PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Liiketoiminnan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Liiketoiminnan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-5162-2021 |
Koulutukset | Liiketoiminnan perustutkinto |
Tutkintonimikkeet | Merkonomi |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot |
Organisaatio
Kuhmon kaupunki
Toimintayksikkö
Kuhmo Oy, Hyryntie 46, 88900 Kuhmo
Yhteyshenkilöt
Arto Ikäkoivu, tuotantopäällikkö, 050 325 0023, arto.ikakoivu@kuhmo.eu
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://www.kuhmo.eu/
Oppimisympäristö tunnistettu
23.09.2020
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Aapo Mikkonen, Ammatillinen opettaja , Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja
Oppimisympäristöraportti päivitetty
16.01.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Kuhmo Oy on perustettu vuonna 1955 ja yritys on harjoittanut sahaustoimintaa vuodesta 1959. Vuodesta 1986 sahaustoiminta on keskitetty kokonaisuudessaan Kuhmoon. Saha työllistää noin 140 henkilöä ja tuotteita viedään noin 30:een eri maahan. Kuhmo Oy hankkii raaka-aineensa Kainuun metsistä, joissa pääpuulajina on mänty. Sahaus tapahtuu lopputuotteiden mukaan lajitelluista tukeista pyörösahaustekniikalla. Sahalinjoja on kaksi, joissa tuotanto jakaantuu tukin koon mukaan. Pienpuulinja valmistaa valtaosan Kuhmo Oy:n pakkaus- ja rakennusalan tuotteista. Päälinjan suuremmista ja laadultaan paremmista tukeista valmistetaan tuotteita puusepän- ja huonekaluteollisuuteen.
Liiketoimintaa tukevat toimistotyöt hoidetaan kahdessa toimistossa, jotka sijaitsevat hallinnon tiloissa keskustassa ja Kuhmo Oy:n sahalla.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti Liiketoiminnan perustutkintoon tässä raportissa kuvattuihin ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät:
Kirjanpito, laskutus ja reskontra, palkanlaskenta, tilinpäätöskirjaukset, asiakasrekisterin hoitaminen ja asiakaspalvelu, asiakkuuksien hoitaminen eri viestintäkanavia hyödyntäen, sahan tuotteiden myynti kotimaahan ja ulkomaille, tietojärjestelmien käyttö, raporttien ja asiakirjojen laadinta, palaverien järjestelyt, muut yleiset toimistotyöt.
Toiminnan erityispiirteitä
Kuhmo Oy:llä on Liiketoiminnan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisten työtehtävien hoitamiseen käytössä nykyaikaiset tietokoneet ja eri työtehtäviin liittyvät ohjelmistot. Liiketoimintaa tukevat toimistotyöt hoidetaan kahdessa toimistossa, jotka sijaitsevat hallinnon tiloissa keskustassa ja Kuhmo Oy:n sahalla.
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Kuhmo Oy:llä on Liiketoiminnan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisten työtehtävien hoitamiseen käytössä nykyaikaiset tietokoneet ja eri työtehtäviin liittyvät ohjelmistot sekä muut yleiset toimistossa tarvittavat laitteet.
Henkilöstöresurssit
Kuhmo Oy:n toimiston henkilöstön määrä on 8–10 hlö.
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
1 - 2
Referenssit
Muuta
Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK- hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Pakolliset tutkinnon osat
x Asiakaspalvelux Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat I
x Asiakkuuksien hoitaminen- Finanssipalvelut
x Henkilöstön tukipalvelut
x Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
x Laskutus ja reskontra
x Logistiikkapalvelut
x Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
x Myynti
x Palkanlaskenta
- Palvelumuotoilu
x Projektissa toimiminen
x Tapahtumatuotanto
x Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen
Valinnaiset tutkinnon osat II
- Huippuosaajana toimiminen- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Asiakaspalvelu
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.
Henkilö
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana
Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.
Henkilö
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet
Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Henkilö
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti
Tuloksellinen toiminta
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia
x laskea toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.
Osaamisen arviointi
Henkilö kuvaa organisaation liiketoimintamallin ja kustannusrakenteen.
Henkilö
x tunnistaa oman yksikkönsä tai organisaationsa perusprosessit
x ymmärtää tuloksellisen toiminnan eri näkökulmia huomioiden laadun, kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan
x kuvaa ohjattuna oman organisaationsa kustannusrakenteen työvälineohjelmia hyödyntäen
x tunnistaa oman toimintansa vaikutuksen kustannuksiin
Henkilö selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia.
Henkilö
x hankkii tietoa oman organisaationsa tuloksellisen toiminnan suunnittelusta
Henkilö laskee toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.
Henkilö
x ymmärtää hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
x laatii ohjatusti tuotteen tai palvelun katetuottolaskelman
Työyhteisössä toimiminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
x viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi
Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.
Henkilö
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia
Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.
Henkilö
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita
Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.
Henkilö
x osallistuu palautekeskusteluun
Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.
Henkilö
x valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
x osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan
Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Henkilö
x käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
x käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja
Asiakkuuksien hoitaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x suunnitella käytännön myynti- tai palvelutyötään
x hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti
x hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Osaamisen arviointi
Henkilö hankkii tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä.
Henkilö
x tuntee toimialan eri toimijoita
x tunnistaa oman työnsä merkityksen kannattavan asiakkuuden ja organisaation toiminnan kannalta
Henkilö suunnittelee käytännön myynti- tai palvelutyötään.
Henkilö
x työskentelee huomioiden erilaiset asiakkuudet ja palvelumallit
x noudattaa työhönsä liittyviä sopimuksia
Henkilö hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti.
Henkilö
x osallistuu asiakkuuksien hoitoon
x kontaktoi asiakkaita organisaation ohjeiden mukaisesti
x kohtaa asiakkaita eri tilanteissa palvelualttiisti
x hoitaa asiakaspalautetilanteita tarviten ajoittain ohjausta
Henkilö hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Henkilö
x seuraa ryhmän jäsenenä toiminnan kannalta keskeisiä tunnuslukuja
x huolehtii ohjatusti siitä, että asiakkaille tarkoitettu informaatio on ajantasaista ja heidän saatavillaan
x päivittää ohjatusti asiakastietoja tietojärjestelmään organisaation käytänteiden ja tietoturvaohjeistusten mukaisesti
Henkilöstön tukipalvelut
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x tuottaa raportteja ja asiakirjoja
x toimia yhteyshenkilönä henkilöstön ja eri yhteistyötahojen välillä.
Osaamisen arviointi
Henkilö hoitaa henkilöstön tai muiden tukipalvelujen työtehtäviä.
Henkilö
x avustaa tilaisuuksien tai kokousten järjestelyissä
Henkilö tuottaa raportteja ja asiakirjoja.
Henkilö
x laatii kokouksen esityslistan ja muistion ohjeiden mukaisesti
x tuottaa ohjattuna raportteja
x arkistoi dokumentteja organisaation ohjeiden mukaisesti
Henkilö toimii yhteyshenkilönä henkilöstön ja eri yhteistyötahojen välillä.
Henkilö
x osallistuu avustavien palvelujen toteuttamiseen
Kirjanpito
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x täsmäyttää tilejä ja laatia tarpeelliset ilmoitukset.
Osaamisen arviointi
Henkilö kirjaa tulot, menot ja rahoitustapahtumat taloushallinnon järjestelmää käyttäen.
Henkilö
x käsittelee aineiston tavanomaisissa tilanteissa kirjaamista varten
x kirjaa tavanomaiset tulot, menot ja rahoitustapahtumat
Henkilö täsmäyttää tilejä ja laatii tarpeelliset ilmoitukset.
Henkilö
x osallistuu alv-laskelman laatimiseen
Laskutus ja reskontra
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x käyttää työssään rekistereitä, työvälineitä ja sovellusohjelmia
x tarkistaa saapuneet suoritukset ja hoitaa maksukehotuksia.
Osaamisen arviointi
Henkilö hoitaa organisaation laskutusta ja reskontraa.
Henkilö
x tarkastaa ohjeiden mukaisesti tilaukset tai lähetteet
x tiliöi tapahtuman tai tarkastaa tiliöinnin oikeellisuuden ohjeiden mukaisesti
x tuottaa laskuja ohjeiden mukaisesti ja toimittaa ne asiakkaalle
x tallentaa laskun tarvittaessa reskontraan ohjeiden mukaisesti
Henkilö tarkistaa saapuneet suoritukset ja hoitaa maksukehotuksia.
Henkilö
x selvittää ohjattuna maksamattomat laskut taloushallinnon järjestelmistä
Logistiikkapalvelut
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x hoitaa logistiseen prosessiin liittyviä dokumentteja
x hankkia työssään tarvittavaa tietoa logistisista palveluista ja eri toimijoista.
Osaamisen arviointi
Henkilö hoitaa organisaation logistiikan työtehtäviä.
Henkilö
x palvelee asiakkaita tavanomaisissa logistiikan työtehtävissä selviytyen palvelutilanteesta auttavasti myös organisaation kannalta tärkeällä vieraalla kielellä
Henkilö hoitaa logistiseen prosessiin liittyviä dokumentteja.
Henkilö
x käsittelee työhönsä liittyviä dokumentteja ohjeiden mukaisesti käyttäen myös organisaation kannalta tärkeää vierasta kieltä
Henkilö hankkii työssään tarvittavaa tietoa logistisista palveluista ja eri toimijoista.
Henkilö
x hankkii logistisiin palveluihin ja toimijoihin liittyvää tietoa
x kartoittaa ohjatusti vaihtoehtoisia palveluntoimittajia
Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja
x tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti
x seurata viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Osaamisen arviointi
Henkilö suunnittelee markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa.
Henkilö
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin merkityksen organisaatiossaan
x suunnittelee yhden markkinointiviestinnän toimenpiteen tai suunnittelee sisältöä asiakaslähtöisesti
Henkilö toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja.
Henkilö
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin vaatimukset toteutuksissaan
x ottaa työssään huomioon markkinointiin liittyvät säädökset, määräykset ja eettiset periaatteet
Henkilö tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti.
Henkilö
x käyttää digitaalista markkinointiviestinnän välinettä työssään
x toteuttaa viestintää osana ryhmää
x hyödyntää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sisällöntuotannossa käyttäen myös englannin kieltä
Henkilö seuraa viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Henkilö
x hyödyntää yhtä digitaalisen markkinoinnin analysointikeinoa
x seuraa valitun viestintätoimenpiteen tuloksia
Myynti
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x kontaktoida asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet
x tarjota ja myydä asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja
x hoitaa jälkitoimet.
Osaamisen arviointi
Henkilö valmistautuu myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti.
Henkilö
x tuntee tuotteiden ja tuoteryhmien sijainnin
x tuntee myynti- ja lisämyyntitavoitteet sekä tuotteiden saatavuudet työryhmän jäsenenä
x selvittää sopivat käyttöyhteystuotteet ohjeiden mukaan
x osallistuu palvelupisteen valmisteluun myyntiä varten huomioiden myyvän esillepanon
x käyttää toimintaympäristönsä myynnin järjestelmiä, mutta saa ajoittain ohjausta
x tuntee olennaiset myyntiä koskevat säädökset ja sopimukset sekä yrityskohtaiset ohjeet ja noudattaa niitä työssään
Henkilö kontaktoi asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet.
Henkilö
x kartoittaa asiakkaan tarpeita
Henkilö tarjoaa ja myy asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja.
Henkilö
x ottaa huomioon ajankohtaiset kampanja- ja sesonkituotteet
x tuntee ostamiseen ja kaupan päättämiseen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa asiakkaan tarpeeseen sopivan tuotteen tai palvelun
x tuntee tilaus- ja toimitusprosessin
Henkilö hoitaa jälkitoimet.
Henkilö
x osallistuu reklamaation käsittelyyn
x tekee sovitut ja ohjeistuksen mukaiset jälkitoimet tavanomaisissa palvelutilanteissa
Palkanlaskenta
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x laskea palkanmaksukaudelta maksettavan palkan
x toimittaa palkkakauden tiedot kirjanpitoa varten.
Osaamisen arviointi
Henkilö hankkii palkanlaskentaan tarvittavat tiedot ja materiaalin.
Henkilö
x selvittää palkanmaksupäivät
x tuntee sovellettavan työehtosopimuksen ja muun lainsäädännön pääpiirteet
Henkilö laskee palkanmaksukaudelta maksettavan palkan.
Henkilö
x käyttää organisaation palkanlaskentaohjelmaa
x noudattaa organisaation ohjeistusta palkanlaskennan tositteiden käsittelystä
x tuntee työtehtävään liittyviä säädöksiä ja ohjeita
x laskee kuukausi- tai tuntipalkkaisen palkanlaskentakauden tavanomaisen kokonaispalkan, tavanomaiset pidätykset ja maksettavan palkan, mutta saa ajoittain ohjausta
x tulostaa tarvittaessa palkanlaskennan tulosteet ohjeiden mukaisesti
Henkilö toimittaa palkkakauden tiedot kirjanpitoa varten.
Henkilö
x laskee ohjattuna palkanlaskentakauden työantajan sairausvakuutusmaksun
Projektissa toimiminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x laatia ja hallinnoida projektin asiakirjoja
x viestiä projektista eri sidosryhmille
x seurata ja arvioida projektin toteutumista.
Osaamisen arviointi
Henkilö laatii pienimuotoisen projektisuunnitelman.
Henkilö
Henkilö laatii ja hallinnoi projektin asiakirjoja.
Henkilö
x käyttää projektinhallinnan työkaluja, mutta saa välillä ohjausta
Henkilö viestii projektista eri sidosryhmille.
Henkilö
Henkilö seuraa ja arvioi projektin toteutumista.
Henkilö
x käyttää projektin raportoinnin työkaluja
Tapahtumatuotanto
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x tehdä toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin
x verkostoitua ja etsiä sopivia yhteistyökumppaneita
x viestiä ja tiedottaa tapahtumasta
x toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti
x arvioida tapahtuman onnistumista.
Osaamisen arviointi
Henkilö ideoi toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia.
Henkilö
Henkilö tekee toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin.
Henkilö
x selvittää tapahtuman budjetin
x selvittää ohjatusti tapahtumaan liittyvät säädökset sekä turvallisuus- ja lupa-asiat
Henkilö verkostoituu ja etsii sopivia yhteistyökumppaneita.
Henkilö
x tunnistaa yleisimmät tapahtumalle soveltuvat yhteistyökumppanit
Henkilö viestii ja tiedottaa tapahtumasta.
Henkilö
x laatii viestintämateriaalia ohjeiden mukaisesti
x käyttää ohjattuna viestinnässä ja tiedottamisessa vähintään yhtä kanavaa
Henkilö toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti.
Henkilö
x osallistuu tapahtuman jälkitoimiin tehtäväksiannon mukaisesti
Henkilö arvioi tapahtuman onnistumista.
Henkilö
Tilinpäätöskirjaukset
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x laatia tilinpäätöksen jaksotukset ja poistot huomioiden.
Osaamisen arviointi
Henkilö tarkistaa kirjanpidon.
Henkilö
x huomioi ohjatusti työssään kirjanpitoon vaikuttavan lainsäädännön
Henkilö laatii tilinpäätöksen jaksotukset ja poistot huomioiden.
Henkilö
x tekee tarvittaessa jaksotukset
x tekee ohjattuna tarvittaessa poistokirjaukset
x tekee ohjattuna tarvittaessa varaston muutoskirjaukset
x tuottaa kirjanpito-ohjelmasta tarvittavat raportit ja liitetiedot
x sulkee ohjattuna tilikauden kirjanpito-ohjelmassa