Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.

Ravintola- ja catering-alan perustutkinto 2022

Perusteen nimiRavintola- ja catering-alan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5085-2021
KoulutuksetRavintola- ja catering-alan perustutkinto
OsaamisalatAsiakaspalvelun osaamisala
Ruokapalvelun osaamisala
TutkintonimikkeetTarjoilija
Kokki
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7854763/tiedot

Organisaatio

Sotkamon kunta

Toimintayksikkö

Cafe moro moro, Torikatu 8, 88600 Sotkamo

Yhteyshenkilöt

Nina Delikhoun, Yrittäjä, 044 2402 932, cafe@moro-moro.fi

Pia Lokka, Työpaikkavalmentaja/OK-hanke, 040 5369 427, pia.lokka@kamk.fi

Virpi Heikkinen, Projektipäällikkö/OK-hanke, 040 3594 709, virpi.heikkinen@kamk.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Facebook: https://m.facebook.com/people/Cafe-moro-moro/100068635706841/

Instagram: https://www.instagram.com/cafe.moromoro/?hl=fi

Oppimisympäristö tunnistettu

27.03.2023

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Satu Help, Ammatillinen opettaja, Edukai, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti julkaistu

29.05.2023

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Café Moro Moro on moderni kahvila Sotkamon ydinkeskustassa, torin reunalla. Kahvila tarjoaa asiakkailleen erikoiskahveja, useita teelaatuja ja tuoreita omassa keittiössä tehtyjä vitriinituotteita, kuten makeita ja suolaisia kahvileipiä sekä tilauksesta täyte- ja voileipäkakkuja. Toiminnassa korostuu erinomainen asiakaspalvelu, loistavat tuotteet ja kahvilan rauhallinen tunnelma.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toiminnassa toteutuvat joiltain osin Ravintola- ja caterin-alan perustutkinnon tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin (kahvilapalvelut) ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät tehtävät.

Käytännön työtehtäviä ovat mm.
Asiakkailta tilauksen vastaanottaminen, kahvien ja eri juomien valmistusta sekä tuotteiden tarjoilu asiakkaille eli kahvila toimii pöytiin tarjoilu periaatteella. Työtehtäviin kuuluu myös vitriini tuotteiden esille laittoa ja toisinaan myös valmistusta sekä puhtaanapidon työtehtäviä.

Toiminnan erityispiirteitä

Olemme nykyaikainen, moderni kahvila, jossa panostetaan palvelun laatuun sekä itse käsin tehtyihin tuotteisiin.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Sali ja keittiö sijaitsevat samassa kerroksessa, katutasossa. Kahvilan salissa on n. 40 asiakaspaikkaa, joista avautuu näkymä Sotkamon torille. Kahvilassa on käytössä Moccamaster-kahvinkeitin, vedenkeitin, mikroaaltouuni sekä erikoiskahvien valmistuslaite, jonka käyttöön ja kahvien valmistukseen annetaan opastus. Keittiössä on kupuastianpesukone.
Uudet työntekijät perehdytetään työn ohessa työvuoroissa.

Henkilöstöresurssit

Työntekijöitä kahvilassa on 4 henkilöä ja kesäsesonkiin palkataan 3-4 kesätyöntekijää. Harjoittelijoita voidaan ottaa 1 henkilö kerrallaan.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 1

Referenssit

Muuta

Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille. Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakollinen tutkinnon osa

- Ravitsemispalveluissa toimiminen

Asiakaspalvelun osaamisala

- Asiakaspalvelu ja myynti
- Annosruokien ja juomien tarjoilu

Ruokapalvelun osaamisala

- Lounasruokien valmistus
- Annosruokien valmistus

Valinnaiset tutkinnon osat

- À la carte -ruoanvalmistus
- À la carte -tarjoilu
- Juomien myynti ja tarjoilu
x Kahvilapalvelut
- Katu- ja pikaruokapalvelut
- Laivatalouspalvelut
- Luonnontuotteiden hyödyntäminen ravitsemispalveluissa
- Palvelu- ja jakelukeittiön toiminnot
- Ravitsemispalveluiden tuotteistaminen
- Suurkeittiön ruokatuotanto
- 3D-tekniikan hyödyntäminen ravitsemispalveluissa
- Tilaus- ja juhlaruokien valmistus
- Tilaus- ja juhlatarjoilu
- Vähittäiskaupan palvelutiskillä toimiminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
- Yrityksessä toimiminen
- Yritystoiminnan suunnittelu

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Kahvilapalvelut

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua asiakaspalvelutilanteisiin
x palvella asiakkaita, myydä ja tarjoilla kahvilan ruoka- ja juomatuotteita
x rekisteröidä myyntiä ja laskuttaa asiakkaita
x hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa
x tehdä työvuoron tilityksen ja valmistella seuraavaa työvuoroa
x arvioida omaa osaamistaan ja toimintaansa työyhteisön jäsenenä.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu asiakaspalvelutilanteisiin.

Henkilö

x noudattaa työaikoja
x suunnittelee ja aikatauluttaa työvuoronsa tehtäviä, mutta tarvitsee siinä apua
x siistii ja järjestää asiakas- ja työtiloja työvuoron aikana
x valmistaa eri jalostusasteella olevista raaka-aineista kahvilan tuotteita koneita ja laitteita käyttäen
x laittaa tuotteita esille ohjeen ja liikeidean mukaisesti sekä huolehtii niiden laadusta ja riittävyydestä
x täyttää tarvittaessa automaatteja ohjeen mukaan
x on perehtynyt työryhmän jäsenenä kahvilan omavalvontasuunnitelmaan ja noudattaa sitä
x työskentelee ergonomisesti

Henkilö palvelee asiakkaita, myy ja tarjoilee kahvilan ruoka- ja juomatuotteita.

Henkilö

x huomioi asiakkaiden saapumisen, käyttäytyy kohteliaasti ja kommunikoi heidän kanssaan
x esittelee kahvilan myydyimpien tuotteiden pääraaka-aineet ja hinnat sekä kertoo toisen apuna kasvis- ja erityisruokavaliota (laktoositon, maidoton ja gluteeniton) noudattaville asiakkaille soveltuvista tuotteista
x on perehtynyt ohjattuna erilaisten kahvien ja muiden juomien valmistukseen ja käyttö- ja tarjoilutapoihin siten, että pystyy valmistamaan niitä asiakkaiden tilausten mukaan
x suosittelee ja myy kahvilan tuotteita
x kiittää asiakkaita ja ottaa vastaan palautetta palveluista ja tuotteista ohjattuna

Henkilö rekisteröi myyntiä ja laskuttaa asiakkaita.

Henkilö

x merkitsee ohjeen mukaan tuotteen myyntihinnan
x käyttää toisen apuna kahvilan kassaa tai kassajärjestelmää ja vastaanottaa ja käsittelee tavallisimpia maksuvälineitä turvallisesti

Henkilö hyödyntää alakohtaista kielitaitoa asiakaspalvelussa.

Henkilö

x palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä

Henkilö tekee työvuoron tilityksen ja valmistelee seuraavaa työvuoroa.

Henkilö

x loppusiivoaa kahvilan asiakas- ja työtiloja
x toimii astiahuollon tehtävissä ja siistii astiahuollon tilat
x tekee tilityksen toisen apuna
x tiedottaa ohjattuna asiakas- ja myyntitilanteet vuoroon tulevalle työntekijälle

Henkilö arvioi omaa osaamistaan ja toimintaansa työyhteisön jäsenenä.

Henkilö

x tarvitsee ohjausta arvioidessaan oman työsuorituksensa onnistumista ja kykenee ottamaan vastaan palautetta
x pystyy toimimaan erilaisten ihmisten kanssa työyhteisössä ja pyytää tarvitessaan apua muilta
x noudattaa annettuja ohjeita eikä aiheuta toiminnallaan vaaraa
x käyttäytyy hyvien käyttäytymistapojen mukaisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta suhteessa asiakkaisiin ja yritykseen