PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.
Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023
Perusteen nimi | Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-3837-2022 |
Koulutukset | Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto |
Osaamisalat | Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala |
Ohjauksen osaamisala | |
Romanityön osaamisala | |
Perhepäivähoidon osaamisala | |
Kasvatuksen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Perhepäivähoitaja |
Koulunkäynninohjaaja | |
Voimaantulo | 01.01.2023 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot |
Organisaatio
Taiteen Sulattamo ry
Toimintayksikkö
Mielenterveysyhdistys Etappi ry, Nuorten aikuisten mielenterveysaktivismiryhmä Koala, Hämeentie 13A, 00530 Helsinki
Yhteyshenkilöt
Venla Heiskanen, Koala-toiminnan päällikkö, KoVa-koulutuksen koordinaattori, 044 7500 061, venla@koalaryhma.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.koalaryhma.fi/
Instagram: https://www.instagram.com/koalaryhma/
Facebook: https://www.facebook.com/koalaryhma
Oppimisympäristö tunnistettu
01.10.2024
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Kirsi Hiekkala, Suunnittelija, Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki, PAIKKO
Oppimisympäristöraportti julkaistu
01.10.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Vuonna 2000 perustettu Mielenterveysyhdistys Etappi ry tekee mielenterveystyötä STEA-tuettujen hankkeiden ja toiminnan kautta sekä tuottaa pääkaupunkiseudulla nuorille aikuisille asumispalveluja. Mty Etappi ry on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton. Yhdistyksen päämääränä on lisätä ja vahvistaa kohderyhmiin kuuluvien nuorten aikuisten osallisuutta yhteiskunnassa, tuoda esiin nuorten aikuisten erityistarpeita ja olla mukana vaikuttamassa ja kehittämässä myönteisemmän, stigmasta vapaan yhteiskunnan rakentumista.
Koala-ryhmä on Mielenterveysyhdistys Etappi ry:n alainen toiminta, joka toimii valtakunnallisesti STEA:n kohdennetulla yleisavustuksella. Koala on mielenterveysaktivismiryhmä, jonka tavoitteena on purkaa mielenterveyden häiriöihin liitettyjä ennakkoluuloja. Koalan toiminta on toimijalähtöistä, eli toimintaa kehitetään yhdessä mukana olevien toimijoiden kanssa. Koala-ryhmän toimipiste sijaitsee Helsingissä, mutta toimintaan voi osallistua joko paikan päällä tai etänä.
Kokemusvaikuttajakoulutus eli KoVa-koulutus on kokemusasiantuntijakoulutus, jossa painotetaan kokemustiedon hyödyntämistä vaikuttamisen työkaluna. Koulutus on suunnattu 18-35-vuotiaille, mielenterveyden häiriöitä tai psyykkistä oireilua kokeneille nuorille aikuisille. Koulutus on maksuton. Koulutuksia järjestetään lähikoulutuksena (Helsinki), etäkoulutuksena (Zoom) ja hybridikoulutuksena (yhteinen koulutus, joka on jaettu lähi- ja etäryhmään).
Uusia koulutuksia järjestetään 1-2 kertaa vuodessa. Koulutus kestää vähintään 4kk ja koulutuksen laajuus on vähintään 50 opetustuntia, á 60min. Koulutusta käydään omaan tahtiin ja valiten oman kokemusvaikuttajuuden kannalta mielekkäimpiä sisältöjä.
KoVa koostuu kuudesta moduulista: Kokemusasiantuntijan perusvalmiudet, Kokemustarinan kirjoittaminen, Esiintymistaidot ja oma kokemustarina esitykseksi, Yhteistoiminta ja kehittäminen, Vaikuttaminen ja aktivismi sekä Vaikuttava viestintä ja media. Moduuleihin kuuluu luentoja, keskustelua, vierailijoita, ryhmätöitä, työpajoja, itsenäistä työskentelyä, työskentelyiltoja sekä ohjausaikoja. Koulutuksessa tehdään lopputyöprojekti.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Kokemusvaikuttajakoulutus tarjoaa monipuolisen ja kattavan kuvan kokemusasiantuntijuuden kentästä sekä valmiudet toimia ja vaikuttaa erilaisissa kokemusasiantuntijatehtävissä.
KoVa-koulutuksessa tavoitteena on, että koulutettavan omista kokemuksista kumpuava tieto työstetään vaikuttamisen työvälineeksi. Koalan Kokemusvaikuttajakoulutuksesta valmistuneet kokemusvaikuttajat toimivat esimerkiksi puhujina koulutuksissa, kursseilla ja tapahtumissa, median haastateltavina, vaikuttajina ja aktivisteina, työryhmien jäseninä palveluiden arvioinnissa ja kehittämisessä sekä vertaisryhmäohjaajina.
Koulutuksen aikana jokainen osallistuja toteuttaa oman lopputyöprojektin. Lopputyöprojektin kautta koulutettava jakaa kokemuksiinsa perustuvaa asiantuntemusta sekä työstää itsellensä sopivia vaikuttamisen keinoja. Lopputyö voi olla esimerkiksi kokemustarina, esitys, aktivismitempaus, tapahtuma, some-tili, työpaja tai konseptisuunnitelma.
Kokemusvaikuttajakoulutuksesta saa todistuksen, kun kaikki neljä alla olevaa ehtoa on täyttynyt.
- Tehnyt opintoja kaikista moduuleista
- Osallistunut koulutukseen vähintään 50 tunnin edestä (60min)
- Suorittanut koulutusta vähintään 4 kuukauden ajan
- Toteuttanut KoVa-koulutuksen lopputyön
Todistus vastaa Koulutetut Kokemusasiantuntijat ry:n suosituksia (Minimi on 50 lähiopetustuntia 60min. jakautuen vähintään 4kk ajanjaksolle).
Koulutuksen aikana KoVa:n toimijoiden tukena on koulutuksen ohjaajat sekä koulutusryhmän vertaistuki.
Koala-ryhmän toiminta ja yhteisö tarjoaa koulutuksesta valmistuneille 18-35-vuotiaille monipuolisesti tukea ja toimintamahdollisuuksia:
- Koalan toiminnassa: sisäiset viestintäkanavat ja vertaistuki, henkilökohtaiset ohjausajat, toimiminen Koalan osallistujana, kehittäjänä, toteuttajana ja Koala-ryhmän edustajana.
- Koalan toiminnan ulkopuolella: Kokemusvaikuttajien välitys erilaisiin tehtäviin.
Toiminnan erityispiirteitä
Koulutusta käydään omaan tahtiin. Koulutettava voi valita oman kokemusvaikuttajuuden kannalta mielekkäimpiä sisältöjä. Koala-ryhmän toimintaperiaatteiden mukaisesti Kokemusvaikuttajakoulutuksen sisältöä kehitetään toimijalähtöisesti, esim. vaikuttamisen teemat ja vierailijoiden kutsuminen. Valinnaisuus ja toimijalähtöisyys mahdollistaa omannäköisen vaikuttajuuden muotoutumisen.
Koala-toiminnan kautta koulutuksessa on monipuolisesti käytännön harjoittelumahdollisuuksia mm. someaktivismi, tapahtumatuotanto, peliaktivismi, aktivismitempaukset, vierailut sosiaali- terveys ja kasvatusaloilla, puhuja- ja haastattelupyynnöt, vertaisryhmän ohjaaminen.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Koulutusiltoja järjestetään arki-iltaisin noin kerran viikossa. Koulutuksia järjestetään lähikoulutuksena Helsingissä, etäkoulutuksena ja hybridikoulutuksena (lähi+etä). Etäosallistuminen vaatii osallistujalta laitteen, jonka avulla koulutukseen osallistuu.
Henkilöstöresurssit
KoVa-koordinaattori, Koala-toiminnan ohjaajat, vierailijat ja vierailevat kouluttajat.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
6 - 15
Referenssit
Muuta
Oppimisympäristö on tunnistettu yhteistyössä Taiteen Sulattamo ry:n Kokemuksesi on arvokas -hankkeen (STEA / 2022–2024) kanssa.
Kokemuksesi on arvokas -hanke yhtenäistää ja kehittää kokemusasiantuntija- ja vertaisohjaajakoulutusten kenttää valtakunnallisesti.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Pakolliset tutkinnon osat
- Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalallaKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Oppijan ja oppimisen ohjaus- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä
Valinnaiset tutkinnon osat
- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki
Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä
Valinnaiset tutkinnon osat
- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessaTutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta
Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö
Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat
- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa
Valinnaiset tutkinnon osat
- Etsivässä työssä toimiminen- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.
Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
x toimia palvelujärjestelmässä
x ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi
Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.
Henkilö
x tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
x erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
x ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
x ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
x tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.
Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.
Henkilö
x toimii ammattilaisen kanssa työparina
x tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
x tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
x hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
x aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
x ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.
Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.
Henkilö
x ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
x hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
x toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
x työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
x ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
x ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.
Henkilö ohjaa vertaisryhmää.
Henkilö
x laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
x ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
x tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
x tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
x noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
x arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
x ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.
Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.
Henkilö
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
x työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
x käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.
Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.
Henkilö
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.