Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.

Liiketoiminnan perustutkinto 2022

Perusteen nimiLiiketoiminnan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5162-2021
KoulutuksetLiiketoiminnan perustutkinto
TutkintonimikkeetMerkonomi
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7846211/tiedot

Organisaatio

Kuhmon kaupunki

Toimintayksikkö

Kuhmo Oy, Hyryntie 46, 88900 Kuhmo

Yhteyshenkilöt

Arto Ikäkoivu, tuotantopäällikkö, 050 325 0023, arto.ikakoivu@kuhmo.eu

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://www.kuhmo.eu/

Oppimisympäristö tunnistettu

23.09.2020

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Aapo Mikkonen, Ammatillinen opettaja , Kainuun ammattiopisto, Oppilaitoksen edustaja

Oppimisympäristöraportti päivitetty

16.01.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Kuhmo Oy on perustettu vuonna 1955 ja yritys on harjoittanut sahaustoimintaa vuodesta 1959. Vuodesta 1986 sahaustoiminta on keskitetty kokonaisuudessaan Kuhmoon. Saha työllistää noin 140 henkilöä ja tuotteita viedään noin 30:een eri maahan. Kuhmo Oy hankkii raaka-aineensa Kainuun metsistä, joissa pääpuulajina on mänty. Sahaus tapahtuu lopputuotteiden mukaan lajitelluista tukeista pyörösahaustekniikalla. Sahalinjoja on kaksi, joissa tuotanto jakaantuu tukin koon mukaan. Pienpuulinja valmistaa valtaosan Kuhmo Oy:n pakkaus- ja rakennusalan tuotteista. Päälinjan suuremmista ja laadultaan paremmista tukeista valmistetaan tuotteita puusepän- ja huonekaluteollisuuteen.
Liiketoimintaa tukevat toimistotyöt hoidetaan kahdessa toimistossa, jotka sijaitsevat hallinnon tiloissa keskustassa ja Kuhmo Oy:n sahalla.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti Liiketoiminnan perustutkintoon tässä raportissa kuvattuihin ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät:
Kirjanpito, laskutus ja reskontra, palkanlaskenta, tilinpäätöskirjaukset, asiakasrekisterin hoitaminen ja asiakaspalvelu, asiakkuuksien hoitaminen eri viestintäkanavia hyödyntäen, sahan tuotteiden myynti kotimaahan ja ulkomaille, tietojärjestelmien käyttö, raporttien ja asiakirjojen laadinta, palaverien järjestelyt, muut yleiset toimistotyöt.

Toiminnan erityispiirteitä

Kuhmo Oy:llä on Liiketoiminnan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisten työtehtävien hoitamiseen käytössä nykyaikaiset tietokoneet ja eri työtehtäviin liittyvät ohjelmistot. Liiketoimintaa tukevat toimistotyöt hoidetaan kahdessa toimistossa, jotka sijaitsevat hallinnon tiloissa keskustassa ja Kuhmo Oy:n sahalla.

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Kuhmo Oy:llä on Liiketoiminnan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisten työtehtävien hoitamiseen käytössä nykyaikaiset tietokoneet ja eri työtehtäviin liittyvät ohjelmistot sekä muut yleiset toimistossa tarvittavat laitteet.

Henkilöstöresurssit

Kuhmo Oy:n toimiston henkilöstön määrä on 8–10 hlö.

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

1 - 2

Referenssit

Muuta

Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK- hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Pakolliset tutkinnon osat

x Asiakaspalvelu
x Tuloksellinen toiminta
x Työyhteisössä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat I

x Asiakkuuksien hoitaminen
- Finanssipalvelut
x Henkilöstön tukipalvelut
x Kirjanpito
- Kirjaston tieto- ja opastamispalvelut
- Kirjastopalveluissa toimiminen
x Laskutus ja reskontra
x Logistiikkapalvelut
x Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto
x Myynti
x Palkanlaskenta
- Palvelumuotoilu
x Projektissa toimiminen
x Tapahtumatuotanto
x Tilinpäätöskirjaukset
- Yritystoiminnan suunnittelu
- Yrityksessä toimiminen

Valinnaiset tutkinnon osat II

- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Asiakaspalvelu

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta
x palvella sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan
x edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu asiakaspalveluun osana asiakaslähtöistä liiketoiminnan kokonaisuutta.

Henkilö

x hankkii tietoa organisaation toimintaympäristöstä
x hankkii tietoa organisaation asiakasryhmistä
x ymmärtää asiakaslähtöisyyden toimintamallin omassa organisaatiossaan
x ymmärtää organisaation palvelukonseptin
x valmistautuu palvelutilanteisiin
x tunnistaa oman työtehtävänsä merkityksen palvelukonseptin osana

Henkilö palvelee sisäisiä tai ulkoisia asiakkaita eri kanavissa hyödyntäen kielitaitoaan.

Henkilö

x hoitaa palvelutilanteet tavanomaisissa kanavissa, palvelee asiakkaita suomen kielellä ja selviytyy auttavasti palvelutilanteesta ruotsin kielellä ja yhdellä vieraalla kielellä
x kertoo omasta suoriutumisestaan palvelutilanteissa
x huomioi työssään asiakastietoihin liittyvät säädökset ja ohjeet

Henkilö edistää omalla työllään asiakastyytyväisyyttä ja myönteistä asiakaskokemusta.

Henkilö

x selvittää asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä omassa työssään
x ottaa huomioon myönteisen asiakaskokemuksen merkityksen omassa työssään
x hoitaa jälkitoimet ohjeiden mukaisesti

Tuloksellinen toiminta

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x kuvata organisaation liiketoimintamallin ja kustannusrakenteen
x selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia
x laskea toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.
Osaamisen arviointi

Henkilö kuvaa organisaation liiketoimintamallin ja kustannusrakenteen.

Henkilö

x tuntee yhteiskunnan talouden muodostumisen
x tunnistaa oman yksikkönsä tai organisaationsa perusprosessit
x ymmärtää tuloksellisen toiminnan eri näkökulmia huomioiden laadun, kestävän kehityksen ja vastuullisen liiketoiminnan
x kuvaa ohjattuna oman organisaationsa kustannusrakenteen työvälineohjelmia hyödyntäen
x tunnistaa oman toimintansa vaikutuksen kustannuksiin

Henkilö selvittää toiminnan tuottoja ja kustannuksia.

Henkilö

x selvittää organisaation tuottoja ja kustannuksia
x hankkii tietoa oman organisaationsa tuloksellisen toiminnan suunnittelusta

Henkilö laskee toimintaa kuvaavia tunnuslukuja kannattavuuden osatekijät huomioiden.

Henkilö

x tuntee kannattavuuteen vaikuttavia keskeisiä tekijöitä omassa työtehtävässään
x ymmärtää hinnan muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä
x laatii ohjatusti tuotteen tai palvelun katetuottolaskelman

Työyhteisössä toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x toimia työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä
x toimia työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa
x arvioida omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita
x verkostoitua ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa
x viestiä työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.
Osaamisen arviointi

Henkilö toimii työorganisaationsa toimintaperiaatteiden mukaisesti ja ymmärtää henkilöstön roolin osana kehittyvää työyhteisöä.

Henkilö

x tietää työorganisaationsa toimintaperiaatteet
x selvittää työsuhteen ehdot ja työelämän pelisäännöt ja toimii niiden mukaisesti
x noudattaa oman työyhteisönsä toimintatapoja
x tunnistaa oman roolinsa osana työyhteisön toimintaa ja työhyvinvointia

Henkilö toimii työyhteisön tai tiimin jäsenenä muuttuvissa vuorovaikutustilanteissa.

Henkilö

x tuntee yhdessä toimimisen ja tiimityön periaatteita
x toimii työyhteisössä sujuvassa vuorovaikutuksessa erilaisten ihmisten kanssa
x osallistuu avoimesti työyhteisön keskustelu- ja neuvottelutilanteisiin
x ylläpitää omaa hyvinvointiaan työssä
x toimii työssään eettisesti sekä työturvallisuus- ja tietoturvaohjeiden mukaisesti noudattaen vaitiolovelvollisuusohjeita

Henkilö arvioi omaa työsuoritustaan ja asettaa osaamiselleen kehittämistavoitteita.

Henkilö

x arvioi omaa työsuoritustaan ja toimintaansa työyhteisössä
x osallistuu palautekeskusteluun

Henkilö verkostoituu ammatillisesti ja kehittää työyhteisön toimintaa.

Henkilö

x tunnistaa työtehtäväänsä liittyviä sosiaalisia verkostoja
x valitsee työhönsä sopivan sosiaalisen viestintäkanavan ja luo itselleen ammatillisen profiilin
x osallistuu jonkun työhönsä liittyvän verkoston toimintaan

Henkilö viestii työhönsä liittyvistä asioista työvälineohjelmia ja viestintäkanavia käyttäen.

Henkilö

x viestii työhön liittyvistä asioista sekä suullisesti että kirjallisesti
x käyttää työnsä kannalta keskeisiä tietojärjestelmiä ja työvälineohjelmia
x käsittelee ja tuottaa ohjattuna organisaation ohjeistuksen mukaisia asiakirjoja

Asiakkuuksien hoitaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hankkia tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä
x suunnitella käytännön myynti- tai palvelutyötään
x hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti
x hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.
Osaamisen arviointi

Henkilö hankkii tietoa toimialasta ja toimipaikan palveluympäristöstä.

Henkilö

x esittelee asiakaskokemuksiin vaikuttavia osatekijöitä
x tuntee toimialan eri toimijoita
x tunnistaa oman työnsä merkityksen kannattavan asiakkuuden ja organisaation toiminnan kannalta

Henkilö suunnittelee käytännön myynti- tai palvelutyötään.

Henkilö

x suunnittelee työtään organisaation ohjeiden ja keskeisten tavoitteiden mukaisesti
x työskentelee huomioiden erilaiset asiakkuudet ja palvelumallit
x noudattaa työhönsä liittyviä sopimuksia

Henkilö hoitaa asiakkuuksia monikanavaisesti.

Henkilö

x toimii organisaation palvelu- ja asiakkuusprosessien mukaisesti
x osallistuu asiakkuuksien hoitoon
x kontaktoi asiakkaita organisaation ohjeiden mukaisesti
x kohtaa asiakkaita eri tilanteissa palvelualttiisti
x hoitaa asiakaspalautetilanteita tarviten ajoittain ohjausta

Henkilö hyödyntää tietojärjestelmiä työssään.

Henkilö

x raportoi työstään hyödyntäen sovittua organisaation tietojärjestelmää
x seuraa ryhmän jäsenenä toiminnan kannalta keskeisiä tunnuslukuja
x huolehtii ohjatusti siitä, että asiakkaille tarkoitettu informaatio on ajantasaista ja heidän saatavillaan
x päivittää ohjatusti asiakastietoja tietojärjestelmään organisaation käytänteiden ja tietoturvaohjeistusten mukaisesti

Henkilöstön tukipalvelut

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hoitaa henkilöstön tai muiden tukipalvelujen työtehtäviä
x tuottaa raportteja ja asiakirjoja
x toimia yhteyshenkilönä henkilöstön ja eri yhteistyötahojen välillä.
Osaamisen arviointi

Henkilö hoitaa henkilöstön tai muiden tukipalvelujen työtehtäviä.

Henkilö

x hoitaa henkilöstö- tai muita tukipalvelutehtäviä saaden ajoittain ohjausta
x avustaa tilaisuuksien tai kokousten järjestelyissä

Henkilö tuottaa raportteja ja asiakirjoja.

Henkilö

x ylläpitää standardin mukaisia asiakirjoja ohjeiden mukaisesti työvälineohjelmia käyttäen
x laatii kokouksen esityslistan ja muistion ohjeiden mukaisesti
x tuottaa ohjattuna raportteja
x arkistoi dokumentteja organisaation ohjeiden mukaisesti

Henkilö toimii yhteyshenkilönä henkilöstön ja eri yhteistyötahojen välillä.

Henkilö

x kokoaa ohjattuna organisaation ja eri yhteistyötahojen tarvitsemaa tietoa
x osallistuu avustavien palvelujen toteuttamiseen

Kirjanpito

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x kirjata tulot, menot ja rahoitustapahtumat taloushallinnon järjestelmää käyttäen
x täsmäyttää tilejä ja laatia tarpeelliset ilmoitukset.
Osaamisen arviointi

Henkilö kirjaa tulot, menot ja rahoitustapahtumat taloushallinnon järjestelmää käyttäen.

Henkilö

x tuntee kirjanpitoon vaikuttavan lainsäädännön ja toimii säädösten mukaisesti
x käsittelee aineiston tavanomaisissa tilanteissa kirjaamista varten
x kirjaa tavanomaiset tulot, menot ja rahoitustapahtumat

Henkilö täsmäyttää tilejä ja laatii tarpeelliset ilmoitukset.

Henkilö

x osallistuu tilien täsmäyttämiseen
x osallistuu alv-laskelman laatimiseen

Laskutus ja reskontra

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hoitaa organisaation laskutusta ja reskontraa
x käyttää työssään rekistereitä, työvälineitä ja sovellusohjelmia
x tarkistaa saapuneet suoritukset ja hoitaa maksukehotuksia.
Osaamisen arviointi

Henkilö hoitaa organisaation laskutusta ja reskontraa.

Henkilö

x tuntee organisaation laskujen hyväksymismenettelyn
x tarkastaa ohjeiden mukaisesti tilaukset tai lähetteet
x tiliöi tapahtuman tai tarkastaa tiliöinnin oikeellisuuden ohjeiden mukaisesti
x tuottaa laskuja ohjeiden mukaisesti ja toimittaa ne asiakkaalle
x tallentaa laskun tarvittaessa reskontraan ohjeiden mukaisesti

Henkilö tarkistaa saapuneet suoritukset ja hoitaa maksukehotuksia.

Henkilö

x tarkistaa saapuneet suoritukset ohjeiden mukaisesti
x selvittää ohjattuna maksamattomat laskut taloushallinnon järjestelmistä

Logistiikkapalvelut

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hoitaa organisaation logistiikan työtehtäviä
x hoitaa logistiseen prosessiin liittyviä dokumentteja
x hankkia työssään tarvittavaa tietoa logistisista palveluista ja eri toimijoista.
Osaamisen arviointi

Henkilö hoitaa organisaation logistiikan työtehtäviä.

Henkilö

x ymmärtää logististen toimintojen roolin organisaation toiminnassa
x palvelee asiakkaita tavanomaisissa logistiikan työtehtävissä selviytyen palvelutilanteesta auttavasti myös organisaation kannalta tärkeällä vieraalla kielellä

Henkilö hoitaa logistiseen prosessiin liittyviä dokumentteja.

Henkilö

x tuntee logististen toimintojen tietovirtoja ja käytettäviä dokumentteja
x käsittelee työhönsä liittyviä dokumentteja ohjeiden mukaisesti käyttäen myös organisaation kannalta tärkeää vierasta kieltä

Henkilö hankkii työssään tarvittavaa tietoa logistisista palveluista ja eri toimijoista.

Henkilö

x selvittää omaan työtehtäväänsä ja toimintaansa liittyviä logistisia tarpeita
x hankkii logistisiin palveluihin ja toimijoihin liittyvää tietoa
x kartoittaa ohjatusti vaihtoehtoisia palveluntoimittajia

Markkinointiviestintä ja sisällöntuotanto

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x suunnitella markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa
x toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja
x tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti
x seurata viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.
Osaamisen arviointi

Henkilö suunnittelee markkinointiviestintää ja sisällöntuotantoa.

Henkilö

x ymmärtää markkinointiviestinnän roolin osana organisaation ydinliiketoimintaa
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin merkityksen organisaatiossaan
x suunnittelee yhden markkinointiviestinnän toimenpiteen tai suunnittelee sisältöä asiakaslähtöisesti

Henkilö toteuttaa tavoitteellisia markkinointiviestinnän ratkaisuja.

Henkilö

x osallistuu suunnitellun markkinointiviestinnän toimenpiteen toteuttamiseen tai sisällön tuottamiseen kustannukset huomioiden
x ymmärtää digitaalisen markkinoinnin vaatimukset toteutuksissaan
x ottaa työssään huomioon markkinointiin liittyvät säädökset, määräykset ja eettiset periaatteet

Henkilö tuottaa sisältöä ja verkkonäkyvyyttä monikanavaisesti.

Henkilö

x toimii organisaationsa viestintästrategian mukaisesti
x käyttää digitaalista markkinointiviestinnän välinettä työssään
x toteuttaa viestintää osana ryhmää
x hyödyntää viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan sisällöntuotannossa käyttäen myös englannin kieltä

Henkilö seuraa viestinnän tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta.

Henkilö

x hankkii tietoa viestinnän tuloksellisuudesta ja vaikuttavuudesta
x hyödyntää yhtä digitaalisen markkinoinnin analysointikeinoa
x seuraa valitun viestintätoimenpiteen tuloksia

Myynti

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x valmistautua myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti
x kontaktoida asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet
x tarjota ja myydä asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja
x hoitaa jälkitoimet.
Osaamisen arviointi

Henkilö valmistautuu myyntitilanteisiin myyntitavoitteiden mukaisesti.

Henkilö

x tarkistaa oman toimintaympäristön siisteyden sekä hinta- ja tuotetietojen ajantasaisuuden
x tuntee tuotteiden ja tuoteryhmien sijainnin
x tuntee myynti- ja lisämyyntitavoitteet sekä tuotteiden saatavuudet työryhmän jäsenenä
x selvittää sopivat käyttöyhteystuotteet ohjeiden mukaan
x osallistuu palvelupisteen valmisteluun myyntiä varten huomioiden myyvän esillepanon
x käyttää toimintaympäristönsä myynnin järjestelmiä, mutta saa ajoittain ohjausta
x tuntee olennaiset myyntiä koskevat säädökset ja sopimukset sekä yrityskohtaiset ohjeet ja noudattaa niitä työssään

Henkilö kontaktoi asiakkaita ja kartoittaa asiakkaan tarpeet.

Henkilö

x kontaktoi asiakkaita
x kartoittaa asiakkaan tarpeita

Henkilö tarjoaa ja myy asiakkaalle sopivia tuote- tai palveluratkaisuja.

Henkilö

x tuntee oman toimintaympäristönsä tärkeimmät tuotteet ja palvelut
x ottaa huomioon ajankohtaiset kampanja- ja sesonkituotteet
x tuntee ostamiseen ja kaupan päättämiseen vaikuttavia tekijöitä
x tarjoaa asiakkaan tarpeeseen sopivan tuotteen tai palvelun
x tuntee tilaus- ja toimitusprosessin

Henkilö hoitaa jälkitoimet.

Henkilö

x käsittelee, välittää ja hoitaa asiakaspalautteita saaden ajoittain ohjausta
x osallistuu reklamaation käsittelyyn
x tekee sovitut ja ohjeistuksen mukaiset jälkitoimet tavanomaisissa palvelutilanteissa

Palkanlaskenta

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x hankkia palkanlaskentaan tarvittavat tiedot ja materiaalin
x laskea palkanmaksukaudelta maksettavan palkan
x toimittaa palkkakauden tiedot kirjanpitoa varten.
Osaamisen arviointi

Henkilö hankkii palkanlaskentaan tarvittavat tiedot ja materiaalin.

Henkilö

x hankkii palkanlaskentamateriaalin organisaatiosta
x selvittää palkanmaksupäivät
x tuntee sovellettavan työehtosopimuksen ja muun lainsäädännön pääpiirteet

Henkilö laskee palkanmaksukaudelta maksettavan palkan.

Henkilö

x käyttää toimiston ja taloushallinnon tavanomaisia työvälineitä ja sovellusohjelmia
x käyttää organisaation palkanlaskentaohjelmaa
x noudattaa organisaation ohjeistusta palkanlaskennan tositteiden käsittelystä
x tuntee työtehtävään liittyviä säädöksiä ja ohjeita
x laskee kuukausi- tai tuntipalkkaisen palkanlaskentakauden tavanomaisen kokonaispalkan, tavanomaiset pidätykset ja maksettavan palkan, mutta saa ajoittain ohjausta
x tulostaa tarvittaessa palkanlaskennan tulosteet ohjeiden mukaisesti

Henkilö toimittaa palkkakauden tiedot kirjanpitoa varten.

Henkilö

x toimittaa palkkakauden tiedot kirjanpitoa varten
x laskee ohjattuna palkanlaskentakauden työantajan sairausvakuutusmaksun

Projektissa toimiminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x laatia pienimuotoisen projektisuunnitelman
x laatia ja hallinnoida projektin asiakirjoja
x viestiä projektista eri sidosryhmille
x seurata ja arvioida projektin toteutumista.
Osaamisen arviointi

Henkilö laatii pienimuotoisen projektisuunnitelman.

Henkilö

x osallistuu projektisuunnitelman laatimiseen

Henkilö laatii ja hallinnoi projektin asiakirjoja.

Henkilö

x avustaa asiakirjojen ja raporttien laadinnassa
x käyttää projektinhallinnan työkaluja, mutta saa välillä ohjausta

Henkilö viestii projektista eri sidosryhmille.

Henkilö

x avustaa projektin viestintätehtävissä

Henkilö seuraa ja arvioi projektin toteutumista.

Henkilö

x osallistuu projektin etenemisen seurantaan
x käyttää projektin raportoinnin työkaluja

Tapahtumatuotanto

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x ideoida toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia
x tehdä toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin
x verkostoitua ja etsiä sopivia yhteistyökumppaneita
x viestiä ja tiedottaa tapahtumasta
x toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti
x arvioida tapahtuman onnistumista.
Osaamisen arviointi

Henkilö ideoi toimintaympäristöön soveltuvia tapahtumia.

Henkilö

x on mukana ideoimassa tapahtumaa organisaation tavoitteet huomioiden

Henkilö tekee toteuttamiskelpoisen suunnitelman ja budjetin.

Henkilö

x on mukana laatimassa tapahtuman suunnitelmaa
x selvittää tapahtuman budjetin
x selvittää ohjatusti tapahtumaan liittyvät säädökset sekä turvallisuus- ja lupa-asiat

Henkilö verkostoituu ja etsii sopivia yhteistyökumppaneita.

Henkilö

x ymmärtää verkostoitumisen merkityksen ja tarpeellisuuden tapahtuman toteuttamiselle
x tunnistaa yleisimmät tapahtumalle soveltuvat yhteistyökumppanit

Henkilö viestii ja tiedottaa tapahtumasta.

Henkilö

x osallistuu tapahtumatiedotukseen huomioiden kohderyhmät
x laatii viestintämateriaalia ohjeiden mukaisesti
x käyttää ohjattuna viestinnässä ja tiedottamisessa vähintään yhtä kanavaa

Henkilö toteuttaa tapahtuman tai sen osan oman roolinsa mukaisesti.

Henkilö

x osallistuu tapahtuman toteuttamiseen tehtäväksiannon mukaisesti
x osallistuu tapahtuman jälkitoimiin tehtäväksiannon mukaisesti

Henkilö arvioi tapahtuman onnistumista.

Henkilö

x osallistuu tapahtuman toteutumisen arviointiin

Tilinpäätöskirjaukset

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x tarkistaa kirjanpidon
x laatia tilinpäätöksen jaksotukset ja poistot huomioiden.
Osaamisen arviointi

Henkilö tarkistaa kirjanpidon.

Henkilö

x tarkistaa kirjanpidon ohjeiden mukaisesti
x huomioi ohjatusti työssään kirjanpitoon vaikuttavan lainsäädännön

Henkilö laatii tilinpäätöksen jaksotukset ja poistot huomioiden.

Henkilö

x huomioi tilinpäätökseen vaikuttavan lainsäädännön
x tekee tarvittaessa jaksotukset
x tekee ohjattuna tarvittaessa poistokirjaukset
x tekee ohjattuna tarvittaessa varaston muutoskirjaukset
x tuottaa kirjanpito-ohjelmasta tarvittavat raportit ja liitetiedot
x sulkee ohjattuna tilikauden kirjanpito-ohjelmassa