Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®-järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

Valtakunnallista PAIKKO®-järjestelmää hallinnoi Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki. PAIKKO-järjestelmän työkaluja ovat Oppimisympäristöjen raportit ja Osaamistodistus. Toimintamallin kehittämistyö aloitettiin vuosina 2012–2018 toteutetuissa ESR–hankkeissa.

Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto 2023

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-3837-2022
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
OsaamisalatKoulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Ohjauksen osaamisala
Romanityön osaamisala
Perhepäivähoidon osaamisala
Kasvatuksen osaamisala
TutkintonimikkeetPerhepäivähoitaja
Koulunkäynninohjaaja
Voimaantulo01.01.2023
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/8262880/tiedot

Organisaatio

Taiteen Sulattamo ry

Toimintayksikkö

Työttömien Keskusjärjestö ry, Rahakamarinportti 3 A, 3. kerros, 00240 Helsinki

Yhteyshenkilöt

Heli Niromaa, Terveyden edistämisen koordinaattori, 044 544 3613, heli.niromaa@tyottomat.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://tyottomat.fi/

Kotisivut: https://tyottomat.fi/hankkeet/terveytta-tyottomille/

Facebook: https://www.facebook.com/tyottomat/

Instagram: https://www.instagram.com/tyottomienkeskusjarjesto/

Oppimisympäristö tunnistettu

15.05.2024

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Jenni Nikkanen, Hankesuunnittelija (FM), Kokemuksesi on arvokas -hanke, PAIKKOasiantuntija

Oppimisympäristöraportti julkaistu

15.05.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Työttömien Keskusjärjestö ry on valtakunnallinen työttömien edunvalvontajärjestö, jonka tavoitteena on työttömyyden vähentäminen, työttömien toimeentulon parantaminen sekä työttömien fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistäminen. Keskusjärjestö toimii reilun 60 jäsenyhdistyksensä tukena, joita on ympäri Suomen. Järjestön toimintaa avustaa Sosiaali- ja terveysministeriön Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Terveyttä työttömille -toiminta on osa keskusjärjestön työttömien hyvinvointia ja työllistymistä edistävää työtä. Sen tavoitteena on pitkäaikaistyöttömien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen ja siten työ- ja toimintakyvyn ja työllistymisedellytysten parantaminen. Toiminnan osatoteuttajana on Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry. Pitkäaikaistyöttömiä ja työelämän ulkopuolella olevia kohdataan työttömien yhdistyksissä ja muissa matalan kynnyksen kohtaamispaikoissa. Heille tarjotaan sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvää palveluohjausta, infotilaisuuksia ja hyvinvointipäiviä, tarvittaessa myös työkykykoordinaattorin tukea. Työttömien yhdistyksiä tuetaan tuottamalla materiaaleja ja järjestämällä koulutuksia. Myös viestiminen työttömien terveyteen liittyvistä teemoista, erilaisissa verkostoissa toimiminen ja vaikuttaminen ovat osa Terveyttä työttömille -toimintaa.

Työttömyyden kokemusasiantuntijatoiminta on käynnistetty vuonna 2024 osana Terveyttä työttömille -toimintaa. Kokemusasiantuntijoita koulutetaan ja koulutuksen jälkeen heitä tuetaan ja toimintaa koordinoidaan. Myös työttömien paikallisyhdistykset tukevat omassa yhdistyksessään toimivia kokemusasiantuntijoita. Tavoitteena on saada työttömien ääntä enemmän kuuluviin niin mediassa kuin työttömien palveluissakin hyvinvointialueilla ja kunnissa.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Kokemusasiantuntijakoulutus kestää noin kaksi kuukautta. Koulutuksen laajuus on noin 45 tuntia, joka sisältää 36 tuntia opetusta ja lisäksi itsenäistä työskentelyä. Koulutus koostuu yhteensä seitsemästä koulutuspäivästä, joista kolme on lähipäiviä ja neljä etäpäiviä. Lisäksi koulutus sisältää itsenäisiä välitehtäviä. Koulutus tarjoaa valmiuksia toimia työttömyyden kokemusasiantuntijana erilaisissa tapahtumissa, tilaisuuksissa, työryhmissä ja haastattelutilanteissa. Koulutus järjestetään ensimmäisen kerran syksyllä 2024. Hakuaika on keväällä.

Kokemusasiantuntijakoulutuksessa painotetaan kokemusasiantuntijan roolissa toimimiseen liittyviä kysymyksiä, oman kokemuspuheenvuoron työstämistä ja esittämistä, esiintymis-, vuorovaikutus- ja mediassa toimimisen taitoja sekä ammattilaisten kanssa toimimista. Toimintatapa on keskusteleva, vuorovaikutteinen ja voimavaroja vahvistava.

Kokemusasiantuntijakoulutus koostuu
- koulutuspäiviin sisältyvistä oppitunneista, yhteisestä keskustelusta ja harjoituksista
- itsenäisesti tehtävistä välitehtävistä
- oma kokemustarinan työstämisestä ja esittämisestä ryhmälle

Osaamista kertyy koulutuksen jälkeen kokemusasiantuntijatehtävissä ja erikseen tarjottavissa täydennyskoulutuspäivissä.

Toiminnan erityispiirteitä

Koulutuksessa huomioidaan työttömyyskokemuksen erityispiirteet ja käydään läpi työttömille suunnattuja palveluita ja työttömyyskentän toimijoita.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Työttömien Keskusjärjestön toimisto sijaitsee Helsingissä. Henkilökunta työskentelee pääasiassa etänä. Keskusjärjestön jäsenyhdistyksiä on ympäri Suomen ja kokemusasiantuntija voi saada tukea myös mahdollisesta oman asuinpaikkansa yhdistyksestä. Kokemusasiantuntijatoimintaa koordinoi ja tukee Työttömien Keskusjärjestön Terveyttä työttömille -toiminta.

Valtakunnallinen työttömyyden kokemusasiantuntijakoulutus järjestetään osin lähi- ja osin etäkoulutuksena hyödyntäen Teams-alustaa. Osallistujalta edellytetään soveltuvaa laitetta ja verkkoyhteyttä. Vuonna 2024 lähipäivät toteutetaan Helsingissä.

Työttömien Keskusjärjestö välittää työttömyyden kokemusasiantuntijoita, jotka kertovat kokemukseensa perustuvaa tietoa esimerkiksi koulutuksissa, tapahtumissa, tilaisuuksissa tai antamalla haastatteluita medioihin. Kokemusasiantuntijoita voi hyödyntää myös erilaisissa työryhmissä, asiakasraadeissa ja palveluita suunniteltaessa.

Henkilöstöresurssit

Koulutuksen vastuukouluttaja (2024): VTT, työnohjaaja ja ammatillinen opettaja.
Kouluttajaparina kokemusasiantuntija. Lisäksi ulkopuolisia asiantuntijaluennoijia.
Kokemusasiantuntijakoulutusta ja -toimintaa koordinoi terveyden edistämisen koordinaattori, TtM.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

8 - 14

Referenssit

Muuta

Oppimisympäristö on tunnistettu yhteistyössä Taiteen Sulattamo ry:n Kokemuksesi on arvokas -hankkeen (STEA / 2022–2024) kanssa. Kokemuksesi on arvokas -hanke yhtenäistää ja kehittää kokemusasiantuntija- ja vertaisohjaajakoulutusten kenttää valtakunnallisesti.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

- Ammatillinen toiminta ja työelämäosaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Oppijan ja oppimisen ohjaus
- Tuen tarpeeseen vastaaminen oppimisen ja ohjauksen ympäristöissä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjaus
- Koulunkäynnin ja opiskelun ohjaus ja tuki

Perhepäivähoidon osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa
- Toimiminen perhepäivähoitoympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
Tutkinnon osa Lapsen, kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen kasvatus ja ohjausalan perustutkinnosta

Romanityön osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Yksilö- ja yhteisölähtöinen asiakas- ja viranomaisohjaus romanityössä
- Romanilähtöinen monikulttuurinen ohjaustyö

Kasvatuksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Pedagogisen toimintakulttuurin toteuttaminen varhaiskasvatuksessa
- Lapsen tuen tarpeisiin vastaaminen yhteistyössä huoltajien ja muiden ammattilaisten kanssa

Ohjauksen osaamisala
Valinnaiset tutkinnon osat

- Lapsen ja nuoren suojelu kasvatus- ja ohjaustyössä
- Osaamisen ja työllistyvyyden ohjaus
- Aikuisten ohjaus eri elämäntilanteissa

Valinnaiset tutkinnon osat

- Etsivässä työssä toimiminen
- Kulttuurinen moninaisuus kasvatus- ja ohjaustyössä
x Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen
- Romanikielen käyttäminen ohjaustyössä
- Draamailmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Kuvallisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Musiikillisen ilmaisun käyttö kasvatus- ja ohjaustilanteissa
- Suomen kielen lukemisen ja kirjoittamisen perustaitojen ohjaus
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon aktiivinen edistäminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Ammattitutkinnon perusteissa kuvataan perustutkintoa syvällisempää tai rajatumpiin työtehtäviin kohdistunutta osaamista.

Ammattitutkintojen arviointikriteerit määrittelevät tutkinnon osan hyväksytyn suorituksen tason. Ammattitaitovaatimuksen kaikkien arviointikohteiden tulee toteutua, jotta se voidaan tunnistaa oppimisympäristössä.

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä
- toimia monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä
x toimia palvelujärjestelmässä
- ohjata vertaisryhmää
x käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä
x arvioida ja kehittää omaa osaamistaan ja ammatillisuuttaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö hahmottaa kokemusasiantuntijuuden periaatteet ja monimuotoisuuden sekä merkityksen osana toimintaympäristöä.

Henkilö

x erottaa kokemusasiantuntijuuden eri tasot ja tuntee kokemusasiantuntijuuden monimuotoisen toimintakentän
x tunnistaa erilaiset kokemusasiantuntijuuden muodot, kuten omakohtainen sairastuminen ja siitä kuntoutuminen, palvelujärjestelmien asiakkuus, erityisryhmän jäsenyys sekä läheisen näkökulma
x erottaa eri kokemustoimijakäsitteet toisistaan, kuten vertaistoimija, vertaistyöntekijä, kokemustoimija, ammatillinen kokemusasiantuntija ja kokemuksen omaava ammattilainen
x ymmärtää kokemusasiantuntijan roolin asiakkaan aseman vahvistajana, ennakkoluulojen murtajana, oikeanlaisen tiedon välittäjänä sekä palveluiden suunnittelijana, kehittäjänä ja arvioijana
x ymmärtää koulutuksen merkityksen ammatilliseen kokemusasiantuntijuuteen kasvamisessa muun muassa hankkiakseen reflektointitaitoja ja hyödyntääkseen paremmin omia kokemuksiaan työssään
x tutustuu järjestäytyneeseen kokemusasiantuntijatoimintaan ja kokemusasiantuntijatoimijoihin.

Henkilö toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä.

Henkilö

- toimii monialaisen työyhteisön tai verkoston jäsenenä ja tuo esiin omia havaintojaan
- toimii ammattilaisen kanssa työparina
- tunnistaa ei-kokemustaustaisen ammatillisen työn merkityksen ja toimii rakentavasti yhteistyössä
- tunnistaa omat asenteensa ja toimii ammatillisesti eri toimijaryhmien kanssa
- hallitsee digivälineiden käytön tiedonhaussa ja viestinnässä
- aikatauluttaa työnsä ja käyttää kalenteria
- ymmärtää työn ja vapaa-ajan rajat ja pitää huolta omasta jaksamisestaan.

Henkilö toimii palvelujärjestelmässä.

Henkilö

x ymmärtää eri toimijoiden tehtävät palvelujärjestelmässä
x ymmärtää vaitiolovelvollisuuden ja toimii sen mukaisesti
x hyödyntää kokemusosaamistaan palvelujärjestelmän arvioinnissa ja kehittämisessä
- toimii tarvittaessa tulkkina asiakkaiden, ammattilaisten ja palvelujärjestelmän välillä
x työskentelee rakentavassa vuorovaikutuksessa eri toimijaryhmien kanssa
- ratkaisee ammatillisesti erilaiset haastavat erityistilanteet, esimerkiksi tuttujen kohtaaminen asiakkaina
- ymmärtää työyhteisön tuen sekä työnohjauksen merkityksen.

Henkilö ohjaa vertaisryhmää.

Henkilö

- suunnittelee ryhmän toimintaa
- laatii vertaisryhmäläisten kanssa ryhmän pelisäännöt
- ohjaa ryhmää hyödyntäen kokemusasiantuntijuuttaan
- tietää oman roolinsa ohjaajana rajaten omien kokemustensa kertomista
- tunnistaa erityyppisten ryhmien piirteet, ryhmäilmiön ja ryhmien vaiheet
- noudattaa ryhmän ohjaamisessa eettisiä periaatteita
- arvioi ryhmäläisten kykyä osallistua ryhmätoimintaan ja vertaistoiminnasta hyötymistä
- ohjaa tarvittaessa ryhmäläisen ammattiavun piiriin.

Henkilö käyttää omaa kokemusasiantuntijuuttaan työvälineenä.

Henkilö

x on käsitellyt omat kokemuksensa ja pystyy tarkastelemaan niitä eri näkökulmista neutraalisti
x tekee rajausta yksityisen ja julkisen tiedon välille oman tarinansa käyttämisessä
x tunnistaa ja jäsentää ne tekijät, jotka ovat vaikuttaneet oman tai läheisen toimintakyvyn paranemiseen tai kuntoutumiseen
x antaa toivoa selviytymisestä
x hyödyntää omaa kokemustaan erityisryhmänsä tasa-arvoisuuden sekä tietoisuuden lisääntymiseksi
x toimii yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden sekä monenlaisuuden ymmärtämisen edistämiseksi
x näkee asiat omaa kokemusta laajemmin ja toimii suuremman ryhmän äänenä
x tiedostaa oman kokemusasiantuntijatoimintansa vaikutukset muihin ja toimii vastuullisesti
x työstää omat kokemuksensa tarinaksi ja esittää sen
x kehittää esiintymis- ja vuorovaikutustaitojaan ja ymmärtää niiden merkityksen kokemusasiantuntijatoiminnassa
x käyttää sosiaalista mediaa ja eri mediaympäristöjä vastuullisesti ymmärtäen yksityisen ja ammatillisen kohderyhmän viestinnän rajat.

Henkilö arvioi ja kehittää omaa osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.

Henkilö

x kertoo omista vahvuuksistaan ja kehittämisen kohteistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana
x arvioi omaa osaamistaan monipuolisesti ja perustellen
x pyytää ja ottaa vastaan palautetta ja hyödyntää sitä oman osaamisensa ja ammatillisuutensa kehittämisessä
x kehittää aktiivisesti osaamistaan kokemusasiantuntijana ja vertaisohjaajana.