
PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Liiketoiminnan perustutkinto 2024
Perusteen nimi | Liiketoiminnan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-4394-2023 |
Koulutukset | Liiketoiminnan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Merkonomi |
Voimaantulo | 01.08.2024 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8505690/tiedot |
Organisaatio
Kuhmon kaupunki
Toimintayksikkö
Kuhmon Työvire ry / Vesitornin Kirppis, Piilolantie 47, 88900 Kuhmo
Yhteyshenkilöt
Anu Pennanen, Toiminnanohjaaja, 045 667 5338 , anu.pennanen@kuhmontyovire.fi
Petri Forsblom, Ryhmäohjaaja, 041 311 3033, petri.forsblom@kuhmontyovire.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.kuhmontyovire.fi
Facebook: https://www.facebook.com/vesitorninkirppis
Oppimisympäristö tunnistettu
20.02.2020
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Päivi Haverinen, Ammatillinen opettaja, Kainuun Ammattioppilaitos, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
21.01.2025
PAIKKO yhteyshenkilö
Kirsi Hiekkala
Koordinaattori
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Kuhmon Työvire ry on perustettu vuodenvaihteessa 2016. Perustajajäseniä ovat Kuhmon kaupunki, Kuhmon EVL- seurakunta, Kuhmon Yrittäjät, Kuhmon Naisyrittäjät ja Kalevalan Kuntoutuskotisäätiö. Kuhmon Työvire ry:n tarkoitus on toimia työttömyyden vähentämiseksi ja poistamiseksi, kansalaisten toimeentulon parantamiseksi sekä henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kohottamiseksi. Tavoitteena on myös edistää yrittämisen ja työllistymisen yleisiä edellytyksiä.
Tarkoituksen toteuttamiseksi yhdistys:
- harjoittaa työllisyyden hoitoon sekä alueen kehittämiseen liittyvää kansallista ja kansainvälistä kokeilu- ja
hanketoimintaa.
- harjoittaa kuhmolaisille työttömille ja osatyökykyisille tarkoitettua työpajatoimintaa
- harjoittaa neuvontaa sekä tutkimus-, tiedotus-, koulutus- ja julkaisutoimintaa
- järjestää informaatio-, ohjaus- ja koulutustilaisuuksia
- luo kuhmolaisille työttömille kontakteja työnantajiin ja edistää työttömien työelämävalmiuksia
Kuhmon Työvire ry ylläpitää Vesitornin kirppistä, joka avattiin toukokuussa 2016 Kuhmon Oppimiskeskuksen hallirakennukseen tiloihin. Kirppis on kierrätysmyymälä, jossa on myynnissä asiakkaiden omia tavaroita sekä lahjoitustavaraa. Kirppiksellä on toiminnanohjaajan lisäksi erilaisissa työtehtävissä yleensä noin 15 - 20 henkilöä. Kirppis työllistää 2 henkilön omalla rahalla, ja muut ovat joko kaupungin työllistämistuella työssä, kaupungin velvoitetyöllistettyjä, kuntouttavassa työtoiminnassa, sosiaalisessa kuntoutuksessa, työkokeilussa tai koulutusorganisaation harjoittelussa.
Kirppiksellä tehtäviä työtehtäviä ovat:
- asiakaspalvelu ja myynti
- kuljetuspalvelut
- puhtaanapito
- lajittelu- ja järjestelytehtävät
- kiinteistönhoitotehtävät
- tietotekniikka- toimistotehtävät
- kaveripalvelu
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Vesitornin Kirppiksen kassalla asiakaspalvelussa pääsee tekemään seuraavia työtehtäviä:
Myyntityötä kassalla, asiakaspalvelua, Vektori-kassajärjestelmän käyttöä ja hallintaa, asiakkaiden myyntiloosien varauksien vastaanottamista ja kirjaaminen sähköiseen varausjärjestelmään, myytävien tuotteiden hinnoittelua, asiakkuuksien hoitamista eri kanavia hyödyntäen, päivän myyntitilityksen seuraaminen ja tekeminen päivän päätteeksi, asiakkaiden tilityksien laskeminen ja kirjaaminen, myymälän järjestelytyöt sekä kierrätys- ja lajittelutyöt.
Erilaisten tapahtumien ja projektien luominen ja järjestäminen Kuhmon Työvire Ry:n sisä- ja ulkotiloissa sekä julkisilla paikoilla esim. erilaiset kahvitustilaisuudet ja ulkoilmatapahtumat. Myös toisen organisaation pyynnöstä järjestämme tapahtumia heidän haluamassaan tapahtumapaikassa.
Toiminnan erityispiirteitä
Kuhmon Työvire ry on ollut osatoteuttajana Kuhmon kaupungin hallinnoimassa ESR-rahoitteisessa hankkeessa Hyvä arki – osaamisen ja osallisuuden lisääminen ja opinnollistamispolkujen kautta kohti työelämää siirtyminen. Hankeaika oli 1.9.2016 - 31.12.2018.
Kuhmon Työvire ry on ollut osatoteuttaja Kuhmon kaupungin ESR – rahoitteisessa hankkeessa Kuhmon Elinvoimasampo (ELSA). Hankeaika oli 1.1.2019 – 31.12. 2021.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Avoinna: ma-to klo: 9.00–18.00 ja pe klo 9.00–17.00.
Perjantaina ovet avataan vain myyntipaikan varanneille hyllyjen täyttöä varten klo 17.00–18.00.
Tilat
Vesitornin kirppiksellä on yhteensä 500 m2 erilaisia tiloja. Suurin tila on kierrätysmyymälä, ja lisäksi löytyy lajittelu-, pyykinpesu- ja kuivatustila, henkilökunnan sosiaalitila, toimistotilaa, työpajatila 84 m2, siivousvälinevarasto ja -huoltotila sekä ulkovarasto. Vuoden 2025 tammikuusta alkaen Kuhmon Työvire Ry aloittaa yhteistilojen käytön viereisissä tiloissa olevan Kansalaisopiston kanssa, jakaen puutyöstötilan ja askartelutilan käytön.
Siivouksessa käytettävät laitteet ja välineet
Vesitornin kirppiksen tilojen siivoukseen käytettään ammattikäyttöön tarkoitettuja siivousvälineitä, -koneita ja – aineita. Siivousvälinevarastosta löytyy mm. siivousvaunu, jatkovarsia, levykehyksiä, moppeja, kuivaimia, harjoja sekä mikrokuitupyyhkeitä eri käyttötarkoituksiin. Siivouksessa käytettäviä koneita ovat:
• Yhdistelmäkone
• Teollisuuspölynimuri
• Pölynimuri
• Pyykinpesukone
Siivousmenetelmät
Tilojen siivoukseen osallistuu 1–3 työ/työtoimintajaksolla kulloinkin olevaa aikuista toiminnanohjaajan ohjauksessa. Tiloja ei siivoa mikään muu ulkopuolinen taho. Ylläpitosiivoukseen on laadittu työohjeet, ja lisäksi tehdään perussiivoustehtäviä erillisen suunnitelman mukaan. Vesitornin kirppiksen toiminnanohjaaja on perehdytetty siivoussuunnitelmiin ja ammattivälineiden, -koneiden ja -aineiden käyttöön alan
ammatinopettajan toimesta.
Kiinteistönhoito ja -valvonta
Vesitornin kirppis sijaitsee Kuhmon kaupungin omistamassa kiinteistössä, joten kiinteistönhoidosta vastaa kaupungin kiinteistönhoito. Pienimuotoisia kiinteistönhoitoon liittyviä tehtäviä sisällä sekä piha- ja ulkoalueen hoitamiseen liittyviä tehtäviä tekevät työ/työtoimintajaksolla kulloinkin olevat aikuiset. Kiinteistössä on kameravalvonta, ja kameroita seurataan tietokoneen näytöltä. Yöllä murtohälyttimet ovat päällä, ja yöaikaisesta vartioinnista vastaa Vartiointi Turva.
Vaatteiden ja tekstiilien huolto sekä tavaroiden kierrätystoiminta
Lajittelussa on 1–4 henkilöä kerrallaan ja muussa kierrätystoiminnassa 1–5 henkilöä kerrallaan. Kirppikselle kierrätykseen ja lajiteltaviksi tulevia vaatteita ja tekstiilejä pestään, kuivataan ja jälki käsitellään omassa lajitteluhuoneessaan, josta löytyy kaksi pyykinpesukonetta, kuivaustelineet ja silitykseen tarvittavat välineet. Osa lahjoitetuista tekstiileistä menee UFF:een ja osa Eko-Kympin lajitteluasemalle Jaurakkoon. Kirppikselle tulleita lahjoituslankoja ja -kankaita käytetään erilaisiin käsitöihin. Työpajalla pintakäsitellään lahjoituksena tulevia huonokuntoisia huonekaluja, jotka menevät kunnostamisen jälkeen myyntiin. Näin saadaan pidennettyä tavaroiden käyttöikää. Jätteet lajitellaan omiin kierrätysastioihin, mistä ne viedään Eko-Kympin lajitteluasemalle Jaurakkoon. Sohvat ja muut huonekalut puretaan ja lajitellaan puu-, metalli- sekä sekajätteeseen.
Henkilöstöresurssit
2 hlö
10–20, joista siivouksessa 1–3 hlöä, piha- ja ulkoalueiden hoidossa 1–5 hlöä, lajittelussa 1–4 hlöä ja kierrätystoiminnassa 1–5 hlöä.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
10 - 20
Referenssit
Muuta
Vesitornin kirppiksen esittelyvideo: https://www.youtube.com/watch?v=CjMs1MMbRY4
Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen - OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022 – 31.8.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Merkonomi
Pakolliset tutkinnon osat
x Liiketoimintaympäristössä toimiminenx Asiakaspalvelu
Valinnaiset tutkinnon osat
x Asiakkuuksien hoitaminenx Asiakaskokemuksen kehittäminen
- Digitaalisessa kaupassa toimiminen
- Finanssipalvelut
- Jaksotuskirjaukset
x Kassapalvelut
x Kiertotaloustoiminnot
- Kirjanpito
- Kirjastopalvelut
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Laskutus ja myyntireskontra
- Liiketoiminnan varastotoiminnot
- Markkinointiviestintä
x Myymälässä toimiminen
x Myyntityö
- Ostoreskontra
- Palkanlaskenta
x Projektissa toimiminen
- Sisäiset palvelut ja tiedon käsittely
x Tapahtumajärjestelyt
- Tuloverotus ja tilinpäätösasiakirjat
- Tuote- ja palveluneuvonta
- Tuotekeräily
- Visuaalinen myyntityö
- Huippuosaajana toimiminen
x Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
x Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Liiketoimintaympäristössä toimiminen
Liiketoimintaympäristöön perehtyminen
Henkilö
x tunnistaa organisaation yritys- tai yhteisömuodon
x nimeää toimialan keskeisiä toimijoita, kilpailijoita ja sidosryhmiä
x kuvailee organisaation roolia yhteiskunnassa ja organisaation toimialan erityispiirteitä
x tunnistaa vihreän siirtymän vaikutuksia organisaation toimintaan ja alan kehitykseen
x selvittää organisaation liiketoimintamallin ja tunnistaa organisaation keskeisiä työtehtäviä
x tunnistaa vastuullisen ja säädöstenmukaisen liiketoiminnan periaatteita ja hyötyjä organisaatiolle
x tunnistaa yritysvastuun velvoitteita organisaatiolle
x selvittää organisaation kiertotalouden toimintatapoja ja niiden hyötyjä organisaatiolle
x tutustuu voimassa olevaan työlainsäädäntöön ja organisaatiossa sovellettavaan työehtosopimukseen
Työyhteisössä työskentely
Henkilö
x toimii vuorovaikutuksessa ja ottaa huomioon monimuotoisen työyhteisön
x käyttää tarkoituksenmukaisesti työvälineitä ja laitteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x hankkii työnsä tueksi tietoa eri tietolähteistä
x käyttää ammattisanastoa
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii työkyvystään ja käyttää ergonomisia työasentoja
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
x pyytää ja hyödyntää palautetta
Digitaalisessa työympäristössä työskentely
Henkilö
x tarkastelee tuottamansa asiakirjan, laskentataulukon tai esityksen laatua
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x hyödyntää tarkoituksenmukaisia digitaalisia tiedonjakamisen tapoja
x tunnistaa tekoälyn keskeisiä toimintaperiaatteita ja selvittää organisaation tapoja hyödyntää tekoälyä
x osallistuu verkkotapaamisen järjestämiseen
x käyttää työssä tarvittavia viestintäkanavia
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti
Toiminnan kannattavuus
Henkilö
x tunnistaa organisaation kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä ja keskeisiä tunnuslukuja
x laskee kannattavuuteen liittyviä keskeisiä tunnuslukuja
x tunnistaa ja nimeää tuotteen tai palvelun hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
x ymmärtää tuotteen tai palvelun hinnan muutoksen vaikutuksia kannattavuuteen
x laskee tuotteen tai palvelun hinnan
x selvittää organisaation arvonlisäverotuksen periaatteita
x tunnistaa budjetoinnin merkityksen osana liiketoimintaa
x tunnistaa henkilöstökustannusten muodostumisen periaatteita
x tunnistaa palkan muodostumiseen liittyviä tekijöitä
x arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan
Asiakaspalvelu
Asiakaspalvelutilanteisiin valmistautuminen
Henkilö
x perehtyy asiakaspalvelumalliin
x selvittää organisaation tuote- tai palveluvalikoimaa huomioiden oman työtehtävänsä
x selvittää tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksia
x tunnistaa organisaation asiakasryhmiä
x nimeää keskeisiä asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä
x tunnistaa asiakaspalvelun merkityksen organisaation toiminnassa
Asiakaspalvelussa toimiminen
Henkilö
x on aloitteellinen asiakaspalvelutilanteessa ja selvittää asiakkaan tarpeita
x palvelee asiakasta huomioiden asiakkaan tarpeet
x palvelee asiakasta tutkintokielellä, toisella kotimaisella kielellä ja vieraalla kielellä
x hyödyntää työssään tuote- tai palvelutuntemustaan
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x osaa tarvittaessa toimia haasteellisessa palvelutilanteessa
x edistää toiminnallaan myönteistä asiakaskokemusta
x ottaa vastaan palautetta ja osoittaa arvostavansa palautetta
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x hoitaa asiakaspalvelutilanteen jälkitoimet
x välittää asiakaspalautteita eteenpäin ja hyödyntää asiakaspalautetta työssään
x tekee vastuullaan olevat työtehtävät ja huomioi toiset työntekijät sekä seuraavat työvaiheet
Asiakasviestinnän toteuttaminen
Henkilö
x käyttää tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x tunnistaa yleisimpiä mahdollisia kyber- ja tietoturvauhkia työssään ja osaa mahdollisessa uhkatilanteessa toimia roolinsa mukaisesti
Asiakkuuksien hoitaminen
Valmistautuminen ja työn suunnittelu
Henkilö
x selvittää erilaisten asiakkuuksien arvoa organisaatiolle
x hyödyntää valitun asiakkuuden asiakastietoja
x hyödyntää tietoja tuotteista tai palveluista
x kartoittaa merkittävimpiä kilpailijoita tai toimijoita
x perehtyy asiakkuuden hoitomalliin valitun asiakkuuden osalta
x suunnittelee työtään ja asettaa tavoitteita
Asiakkuuden hoitaminen
Henkilö
x hoitaa valittua asiakkuutta suunnitellusti
x pitää yhteyttä asiakkaaseen tavoitteiden mukaisesti
x käyttää valitun asiakkuuden hoitamisessa tarkoituksenmukaisesti eri viestintä- ja palvelukanavia
x toteuttaa asiakkuuden ylläpitoon liittyviä toimeksiantoja
x noudattaa sovittuja aikatauluja
x palvelee asiakasta ja tarjoaa asiakkaan tarpeiden mukaisia toimia, palveluita tai tuotteita
x tarjoaa mahdollisuuksien mukaan lisätuotteita tai -palveluita
x ratkaisee työhön liittyviä ongelmatilanteita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x huolehtii asiakasinformaation ajantasaisuudesta ja saatavuudesta
x päivittää tai tuottaa asiakkuuteen liittyviä aineistoja ja materiaaleja
Tietojärjestelmät ja raportointi
Henkilö
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x ylläpitää asiakkuuteen liittyviä tietoja tietojärjestelmässä
x raportoi asiakkuudesta sovitusti hyödyntäen tietojärjestelmää
x arvioi asiakkuuden hoidolle asetettujen tavoitteiden toteutumista ja toimintansa tuloksellisuutta
Asiakaskokemuksen kehittäminen
Kehittämiskohteen valinta
Henkilö
x tunnistaa organisaation asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja keinoja luoda arvoa asiakkaalle
x hankkii asiakaskokemustietoa
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x hyödyntää hankkimaansa asiakaskokemustietoa kehittämiskohteen valinnassa ja rajauksessa
Kehittäminen
Henkilö
x nimeää asiakaspolulla kosketuspisteitä ja kuvaa niiden merkitystä asiakasryhmälle
x ideoi kehittämisratkaisuja kosketuspisteisiin
x sopii toteutettavasta kehittämisratkaisusta
x määrittää kehittämistavoitteen ja -toimenpiteet
x toteuttaa kehittämistyötä tavoitteen mukaisesti
x käyttää tarvittavia työvälineitä, materiaaleja, ohjelmistoja tai sovelluksia
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
Tulosten esittely ja palaute
Henkilö
x kerää palautetta kehittämistoimien hyödyllisyydestä
x arvioi asiakaskokemuksen kehittämisen onnistumista ja tuloksellisuutta
Kassapalvelut
Työskentely kassapalveluissa ja eri maksutavat
Henkilö
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x hoitaa kassan avaamiseen ja vuoron vaihtoon liittyvät tehtävät
x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita
x huolehtii vaihtorahojen riittävyydestä
x huomioi asiakkaan kassatyön kaikissa eri vaiheissa
x rekisteröi tuotteita kassajärjestelmään
x korjaa virheitä kassajärjestelmällä
x huomio kanta-asiakkuuden organisaation toimintatapojen mukaisesti
x toteuttaa lisämyyntiä noudattaen organisaation ohjeita
x vastaanottaa maksuja eri maksutavoilla
x työskentelee kassapalveluissa laatu- ja tehokkuusvaatimusten mukaisesti
x noudattaa organisaation ohjeita rahan käsittelystä
x noudattaa myyntirajoituksia ja tarkastaa henkilöllisyyden
x huolehtii työhyvinvoinnistaan ja ottaa huomioon ergonomian työssään
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x sulkee kassan ja tilittää tarvittaessa kassapohjan
Asiakaspalvelu kassapalvelutyössä
Henkilö
x varmistaa omalla toiminnallaan kassa-asioinnin sujuvuutta
x huolehtii lisämyyntituotteiden saatavuudesta
x noudattaa organisaation ohjeita kassalle jääneiden tuotteiden käsittelyssä
x huolehtii pakkausmateriaalin saatavuudesta
x ohjaa tarvittaessa asiakkaita itsepalvelukassalla
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x tuntee keskeisten tuoteryhmien sijainnin ja palveluvalikoimaa
x selvittää tarvittaessa tuotteen varastosaldon
x vastaanottaa asiakaspalautteita ja välittää niitä eteenpäin
x noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita reklamaatioiden hoidossa
x tunnistaa oman työnsä vaikutuksia asiakaskokemukseen
x osaa kertoa tarvittaessa tuotteen takuusta, palautus- tai vaihtomahdollisuuksista
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
Muiden palveluntarjoajien tuotteet ja palvelut
Henkilö
x käsittelee kassapalveluihin saapuvia tai lähteviä tilauksia tehtävänsä mukaisesti
x esittelee ja myy muiden palveluntarjoajien tuotteita tai palveluita
x noudattaa työssään muiden palveluntarjoajien antamia ohjeita koskien heidän tuotteitaan tai palveluitaan
x käyttää tarvittaessa muiden palveluntarjoajien ohjelmistoja
Kiertotaloustoiminnot
Kiertotalouden toimintamallit ja palvelut
Henkilö
x suunnittelee yhteistyössä organisaation edustajan tai yhteistyötahon kanssa kiertotalouteen perustuvaa toimintamallia tai palvelukokonaisuutta tai sen käyttöönottoa
x hyödyntää työssään tietoa kiertotalouteen liittyvistä toimintamalleista tai palveluista
x tarkastelee kiertotalouden toimintamallin tai palvelun käyttöönoton etuja ja riskejä asiakkaiden sekä organisaation näkökulmista
x noudattaa kiertotaloustoimintoihin liittyviä säädöksiä ja organisaation ohjeita
x osallistuu oman työtehtävänsä mukaisesti tarvittaessa kiertotalousmateriaalien hankinnan, lajittelun, kuljetuksen tai varastoinnin suunnitteluun
x laskee toimintamallin tai palvelun käyttöönoton kuluja
x arvioi toimintamallin tai palvelun käyttöönoton kannattavuutta organisaation näkökulmasta omassa roolissaan
x ottaa huomioon työssään kuluttajansuojaa, tuotevastuuta sekä immateriaalioikeuksia koskevan lainsäädännön
x suunnittelee ja laati dokumentoidun suunnitelman toimintamallista tai palvelusta ja sen käyttöönotosta ja hyväksyttää sen
Käyttöönotto ja arviointi
Henkilö
x viestii ja tiedottaa toimintamallista tai palvelusta ja sen käyttöönotosta organisaation sisäisesti tai ulkoisesti
x noudattaa organisaation toimialan kiertotaloustoimintaa ohjaavia säädöksiä ja määräyksiä
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x ohjeistaa ja neuvoo toimintamallin tai palvelun toteuttamisessa
x käyttää ammattisanastoa
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x hankkii palautetta toimintamallin tai palvelun toiminnasta
x varmistaa oman työtehtävänsä mukaisesti materiaalien tai palvelujen saatavuutta, kysyntää ja volyymia organisaation tavoitteiden mukaisesti
x osallistuu toimintamallin tai palvelun käyttöönottoon ja tukee sen toteutumista organisaatiossa
x hyödyntää palautetta toimintamallin tai palvelun toimivuudesta
x arvioi toimintamallin tai palvelun toimivuutta ja käyttöönoton onnistumista
Myymälässä toimiminen
Valmistautuminen
Henkilö
x perehtyy tuote- tai palveluvalikoimaan omalla vastuualueellaan
x perehtyy organisaation vastuullisuusohjeisiin
x selvittää ajankohtaiset tapahtumat ja kampanjat
x tutustuu myymälän tavaravirran ja myymälälogistiikan kulkuun
x selvittää saldonhallinnan, hyllytystavan ja tilaamisen merkityksen myymälän toiminnassa
x noudattaa organisaation pukeutumisohjeita ja huolehtii ulkoasustaan
Myymäläympäristö
Henkilö
x tervehtii ja huomioi asiakkaat
x palvelee asiakkaita
x vastaanottaa ja tarkistaa tuotteita
x purkaa saapuneita kuormia ja noudattaa tuotteiden esillepanossa myymälän ohjeita
x huolehtii hyllysaatavuudesta
x käsittelee tuotteita tarkoituksenmukaisesti
x huolehtii työympäristön siisteydestä ja järjestyksestä
x osallistuu hävikin hallintaan oman toimenkuvan mukaisesti
x käyttää työssään tarkoituksenmukaisesti eri työvälineitä ja laitteita
x käyttää ergonomisia työasentoja
x huolehtii hintatietojen ja tuoteinformaation ajantasaisuudesta
x noudattaa toimialakohtaisia ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x toimii organisaation vastuullisuusperiaatteiden mukaisesti
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x kierrättää ja hyödyntää materiaalin kierron mahdollisuuksia
x hoitaa varastoon liittyviä työtehtäviä osana myymälätyöskentelyä
x viestii sisäisesti työtehtävien edellyttämällä tavalla
x välittää asiakaspalautteita eteenpäin ja hyödyntää asiakaspalautetta työssään
Myyntityö
Valmistautuminen myyntityöhön
Henkilö
x selvittää organisaation käytössä olevat myyntikanavat
x selvittää organisaation kilpailutilannetta
x tarkistaa hinta- ja tuotetietojen ajantasaisuuden
x perehtyy myyntimateriaaliin liittyen myytävään tuotteeseen tai palveluun tai kokonaisratkaisuun
x selvittää tuotteiden tai palvelujen ympäristövaikutuksia
x nimeää organisaation asiakasryhmiä ja tunnistaa niiden erityispiirteitä
x tunnistaa asiakkuuden eri vaiheita
x käyttää saatavilla olevia asiakastietoja
x selvittää asetetut myynti- ja lisämyyntitavoitteet
x tunnistaa eettisen myynnin periaatteita
x tunnistaa tilaus- ja toimitusprosessien vaikutuksia saatavuuteen ja myyntiin
x suunnittelee ja aikatauluttaa työtään
Myynti
Henkilö
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita myyntityöstä
x noudattaa organisaation pukeutumiskoodia ja huolehtii ulkoasustaan
x tuntee organisaation tuotteita tai palveluita
x käyttää myynnin järjestelmiä sekä tarvittavia digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x toimii turvatietoisesti käyttäessään digitaalisia laitteita sekä palveluita tai sovelluksia
x käyttää ammattisanastoa
x käyttää sovittuja organisaation myyntikanavia
x kontaktoi asiakkaita aktiivisesti
x selvittää asiakkaan tarpeet ja toiveet
x herättää asiakkaan kiinnostuksen ja esittelee asiakkaan tarpeisiin sopivia, vaihtoehtoisia tuotteita tai palveluita tai kokonaisratkaisuja
x järjestää tarvittaessa etä- tai lähiosallistumisen mahdollistavan asiakastapaamisen tai asiakastilaisuuden
x noudattaa tietojenantovelvollisuutta kaupankäynnin eri vaiheissa ja eri myyntikanavissa
x hyödyntää myyntityössä tietoa tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksista
x myy asiakkaan tarpeisiin sopivan ratkaisun
x hoitaa myyntitilanteen tutkintokielen lisäksi toisella kotimaisella kielellä tai vieraalla kielellä
x tukee ostopäätöstä ja hyödyntää lisämyyntimahdollisuuksia
x huomioi työssään ajankohtaisia kampanja- tai sesonkituotteita tai -palveluita
x esittelee mahdollisia maksu- ja rahoitusratkaisuja ja niiden ehtoja
x hyödyntää kaupan päättämisen keinoja ja päättää kaupan
x neuvoo ja ohjeistaa tuotteiden tai palveluiden käytöstä
x hoitaa myynnin jälkitoimet
x varmistaa sovittujen asioiden toteutumisen
x noudattaa säädöksiä ja organisaation ohjeita reklamaatioiden käsittelyssä
x pyytää ja hyödyntää palautetta
x varmistaa asiakastyytyväisyyden
Seuranta
Henkilö
x raportoi myyntitavoitteiden toteutumasta sovitusti
x selvittää myynnin keskeisiä tunnuslukuja
x selvittää hinnanmuutoksen vaikutuksia katteeseen
x arvioi oman toimintansa vaikutuksia organisaation kustannuksiin ja tulokselliseen toimintaan
Projektissa toimiminen
Projektin suunnittelu
Henkilö
x sopii projektin rajauksesta toimeksiantajan kanssa
x hankkii projektissa hyödynnettävää tietoa
x asettaa projektille tavoitteet sekä mittarit
x määrittää oman roolinsa projektissa
x suunnittelee toimenpiteitä ja työnjakoa
x ottaa huomioon projektin suunnittelussa vastuullisuuden
x sopii aikataulusta sekä resursseista toimeksiantajan kanssa
x suunnittelee projektiviestintää
x laatii dokumentoidun projektisuunnitelman
x hyväksyttää projektisuunnitelman toimeksiantajalle
Projektin toteuttaminen ja arviointi
Henkilö
x toimii vuorovaikutuksessa projektissa
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x viestii suunnitelman mukaisesti
x hyödyntää tiedon jakamisessa yhteisöllisen työskentelyn alustaa
x noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation antamia ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
x noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
x seuraa projektin edistymistä hyödyntäen soveltuvaa projektihallinnan työkalua
x seuraa sovittujen resurssien riittävyyttä
x raportoi poikkeamista toimeksiantajalle
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x tuottaa ja hallinnoi projektin asiakirjoja
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x esittelee projektin tuloksia
x kerää palautetta projektista
x päättää projektin
x arvioi projektin lopputulosta ja tavoitteiden saavuttamista
Tapahtumajärjestelyt
Tapahtuman suunnittelu ja säädökset
Henkilö
x osallistuu tapahtuman sisällön ideointiin
x huomioi suunnittelussa tapahtuman toteutustavat ja niiden erityispiirteitä
x osallistuu tapahtuman kohderyhmän ja tavoitteiden määrittelyyn
x selvittää yhteistyökumppaneita
x noudattaa tapahtuman järjestämiseen liittyviä säädöksiä
x osallistuu tarvittavien ilmoitusten, lupien, sopimusten tai turvallisuuteen liittyvien suunnitelmien valmisteluun
x huomioi tapahtuman suunnittelussa vastuullisuuden
x pitää yhteyttä muihin tapahtuman suunnitteluun osallistuviin
x osallistuu tapahtuman viestinnän ja markkinoinnin suunnitteluun
x osallistuu tapahtumasuunnitelman ja budjetin laatimiseen
x osallistuu tapahtuman suunnittelun dokumentointiin
Tapahtuman toteutus
Henkilö
x noudattaa sovittuja aikatauluja ja työaikoja
x pitää tarvittaessa yhteyttä tapahtuman sidosryhmiin
x toimii energia- ja resurssiviisaasti
x osallistuu tapahtumaviestintään
x ratkaisee työtehtävissä esiin tulleita ongelmatilanteita
x noudattaa työturvallisuusohjeita ja -säädöksiä
x tunnistaa ja ennakoi turvallisuusriskejä
x osallistuu tapahtuman toteutuksen dokumentointiin
Tapahtuman jälkitoimet ja arviointi
Henkilö
x kerää palautetta tapahtumasta
x arvioi tapahtuman toteutumista suhteessa tapahtumalle asetettuihin tavoitteisiin
Ilmastovastuullinen toiminta
Ilmastonmuutoksen lähtökohtien selvittäminen
Henkilö
x tunnistaa suomalaisen toimintaympäristön erityispiirteitä ilmastonmuutoksen hillintään ja sopeutumiseen
x tunnistaa keskeisiä ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä omalla alallaan
x tunnistaa vaikutusmahdollisuuksia ilmastomuutoksen hillintään ja siihen sopeutumiseen omassa työtehtävässään.
Ilmastonmuutoksen vaikutusten ja ratkaisujen esittäminen
Henkilö
x pohtii käytännön ratkaisuja ilmastonmuutoksen hillintään tai siihen sopeutumiseen toimialallaan
x arvioi ja vertailee pohtimiensa ilmastoratkaisujen toteuttamiskelpoisuutta ja taloudellisuutta
x ehdottaa käytännössä toteuttavissa olevia perusteltuja ratkaisuja työnsä tai työyhteisönsä toiminnan, tuotteen tai palvelun kehittämiseen ilmastovaikutusten vähentämiseksi
Ilmastovastuullisen toiminnan vahvistaminen
Henkilö
x osallistuu toimintaan, jolla kehitetään ilmastotietoisuutta ja -asioita työyhteisössä
x kannustaa omalla toiminnaltaan muita ilmastovastuuseen
Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
Yhteyshenkilönä toimiminen
Henkilö
x perehtyy koulutuksen järjestäjän ja työpaikan väliseen työnjakoon ammatillisen koulutuksen järjestämisessä
x selvittää mahdollisuuksia järjestää koulutusta ja näyttöjä työpaikalla
x tiedottaa ammatillisen koulutuksen järjestämisestä työpaikalla yhdessä koulutuksen järjestäjän kanssa
x toimii vuorovaikutuksessa erilaisten opiskelijoiden ja työntekijöiden kanssa
Ohjaustilanteisiin valmentautuminen
Henkilö
x osallistuu osaamisen hankkimisen suunnitteluun työpaikalla
x osallistuu ohjattavan opiskelijan työturvallisuuteen, työpaikan ohjeisiin ja käytäntöihin perehdyttämiseen
x suunnittelee opiskelijan ohjausta ja aikataulua
x seuraa erilaisia ohjaustilanteita
x hyödyntää digitaalisia välineitä tarkoituksenmukaisesti
x arvioi omaa ohjausosaamistaan ja määrittää kehittämistarpeensa
Palautteen antaminen osaamisen kehittymisestä
Henkilö
x antaa rakentavaa palautetta osaamisen kehittymisestä
x huomioi palautteen antamisessa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat sekä eri kieli- ja kulttuuriryhmiä edustavat opiskelijat