Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.

Liiketoiminnan perustutkinto 2022

Perusteen nimiLiiketoiminnan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5162-2021
KoulutuksetLiiketoiminnan perustutkinto
TutkintonimikkeetMerkonomi
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot

Organisaatio

Kuhmon kaupunki

Toimintayksikkö

K-Supermarket Kuhmo, Torikatu 24, 88900 Kuhmo

Yhteyshenkilöt

Hannu ja Minna Moilanen, esimies, 040 8298 890, hannu.moilanen@k-supermarket.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.k-ruoka.fi/kauppa/k-supermarket-kuhmo/

Facebook: https://fi-fi.facebook.com/Ksupermarketkuhmo/

Instagram: https://www.instagram.com/ksupermarketkuhmo/?hl=fi

Oppimisympäristö tunnistettu

22.01.2021

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Päivi Haverinen, Ammatillinen opettaja , Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti päivitetty

15.01.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

K-Supermarket Kuhmo on K- ryhmään kuuluva päivittäistavarakauppa. Ruokakaupan valikoiman lisäksi K-Supermarket Kuhmossa myydään mm. käyttötavaraa. Lisäksi valikoimaan kuuluvat salaattibaari, liha- ja kalatiski, veikkauksen palvelut ja lahjakortit. Kauppiaat Hannu ja Minna Moilanen vastaavat toiminnasta. Lisäksi yrityksessä työskentelee noin 13–15 myyjää.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toiminnassa toteutuvat Liiketoiminnan perustutkintoon tässä raportissa kuvattuihin ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät:
Tavaroiden purkaminen ja hyllytys, tavaroiden järjestelyä, myyntityö kassalla, asiakaspalvelutyö, asiakkuuksien hoitaminen eri kanavia hyödyntäen, henkilöstöpalaverien valmistelutyöt.

Toiminnan erityispiirteitä

K-Supermarket Kuhmon tiloissa toimii Alko.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

K-Supermarket Kuhmon myymälän pinta-ala on noin 1050 m2. Lisäksi liikkeen tiloissa on varasto-, toimisto-, keittiö- ja taukotiloja.
Liiketoiminnan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisessa työssä käytettäviä koneita ja laitteita ovat mm. tietokoneet työvälineohjelmistoineen, tilauspäätteet, tulostin, kassa, maksupääte, kopiokone-skanneri, veikkauspääte, pullokone, RAY:n pelikoneet, vaa`at, grilli, uuni, lihamylly, lihasaha, suurkeittiön tiskikone, jäähilekone sekä pahvi- ja muovipaalain.
Tuotteet ja palvelut:
1. Päivittäistavarakauppa
2. Salaattibaari
3. Veikkauksen peliautomaatit
4. Veikkaus
5. Osta & Nosta
6. K- lahjakortit
7. Otto plus

Henkilöstöresurssit

15 hlö

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 4

Referenssit

Muuta

Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaspalvelu
x Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat I

x Asiakkuuksien hoitaminen
- Finanssipalvelut
- Henkilöstön tukipalvelut
- Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
- Laskutus ja reskontra
- Logistiikkapalvelut
x Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
x Myynti
- Palkanlaskenta
- Palvelumuotoilu
- Projektissa toimiminen
x Tapahtumatuotanto
- Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat II

- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Asiakaspalvelu

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.

Henkilö

x hankkii tietoa organisaation toimintaympäristöstä
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana

Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.

Henkilö

x hoitaa palvelutilanteet tavanomaisissa kanavissa, palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet

Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.

Henkilö

x selvittää asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä omassa työssään
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti

Tuloksellinen toiminta

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x kuvata organisaation liiketoimintamallin ja kustannusrakenteen
x selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia
x laskea toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.
Osaamisen arviointi

Henkilö kuvaa organisaation liiketoimintamallin ja kustannusrakenteen.

Henkilö

x tuntee yhteiskunnan talouden muodostumisen
x tunnistaa oman yksikkönsä tai organisaationsa perusprosessit
x ymmärtää tuloksellisen toiminnan eri näkökulmia huomioiden laadun, kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan
x kuvaa ohjattuna oman organisaationsa kustannusrakenteen työvälineohjelmia hyödyntäen
x tunnistaa oman toimintansa vaikutuksen kustannuksiin

Henkilö selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia.

Henkilö

x selvittää organisaation tuottoja ja kustannuksia
x hankkii tietoa oman organisaationsa tuloksellisen toiminnan suunnittelusta

Henkilö laskee toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.

Henkilö

x tuntee kannattavuuteen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä omassa työtehtävässään
x ymmärtää hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
x laatii ohjatusti tuotteen tai palvelun katetuottolaskelman

Työyhteisössä toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x toimia työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
x viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi

Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.

Henkilö

x tietää työorganisaationsa toimintaperiaatteet
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia

Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.

Henkilö

x tuntee yhdessä toimimisen ja tiimityön periaatteita
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita

Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.

Henkilö

x arvioi omaa työsuoritustaan ja toimintaansa työyhteisössä
x osallistuu palautekeskusteluun

Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.

Henkilö

x tunnistaa työtehtäväänsä liittyviä sosiaalisia verkostoja
x valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
x osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan

Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.

Henkilö

x viestii työhön liittyvistä asioista sekä suullisesti että kirjallisesti
x käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
x käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja

Asiakkuuksien hoitaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hankkia tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä
x suunnitella käytännön myynti- tai palvelutyötään
x hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti
x hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Osaamisen arviointi

Henkilö hankkii tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä.

Henkilö

x esittelee asiakaskokemuksiin vaikuttavia osatekijöitä
x tuntee toimialan eri toimijoita
x tunnistaa oman työnsä merkityksen kannattavan asiakkuuden ja organisaation toiminnan kannalta

Henkilö suunnittelee käytännön myynti- tai palvelutyötään.

Henkilö

x suunnittelee työtään organisaation ohjeiden ja keskeisten tavoitteiden mukaisesti
x työskentelee huomioiden erilaiset asiakkuudet ja palvelumallit
x noudattaa työhönsä liittyviä sopimuksia

Henkilö hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti.

Henkilö

x toimii organisaation palvelu- ja asiakkuusprosessien mukaisesti
x osallistuu asiakkuuksien hoitoon
x kontaktoi asiakkaita organisaation ohjeiden mukaisesti
x kohtaa asiakkaita eri tilanteissa palvelualttiisti
x hoitaa asiakaspalautetilanteita tarviten ajoittain ohjausta

Henkilö hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.

Henkilö

x raportoi työstään hyödyntäen sovittua organisaation tietojärjestelmää
x seuraa ryhmän jäsenenä toiminnan kannalta keskeisiä tunnuslukuja
x huolehtii ohjatusti siitä, että asiakkaille tarkoitettu informaatio on ajantasaista ja heidän saatavillaan
x päivittää ohjatusti asiakastietoja tietojärjestelmään organisaation käytänteiden ja tietoturvaohjeistusten mukaisesti

Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x suunnitella markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa
x toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja
x tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti
x seurata viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Osaamisen arviointi

Henkilö suunnittelee markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa.

Henkilö

x ymmärtää markkinointiviestinnän roolin osana organisaation ydinliiketoimintaa
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin merkityksen organisaatiossaan
x suunnittelee yhden markkinointiviestinnän toimenpiteen tai suunnittelee sisältöä asiakaslähtöisesti

Henkilö toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja.

Henkilö

x osallistuu suunnitellun markkinointiviestinnän toimenpiteen toteuttamiseen tai sisällön tuottamiseen kustannukset huomioiden
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin vaatimukset toteutuksissaan
x ottaa työssään huomioon markkinointiin liittyvät säädökset, määräykset ja eettiset periaatteet

Henkilö tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti.

Henkilö

x toimii organisaationsa viestintästrategian mukaisesti
x käyttää digitaalista markkinointiviestinnän välinettä työssään
x toteuttaa viestintää osana ryhmää
x hyödyntää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sisällöntuotannossa käyttäen myös englannin kieltä

Henkilö seuraa viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.

Henkilö

x hankkii tietoa viestinnän tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta
x hyödyntää yhtä digitaalisen markkinoinnin analysointikeinoa
x seuraa valitun viestintätoimenpiteen tuloksia

Myynti

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti
x kontaktoida asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet
x tarjota ja myydä asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja
x hoitaa jälkitoimet.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti.

Henkilö

x tarkistaa oman toimintaympäristön siisteyden sekä hinta- ja tuotetietojen ajantasaisuuden
x tuntee tuotteiden ja tuoteryhmien sijainnin
x tuntee myynti- ja lisämyyntitavoitteet sekä tuotteiden saatavuudet työryhmän jäsenenä
x selvittää sopivat käyttöyhteystuotteet ohjeiden mukaan
x osallistuu palvelupisteen valmisteluun myyntiä varten huomioiden myyvän esillepanon
x käyttää toimintaympäristönsä myynnin järjestelmiä, mutta saa ajoittain ohjausta
x tuntee olennaiset myyntiä koskevat säädökset ja sopimukset sekä yrityskohtaiset ohjeet ja noudattaa niitä työssään

Henkilö kontaktoi asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet.

Henkilö

x kontaktoi asiakkaita
x kartoittaa asiakkaan tarpeita

Henkilö tarjoaa ja myy asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja.

Henkilö

x tuntee oman toimintaympäristönsä tärkeimmät tuotteet ja palvelut
x ottaa huomioon ajankohtaiset kampanja- ja sesonkituotteet
x tuntee ostamiseen ja kaupan päättämiseen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa asiakkaan tarpeeseen sopivan tuotteen tai palvelun
x tuntee tilaus- ja toimitusprosessin

Henkilö hoitaa jälkitoimet.

Henkilö

x käsittelee, välittää ja hoitaa asiakaspalautteita saaden ajoittain ohjausta
x osallistuu reklamaation käsittelyyn
x tekee sovitut ja ohjeistuksen mukaiset jälkitoimet tavanomaisissa palvelutilanteissa

Tapahtumatuotanto

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x ideoida toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia
x tehdä toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin
x verkostoitua ja etsiä sopivia yhteistyökumppaneita
x viestiä ja tiedottaa tapahtumasta
x toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti
x arvioida tapahtuman onnistumista.
Osaamisen arviointi

Henkilö ideoi toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia.

Henkilö

x on mukana ideoimassa tapahtumaa organisaation tavoitteet huomioiden

Henkilö tekee toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin.

Henkilö

x on mukana laatimassa tapahtuman suunnitelmaa
x selvittää tapahtuman budjetin
x selvittää ohjatusti tapahtumaan liittyvät säädökset sekä turvallisuus- ja lupa-asiat

Henkilö verkostoituu ja etsii sopivia yhteistyökumppaneita.

Henkilö

x ymmärtää verkostoitumisen merkityksen ja tarpeellisuuden tapahtuman toteuttamiselle
x tunnistaa yleisimmät tapahtumalle soveltuvat yhteistyökumppanit

Henkilö viestii ja tiedottaa tapahtumasta.

Henkilö

x osallistuu tapahtumatiedotukseen huomioiden kohderyhmät
x laatii viestintämateriaalia ohjeiden mukaisesti
x käyttää ohjattuna viestinnässä ja tiedottamisessa vähintään yhtä kanavaa

Henkilö toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti.

Henkilö

x osallistuu tapahtuman toteuttamiseen tehtäväksiannon mukaisesti
x osallistuu tapahtuman jälkitoimiin tehtäväksiannon mukaisesti

Henkilö arvioi tapahtuman onnistumista.

Henkilö

x osallistuu tapahtuman toteutumisen arviointiin