PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-4948-2021 |
Koulutukset | Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Hyvinvointiteknologia-asentaja |
Elektroniikka-asentaja | |
Tietoverkkoasentaja | |
IT-tukihenkilö | |
Ohjelmistokehittäjä | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7861752/tiedot |
Organisaatio
Tornion Työvoimalasäätiö
Toimintayksikkö
ICT-paja, Teollisuuskatu 8-10, 95420 Tornio
Yhteyshenkilöt
Tommi Hyvönen, Työvalmentaja, 040 367 886, tommi.hyvonen@tornio.fi
Mari Jussila, Toimitusjohtaja, 040 775 1521, mari.jussila@tornio.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.tyovoimalasaatio.fi/
Kotisivut: https://www.tyovoimalasaatio.fi/valmennuspisteet/ict-paja/
Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100070235498848
Instagram: https://www.instagram.com/tyovoimalasaatio?igsh=Nm5nbWhqdzUzdzR2
Oppimisympäristö tunnistettu
25.09.2024
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, KYT, PAIKKO
Oppimisympäristöraportti julkaistu
25.09.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Tornion Työvoimalasäätiö sr järjestää ja kehittää sosiaalisen työllistämisen ja kuntoutuksen keinoin työelämälähtöistä kuntoutusta ja valmennusta Tornion kaupungissa sekä lähikunnissa. Tavoitteena on yksilön elämän kokonaisvaltainen tukeminen ja työelämään kiinnittäminen tarjoamalla asiakaslähtöisesti räätälöityjä valmennus-, kuntoutus-, ja muita tukipalveluja.
Työvoimalasäätiön asiakkaina ovat heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt eli pitkäaikaistyöttömät, työttömät ja opintopolkujen ulkopuolella olevat nuoret, aikuiset ilman ammatillista tutkintoa, osatyökykyiset, päihde- ja mielenterveyspalveluiden asiakkaat, sekä vammaispalveluiden asiakkaat. Työvoimalasäätiö tarjoaa asiakasryhmilleen erilaisia työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä palveluja, kuten kuntouttavia ja valmentavia palveluja, työtoimintaa, työ- ja toimintakyvyn arvioita, työnhakuvalmennusta, IT-opetusta, sekä ryhmätoimintaa.
Työvoimalasäätiö toimii aktiivisessa yhteistyössä muiden seutukunnalla toimivien sosiaalisen työllistämisen yksiköiden, Kelan, Tornion kaupungin, työ- ja elinkeinotoimiston, työvoiman palvelukeskuksen, psykiatrian poliklinikan, Länsi-Pohjan keskussairaalan ja eri oppilaitosten sekä yritysten kanssa. Työvoimalasäätiö antaa myös säätiön omien pajojen ulkopuolella työskenteleville työhön perehdytyksen ja tarvittavan tuen. Yhteistyötä tehdään myös Lapin Hyvinvointialueen kanssa.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Valmennus pajalla on tavoitteellista, tulevaisuuteen tähtäävää kokonaisvaltaista tukea valmentautujien tarpeiden mukaisesti. Työtehtäviä tehdään työvalmentajan ohjauksessa. Monimuotoisia ICT-töitä tuotetaan säätiön omaan käyttöön ja talon ulkopuolisina tilaustöinä. Työ voi kattaa tuotantoprosessin kaikkinensa. Suunnittelua, toteutusta, muokaamista, tulostamista, jäkikäsittelyä ja tarvittaessa myös pakkaamista. Asiakas osallistuu työvaiheista vain yhteen tai halutessaan jokaiseen. Aiempaa osaamista ei pajalla tarvita, pelkkä kiinnostus alaa tai työtehtävää kohtaan riittää.
Esimerkkejä ICT-pajan työtehtävistä ovat mm.:
- Käyntikorttien suunnittelu, toteutus, tulostus ja jälkikäsittely
- 3D-mallinnus, tulostus ja jälkikäsittely
- IT-tuelliset työt kuten tietokoneiden korjaus, testaus ja asennus
- Perus IT-taitojen harjaannuttaminen, kuten tekstinkäsittelyn opettelu
Työn ohessa työvalmentaja ohjaa asiakasta yleisissä työelämän pelisääntöjen noudattamisessa, työturvallisuudessa, sekä kestävän kehityksen työmallien noudattamisesa. Kierrätys on ICT-pajalla päivittäin läsnä.
Toiminnan erityispiirteitä
Tornion Työvoimalasäätiöllä on toiminta-alueellaan hyvä maine laadukkaan kuntoutuksen, työvalmennuksen ja muiden tukipalveluiden tuottajana.
Lakkaamatta muuttuva yhteiskunta synnyttää tarpeen vastata muutoksiin päivittämällä palveluita vastaamaan moderneja kiinnostuksen kohteita ja vaatimuksia. Työvoimalasäätiön palvelut ovat jatkuvassa kehityskaaressa ja uudistuksia pohditaan yhdessä ja yksilötasolla. Useasti muutokset kumpuavat asiakkaiden ajankuvaan kuuluvista tarpeista.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
ICT-paja on tietotekniikan työ- ja oppimisympäristö. Toimipiste sijaitsee Torpin Monitoimitalossa ja ICT-paja kuuluu Tornion Työvoimalasäätiön toimipisteeseen, jossa on myös muita työ- ja oppimisympäristöjä. ICT-paja jakaa tilan yhdessä Indie-pelipajan kanssa. Kulku pajalle on esteetön.
Paja tuottaa ICT-ohjausta säätiön asiakkaille ja työntekijöille. ICT-paja huolehtii myös säätiön sisäisestä IT-tuesta. Digiosaamista järjestetään myös ryhmätoimintana.
ICT-pajan laitteisto:
- 10 perustasoista tietokonetta
- 2 tietokonetta vaativampaan käyttöön
- Kaikkien yhteinen verkkolevypalvelin
- 3D-tulostin
- Tulostin-skanneri-kopiointikone
- Tarvittavat käyttöjärjestelmät ja ohjelmistot
- Työkaluja ja komponentteja
Työvalmennus perustuu tekemällä oppimiseen. Valmennus tarjoaa valmentautujalle käytännöläheisen tavan oppia ammattitaitoa mielekkäiden työtehtävien avulla. Toimintaympäristössä on mahdollista oppia uutta ja tunnistaa jo olemassa olevaa osaamista, sekä tarjoaa mahdollisuuden onnistumisen kokemuksiin ja ammatillisen itsetunnon kehittymiseen.
Työvalmennuksen rinnalla toteutetaan yksilövalmentajien toimesta työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä palveluita. Kuntouttavia ja valmentavia palveluita, työ- ja toimintakyvyn arvioita, työnhakuvalmennusta, sekä ryhmäpalveluita. Yksilövalmennus tarkastelee valmentautujan elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti ja pohtii yhdessa asiakkaan kanssa valmennusjakson sisältöä ja tavoitteita. Yksilövalmentajan luokse voi mennä kaikissa elämäntilanteissa, joissa tarvitaan keskustelua, neuvoa tai tukea.
Henkilöstöresurssit
ICT-pajalla toimii päätoimisena työvalmentaja, jolla on alempi korkeakoulututkinto ja osatutkinto ohjaus- ja kasvatusalalta. Hänen vastuualueeseensa kuuluu kuntoutukseen, ohjaukseen ja valmennukseen liittyvät toimet, IT-töiden ohessa.
Lisäksi pajalla on avustavassa asemassa IT-tukihenkilö, jolla on 2. asteen ammatillinen tutkinto. Hänen pääasiallisina työtehtävinään ovat IT-tuelliset työt, sekä tutorointi pajalla.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 11
Referenssit
Muuta
Oppimisympäristö on tunnistettu osana OK! - Osaamispassilla osallisuutta -hanketta.
OK! - Osaamispassilla osallisuutta -hankkeen tavoitteena on luoda Lapin työhönvalmennussäätiöille yhteinen toimintamalli, jonka avulla asiakkaat saavat yhdenvertaisia osaamisen vahvistamisen mahdollisuuksia. Samalla syvennetään Lapin säätiöiden valmennushenkilöstön osaamista asiakkaiden osaamisprofiilin nostamiseen. Tällä tähdätään työhönvalmennussäätiöiden asiakkaiden motivaation ja minäpystyvyyden vahvistamiseen, mikä johtaisi entistä tehokkaammin työelämään tai opintoihin.
OK-hankkeessa kiinnitetään huomiota yksilön laajempaan osaamisprofiiliin, joka käsittää myös työelämäkuntoutuksen tai työllistymistä edistävien palveluiden alkuvaiheessa olevien asiakkaiden tavoitteellisen osaamisen vahvistamisen.
Hankeaika: 1.5.2024-30.9.2026
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Pakollinen tutkinnon osa
x Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävätElektroniikka-asentaja
Pakollinen tutkinnon osa
x Elektroniikka-asennuksetHyvinvointiteknologia-asentaja
Pakolliset tutkinnon osat
- Hyvinvointiteknologian käyttö asiakkaan arjessa selviytymisen tukena- Turvalaite- ja hyvinvointiteknologiajärjestelmien asennus
- Tietoverkkoasentaja
- Pakollinen tutkinnon osa
- Tietoverkkokaapeloinnit
IT-tukihenkilö
Pakollinen tutkinnon osa
x Teknisessä tukipalvelussa toimiminenOhjelmistokehittäjä
Pakolliset tutkinnon osat
x Ohjelmointi- Ohjelmistokehittäjänä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat
x Elektroniikka-asennukset- Hyvinvointiteknologian käyttö asiakkaan arjessa selviytymisen tukena
- Turvalaite- ja hyvinvointiteknologiajärjestelmien asennus
- Tietoverkkokaapeloinnit
x Teknisessä tukipalvelussa toimiminen
x Ohjelmointi
- Ohjelmistokehittäjänä toimiminen
- Sulautetun järjestelmän toteuttaminen
- Koti- ja palvelujärjestelmien asennukset
- Hyvinvointiteknologialaitteiden huolto ja kunnossapito
- Tietoverkkolaitteiden asennus
- Järjestelmätuessa toimiminen
x Elektroniikkalaitteiden käyttöönotto- ja huoltotyöt
- Kulunvalvonta- tai turvajärjestelmän asennus
- Kyberturvallisuuden ylläpitäminen
- Tietoteknisen ratkaisun myynti
- Ohjelmiston toteuttaminen ohjelmistokomponenttikirjastolla
- Työtehtävien automatisointi komentokielellä
- Verkkopalvelun tekninen toteuttaminen
x Digitaalisen median mallinnus ja tulostus
- Sähkö- ja automaatioalalla toimiminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät
Henkilö toimii tieto- ja viestintätekniikan työtehtävissä
x palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita
x varmistaa asiakkaan tarpeen ja perustelee asiakkaalle ratkaisun
x pyytää palautetta omasta toiminnasta
x käyttää työpaikan viestintäkanavia ja ohjelmistoja
Henkilö tekee tiedonhakua ja ratkaisee tieto- ja viestintätekniikan ongelmia
x hyödyntää englanninkielistä materiaalia ongelmanratkaisussa
x ratkaisee ongelmia hakemalla tietoa
Henkilö käyttää tietoteknistä ympäristöä
x jakaa ja ottaa käyttöön verkkoyhteyden eri päätelaitteilla ottaen huomioon tietoturvan
x tuntee internetin ja koti- ja pienyrityksen verkon perusrakenteen
x hallitsee ja suojaa koti- ja pienyrityksen tietoliikenne- ja oheislaitteita
Elektroniikka-asennukset
Henkilö valmistautuu elektroniikka-asennuksiin
- tulkitsee elektroniikkakomponenttien toimintaa dokumenttien, ohjeiden ja suunnitelmien perusteella
- varmistaa elektroniikka-asennuksissa tarvittavat työvälineet, suojaimet ja materiaalit sekä varmistaa niiden kunnon
- suunnittelee oman työnsä niin, että oma ja muiden turvallisuus sekä ympäristön vahingoittumattomuus varmistetaan
- soveltaa sähköisiä perussuureita tasa- ja vaihtosähköpiireihin liittyvissä laskutehtävissä ja mittauksissa
- toimii ESD-suojauksen mukaisesti
Henkilö tekee elektroniikka-asennuksia
x tekee elektroniikka-asennukset voimassa olevien säädösten, standardien, valmistajan ohjeiden ja asiakasympäristön vaatimusten mukaan
x käsittelee ja varastoi elektroniikka-asennuksissa tarvittavia komponentteja ja muita materiaaleja oikein
Henkilö varmistaa työn laadun ja dokumentoi
x paikallistaa, etsii ja korjaa vian
- luovuttaa työn ja tekee vaadittavat dokumentit
x huolehtii asennusympäristön viimeistelystä ja siisteydestä
Teknisessä tukipalvelussa toimiminen
Henkilö tuntee organisaation toimintakulttuurin
x viestii tekniset asiat asiakaslähtöisesti
- toimii ja dokumentoi työnsä organisaation tukipalveluprosessien mukaisesti
- kuvaa palvelutasosopimuksen vaikutuksen omaan työhön
Henkilö hallitsee organisaation tietoteknisen ympäristön
- selvittää ja ratkaista laitteisto-, ajuri-, verkko- ja tulostusongelmia
- toimii järjestelmätasolla halliten käyttäjätilejä
Henkilö ratkaisee asiakkaiden palvelupyyntöjä
- tukee ja opastaa asiakasta sekä hallitsee laitetta tarvittaessa etäyhteydellä
x ratkaisee asiakkaiden palvelupyyntöjä
Ohjelmointi
Henkilö käyttää ohjelmistokehitysympäristöä
x etsii ja korjaa virheitä ohjelmakoodista
x testaa ohjelman toimintoja
Henkilö ohjelmoi
x kirjoittaa ylläpidettävää ohjelmakoodia
x tulkitsee suunnitelmia ja toteuttaa käyttöliittymän tai sen osia
x tulkitsee suunnitelmia ja toteuttaa ohjelmiston toimintoja
Henkilö toimii ohjelmistokehitystiimin jäsenenä
x etsii ratkaisuvaihtoehtoja ja ratkoo ongelmia yhdessä tiimin kanssa
x arvioi ratkaisujen toimivuuden yhdessä tiimin kanssa
x arvioi omaa toimintaa tiimin jäsenenä
Elektroniikkalaitteiden käyttöönotto- ja huoltotyöt
Henkilö valmistautuu asennus- ja huoltotöihin
x varmistaa turvalliset ja ergonomiset työtavat
x arvioi työturvallisuusriskejä ja ilmoittaa havaitsemistaan puutteista
x käyttää huoltotöissä tarvittavia työkaluja, -menetelmiä ja mittauslaitteita
x selvittää asiakkaan tarpeet ja laitteen asennus- ja huoltotarpeet
x paikallistaa vian, vertailee eri ratkaisuvaihtoehtoja
x valitsee tarvittavan toimenpiteen
Henkilö tekee asennus- ja huoltotyöt
x suorittaa asennus- ja huoltotyön ja tarvittaessa sopii lisätöistä
x varmistaa, että asennus on turvallinen
Henkilö viimeistelee ja dokumentoi asennus- ja huoltotyöt
x testaa laitteen toiminnan ja varmistaa, että se on luovutettavissa asiakkaalle
x perustelee asiakkaalle laitteelle tehdyt huoltotoimenpiteet
x opastaa ja tukee asiakasta laitteen käytössä
x dokumentoi vian ja suoritetut työt työpaikan käytänteiden mukaisesti
Digitaalisen median mallinnus ja tulostus
Henkilö valmistautuu tuotantoon
x kartoittaa asiakkaan tarpeet, työkokonaisuuden raamit tai rajoitteet
Henkilö toteuttaa digitaalisen median
x toteuttaa digitaalisen median ja tulosteen
x varmistaa työn valmiustilan ja tarvittavat muutokset
Henkilö viimeistelee digitaalisen median
x dokumentoida median tai tulosteen
x perustelee tekemiään ratkaisuja asiakkaalle