PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Yhteiset tutkinnon osat 2022
Perusteen nimi | Yhteiset tutkinnon osat |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | - |
Koulutukset | |
Osaamisalat | |
Tutkintonimikkeet | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/selaus/ammatillinen |
Organisaatio
Kuhmon kaupunki
Toimintayksikkö
Kuhmon Työvire ry:n Vesitornin Kirppis, Piilolantie 47, 88900 KUHMO
Yhteyshenkilöt
Anu Pennanen, Vs. toiminnanohjaaja, 045 667 5338, anu.pennanen@kuhmontyovire.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.kuhmontyovire.fi/
Facebook: https://www.facebook.com/vesitorninkirppis
Oppimisympäristö tunnistettu
01.03.2023
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Tiina Suoranta, Kouluttaja, Edukai Oy, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
24.08.2023
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Kuhmon Työvire ry on perustettu vuodenvaihteessa 2016. Perustajajäseniä ovat Kuhmon kaupunki, Kuhmon EVL- seurakunta, Kuhmon Yrittäjät, Kuhmon Naisyrittäjät ja Kalevalan Kuntoutuskotisäätiö. Kuhmon Työvire ry:n tarkoitus on toimia työttömyyden vähentämiseksi ja poistamiseksi, kansalaisten
toimeentulon parantamiseksi sekä henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin kohottamiseksi. Tavoitteena on myös edistää yrittämisen ja työllistymisen yleisiä edellytyksiä.
Tarkoituksen toteuttamiseksi yhdistys
- harjoittaa työllisyyden hoitoon sekä alueen kehittämiseen liittyvää kansallista ja kansainvälistä kokeilu- ja
hanketoimintaa.
- harjoittaa kuhmolaisille työttömille ja osatyökykyisille tarkoitettua työpajatoimintaa
- harjoittaa neuvontaa sekä tutkimus-, tiedotus-, koulutus- ja julkaisutoimintaa
- järjestää informaatio-, ohjaus- ja koulutustilaisuuksia
- luo kuhmolaisille työttömille kontakteja työnantajiin ja edistää työttömien työelämävalmiuksia
Kuhmon Työvire ry ylläpitää Vesitornin kirppistä, joka avattiin toukokuussa 2016 Kuhmon Oppimiskeskuksen hallirakennukseen tiloihin. Kirppis on kierrätysmyymälä, jossa on myynnissä asiakkaiden omia tavaroita sekä lahjoitustavaraa. Kirppiksellä on toiminnanohjaajan lisäksi erilaisissa työtehtävissä yleensä noin 20–40 henkilöä. Kirppis työllistää 2 henkilön omalla rahalla, ja muut ovat joko palkkatuetussa työssä, kaupungin velvoitetyöllistettyjä, kuntouttavassa työtoiminnassa, sosiaalisessa kuntoutuksessa tai koulutusorganisaation harjoittelussa. Kirppiksellä tehtäviä työtehtäviä ovat
- asiakaspalvelu ja myynti
- kuljetuspalvelut
- puhtaanapito
- lajittelu- ja järjestelytehtävät
- kiinteistönhoitotehtävät
- tietotekniikka- ja toimistotehtävät
- kaveripalvelu
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat Yhteisten tutkinnon osien perustutkintoon tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät:
Matematiikka, kemia ja fysiikka
Työntekijä hyödyntää matematiikkaa kassatyöskentelyssä sekä asiakkaiden myytyjen tuotteiden tilityksiä laskiessa. Siistimisessä matematiikkaa tarvitaan, kun lasketaan pesuaineiden suhteita sekä työajan jaksottamisessa, sekä silloin kun tulee osata arvioida miten kauan menee eri kohteiden siivoamisessa. Siivouksessa myös hyödynnetään kemian taitoja, kun täytyy tuntea pesuaineiden käyttöominaisuudet ja -tavat. Lajittelussa tarvitaan matematiikkaa tuotteiden hinnoittelussa ja kemiaa tarvitaan poistotekstiilien tunnistamisessa sekä fysiikkaa tuotteiden siirtelyssä. Kiinteistöhoidonpuolella tarvitaan matematiikkaa tavaroiden kuljetuksessa työajan seurannassa, käytetyn matkan seurannassa sekä fysiikkaa tarvitaan tavaroiden liikuttelussa. Kaveripalvelussa tarvitaan matematiikkaa työajan seurantaan ja kulumiseen asiakaskohteissa.
Viestintä ja vuorovaikutustaidot
Kassatyöskentelyssä tarvitaan suullista ja kirjallista äidinkielen, englannin ja ruotsin kielen taitoa tarvittaessa varsinkin asiakaspalvelutilanteissa. Digitaalisia taitoja tarvitaan kassalla, lajittelussa, siistimisessä ja kiinteistöhuollossa sekä kaveripalvelussa, kun etsitään työtehtävissä tarvittavia tietoja netistä. Loosien varausjärjestelmässä tarvitaan kassalla digitaalista osaamista. Vuorovaikutusta tarvitaan kaikissa työpisteissä, kun toimitaan asiakkaiden sekä työyhteisön jäsenien kanssa.
Yhteiskunta ja työelämäosaaminen
Työyhteisössä toimiminen on osana jokaisessa työtehtävässä. Työntekijöiden kanssa käydään läpi työpaikan käytännöt eli milloin tullaan töihin, ruokailuajat, poissaolojen ilmoittaminen ja korvattavien poissaolojen tunteminen, työvuorojen ja -tehtävien noudattaminen, käyttäytyminen, työsopimuksen tekeminen ja vaitiolovelvollisuus.
Työntekijöillä on mahdollista saada työhönvalmennusta opiskelu- ja uravaihtoehtojen kartoittamiseen tarvittaessa.
Kestävä kehitys on olennainen osa työpaikan jokaisessa työpisteessä. Toimipaikassa tuotteiden lajittelu on normaali käytäntö lajittelussa, siistimisessä, kiinteistöhoidossa ja kassatoiminnassa.
Toiminnan erityispiirteitä
Kuhmon Työvire ry on ollut osatoteuttajana Kuhmon kaupungin hallinnoimassa ESR-rahoitteisessa hankkeessa Hyvä arki – osaamisen ja osallisuuden lisääminen ja opinnollistamispolkujen kautta kohti työelämää siirtyminen. Hankeaika oli 1.9.2016 - 31.12.2018.
Kuhmon Työvire ry on ollut osatoteuttaja Kuhmon kaupungin ESR – rahoitteisessa hankkeessa Kuhmon Elinvoimasampo (ELSA). Hankeaika oli 1.1.2019 – 31.12. 2021.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Avoinna: ma-to klo: 9.00–18.00 ja pe klo 9.00–17.00. Perjantaina ovet avataan vain myyntipaikan varanneille hyllyjen täyttöä varten klo 17.00–18.00.
Tilat
Vesitornin kirppiksellä on yhteensä 500 m2 erilaisia tiloja. Suurin tila on kierrätysmyymälä, ja lisäksi löytyy lajittelu-, pyykinpesu- ja kuivatustila, henkilökunnan sosiaalitila (tilassa ns. kotikeittiö), toimistotilaa, työpajatila 84 m2, siivousvälinevarasto ja -huoltotila sekä ulkovarasto. Kaikkien tilojen lattiamateriaali on maalattu betoni. Muut tilat paitsi työpajatila ja ulkovarasto siivotaan päivittäin. Työpajan siivoustaajuus riippuu siellä tehtävistä töistä, ja niistä johtuvan puupölyn ym. määrästä, ja siellä työskentelevät henkilöt imuroivat tai lakaisevat itse tarpeen mukaan.
Siivouksessa käytettävät laitteet ja välineet
Vesitornin kirppiksen tilojen siivoukseen käytettään ammattikäyttöön tarkoitettuja siivousvälineitä, - koneita ja – aineita. Siivousvälinevarastosta löytyy mm. siivousvaunu, jatkovarsia, levykehyksiä, moppeja, kuivaimia, harjoja sekä mikrokuitupyyhkeitä eri käyttötarkoituksiin. Siivouksessa käytettäviä koneita ovat
• Yhdistelmäkone
• Teollisuuspölynimuri
• Pölynimuri
• Pyykinpesukone
Siivousmenetelmät
Tilojen siivoukseen osallistuu 1–3 työ/työtoimintajaksolla kulloinkin olevaa aikuista toiminnanohjaajan ohjauksessa. Tiloja ei siivoa mikään muu ulkopuolinen taho. Ylläpitosiivoukseen on laadittu työohjeet, ja lisäksi tehdään perussiivoustehtäviä erillisen suunnitelman mukaan. Vesitornin kirppiksen toiminnanohjaaja on perehdytetty siivoussuunnitelmiin ja ammattivälineiden, -koneiden ja -aineiden käyttöön alan
ammatinopettajan toimesta.
Kiinteistönhoito ja -valvonta
Vesitornin kirppis sijaitsee Kuhmon kaupungin omistamassa kiinteistössä, joten kiinteistönhoidosta vastaa kaupungin kiinteistönhoito. Pienimuotoisia kiinteistönhoitoon liittyviä tehtäviä sisällä sekä piha- ja ulkoalueen hoitamiseen liittyviä tehtäviä tekevät työ/työtoimintajaksolla kulloinkin olevat aikuiset. Kiinteistössä on kameravalvonta, ja kameroita seurataan tietokoneen näytöltä. Yöllä murtohälyttimet ovat päällä, ja yöaikaisesta vartioinnista vastaa Vartiointi Turva.
Vaatteiden ja tekstiilien huolto sekä tavaroiden kierrätystoiminta
Lajittelussa on 1–4 henkilöä kerrallaan ja muussa kierrätystoiminnassa 1–5 henkilöä kerrallaan. Kirpppikselle kierrätykseen ja lajiteltaviksi tulevia vaatteita ja tekstiilejä pestään, kuivataan ja jälkikäsitellään omassa lajitteluhuoneessaan, josta löytyy kaksi pyykinpesukonetta, kuivaustelineet ja silitykseen tarvittavat välineet. Osa lahjoitetuista tekstiileistä menee Uff:n vaatekeräykseen ja osa Jaurakon lajitteluasemalle. Kirppikselle tulleita lahjoitus lankoja ja kankaita käytetään erilaisiin käsitöihin. Työpajalla pintakäsitellään lahjoituksena tulevia huonokuntoisia huonekaluja, jotka menevät kunnostamisen jälkeen myyntiin. Näin saadaan pidennettyä tavaroiden käyttöikää. Jätteet lajitellaan omiin kierrätysastioihin, mistä ne viedään Jaurakon lajitteluasemalle. Sohvat ja muut huonekalut puretaan ja lajitellaan puu-, metalli- sekä sekajätteeseen.
Henkilöstöresurssit
3 hlö
10–20 hlöä, joista siivouksessa 1–3 hlöä, piha- ja ulkoalueiden hoidossa 1–5 hlöä, lajittelussa 1–4 hlöä ja kierrätystoiminnassa 1–5 hlöä sekä kaveripalvelussa 1-2 hlöä.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
10 - 20
Referenssit
Muuta
Tämä oppimisympäristön tunnistamisraportti on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen - OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022 – 31.12.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
x Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, saame
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, romani
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, viittomakieli
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi viittomakielisille
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, henkilön oma äidinkieli
x Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä
x Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi
x Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
x Toiminta digitaalisessa ympäristössä
x Taide ja luova ilmaisu
Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
x Matematiikka ja matematiikan soveltaminenx Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen
Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen
x Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminenx Työelämässä toimiminen
x Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet
- Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta
x Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
x Kestävän kehityksen edistäminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi
Pakolliset osaamistavoitteet
Erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimiminen
Henkilö
x asettaa viestinnälleen tavoitteita
x perustelee mielipiteensä ja väitteensä
x toimii yhteistyö- ja ryhmätilanteissa
x esittelee alaansa liittyviä ilmiöitä tai asioita alan käsitteistöä käyttäen
x ymmärtää kielen ja vuorovaikutuksen merkityksen työelämässä ja yhteiskunnassa.
Eri lähteistä hankittujen tekstien käyttäminen ja tekstin luotettavuuden arvioiminen
Henkilö
- tulkitsee erilaisten tekstien tavoitteita ja olennaisia merkityksiä
x hyödyntää tietolähteitä ja arvioi niiden luotettavuutta
x tekee muistiinpanoja ja tiivistää ydinasioita kuullun, luetun ja nähdyn pohjalta
x noudattaa tekijänoikeuksia ja viittaa käyttämiinsä lähteisiin.
Erilaisten tekstien tuottaminen
Henkilö
x tuottaa oman alansa ja työelämän tekstikäytänteiden mukaisia tekstejä
x hallitsee kirjoitetun kielen käytänteitä
x käyttää viestinnässään tarkoituksenmukaista tieto- ja viestintäteknologiaa sekä monilukutaitoaan.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Kielen ja kirjallisuuden muotojen ja merkitysten tunteminen
Henkilö
- tutustuu kirjallisuuden eri lajeihin
- lukee ja analysoi kaunokirjallisuutta.
Erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen
Henkilö
- tuottaa ja tulkitsee tekstejä yksin ja yhdessä muiden kanssa
x antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta tuotetusta tekstistä
x muokkaa tuottamiaan tekstejä palautteen pohjalta.
Esiintymis- ja ryhmätyötaitojen kehittäminen
Henkilö
x edistää ryhmän työskentelyä ja arvostaa muiden näkökantoja
x noudattaa työelämän kokous- ja neuvottelukäytäntöjä.
Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä
Pakolliset osaamistavoitteet
Erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimiminen
Henkilö
x asettaa viestinnälleen tavoitteita
x perustelee mielipiteensä ja väitteensä ymmärrettävästi
x toimii yhteistyö- ja ryhmätilanteissa
x esittelee alaansa liittyviä ilmiöitä tai asioita tarkoituksenmukaista alan käsitteistöä käyttäen
x ymmärtää kielen ja vuorovaikutuksen merkityksen työelämässä ja yhteiskunnassa
x kehittää suomen kielen taitoaan tavoitteellisesti.
Eri lähteistä hankittujen tekstien käyttäminen ja tekstin luotettavuuden arvioiminen
Henkilö
- tulkitsee erilaisten tekstien tavoitteita ja olennaisia merkityksiä
x hyödyntää tietolähteitä ja arvioi niiden luotettavuutta
x tekee muistiinpanoja ja tiivistää ydinasioita kuullun, luetun ja nähdyn pohjalta
x noudattaa tekijänoikeuksia ja viittaa käyttämiinsä lähteisiin.
Erilaisten tekstien tuottaminen
Henkilö
x tuottaa oman alansa ja työelämän tekstikäytänteiden mukaisia tekstejä
x käyttää pääosin kielen perusrakenteita
x käyttää kirjoitetun kielen käytänteitä tarkoituksenmukaisesti
x käyttää viestinnässään tarkoituksenmukaista tieto- ja viestintäteknologiaa sekä monilukutaitoaan.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Kielen ja kirjallisuuden muotojen ja merkitysten tunteminen
Henkilö
- tutustuu kirjallisuuden eri lajeihin
- lukee ja analysoi kaunokirjallisuutta.
Erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen
Henkilö
- tuottaa ja tulkitsee tekstejä yksin ja yhdessä muiden kanssa
x antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta tuotetusta tekstistä
x muokkaa tuottamiaan tekstejä palautteen pohjalta.
Esiintymis- ja ryhmätyötaitojen kehittäminen
Henkilö
x edistää ryhmän työskentelyä ja arvostaa muiden näkökantoja
x noudattaa työelämän kokous- ja neuvottelukäytäntöjä.
Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi
Pakolliset osaamistavoitteet
Toisen kotimaisen kielen käyttäminen työhön liittyvissä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Henkilö
x tulkitsee alaansa liittyviä suppeita tekstejä
x tuottaa lyhyitä viestejä käyttäen alaan liittyvää sanastoa.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Toisella kotimaisella kielellä viestiminen työelämän vuorovaikutustilanteissa
Henkilö
x ilmaisee itseään tilanteen mukaan käyttäen ruotsin kielelle ja kulttuurille ominaisia ilmaisuja
x tuottaa alaansa liittyviä tekstejä
x valikoi ja hyödyntää erilaisia tietolähteitä toisella kotimaisella kielellä.
Kansalliskielten ja kulttuurien merkityksen ymmärtäminen kulttuurisesti moninaisessa Suomessa
Henkilö
x ymmärtää ruotsin kielen ja kulttuurin merkityksen pohjoismaisessa yhteistyössä.
Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
Pakolliset osaamistavoitteet
Vieraan kielen käyttäminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Henkilö
x tuottaa vuorovaikutuksessa tarvittavia tekstejä
x keskustelee työtehtävistään
x tuottaa alaansa liittyviä tekstejä
x tulkitsee alaansa liittyviä tekstejä
x arvioi ja kehittää kielitaitoaan.
Tiedon hakeminen erilaisista vieraskielisistä lähteistä
Henkilö
x arvioi ja valikoi tietoa tarkoituksenmukaisuuden, luotettavuuden ja ajantasaisuuden kannalta.
Kielellisesti ja kulttuurisesti monimuotoisessa ympäristössä toimiminen
Henkilö
x viestii monikielisessä ja kulttuurisessa ympäristössä
x kohtaa ihmiset yhdenvertaisesti ja arvostaen.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Vieraalla kielellä viestiminen työelämän tilanteissa
Henkilö
x ilmaisee itseään tilanteen edellyttämällä tavalla.
Aktiivisena kansalaisena toimiminen vieraskielisissä yhteyksissä
Henkilö
x viestii vieraalla kielellä työssä ja arkielämässä ymmärtäen oikeutensa ja velvollisuutensa
x ottaa toiminnassaan huomioon eri kulttuurien keskeiset piirteet.
Toiminta digitaalisessa ympäristössä
Pakolliset osaamistavoitteet
Tieto- ja viestintäteknisten laitteiden valinta ja käyttö
Henkilö
x käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia laitteita
Digitaalisten palveluiden ja sovellusten käyttö
Henkilö
x arvioi digitaalisen sisällön luotettavuutta
x käyttää yleisimpiä tekstinkäsittely-, taulukkolaskenta- ja esitysgrafiikkasovelluksia
x käyttää tarkoituksenmukaisia digitaalisia palveluita ja sovelluksia työtehtävissään
Vastuullinen ja turvallinen toiminta
Henkilö
x suojaa henkilökohtaisia tietojaan ja yksityisyyttään
x tunnistaa tyypillisimpiä kyber- ja tietoturvauhkia
x käyttää viestipalveluita ja sosiaalisen median palveluita vastuullisesti
x käyttää ja jakaa digitaalisia sisältöjä noudattaen tekijänoikeuksia
x tunnistaa digitaalisten laitteiden ja sovellusten käytön vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin
Valinnaiset osaamistavoitteet
Digitaalisten ympäristöjen ja sovelluksien hyödyntäminen
Henkilö
x hyödyntää yhteisöllisen työskentelyn alustoja ja palveluita
x rakentaa ammatillista verkkoidentiteettiään
Digitaalisten sisältöjen tuottaminen ja jakaminen
Henkilö
x käyttää tai muokkaa sisältöjä huomioiden käyttö- ja tekijänoikeudet
Taide ja luova ilmaisu
Pakolliset osaamistavoitteet
Kulttuurien ja taiteen merkityksen tunnistaminen hyvinvoinnille
Henkilö
x tunnistaa esimerkkejä paikallisesta ja kansallisesta kulttuurista ja taiteesta
x tunnistaa taiteen ja kulttuurin vaikutuksia hyvinvoinnille.
Itsensä ilmaisu taiteen ja luovan ilmaisun keinoin
Henkilö
x ilmaisee itseään taiteen ja luovan ilmaisun keinoin itsenäisesti tai yhteistyössä muiden kanssa.
Luova itsensä ilmaisu kirjoittamalla
Henkilö
x hyödyntää kirjoittaessaan erilaisia kuvitteellisia tekstejä
x käyttää kaunokirjallisuutta työnsä tukena.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Tiedon havainnointi ja kerääminen kulttuuriympäristöstä ja sen ilmiöistä
Henkilö
x kerää tietoa kulttuuriympäristönsä ilmiöistä valitsemastaan näkökulmasta.
Teoksen, tuotteen tai palvelun toteutuksen suunnitteleminen ja kokeileminen luovan ilmaisun keinoin
Henkilö
- kokeilee teoksen, tuotteen tai palvelun toteuttamista luovan ilmaisun keinoin.
Matematiikka ja matematiikan soveltaminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Perusmatematiikan käyttö työ- ja arkielämässä
Henkilö
x laskee prosenttilaskut
x tekee talousmatematiikan laskelmia (tulot, menot, korot, lainat ja verot)
x toteuttaa mittayksiköiden muunnoksia
x ratkaisee ensimmäisen asteen yhtälöitä
x laskee tavanomaisimpia pinta-ala- ja tilavuuslaskutoimituksia
x laskee mittakaavaan liittyviä laskutoimituksia
x hyödyntää suorakulmaisen kolmion geometriaa käytännön ongelmien ratkaisemisessa.
Loogisen päättelykyvyn, matemaattisten menetelmien ja apuvälineiden käyttö matemaattisten ongelmien ratkaisemiseen
Henkilö
x käyttää laskinta, taulukkolaskentaohjelmaa ja muita apuvälineitä ongelmien ratkaisemiseen
x etsii taulukoista ja kuvaajista ongelmien ratkaisemisessa tarvittavaa tietoa
x käsittelee ja havainnollistaa tilastollisia aineistoja
x määrittää ja tulkitsee tunnuslukuja (keskiarvon, moodin ja mediaanin) tilastollisista aineistoista
x havaitsee suureiden välisiä riippuvuuksia ja verrannollisuuksia.
Tulosten oikeellisuuden, suuruusluokan ja käytetyn ratkaisumenetelmän arviointi
Henkilö
x varmistaa, että tuloksen yksikkö ja numerotarkkuus on mielekäs
x arvioi käytetyn ratkaisumenetelmän käyttökelpoisuutta.
Matemaattisen osaamisen arviointi ja merkityksen tunnistaminen
Henkilö
x tunnistaa matematiikan merkityksen työvälineenä työ- ja arkielämässä.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Matemaattisten ongelmien ratkaiseminen päättelemällä, yhtälöillä ja kuvaajien avulla
Henkilö
x tunnistaa eksponentiaalisen mallin ja ratkaisee yksinkertaisen eksponenttiyhtälön
x hyödyntää suora- ja vinokulmaisen kolmion trigonometriaa matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa.
Matemaattisen tiedon hankinta, ryhmittely ja tulkinta
Henkilö
x tunnistaa normaalijakauman käsitteen ja graafisen esityksen
x kerää, ryhmittelee ja analysoi taulukoitua ja graafista tietoa eri lähteistä.
Informaation tuottaminen tilastoaineistosta ja todennäköisyyksien laskenta
Henkilö
x tunnistaa todennäköisyyslaskennan merkityksen ja laskee todennäköisyyksiä.
Ratkaisujen oikeellisuuden ja tulosten suurusluokan arviointi
Henkilö
x päättelee matemaattisten ratkaisujen tuloksen suuruusluokan.
Talousmatematiikan soveltaminen
Henkilö
x tekee kustannus- ja kannattavuusvertailujen pohjalta johtopäätöksiä.
Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Fysiikan käsitteiden ja suureiden välisten riippuvuuksien tunnistaminen ja laskutoimituksien tekeminen
Henkilö
x yhdistää tavanomaiset fysiikan ilmiöihin liittyvät ominaisuudet ja suureet toisiinsa
x ratkaisee yksinkertaisia tasaiseen liikkeeseen ja energiaan liittyviä laskutehtäviä.
Kemian käsitteiden ja suureiden välisten riippuvuuksien tunnistaminen ja laskutoimituksien tekeminen
Henkilö
x yhdistää tavanomaiset kemian ilmiöihin liittyvät ominaisuudet ja suureet toisiinsa
x ratkaisee yksikertaisia ainemäärään ja pitoisuuteen liittyviä laskutehtäviä.
Kemian ja fysiikan taitojen soveltaminen ja osaaminen työ- ja arkielämässä
Henkilö
x tunnistaa, mitä fysiikan lainalaisuuksia ja turvallisuusnäkökohtia tulisi huomioida työ- ja arkielämässä
x ottaa huomioon työ- ja arkielämässä käytettävien kemiallisten aineiden ominaisuudet ja mahdolliset ympäristöriskit
x tunnistaa ilmiöiden ja aineiden ympäristövaikutuksia
x hyödyntää kemikaalien käyttöturvallisuustiedotteita
x käsittelee kemiallisia aineita vaarantamatta omaa, muiden tai ympäristön turvallisuutta
x tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa fysiikan ja kemian osaamisessaan
Valinnaiset osaamistavoitteet
Fysikaalisiin ja kemiallisiin ilmiöihin liittyvien kokeellisten mittausten tekeminen ja havainnointi
Henkilö
x tekee kokeellisia mittauksia ja havainnoi happoihin ja emäksiin, hapettumiseen ja pelkistymiseen sekä orgaaniseen kemiaan liittyviä kemiallisia ilmiöitä ja niiden lainalaisuuksia käyttäen soveltuvia menetelmiä ja välineitä.
Kokeellisten mittaustulosten käsittely ja havaintojen analysointi
Henkilö
x käsittelee mittaustuloksia matemaattisilla menetelmillä ja mallintaa havaitsemiaan ilmiöitä
x määrittelee mahdollisia mittaustulosten virhetekijöitä ja ilmoittaa tuloksen tarkoituksenmukaisella tarkkuudella
x arvioi mittaustulosten luotettavuutta
x tekee mittaustuloksista johtopäätöksiä.
Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Suomalaisessa yhteiskunnassa toimiminen
Henkilö
x noudattaa tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteita
x toimii aktiivisena kansalaisena sekä käyttää monipuolisia vaikuttamisen tapoja.
Yhteiskunnan palvelujen käyttö ja kuluttajana toimiminen
Henkilö
x tunnistaa oikeutensa ja velvollisuutensa kuluttajana
x toimii vastuullisena kuluttajana
x hankkii tarvitsemaansa tietoa kuluttaja-asioissa.
Oman talouden suunnittelu ja talouteen liittyvien riskien arviointi
Henkilö
x seuraa tulojaan ja menojaan
x suunnittelee hankintoja
x vertailee erilaisia rahoitusvaihtoehtoja
x asettaa henkilökohtaisia taloudellisia tavoitteita
x ennakoi talouteensa vaikuttavia riskitekijöitä erilaisissa elämäntilanteissa.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Yhteiskunnallinen osallistuminen ja vaikuttaminen
Henkilö
x seuraa yhteiskunnallista päätöksentekoa
x osallistuu yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
Alan yhteiskunnallisen merkityksen arvioiminen
Henkilö
x arvioi alansa merkitystä yhteiskunnassa ja tulevaisuuden näkymiä.
Kansantalouden perusasiat ja keskeiset toimijat
Henkilö
x tunnistaa yhteiskunnallisen ja taloudellisen tilanteen kehityksen merkityksen yleisesti ja oman alan työpaikkoihin ja työllistymiseen
x ymmärtää kansantalouden perusasiat, -käsitteet ja keskeiset toimijat.
Työelämässä toimiminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Alan työmarkkinoiden tilanteen ja osaamistarpeiden selvittäminen
Henkilö
x tuntee työmarkkinajärjestelmän keskeiset periaatteet
x tietää alansa keskeiset ammatilliset verkostot
x tunnistaa alansa eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista.
Työsopimuksen solmiminen työnantajan kanssa
Henkilö
x tarkistaa työsopimuksen sisällön käyttäen tarvittaessa asiantuntija-apua.
Työyhteisön osana toimiminen
Henkilö
x noudattaa työssään ulkoasuun ja pukeutumiseen liittyviä ohjeita
x käyttää työssään tarkoituksenmukaista suojavaatetusta ja noudattaa työturvallisuusohjeita
x työskentelee luontevasti osana monimuotoista ja kulttuurisesti moninaista työyhteisöä.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Työyhteisön jäsenenä toimiminen
Henkilö
x työskentelee työpaikan toimintakulttuurin mukaisesti
x noudattaa sovittuja toimintatapoja ja kehittää omia toimintatapojaan.
Työelämän erilaisissa vuorovaikutus- ja ryhmätilanteissa toimiminen
Henkilö
x kehittää vuorovaikutustaitojaan saamansa palautteen mukaisesti
x toimii erilaisissa ryhmätilanteissa oman työtehtävänsä ja työpaikan toimintakulttuurin mukaisesti
x käyttää tarkoituksenmukaista psykologista tietoa oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi.
Alan työtehtävien selvittäminen kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoilla
Henkilö
x löytää itselleen soveltuvia työpaikkoja kansallisilta ja kansainvälisiltä työmarkkinoilta.
Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet
Pakolliset osaamistavoitteet
Omien kiinnostuksen kohteiden, mahdollisuuksien ja tuen tarpeiden tunnistaminen
Henkilö
x tunnistaa kiinnostuksensa kohteita ja omia ammatillisia mahdollisuuksiaan
x selvittää ja tunnistaa omia vahvuuksiaan, valmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan
x arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan säännöllisesti.
Tutkintoa ja uraa koskevien valintojen tekeminen
Henkilö
x tietää oman tutkinnon muodostumisen, tutkinnossa vaadittavat suoritukset ja valinnan mahdollisuudet, jotka edistävät työelämään sijoittumista ja omaa urasuunnitelmaa
- seuraa tutkinnon suorittamisen edistymistä
x käyttää tarkoituksen mukaisia oppimisympäristöjä osaamisensa hankkimisessa.
Tiedon hankkiminen erilaisista jatkokoulutusmahdollisuuksista ja koulutustarjonnasta tutkinnon suorittamisen aikana
Henkilö
x hankkii tietoa itselleen sopivista jatkokoulutuksen vaihtoehdoista ja tekee urasuunnitelman
x perehtyy jatkokoulutuksen pääsyvaatimuksiin, hakumenettelyyn ja valintakriteereihin.
Työllistymiseen ja oman osaamisen esittelyyn valmistautuminen tutkinnon suorittamisen aikana
Henkilö
- tekee omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan näkyväksi työnhakua varten ja esittelee osaamistaan kattavasti
- hakee työpaikkoja ja hyödyntää hakujärjestelmiä ja -menetelmiä
- päivittää urasuunnitelmaansa työllistymistä varten.
Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Terveydestä ja toimintakyvystä huolehtiminen
Henkilö
x laatii itselleen tilannekohtaisesti päivitettävän ja monipuolisen suunnitelman terveytensä ja hyvinvointinsa edistämiseksi ottaen siinä huomioon liikunnan, ravitsemuksen, palautumisen, unen, mielen hyvinvoinnin, nikotiinittomuuden ja päihteettömyyden, seksuaaliterveyden ja ihmissuhteiden merkityksen opiskelu- ja työkyvyn ylläpitämiseksi
x edistää terveyttään ja hyvinvointiaan aktiivisesti ja arvioi realistisesti suunnitelman toteutumista ja tavoitteiden saavuttamista hyödyntäen arvioinnissa myös muilta saamaansa palautetta.
Toimintaympäristön ja toiminnan turvallisuuden ja terveellisyyden arvioiminen
Henkilö
x ottaa työssään monipuolisesti huomioon oman ammatinsa kuormittavuustekijät ja edistää työkykyään
x selvittää ergonomian vaikutukset työkykyyn erilaisissa työympäristöissä.
Opiskelu- ja työkyvyn sekä hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla
Henkilö
x kehittää opiskelu- ja työkyvyn vaatimia fyysisiä ominaisuuksiaan ja ergonomiataitojaan
x liikkuu parhaansa yrittäen kaikissa liikuntatilanteissa edistäen opiskelu- ja työkykyään.
Tapaturmien syntymisen ehkäiseminen ja ensiavun antaminen
Henkilö
x antaa ensiapua ja hakee oikea-aikaisesti lisäapua
x estää toiminnallaan lisätapaturmien syntymistä.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen liikunnan avulla
Henkilö
- soveltaa monipuolisesti liikunnan harrastamiseen tarvittavia motorisia perustaitoja ja liikunnan lajitaitoja
x arvioi perustellusti kuormittumistaan ja työkykyvaatimuksia suhteessa omaan toimintakykyynsä.
Oppilaitosyhteisön ja opiskelijoiden hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen
Henkilö
Kestävän kehityksen edistäminen
Pakolliset osaamistavoitteet
Kestävän kehityksen periaatteet
Henkilö
x hahmottaa ihmisen toiminnan merkityksen ilmastonmuutokseen
x ymmärtää luonnon monimuotoisuuden merkityksen ja tunnistaa luonnonvarojen kestävän käytön välttämättömyyden kansallisesti ja globaalisti
x tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja omassa elämässään ja työssään.
Hiilineutraalisuus ja kiertotalous
Henkilö
x tunnistaa tuotteen tai palvelun energia- ja materiaalitehokkuuden.
Toiminnan eettiset näkökulmat
Henkilö
x arvioi omia ja muiden ratkaisuja eettisesti.
Valinnaiset osaamistavoitteet
Kestävän kehityksen arviointi
Henkilö
x arvioi työpaikan tai alan kestävään kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
x tekee ehdotuksia kestävän kehityksen kehittämiskohteista.
Kestävän kehityksen toimintatapojen suunnittelu
Henkilö
x valitsee kestävää kehitystä edistävät keinot ja toimintatavat
x aikatauluttaa tehtävät ja määrittää resurssit
x suunnittelee tarvittavan yhteistyön.
Kestävän kehityksen aktiivisena toimijana toimiminen
Henkilö
x toimii kestävän kehityksen esimerkkinä ja kannustaa muita kestävän kehityksen toimintaan
x viestii toimintatapojen muutostarpeista.
Kestävän kehityksen toiminnan onnistumisen arvioiminen
Henkilö
x esittää kehittämistarpeita kestävän kehityksen edistämiseen tulevaisuudessa.