisen onnistumista ja tuloksellisuutta

Digitaalisessa kaupassa toimiminen

Valmistautuminen

Henkilö

x tunnistaa digitaalisen kaupan merkityksen organisaatiolle ja yhteyden liiketoiminnan kannattavuuteen
x perehtyy organisaation digitaalisen kaupan kanaviin ja kohderyhmiin
x selvittää digitaalisen kaupan ympäristön toiminnallisuutta
x tunnistaa asiakaspolun eri vaiheita
x tunnistaa kilpailijoiden digitaalisen kaupan muotoja
x tunnistaa digitaalisen kaupan kannattavuuden osatekijöitä
x tuntee tuote- tai palveluvalikoimaa
x perehtyy tilaus- ja toimitusprosessiin
x perehtyy palautus- ja peruutuskäytänteisiin
x selvittää myynti- tai asiakashankinnan tavoitteita
x suunnittelee ja aikatauluttaa työtään

Ylläpito ja myynnin edistäminen

Henkilö

x työskentelee digitaalisen kaupan ympäristössä ja testaa sen toiminnallisuutta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita digitaalisesta kaupasta, markkinoinnista ja tekijänoikeuksista
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietoturvasta
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti
x ylläpitää digitaalisen kaupan tuotteiden tai palveluiden tietoja
x viestii vastuullisesti tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista
x vie teksti- ja mediasisältöä tuotteista tai palveluista digitaaliseen kaupan ympäristöön huomioiden organisaation visuaalisen ilmeen
x huomio saavutettavuusvaatimuksia organisaation edellyttämällä tavalla
x viimeistelee sisällön julkaisuvalmiiksi huomioiden julkaisualustan sekä tarvittaessa muiden käytettyjen digitaalisten kanavien rajoitteet ja mahdollisuudet
x viimeistelee tarvittaessa tuottamansa sisällön hakukoneiden löydettäväksi
x seuraa kävijä- tai myyntidataa suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
x tekee kampanja- tai sesonkimuutoksia
x huolehtii tuotteiden tai palveluiden digitaalisen ostopolun sisältöjen ajankohtaisuudesta
x arvioi työnsä tuloksellisuutta ja vaikutuksia myyntiin

Asiakaspalvelu ja tilausten käsittely

Henkilö

x palvelee asiakkaita palvelukonseptin mukaisesti
x viestii tuotteista- tai palveluista tuntien tietojenantovelvollisuutensa
x hyödyntää tietoa tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista  
x ratkaisee työhön liittyviä ongelmatilanteita
x varmistaa tuotteiden saatavuutta
x vastaanottaa tilauksia
x käsittelee tilauksia ja tallentaa tarvittavat tiedot
x viimeistelee tilauksen toimitusta varten
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x noudattaa organisaation ohjeita maksuliikenteestä ja maksutapahtumista
x tunnistaa maksutapahtumiin liittyviä riskejä
x tekee palvelutilanteissa sovitut ja organisaation ohjeistuksen mukaiset jälkitoimet
x noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita palautuksissa, peruutuksissa sekä reklamaatioiden käsittelyssä
x välittää asiakaspalautteita eteenpäin omassa työroolissaan ja hyödyntää asiakaspalautetta

Liiketoiminnan varastotoiminnot

Valmistautuminen

Henkilö

x selvittää varastointi- ja kuljetuspalvelujen merkitystä organisaatiossa
x tunnistaa organisaation varastointi- ja kuljetuspalvelujen ympäristövaikutuksia
x tunnistaa keskeisiä tavarantoimittajia
x selvittää keskeisiä tavarantoimittajia
x selvittää tilaus- ja toimitusprosesseja sekä -ketjuja

Tavaran vastaanotto ja tarkastus

Henkilö

x vastaanottaa ja tarkistaa saapuvan tavaran ja lähetyksen kunnon organisaation ohjeiden mukaisesti
x ilmoittaa havaitsemistaan poikkeamista tavaran tai lähetyksen kunnossa
x käsittelee saapuvaan tavaraan liittyviä dokumentteja
x käyttää tarvittavia tietojärjestelmiä, digitaalisia laitteita, palveluita tai sovelluksia
x päivittää varastosaldoja
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietoturvasta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta

Varastossa työskentely

Henkilö

x noudattaa työssään ohjaavia säädöksiä ja organisaation varastonohjauksen perusperiaatteita
x työskentelee osana työyhteisöä ja noudattaa työyhteisön toimintatapoja
x siirtää tavaroita varastopaikoille
x käyttää työssään tarkoituksenmukaisesti eri työvälineitä ja laitteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita varastossa
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x tekee vastuullaan olevat työtehtävät ja huomioi toiset työntekijät ja seuraavat työvaiheet
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x käyttää ammattisanastoa
x tunnistaa keskeisiä käsitteitä tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
x hoitaa tarvittaessa paluulogistiikkaa vastuualueellaan
x huolehtii työkyvystään ja huomioi ergonomian työssään

Tavaran lähettäminen

Henkilö

x kerää ja pakkaa lähetettäviä tavaroita
x merkitsee toimitukset asianmukaisilla osoite-, varoitus- ja käsittelymerkinnöillä
x valitsee tarkoituksenmukaisimman toimitustavan
x käsittelee lähettäviin tavaroihin liittyviä dokumentteja
x tunnistaa oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan

Myyntityö

Valmistautuminen myyntityöhön

Henkilö

x perehtyy työtehtävään ja myytäviin tuotteisiin tai palveluihin tai kokonaisratkaisuihin
x selvittää organisaation käytössä olevat myyntikanavat
x selvittää organisaation kilpailutilannetta
x tarkistaa hinta- ja tuotetietojen ajantasaisuuden
x perehtyy myyntimateriaaliin liittyen myytävään tuotteeseen tai palveluun tai kokonaisratkaisuun
x selvittää tuotteiden tai palvelujen ympäristövaikutuksia
- nimeää organisaation asiakasryhmiä ja tunnistaa niiden erityispiirteitä
x tunnistaa asiakkuuden eri vaiheita
x käyttää saatavilla olevia asiakastietoja
x selvittää asetetut myynti- ja lisämyyntitavoitteet
x tunnistaa eettisen myynnin periaatteita
x tunnistaa tilaus- ja toimitusprosessien vaikutuksia saatavuuteen ja myyntiin
x suunnittelee ja aikatauluttaa työtään

Myynti

Henkilö

- noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
- noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita myyntityöstä
- noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
- tuntee organisaation tuotteita tai palveluita
- käyttää myynnin järjestelmiä sekä tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
- noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
- noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
- toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
- käyttää ammattisanastoa
- käyttää sovittuja organisaation myyntikanavia
- kontaktoi asiakkaita aktiivisesti
- selvittää asiakkaan tarpeet ja toiveet
- herättää asiakkaan kiinnostuksen ja esittelee asiakkaan tarpeisiin sopivia, vaihtoehtoisia tuotteita tai palveluita tai kokonaisratkaisuja
- järjestää tarvittaessa etä- tai lähiosallistumisen mahdollistavan asiakastapaamisen tai asiakastilaisuuden
- noudattaa tietojenantovelvollisuutta kaupankäynnin eri vaiheissa ja eri myyntikanavissa
- hyödyntää myyntityössä tietoa tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksista
- myy asiakkaan tarpeisiin sopivan ratkaisun
- hoitaa myyntitilanteen tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
- tukee ostopäätöstä ja hyödyntää lisämyyntimahdollisuuksia
- huomioi työssään ajankohtaisia kampanja- tai sesonkituotteita tai -palveluita
- esittelee mahdollisia maksu- ja rahoitusratkaisuja ja niiden ehtoja
- hyödyntää kaupan päättämisen keinoja ja päättää kaupan
- neuvoo ja ohjeistaa tuotteiden tai palveluiden käytöstä
- hoitaa myynnin jälkitoimet
- varmistaa sovittujen asioiden toteutumisen
- noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita reklamaatioiden käsittelyssä
- pyytää ja hyödyntää palautetta
- varmistaa asiakastyytyväisyyden

Seuranta

Henkilö

x seuraa myynnin tuloksellisuutta ja vertaa sitä myynti- ja lisämyyntitavoitteisiin
x raportoi myyntitavoitteiden toteutumasta sovitusti
x selvittää myynnin keskeisiä tunnuslukuja
x selvittää hinnanmuutoksen vaikutuksia katteeseen
x arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan

Sisäiset palvelut ja tiedon käsittely

Palvelutehtäviin valmistautuminen

Henkilö

x tunnistaa organisaation ydin- ja tukiprosesseja
x suunnittelee työtehtäviensä aikataulutuksen ottaen huomioon niiden tärkeys- ja kiireellisyysjärjestyksen
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen osana organisaation toimintaa
x selvittää työtänsä ohjaavat ja toimeksiantoon liittyvät säädökset ja ohjeet
x kokoaa työssään hyödynnettävää tietoa luotettavista lähteistä

Palvelutehtävät ja tieto

Henkilö

x työskentelee osana työyhteisöä ja noudattaa työyhteisön toimintatapoja
x noudattaa sovittuja aikataulua ja työaikoja 
x palvelee sisäisiä asiakkaita ja tarvittaessa ulkoisia asiakkaita
x tekee toimeksiantojen mukaisia työtehtäviä ja noudattaa toimeksiantojen toteutusta ohjaavia säädöksiä ja ohjeita
x käyttää tarvittavia tietojärjestelmiä, digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x hyödyntää erilaisia tietolähteitä ja tarkastelee kriittisesti eri lähteistä saatavaa dataa
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti 
x tuottaa ja jakaa tietoa sovitussa muodossa
x huolehtii tiedon saatavuudesta ja ajantasaisuudesta
x hyödyntää tarkoituksenmukaisia digitaalisia tiedonjakamisen tapoja 
x käyttää tarkoituksenmukaisesti tarvittavia työvälineitä ja laitteita
x viestii organisaation käyttämissä kanavissa  
x käyttää ammattisanastoa
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii työkyvystään ja käyttää ergonomisia työasentoja 
- päättää toimeksiannon ja arvioi toimintansa tuloksellisuutta

Asiakirjahallinta ja kokousjärjestelyt

Henkilö

- osallistuu tapaamisten tai kokouksien suunnitteluun
- järjestää etä-, lähi- tai hybriditapaamisen tai -kokouksen
- käyttää työssään tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- tai esitysgrafiikkasovellusta
- noudattaa organisaation visuaalisen ilmeen ohjeita ja asiakirjastandardia
- tuottaa asia-tai esityslistan sekä muistion tai pöytäkirjan
- tarkastelee tuottamiensa dokumenttien laatua
- käsittelee, tuottaa ja jakaa raportteja sekä asiakirjoja hyödyntäen yhteisöllisen työskentelyn alustaa
- huolehtii asiakirjojen tai muiden materiaalien tarkoituksenmukaisesta säilytysajat huomioiden

Tuotekeräily

Keräilytehtäviin valmistautuminen

Henkilö

x perehtyy organisaatioon ja sen tuotekeräilyn toimintaympäristöihin
x tunnistaa automatisaation vaikutuksia tuotekeräilyyn
x tuntee tuotevalikoimaa
x perehtyy tuotekeräilyn ohjeistuksiin ja laatuvaatimuksiin
x hyllyttää tuotteita
x noudattaa tuotteiden säilytykseen liittyviä ohjeita
x osallistuu inventointiin oman työtehtävänsä mukaisesti
x perehtyy pakkausmateriaalien käyttöön ja materiaalin kierron hyödyntämismahdollisuuksiin
x tuntee organisaatiossa käytössä olevat tilausten toimitustavat
x kokoaa tarvittavaa pakkausmateriaalia

Tilausten käsittely

Henkilö

x työskentelee osana työyhteisöä ja noudattaa työyhteisön toimintatapoja
x käyttää tarvittavia tietojärjestelmiä, digitaalisia palveluita tai sovelluksia
x käsittelee tilauksia ja valitsee kerättävät tilaukset
x suunnittelee keräilyreitit tai noudattaa suunniteltua keräilyreittiä
x tarkastaa varastosaldoja
x tulkitsee keräyslistaa ja tuntee tuotteiden lisäyksen tilauksiin
x käyttää tarvittaessa ulkoisten palveluntarjoajien järjestelmiä
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työvälineitä ja laitteita
x viestii sisäisesti tai ulkoisesti
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti

Kerääminen ja pakkaaminen

Henkilö

x kerää tuotteet tilauksen mukaisesti
x kerää tuotteet laatuvaatimusten mukaisesti
x korvaa puuttuvia tuotteita tilauksissa ohjeiden mukaisesti
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x tunnistaa keskeisiä käsitteitä tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
x ilmoittaa tarvittaessa havaitsemistaan laatupoikkeamista
x noudattaa sovittuja aikatauluja
x kontaktoi asiakasta poikkeustilanteessa
x toimii tarvittaessa asiakaskampanjoiden edellyttämällä tavalla
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x kerää ja pakkaa tilatut tuotteet säilytykseen toimitustavan mukaisesti huomioiden tarvittaessa kylmäketjun
x tekee toimitusvahvistuksen tai muun dokumentoinnin
x huolehtii työkyvystään ja käyttää ergonomisia työasentoja
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä

Ilmastovastuullinen toiminta

Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen

Henkilö

x ymmärtää ilmastomuutoksen ilmiönä ja ihmisen toiminnan vaikutuksen siihen sekä ratkaisujen tarpeen
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.

Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen

Henkilö

x selvittää oman työnsä, työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun ilmastovaikutuksia
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi

Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen

Henkilö

x viestii ehdottamistaan ilmastoratkaisuista työyhteisössään
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen

Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen

Yhteyshenkilönä toimiminen

Henkilö

x perehtyy oman alan tutkintojen perusteisiin ja tunnistaa työtehtävien yhteyden niihin
x perehtyy koulutuksen järjestäjän ja työpaikan väliseen työnjakoon ammatillisen koulutuksen järjestämisessä
x selvittää mahdollisuuksia järjestää koulutusta ja näyttöjä työpaikalla
x tiedottaa ammatillisen koulutuksen järjestämisestä työpaikalla yhdessä koulutuksen järjestäjän kanssa
x toimii vuorovaikutuksessa erilaisten opiskelijoiden ja työntekijöiden kanssa

Ohjaustilanteisiin valmentautuminen

Henkilö

x perehtyy ohjattavan opiskelijan henkilökohtaiseen osaamisen kehittämissuunnitelmaan
x osallistuu osaamisen hankkimisen suunnitteluun työpaikalla
x osallistuu ohjattavan opiskelijan työturvallisuuteen, työpaikan ohjeisiin ja käytäntöihin perehdyttämiseen
x suunnittelee opiskelijan ohjausta ja aikataulua
x seuraa erilaisia ohjaustilanteita
x hyödyntää digitaalisia välineitä tarkoituksenmukaisesti
x arvioi omaa ohjausosaamistaan ja määrittää kehittämistarpeensa

Palautteen antaminen osaamisen kehittymisestä

Henkilö

x vertaa hankittua osaamista asetettuihin tavoitteisiin
x antaa rakentavaa palautetta osaamisen kehittymisestä
x huomioi palautteen antamisessa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiä edustavat opiskelijat