Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.

Liiketoiminnan perustutkinto 2022

Perusteen nimiLiiketoiminnan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5162-2021
KoulutuksetLiiketoiminnan perustutkinto
TutkintonimikkeetMerkonomi
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot

Organisaatio

Kuhmon kaupunki

Toimintayksikkö

Josiella Oy, Könninmäentie 6, 88900 Kuhmo

Yhteyshenkilöt

Josie Ahtonen, Yrittäjä, 050 375 0704, info@josiella.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.josiella.fi

Facebook: https://www.facebook.com/JosiellaOy/

Instagram: https://www.instagram.com/ravintolajosiella/

Oppimisympäristö tunnistettu

25.06.2019

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Päivi Haverinen, Ammatillinen opettaja , Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti päivitetty

08.01.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Josiella Oy on vuonna 2018 avattu aasialainen ravintola Kuhmon keskustassa. Josiella tarjoaa aasialaispainotteista lounasruokaa, joka tarkoittaa sitä, että ei suinkaan kaikki, mutta osa ruuista on aasialaisittain tehty ja osa ruuista on hyvin lähellä suomalaista. Toki maustaminen ja ruuan tekeminen poikkeaa usein perinteisestä suomalaisesta tavasta. Lihatuotteissa käytämme 100 % suomalaista lihaa.
Lisäksi ravintolassa on mahdollista järjestää tilauksesta juhlia ja muita tilaisuuksia max. 50 henkilölle, myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toiminnassa toteutuvat Liiketoiminnan perustutkintoon tässä raportissa kuvattuihin ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät:
Lounasravintolan asiakaspalvelu ja myyntityö kassalla.

Toiminnan erityispiirteitä

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Ravintola Josiella Oy:n käytössä on hyvin tilaa, ja ravintolaan mahtuu kerrallaan 50 asiakasta.
Ravintola- ja cateringalan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisessa työssä käytettäviä koneita ja laitteita ovat mm. kassa, maksupääte, kupuastianpesukone, liedet, uunit, jääkaapit, pakastimet, kahvinkeitin ja riisinkeitin. Kassa ja maksupääte ovat nykyajan vaatimusten mukaisia, ja tarjoavat asiakaspalvelutyötä tekeville henkilöille hyvän oppimismahdollisuuden. Ravintolassa on linjasto, josta löytyy lämpöhauteet sekä kylmäyksikkö. Kahvi ja jälkiruokaleivonnaiset sijoittuvat omaan pöytäänsä.
Tuotteet ja palvelut:
1. Lounas buffet. Päivän lopulla ruokaa voi saada alennettuun hintaan. (sis. juomat, leivät, salaatit, kahvit yms.) Ruuat voi ostaa myös mukaan
2. Pelkkä kahvi + kahvileipä on 3,50 €. Kahvileipä on yleensä samana päivänä paikan päällä leivottu kakku, pulla tms.
3. Pitopalvelu tilauksesta

Henkilöstöresurssit

2 hlö

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 2

Referenssit

Muuta

Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaspalvelu
- Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat I

- Asiakkuuksien hoitaminen
- Finanssipalvelut
- Henkilöstön tukipalvelut
- Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
- Laskutus ja reskontra
- Logistiikkapalvelut
- Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
- Myynti
- Palkanlaskenta
- Palvelumuotoilu
- Projektissa toimiminen
- Tapahtumatuotanto
- Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat II

- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Asiakaspalvelu

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.

Henkilö

x hankkii tietoa organisaation toimintaympäristöstä
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana

Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.

Henkilö

x hoitaa palvelutilanteet tavanomaisissa kanavissa, palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet

Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.

Henkilö

x selvittää asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä omassa työssään
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti

Työyhteisössä toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x toimia työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
x viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi

Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.

Henkilö

x tietää työorganisaationsa toimintaperiaatteet
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia

Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.

Henkilö

x tuntee yhdessä toimimisen ja tiimityön periaatteita
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita

Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.

Henkilö

x arvioi omaa työsuoritustaan ja toimintaansa työyhteisössä
x osallistuu palautekeskusteluun

Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.

Henkilö

x tunnistaa työtehtäväänsä liittyviä sosiaalisia verkostoja
x valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
x osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan

Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.

Henkilö

x viestii työhön liittyvistä asioista sekä suullisesti että kirjallisesti
x käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
x käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja