PAIKKO®
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
Oppimisympäristön arvioiminen ja tunnistaminen tutkinnon perusteiden avulla.
Oppimisympäristön tunnistaminen
Tämän oppimisympäristön tunnistaminen on toteutettu PAIKKO®- järjestelmän mukaisesti. Tunnistustyön työyksikössä on suorittanut ulkopuolinen asiantuntija, jolla on riittävä asiantuntemus ammatillisen tutkinnon perusteesta.
PAIKKO® on Keski-Suomen Yhteisöjen Tuki ry:n hallinnoima järjestelmä, jonka työkaluja ovat ammatillisten perustutkintojen työversiot, oppimisympäristöjen raportit sekä osaamistodistus. Malli perustuu vuosina 2012-2018 toteutettujen ESR –hankkeiden tekemään kehittämistyöhön.
Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto 2022
Perusteen nimi | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
---|---|
Määräyksen diaarinumero | OPH-5150-2021 |
Koulutukset | Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinto |
Osaamisalat | Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala |
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala | |
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala | |
Tutkintonimikkeet | Nuoriso- ja yhteisöohjaaja |
Kommunikaation ja viittomakielen ohjaaja | |
Lastenohjaaja | |
Voimaantulo | 01.08.2022 |
ePerusteet | https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/ammatillinen/7823348/tiedot |
Organisaatio
Kuhmon kaupunki
Toimintayksikkö
Kuhmon 4H-yhdistys ry, Kainuuntie 94, 88900 Kuhmo
Yhteyshenkilöt
Johanna Huotari, valmentaja, 040 734 6797, kuhmo@4h.fi
Katriina Sorjonen, esimies, 044 099 0377, katriina.sorjonen@4h.fi
Kotisivut ja sosiaalinen media
Kotisivut: https://kuhmo.4h.fi/
Facebook: https://fi-fi.facebook.com/pages/category/Youth-Organization/Kuhmon-4H-yhdistys-278035682324725
Instagram: https://www.instagram.com/kuhmon4h_yhdistys/?hl=en
Oppimisympäristö tunnistettu
17.03.2022
Ulkopuolinen oppimisympäristön tunnistaja
Tiina Suoranta, Ammatillinen opettaja , Edukai Oy, PAIKKO
Oppimisympäristöraportti päivitetty
16.01.2024
PAIKKO yhteyshenkilöt
Susanna Uusitalo Laatupäällikkö 0400 304 108 | Kirsi Hiekkala Suunnittelija 050 380 3022 | etunimi.sukunimi@kyt.fi www.paikko.fi |
---|
Oppimisympäristön kuvaus
Organisaation ja työ- ja toimintaympäristön kuvaus
Kuhmon 4H–yhdistyksen lapsi- ja nuorisotyö on yhdistyksen perustoimintaa, ja yhdistys järjestää monenlaista harrastustoimintaa arki-iltaisin ja lasten lomien aikana. Yhdistys kouluttaa ja työllistää nuoria kerhojen ohjaajiksi, kahvilatyöntekijöiksi, lemmikkieläinten hoitajiksi ja kotipalvelu- ja puutarhatehtäviin.
Lapsi- ja nuorisotyöhön kuuluvia kerhoja ovat myös mm. kyläkoulujen iltapäiväkerhot ja kotitalouskerho, joita vetää aina yhdistyksen palkkaama henkilö. Lapsi- ja nuorisotyö palvelee siten myös työttömiä työnhakijoita tarjoten mahdollisuuden kuntouttavan työtoiminnan, palkkatuetun työn tai työkokeilun kautta edetä kohti palkkatyötä sekä lisätä sosiaalista osallisuutta ja osallisuutta työelämään. Lapsi- ja nuorisotyö järjestää erilaisia vuodenaikoihin liittyviä tapahtumia, kuten vappu- ja laskiaisriehan, Syväjärven kahvilan avajaiset sekä koko perheen tapahtuman Lettuja ja Leikkejä Syväjärvellä.
Miten tunnistetut tutkinnon osat/ammattitaitovaatimukset toteutuvat käytännön työtehtävissä
Toiminnassa toteutuvat monipuolisesti kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisalan tässä raportissa kuvattuihin tutkinnon osiin ja ammattitaitovaatimuksiin liittyvät työtehtävät.
Käytännön työtehtävät:
Lasten ja nuorten kerhojen, tapahtumien ja leirien vetäminen, lasten ja nuorten ohjaaminen ja opastaminen, ohjelmien suunnittelu kerhoihin ja tapahtumiin yhdessä yhdistyksen vakituisen henkilöstön kanssa.
Toiminnan erityispiirteitä
4H-järjestö on poliittisesti sitoutumaton valtakunnallinen nuoriso- ja kansalaisjärjestö. 4H-nuorisotyö tukee lasten ja nuorten elämänhallinnan tasapainoista kehitystä. 4H-järjestö kannustaa jäseniään yritteliäisyyteen ja yhteistyöhön, korostaa luonnon ja ympäristön arvoja, edesauttaa käden- ja arjentaitojen hallintaa sekä edistää kansainvälistymistä ja eri kulttuurien ymmärtämistä.
Tässä työssä keskeisiä toimintamuotoja ja välineitä ovat kerhot ja sitä kautta pitkäaikainen jäsenyys 4H-yhdistyksessä, TOP- yrittäjyyskasvatuksen toimintamalli, erilaiset kurssit, kilpailut, leirit ja tapahtumat, kansainvälisyystoiminta sekä työllistäminen. 4H-nuorisotyön tärkeä toimintaperiaate on tekemällä oppiminen. 4H-nuorisotyölle onkin ominaista toiminnan monipuolisuus, joka mahdollistaa paikallisten olosuhteiden huomioon ottamisen.
Yhdistyksen toimintaa rahoittavat Maa- ja metsätalousministeriö ja Kuhmon kaupunki. Kaupungin avun turvin yhdistys voi työllistää kaksi kokoaikaista työntekijää. Tämä osaltaan mahdollistaa 4H:n monipuolisen työn joka puolella Kuhmoa asuvien lasten ja nuorten hyväksi
Tilat/laitteet/palvelut/menetelmät
Kuhmon 4 h–yhdistyksen käytössä on tilaa 160 m2, johon kuuluu toimistotilaa, taukotilaa, wc-tiloja ja varastotilaa n. 80 m2. Puolet tiloista on alivuokrattu kolmelle eri pienyrittäjälle (liiketilan puoli ja yksi toimisto huone). Tilat sijaitsevat Kuhmossa Kainuuntie 94:ssä. Vain osa kerhoista pidetään yhdistyksen omissa kerhotiloissa; kerhoja järjestetään myös Kuhmon kaupungin tiloissa.
Oppimisympäristön tunnistamisraportti
kotitalousluokassa ja liikuntasaleissa. Lisäksi kyläkoulujen iltapäiväkerhot järjestetään koulujen tiloissa (Hietaperä, Lentiira ja Lentua).
Lasten ja nuorten kerhojen, tapahtuminen ja leirien muodossa järjestettävää harrastustoimintaa, joka tukee lasten ja nuorten elämänhallinnan tasapainoista kehitystä. 4H-järjestö kannustaa jäseniään yritteliäisyyteen ja yhteistyöhön, korostaa luonnon ja ympäristön arvoja, edesauttaa käden- ja arjentaitojen hallintaa sekä edistää kansainvälistymistä ja eri kulttuurien ymmärtämistä. Kasvatus- ja ohjausalan perustutkinnon ammattitaitovaatimusten mukaisessa työssä käytettävät koneet ja laitteet vaihtelevat kerhojen teeman mukaisesti käsityövälineistä kotitalouskoneisiin.
Henkilöstöresurssit
2 hlö
Valmentautujien/ohjattavien määrä työyksikössä (min-max)
2 - 8
Referenssit
Muuta
Tämän oppimisympäristön tunnistamisraportin päivitys on tehty osana Opinnollistamisella osaamista Kainuuseen OK-hanketta, jossa edistetään työttömien työnhakijoiden ja työmarkkinoilla heikoimmassa asemassa olevien työllistymistä opinnollistamisen avulla kainuulaisille työpaikoille.
Hankkeen toiminta-aika on 1.1.2022–31.12.2023.
Kuvat
Tutkinnon muodostuminen
Oppimisympäristössä on mahdollista hankkia osaamista rastitetuista tutkinnon osista.
Nuoriso- ja yhteisöohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalallax Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
x Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
x Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Valinnaiset tutkinnon osat
x Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
- Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
x Yrityksessä toimiminen
x Yritystoiminnan suunnittelu
Varhaiskasvatuksen ja perhetoiminnan osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
x Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
- Varhaiskasvatuksen pedagogisen toiminnan toteuttaminen
- Osaamisalan pakolliset valinnaiset tutkinnon osat
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö
- Perheiden kanssa toimiminen ja monialainen yhteistyö Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien työympäristössä
Valinnaiset tutkinnon osat
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen- Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
x Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
x Yrityksessä toimiminen
x Yritystoiminnan suunnittelu
Kommunikaation ja viittomakielisen ohjauksen osaamisala
Pakolliset tutkinnon osat
- Suomalaisella viittomakielellä toimiminen- Lapsen kasvun, hyvinvoinnin ja oppimisen edistäminen
- Kommunikointikeinojen käyttö vuorovaikutuksen edistämisessä
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan oppilaan tai opiskelijan oppimisen ohjaaminen
Valinnaiset tutkinnon osat
- Kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen ohjaaminen- Kuurosokeiden ja näkövammaisten asiakkaiden toiminnan ohjaaminen
- Kommunikoinnissa tukea tarvitsevan aikuisen itsenäisen suoriutumisen ohjaaminen
- Ikääntyvien toiminnan ohjaaminen
- Ilmaisun ohjaaminen
x Liikkumisen ohjaaminen
x Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
x Tukea tarvitsevien ohjaaminen
x Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
- Huippuosaajana toimiminen
- Ilmastovastuullinen toiminta
- Kansainvälisessä työympäristössä toimiminen
- Työpaikkaohjaajaksi valmentautuminen
x Yrityksessä toimiminen
x Yritystoiminnan suunnittelu
Tutkinnon osat
Osaamisen arviointi
Perustutkintojen yleiset arviointikriteerit
Henkilö- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
Ammattitaitovaatimukset
Ammattitaitovaatimukset voidaan saavuttaa seuraavilta osin (rastitettu):
Ammatillinen kohtaaminen kasvatus- ja ohjausalalla
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x toimia ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa
x huolehtia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta
x toimia erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta
x tukea yksilön kasvua ja kehitystä
x toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa
x noudattaa työelämän perustaitoja
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö noudattaa alaa ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.
Henkilö
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
x noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x noudattaa alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia sekä pohtii omaa ammatillista kasvuaan
Henkilö toimii ammatillisesti vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden ja työyhteisön kanssa.
Henkilö
x osallistuu erilaisiin työyhteisön vuorovaikutustilanteisiin hyviä käytöstapoja noudattaen
x havaitsee asiakkaan erilaisia tunteita sekä tunnistaa vuorovaikutustilanteissa omat tunteensa
x ottaa huomioon vuorovaikutustilanteissa asiakkaiden helposti havaittavia eleitä, ilmeitä, kehon kieltä ja äänen painoja
x ilmaisee asioita asiallisesti
x havainnoi vuorovaikutustilanteen ilmapiiriä
x ottaa huomioon yksilön itsemääräämisoikeuden ja osallisuuden
Henkilö huolehtii yksilön ja ryhmän hyvinvoinnista ja turvallisuudesta.
Henkilö
x toimii ymmärtäen oman työnsä merkityksen asiakkaan hyvinvoinnille
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säädöksiä, määräyksiä ja ohjeita
x hallitsee EA1-tasoiset taidot
x toimii hygieniaohjeistuksen mukaisesti
Henkilö toimii erilaisten yksilöiden kanssa kunnioittaen moninaisuutta.
Henkilö
x tuntee keskeistä suomalaista kulttuuria ja kulttuuriperinnettä sekä pohtii omia arvojaan ja asenteitaan
x toimii eri kulttuurien, uskontojen ja katsomusten ominaispiirteitä ja tapoja kunnioittaen
x kohtaa luontevasti erilaisia ja erilaisista taustoista tulevia yksilöitä
x toimii hyödyntäen tietoa yleisimmistä kasvun ja tuen tarpeista
x toimii erilaisten yksilöiden kanssa huomioiden heidän tarpeitaan yhdessä työyhteisön kanssa
Henkilö tukee yksilön kasvua ja kehitystä.
Henkilö
x tunnistaa toimintaympäristön tavoitteita sekä kasvatus- ja ohjausalan keskeisiä käsitteitä
x tukee asiakkaan kasvua ja kehitystä toteuttamalla toimintaa yhdessä työyhteisön kanssa
x tunnistaa yksilön vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x kartoittaa yksilön toimintaympäristöjä
Henkilö toteuttaa kasvatus- ja ohjausalan päivittäistä toimintaa.
Henkilö
x työskentelee työyhteisön työsuunnitelman tai päiväjärjestyksen mukaan
x käyttää tavanomaisia ohjaustapoja ja välineitä työympäristössään
Henkilö noudattaa työelämän perustaidot
Henkilö
x toimii työpaikan sääntöjen ja ohjeiden mukaisesti ja pyytää tarvittaessa opastusta
x tutustuu työpaikan työsuojelumääräyksiin ja -ohjeisiin ja noudattaa niitä
x työskentelee työntekijätaitojen mukaisesti
x pukeutuu työyhteisön käytänteiden mukaan ja huolehtii henkilökohtaisesta hygieniastaan
x huolehtii työkyvystään ja työhyvinvoinnistaan
x työskentelee sovituissa työtehtävissä ja tuntee työympäristön muita ammattiryhmiä ja heidän työtehtäviään
x työskentelee kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti
x osaa käyttää ohjeiden mukaisesti työpaikan digivälineitä sekä tuntee niiden käytön periaatteet
x osallistuu työyhteisön kokoukseen
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x arvioi omaa työskentelyään ja ottaa vastaan palautetta
x antaa palautetta työyhteisössään pyydettäessä
x tunnistaa omat ammatilliset vahvuutensa
Yksilön, ryhmän ja yhteisön ohjaaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x suunnitella ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle
x ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen
x työskennellä käyttäen ohjauksen menetelmiä
x ohjata kestävään elämäntapaan sekä suunnittella ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman
x huolehtia ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.
Henkilö
x toimii ohjattavien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x kohtaa ohjattavat yksilöinä ja ryhmän jäseninä
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x huolehtii ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa toimintaa yksilölle ja ryhmälle tai yhteisölle.
Henkilö
x ottaa huomioon suunnittelussa ja toteutuksessa ohjattavien moninaisuuden
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa ohjattavien tarpeen mukaan yksilö- tai ryhmänohjauksen
x laatii ohjeiden mukaan aikataulutetun ohjaussuunnitelman ja toimii sen mukaan sekä tiedostaa varasuunnitelman merkityksen työssään
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon toimintaympäristön mahdollisuudet
x tiedottaa ohjauskokonaisuudesta työyhteisölle
x työskentelee yhteistyössä työyhteisön kanssa ja ymmärtää työnjaon merkityksen suunnittelussa ja toteutuksessa
x ohjaa yksilöä ja ryhmää hyödyntäen tietoa yksilön ja ryhmän ohjaamisesta
x ratkaisee ongelmatilanteita yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa
x tarvitsee ohjausta työ- ja ohjausprosessin hallinnassa
Henkilö ohjaa ryhmää toimimaan yhdessä huomioiden ryhmän kehitysvaiheen.
Henkilö
x tiedostaa ryhmän periaatteiden, sääntöjen tai sopimusten merkityksen ohjatessaan ryhmiä tai yhteisöjä
x osaa yhdessä työyhteisön kanssa ryhmäyttää ohjattavaa ryhmää
x kannustaa ohjattaviaan vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön keskenään
x antaa yhdessä työyhteisön kanssa ohjattavilleen mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin
x kannustaa ja antaa palautetta ohjattavilleen
Henkilö työskentelee käyttäen ohjauksen menetelmiä.
Henkilö
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa yksilö- ja ryhmänohjaukseen sopivat menetelmät ohjattavien valmiudet huomioiden
x sovittaa ohjauksen menetelmät kohderyhmän ikään sopivaksi ohjeiden mukaan
x osaa kertoa työyhteisössään joidenkin käyttämiensä ohjausmenetelmien merkityksestä ihmisen hyvinvoinnille
x hyödyntää yhdessä työyhteisön kanssa keskeisiä välineitä ja materiaaleja
x ottaa huomioon estetiikkaan ja viihtyvyyteen liittyviä tekijöitä
x ottaa toiminnassaan huomioon ympäristön mahdollisuuksia ja toimijoita
x osallistuu ohjaustyössä käytettävien digitaalisten tiedotus- ja muiden ympäristöjen valintaan ja käyttää niitä ohjeiden mukaan
Henkilö ohjaa kestävään elämäntapaan sekä suunnittelee ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman.
Henkilö
x ohjaa omalla toiminnallaan ohjattaviaan kestävään elämäntapaan
x suunnittelee ja toteuttaa retken, leirin tai tapahtuman ohjaajana yhdessä työyhteisön kanssa
x toimii tuntien leiri- ja retkitoiminnan tai tapahtuman järjestämisen keskeiset periaatteet
x valitsee toiminnoissa luontoa kunnioittavia, ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja ja työmenetelmiä työryhmän jäsenenä
Henkilö huolehtii ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon työturvallisuuteen liittyvät tekijät.
Henkilö
x tietää lääkehoitosuunnitelman merkityksen työssään
x tuntee tavallisimpien sairauksien lääkehoitoa sekä tietää oman tehtävänsä lääkehoidossa
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa huomioon ennalta ehkäisevästi turvallisuuteen liittyvät fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset riskit
x ottaa yhdessä työyhteisön kanssa huomioon turvallisuuden ja turvallisuusmääräykset ohjauksen suunnittelussa, ohjeistuksessa ja toteutuksessa sekä tietää, kenelle ilmoittaa turvallisuuteen liittyvistä riskeistä
x valitsee yhdessä työyhteisön kanssa laitteet, varusteet ja välineet, jotka ovat turvallisuuden kannalta tarkoituksenmukaisia
x tutustuu ohjauskokonaisuuksien turvallisuussuunnitelmaan ja pelastussuunnitelmaan
x ottaa huomioon toiminta- ja työkyvyn ylläpitämisen työssään
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x ottaa vastaan palautetta ohjattaviltaan ja työtovereiltaan
x tunnistaa työprosessin hallinnassa ja ohjauksessa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan
x asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulle ja kehittymiselle
Nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistäminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x työskennellä hyödyntäen tietoa nuoruudesta ja nuoruuden ilmiöistä
x auttaa ja tukea nuorten kasvua ja hyvinvointia
x ottaa toiminnassaan huomioon nuoren perheen ja lähiverkoston
x suunnitella ja toteuttaa projektimaista toimintaa
x edistää osallisuutta ja kannustaa vaikuttamiseen
x ohjata nuoria eettiseen ajatteluun ja arvojen pohtimiseen
x työskennellä hyödyntäen digitaalisia toimintaympäristöjä sekä toteuttaa teknologia- ja mediakasvatusta
x työskennellä monialaisissa verkostoissa
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.
Henkilö
x kohtelee nuoria ja työyhteisön jäseniä yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti
x kohtaa nuoren ainutlaatuisena yksilönä
x toimii ottaen huomioon nuorisotyön ammattieettiset perusteet, toimintatavat ja työpaikan arvot
x toimii nuoren edun huomioiden ja noudattaa lastensuojelulain mukaista ilmoitusvelvollisuutta
x toimii ehkäisevän lastensuojelun toimintaperiaatteiden mukaan
x toimii sukupuolisensitiivisesti
x toimii tuntien nuorisotyön historian pääpiirteet
Henkilö työskentelee hyödyntäen tietoa nuoruudesta ja nuoruuden ilmiöistä.
Henkilö
x tukee nuoren kasvua ja kehitystä hyödyntäen tietoa nuoren kasvusta ja kehityksestä työryhmän jäsenenä
x huomioi toiminnassaan nuoruuden ajankohtaisia ilmiöitä
x työskentelee yhteistyössä työyhteisön kanssa huomioiden nuorten kasvuyhteisöt
Henkilö auttaa ja tukee nuorten kasvua ja hyvinvointia.
Henkilö
x auttaa ohjattaviaan tunnistamaan erilaisia tunteita hyödyntäen tietoa mielen hyvinvoinnista
x tukee ohjaustoiminnallaan nuoren hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja
x kertoo ohjattavilleen ravinnon, levon, liikunnan ja ihmissuhteiden merkityksestä
x hyödyntää tietoa turvataitojen merkityksestä ja ohjaa tiedostamaan seksuaalisen ja ruummiillisen itsemäärämisoikeuden merkityksen
x osaa kertoa lastensuojeluprosessista
x kannustaa nuorta mielekkääseen vapaa-aikaan
x tunnistaa eri sektorien toimijoita nuoren kasvun ja hyvinvoinnin tukemisessa
Henkilö ottaa toiminnassaan huomioon nuoren perheen ja lähiverkoston.
Henkilö
x suhtautuu kunnioittavasti monimuotoisiin ohjattavien perheisiin ja lähiverkostoihin, heidän arvoihinsa sekä ymmärtää niiden merkityksen ohjauksessa
x tiedostaa nuoren vertaisryhmän ja vertaistuen merkityksen nuoren toimintakyvylle ja hyvinvoinnille
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa projektimaista toimintaa.
Henkilö
x osaa valita yhdessä työyhteisön kanssa tarkoituksenmukaiset menetelmät, materiaalit ja välineet nuoren kasvun ja hyvinvoinnin edistämiseksi
x tiedostaa budjetin merkityksen työssään
x arvioi projektityön onnistumiset ja kehittämiskohteet
Henkilö edistää osallisuutta ja kannustaa vaikuttamiseen.
Henkilö
x kannustaa nuoria ohjatusti vaikuttamaan heitä itseään koskeviin asioihin joitakin vaikuttamiskeinoja hyödyntäen
x tiedostaa nuorisotyön mahdollisuudet vaikuttaa nuorten elinoloihin sekä pystyy viestimään nuoriin liittyvistä ilmiöistä omassa työyhteisössään
x tuntee nuoria koskevia alueellisia suunnitelmia
Henkilö ohjaa nuoria eettiseen ajatteluun ja arvojen pohtimiseen.
Henkilö
x huomaa erilaisia ristiriitatilanteita ohjattavien keskuudessa ja puuttuu niihin työpaikan käytänteiden mukaan
x tunnistaa rasistisen ja sekstistisen toiminnan
x tukee ohjattavien eettistä pohdintaa yhdessä työyhteisön kanssa
Henkilö työskentelee hyödyntäen digitaalisia toimintaympäristöjä sekä toteuttaa teknologia- ja mediakasvatusta.
Henkilö
x tunnistaa teknologia- ja mediakasvatuksen mahdollisuuksia
x käyttää työssään ohjeiden mukaan digitaalisia toimintaympäristöjä
Henkilö työskentelee monialaisessa yhteistyössä.
Henkilö
x työskentelee toimintaympäristössään eri työntekijöiden kanssa tuntien heidän työtehtäviään ja vastuualueitaan
x tunnistaa oman työpaikkansa sektorin ja osaa kertoa yksityisen, julkisen ja kolmannen sektorin toiminnalliset erot
x ottaa huomioon lähialojen toimintatapoja ja palveluja
x osaa kuunnella nuorta sekä työryhmän jäsenenä ohjata häntä oikean avun piiriin palveluverkostossa
x tunnistaa kouluyhteistyön ja koulunuorisotyön mahdollisuudet työssään ja koulutuksen merkityksen nuoren elämään
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x arvioi ammatillista kehittymistään ja asettaa tavoitteita ammatilliselle kasvulleen
x arvostaa omaa työtään
Osallisuuden tukeminen ja sosiaalinen vahvistaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x työskennellä ennaltaehkäisevällä työotteella
x käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen
x tukea asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä
x käyttää työympäristön kirjaamistapoja
x toimia palveluohjauksen periaatteiden mukaan
x tukea ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa
x pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.
Henkilö
x toimii ohjattavien kanssa tasapuolisesti ja oikeudenmukaisesti
x toimii työympäristön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti
x käsittelee vastuullisesti saamiaan tietoja noudattaen tietosuojaa ja tiedon siirtämiseen liittyviä periaatteita ja salassapitoa
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
x toimii työympäristön turvallisuusohjeiden mukaisesti
Henkilö työskentelee ennaltaehkäisevällä työotteella.
Henkilö
x tunnistaa varhaisen tukemisen ja puheeksi ottamisen tarpeen ja toimii työyhteisön käytänteiden mukaisesti
x työskentelee edistäen ohjattavien hyvinvointia
x tiedostaa riippuvuuksien ja mielenterveyden sosiaalisia ja psyykkisiä vaikutuksia ohjattavien hyvinvointiin ja elämänhallintaan
x tunnistaa yksilön sosiaalisen vahvistamisen tarpeen
x osaa kertoa lähiverkoston merkityksestä sosiaalisessa vahvistamisessa
Henkilö käyttää sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä ja tunnistaa niiden tarpeen.
Henkilö
x työskentelee sosiaalista vahvistamista tarvitsevan yksilön kanssa
x käyttää työyhteisön tarjoamien mahdollisuuksien mukaisesti puhetta tukevia ja korvaavia kommunikointikeinoja
x ohjaa ratkaisukeskeisesti ottaen huomioon ohjattavien voimavarat
x edistää omalla työskentelyllään kannustavaa ilmapiiriä
x osallistuu yksilön sosiaalisen vahvistamisen tukemiseen työyhteisön jäsenten kanssa ja käyttää tavallisimpia sosiaalisen vahvistamisen menetelmiä
Henkilö tukee asiakkaiden osallisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Henkilö
x tiedostaa oman roolinsa ohjattavien omaehtoisen toimijuuden mahdollistajana
x hahmottaa ohjattavien olennaiset digitaaliset ympäristöt
x käyttää osallisuutta vahvistavia menetelmiä
x järjestää tilanteita, joissa ryhmän jäsenet kokevat kuuluvansa ryhmään
Henkilö käyttää työympäristön kirjaamistapoja.
Henkilö
x kirjaa havaintojaan yhdessä työyhteisön jäsenten kanssa työympäristön dokumentointijärjestelmään ja ymmärtää kirjaamisen ja dokumentoinnin merkityksen ja käytänteet
Henkilö työskentelee palveluohjauksen periaatteiden mukaan.
Henkilö
x tunnistaa monialaisen yhteistyön mahdollisuudet
x tunnistaa keskeiset palveluverkostot ja digitaaliset neuvonta- ja auttamispalvelut
x osaa kertoa asiakkaalle toimintaympäristön palveluverkostosta
Henkilö tukee ohjattaviaan vaikeissa elämäntilanteissa
Henkilö
x tiedostaa työympäristön toimintamallit kriisitilanteissa
x tunnistaa työympäristön kriisitilanteissa työskentelevät eri ammattiryhmät
Henkilö pitää huolta omasta hyvinvoinnistaan ja turvallisuudestaan.
Henkilö
x noudattaa työturvallisuutta koskevia säännöksiä, määräyksiä ja ohjeita
x osaa erottaa ammatilliset toimintatavat henkilökohtaisista toimintatavoista
x tiedostaa oman jaksamisen merkityksen työssään
x tunnistaa uhkaavan käyttäytymisen merkkejä
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x tiedostaa oman osaamisensa kehittämisen tärkeyden työssään
x ottaa työstään palautetta ja muuttaa toimintaansa saamansa palautteen perusteella
Vapaaehtois- ja järjestötoiminnan ohjaaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x työskennellä tuntien järjestötoiminnan organisaatiorakenteen ja toimintatavat
x suunnitella ja toteuttaa toimintaa järjestötoiminnan arvojen, päämäärien ja toimintaperiaatteiden mukaan
x innostaa ja motivoida osallistumaan toimintaan
x ohjata ja opastaa vapaaehtoistoimijoita sekä organisoida vapaaehtoistoimintaa
x ohjata kansalaisyhteiskuntatoimintaa
x työskennellä tuntien erilaisia yhteistyömahdollisuuksia ja verkostoja
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.
Henkilö
x tunnistaa työsopimuslainsäädäntöön ja vapaaehtoisuuteen perustuvan työn tekemisen eron
x työskentelee ohjatusti kansalaisten perusoikeuksien, järjestön sääntöjen ja suunnitelmien mukaisesti
x noudattaa työympäristön arvoja ja toimintaperiaatteita
Henkilö työskentelee tuntien järjestötoiminnan organisaatiorakenteen ja toimintatavat.
Henkilö
x osaa kertoa järjestön strategiasta, säännöistä ja toiminnan perusteista
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa toimintaa järjestötoiminnan arvojen, päämäärien ja toimintaperiaatteiden mukaan.
Henkilö
x työskentelee tuntien toimintaympäristön arvoja, päämääriä ja toimintatapoja
x suunnittelee toiminnalle oman aikataulunsa suhteessa järjestön toimintaan
x hallitsee työprosessin eri vaiheet työryhmän jäsenenä ja ohjaa toimintaa tavoitteellisesti
x tiedostaa talouden merkityksen toiminnalle sekä tuntee järjestötoiminnan yleisimpiä tuki- ja avustusmuotoja
x osaa tehdä tilastot toiminnan jälkeen ymmärtäen sen ja raportoinnin merkityksen
Henkilö innostaa ja motivoi osallistumaan toimintaan.
Henkilö
x osallistuu toiminnan markkinoimiseen ymmärtäen sen merkityksen työssään
x innostaa uusia ja toiminnassa jo olevia henkilöitä osallistumaan toimintaan
Henkilö ohjaa ja opastaa vapaaehtoistoimijoita sekä organisoi vapaaehtoistoimintaa.
Henkilö
x tukee vapaaehtoistyöntekijöitä työssään
x tiedostaa vapaehtoisten hyvinvoinnista huolehtimisen merkityksen
x tekee yhteistyötä ja ohjaa vapaaehtoistoimijoita
Henkilö ohjaa kansalaisyhteiskuntatoimintaa.
Henkilö
x hahmottaa ohjattuna aktiivisen kansalaistoiminnan muotoja Suomessa
x ottaa ohjattuna kolmannen sektorin asiakkaita mukaan aktiiviseen kansalaistoimintaan kuten erilaisiin osallistaviin tapahtumiin ja toimintoihin
Henkilö työskentelee tuntien erilaisia yhteistyömahdollisuuksia ja verkostoja.
Henkilö
x työskentelee tuntien järjestötoiminnan merkityksen yhteiskunnassa ja toimien sisäisten yhteistyökumppaneiden kanssa
x osallistuu kokoukseen ja osaa opastettuna tehdä kokouksen esityslistan työpaikan käytänteiden mukaan
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x osaa ohjeiden mukaisesti ottaa vastaan palautetta omasta toiminnastaan kansalaistoiminnan kehittäjänä
x arvioi omaa toimintaansa ja osaamistaan realistisesti
Liikkumisen ohjaaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja
x luoda liikkumista edistävän toimintaympäristön
x suunnitella ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista
x huomioida ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen ja osallisuuden
x arvioida ja kehittää omaa toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö toimii liikuntaa ohjaavien suositusten, asiakirjojen ja tavoitteiden mukaisesti.
Henkilö
x toteuttaa työssään liikuntaa ja liikkumista huomioiden suositusten ja asiakirjojen keskeisiä periaatteita sekä liikuntakasvatuksen tavoitteita
x noudattaa työympäristön turvallisuusohjetta ja huolehtii asiakkaiden turvallisuudesta
Henkilö edistää ohjattavien liikunnallista elämäntapaa, hyvinvointia ja liikunnallisia taitoja.
Henkilö
x kannustaa liikunnalliseen elämäntapaan
x kannustaa omaehtoiseen liikkumiseen
x opastaa turvalliseen liikkumiseen
x osaa kertoa työyhteisössään liikunnan merkityksestä yksilön kokonaisvaltaiselle kehitykselle ja hyvinvoinnille
x kertoo kohderyhmälle ohjeiden mukaisesti liikunnan terveysvaikutuksista
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen ohjeiden mukaisesti perustietoa liikuntataidoista ja liikunnallisista perustaidoista
x tuntee keskeisiä lähiympäristön liikuntapalveluita
Henkilö luo liikkumista edistävän ympäristön.
Henkilö
x järjestää yhteistyössä työyhteisön kanssa tiloja liikuntaan houkuttelevaksi
x toimii liikuntaan innostavana mallina
x kannustaa liikkumaan ja antaa myönteistä palautetta
x selvittää työyhteisön liikuntaa edistävät ja liikuntaa rajoittavat tekijät
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa liikuntaa ja liikkumista.
Henkilö
x toteuttaa liikuntaa ja liikkumista yhteistyössä työyhteisön kanssa
x käyttää keskeisiä liikunnan ja liikkumisen ohjaamiseen soveltuvia ohjausmenetelmiä
x käyttää keskeisiä liikuntavälineitä
Henkilö huomioi ohjattavien kehityksen, tuen tarpeen sekä osallisuuden.
Henkilö
x varmistaa ohjattavien mahdollisuuden osallistua toimintaan tarjoamalla joitakin vaihtoehtoisia toimintamuotoja
x kuulee ohjattavien toiveita ja huomioi niitä toiminnassaan
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x ohjaa liikuntaa hyödyntäen liikunnallisia vahvuuksiaan
Luonto- ja elämystoiminnan ohjaaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat
x ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä
x suunnitella ja järjestää retken tai leirin sekä ohjata luonnossa liikkumista
x suunnitella ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa
x ohjata luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti
x arvioida ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.
Osaamisen arviointi
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa luonto- ja elämystoimintaa.
Henkilö
x ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan periaatteita
x sovittaa ohjauksen menetelmät, välineet ja tehtävät kohderyhmän ikään ja toimintaympäristöön sopiviksi ohjeiden mukaan
- hyödyntää ympäristön eri elementtejä ja vuodenajan erityispiirteitä sekä ottaa huomioon sääolosuhteet
x tuntee luonto- ja elämystoiminnan toimijoita
Henkilö järjestää luonto- ja elämystoimintaa huomioiden turvallisuusasiat.
Henkilö
x laatii turvallisuussuunnitelman ja noudattaa sitä ohjeiden mukaan
x kartoittaa työn suunnittelussa toiminnan ongelmatilanteita, riskejä ja mahdollisia onnettomuus-, vaara- ja uhkatilanteita sekä noudattaa annettuja ohjeita eikä aiheuta toiminnallaan kohderyhmälle vaaraa ohjeiden mukaan
x omaa luonto- ja elämystoiminnassa tarvittavat ensiaputaidot.
Henkilö ottaa huomioon luonto- ja elämystoiminnan merkityksen ja mahdollisuudet yksilön kasvun ja yhteisöllisyyden tukemisessa ja hyvinvoinnin edistämisessä.
Henkilö
x huomioi luonnon merkityksen hyvinvoinnin ja voimavarojen edistäjänä
x kannustaa kohderyhmää toimimaan vapaa-aikana luonto- ja elämystoiminnassa työryhmän jäsenenä
Henkilö suunnittelee ja järjestää retken tai leirin sekä ohjaa luonnossa liikkumista.
Henkilö
x valitsee tavallisimpia välineitä, tarvikkeita ja varusteita ja opastaa kohderyhmää niiden käytössä ohjeiden mukaan
x käyttää tavallisimpia retki- ja luonnossa liikkumisen taitoja ja osallistuu retkiruoan valmistukseen
x osaa käyttää suunnistus- tai paikantamisvälinettä
x seuraa asiakkaiden toimintakykyä ja tuo esille tekemiään havaintoja
x ottaa huomioon toimintaympäristön erityisvaatimuksia
x tunnistaa ympäristönsä tavallisimpia kasvi- ja eläinlajeja
x toimii jokamiehenoikeuksia kunnioittaen ja ohjaa kohderyhmää toimimaan niiden mukaan työryhmän jäsenenä
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa seikkailukasvatusta osana luonto- ja elämystoimintaa.
Henkilö
x käyttää tavallisimpia toimintaan tarkoitettuja ja soveltuvia välineitä ja menetelmiä
Henkilö ohjaa luonto- ja elämystoimintaa eettisesti ja kestävän kehityksen mukaisesti.
Henkilö
x toimii luonnonsuojelusäädösten mukaisesti
x huomioi luonto- ja elämystoiminnan ympäristövaikutuksia
x suhtautuu myönteisesti kestävän kehityksen periaatteiden mukaiseen toimintaan ja tunnistaa kestävän kehityksen periaatteita luonto- ja elämystoiminnan toimintaympäristössä
x ottaa huomioon välineiden ja varusteiden valinnassa niiden kestävyyttä, kierrätettävyyttä ja ympäristöystävällisyyttä työryhmän jäsenenä
Henkilö arvioi ja kehittää luonto- ja elämystoiminnan taitojaan.
Henkilö
x tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämishaasteitaan
x ohjaa luonto- ja elämystoimintaa hyödyntäen omia vahvuuksiaan
Tukea tarvitsevien ohjaaminen
Ammattitaitovaatimukset
Henkilö osaa
x ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille
- käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä
x käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia
- osallistua monialaiseen yhteistyöhön
x arvioida ja kehittää toimintaansa.
Osaamisen arviointi
Henkilö noudattaa työtään ohjaavia säädöksiä, määräyksiä ja toimintaperiaatteita.
Henkilö
x toimii tukea tarvitsevien kanssa yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon periaatteiden mukaan
x työskentelee noudattaen alan ammattieettisiä ohjeita ja sopimuksia
x noudattaa vaitiolovelvollisuutta
Henkilö ottaa toiminnassaan huomioon erilaiset tuen tarpeet.
Henkilö
x huomioi tukea tarvitsevan asiakkaan vahvuuksia ja tarjoaa onnistumisen kokemuksia
x havaitsee ryhmässä ilmeneviä tavallisimpia tuen tarpeita ja osaa kertoa havainnoistaan työyhteisössään
x ottaa toiminnassaan huomioon työryhmän jäsenenä asiakkaan yksilölliset tuen tarpeet
x ottaa yhdessä sovitulla tavalla toiminnassaan huomioon varhaisen tukemisen ja puheeksi ottamisen merkityksen
Henkilö suunnittelee ja toteuttaa tavoitteellista toimintaa tukea tarvitseville asiakkaille.
Henkilö
- työskentelee työympäristön ohjeiden mukaisesti hyödyntäen yksilöohjausta, pienryhmätoimintaa tai ryhmätyöskentelyä
- mahdollistaa kaikkien tasavertaisen osallistumisen toimintaan ja tiedostaa fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen esteettömyyden sekä saavutettavuuden merkityksen työssään
- edistää yhteisöllisyyttä ohjatessaan tukea tarvitsevia asiakkaita ja hyödyntää tietoa yhteisöllisyyden vaikutuksesta tukea tarvitseville
- toimii noudattaen työyhteisön struktuuria ymmärtäen sen merkityksen tukea tarvitsevalle
- havainnoi turvallisuuteen liittyviä asioita työympäristössään kertoen niistä työyhteisölle
Henkilö käyttää työssään monipuolisia menetelmiä ja välineitä.
Henkilö
- ohjaa tukea tarvitsevaa käyttämään eri aisteja
- tuntee tukea tarvitsevien asiakkaiden kanssa käytettäviä tavallisimpia apuvälineitä
Henkilö käyttää työssään puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikointia.
Henkilö
x käyttää työyhteisön käytänteiden mukaisesti kuvia, piirtämistä, kirjoitusta tai tukiviittomia kommunikoinnin ja vuorovaikutuksen tukemisessa
Henkilö osallistuu monialaiseen yhteistyöhön.
Henkilö
- toimii monialaisen työryhmän tai verkoston jäsenenä sekä noudattaa työyhteisön tapoja ja käytänteitä
- tuntee tavallisimpia tukipalveluita ja osaa ohjata asiakasta palveluiden käytössä työyhteisön käytänteiden mukaan
Henkilö arvioi ja kehittää toimintaansa.
Henkilö
x ottaa vastaan palautetta ja arvioi toimintaansa
x tunnistaa omia vahvuuksiaan
x arvioi omaa osaamistaan ja ammatillista kasvuaan tukea tarvitsevien ohjaamisessa
Yrityksessä toimiminen
Yrityksen liiketoiminnan suunnittelu
Henkilö
x laatii asiakaslähtöisen toimenpidesuunnitelman ja täsmentää yrityksen tavoitteet
x laatii budjetit ja rahoitussuunnitelman tiedostaen yrittäjän aseman
x tunnistaa yritystoimintaan liittyvät keskeiset riskit
x ymmärtää kestävän kehityksen vaatimukset ja merkityksen liiketoiminnalle
Yrityksen liiketoimintaa edistävien yhteistyöverkostojen rakentaminen
Henkilö
x sopii yhteistyöstä yhteistyökumppaneiden kanssa
x solmii tarvittaessa yhteistyösopimukset vastuut ja velvollisuudet huomioiden
Yrityksessä toimiminen
Henkilö
x hoitaa sovittua liiketoiminnan osa-aluetta
x ratkaisee asiakaslähtöisesti yrityksen toimintaan liittyviä ongelmatilanteita
x toimii toimialan lainsäädännön mukaisesti
Yrityksen toiminnan arviointi ja kehittäminen
Henkilö
x tekee rakentavia ja perusteltuja ehdotuksia yrityksen toiminnan kehittämiseksi laatu- ja tulostavoitteet huomioiden
x ottaa suunnitelmissaan huomioon asiakkaiden ja sidosryhmien odotukset
Yritystoiminnan suunnittelu
Liiketoimintamahdollisuuksien etsiminen ja ideoiminen
Henkilö
x arvioi kartoituksen pohjalta liiketoimintamahdollisuuksia
x ymmärtää kestävän kehityksen vaatimukset ja merkityksen liiketoiminnalle
Liikeidean kehittäminen ja liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Henkilö
x kartoittaa liikeideoita ja valitsee niistä toteuttamiskelpoisen
x tekee suunnitelman yrityksen toiminnoista hyödyntäen tarvittaessa asiantuntijoita
x laskee yritystoimintaan liittyviä tuottoja ja kustannuksia sekä suunnittelee rahoitusta
x ottaa suunnittelussa huomioon toimialan lainsäädännön
Verkostoituminen sidosryhmien kanssa
Henkilö
x esittelee asiakaslähtöisesti yrityksen toimintamallin jollekin keskeiselle sidosryhmälle
Yrityksen perustamiseen liittyvien asiakirjojen laatiminen
Henkilö
x laskee tarvittavan rahoituksen
x selvittää yrityksen keskeiset perustamisasiakirjat ja laatii ne
Vahvuuksien ja osaamisen arviointi
Henkilö
x esittelee yritystoiminnassa tarvittavan osaamisensa