Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto 2022

Perusteen nimiTieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-4948-2021
KoulutuksetTieto- ja viestintätekniikan perustutkinto
TutkintonimikkeetHyvinvointiteknologia-asentaja
Elektroniikka-asentaja
Tietoverkkoasentaja
IT-tukihenkilö
Ohjelmistokehittäjä
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7861752/tiedot

Organisaatio

Tornion Työvoimalasäätiö

Toimintayksikkö

Indie-pelipaja, Teollisuuskatu 8-10, 95420 Tornio

Yhteyshenkilöt

Teija Laine, Työvalmentaja, 040 651 2232, teija.laine@tornio.fi

Mari Jussila, Toimitusjohtaja, 040 775 1521, mari.jussila@tornio.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.tyovoimalasaatio.fi/

Kotisivut: https://www.tyovoimalasaatio.fi/valmennuspisteet/indie-pelipaja/

Facebook: https://www.facebook.com/profile.php?id=100070235498848

Instagram: https://www.instagram.com/tyovoimalasaatio?igsh=Nm5nbWhqdzUzdzR2

Oppimisympäristö tunnistettu

09.10.2024

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, KYT, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti julkaistu

09.10.2024

PAIKKO yhteyshenkilö

Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Tornion Työvoimalasäätiö sr järjestää ja kehittää sosiaalisen työllistämisen ja kuntoutuksen keinoin työelämälähtöistä kuntoutusta ja valmennusta Tornion kaupungissa sekä lähikunnissa. Tavoitteena on yksilön elämän kokonaisvaltainen tukeminen ja työelämään kiinnittäminen tarjoamalla asiakaslähtöisesti räätälöityjä valmennus-, kuntoutus-, ja muita tukipalveluja.

Työvoimalasäätiön asiakkaina ovat heikossa työmarkkina-asemassa olevat henkilöt eli pitkäaikaistyöttömät, työttömät ja opintopolkujen ulkopuolella olevat nuoret, aikuiset ilman ammatillista tutkintoa, osatyökykyiset, päihde- ja mielenterveyspalveluiden asiakkaat, sekä vammaispalveluiden asiakkaat. Työvoimalasäätiö tarjoaa asiakasryhmilleen erilaisia työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä palveluja, kuten kuntouttavia ja valmentavia palveluja, työtoimintaa, työ- ja toimintakyvyn arvioita, työnhakuvalmennusta, IT-opetusta, sekä ryhmätoimintaa.

Työvoimalasäätiö toimii aktiivisessa yhteistyössä muiden seutukunnalla toimivien sosiaalisen työllistämisen yksiköiden, Kelan, Tornion kaupungin, työ- ja elinkeinotoimiston, työvoiman palvelukeskuksen, psykiatrian poliklinikan, Länsi-Pohjan keskussairaalan ja eri oppilaitosten sekä yritysten kanssa. Työvoimalasäätiö antaa myös säätiön omien pajojen ulkopuolella työskenteleville työhön perehdytyksen ja tarvittavan tuen. Yhteistyötä tehdään myös Lapin Hyvinvointialueen kanssa.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Valmennus oppimisympäristössä on tavoitteellista, tulevaisuuteen tähtäävää kokonaisvaltaista tukea valmentautujien tarpeiden mukaisesti. Asiakkaalle tarjotaan mahdollisuus perehtyä ohjatussa ympäristössä pelialaan ja peliteollisuuteen liittyvissä työtehtävissä. Ihanteellisessa tilanteessa asiakas kokoaa portfolion kerryttämästään osaamisesta. Portfolio on mahdollista liittää työ- tai koulutushaun yhteyteen.
Aiempaa osaamista ei työ- ja oppimisympäristössä tarvita, pelkkä kiinnostus alaa tai tiettyä työtehtävää kohtaan riittää.

Esimerkkejä Indie-pelipajan työtehtävistä ovat mm.:
- Peliohjelmointi. Ohjelmointikielen voi asiakas itse valita.
- Pelimaailmojen tai -hahmojen 3D-mallinnus
- Pelimoottoreihin perehtyminen, halutessaan omaan peliin saakka
- Pelihahmosuunnittelu piirtäen
- Pelaamisen livelähettäminen internettiin eli striimaaminen

Työn ohessa työvalmentaja ohjaa asiakasta yleisissä työelämän pelisääntöjen noudattamisissa.

Toiminnan erityispiirteitä

Tornion Työvoimalasäätiöllä on toiminta-alueellaan hyvä maine laadukkaan kuntoutuksen, työvalmennuksen ja muiden tukipalveluiden tuottajana.
Lakkaamatta muuttuva yhteiskunta synnyttää tarpeen vastata muutoksiin päivittämällä palveluita vastaamaan moderneja kiinnostuksen kohteita ja vaatimuksia. Työvoimalasäätiön palvelut ovat jatkuvassa kehityskaaressa ja uudistuksia pohditaan yhdessä ja yksilötasolla. Useasti muutokset kumpuavat asiakkaiden ajankuvaan kuuluvista tarpeista.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Indie-pelipaja on pelimaailmaan ja peliteollisuuteen keskittyvä työ- ja oppimisympäristö. Toimipiste sijaitsee Torpin Monitoimitalossa ja paja kuuluu Tornion Työvoimalasäätiön toimipisteeseen, jossa on myös muita työ- ja oppimisympäristöjä. Pelipaja jakaa tilan yhdessä ICT-pajan kanssa. Kulku pajalle on esteetön.

Indie-pelipajan laitteisto:
- 10 pelitietokonetta
- 2 Piirtopöytää
- 2 striimaukseen tarkoitettua mikrofonia
- 2 striimaukseen tarkoitettua webkameraa
- Kaikkien yhteinen verkkolevypalvelin
- Tarvittavat käyttöjärjestelmät ja ohjelmistot

Työvalmennus perustuu tekemällä oppimiseen. Valmennus tarjoaa valmentautujalle käytännöläheisen tavan oppia ammattitaitoa mielekkäiden työtehtävien avulla. Työpajan toimintaympäristössä on mahdollista oppia uutta ja tunnistaa jo olemassa olevaa osaamista, sekä tarjoaa mahdollisuuden onnistumisen kokemuksiin ja ammatillisen itsetunnon kehittymiseen.

Työvalmennuksen rinnalla pajalla toteutetaan yksilövalmentajien toimesta työ- ja toimintakykyä ylläpitäviä ja edistäviä palveluita. Kuntouttavia ja valmentavia palveluita, työ- ja toimintakyvyn arvioita, työnhakuvalmennusta, sekä ryhmäpalveluita. Yksilövalmennus tarkastelee valmentautujan elämäntilannetta kokonaisvaltaisesti ja pohtii yhdessa asiakkaan kanssa valmennusjakson sisältöä ja tavoitteita. Yksilövalmentajan luokse voi mennä kaikissa elämäntilanteissa, joissa tarvitaan keskustelua, neuvoa tai tukea.

Henkilöstöresurssit

Indie-pelipajalla on yksi työvalmentaja, jolla on alempi korkeakoulututkinto ohjaus- ja kasvatusalalta, sekä lisäksi neuropsykiatrinen valmentaja -koulutus. Hänen vastuualueeseensa kuuluu kuntoutukseen, ohjaukseen ja valmennukseen liittyvät toimet, pajatöiden ohessa.

Lisäksi pajalla on avustavassa asemassa paja-apulainen, jolla on 2. asteen ammatillinen tutkinto. Hänen pääasiallisina työtehtävinään ovat IT-tuelliset työt, sekä tutorointi pajalla.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 10

Referenssit

Muuta

Oppimisympäristö on tunnistettu osana OK! - Osaamispassilla osallisuutta -hanketta.

OK! - Osaamispassilla osallisuutta -hankkeen tavoitteena on luoda Lapin työhönvalmennussäätiöille yhteinen toimintamalli, jonka avulla asiakkaat saavat yhdenvertaisia osaamisen vahvistamisen mahdollisuuksia. Samalla syvennetään Lapin säätiöiden valmennushenkilöstön osaamista asiakkaiden osaamisprofiilin nostamiseen. Tällä tähdätään työhönvalmennussäätiöiden asiakkaiden motivaation ja minäpystyvyyden vahvistamiseen, mikä johtaisi entistä tehokkaammin työelämään tai opintoihin.

OK-hankkeessa kiinnitetään huomiota yksilön laajempaan osaamisprofiiliin, joka käsittää myös työelämäkuntoutuksen tai työllistymistä edistävien palveluiden alkuvaiheessa olevien asiakkaiden tavoitteellisen osaamisen vahvistamisen.

Hankeaika: 1.5.2024-30.9.2026

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakollinen tutkinnon osa

x Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät

Elektroniikka-asentaja
Pakollinen tutkinnon osa

- Elektroniikka-asennukset

Hyvinvointiteknologia-asentaja
Pakolliset tutkinnon osat

- Hyvinvointiteknologian käyttö asiakkaan arjessa selviytymisen tukena
- Turvalaite- ja hyvinvointiteknologiajärjestelmien asennus
- Tietoverkkoasentaja
- Pakollinen tutkinnon osa
- Tietoverkkokaapeloinnit

IT-tukihenkilö
Pakollinen tutkinnon osa

- Teknisessä tukipalvelussa toimiminen

Ohjelmistokehittäjä
Pakolliset tutkinnon osat

x Ohjelmointi
x Ohjelmistokehittäjänä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Elektroniikka-asennukset
- Hyvinvointiteknologian käyttö asiakkaan arjessa selviytymisen tukena
- Turvalaite- ja hyvinvointiteknologiajärjestelmien asennus
- Tietoverkkokaapeloinnit
- Teknisessä tukipalvelussa toimiminen
x Ohjelmointi
x Ohjelmistokehittäjänä toimiminen
- Sulautetun järjestelmän toteuttaminen
- Koti- ja palvelujärjestelmien asennukset
- Hyvinvointiteknologialaitteiden huolto ja kunnossapito
- Tietoverkkolaitteiden asennus
- Järjestelmätuessa toimiminen
- Elektroniikkalaitteiden käyttöönotto- ja huoltotyöt
- Kulunvalvonta- tai turvajärjestelmän asennus
- Kyberturvallisuuden ylläpitäminen
- Tietoteknisen ratkaisun myynti
- Ohjelmiston toteuttaminen ohjelmistokomponenttikirjastolla
- Työtehtävien automatisointi komentokielellä
- Verkkopalvelun tekninen toteuttaminen
x Digitaalisen median mallinnus ja tulostus
- Sähkö- ja automaatioalalla toimiminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Tieto- ja viestintätekniikan perustehtävät

Henkilö toimii tieto- ja viestintätekniikan työtehtävissä

x toimii hyvällä palveluasenteella
x palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita
x varmistaa asiakkaan tarpeen ja perustelee asiakkaalle ratkaisun
x pyytää palautetta omasta toiminnasta
x käyttää työpaikan viestintäkanavia ja ohjelmistoja

Henkilö tekee tiedonhakua ja ratkaisee tieto- ja viestintätekniikan ongelmia

x käyttää alan perussanastoa ja tuntee uusia trendejä
x hyödyntää englanninkielistä materiaalia ongelmanratkaisussa
x ratkaisee ongelmia hakemalla tietoa

Henkilö käyttää tietoteknistä ympäristöä

x käyttää työssä tarvittavia käyttöjärjestelmiä
x jakaa ja ottaa käyttöön verkkoyhteyden eri päätelaitteilla ottaen huomioon tietoturvan
x tuntee internetin ja koti- ja pienyrityksen verkon perusrakenteen
x hallitsee ja suojaa koti- ja pienyrityksen tietoliikenne- ja oheislaitteita

Ohjelmointi

Henkilö käyttää ohjelmistokehitysympäristöä

x käyttää ohjelmointieditoria tai kehitysympäristöä
x etsii ja korjaa virheitä ohjelmakoodista
x testaa ohjelman toimintoja

Henkilö ohjelmoi

x käyttää rakenteista ohjelmointia toteutuksissa
x kirjoittaa ylläpidettävää ohjelmakoodia
x tulkitsee suunnitelmia ja toteuttaa käyttöliittymän tai sen osia
x tulkitsee suunnitelmia ja toteuttaa ohjelmiston toimintoja

Henkilö toimii ohjelmistokehitystiimin jäsenenä

x sopii tehtävistä tiimin muiden jäsenten kanssa
x etsii ratkaisuvaihtoehtoja ja ratkoo ongelmia yhdessä tiimin kanssa
x arvioi ratkaisujen toimivuuden yhdessä tiimin kanssa
x arvioi omaa toimintaa tiimin jäsenenä

Ohjelmistokehittäjänä toimiminen

Henkilö kommunikoi asiakkaan kanssa

x selvittää kehitystiimin kanssa asiakkaan tarpeet
x viestii tekniset asiat asiakaslähtöisesti
x osallistuu version katselmointiin

Henkilö suunnittelee ohjelmiston toteutuksen

x asettaa kehitystiimin kanssa toteutettavat toiminnot tärkeysjärjestykseen
x jakaa kehitystiimin kanssa toteutettavat toiminnot tehtäviksi
x suunnittelee ja arvioi kehitystiimin kanssa tehtävien toteuttamista

Henkilö kehittää ohjelmiston toimintalogiikkaa ja tietovarastoyhteyksiä

x kehittää ohjelmiston toimintalogiikkaa
x valitsee ohjelmistoon sopivan tietovaraston
x toteuttaa yhteyden tietovarastoon
x hyödyntää rajapintoja ja käsittelee tietoa
x arvioi ohjelmiston tietoturvaa

Henkilö versioi ja julkaisee ohjelman

x käyttää versionhallintaa
x liittää ohjelman osan olemassa olevaan versioon
x julkaisee ohjelman tuotantoympäristöön

Digitaalisen median mallinnus ja tulostus

Henkilö valmistautuu tuotantoon

x hyödyntää erilaisia kuvankäsittely- ja mallinnusohjelmien ominaisuuksia
x kartoittaa asiakkaan tarpeet, työkokonaisuuden raamit tai rajoitteet

Henkilö toteuttaa digitaalisen median

x muokkaa olemassa olevia resursseja
x toteuttaa digitaalisen median ja tulosteen
x varmistaa työn valmiustilan ja tarvittavat muutokset

Henkilö viimeistelee digitaalisen median

x viimeistellä median tai tulosteen luovutettavaksi
x dokumentoida median tai tulosteen
x perustelee tekemiään ratkaisuja asiakkaalle