PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Liiketoiminnan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Liiketoiminnan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-5162-2021 |
Koulutukset | Liiketoiminnan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Merkonomi |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot |
Organisaatio
Kuhmon kaupunki
Toimintayksikkö
Josiella Oy, Könninmäentie 6, 88900 Kuhmo
Yhteyshenkilöt
Josie Ahtonen, Yrittäjä, 050 375 0704, info@josiella.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.josiella.fi
Facebook: https://www.facebook.com/JosiellaOy/
Instagram: https://www.instagram.com/ravintolajosiella/
Oppimisympäristö tunnistettu
25.06.2019
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Päivi Haverinen, Ammatillinen opettaja , Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
08.01.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Josiella Oy on vuonna 2018 avattu aasialainen ravintola Kuhmon keskustassa. Josiella tarjoaa aasialaispainotteista lounasruokaa, joka tarkoittaa sitä, että ei suinkaan kaikki, mutta osa ruuista on aasialaisittain tehty ja osa ruuista on hyvin lähellä suomalaista. Toki maustaminen ja ruuan tekeminen poikkeaa usein perinteisestä suomalaisesta tavasta. Lihatuotteissa käytämme 100 % suomalaista lihaa.
Lisäksi ravintolassa on mahdollista järjestää tilauksesta juhlia ja muita tilaisuuksia max. 50 henkilölle, myös iltaisin ja viikonloppuisin.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat Liiketoiminnan perustutkintoon tässä raportissa kuvattuihin ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät:
Lounasravintolan asiakaspalvelu ja myyntityö kassalla.
Toiminnan erityispiirteitä
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Ravintola Josiella Oy:n käytössä on hyvin tilaa, ja ravintolaan mahtuu kerrallaan 50 asiakasta.
Ravintola- ja cateringalan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisessa työssä käytettäviä koneita ja laitteita ovat mm. kassa, maksupääte, kupuastianpesukone, liedet, uunit, jääkaapit, pakastimet, kahvinkeitin ja riisinkeitin. Kassa ja maksupääte ovat nykyajan vaatimusten mukaisia, ja tarjoavat asiakaspalvelutyötä tekeville henkilöille hyvän oppimismahdollisuuden. Ravintolassa on linjasto, josta löytyy lämpöhauteet sekä kylmäyksikkö. Kahvi ja jälkiruokaleivonnaiset sijoittuvat omaan pöytäänsä.
Tuotteet ja palvelut:
1. Lounas buffet. Päivän lopulla ruokaa voi saada alennettuun hintaan. (sis. juomat, leivät, salaatit, kahvit yms.) Ruuat voi ostaa myös mukaan
2. Pelkkä kahvi + kahvileipä on 3,50 €. Kahvileipä on yleensä samana päivänä paikan päällä leivottu kakku, pulla tms.
3. Pitopalvelu tilauksesta
Henkilöstöresurssit
2 hlö
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 2
Referenssit
Muuta
Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaspalvelu- Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat I
- Asiakkuuksien hoitaminen- Finanssipalvelut
- Henkilöstön tukipalvelut
- Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
- Laskutus ja reskontra
- Logistiikkapalvelut
- Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
- Myynti
- Palkanlaskenta
- Palvelumuotoilu
- Projektissa toimiminen
- Tapahtumatuotanto
- Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat II
- Huippuosaajana toimiminen- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Asiakaspalvelu
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.
Henkilö
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana
Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.
Henkilö
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet
Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Henkilö
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti
Työyhteisössä toimiminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
x viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi
Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.
Henkilö
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.
Henkilö
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita
Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.
Henkilö
x osallistuu palautekeskusteluun
Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.
Henkilö
x valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
x osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan
Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Henkilö
x käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
x käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja