Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.

Yhteiset tutkinnon osat 2022

Perusteen nimiYhteiset tutkinnon osat
Määräyksen diaarinumero-
Koulutukset
Osaamisalat
Tutkintonimikkeet
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/selaus/ammatillinen

Organisaatio

Kuhmon kaupunki

Toimintayksikkö

Kaesan Kotileipomo, Kainuuntie 87, 88900 Kuhmo

Yhteyshenkilöt

Henriikka Huusko, Yrittäjä, 0400 297 213, henriikka@kaesankotileipomo.fi

Anne Huotari, Työpaikkavalmentaja/OK-hanke, 040 5496 846, anne.huotari@kamk.fi

Virpi Heikkinen, Projektipäällikkö/Ok-hanke, 040 3594 709, virpi.heikkinen@kamk.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.kaesankotileipomo.fi/

Facebook: https://www.facebook.com/kaesankotileipomo/

Instagram: https://www.instagram.com/kaesankahvila/?hl=fi

Oppimisympäristö tunnistettu

23.09.2022

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Päivi Haverinen, Ammatillinen opettaja, Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti julkaistu

26.09.2022

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Kaesan Kotileipomo Oy on kuhmolainen leipomoyritys, joka sijaitsee aivan Kuhmon keskustassa. Leipomon yhteydessä toimii Kaesan kahvila, jossa leipomon tuotteita myydään uunituoreina. Kaesan Kotileipomo toimittaa tuotteita kauppoihin ym. ympäri Kainuuta ja myös muualle Suomeen.

Kaesan Kotileipomossa tehdään pakasteleivontaa, ja sekä paistettuja että raakoja tuotteita kuljetetaan pakastekuljetuksina. Leipomo on erikoistunut perinneleivontaan ja käyttää raaka-aineina paljon ruista ja marjoja. Myös yksi erikoistuote, gelato eli jäätelö, valmistetaan leipomossa ja sitä myydään sekä Kaesan kahvilassa, että Lounasravintola Neljässä Kaesassa. Leipomolla on myös verkkokauppa, joka palvelee rekisteröityneitä tiliasiakkaita.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti Yhteisten tutkinnon osien tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät tehtävät.

Käytännön työtehtävät:

Henkilö pääsee toimimaan asiakaspalvelutyössä niin omalla äidinkiellellään (suomi) kuin myös vierailla kielillä, kuten englannilla. Matematiikkaa pääsee soveltamaan käytännössä leipomotuotteiden valmistuksessa, esim. raaka-aineiden määriä laskettaessa. Työelämässä toimiminen toteutuu työyhteisössä toimiessa ja tiimityön kautta. Työn ohessa on mahdollista tutkia eri ura- ja opiskeluvaihtoehtoja.

Toiminnan erityispiirteitä

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Kaesan Kotileipomo on kooltaan noin 900 m2, ja varsinaisten leipomotilojen lisäksi siellä on mm. toimisto-, tauko- ja sosiaalitiloja sekä leipomon yhteydessä toimiva Kaesan kahvila.

Tuotteet ja palvelut:

Erilaiset leivät; Kaesan kotileipomossa kehitetty leipäkalenteri muuntuu ja elää sesonkien mukaan. Kalenteriin pääsevät ainoastaan raadin hyväksyvät leivät ja näistä suosituimmat löytyvät myös kaupoista. Lisäksi päivittäisessä leivonnassa olevat leivät ma-pe peruna -ja nyrkkirieska, ruisleivät ja spelttileipä, sekä la perunarieska, ruisleivät ja lauantaileipä.

Suolaiset leivonnaiset; Kainuun rönttönen, piirakat ja teokset, kukot, pasteijat ja quichet, ruistikut, pizzat

Makeat kahvileivät; erilaiset pullat, kuten pitkot, munkit, puustit, solmut ja kierteet Konditoriatuotteet; täyte- ja hyydykekakut, pikkuleivät, voileipäkakut, wienerit ja browniet, sesonkituotteet

Erikoistuotteet; mm. gelatot

Leipomon laitteet ja koneet:

Eri kokoisia yleiskoneita / taikinakoneita, kohotuskaapit / vaihtolämpöhuoneet, kiertoilmauunit, arinauunit, vesiautomaatti, kaulauskoneita, ylöslyöntilinja (wiener/piirakkalinjat), täysaautomaattiset piirakkalinjat teho 4000 kpl/h, pitkärullaaja, rasvakeitin, jäätelökone, pakkauskoneita: kuristekalvokone sekä vaaka flow-pock kone, etikettikone, paloittelukone, pullanpyörityskone, isot keittokattilat (puuron keittäminen piirakoihin), leivänsiivutuskone, tiskikoneita, pakasteet ja kylmiöt

Henkilöstöresurssit

n. 12 hlö

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 2

Referenssit

Muuta

Tämä oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022 – 31.8.2023.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen

x Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, saame
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, romani
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, viittomakieli
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi viittomakielisille
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, henkilön oma äidinkieli
- Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi toisena kielenä
- Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi
x Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä
- Toiminta digitaalisessa ympäristössä
- Taide ja luova ilmaisu

Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen

x Matematiikka ja matematiikan soveltaminen
- Fysikaaliset ja kemialliset ilmiöt ja niiden soveltaminen

Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen

- Yhteiskunnassa ja kansalaisena toimiminen
x Työelämässä toimiminen
x Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet
x Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta
x Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen
x Kestävän kehityksen edistäminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Viestintä ja vuorovaikutus äidinkielellä, suomi

Pakolliset osaamistavoitteet

Erilaisissa vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Henkilö

x viestii tilanteen ja kohderyhmän mukaisesti
x asettaa viestinnälleen tavoitteita
x perustelee mielipiteensä ja väitteensä
x toimii yhteistyö- ja ryhmätilanteissa
x esittelee alaansa liittyviä ilmiöitä tai asioita alan käsitteistöä käyttäen
x ymmärtää kielen ja vuorovaikutuksen merkityksen työelämässä ja yhteiskunnassa.

Eri lähteistä hankittujen tekstien käyttäminen ja tekstin luotettavuuden arvioiminen

Henkilö

- tuntee omalla alallaan ja työelämässä käytettyjä tekstilajeja ja medioita
- tulkitsee erilaisten tekstien tavoitteita ja olennaisia merkityksiä
- hyödyntää tietolähteitä ja arvioi niiden luotettavuutta
- tekee muistiinpanoja ja tiivistää ydinasioita kuullun, luetun ja nähdyn pohjalta
- noudattaa tekijänoikeuksia ja viittaa käyttämiinsä lähteisiin.

Erilaisten tekstien tuottaminen

Henkilö

- viestii tavoitteellisesti ilmaistessaan tunteitaan, ajatuksiaan tai mielipiteitään
- tuottaa oman alansa ja työelämän tekstikäytänteiden mukaisia tekstejä
- hallitsee kirjoitetun kielen käytänteitä
- käyttää viestinnässään tarkoituksenmukaista tieto- ja viestintäteknologiaa sekä monilukutaitoaan.

Valinnaiset osaamistavoitteet

Kielen ja kirjallisuuden muotojen ja merkitysten tunteminen

Henkilö

- tiedostaa ja huomioi kielellisen, kulttuurisen ja identiteettien moninaisuuden merkityksen
- tutustuu kirjallisuuden eri lajeihin
- lukee ja analysoi kaunokirjallisuutta.

Erilaisten tekstien tulkitseminen ja tuottaminen

Henkilö

- tutustuu eri tekstilajeihin ja analysoi niiden ilmaisutapoja
- tuottaa ja tulkitsee tekstejä yksin ja yhdessä muiden kanssa
- antaa ja vastaanottaa rakentavaa palautetta tuotetusta tekstistä
- muokkaa tuottamiaan tekstejä palautteen pohjalta.

Esiintymis- ja ryhmätyötaitojen kehittäminen

Henkilö

- esittää sekä spontaanin että valmistellun esityksen ja havainnollistaa esitystään
- edistää ryhmän työskentelyä ja arvostaa muiden näkökantoja
- noudattaa työelämän kokous- ja neuvottelukäytäntöjä.

Viestintä ja vuorovaikutus vieraalla kielellä

Pakolliset osaamistavoitteet

Vieraan kielen käyttäminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa

Henkilö

x selviytyy suullisista vuorovaikutustilanteista
x tuottaa vuorovaikutuksessa tarvittavia tekstejä
x keskustelee työtehtävistään
x tuottaa alaansa liittyviä tekstejä
x tulkitsee alaansa liittyviä tekstejä
x arvioi ja kehittää kielitaitoaan.

Tiedon hakeminen erilaisista vieraskielisistä lähteistä

Henkilö

- hakee toiminnassaan tarpeellista vieraskielistä tietoa eri lähteistä
- arvioi ja valikoi tietoa tarkoituksenmukaisuuden, luotettavuuden ja ajantasaisuuden kannalta.

Kielellisesti ja kulttuurisesti monimuotoisessa ympäristössä toimiminen

Henkilö

x tuntee opiskelemansa kielen ja kulttuurin vaikutuksen vuorovaikutustilanteeseen
x viestii monikielisessä ja kulttuurisessa ympäristössä
x kohtaa ihmiset yhdenvertaisesti ja arvostaen.

Valinnaiset osaamistavoitteet

Vieraalla kielellä viestiminen työelämän tilanteissa

Henkilö

x selviytyy monenlaisista työhön liittyvistä vuorovaikutustilanteista
x ilmaisee itseään tilanteen edellyttämällä tavalla.

Aktiivisena kansalaisena toimiminen vieraskielisissä yhteyksissä

Henkilö

- toimii aktiivisena kansalaisena vierasta kieltä käyttäen
- viestii vieraalla kielellä työssä ja arkielämässä ymmärtäen oikeutensa ja velvollisuutensa
- ottaa toiminnassaan huomioon eri kulttuurien keskeiset piirteet.

Matematiikka ja matematiikan soveltaminen

Pakolliset osaamistavoitteet

Perusmatematiikan käyttö työ- ja arkielämässä

Henkilö

x laskee peruslaskutoimitukset kokonais-, desimaali- ja murtoluvuilla
x laskee prosenttilaskut
x tekee talousmatematiikan laskelmia (tulot, menot, korot, lainat ja verot)
x toteuttaa mittayksiköiden muunnoksia
x ratkaisee ensimmäisen asteen yhtälöitä
x laskee tavanomaisimpia pinta-ala- ja tilavuuslaskutoimituksia
x laskee mittakaavaan liittyviä laskutoimituksia
- hyödyntää suorakulmaisen kolmion geometriaa käytännön ongelmien ratkaisemisessa.

Loogisen päättelykyvyn, matemaattisten menetelmien ja apuvälineiden käyttö matemaattisten ongelmien ratkaisemiseen

Henkilö

x mallintaa yksinkertaisia ongelmia ensimmäisen ja vaillinaisen toisen asteen yhtälöillä, ratkaisee ne ja tulkitsee saatuja tuloksia
x käyttää laskinta, taulukkolaskentaohjelmaa ja muita apuvälineitä ongelmien ratkaisemiseen
x etsii taulukoista ja kuvaajista ongelmien ratkaisemisessa tarvittavaa tietoa
x käsittelee ja havainnollistaa tilastollisia aineistoja
x määrittää ja tulkitsee tunnuslukuja (keskiarvon, moodin ja mediaanin) tilastollisista aineistoista
x havaitsee suureiden välisiä riippuvuuksia ja verrannollisuuksia.

Tulosten oikeellisuuden, suuruusluokan ja käytetyn ratkaisumenetelmän arviointi

Henkilö

x varmistaa laskelmien oikeellisuuden
x varmistaa, että tuloksen yksikkö ja numerotarkkuus on mielekäs
x arvioi käytetyn ratkaisumenetelmän käyttökelpoisuutta.

Matemaattisen osaamisen arviointi ja merkityksen tunnistaminen

Henkilö

x tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa matemaattisessa osaamisessaan
x tunnistaa matematiikan merkityksen työvälineenä työ- ja arkielämässä.

Valinnaiset osaamistavoitteet

Matemaattisten ongelmien ratkaiseminen päättelemällä, yhtälöillä ja kuvaajien avulla

Henkilö

- hyödyntää toisen asteen yhtälöitä, yhtälöpareja, taulukoita ja kuvaajia matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa
- tunnistaa eksponentiaalisen mallin ja ratkaisee yksinkertaisen eksponenttiyhtälön
- hyödyntää suora- ja vinokulmaisen kolmion trigonometriaa matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa.

Matemaattisen tiedon hankinta, ryhmittely ja tulkinta

Henkilö

- käyttää tilastoja, taulukoita ja graafisia esityksiä matemaattisen tiedon tunnistamiseen ja vertailuun
- tunnistaa normaalijakauman käsitteen ja graafisen esityksen
- kerää, ryhmittelee ja analysoi taulukoitua ja graafista tietoa eri lähteistä.

Informaation tuottaminen tilastoaineistosta ja todennäköisyyksien laskenta

Henkilö

- tuottaa ja tulkitsee tilastoaineistosta keskiluvut ja keskihajonnan sekä diskreetin jakauman odotusarvon
- tunnistaa todennäköisyyslaskennan merkityksen ja laskee todennäköisyyksiä.

Ratkaisujen oikeellisuuden ja tulosten suurusluokan arviointi

Henkilö

- varmistaa matemaattisten ratkaisujen oikeellisuuden
- päättelee matemaattisten ratkaisujen tuloksen suuruusluokan.

Talousmatematiikan soveltaminen

Henkilö

- tekee kustannus- ja kannattavuusvertailuja
- tekee kustannus- ja kannattavuusvertailujen pohjalta johtopäätöksiä.

Työelämässä toimiminen

Pakolliset osaamistavoitteet

Alan työmarkkinoiden tilanteen ja osaamistarpeiden selvittäminen

Henkilö

x selvittää alan työmarkkinoiden tilannetta
x tuntee työmarkkinajärjestelmän keskeiset periaatteet
x tietää alansa keskeiset ammatilliset verkostot
x tunnistaa alansa eri työtehtävissä tarvittavaa osaamista.

Työsopimuksen solmiminen työnantajan kanssa

Henkilö

x perehtyy oman alansa työehtoihin ja keskeiseen työlainsäädäntöön
x tarkistaa työsopimuksen sisällön käyttäen tarvittaessa asiantuntija-apua.

Työyhteisön osana toimiminen

Henkilö

x noudattaa annettuja työaikoja ja sovittuja toimintatapoja sekä toimii joustavasti erilaisissa tilanteissa
x noudattaa työssään ulkoasuun ja pukeutumiseen liittyviä ohjeita
x käyttää työssään tarkoituksenmukaista suojavaatetusta ja noudattaa työturvallisuusohjeita
x työskentelee luontevasti osana monimuotoista ja kulttuurisesti moninaista työyhteisöä.

Valinnaiset osaamistavoitteet

Työyhteisön jäsenenä toimiminen

Henkilö

x tunnistaa oman roolinsa työyhteisön jäsenenä
x työskentelee työpaikan toimintakulttuurin mukaisesti
x noudattaa sovittuja toimintatapoja ja kehittää omia toimintatapojaan.

Työelämän erilaisissa vuorovaikutus- ja ryhmätilanteissa toimiminen

Henkilö

x toimii rakentavasti erilaisissa työelämän vuorovaikutustilanteissa
x kehittää vuorovaikutustaitojaan saamansa palautteen mukaisesti
x toimii erilaisissa ryhmätilanteissa oman työtehtävänsä ja työpaikan toimintakulttuurin mukaisesti
x käyttää tarkoituksenmukaista psykologista tietoa oman ja työyhteisön hyvinvoinnin edistämiseksi.

Alan työtehtävien selvittäminen kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoilla

Henkilö

- etsii itsenäisesti tietoa oman alansa työpaikoista kansallisilla ja kansainvälisillä työmarkkinoilla
- löytää itselleen soveltuvia työpaikkoja kansallisilta ja kansainvälisiltä työmarkkinoilta.

Opiskelu- ja urasuunnitteluvalmiudet

Pakolliset osaamistavoitteet

Omien kiinnostuksen kohteiden, mahdollisuuksien ja tuen tarpeiden tunnistaminen

Henkilö

x seuraa oman oppimisensa edistymistä ja osaamisensa hankkimista tunnistaen mahdollisen tuen tarpeen
x tunnistaa kiinnostuksensa kohteita ja omia ammatillisia mahdollisuuksiaan
x selvittää ja tunnistaa omia vahvuuksiaan, valmiuksiaan ja kehittämiskohteitaan
x arvioi omaa oppimistaan ja osaamistaan säännöllisesti.

Tutkintoa ja uraa koskevien valintojen tekeminen

Henkilö

x selvittää itselleen sopivia vaihtoehtoja oman urasuunnitelmansa tueksi käyttäen erilaisia tietolähteitä ja sähköisiä ohjauspalveluja
x tietää oman tutkinnon muodostumisen, tutkinnossa vaadittavat suoritukset ja valinnan mahdollisuudet, jotka edistävät työelämään sijoittumista ja omaa urasuunnitelmaa
x seuraa tutkinnon suorittamisen edistymistä
x käyttää tarkoituksen mukaisia oppimisympäristöjä osaamisensa hankkimisessa.

Tiedon hankkiminen erilaisista jatkokoulutusmahdollisuuksista ja koulutustarjonnasta tutkinnon suorittamisen aikana

Henkilö

x käyttää jatkokoulutukseen ja tulevaisuuden suunnitteluun tarvittavia tietolähteitä, ohjauspalveluja ja hakujärjestelmiä
x hankkii tietoa itselleen sopivista jatkokoulutuksen vaihtoehdoista ja tekee urasuunnitelman
x perehtyy jatkokoulutuksen pääsyvaatimuksiin, hakumenettelyyn ja valintakriteereihin.

Työllistymiseen ja oman osaamisen esittelyyn valmistautuminen tutkinnon suorittamisen aikana

Henkilö

x perehtyy työelämän tarjoamiin mahdollisuuksiin, työympäristöihin, ja kartoittaa itselleen sopivia uravaihtoehtoja
x tekee omaa osaamistaan ja vahvuuksiaan näkyväksi työnhakua varten ja esittelee osaamistaan kattavasti
x hakee työpaikkoja ja hyödyntää hakujärjestelmiä ja -menetelmiä
x päivittää urasuunnitelmaansa työllistymistä varten.

Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta

Pakolliset osaamistavoitteet

Yrityksen tavoitteiden mukaisesti toimiminen

Henkilö

x ymmärtää yritystoiminnan merkityksen yhteiskunnassa
x toimii asiakaslähtöisesti ja taloudellisesti
x ymmärtää oman toimintansa merkityksen osana työyhteisöä.

Liikeidean ja sen toteuttamismahdollisuuksien arvioiminen

Henkilö

x ideoi liikeidean asiakkaiden tarpeet huomioiden
x löytää yrityksen perustamista tukevat keskeiset palvelut ja tietolähteet
x selvittää liikeidean toteuttamiseksi tarvittavia verkostoja
x arvioi liikeidean toteuttamisen taloudellisia edellytyksiä
x arvioi omia valmiuksiaan toimia yrittäjänä
x selvittää yritystoiminnan riskejä ja mahdollisuuksia.

Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen

Pakolliset osaamistavoitteet

Terveydestä ja toimintakyvystä huolehtiminen

Henkilö

x etsii monipuolista tietoa ikäluokkansa terveyseroista ja mahdollisuuksista oman terveytensä ja toimintakykynsä edistämiseksi
x laatii itselleen tilannekohtaisesti päivitettävän ja monipuolisen suunnitelman terveytensä ja hyvinvointinsa edistämiseksi ottaen siinä huomioon liikunnan, ravitsemuksen, palautumisen, unen, mielen hyvinvoinnin, nikotiinittomuuden ja päihteettömyyden, seksuaaliterveyden ja ihmissuhteiden merkityksen opiskelu- ja työkyvyn ylläpitämiseksi
x edistää terveyttään ja hyvinvointiaan aktiivisesti ja arvioi realistisesti suunnitelman toteutumista ja tavoitteiden saavuttamista hyödyntäen arvioinnissa myös muilta saamaansa palautetta.

Toimintaympäristön ja toiminnan turvallisuuden ja terveellisyyden arvioiminen

Henkilö

x toimii sovittujen turvallisuutta ja terveyttä edistävien toimintaohjeiden mukaisesti yhteistyössä muiden kanssa ja arvioi toimintatapojensa kehittämistarpeita
x ottaa työssään monipuolisesti huomioon oman ammatinsa kuormittavuustekijät ja edistää työkykyään
x selvittää ergonomian vaikutukset työkykyyn erilaisissa työympäristöissä.

Opiskelu- ja työkyvyn sekä hyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla

Henkilö

x hakee monipuolisesti tietoa liikkumisen hyödyistä ja vaatimuksista terveydelle sekä opiskelu- ja työkyvylle ja ottaa tiedot huomioon fyysistä toimintakykyä edistävässä suunnitelmassaan huomioiden myös alakohtaiset vaatimukset opiskelu- ja työkyvyn ylläpitoon
x kehittää opiskelu- ja työkyvyn vaatimia fyysisiä ominaisuuksiaan ja ergonomiataitojaan
x liikkuu parhaansa yrittäen kaikissa liikuntatilanteissa edistäen opiskelu- ja työkykyään.

Tapaturmien syntymisen ehkäiseminen ja ensiavun antaminen

Henkilö

x toimii huolellisesti ja ehkäisee tapaturmien syntymistä
x antaa ensiapua ja hakee oikea-aikaisesti lisäapua
x estää toiminnallaan lisätapaturmien syntymistä.

Valinnaiset osaamistavoitteet

Työkyvyn ja hyvinvoinnin ylläpitäminen ja edistäminen liikunnan avulla

Henkilö

- seuraa, arvioi ja pitää yllä fyysistä toimintakykyään sekä osallistuu liikuntatilanteisiin aktiivisesti edistäen reilun pelin periaatteiden toteutumista
- soveltaa monipuolisesti liikunnan harrastamiseen tarvittavia motorisia perustaitoja ja liikunnan lajitaitoja
- arvioi perustellusti kuormittumistaan ja työkykyvaatimuksia suhteessa omaan toimintakykyynsä.

Oppilaitosyhteisön ja opiskelijoiden hyvinvoinnin ja osallisuuden edistäminen

Henkilö

- toimii aktiivisesti opiskelijaryhmän jäsenenä sekä suunnittelee ja osallistuu opiskelijoiden järjestämiin liikunta- ja muihin tapahtumiin ja tilaisuuksiin hyvinvointia ja osallisuutta edistävästi.

Kestävän kehityksen edistäminen

Pakolliset osaamistavoitteet

Kestävän kehityksen periaatteet

Henkilö

x tietää kestävän kehityksen ekologisen, taloudellisen, sosiaalisen ja kulttuurisen kestävyyden keskeiset tavoitteet ja näiden kytkeytymisen toisiinsa
x hahmottaa ihmisen toiminnan merkityksen ilmastonmuutokseen
x ymmärtää luonnon monimuotoisuuden merkityksen ja tunnistaa luonnonvarojen kestävän käytön välttämättömyyden kansallisesti ja globaalisti
x tunnistaa kestävän kehityksen toimintatapoja omassa elämässään ja työssään.

Hiilineutraalisuus ja kiertotalous

Henkilö

x ymmärtää hiilineutraalisuuden ja kiertotalouden periaatteet
x tunnistaa tuotteen tai palvelun energia- ja materiaalitehokkuuden.

Toiminnan eettiset näkökulmat

Henkilö

x tunnistaa työhön sisältyviä eettisiä valintoja
x arvioi omia ja muiden ratkaisuja eettisesti.

Valinnaiset osaamistavoitteet

Kestävän kehityksen arviointi

Henkilö

- perehtyy työpaikan tai alan toimintaan kestävän kehityksen näkökulmista
- arvioi työpaikan tai alan kestävään kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
- tekee ehdotuksia kestävän kehityksen kehittämiskohteista.

Kestävän kehityksen toimintatapojen suunnittelu

Henkilö

- määrittelee tavoitteet kestävän kehityksen edistämiseen ja ongelmien ratkaisemiseen työpaikallaan tai alallaan
- valitsee kestävää kehitystä edistävät keinot ja toimintatavat
- aikatauluttaa tehtävät ja määrittää resurssit
- suunnittelee tarvittavan yhteistyön.

Kestävän kehityksen aktiivisena toimijana toimiminen

Henkilö

- toteuttaa kestävän kehityksen toimintatapoja työpaikallaan tai alallaan
- toimii kestävän kehityksen esimerkkinä ja kannustaa muita kestävän kehityksen toimintaan
- viestii toimintatapojen muutostarpeista.

Kestävän kehityksen toiminnan onnistumisen arvioiminen

Henkilö

- arvioi toimintatapojen tai tuotosten muuttumista työpaikallaan tai alallaan
- esittää kehittämistarpeita kestävän kehityksen edistämiseen tulevaisuudessa.