Perustiedot Oppimisympäristön kuvaus Tutkinnon muodostuminen Tutkinnon osat

PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti

Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.

Oppimisympäristön tunnistaminen

Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.

PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.

Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 2022

Perusteen nimiKasvatus- ja ohjausalan perustutkinto
Määräyksen diaarinumeroOPH-5150-2021
KoulutuksetKasvatus- ja ohjausalan perustutkinto
OsaamisalatVarhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
TutkintonimikkeetNuoriso- ja yhteisöohjaaja
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja
Lastenohjaaja
Voimaantulo01.08.2022
ePerusteethttps://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7823348/tiedot

Organisaatio

Kuhmon kaupunki

Toimintayksikkö

Kuhmon 4H-yhdistys ry, Kainuuntie 94, 88900 Kuhmo

Yhteyshenkilöt

Johanna Huotari, valmentaja, 040 734 6797, kuhmo@4h.fi

Katriina Sorjonen, esimies, 044 099 0377, katriina.sorjonen@4h.fi

Kotisivut ja sosiaalinen media

Kotisivut: https://kuhmo.4h.fi/

Facebook: https://fi-fi.facebook.com/pages/category/Youth-Organization/Kuhmon-4H-yhdistys-278035682324725

Instagram: https://www.instagram.com/kuhmon4h_yhdistys/?hl=en

Oppimisympäristö tunnistettu

17.03.2022

Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja

Tiina Suoranta, Ammatillinen opettaja , Edukai Oy, PAIKKO

Oppimisympäristöraportti päivitetty

16.01.2024

PAIKKO yhteyshenkilöt

Susanna Uusitalo
Laatupäällikkö
0400 304 108
Kirsi Hiekkala
Suunnittelija
050 380 3022
etunimi.sukunimi@kyt.fi
www.paikko.fi

Oppimisympäristön kuvaus

Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus

Kuhmon 4H–yhdistyksen lapsi- ja nuorisotyö on yhdistyksen perustoimintaa, ja yhdistys järjestää monenlaista harrastustoimintaa arki-iltaisin ja lasten lomien aikana. Yhdistys kouluttaa ja työllistää nuoria kerhojen ohjaajiksi, kahvilatyöntekijöiksi, lemmikkieläinten hoitajiksi ja kotipalvelu- ja puutarhatehtäviin.
Lapsi- ja nuorisotyöhön kuuluvia kerhoja ovat myös mm. kyläkoulujen iltapäiväkerhot ja kotitalouskerho, joita vetää aina yhdistyksen palkkaama henkilö. Lapsi- ja nuorisotyö palvelee siten myös työttömiä työnhakijoita tarjoten mahdollisuuden kuntouttavan työtoiminnan, palkkatuetun työn tai työkokeilun kautta edetä kohti palkkatyötä sekä lisätä sosiaalista osallisuutta ja osallisuutta työelämään. Lapsi- ja nuorisotyö järjestää erilaisia vuodenaikoihin liittyviä tapahtumia, kuten vappu- ja laskiaisriehan, Syväjärven kahvilan avajaiset sekä koko perheen tapahtuman Lettuja ja Leikkejä Syväjärvellä.

Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä

Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisalan tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät:
Lasten ja nuorten kerhojen, tapahtumien ja leirien vetäminen, lasten ja nuorten ohjaaminen ja opastaminen, ohjelmien suunnittelu kerhoihin ja tapahtumiin yhdessä yhdistyksen vakituisen henkilöstön kanssa.

Toiminnan erityispiirteitä

4H-järjestö on poliittisesti sitoutumaton valtakunnallinen nuoriso- ja kansalaisjärjestö. 4H-nuorisotyö tukee lasten ja nuorten elämänhallinnan tasapainoista kehitystä. 4H-järjestö kannustaa jäseniään yritteliäisyyteen ja yhteistyöhön, korostaa luonnon ja ympäristön arvoja, edesauttaa käden- ja arjentaitojen hallintaa sekä edistää kansainvälistymistä ja eri kulttuurien ymmärtämistä.
Tässä työssä keskeisiä toimintamuotoja ja välineitä ovat kerhot ja sitä kautta pitkäaikainen jäsenyys 4H-yhdistyksessä, TOP- yrittäjyyskasvatuksen toimintamalli, erilaiset kurssit, kilpailut, leirit ja tapahtumat, kansainvälisyystoiminta sekä työllistäminen. 4H-nuorisotyön tärkeä toimintaperiaate on tekemällä oppiminen. 4H-nuorisotyölle onkin ominaista toiminnan monipuolisuus, joka mahdollistaa paikallisten olosuhteiden huomioon ottamisen.
Yhdistyksen toimintaa rahoittavat Maa- ja metsätalousministeriö ja Kuhmon kaupunki. Kaupungin avun turvin yhdistys voi työllistää kaksi kokoaikaista työntekijää. Tämä osaltaan mahdollistaa 4H:n monipuolisen työn joka puolella Kuhmoa asuvien lasten ja nuorten hyväksi

Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät

Kuhmon 4 h–yhdistyksen käytössä on tilaa 160 m2, johon kuuluu toimistotilaa, taukotilaa, wc-tiloja ja varastotilaa n. 80 m2. Puolet tiloista on alivuokrattu kolmelle eri pienyrittäjälle (liiketilan puoli ja yksi toimisto huone). Tilat sijaitsevat Kuhmossa Kainuuntie 94:ssä. Vain osa kerhoista pidetään yhdistyksen omissa kerhotiloissa; kerhoja järjestetään myös Kuhmon kaupungin tiloissa.
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
kotitalousluokassa ja liikuntasaleissa. Lisäksi kyläkoulujen iltapäiväkerhot järjestetään koulujen tiloissa (Hietaperä, Lentiira ja Lentua).
Lasten ja nuorten kerhojen, tapahtuminen ja leirien muodossa järjestettävää harrastustoimintaa, joka tukee lasten ja nuorten elämänhallinnan tasapainoista kehitystä. 4H-järjestö kannustaa jäseniään yritteliäisyyteen ja yhteistyöhön, korostaa luonnon ja ympäristön arvoja, edesauttaa käden- ja arjentaitojen hallintaa sekä edistää kansainvälistymistä ja eri kulttuurien ymmärtämistä. Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisessa työssä käytettävät koneet ja laitteet vaihtelevat kerhojen teeman mukaisesti käsityövälineistä kotitalouskoneisiin.

Henkilöstöresurssit

2 hlö

Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)

2 - 8

Referenssit

Muuta

Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.

Kuvat

Tutkinnon muodostuminen

Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.

Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
x Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
x Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
x Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen

Valinnaiset tutkinnon osat

x Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
- Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
x Yrityksessä toimiminen
x Yritystoiminnan suunnittelu

Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
- Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
- Osaamisalan pakolliset valinnaiset tutkinnon osat
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien työympäristössä

Valinnaiset tutkinnon osat

- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
- Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
x Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
x Yrityksessä toimiminen
x Yritystoiminnan suunnittelu

Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat

- Suomalaisella viittomakielellä toimiminen
- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
- Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppilaan tai opiskelijan oppimisen ohjaaminen

Valinnaiset tutkinnon osat

- Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen
- Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan aikuisen itsenäisen suoriutumisen ohjaaminen
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
- Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
x Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
x Yrityksessä toimiminen
x Yritystoiminnan suunnittelu

Tutkinnon osat

Osaamisen arviointi

Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit

Henkilö
  • toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
  • toimii yhteistyökykyisesti
  • tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
  • hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
  • muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Ammattitaitovaatimukset

Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):

Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x toimia ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa
x huolehtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta
x toimia erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta
x tukea yksilön kasvua ja kehitystä
x toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa
x noudattaa työelämän perustaitoja
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x toimii alaa ohjaavan lainsäädännön, asiakirjojen ja arvopohjan mukaisesti
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x noudattaa alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia sekä pohtii omaa ammatillista kasvuaan

Henkilö toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa.

Henkilö

x kohtaa ammatillisesti ja yhdenvertaisesti asiakkaita sekä työyhteisön jäseniä
x osallistuu erilaisiin työyhteisön vuorovaikutustilanteisiin hyviä käytöstapoja noudattaen
x havaitsee asiakkaan erilaisia tunteita sekä tunnistaa vuorovaikutustilanteissa omat tunteensa
x ottaa huomioon vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden helposti havaittavia eleitä, ilmeitä, kehon kieltä ja äänen painoja
x ilmaisee asioita asiallisesti
x havainnoi vuorovaikutustilanteen ilmapiiriä
x ottaa huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden

Henkilö huolehtii yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.

Henkilö

x osallistuu yksilön hyvinvoinnista ja turvallisuudesta huolehtimiseen
x toimii ymmärtäen oman työnsä merkityksen asiakkaan hyvinvoinnille
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säädöksiä, määräyksiä ja ohjeita
x hallitsee EA1-tasoiset taidot
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti

Henkilö toimii erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta.

Henkilö

x toimii huomioiden yksilöiden ja ryhmän moninaisuuden
x tuntee keskeistä suomalaista kulttuuria ja kulttuuriperinnettä sekä pohtii omia arvojaan ja asenteitaan
x toimii eri kulttuurien, uskontojen ja katsomusten ominaispiirteitä ja tapoja kunnioittaen
x kohtaa luontevasti erilaisia ja erilaisista taustoista tulevia yksilöitä
x toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista
x toimii erilaisten yksilöiden kanssa huomioiden heidän tarpeitaan yhdessä työyhteisön kanssa

Henkilö tukee yksilön kasvua ja kehitystä.

Henkilö

x tukee työyhteisön jäsenenä yksilön kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä
x tunnistaa toimintaympäristön tavoitteita sekä kasvatus- ja ohjausalan keskeisiä käsitteitä
x tukee asiakkaan kasvua ja kehitystä toteuttamalla toimintaa yhdessä työyhteisön kanssa
x tunnistaa yksilön vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x kartoittaa yksilön toimintaympäristöjä

Henkilö toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa.

Henkilö

x toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa päivittäistä toimintaa huomioiden yksilön tai ryhmän tarpeita
x työskentelee työyhteisön työsuunnitelman tai päiväjärjestyksen mukaan
x käyttää tavanomaisia ohjaustapoja ja välineitä työympäristössään

Henkilö noudattaa työelämän perustaidot

Henkilö

x osaa toimia työyhteisön arvojen ja tavoitteiden mukaan
x toimii työpaikan sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti ja pyytää tarvittaessa opastusta
x tutustuu työpaikan työsuojelumääräyksiin ja -ohjeisiin ja noudattaa niitä
x työskentelee työntekijätaitojen mukaisesti
x pukeutuu työyhteisön käytänteiden mukaan ja huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
x huolehtii työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan
x työskentelee sovituissa työtehtävissä ja tuntee työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän työtehtäviään
x työskentelee kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x osaa käyttää ohjeiden mukaisesti työpaikan digivälineitä sekä tuntee niiden käytön periaatteet
x osallistuu työyhteisön kokoukseen

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x arvioi ammatillisia vuorovaikutustaitojaan
x arvioi omaa työskentelyään ja ottaa vastaan palautetta
x antaa palautetta työyhteisössään pyydettäessä
x tunnistaa omat ammatilliset vahvuutensa

Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x suunnitella ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle
x ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen
x työskennellä käyttäen ohjauksen menetelmiä
x ohjata kestävään elämäntapaan sekä suunnittella ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman
x huolehtia ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita työryhmän ohjaamana
x toimii ohjattavien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa ohjattavat yksilöinä ja ryhmän jäseninä
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x huolehtii ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle.

Henkilö

x suunnittelee ja toteuttaa yhdessä työyhteisön kanssa yksilölle ja ryhmälle ohjauskokonaisuuden huomioiden ohjattavien iän, tarpeet ja toiveet
x ottaa huomioon suunnittelussa ja toteutuksessa ohjattavien moninaisuuden
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa ohjattavien tarpeen mukaan yksilö- tai ryhmänohjauksen
x laatii ohjeiden mukaan aikataulutetun ohjaussuunnitelman ja toimii sen mukaan sekä tiedostaa varasuunnitelman merkityksen työssään
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon toimintaympäristön mahdollisuudet
x tiedottaa ohjauskokonaisuudesta työyhteisölle
x työskentelee yhteistyössä työyhteisön kanssa ja ymmärtää työnjaon merkityksen suunnittelussa ja toteutuksessa
x ohjaa yksilöä ja ryhmää hyödyntäen tietoa yksilön ja ryhmän ohjaamisesta
x ratkaisee ongelmatilanteita yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa
x tarvitsee ohjausta työ- ja ohjausprosessin hallinnassa

Henkilö ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen.

Henkilö

x osaa kertoa ryhmän kehitysvaiheet
x tiedostaa ryhmän periaatteiden, sääntöjen tai sopimusten merkityksen ohjatessaan ryhmiä tai yhteisöjä
x osaa yhdessä työyhteisön kanssa ryhmäyttää ohjattavaa ryhmää
x kannustaa ohjattaviaan vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön keskenään
x antaa yhdessä työyhteisön kanssa ohjattavilleen mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin
x kannustaa ja antaa palautetta ohjattavilleen

Henkilö työskentelee käyttäen ohjauksen menetelmiä.

Henkilö

x työskentelee käyttäen yhdessä työyhteisön kanssa luovia ja toiminnallisia ohjauksen menetelmiä
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa yksilö- ja ryhmänohjaukseen sopivat menetelmät ohjattavien valmiudet huomioiden
x sovittaa ohjauksen menetelmät kohderyhmän ikään sopivaksi ohjeiden mukaan
x osaa kertoa työyhteisössään joidenkin käyttämiensä ohjausmenetelmien merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille
x hyödyntää yhdessä työyhteisön kanssa keskeisiä välineitä ja materiaaleja
x ottaa huomioon estetiikkaan ja viihtyvyyteen liittyviä tekijöitä
x ottaa toiminnassaan huomioon ympäristön mahdollisuuksia ja toimijoita
x osallistuu ohjaustyössä käytettävien digitaalisten tiedotus- ja muiden ympäristöjen valintaan ja käyttää niitä ohjeiden mukaan

Henkilö ohjaa kestävään elämäntapaan sekä suunnittelee ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman.

Henkilö

x toimii kestävän kehityksen tavoitteiden ja periaatteiden mukaisesti
x ohjaa omalla toiminnallaan ohjattaviaan kestävään elämäntapaan
x suunnittelee ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman ohjaajana yhdessä työyhteisön kanssa
x toimii tuntien leiri- ja retkitoiminnan tai tapahtuman järjestämisen keskeiset periaatteet
x valitsee toiminnoissa luontoa kunnioittavia, ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja ja työmenetelmiä työryhmän jäsenenä

Henkilö huolehtii ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät.

Henkilö

x huomioi toiminnassaan ohjattavien tavallisimmat ruoka-aineallergiat ja sairaudet
x tietää lääkehoitosuunnitelman merkityksen työssään
x tuntee tavallisimpien sairauksien lääkehoitoa sekä tietää oman tehtävänsä lääkehoidossa
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa huomioon ennalta ehkäisevästi turvallisuuteen liittyvät fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset riskit
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa huomioon turvallisuuden ja turvallisuusmääräykset ohjauksen suunnittelussa, ohjeistuksessa ja toteutuksessa sekä tietää, kenelle ilmoittaa turvallisuuteen liittyvistä riskeistä
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa laitteet, varusteet ja välineet, jotka ovat turvallisuuden kannalta tarkoituksenmukaisia
x tutustuu ohjauskokonaisuuksien turvallisuussuunnitelmaan ja pelastussuunnitelmaan
x ottaa huomioon toiminta- ja työkyvyn ylläpitämisen työssään

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x ylläpitää osaltaan hyvää työilmapiiriä
x ottaa vastaan palautetta ohjattaviltaan ja työtovereiltaan
x tunnistaa työprosessin hallinnassa ja ohjauksessa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
x asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulle ja kehittymiselle

Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia ajantasaisia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x työskennellä hyödyntäen tietoa nuoruudesta ja nuoruuden ilmiöistä
x auttaa ja tukea nuorten kasvua ja hyvinvointia
x ottaa toiminnassaan huomioon nuoren perheen ja lähiverkoston
x suunnitella ja toteuttaa projektimaista toimintaa
x edistää osallisuutta ja kannustaa vaikuttamiseen
x ohjata nuoria eettiseen ajatteluun ja arvojen pohtimiseen
x työskennellä hyödyntäen digitaalisia toimintaympäristöjä sekä toteuttaa teknologia- ja mediakasvatusta
x työskennellä monialaisissa verkostoissa
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa ajantasaista nuorisotyötä ohjaavaa lainsäädäntöä sekä työympäristön toimintaohjeita
x kohtelee nuoria ja työyhteisön jäseniä yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti
x kohtaa nuoren ainutlaatuisena yksilönä
x toimii ottaen huomioon nuorisotyön ammattieettiset perusteet, toimintatavat ja työpaikan arvot
x toimii nuoren edun huomioiden ja noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x toimii ehkäisevän lastensuojelun toimintaperiaatteiden mukaan
x toimii sukupuolisensitiivisesti
x toimii tuntien nuorisotyön historian pääpiirteet

Henkilö työskentelee hyödyntäen tietoa nuoruudesta ja nuoruuden ilmiöistä.

Henkilö

x havaitsee nuoren elämään liittyviä erityispiirteitä
x tukee nuoren kasvua ja kehitystä hyödyntäen tietoa nuoren kasvusta ja kehityksestä työryhmän jäsenenä
x huomioi toiminnassaan nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä
x työskentelee yhteistyössä työyhteisön kanssa huomioiden nuorten kasvuyhteisöt

Henkilö auttaa ja tukee nuorten kasvua ja hyvinvointia.

Henkilö

x antaa ohjattavilleen myönteistä palautetta ja tukee onnistumisia
x auttaa ohjattaviaan tunnistamaan erilaisia tunteita hyödyntäen tietoa mielen hyvinvoinnista
x tukee ohjaustoiminnallaan nuoren hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja
x kertoo ohjattavilleen ravinnon, levon, liikunnan ja ihmissuhteiden merkityksestä
x hyödyntää tietoa turvataitojen merkityksestä ja ohjaa tiedostamaan seksuaalisen ja ruummiillisen itsemäärämisoikeuden merkityksen
x osaa kertoa lastensuojeluprosessista
x kannustaa nuorta mielekkääseen vapaa-aikaan
x tunnistaa eri sektorien toimijoita nuoren kasvun ja hyvinvoinnin tukemisessa

Henkilö ottaa toiminnassaan huomioon nuoren perheen ja lähiverkoston.

Henkilö

x tiedostaa nuoren erilaisia lähiverkostoja ja toiminta- ja kasvuympäristöjä ja ymmärtää niiden merkityksen nuoren elämässä
x suhtautuu kunnioittavasti monimuotoisiin ohjattavien perheisiin ja lähiverkostoihin, heidän arvoihinsa sekä ymmärtää niiden merkityksen ohjauksessa
x tiedostaa nuoren vertaisryhmän ja vertaistuen merkityksen nuoren toimintakyvylle ja hyvinvoinnille

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa projektimaista toimintaa.

Henkilö

x osallistuu ohjeiden mukaisesti projektityön vaiheiden suunnitteluun ja toteuttamiseen
x osaa valita yhdessä työyhteisön kanssa tarkoituksenmukaiset menetelmät, materiaalit ja välineet nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistämiseksi
x tiedostaa budjetin merkityksen työssään
x arvioi projektityön onnistumiset ja kehittämiskohteet

Henkilö edistää osallisuutta ja kannustaa vaikuttamiseen.

Henkilö

x ottaa toiminnassaan huomioon aktiivisen kansalaisuuden, osallistumisen ja vaikuttamisen periaatteita
x kannustaa nuoria ohjatusti vaikuttamaan heitä itseään koskeviin asioihin joitakin vaikuttamiskeinoja hyödyntäen
x tiedostaa nuorisotyön mahdollisuudet vaikuttaa nuorten elinoloihin sekä pystyy viestimään nuoriin liittyvistä ilmiöistä omassa työyhteisössään
x tuntee nuoria koskevia alueellisia suunnitelmia

Henkilö ohjaa nuoria eettiseen ajatteluun ja arvojen pohtimiseen.

Henkilö

x tunnistaa omien arvojen merkityksen ja kohtaa eri kulttuuri- ja arvotaustasta tulevat ohjattavat luontevalla tavalla
x huomaa erilaisia ristiriitatilanteita ohjattavien keskuudessa ja puuttuu niihin työpaikan käytänteiden mukaan
x tunnistaa rasistisen ja sekstistisen toiminnan
x tukee ohjattavien eettistä pohdintaa yhdessä työyhteisön kanssa

Henkilö työskentelee hyödyntäen digitaalisia toimintaympäristöjä sekä toteuttaa teknologia- ja mediakasvatusta.

Henkilö

x työskentelee hyödyntäen tietoa digitaalisen median merkityksestä nuorten elämässä
x tunnistaa teknologia- ja mediakasvatuksen mahdollisuuksia
x käyttää työssään ohjeiden mukaan digitaalisia toimintaympäristöjä

Henkilö työskentelee monialaisessa yhteistyössä.

Henkilö

x osaa työskennellä omat työtehtävänsä ja työn tavoitteet tuntien osana laajempaa kokonaisuutta
x työskentelee toimintaympäristössään eri työntekijöiden kanssa tuntien heidän työtehtäviään ja vastuualueitaan
x tunnistaa oman työpaikkansa sektorin ja osaa kertoa yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toiminnalliset erot
x ottaa huomioon lähialojen toimintatapoja ja palveluja
x osaa kuunnella nuorta sekä työryhmän jäsenenä ohjata häntä oikean avun piiriin palveluverkostossa
x tunnistaa kouluyhteistyön ja koulunuorisotyön mahdollisuudet työssään ja koulutuksen merkityksen nuoren elämään

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x arvioi omaa toimintaansa ja muuttaa sitä ohjeiden mukaisesti sekä ottaa vastaan palautetta työstään
x arvioi ammatillista kehittymistään ja asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulleen
x arvostaa omaa työtään

Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x työskennellä ennaltaehkäisevällä työotteella
x käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen
x tukea asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
x käyttää työympäristön kirjaamistapoja
x toimia palveluohjauksen periaatteiden mukaan
x tukea ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa
x pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä ja työympäristön toimintaohjeita
x toimii ohjattavien kanssa tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x käsittelee vastuullisesti saamiaan tietoja noudattaen tietosuojaa ja tiedon siirtämiseen liittyviä periaatteita ja salassapitoa
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
x toimii työympäristön turvallisuusohjeiden mukaisesti

Henkilö työskentelee ennaltaehkäisevällä työotteella.

Henkilö

x työskentelee ohjeiden mukaisesti ennaltaehkäisevässä työssä
x tunnistaa varhaisen tukemisen ja puheeksi ottamisen tarpeen ja toimii työyhteisön käytänteiden mukaisesti
x työskentelee edistäen ohjattavien hyvinvointia
x tiedostaa riippuvuuksien ja mielenterveyden sosiaalisia ja psyykkisiä vaikutuksia ohjattavien hyvinvointiin ja elämänhallintaan
x tunnistaa yksilön sosiaalisen vahvistamisen tarpeen
x osaa kertoa lähiverkoston merkityksestä sosiaalisessa vahvistamisessa

Henkilö käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen.

Henkilö

x osallistuu ohjauskokonaisuuden suunnitteluun ja tavoitteiden asettamiseen yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa huomioiden yksilön tarpeet
x työskentelee sosiaalista vahvistamista tarvitsevan yksilön kanssa
x käyttää työyhteisön tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja
x ohjaa ratkaisukeskeisesti ottaen huomioon ohjattavien voimavarat
x edistää omalla työskentelyllään kannustavaa ilmapiiriä
x osallistuu yksilön sosiaalisen vahvistamisen tukemiseen työyhteisön jäsenten kanssa ja käyttää tavallisimpia sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä

Henkilö tukee asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.

Henkilö

x tukee ohjattavia omatoimisuuteen tiedostaen osallisuuden merkityksen syrjäytymisen vastakohtana
x tiedostaa oman roolinsa ohjattavien omaehtoisen toimijuuden mahdollistajana
x hahmottaa ohjattavien olennaiset digitaaliset ympäristöt
x käyttää osallisuutta vahvistavia menetelmiä
x järjestää tilanteita, joissa ryhmän jäsenet kokevat kuuluvansa ryhmään

Henkilö käyttää työympäristön kirjaamistapoja.

Henkilö

x käyttää kirjaamisessa asianmukaista kieltä
x kirjaa havaintojaan yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa työympäristön dokumentointijärjestelmään ja ymmärtää kirjaamisen ja dokumentoinnin merkityksen ja käytänteet

Henkilö työskentelee palveluohjauksen periaatteiden mukaan.

Henkilö

x työskentelee tuntien työympäristön eri ammattiryhmiä ja vastuualueita
x tunnistaa monialaisen yhteistyön mahdollisuudet
x tunnistaa keskeiset palveluverkostot ja digitaaliset neuvonta- ja auttamispalvelut
x osaa kertoa asiakkaalle toimintaympäristön palveluverkostosta

Henkilö tukee ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa

Henkilö

x tunnistaa ja osaa kohdata vaikeassa elämäntilanteessa olevan asiakkaan
x tiedostaa työympäristön toimintamallit kriisitilanteissa
x tunnistaa työympäristön kriisitilanteissa työskentelevät eri ammattiryhmät

Henkilö pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan.

Henkilö

x toimii vastuualueensa mukaisesti
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säännöksiä, määräyksiä ja ohjeita
x osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoista
x tiedostaa oman jaksamisen merkityksen työssään
x tunnistaa uhkaavan käyttäytymisen merkkejä

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x hyödyntää työssään ammatillista tietoa
x tiedostaa oman osaamisensa kehittämisen tärkeyden työssään
x ottaa työstään palautetta ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella

Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x työskennellä tuntien järjestötoiminnan organisaatiorakenteen ja toimintatavat
x suunnitella ja toteuttaa toimintaa järjestötoiminnan arvojen, päämäärien ja toimintaperiaatteiden mukaan
x innostaa ja motivoida osallistumaan toimintaan
x ohjata ja opastaa vapaaehtoistoimijoita sekä organisoida vapaaehtoistoimintaa
x ohjata kansalaisyhteiskuntatoimintaa
x työskennellä tuntien erilaisia yhteistyömahdollisuuksia ja verkostoja
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x noudattaa ajantasaista työtään ohjaavaa lainsäädäntöä
x tunnistaa työsopimuslainsäädäntöön ja vapaaehtoisuuteen perustuvan työn tekemisen eron
x työskentelee ohjatusti kansalaisten perusoikeuksien, järjestön sääntöjen ja suunnitelmien mukaisesti
x noudattaa työympäristön arvoja ja toimintaperiaatteita

Henkilö työskentelee tuntien järjestötoiminnan organisaatiorakenteen ja toimintatavat.

Henkilö

x osaa kertoa kolmannen sektorin organisaatiorakenteesta ja toimintaperiaatteista
x osaa kertoa järjestön strategiasta, säännöistä ja toiminnan perusteista

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa toimintaa järjestötoiminnan arvojen, päämäärien ja toimintaperiaatteiden mukaan.

Henkilö

x työskentelee tiedostaen ammatillisen ja vapaaehtoistyön erot
x työskentelee tuntien toimintaympäristön arvoja, päämääriä ja toimintatapoja
x suunnittelee toiminnalle oman aikataulunsa suhteessa järjestön toimintaan
x hallitsee työprosessin eri vaiheet työryhmän jäsenenä ja ohjaa toimintaa tavoitteellisesti
x tiedostaa talouden merkityksen toiminnalle sekä tuntee järjestötoiminnan yleisimpiä tuki- ja avustusmuotoja
x osaa tehdä tilastot toiminnan jälkeen ymmärtäen sen ja raportoinnin merkityksen

Henkilö innostaa ja motivoi osallistumaan toimintaan.

Henkilö

x kertoo toiminnasta ymmärtäen uusien jäsenten hankkimisen, rekrytoinnin ja innostamisen merkityksen työssään
x osallistuu toiminnan markkinoimiseen ymmärtäen sen merkityksen työssään
x innostaa uusia ja toiminnassa jo olevia henkilöitä osallistumaan toimintaan

Henkilö ohjaa ja opastaa vapaaehtoistoimijoita sekä organisoi vapaaehtoistoimintaa.

Henkilö

x ottaa toiminnassaan huomioon vapaaehtoistoiminnan periaatteita ja merkityksen
x tukee vapaaehtoistyöntekijöitä työssään
x tiedostaa vapaehtoisten hyvinvoinnista huolehtimisen merkityksen
x tekee yhteistyötä ja ohjaa vapaaehtoistoimijoita

Henkilö ohjaa kansalaisyhteiskuntatoimintaa.

Henkilö

x ymmärtää järjestöjen merkityksen demokraattisina toimijoina ja kansalaisyhteiskunnan roolin suomalaisessa yhteiskunnassa
x hahmottaa ohjattuna aktiivisen kansalaistoiminnan muotoja Suomessa
x ottaa ohjattuna kolmannen sektorin asiakkaita mukaan aktiiviseen kansalaistoimintaan kuten erilaisiin osallistaviin tapahtumiin ja toimintoihin

Henkilö työskentelee tuntien erilaisia yhteistyömahdollisuuksia ja verkostoja.

Henkilö

x hahmottaa yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toimijat ja heidän tehtävänsä
x työskentelee tuntien järjestötoiminnan merkityksen yhteiskunnassa ja toimien sisäisten yhteistyökumppaneiden kanssa
x osallistuu kokoukseen ja osaa opastettuna tehdä kokouksen esityslistan työpaikan käytänteiden mukaan

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x ylläpitää ja kehittää järjestö- ja vapaaehtoistoiminnan edellyttämiä tietoja ja taitoja
x osaa ohjeiden mukaisesti ottaa vastaan palautetta omasta toiminnastaan kansalaistoiminnan kehittäjänä
x arvioi omaa toimintaansa ja osaamistaan realistisesti

Liikkumisen ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x toimia liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti
x edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja
x luoda liikkumista edistävän toimintaympäristön
x suunnitella ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista
x huomioida ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen ja osallisuuden
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö toimii liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti.

Henkilö

x tuntee työympäristönsä keskeiset liikuntaa ohjaavat suositukset ja asiakirjat
x toteuttaa työssään liikuntaa ja liikkumista huomioiden suositusten ja asiakirjojen keskeisiä periaatteita sekä liikuntakasvatuksen tavoitteita
x noudattaa työympäristön turvallisuusohjetta ja huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta

Henkilö edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja.

Henkilö

x tarjoaa myönteisiä kokemuksia liikkumisesta
x kannustaa liikunnalliseen elämäntapaan
x kannustaa omaehtoiseen liikkumiseen
x opastaa turvalliseen liikkumiseen
x osaa kertoa työyhteisössään liikunnan merkityksestä yksilön kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja hyvinvoinnille
x kertoo kohderyhmälle ohjeiden mukaisesti liikunnan terveysvaikutuksista
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen ohjeiden mukaisesti perustietoa liikuntataidoista ja liikunnallisista perustaidoista
x tuntee keskeisiä lähiympäristön liikuntapalveluita

Henkilö luo liikkumista edistävän ympäristön.

Henkilö

x tarjoaa tavallisimpia välineitä omaehtoisen liikkumisen tueksi
x järjestää yhteistyössä työyhteisön kanssa tiloja liikuntaan houkuttelevaksi
x toimii liikuntaan innostavana mallina
x kannustaa liikkumaan ja antaa myönteistä palautetta
x selvittää työyhteisön liikuntaa edistävät ja liikuntaa rajoittavat tekijät

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista.

Henkilö

x osallistuu liikunnan ja liikkumisen suunnitteluun ja valmisteluun työyhteisön periaatteiden mukaisesti
x toteuttaa liikuntaa ja liikkumista yhteistyössä työyhteisön kanssa
x käyttää keskeisiä liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia ohjausmenetelmiä
x käyttää keskeisiä liikuntavälineitä

Henkilö huomioi ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen sekä osallisuuden.

Henkilö

x huomioi toiminnassaan ohjeiden mukaisesti ohjattavien kehityksen ja tuen tarpeita
x varmistaa ohjattavien mahdollisuuden osallistua toimintaan tarjoamalla joitakin vaihtoehtoisia toimintamuotoja
x kuulee ohjattavien toiveita ja huomioi niitä toiminnassaan

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x arvioi omaa toimintaansa
x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen liikunnallisia vahvuuksiaan

Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x suunnitella ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa
x järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat
x ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä
x suunnitella ja järjestää retken tai leirin sekä ohjata luonnossa liikkumista
x suunnitella ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa
x ohjata luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti
x arvioida ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.
Osaamisen arviointi

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa.

Henkilö

x suunnittelee ja ohjaa luonto- ja elämystoimintaa työryhmän jäsenenä kohderyhmän tarpeet ja kiinnostuksen kohteet huomioon ottaen
x ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan periaatteita
x sovittaa ohjauksen menetelmät, välineet ja tehtävät kohderyhmän ikään ja toimintaympäristöön sopiviksi ohjeiden mukaan
- hyödyntää ympäristön eri elementtejä ja vuodenajan erityispiirteitä sekä ottaa huomioon sääolosuhteet
x tuntee luonto- ja elämystoiminnan toimijoita

Henkilö järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat.

Henkilö

x noudattaa toiminnassaan alan turvallisuusohjeita ohjeiden mukaan
x laatii turvallisuussuunnitelman ja noudattaa sitä ohjeiden mukaan
x kartoittaa työn suunnittelussa toiminnan ongelmatilanteita, riskejä ja mahdollisia onnettomuus-, vaara- ja uhkatilanteita sekä noudattaa annettuja ohjeita eikä aiheuta toiminnallaan kohderyhmälle vaaraa ohjeiden mukaan
x omaa luonto- ja elämystoiminnassa tarvittavat ensiaputaidot.

Henkilö ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä.

Henkilö

x suunnittelee ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa, jossa kohtaaminen ja vuorovaikutus mahdollistuvat
x huomioi luonnon merkityksen hyvinvoinnin ja voimavarojen edistäjänä
x kannustaa kohderyhmää toimimaan vapaa-aikana luonto- ja elämystoiminnassa työryhmän jäsenenä

Henkilö suunnittelee ja järjestää retken tai leirin sekä ohjaa luonnossa liikkumista.

Henkilö

x osallistuu retken tai leirin ja luonnossa liikkumisen suunnitteluun ja järjestämiseen annettujen ohjeiden mukaan työyhteisön tai työryhmän jäsenenä
x valitsee tavallisimpia välineitä, tarvikkeita ja varusteita ja opastaa kohderyhmää niiden käytössä ohjeiden mukaan
x käyttää tavallisimpia retki- ja luonnossa liikkumisen taitoja ja osallistuu retkiruoan valmistukseen
x osaa käyttää suunnistus- tai paikantamisvälinettä
x seuraa asiakkaiden toimintakykyä ja tuo esille tekemiään havaintoja
x ottaa huomioon toimintaympäristön erityisvaatimuksia
x tunnistaa ympäristönsä tavallisimpia kasvi- ja eläinlajeja
x toimii jokamiehenoikeuksia kunnioittaen ja ohjaa kohderyhmää toimimaan niiden mukaan työryhmän jäsenenä

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa.

Henkilö

x suunnittelee ja ohjaa seikkailukasvatusta ohjeiden mukaan työryhmän jäsenenä osana luonto- ja elämystoimintaa
x käyttää tavallisimpia toimintaan tarkoitettuja ja soveltuvia välineitä ja menetelmiä

Henkilö ohjaa luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti.

Henkilö

x ei vahingoita toiminnallaan luontoa
x toimii luonnonsuojelusäädösten mukaisesti
x huomioi luonto- ja elämystoiminnan ympäristövaikutuksia
x suhtautuu myönteisesti kestävän kehityksen periaatteiden mukaiseen toimintaan ja tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita luonto- ja elämystoiminnan toimintaympäristössä
x ottaa huomioon välineiden ja varusteiden valinnassa niiden kestävyyttä, kierrätettävyyttä ja ympäristöystävällisyyttä työryhmän jäsenenä

Henkilö arvioi ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.

Henkilö

x arvioi omaa toimintaansa
x tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x ohjaa luonto- ja elämystoimintaa hyödyntäen omia vahvuuksiaan

Tukea tarvitsevien ohjaaminen

Ammattitaitovaatimukset

Henkilö osaa

x noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita
x ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille
- käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä
x käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
- osallistua monialaiseen yhteistyöhön
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi

Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.

Henkilö

x työskentelee ajantasaisen lainsäädännön, ohjaavien asiakirjojen ja arvopohjan mukaan
x toimii tukea tarvitsevien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x työskentelee noudattaen alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta

Henkilö ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet.

Henkilö

x kohtaa kunnioittavasti ja arvostavasti tukea tarvitsevan asiakkaan
x huomioi tukea tarvitsevan asiakkaan vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x havaitsee ryhmässä ilmeneviä tavallisimpia tuen tarpeita ja osaa kertoa havainnoistaan työyhteisössään
x ottaa toiminnassaan huomioon työryhmän jäsenenä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet
x ottaa yhdessä sovitulla tavalla toiminnassaan huomioon varhaisen tukemisen ja puheeksi ottamisen merkityksen

Henkilö suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille.

Henkilö

- suunnittelee ja toteuttaa toimintaa työyhteisön jäsenten kanssa ottaen huomioon tukea tarvitsevat asiakkaat ja heidän yksilölliset tarpeensa
- työskentelee työympäristön ohjeiden mukaisesti hyödyntäen yksilöohjausta, pienryhmätoimintaa tai ryhmätyöskentelyä
- mahdollistaa kaikkien tasavertaisen osallistumisen toimintaan ja tiedostaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden sekä saavutettavuuden merkityksen työssään
- edistää yhteisöllisyyttä ohjatessaan tukea tarvitsevia asiakkaita ja hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden vaikutuksesta tukea tarvitseville
- toimii noudattaen työyhteisön struktuuria ymmärtäen sen merkityksen tukea tarvitsevalle
- havainnoi turvallisuuteen liittyviä asioita työympäristössään kertoen niistä työyhteisölle

Henkilö käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä.

Henkilö

- käyttää työyhteisön käytäntöjen tai yksilöllisesti asiantuntijoiden kanssa sovittuja tavallisimpia välineitä ja menetelmiä toimiessaan tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa
- ohjaa tukea tarvitsevaa käyttämään eri aisteja
- tuntee tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa käytettäviä tavallisimpia apuvälineitä

Henkilö käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia.

Henkilö

x tukee asiakkaan kommunikointia ja vuorovaikutusta arjen tilanteissa
x käyttää työyhteisön käytänteiden mukaisesti kuvia, piirtämistä, kirjoitusta tai tukiviittomia kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa

Henkilö osallistuu monialaiseen yhteistyöhön.

Henkilö

- työskentelee yhteistyössä työyhteisön kanssa tuntien eri ammattiryhmien tehtäviä ja vastuualueita
- toimii monialaisen työryhmän tai verkoston jäsenenä sekä noudattaa työyhteisön tapoja ja käytänteitä
- tuntee tavallisimpia tukipalveluita ja osaa ohjata asiakasta palveluiden käytössä työyhteisön käytänteiden mukaan

Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.

Henkilö

x ylläpitää osaamistaan tukea tarvitsevien ohjauksessa
x ottaa vastaan palautetta ja arvioi toimintaansa
x tunnistaa omia vahvuuksiaan
x arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kasvuaan tukea tarvitsevien ohjaamisessa

Yrityksessä toimiminen

Yrityksen liiketoiminnan suunnittelu

Henkilö

x hankkii yrityksen liiketoiminnan eri osa-alueiden suunnittelussa tarvittavaa tietoa
x laatii asiakaslähtöisen toimenpidesuunnitelman ja täsmentää yrityksen tavoitteet
x laatii budjetit ja rahoitussuunnitelman tiedostaen yrittäjän aseman
x tunnistaa yritystoimintaan liittyvät keskeiset riskit
x ymmärtää kestävän kehityksen vaatimukset ja merkityksen liiketoiminnalle

Yrityksen liiketoimintaa edistävien yhteistyöverkostojen rakentaminen

Henkilö

x hankkii liiketoiminnan kannalta keskeisiä yhteistyökumppaneita
x sopii yhteistyöstä yhteistyökumppaneiden kanssa
x solmii tarvittaessa yhteistyösopimukset vastuut ja velvollisuudet huomioiden

Yrityksessä toimiminen

Henkilö

x toimii yrittäjänä tai osana yhteistyöverkostoa
x hoitaa sovittua liiketoiminnan osa-aluetta
x ratkaisee asiakaslähtöisesti yrityksen toimintaan liittyviä ongelmatilanteita
x toimii toimialan lainsäädännön mukaisesti

Yrityksen toiminnan arviointi ja kehittäminen

Henkilö

x asettaa toiminnalleen tavoitteita yrityksen strategisten tavoitteiden mukaisesti
x tekee rakentavia ja perusteltuja ehdotuksia yrityksen toiminnan kehittämiseksi laatu- ja tulostavoitteet huomioiden
x ottaa suunnitelmissaan huomioon asiakkaiden ja sidosryhmien odotukset

Yritystoiminnan suunnittelu

Liiketoimintamahdollisuuksien etsiminen ja ideoiminen

Henkilö

x kartoittaa valitsemallaan alalla toimivia yrityksiä ja asiakkaita
x arvioi kartoituksen pohjalta liiketoimintamahdollisuuksia
x ymmärtää kestävän kehityksen vaatimukset ja merkityksen liiketoiminnalle

Liikeidean kehittäminen ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen

Henkilö

x selvittää markkinoiden ja kilpailutilanteen kehitysnäkymiä
x kartoittaa liikeideoita ja valitsee niistä toteuttamiskelpoisen
x tekee suunnitelman yrityksen toiminnoista hyödyntäen tarvittaessa asiantuntijoita
x laskee yritystoimintaan liittyviä tuottoja ja kustannuksia sekä suunnittelee rahoitusta
x ottaa suunnittelussa huomioon toimialan lainsäädännön

Verkostoituminen sidosryhmien kanssa

Henkilö

x valitsee toimintansa kannalta keskeisiä sidosryhmiä
x esittelee asiakaslähtöisesti yrityksen toimintamallin jollekin keskeiselle sidosryhmälle

Yrityksen perustamiseen liittyvien asiakirjojen laatiminen

Henkilö

x valitsee sopivan yritysmuodon
x laskee tarvittavan rahoituksen
x selvittää yrityksen keskeiset perustamisasiakirjat ja laatii ne

Vahvuuksien ja osaamisen arviointi

Henkilö

x kartoittaa vahvuutensa toimia yrittäjänä
x esittelee yritystoiminnassa tarvittavan osaamisensa